en dat is bij elk visum voor een tijdelijk (1 jaar) bezoek aan australie?quote:Op donderdag 9 december 2004 19:49 schreef Liejannuh het volgende:
Overigens mag je met je Work & Travel visum maar 3 maanden voor dezelfde werkgever werken.
Nee hoor!quote:Op donderdag 9 december 2004 21:49 schreef Singa het volgende:
tvp
(linkje naar deel vier ontbreekt in op overigens)
als jij niet bang bent voor vieze handjes is er zeker wel werk, maar wacht niet tot het laatste moment met werken. Veel backpackers wachten totdat de laatste dollar aan bier hebben uitgegeven met het zoeken en dan is het echt te laat.quote:Op donderdag 9 december 2004 19:40 schreef jeoren het volgende:
Bedankt voor het advies Liejannuh..
Dan is mijn vraag; wat is er verder zoal aan banen te vergaren in Australie voor een periode van een jaar..?
Mja, ik weet het niet. Ik heb 0,0% ervaring met backpacken. Het aardige van die Jumbo lijkt me dat je in ieder geval voor de eerste 6 dagen meteen veel leuke dingen gaat doen. Het schoolreis-gehalte lijkt me inderdaad heel erg hoog (met zijn allen in het vliegtuig, gezellig....), maar het is maar voor zes dagen - daarna kan je gaan en staan waar je wilt. Ik vrees een beetje dat ik anders moederziel alleen in Sydney aankom en niet weet waar te beginnen. Of zou dat juist de kick zijn?quote:Op vrijdag 10 december 2004 23:48 schreef Liejannuh het volgende:
Oew!! Die backpackersjumbo lijkt me heeeeeeeeel fout!!
Beetje een schoolreisgevoel enzo.
Nieuwe mensen leer je snel genoeg kennen, maar volgens mij heeft die backpackersjumbo alleen maar tot gevolg dat je in het begin veel te veel geld uit gaat geven aan drank.![]()
Ik ben ook nog nooit alleen op reis gegaan. Mijn ouders hebben heel veel gereisd, dus de wil om te reizen bij mij is groot. Ik ben in totaal meer dan 1x rond de aarde gevlogen, maar dat was dus nog met me ouders. Ik ben wel 5 jaar jonger als jou, maar ik wil graag na mijn middelbare school naar australie, en dan alleen. Ik denk dat het juist de kick is om alleen te gaan, je leert veel en komt denk ik veel sterker in je schoenen te staan, veel zelfverzekerder. Maar mss is het niet eens zo gek om de 1e 6 dagen met een groep te gaan, btje kijken wat de andere doen. Je kan altijd nog alleen verder.quote:Op maandag 13 december 2004 14:45 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Mja, ik weet het niet. Ik heb 0,0% ervaring met backpacken. Het aardige van die Jumbo lijkt me dat je in ieder geval voor de eerste 6 dagen meteen veel leuke dingen gaat doen. Het schoolreis-gehalte lijkt me inderdaad heel erg hoog (met zijn allen in het vliegtuig, gezellig....), maar het is maar voor zes dagen - daarna kan je gaan en staan waar je wilt. Ik vrees een beetje dat ik anders moederziel alleen in Sydney aankom en niet weet waar te beginnen. Of zou dat juist de kick zijn?![]()
Ik heb geen ervaring met de jumbo, volgens mij doen ze dat voor het eerst dit jaar, maar wel met AB. Ik heb er een paar jaar geleden mee gereist, en ik ben prima tevreden over de service en voorlichting.quote:Heeft iemand ervaring met de Backpackers Jumbo van Australian Backpackers?
Zie http://www.backpackersjumbo.nl
Het is meer de drang om alles voor de volle 100% uit de trip te halen. Ik ben echt niet mensenschuw maar een beetje hapklaar vermaak bij aankomst lijkt me niet verkeerd.quote:
In Australie, en dan met name de grote steden, is het eigenlijk niet veel anders als in andere wereldsteden. De werkelijke laid-back cultuur vindt je meer als je eropuit gaat, de binnenlanden in.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:55 schreef Kontiki het volgende:
Tegenwoordig landt er elke dag wel een jumbo met backpackers (bij wijze van spreken) dus ik kan me voorstellen dat sommige locals het een beetje zat beginnen te worden![]()
Jep, dus niet wisselen.quote:Op donderdag 9 december 2004 19:49 schreef Liejannuh het volgende:
Overigens mag je met je Work & Travel visum maar 3 maanden voor dezelfde werkgever werken.
Je hebt een internationaal rijbewijs nodig.quote:Op vrijdag 17 december 2004 13:01 schreef Roosje11 het volgende:
Kan je in australie een auto huren/kopen als je een nederlands rijbewijs hebt? Of heb je een speciaal internationaal rijbewijs nodig?
quote:Het Internationaal Rijbewijs
Het Internationaal Rijbewijs is een internationaal verkeersdocument. In veel landen is het vereist als men daar als niet - ingezetene bij een tijdelijk bezoek een (motor) voertuig wil besturen. Ook kan het Internationaal Rijbewijs door een huurbedrijf worden gevraagd als men een motorvoertuig wil huren. Neemt u uw geldig Nederlands rijbewijs en een recente pasfoto mee (kosten EUR 12,70).
Waar?
Het Internationaal Rijbewijs is verkrijgbaar bij ieder ANWB- verkooppunt (ook voor niet-leden!) Het is dus niet verkrijgbaar via internet of telefoon.
Wat moet u meenemen?
Neemt u uw geldig Nederlands rijbewijs en een recente pasfoto mee (kosten EUR 12,70).
Waarom twijfel je nog ??quote:Op zaterdag 18 december 2004 15:57 schreef xNijNx het volgende:
tvp, voor als ik toch besluit om volgend jaar te gaan..
Haha, beetje waardeloos gevoel is dat he! Maareh.... waar gaat je volgende reis heen?quote:Op zaterdag 18 december 2004 15:36 schreef Tburg het volgende:
AustralieIk zit nu net in mijn "ik ben net terug na 1 jaar reizen dip"
Echt zo'n ontzettend gave tijd gehad
Maar ja dan zit je weer thuis, is al je geld op kan je elke dag weer gaan werken.
Ik wou dat ik er nog steeds was....![]()
quote:Op zaterdag 18 december 2004 15:36 schreef Tburg het volgende:
Maar ja dan zit je weer thuis, is al je geld op kan je elke dag weer gaan werken.
Mja het lijkt me gewoon niet zo heel erg moeilijk om dat zelf te regelen. Hostel kan je in 10 minuten boeken, thuis via internet. Visum kan je ook al thuis doen. En sofi en bankrekening weet ik eigenlijk niet. Maar het is natuurlijk wel fijn als je daar de eerste dagen meteen wat leuke dingen te doen hebt.quote:Op zondag 19 december 2004 00:49 schreef AtDaMotDaMotDa het volgende:
* AtDaMotDaMotDa reist over 6 dagen naar Australie!
Maarreh, wij hebben alles gewoon zelf geregeld, maar dat scheelt omdat er zoiets bestaat als familie. Ovr het algemeen maakt het niet veel uit of je het alleen doet of met een organisatie. Voordeel van een organisatie is dat alles de eerste dagen geregeld is: er staat iemand bij een vliegveld, er is een hostel geregeld, ze vragen met je een sofi nummer, bankrekening en visum aan.
Voor de prijs hoef je het ook niet te doen, op het eerste gezicht lijkt een organisatie duurder (omdat je ook meer afneemt) maar zij krijgen uiteraard overal kwantumkortingen, dus uiteindelijk zal het niks uitmaken. Sta je er alleen voor, 100% zeker met een organisatie vliegen, tenzij je al een hogere studie hebt afgerond (leeftijd) of echt avontuurlijk bent.
Ik heb toch elke keer weer de grootste culture shock als ik in nederland aankom na een paar weken vakantie. Ik wil het niet eens weten hoe erg dat is na een jaar. Bah, dan kom je weer aan op schiphol in je korte broek en slippers, maar het is dan weer kutweer, weer het saaie koeie landschapquote:Op zaterdag 18 december 2004 15:36 schreef Tburg het volgende:
maar als buitelander kan je toch niet hooggeschoold werk doen in australie. Tenminste als je geen echt werkvisum hebt. Ik denk dat iedereen hier onder het holidayvisum valt en mag je maar 3 maanden werken bij 1 werkgever. En die werkgever maakt het volgens mij echt niet uit of ze nou een hooggeschoolde of laaggeschoolde inhuren om fruit of wat dan ook te plukkenquote:Op zondag 19 december 2004 00:49 schreef AtDaMotDaMotDa het volgende:
* AtDaMotDaMotDa reist over 6 dagen naar Australie!
Maarreh, wij hebben alles gewoon zelf geregeld, maar dat scheelt omdat er zoiets bestaat als familie. Ovr het algemeen maakt het niet veel uit of je het alleen doet of met een organisatie. Voordeel van een organisatie is dat alles de eerste dagen geregeld is: er staat iemand bij een vliegveld, er is een hostel geregeld, ze vragen met je een sofi nummer, bankrekening en visum aan.
Voor de prijs hoef je het ook niet te doen, op het eerste gezicht lijkt een organisatie duurder (omdat je ook meer afneemt) maar zij krijgen uiteraard overal kwantumkortingen, dus uiteindelijk zal het niks uitmaken. Sta je er alleen voor, 100% zeker met een organisatie vliegen, tenzij je al een hogere studie hebt afgerond (leeftijd) of echt avontuurlijk bent.
Erg waardeloos iddquote:Op zaterdag 18 december 2004 19:55 schreef BushRanger het volgende:
[..]
Haha, beetje waardeloos gevoel is dat he! Maareh.... waar gaat je volgende reis heen?![]()
Ehm, je hebt uiteraard helemaal gelijkquote:maar als buitelander kan je toch niet hooggeschoold werk doen in australie. Tenminste als je geen echt werkvisum hebt. Ik denk dat iedereen hier onder het holidayvisum valt en mag je maar 3 maanden werken bij 1 werkgever. En die werkgever maakt het volgens mij echt niet uit of ze nou een hooggeschoolde of laaggeschoolde inhuren om fruit of wat dan ook te plukken
Ik neem aan dat je excursies hierbij niet meerekent? Dan kom je uit op zo'n 700 euro (volgens backpackers)quote:hoeveel geld heb je ongeveer nodig in australie per maand? als je gewoon in hostels slaapt enzo, en niet te duur leeft?
quote:LEVENSONDERHOUD DOWN UNDER
Iedere dag krijgen wij de vraag wat je nou ongeveer kwijt bent voor een dag in Oz.
Het antwoord is eigenlijk altijd hetzelfde, geen idee!
Het ligt een beetje aan je manier van leven. Voor degene die graag een biertje drinkt en/of een sigaretje rookt zijn de kosten heel anders dan voor iemand die het liefst de hele dag lekker in het park een boek leest en op een worteltje knaagt. Ook hangt het een beetje af van de inkomsten als je aan het werk bent, iemand die werkt als accountant houdt aan het eind van de dag meer over dan iemand die parttime appeltjes plukt. Gemiddeld ben je zo´n ¤ 700 per maand kwijt aan accommodatie, eten/drinken, beperkte reiskosten en af en toe een leuke excursie.
Dit is een indicatie, wellicht heb jij minder geld nodig, maar het kan natuurlijk ook andersom.
Als je langere tijd reist wel. Voordeel van een auto/bus is dat je hem ook weer kunt verkopen, dus dan beur je er weer wat van terug. Reken voor een Ford-Falcon achtig iets (lange auto) op 3000-4000 AUS als ie redelijk geserviced is. Busjes kosten meer, 5000 a 6000 AUS. Goedkoper en duurder kan altijd, maar dat is erg afhankelijk van het bouwjaar, staat van de auto, pink/green slip, verzekeringen en rego.quote:En voor hoeveel geld koop je in australie een auto? Is dit een voordeligere optie dan reizen met bus of trein?
Of met de auto reizen werkelijk goedkoper is durf ik niet te zeggen, maar ik raad het je zeker aan. Ten eerste ben je veel vrijer als je zelf een auto hebt, je kan zelf bepalen waar je naar toe gaat en hoe lang je er blijft. Ook kan je makkelijk naar plaatsen waar de bus dus niet komt. Die reist eigenlijk alleen tussen de steden en wat andere toeristische trekpleisters. Ik heb zelf in Australie bijna 40.000 km gereden, als je dat met de bus wilt doen ben je iig zeker duurder uitquote:Op zondag 19 december 2004 23:44 schreef Roosje11 het volgende:
hoeveel geld heb je ongeveer nodig in australie per maand? als je gewoon in hostels slaapt enzo, en niet te duur leeft?
En voor hoeveel geld koop je in australie een auto? Is dit een voordeligere optie dan reizen met bus of trein?
Ik denk het wel hoor, zelfs in Tasmanie konden we werk krijgen en dan zonder werkervaring alleen een hts diploma. Jammer genoeg waren we met zijn 2-en en hadden ze maar direct plek voor 1 persoon. Als je langere tijd op 1 plek blijft moet het geen probleem zijn.quote:Op donderdag 23 december 2004 20:05 schreef ozzyat105 het volgende:
Ik heb 10 jaar ervaring in de elektrotechniek als monteur en als autocad tekenaar enig id of je in australie makkelijk aan de bak komt in de techniek?
Calvobbes! Mail je af en toe hoe het met je gaat? Veel plezier alvast (ik krijg je niet te pakken op de chat)!!!quote:Op donderdag 23 december 2004 19:22 schreef calvobbes het volgende:
Mooi geld hebben die Australiërs
*verkapte "volgende week zit ik in Cairns" post*
Nee, dat scheelt bijna nietsquote:Op zondag 26 december 2004 15:13 schreef Liejannuh het volgende:
En volgens mij is 645 euro nou niet echt goedkoper dan 1095 aus $.
ik heb eens n blik bier van 4.25 liter van heineken van AMS naar Sydney genomen, daar n week gezeten, en doorgegaan naar Auckland (nieuw zeeland).quote:Op zaterdag 1 januari 2005 23:07 schreef Dos37 het volgende:
ik denk niet dat je dat flesje bier mee mag nemen het is natuurlijk wel glas misschien in de gewone bagage.
Vertel mij wat.. Toen wij binnenkwamen vorig jaar bij Perth aankwamen, met 2 mandarijntjes, moest mijn moeder voor de rechter verschijnen, tussen de verkrachters en alles zitten.. Daar komt een paar duizend dollar boete bovenop plus 4 uur totaal uitgeput ondervraagd worden op het vliegveld:quote:Op zaterdag 1 januari 2005 22:14 schreef Kontiki het volgende:
Hmm dat flesje bier, ik weet het niet. Ze zijn daar niet zo dol op uitheemse etenswaren in ieder geval, of dat voor drank ook geldt zou ik niet weten.
Je wordt er in het vliegtuig ook nog mee doogegooid.quote:Op zondag 2 januari 2005 10:37 schreef m0ridin het volgende:
Damn, dat moet ik toch zien te voorkomen! Een boete van een paar duizend dollar en ik kan meteen weer naar huis hehe. Njah, fruit en kaas enzo wist ik allemaal wel. Maar bier lijkt me toch moeten kunnen, ach... heb ondertussen ook de KLM maar gemaild. Die kunnen er vast meer over vertellenIk laat het hier wel weten
Ja ok, maar toch... zou een beetje jammer zijn dat ik in het vliegtuig te horen krijg dat ik 20 jaar krijg voor het meenemen van een flesje bier en deze diep in mn rugtas zitquote:Op zondag 2 januari 2005 11:00 schreef Jaytonized het volgende:
[..]
Je wordt er in het vliegtuig ook nog mee doogegooid.![]()
Het bedrijf waarvoor ik werk regelt dus permanente visa's voor NZ, Aus en CAN. En het is idd waar dat ze technisch personeel nodig hebben (zoals automonteurs, metselaars etc.)quote:Op donderdag 23 december 2004 23:18 schreef Tburg het volgende:
[..]
Ik sprak overigens in Nieuw Zeeland een jongen uit Nederland die werkte daar ook in de elekotrotechniek als monteur en hij had binnen 2 dagen werk gevonden, zijn baas wou hem zelfs helpen met emigreren mocht hij daar zin in hebben. Zo hoog is de behoefte aan technisch personeel daar blijkbaar.
Idem hier. Maar vind je het niet erg om hartje winter naar Australie te gaan? Volgens mij kan het daar flink koud zijn.quote:Op zondag 2 januari 2005 18:52 schreef Squad het volgende:
Ik ben blij met dit topic. Ik ben aan het kijken of het me financieel lukt om te gaan en dan wil ik in juni of augustus weg. Dit jaar is om mijn droom waar te maken!!
heeft iemand mijn post wel gelezen?quote:Op zondag 2 januari 2005 11:21 schreef m0ridin het volgende:
[..]
Ja ok, maar toch... zou een beetje jammer zijn dat ik in het vliegtuig te horen krijg dat ik 20 jaar krijg voor het meenemen van een flesje bier en deze diep in mn rugtas zit
Nah, het meeste wil ik liever van tevoren ff weten want dan kan ik er gewoon rekening mee houden. En 3 weken moet toch genoeg zijn om dat uit te vogelen
Dude waarom in hemelsnaam zo'n blik meenemen...?quote:Op zondag 2 januari 2005 23:43 schreef mechatronics het volgende:
[..]
heeft iemand mijn post wel gelezen?
[afbeelding]
serieus, die meest rechter blik heb ik gewoon in mn bagage gedaan hoor.
was geldig voor 3 weken gratis overnachtenquote:Op maandag 3 januari 2005 00:37 schreef Mellone het volgende:
[..]
Dude waarom in hemelsnaam zo'n blik meenemen...?
Hehe, wij waren onderweg in de richting van Katherine s'avonds en toen hebben we er echt honderden plat gereden. En je hoeft er niet eens voor te slingeren, ze springen toch niet wegquote:Op maandag 3 januari 2005 00:41 schreef Kontiki het volgende:
Yeah, ik heb ooit iets op televisie gezien over reuze-padden in Australie. Daar waren er ooit eens een paar van meegenomen naar het land. Sindsdien is er een gebied waar een plaag is van die beesten. Je mag ze legaal doodmaken, en daarom slingeren automobilsiten zoveel mogelijk over de weg. Om er maar zoveel mogelijk plat te rijden
Die beesten waren echt monsterlijk groot!
Ligt eraan welk gebied... daar zal ik wel rekeing mee moeten houden, maar ik wil een jaar blijven, dus winter maak ik toch mee.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:50 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Idem hier. Maar vind je het niet erg om hartje winter naar Australie te gaan? Volgens mij kan het daar flink koud zijn.
Yuh, wij hebben er vorig jaar ook mee naar Australië gevlogen, was zéér aangenaam. Iedereen had een eigen TV'tje waar je DVD's op kon kijken en een Supernintendo met een tal van spellen. Je moet alleen een beetje Engels spreken tegen de crewquote:Op vrijdag 7 januari 2005 14:28 schreef Roosje11 het volgende:
Yeey!! 4 Feb. vlieg ik naar Australie!! Tot 1 juli! Ik kan niet wachten!! We vliegen met Malaysia Airlines, iemand ervaring hiermee? is Malaysia goed? comfortabel?
Ja, ik wil naar Darwin vliegen en dan wil ik langs de westkust afzakken naar Perth. Ik heb er zo'n zin in!! Ik heb me vandaag aangemeld bij Travel Active, op hun bijeenkomst. Verder nog niks vastgelegd, want ik moet nog zoveel uitzoeken. Ik kreeg wel mooi een 'Lonely Planet' cadeau, dus die heb ik alvast :-)quote:Op donderdag 6 januari 2005 08:13 schreef MrJonez het volgende:
Exact, 't is in juni-juli-augustus uitstekend vertoeven in Cairns of Darwin bv. Sowieso veel beter dan tijdens de natte, kleffe zweetzomers die je daar hebt. En de late herft/vroege winter is in zuidelijk Queensland (Brisbane bv) ook prima uit te houden.
Je kan denk ik het beste een speciale verzekering afsluiten. Je particuliere verzekering is meestal niet flexibel genoeg voor een lange reis. Die krengen kunnen trouwens aardig duur zijn heb ik gemerkt. Een eurotje of 400, 500 is niet ongewoon.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 18:58 schreef Roosje11 het volgende:
mag ik vragen hoe jullie het allemaal gedaan hebben met reisverzekering enzo? ik ben nu aan het orienteren, maar ik kom er niet echt uit...kan ik beter me particuliere verzekering aanhouden, of moet ik echt een speciale reisverzekering afsluiten? ik ga 5mnd. weg.
Hee, daar was ik ook bij. Ik heb me nog niet aangemeld, ik wil eerst ook nog even koekeloeren bij de bijeenkomst van Australian Backpackers. Die hebben wat leukere vliegroutes, vind ik zelf.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:13 schreef Squad het volgende:
Ja, ik wil naar Darwin vliegen en dan wil ik langs de westkust afzakken naar Perth. Ik heb er zo'n zin in!! Ik heb me vandaag aangemeld bij Travel Active, op hun bijeenkomst. Verder nog niks vastgelegd, want ik moet nog zoveel uitzoeken. Ik kreeg wel mooi een 'Lonely Planet' cadeau, dus die heb ik alvast :-)
Weet iemand welk hostel dit was. Ik ken een 19 jarige nederlandse jongen die daar zat omstreeks die tijd. Ik hoop het toch verdomme niet zegquote:Op vrijdag 7 januari 2005 17:18 schreef Gert het volgende:
Niet toevallig een (ex-)fokkertje?
Nederlander komt om na val balkon Sydney
SYDNEY - Een Nederlandse toerist is vrijdag in de Australische stad Sydney van een veertien meter hoog balkon was gevallen. Hij was op slag dood, aldus het persbureau AAP.
De 19-jarige man vierde op het moment van het ongeval met vrienden een feestje in een jeugdherberg. Er waren volgens een politiewoordvoerster geen verdachte omstandigheden. Zij weigerde te zeggen of er alcohol in het spel was. De ouders van de man zijn inmiddels geïnformeerd.
Het Surry Hills hostelquote:Op zondag 9 januari 2005 09:21 schreef Kamigot het volgende:
[..]
Weet iemand welk hostel dit was. Ik ken een 19 jarige nederlandse jongen die daar zat omstreeks die tijd. Ik hoop het toch verdomme niet zeg
Dat hostel waar wij zaten heette big hostel en had inderdaad een balkon van een meter of 14. Die jongen (vincent) zat vaak op het dak.
ongeloof...quote:Teenage tourist in fatal fall off roof
By Angela Kamper and Lisa Miller
08jan05
A CELEBRATION turned to tragedy yesterday when a Dutch backpacker died after falling from the roof of a Sydney hostel, just two weeks before he was due to go home.
The 19-year-old was watching the sunrise with two friends when he fell 8m from the top of the Big Hostel on Elizabeth St, Surry Hills.
It was the culmination of a night out to mark the end of his Australian adventure.
A worker at the hostel said the teenager had spent 10 months travelling Australia's east coast, the last six months with about 12 others.
The group had spent Thursday night farewelling two of their members due to fly overseas today, ending the night back at the hostel.
"They were an extremely close group of friends and of course they are all just devastated," the employee said.
Witnesses told police the man was in a restricted area of the building and tried to climb over a railing and slipped, landing on a carport next door.
Two British travellers he was with on the roof called for help and contacted emergency services.
They borrowed a ladder from the hostel to reach the top of a tin carport attached to Red Spot car rentals.
But an ambulance spokesman said he was dead when paramedics came at 5.25am.
Backpackers at the hostel were too emotional to talk.
"Everybody is very upset," another employee said.
The teen was due to return to his hometown, Deventer, in two weeks after being at the hostel for several months.
"We all got to know him well," she said.
"It's a terrible thing to happen and a very sad way for a lot of our guests who knew him to start their New Year.
"People staying here have been silent and upset all day, a lot of them cutting short their holidays to return home."
Superintendent Daryl Donnolley said witnesses were interviewed but there seemed to be no suspicious circumstances.
Police have contacted Interpol to notify his family in the Netherlands.
Ja, dat wilde ik eerst ook doen. Maar ik weet dat Travel Active betrouwbaar is en ik ben toch wel verleid door de reisverhalen daar en die 2 extra overnachtingen bij aankomst en de Lonely Planet. (daar doen ze het voor he) Misschien dat ik alsnog naar die bijeenkomst ga, ook voor de reisverhalen.quote:Op zondag 9 januari 2005 08:07 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Hee, daar was ik ook bij. Ik heb me nog niet aangemeld, ik wil eerst ook nog even koekeloeren bij de bijeenkomst van Australian Backpackers. Die hebben wat leukere vliegroutes, vind ik zelf.
Ik heb ook het idee dat Travel Active wat professioneler (en groter) is. Maar ik ben er nog niet uit.quote:Op zondag 9 januari 2005 12:36 schreef Squad het volgende:
Ja, dat wilde ik eerst ook doen. Maar ik weet dat Travel Active betrouwbaar is en ik ben toch wel verleid door de reisverhalen daar en die 2 extra overnachtingen bij aankomst en de Lonely Planet. (daar doen ze het voor he) Misschien dat ik alsnog naar die bijeenkomst ga, ook voor de reisverhalen.
Ik had gister meteen kriebels in mn buik na het aanmelden...![]()
Mwoah, via Hostelworld.com kan je echt binnen 5 minuten iets in Sydney boeken.quote:Op maandag 10 januari 2005 21:02 schreef MrJonez het volgende:
inderdaad...alhoewel het wel handig is dat het hostel al voor je geboekt is vantevoren...
absoluut waar. maar toen ik vetrok/aankwam was ik erg groen, dus dan is 't wel fijn om iets te hebben. maar idd, desnoods regel je, als je niet al te zwaar gejetlagged bent, op het vliegveld accomodatiequote:Op maandag 10 januari 2005 21:23 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Mwoah, via Hostelworld.com kan je echt binnen 5 minuten iets in Sydney boeken.
ja, maar dat was in mijn geval dus mooi niet goed gegaan. moest allemaal zelf geregeld worden. enige wat wel handig was, was een post adres, vanwaar er ook nog eens dingen achter je aan gestuurd konden worden (was erg handig voor m'n pinpas en medicare card)quote:Dingen als een bankrekening en sofi-nummer vind ik wel lekker als die voor je geregeld worden.
ik zeg ook helemaal niet dat je per definitie niet met een organisatie mee moet gaan. integendeel zelfs. maar iemand had het over travel active, een organisatie waar ik, en een aantal kennisen van me, slechte ervaringen mee heb(ben)quote:Maar de reden dat ik zowieso bij een organisatie ga, is dat die prijs niet eens zo gek veel hoger is dan een gewoon ticket. Een retourticket naar Sydney kost al snel in de 700 euro, terwijl je voor 995 euro al een pakket hebt bij Backpackers, incl. de voordelen en je kan dan (moet niet) 4 stopovers maken als je wilt. Dat vind ik wel het extra geld waard, plus dat daar ook nog wat extra dingen bijzitten.
ik denk dat hij bedoelde TUSSEN Ozzy en New Zealandquote:Op woensdag 12 januari 2005 23:56 schreef Kontiki het volgende:
Zijn er mensen die de gemiddelde prijzen weten van een retourticket Nieuw-Zeeland vanaf Australie? (tevens goede sites gezocht om te boeken)
En wat kost nou een busreis waarbij je onbeperkt kan uitstappen en een flink eind kan reizen? Ik twijfel nog om daar een auto te kopen, want de benzine is erg goedkoop zag ik. Maar toch, een auto brengt wel weer veel kosten met zich mee.
backtrack? dat je heen en weer kunt gaan zeg maar? Want ik denk erover een kilometer pas te kopen want het lijkt me ook leuk om stukken met de trein te doen. Iemand eenig idee hoeveel kilometers ik moet nemen als ik van Sydney -- Melbourne -- Adelaide -- Alice Springs -- Cairns -- Sydney wil reizen?quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:52 schreef Liejannuh het volgende:
Je kunt gewoon onderweg uitstappen en alles in je eigen tempo doen.![]()
Als je een km pas koopt, dan kun je ook backtracken, iets wat met een andere pas vak weer niet kan.
Hie een kilometeroverzichtskaartje; you do the math!quote:Op donderdag 13 januari 2005 14:59 schreef Mellone het volgende:
[..]
backtrack? dat je heen en weer kunt gaan zeg maar? Want ik denk erover een kilometer pas te kopen want het lijkt me ook leuk om stukken met de trein te doen. Iemand eenig idee hoeveel kilometers ik moet nemen als ik van Sydney -- Melbourne -- Adelaide -- Alice Springs -- Cairns -- Sydney wil reizen?
Ik had alles netjes bij elkaar gespaard voor vertrek.quote:Op donderdag 13 januari 2005 22:49 schreef Kontiki het volgende:
Word je nog steeds door deurwaarders en je bank gestalkt of had je dat bedrag al bij elkaar gespaart voor vertrek?
Nou, je haalt de woorden uit mijn mond.. ik ben net terug.. ook helemaal niet gewerkt.. hoop dus snel een baan te vinden, maar het was me alles waard.. Die maanden in aussie neemt niemand meer van me af!quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:48 schreef Tburg het volgende:
Echt probeer zo veel mogelijk hier in Nederland te werken, daar heb je als je reist helemaal geen zin in.
5000 voor 4mnd lijkt mij wel genoeg.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:38 schreef Mellone het volgende:
mmm oke 5000 voor 4 mnd moet dus opzich wel te doen zijn? ex ticket en kleren en rugzak enzo. Echt alleen voor daar reizen. Maar hebben jullie nog leuke tips over wat ik zou moeten zien wat niet in de gewone gidsen staat?
Ja als je met een busje gaat en je moet het zo goedkoop mogelijk houden, probeer dan in parkjes, parkeerplaatsen en op rest areas te slapen..Het is wel veilig en Dit kost je niets.. Bij het strand zijn meestal douches.. en anders kan je bij campings voor 2 dollar even een douche nemen.quote:Op zondag 16 januari 2005 18:37 schreef Walking_On_Sunshine het volgende:
Ik ga dus over 4,5 maand naar Australie..
Zal zo'n 3200 hebben om mee te nemen..en een creditcard met ik gok zo'n 1500 euro...
Het plan is om een jaar weg te gaan,maar als ik et zo lees word dat veel werken.
Wel hebben we 4 kennissen wonen daar,waar we dus ook alle 4 (hoop ik) een weekje kunnen slapen en kopen we (dit is al meegerekend) een busje waar we dan ook in kunnen slapen toch..
Dat zijn precies de kosten die ik ook gemaakt heb toen ik een heel jaar was. Vier maanden gewerkt en 13.000 euro uitgegeven in totaal. Je kan inderdaad echt het beste in Nederland werken. Mensen die met weinig geld gaan met het idee in Australië de rest bij elkaar te werken, staan meestal toch vroeger dan gedacht weer thuis.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:48 schreef Tburg het volgende:
Ik ben een jaar gegaan Australie, NZ en heb ongeveer 3 maanden gewerkt en ben in totaal zo'n 14.000 euro lichter. De laatste 6 weken in Nieuw Zeeland was ik eigenlijk al door mijn geld heen, dus heb ik toen mijn credit card flink misbruikt. Dat merk ik nu dus nog![]()
Echt probeer zo veel mogelijk hier in Nederland te werken, daar heb je als je reist helemaal geen zin in.
Wat tegenwoordig ook een steeds betere optie is: de trein! Er ligt nu ook rails tussen Alice Springs en Darwin en je zou kunnen denken aan dit ticket:quote:Op donderdag 13 januari 2005 00:14 schreef Liejannuh het volgende:
Qua bussen; ik heb destijds een 10.000 km pas gekocht voor Greyhound en dat werkte eigenlijk perfect. Maar je kunt natuurlijk ook gezellig met de Oz Experience gaan.
Alhoewel de Oz Experience soms wel een beetje een schoolreisje is en je een redelijk vaste route volgt. Voordeel is wel dat je alleen maar overdag reist en stops maakt bij leuke dingen onderweg.
Nou natuur, steden een beetje feesten zijn wel mijn grootste interesses dus als je nog een leuke tips hebt...graag. Ik vertrek op 2 feb en kom op 4 feb aan. Ik wil van Sydney naar Melbourne - Adelaine - Alice springs - Cairns - Sydney en natuurlijk onderweg ook nog wat stops hoorquote:Op zaterdag 15 januari 2005 12:36 schreef Tburg het volgende:
[..]
5000 voor 4mnd lijkt mij wel genoeg.
Over tips, ligt eraan of je alleen naar de oost kust gaat of ook naar de west kust. En waar je interesses liggen, feesten, strand, natuur, wandelen, steden, lekker relaxen etc.. Dan kan ik misschien nog wel wat tips geven
Wanneer ga je eigenlijk ?
Weet ik niet meer precies, dat ik een heel jaar ging is al weer bijna vijf jaar geleden. Maar met 8000 euro doe je het best goed. Je zal het er geen jaar op uit houden en nog wel flink moeten werken, maar dat geeft niet toch? WWOOFen is zeker wel leuk ja, maar je geeft dan nog steeds geld uit, al is het wat minder. Ze betalen namelijk niet voor je uitstapjes, je drank (meeste backpackers lusten wel een biertje of twee) en alles wat je verder opmaakt. Maar het scheelt een stuk als je je overnachtingen en de meeste maaltijden al krijgt!quote:Op maandag 17 januari 2005 12:27 schreef Kontiki het volgende:
Bushranger, hoeveel geld had je gespaard toen je aankwam in Australie?
Ik haal de 8000 wel denk ik, en de rest zal bij elkaar gewerkt moeten worden.
Mocht het geld er erg snel doorheen gaan ter plekke, dan kan ik eventueel via dat WWOOF (of zo) tegen kost en inwoning ergens gaan helpen. Dan staat die geldkraan tenminste even stil.
Pcies, makkelijk geld verdiennen voor ze maar geen idee of de common wealth bank beter is. Citi leek mij wel erg makkelijk iig.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:58 schreef Kontiki het volgende:
Is die Citibank beter dan de Common Wealth Bank? (www.commonwealthbank.com.au)
Daar kan je ook online een rekening openen.
P.S. Hieruit blijkt maar weer dat je geen organisatie nodig hebt. Ze doen heel gewichtig over het aanvragen van een bankrekening ("Wij openen een rekening voor je!") terwijl je dat gewoon thuis zelf kunt doen.
Citibank is dan wel n internationale (wel gevestigd in NZ en in USA), ik gok dat het een beetje dezelfde mentaliteit als de Rabo heeft oid.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:58 schreef Kontiki het volgende:
Is die Citibank beter dan de Common Wealth Bank? (www.commonwealthbank.com.au)
Daar kan je ook online een rekening openen.
P.S. Hieruit blijkt maar weer dat je geen organisatie nodig hebt. Ze doen heel gewichtig over het aanvragen van een bankrekening ("Wij openen een rekening voor je!") terwijl je dat gewoon thuis zelf kunt doen.
ik heb dit ter plaatste nagevraagd, dat mag niet zomaar hoorquote:Op zaterdag 22 januari 2005 16:46 schreef BushRanger het volgende:
Bij de Commonwealth Bank moet je tegenwoordig per maand betalen voor het hebben van je rekening. Dit is bij een standaard rekening. Maar wat ze vaak niet vertellen is dat ze ook een gratis rekening hebben met beperkte mogelijkheden, maar voor een backpacker maakt dat niet uit. Je mag dan iets van vijf transacties per maand gratis doen en daarna ga je per transactie betalen. Als je nu zorgt dat je niet in winkels pint, maar gewoon cash betaald en je mikt het zo aan dat je maar één keer in de week geld hoeft op te nemen, dan zit je goed. Vooral handig als je wil dat je bankrekening open blijft na je vertrek uit Australië voor een eventueel volgend bezoek, zit je niet met die maandelijkse kosten.
Wat mag niet? Dit is toch echt zoals ik het vorig jaar geregeld heb....quote:Op zaterdag 22 januari 2005 17:25 schreef mechatronics het volgende:
[..]
ik heb dit ter plaatste nagevraagd, dat mag niet zomaar hoor![]()
Zoals zoveel backpackers heb ik destijds mijn ticket via backpackers.nl gekocht. Die kopen een groot aantal in en kunnen ze zodoende relatief goedkoop aanbieden. Jaartickets zijn nu eenmaal duurder dan tockets voor kortere duur. Maar heb ook goede ervaringen met MyTravel reisbureaus.quote:Op woensdag 26 januari 2005 15:09 schreef Stifler182 het volgende:
Waar zijn de goedkoopste vliegtickets naar australie te krijgen? We zijn nu een beetje de reis aan het plannen (qua kosten enzo..) het plan is om vanaf januari 2006 rond de 6 maanden te reizen/werken in oz.
alvast bedankt![]()
Dat klinkt eigenlijk gewoon als een WWOOF-aanbieding. Dat is een organisatie waar je lid van kan worden (20 dollar of zo) en dan krijg je een paar duizend van dit soort adresjes.quote:Op zondag 30 januari 2005 22:09 schreef Public_NME het volgende:
Probeer eens www.vliegwinkel.nl of ebookers ofzo. Ik heb vandeweek een aanbieding gehad om over 2 jaar op een boerderij in NZ (zuid eiland te gaan werken)
Werk je dan 4/5 per dag en de rest van de tijd ben je vrij, als tegen prestatie krijg je onderdak en eten.
zeer cool, ik moet nog 2 weekjes wachten, maar goed jij gaat reizen of niet? ( ik mag gaan stagelopenquote:Op dinsdag 1 februari 2005 16:23 schreef Mellone het volgende:
Morgen om 19:05 vlieg ik naar Sydney!! Ik heb er nu vet veel zin in en gelukkig nog niet heel veel zenuwen...:p
Dat kan allebei heb ik begrepen. Niet bij elk internetcafe (net als hier), maar wel vaak.quote:Op donderdag 3 februari 2005 20:07 schreef Roosje11 het volgende:
ik vroeg me af hoe het zit met foto's op internet zetten als je een digitale camera meeneemt. Moet je het stekkertje en de software meenemen, die je dan in het internet cafe installeert, of kan je bij een foto winkel gewoon je kaartje met foto's in zo'n apparaat doen en de foto's op cd branden, en ze dan vervolgens van de cd op internet zetten?
tis goedkoper dan in nederland behalve bier en rookwaar. Een collega is net terug uit sydney. maar voor de rest is het wel wat goedkoperquote:Op maandag 7 februari 2005 12:12 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Trouwens, hoe zit het met het prijsniveau daar? Ik lees vaak dat Australie iets duurder is dan NL, maar uit reisverhalen e.d. lijkt het wel mee te vallen. Hostels zijn goedkoper dan hier en ook duiken is veel voordeliger. Maar hebben ze er ook Aldi-achtige supermarkten? Dat zou wel flink schelen.
Oh ja, ik heb alvast geboektBegin december zit ik in de lucht!
Het is een stukje goedkoper daar. Grootste supermarkten zijn Coles en Woolworths en die hebben beide een goed eigen huismerk (homebrand) als je het wat goedkoper wil houden.quote:Op maandag 7 februari 2005 12:12 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Trouwens, hoe zit het met het prijsniveau daar? Ik lees vaak dat Australie iets duurder is dan NL, maar uit reisverhalen e.d. lijkt het wel mee te vallen. Hostels zijn goedkoper dan hier en ook duiken is veel voordeliger. Maar hebben ze er ook Aldi-achtige supermarkten? Dat zou wel flink schelen.
Klopt inderdaad. Bier is te verkregen vanaf zo'n 32 dollar (19 euro) per "slab" (24 flesjes a 375ml). Dan heb je VB (Victoria Bitter). De premium bieren zijn duurder, Heineken is zo'n 47 dollar (27 euro), net als Crown Lager, James Boag's en Cascade. In de pub valt het verder wel mee. Een pint (0,6 liter) heb je voor 6 of 7 dollar (3,5 - 4 euro).quote:Op maandag 7 februari 2005 12:15 schreef JPM01 het volgende:
[..]
tis goedkoper dan in Nederland behalve bier en rookwaar. Een collega is net terug uit Sydney. maar voor de rest is het wel wat goedkoper
Je gaat toch voor jezelf... omdat je het leuk vindt!?!? Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar denk je nu echt dat er geen mensen meer zijn die na hun 20ste gaan reizen? Ik ben 27 en ik ga binnenkort ook weer op reis, geen enkel punt. Er zijn mensen jonger en er zijn mensen ouder, punt.quote:Op woensdag 9 februari 2005 10:44 schreef JeroenV het volgende:
Als ik klaar ben met mijn nieuwe opleiding ben ik 22/23 jaar. Ik weet niet hoe oud de gemiddelden zijn die hier een paar maanden in Australie hebben gezeten, maar is die leeftijd niet te oud om nog een paar maanden weg te gaan? Als iedereen ongeveer 18/19 is lijkt het me niks
Dat maakt echt niet uit. Ik denk dat 22 wel een mooie gemiddelde leeftijd is. Bovendien heb je al wat meer levenservaring dan iemand van 18, en dat kan in je voordeel werken met bijv. het regelen van werk e.d. Je zal misschien ook makkelijker een auto kunnen huren en dat soort dingen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 10:44 schreef JeroenV het volgende:
Als ik klaar ben met mijn nieuwe opleiding ben ik 22/23 jaar. Ik weet niet hoe oud de gemiddelden zijn die hier een paar maanden in Australie hebben gezeten, maar is die leeftijd niet te oud om nog een paar maanden weg te gaan? Als iedereen ongeveer 18/19 is lijkt het me niks
22/23 is idd een mooie leeftijd.., mijn plan is als ik 23 ben om daarheen te gaan.quote:Op woensdag 9 februari 2005 13:19 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Dat maakt echt niet uit. Ik denk dat 22 wel een mooie gemiddelde leeftijd is. Bovendien heb je al wat meer levenservaring dan iemand van 18, en dat kan in je voordeel werken met bijv. het regelen van werk e.d. Je zal misschien ook makkelijker een auto kunnen huren en dat soort dingen.
Ja, daar verbaasde ik mij ook over, dat die aussies zo goed engels spreken..quote:Op maandag 14 februari 2005 11:45 schreef Oksel het volgende:
iedereen spreekt fatsoenlijk engels
Dat is wel makkelijk gezegd, maar ik heb nog geen een los jaarticket gezien wat veel goedkoper is dan het pakket van een organisatie dat ik gekozen heb. Dus voor het geld hoef ik het niet te laten.quote:Op maandag 14 februari 2005 11:45 schreef Oksel het volgende:
Als ik 1 tip aan iedereen mag geven; GA NIET MET EEN ORGANISATIE!!!. Alles wat ze voor je doen, kun je ook makkelijk zelf, en scheelt je HEEL, HEEL veel geld. Bovendien is het ontzettend NIET COOL als je met 25 onzekere Nederlanders in een hostel/bus/vliegtuig zit..
dat zal ook wel, maar je zit in feite in het zelfde schuitje.quote:Op maandag 14 februari 2005 14:51 schreef JeroenV het volgende:
Daarvoor ontmoet je daar denk ik toch wel genoeg mensen
ik denk een week max dat je bij zo'n groep blijft. maar ik ga eens wat oud collega's vragen die de reis naar down under er al op hebben zitten.quote:Op maandag 14 februari 2005 20:55 schreef JeroenV het volgende:
Ik dacht al dat je veel langer bij een groep zou zitten...
Zo klinkt het misschien wel beter om te starten met een groep. Dan heb je met belangrijke dingen wat meer zekerheid en kan je je daarna zelf wel vermaken.
klopt, en tis zeker handigquote:Op dinsdag 15 februari 2005 17:38 schreef Kontiki het volgende:
Via Skype (www.skype.com) kun je naar Australische vaste nummers bellen voor 1,7 cent per minuut. Werkt heel goed als je een headset hebt. Misschien handig om al wat voorbereidend werk te doen.
mooie site heb je trouwensquote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:58 schreef Kontiki het volgende:
Dat klopt, dat is het ook gewoon. Alleen het verschil is dat ik de mensen ken, en dus niet bij vreemden terecht kom.quote:Op maandag 31 januari 2005 10:34 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Dat klinkt eigenlijk gewoon als een WWOOF-aanbieding. Dat is een organisatie waar je lid van kan worden (20 dollar of zo) en dan krijg je een paar duizend van dit soort adresjes.
Heel goed mogelijk, als je het goed plant, dan kun je anderhalf jaar zomer hebben! Dat is dan met de Nederlandse zomer erbij he. Dat doe je zo:quote:Op dinsdag 22 maart 2005 11:17 schreef ReisStuiter het volgende:
goed, zoals zovelen is een jaar ook mijn doel.
echter vraagje mbt achter de zon aanreizen.
kan dit een beetje? dus niet in de winter naar NZ.
Wat is een beetje goede route? linksom of rechtsom? en wanner vertrekken?
plus, NZ aan het begin, midden of eind van je reis?
Precies, alleen boeken bij speciale evenementen of met kerst/oud en nieuw. Ik kom meestal gewoon ergens aan en dan kijk ik wel. Helaas heb ik wel eens zonder plaats gezeten, maar dat houdt het spannend he, maar bijna altijd gaat het goed!quote:Op zaterdag 26 maart 2005 19:27 schreef Kamigot het volgende:
Onzinnig om alles van tevoren gaan lopen boeken. 2 weken van tevoren (behalve Sydney tussen kerst en oud op nieuw) is meer dan voldoende. Ik heb nog nooit zonder plaats gezeten. Flexibiliteit is juist het leukste van reizen
Hangt er natuurlijk af wat je wilt betalen voor een ticket, hoe eerder je boekt hoe groter de kans dat je een goedkoper ticket in je handen krijgt. Vooral de directe vluchten naar Australië met BA, Qantas, Singapore Airlines en Cathay Pacific lopen snel vol.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 19:27 schreef Kamigot het volgende:
Onzinnig om alles van tevoren gaan lopen boeken. 2 weken van tevoren (behalve Sydney tussen kerst en oud op nieuw) is meer dan voldoende. Ik heb nog nooit zonder plaats gezeten. Flexibiliteit is juist het leukste van reizen
Daar heb ik het toch ook over? Of bedoelde je vliegtickets? Die worden natuurlijk duurder naarmate de datum dichterbij komt.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 19:27 schreef Kamigot het volgende:
Dan ben je niet met Pasen in Sydney geweet... Mijn God, ALLES zit dan vol, van hostel tot ***** hotel. ALLES, trust me..quote:Op zaterdag 26 maart 2005 19:27 schreef Kamigot het volgende:
Of met de Grand Prix in Melbourne!quote:Op maandag 28 maart 2005 21:52 schreef Smirnoff_ice het volgende:
[..]
Dan ben je niet met Pasen in Sydney geweet... Mijn God, ALLES zit dan vol, van hostel tot ***** hotel. ALLES, trust me..
Maar voor de rest ben ik het wel voor 100% met je eens!
Melbourne RULEZZZZZZZZZZZZ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik ben nu twee keer in Australie geweest en de 2e keer moest ik gewoon weer terug naar Melbourne. De sfeer die daar hangt is gewoon een stuk relaxter dan in Sydney. Gewoon lekker slenteren over Bourke sr. Naar het strand in St Kilda en lekker wijntjes proeven in Yara valley!!!! k zou er best kunnen wonen!!!!quote:Op dinsdag 29 maart 2005 03:00 schreef JSR het volgende:
Melbourne is vreselijk qua accomodatie in eind Januari (Australian Open), Maart (GP) en eerste week November (Spring Racing Carnival). Daarbuiten valt het meestal wel mee.
Wat ik mij afvraag, een hoop Fok!kers zijn al in Melbourne geweest; wat vonden jullie ervan? Want als je slechts een paar dagen in Melbourne blijft, heb je het eigenlijk wel snel gezien. Sydney is qua uitzichten en "oppervlakkig" leven veel spectaculairder dan Melbourne. De vibe van Melbourne speelt zich juist af in de kleine steegjes in de stad, verborgen en verstopte cafeetjes en nachtclubs waar je pas na enkele weken achterkomt. Ik woon er nu anderhalf jaar en ik moet eerlijk zeggen dat het mij steeds beter gaat bevallen en Sydney eigenlijk steeds meer tegenvalt. Wat vinden jullie?
Eens, Melbourne rules!quote:Op dinsdag 29 maart 2005 03:00 schreef JSR het volgende:
Melbourne is vreselijk qua accomodatie in eind Januari (Australian Open), Maart (GP) en eerste week November (Spring Racing Carnival). Daarbuiten valt het meestal wel mee.
Wat ik mij afvraag, een hoop Fok!kers zijn al in Melbourne geweest; wat vonden jullie ervan? Want als je slechts een paar dagen in Melbourne blijft, heb je het eigenlijk wel snel gezien. Sydney is qua uitzichten en "oppervlakkig" leven veel spectaculairder dan Melbourne. De vibe van Melbourne speelt zich juist af in de kleine steegjes in de stad, verborgen en verstopte cafeetjes en nachtclubs waar je pas na enkele weken achterkomt. Ik woon er nu anderhalf jaar en ik moet eerlijk zeggen dat het mij steeds beter gaat bevallen en Sydney eigenlijk steeds meer tegenvalt. Wat vinden jullie?
nog nooit bij de vegie bar geweest. zoals je weet wordt melbourne door de yarra min of meer twee helften gedeeld, het "zuiden" (zoals st kilda, brighton, south yarra, prahran, albert park, middle park, port melbourne, south melbourne) en het "noorden" (richmond, collingwood, fitzroy, carlton, north & west melbourne.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:14 schreef Gumtree het volgende:
JSR al bij de vegie bar geweest? heeeeeerlijk restaurantje. Ik heb zelf 5 maanden in North Melbourne gewoond en geleefd, ik vond het heerlijk. Maar ook sydney heeft zijn leuke kanten en ik zou geen keus kunnen maken tussen deze 2 steden.
Friendly Backpacker is wel een goeie!!! Ik weet alleen niet zeker of die ook 2 pers. kamer hebben maar wel goed gelegen!!!quote:Op zondag 10 april 2005 13:03 schreef sivado het volgende:
Wie kan me nog een goede tip geven voor een accomadatie in Melbourne: we zoeken een hostel (of B&B) met 2 persoonkamer, liefst met en-suite en niet al te duur.... Ik denk nu aan Toadhall hotel (90 dollar) of de YHA (86 dollar) maar zou liever iets minder masaals vinden..... help! Thanks!
Elizabeth Hostel (vlabij corner Elizabeth/Franklin Street, receptie is in een supermarkt, Thai dus, hehe) is het goedkoopste dat ik heb kunnen vinden. 17 dollar voor een 10 bed dorm als je een week blijft, wat een tweepersoonskamer kost weet ik niet, zou je even moeten checken, denk dat het best goedkoop is.quote:Op zondag 10 april 2005 13:03 schreef sivado het volgende:
Wie kan me nog een goede tip geven voor een accomadatie in Melbourne: we zoeken een hostel (of B&B) met 2 persoonkamer, liefst met en-suite en niet al te duur.... Ik denk nu aan Toadhall hotel (90 dollar) of de YHA (86 dollar) maar zou liever iets minder masaals vinden..... help! Thanks!
vlakbij station, tram en kwartiertje lopen naar centrum. is toch niet echt slecht. Plus t is wel een goed hostel.quote:Op maandag 11 april 2005 12:31 schreef Flem het volgende:
[..]
Trouwens, MrMadMan: The Friendly Backpacker goed gelegen? Als je van stripclubs en hoeren houdt misschien :>.
All you can eat voor zeven dollar op de hoek van Elizabeth en Bourke Street de gexte. Enfin; Nieuw-Zeeland is ook wel chill, donderdag (te vroeg, dus op vliegveld "slapen") weer terug naar Melbourne.quote:Op maandag 11 april 2005 14:20 schreef merry77 het volgende:
overigens als je goedkoop wil eten of drinken ´s avonds moet je naar RSL clubs gaan.
So,jij bent snel!! je gaat pas over 7 mnd las ik op je site.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:16 schreef Kontiki het volgende:
Hiep hoi, visumaanvraag is goedgekeurd! Ik mag er officieel naar toe! Binnen 20 uur al antwoord gekregen.
Natuurlijk is het maar een formaliteit, maar ik ben in zekere zin blij dat ik niet een bericht terug kreeg als "You idiot, stay in your own country!"
Ja, ik weet het, ik kon niet meer wachtenquote:Op donderdag 14 april 2005 23:37 schreef Walking_On_Sunshine het volgende:
[..]
So,jij bent snel!! je gaat pas over 7 mnd las ik op je site.
Ik ga 15 Juni maar ga morgen pas mijn visum aanvragen.
Hoe ben je naar Cairns gereisd? En meer geld meenemen is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijkquote:Op vrijdag 22 april 2005 05:53 schreef Roosje11 het volgende:
Voor iedereen die nog naar Australie gaat, jullie gaan het zo leuk hebben!! Het is hier echt super! Ik zit hier nu 2,5 maand en ben van Sydney naar Cairns gereisd, ben nu in Cairns, en Australie is echt zo'n mooi land! 1 tip, neem veel meer geld mee dan dat je van tevoren berekent, want het gaat zo snel op! Veel plezier allemaal!!
Dit is interessante informatie. Hoe kom je hierbij?quote:Op zondag 1 mei 2005 18:36 schreef HarigeKerel het volgende:
Naar wat ik begrepen heb zou de Australische overheid weer een vakantie_werk_visum beschikbaar gaan maken voor mensen die het al 1x eerder gedaan hebben, is dat er nog van gekomen?
Hmm het blijkt te gaan om het verlengen van WHV van mensen die er al zijn, dus twee jaar ipv 1 jaar.quote:Op maandag 2 mei 2005 16:44 schreef BushRanger het volgende:
Dit is interessante informatie. Hoe kom je hierbij?
Tja jammer dat je niet gewoon nog een keer een visum kan aanvragen als je in 2000 bent geweest dus... Wat wel minder is, is dat ze nu ook voorstellen om een WHV voor Amerikanen beschikbaar te stellen. Ik zit daar persoonlijk niet zo op zitten te wachten...quote:Op maandag 2 mei 2005 17:06 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Hmm het blijkt te gaan om het verlengen van WHV van mensen die er al zijn, dus twee jaar ipv 1 jaar.
Maar dan moet men wel in die hitte met de agrarische sector aan de gang.
Hier staan wat meer details![]()
http://66.102.9.104/search?q=cache:utpDXG8e_aMJ:www.tourism.australia.com/al.asp%3Fal%3D1372+second+working+holiday+visa&hl=nl%20target=nw
Ja, ik had graag ook nog een keer gegaan!quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:31 schreef BushRanger het volgende:
Tja jammer dat je niet gewoon nog een keer een visum kan aanvragen als je in 2000 bent geweest dus...
Oh daar stoor ik mij niet zo aan, Amerikanen zijn meestal wel leuke mensen.quote:Wat wel minder is, is dat ze nu ook voorstellen om een WHV voor Amerikanen beschikbaar te stellen. Ik zit daar persoonlijk niet zo op zitten te wachten...
Het word iedereen gevraagd om Uluru niet te beklimmen omdat de Aborginals het als hun heilige plaats beschouwen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 09:45 schreef Flem het volgende:
Ik kan het beklimmen van Uluru aan iedereen aanraden, echt een geweldige ervaring.
Je wist ook dat dit voor de 'Mala-men' een zeer spirituele route is? En je niet geacht wordt om het te beklimmen omdat het een zeer heilige plaats is?quote:Ik kan het beklimmen van Uluru aan iedereen aanraden, echt een geweldige ervaring.
Toen de blanken het gebied bij Ayer's Rock teruggaven of verkochten (dat weet ik niet) aan de aboriginals, was een bijkomende eis dat de Ayer's Rock open zou blijven. Ook om te beklimmen. Het is dus niet zozeer hun keuze. Aan de andere kant vind ik ook dat ze het financieel wel goed voor elkaar hebben en dus niet tegen mij kunnen zeggen dat ik niet mag klimmen na eerst veel entree te hebben betaald. Ik heb Ayer's Rock twee keer beklommen, in 2000 en 2004, prachtig uitzicht, echt genieten.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:25 schreef Liejannuh het volgende:
Ik denk dat iedereen voor zichzelf die afweging moet maken over het wel of niet beklimmen van Ayers Rock. In iedere reisgids wordt er genoeg over verteld.
Ik heb m destijds (7 jaar geleden) ook beklommen. Vond destijds dat de aboriginals ook weinig respect toonde voor de toerist omdat je in Uluru NP overal de hoofdprijs voor betaalde en dus vond ik dat ik dan Uluru ook wel kon beklimmen. Er was ook niet voor niets zo'n mooie wandelroute uitgestippeld over de rots inclusief de ketting waaraan je jezelf vast kon houden.
Als ze het echt niet willen, dan moeten ze het vooral ook niet makkelijk maken.
Vind je dit nu zelf zo'n goede reden omdat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten? Allereerst wordt het Ayers Rock Resort niet gerund door Aboriginals maar door ons (blanken). De community krijgt hier zelf bar weinig van. Ik zit er nu zelf (nou ja, Alice, ben net terug) en de entree kost nu 25 dollar voor drie dagen. Dat is een bedrag ja, maar gaat geheel naar het NP (+ overheid). De aboriginals hebben hier alleen een touroperator (anangu tours) en wat art-gallery's. Denk maar niet dat er ook maar veel van het Ayers Rock resort naar community zelf gaat. Toevallig sprak ik laatst een meisje dat voor haar socialogische werk een paar maanden bij de community zit. Ze leven daar nog steeds in tenten en blank en zwart gaat apart naar school. Ik vind daarom jouw prijsargument weinig te maken hebben met de eigenlijke respectargumenten.quote:Ik denk dat iedereen voor zichzelf die afweging moet maken over het wel of niet beklimmen van Ayers Rock. In iedere reisgids wordt er genoeg over verteld.
Ik heb m destijds (7 jaar geleden) ook beklommen. Vond destijds dat de aboriginals ook weinig respect toonde voor de toerist omdat je in Uluru NP overal de hoofdprijs voor betaalde en dus vond ik dat ik dan Uluru ook wel kon beklimmen.
Wat ze willen is juist de mogenlijkheid open houden zodat toeristen de waarde ervan inschatten en zelf er voor kiezen om het niet te doen. Iedereen is vrij om die keuze te maken maar mag ik op basis van jouw voorgaande argument zeggen dat jouw keus weinig repsectvol is?quote:Er was ook niet voor niets zo'n mooie wandelroute uitgestippeld over de rots inclusief de ketting waaraan je jezelf vast kon houden.
Als ze het echt niet willen, dan moeten ze het vooral ook niet makkelijk maken.
Dit is een misvatting. Het is hun uitgesproken keuze. De 'board' van Uluru NP bestaat uit 8 aborginals en 4 Rangers. Als iedere aborginal zijn hand opsteekt dat ze niet willen dat ie beklommen wordt, is de keuze gemaakt. Het is hun uitgesproken keuze en daarom hebben ze ook het cultural centre er neergezet, om jou te vertellen waarom ze die keuzes gemaakt hebben.quote:Toen de blanken het gebied bij Ayer's Rock teruggaven of verkochten (dat weet ik niet) aan de aboriginals, was een bijkomende eis dat de Ayer's Rock open zou blijven. Ook om te beklimmen. Het is dus niet zozeer hun keuze.
Dit klopt wat je zegt, alleen is Ayers Rock wel een heilige plaats. De (uluru)route vertelt over de 'mala-men' die deze route beklimmen als deel van een ceremonie die een hoge sprituele waarde heeft. De 'mala-men' (harige kangaroe) wordt ook beschouwd als een van de 'ancesters' die geholpen heeft de wereld te scheppen zoals hij nu is. (volgens de aboriginals off course). Het verhaal van de doden klopt, maar helemaal omdat het juist zo'n heilige plaats is.quote:Het probleem van de aboriginals is ook niet zozeer dat we over een heilige plaats lopen, maar dat er soms doden vallen. Zij voelen zich verantwoordelijk voor de zielen van de doden die dan de droomwereld niet zouden kunnen bereiken en daar eeuwig rond moeten blijven hangen. Dat is wat me bij is gebleven, iemand die dit kan bevestigen?
Dat mag je zeker zeggen.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 03:37 schreef AtDaMotDaMotDa het volgende:
Erg jammer dat er zo gereageerd wordt op deze stelling.
[..]
Wat ze willen is juist de mogenlijkheid open houden zodat toeristen de waarde ervan inschatten en zelf er voor kiezen om het niet te doen. Iedereen is vrij om die keuze te maken maar mag ik op basis van jouw voorgaande argument zeggen dat jouw keus weinig repsectvol is?
Dat is de keuze die jij zelf maakt, gelukkig ben ik vrij om mijn eigen keuzes te maken. Ik heb verder heus wel "respect" (ik heb het alleen niet zo op dat woord) voor de Aboriginals en hun rots, wijk dan ook niet van het pad af en ga niet lopen urineren op de rots ofzo, maar het leek mij gewoon een geweldige kans, en die heb ik niet laten lopen. Ik heb er dan ook absoluut geen spijt van.quote:Op woensdag 4 mei 2005 09:53 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Het word iedereen gevraagd om Uluru niet te beklimmen omdat de Aborginals het als hun heilige plaats beschouwen.
Ik heb dat gewoon gerespecteerd.
wie was je tour guide?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:22 schreef Flem het volgende:
Ik chillde 'm met Wayward van Adelaide naar Alice Springs. Zit nu - na een potverdomme lange treinreis, die Ghan rijdt echt gruwelijk langzaam - in de tropen in Darwin.
Dat is natuurlijk wel het mooist jaquote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:39 schreef Calayuga het volgende:
had je met de auto moeten doen man! gewoon liften, heb k ook gedaan
Ik heb hem trouwens ook beklommen, we hadden geluk dat de klim net nadat we begonnen gesloten werd dus we waren met z'n 2-en heerlijk alleen boven (wel veel wind). Best zwaar met een kilootje of 10 aan rugzak inhoud. Over het respect naar hun cultuur toe, die heb ik wel zeker het is alleen zo dat de Aborigines niet echt hun cultuur open willen stellen wat wel een beetje jammer is. Ze verdienen genoeg geld met deze attractie en het houdt juist hun uitstervende cultuur nog enigsins in standquote:Op zondag 8 mei 2005 05:03 schreef Flem het volgende:
[..]
Dat is de keuze die jij zelf maakt, gelukkig ben ik vrij om mijn eigen keuzes te maken. Ik heb verder heus wel "respect" (ik heb het alleen niet zo op dat woord) voor de Aboriginals en hun rots, wijk dan ook niet van het pad af en ga niet lopen urineren op de rots ofzo, maar het leek mij gewoon een geweldige kans, en die heb ik niet laten lopen. Ik heb er dan ook absoluut geen spijt van.
Het is trouwens niet zo dat zij die rots daar geplant hebben ofzo, ze voelen zich inderdaad verantwoordelijk voor ongelukken enzo, maar ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik in staat was om fatsoenlijk boven en beneden te komen. Er is trouwens zelfs een ketting om je aan vast te houden!
Die is dan ook niet door de aboriginals gemaaktquote:Op zondag 8 mei 2005 05:03 schreef Flem het volgende:
Er is trouwens zelfs een ketting om je aan vast te houden!
Dat denk ik ook wel, waarschijnlijk was het 7 jaar geleden allemaal veel minder qua informatie. Hierbij teken ik ook meteen aan dat je vaak niet altijd eerlijk wordt voorgelicht als je een georganiseerde tour wordt, want die mensen willen alleen maar aan je verdienen.quote:Dat mag je zeker zeggen. Ik heb ook geen idee wat mijn keuze zou zijn als ik nu bij Uluru zou staan. Zoals ik al zei heb ik 7 jaar geleden ervoor gekozen om de rots wel te beklimmen en we zijn destijds wel bij het cultural centre geweest, maar pas nadat we de mogelijkheid hadden gehad om de rots te beklimmen (als ik het mij goed herinner). Het zou best wel eens kunnen dat de beschikbare informatie flink uitgebreid is in de afgelopen 7 jaar.
In totaal ben ik 6 maanden weg en heb heel Australie al gezienquote:Veel plezier nog tijdens je reis! Hoe lang ben je in totaal weg? En hoe ziet je route er uit?
Pech voor hen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:46 schreef calvobbes het volgende:
En er zijn meer mensen geweest die dachten dat ze het wel aankonden, en die hebben het beklimmen van de rots niet overleefd.
Pascalle ben ik wel tegen gekomen geloof ikquote:Op woensdag 11 mei 2005 09:33 schreef Flem het volgende:
[..]
Eerst Peter (kaal), daarna Jen (irritant) en Pascalle (Frans).
echt coole foto's! grappig om te zien dat je op pcies de zelfde plekken bent geweest als ikquote:Op woensdag 11 mei 2005 15:40 schreef Re het volgende:
Parlez-vous Francais? Maar ze was nog een beginner als guide, deed en zei eigenlijk nog niet zo veel.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:40 schreef Re het volgende:
Pascalle ben ik wel tegen gekomen geloof ik
Sandy ken ik geloof ik wel, hoe ziet ze er ook alweer uit? Slapen in de buitenlucht is super inderdaad, vooral als er een mooie sterrenhemel is. Ik had het ook niet echt koud eigenlijk, anderen klaagden daarover, maar ik vond het wel meevallen.quote:Ik had Sandy, Tom en Barney.. die laatste was wat zuur maar was ook NT explorer die ik wat minder vond. Face the Outback 8 dagen was echt het leukste wat ik heb meegemaakt. lekker slapen in de buitenlucht
Sandy staat op een paar foto's in mijn sig. Ik had het ook geheel niet koud, zelfs in Coober Pedy nog buiten geslapen omdat die kerkers wel erg warm waren, was wel grappig want het begon te stortregenen.. iets wat je ook niet vaak meemaakt in die regionenquote:Op donderdag 12 mei 2005 04:40 schreef Flem het volgende:
[..]
Parlez-vous Francais? Maar ze was nog een beginner als guide, deed en zei eigenlijk nog niet zo veel.
[..]
Sandy ken ik geloof ik wel, hoe ziet ze er ook alweer uit? Slapen in de buitenlucht is super inderdaad, vooral als er een mooie sterrenhemel is. Ik had het ook niet echt koud eigenlijk, anderen klaagden daarover, maar ik vond het wel meevallen.
Welke kant reis je op? Als je richting Exmouth gaat, zeker gaan duiken bij het Ningaloo Reef, ik vond het een stuk mooier dan het Great Barrier Reef (iedereen schijnt tussen deze twee te moeten vergelijken, dus ik doe het ook maar).quote:Op dinsdag 17 mei 2005 09:55 schreef Oksel het volgende:
Ik zit nu in Canarvon.. onder Exmouth. Vanochtend bij Monkey Mia geweest.. saai! Maarja, vriendin vond het geweldig. Verder wat pech met de auto.. tis nu bijna helemaal een nieuwe auto!
Erg relaxed weer.. beetje haaien vangen savonds, biertje op het strand.. karaoke.. relaxed!
Jij gelooft zeker ook in een god.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 22:05 schreef Dandilion het volgende:
ik respecteer de aborigine mensen en hun dromen
Jij zou in een kerk over het altaar gaan lopen?quote:Op woensdag 18 mei 2005 08:19 schreef Flem het volgende:
Jij gelooft zeker ook in een god.
Jouw grootste hobby is het maken van niet-originele vergelijkingen? Dit terwijl het iets totaal anders is natuurlijk.quote:Op woensdag 18 mei 2005 11:01 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Jij zou in een kerk over het altaar gaan lopen?
Nee hoor.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:57 schreef Flem het volgende:
Jouw grootste hobby is het maken van niet-originele vergelijkingen? Dit terwijl het iets totaal anders is natuurlijk.
Nou vind ik die vergelijking 'ik loop toch ook niet over jou kerk/altaar' ook verre van origineel hoor! Die vergelijking wordt zoveel gemaakt en slaat echt nergens op. Bij ons in de kerk hoef je trouwens ook geen entree van 25 dollar te betalen en al zou dat wel moeten, dan mogen alle aboriginals van mij gerust een rondje over het dak van de kerk lopen mochten ze daar behoefte aan hebben. Dan span ik nog wel een kabeltje voor ze... Een kerk is trouwens helemaal niet heilig, dat is gewoon een gebouw.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:19 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee hoor.
De christenen beschouwen de kerk / een altaar als een heilig iets, de aboriginals beschouwen Uluru als een heilig iets.
JIJ was diegene die met "geloof je in God" op de proppen kwam. Dus niet gaan janken dat ik rare vergelijkingen maak.
Ik zie op je homepage dat je ook in Broken Hill bent geweest, of in ieder geval langs gekomen. Wat vond je daar van? Ik ben er al verschillende keren geweest en vind het helemaal geweldig daar. Er is redelijk veel te doen voor een woestijnstadje en de sfeer die het uitstraalt vind ik heel aardig. Allemaal van die dikke V8's die door de straten rijden, Silverton waar MadMax gedeeltelijk is opgenomen, de kunst in Silverton en het openluchtmuseum, Flying Doctors, School of the Air, Sculpture garden, het woestijnachtige, echt allemaal mooi!quote:Op donderdag 19 mei 2005 17:34 schreef Calayuga het volgende:
als iemand uluru niet wil beklimmen, dan mag hij/zij het argument dat het heilig is voor aboriginals natuurlijk gewoon gebruiken. dan ben je geen mietje ofzo. dat iemand anders graag zijn voeten veegt met een heligdom betekent niet dat dit argument ongeldig is ofzo...
ikzelf zal eerlijk zeggen dat het te hard waaide toen ik er was...dus de beklimming was gesloten. ik was wel van plan om m te beklimmen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |