abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24530590
Die door de overheid opgelegde vaste verkoopprijs verklaart veel.
Ik heb het gedoe met die crisis in Californie dus heel oppervlakkig gevolgd en dan krijg je van die media dus het idee dat de vrije markt (die door overheids ingrijpen niet helemaal vrij is) de schuldige is. Reportage bij netwerk heeft het in de verste verte niet gehad over vaste verkoopprijs maar had het alleen maar over express schaarste creeeren & niet investeren in voorzieningen.
pi_24530628
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 11:32 schreef thabit het volgende:
Aha, dus blijkbaar is de geprivatiseerde computerindustrie niet eens in staat om voor haar eigen stroom te zorgen?
Uiteraard niet. Ga jij als wiskundige je eigen brood bakken.
  woensdag 12 januari 2005 @ 12:37:07 #203
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_24530675
Uit naam van die paar wiskundigen met gezond verstand smeek ik je niet te generaliseren.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  woensdag 12 januari 2005 @ 13:06:51 #204
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24531057
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden:
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  woensdag 12 januari 2005 @ 13:07:26 #205
111081 lehibou
sociaal-liberaal
pi_24531064
Zowel zero-sum games als non-zero sum games hebben hun waarde en zijn als het ware een afspiegeling van de werkelijkheid.

We worden geboren, we sterven, je zou dit als een zero-sum game kunnen zien.
Tegelijkertijd is er tussen geboorte en dood van alles gebeurd dit zou als een niet nulsom gezien kunnen worden (positief of negatief).
I want the world plus 5%
  woensdag 12 januari 2005 @ 13:08:29 #206
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24531078
Meteen maar eentje voor de overspannen markt voor huurwoningen in Nederland erbij?

Wachtlijsten, here we come. Uiteraard geldt dit ook voor ziekenhuizen, files, ed.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_24531288
Om wachtlijsten nu te verkleinen door het voor een klein percentage van de bevolking betaalbaar te maken lijkt me ook niet direct de juiste oplossing.
pi_24531594
Interessante grafiekjes Kaalhei, theoretische economie lijkt me een mooi vak!
pi_24531664
Het idee dat de verbanden lineaire functies zouden zijn vind ik anders behoorlijk simplistisch.
  woensdag 12 januari 2005 @ 14:13:26 #210
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_24531896
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 13:51 schreef DaveM het volgende:
Interessante grafiekjes Kaalhei, theoretische economie lijkt me een mooi vak!
En dat ga jij nu van tafel vegen met een of andere brilhjante redenering of zo?
  woensdag 12 januari 2005 @ 14:14:44 #211
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_24531914
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 13:56 schreef thabit het volgende:
Het idee dat de verbanden lineaire functies zouden zijn vind ik anders behoorlijk simplistisch.
OMFG Jij zou toch echt beter moeten weten.
pi_24531944
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:13 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En dat ga jij nu van tafel vegen met een of andere brilhjante redenering of zo?
De praktijk is vaak weerbarstiger dan propedeuse-leerstof theoretische economie.
briljant genoeg?
pi_24532013
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:16 schreef DaveM het volgende:

[..]

De praktijk is vaak weerbarstiger dan propedeuse-leerstof theoretische economie.
briljant genoeg?
Weerbarstiger is het natuurlijk. Maar dat die lijnen wel degelijk (grotendeels) zo verlopen is niet alleen theorie, maar ook praktijk.
  woensdag 12 januari 2005 @ 14:23:08 #214
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_24532017
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:16 schreef DaveM het volgende:
Deze theorie is empirisch opgesteld.

Waarom zou de praktijk van rent control weerbarstiger zijn?
quote:
briljant genoeg?
Nee.
  woensdag 12 januari 2005 @ 14:29:21 #215
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24532065
Je mag voor mij de rechte lijntjes tekenen hoe je ze wilt, het maakt allemaal niet uit. Zolang het prijsplafond onder de marktconforme prijs ligt, en dat doet het per definitie, anders heeft het plafond geen zin, dan ontstaat de beschreven situatie. Sim-pel.
pi_24532086
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Van iemand die beweert wiskundige te zijn zou je toch verwachten dat hij empirisch "bewijs" als een zeer zwakke en wankele onderbouwing van een bewering beschouwt.
  woensdag 12 januari 2005 @ 14:32:25 #217
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24532095
De blackmarkter rent is overigens de onderhuur.
pi_24532273
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:22 schreef nikk het volgende:

[..]

Weerbarstiger is het natuurlijk. Maar dat die lijnen wel degelijk (grotendeels) zo verlopen is niet alleen theorie, maar ook praktijk.
Je bedoelt in een paar uitzonderlijke gevallen die toevallig wél op de ideaalschets uit het model lijken?
pi_24532354
Ik zie bovendien niet hoe sociaal-geografische en demografische ontwikkelingen in het plaatje verwerkt zitten.
pi_24532382
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:57 schreef DaveM het volgende:

[..]

Je bedoelt in een paar uitzonderlijke gevallen die toevallig wél op de ideaalschets uit het model lijken?
Omdat er geen ideaalsituatie bestaat is de praktijk inderdaad ook weerbarstiger. Maar dat betekent niet dat de geschetste verbanden niet zo verlopen. Maar goed, schrijf een boek zou ik zeggen waarmee je het hele kapitalistische stelsel van vraag en aanbod ontkracht.
  woensdag 12 januari 2005 @ 15:15:54 #221
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24532497
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:03 schreef thabit het volgende:
Ik zie bovendien niet hoe sociaal-geografische en demografische ontwikkelingen in het plaatje verwerkt zitten.
Waarom zouden de door jouw genoemde variabelen invloed hebben op het beschreven model?
pi_24532532
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Waarom zou de praktijk van rent control weerbarstiger zijn?
-uitgangssituatie zoals in het model komt zelden voor
-een prijsmaatregel zoals in het geschetste model al evenmin.

Dus imo een model dat niet bruikbaar is als argument om prijsmaatregelen door de overheid weg te kunnen zetten als "slecht voor de economie".
pi_24532559
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:30 schreef thabit het volgende:

[..]

Van iemand die beweert wiskundige te zijn zou je toch verwachten dat hij empirisch "bewijs" als een zeer zwakke en wankele onderbouwing van een bewering beschouwt.

Arg, thabit, jij denkt misschien alleen in termen van axiomas en de logische afleidingen daaruit, wij (die ook wiskundigen zijn) gebruiken voor het dagelijks leven gewoon wat we om ons heen zien. Dat schatten we in met ons gezonde verstand.

btw: het is mogelijk om menselijk gedrag te axiomatiseren en daaruit volgt direct dat communisme onzin is. Zo iets moet jouw toch aanspreken of niet?
pi_24532592
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:15 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Waarom zouden de door jouw genoemde variabelen invloed hebben op het beschreven model?
het werkt natuurlijk gewoon door in de vraag en aanbod maar niet voor thabit. Die denkt dat hij dan meteen in een ander universum zit of zo.
pi_24532601
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:15 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

De trek naar de randstad en de vergrijzing lijken me toch wel relevant als je een model voor de huizenmarkt wilt opstellen. Verschillende soorten mensen wonen in verschillende soorten huizen en op verschillende plekken. Die situatie verandert ook nog eens met de tijd.
pi_24532692
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:32 schreef Kaalhei het volgende:
De blackmarkter rent is overigens de onderhuur.
Ja dat had ik zelfs al begrepen.

Maar hoe komt men aan de 2 rechte blauwe lijnen, en op welke manieren kunnen we die allemaal beinvloeden. Of is dit dan helemaal tot het uiterste gesimplificeerd, om toch maar een theorie te kunen opstellen over 1 parameter?
pi_24532693
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:24 schreef thabit het volgende:

[..]

De trek naar de randstad en de vergrijzing lijken me toch wel relevant als je een model voor de huizenmarkt wilt opstellen.
En dan kun je hetzelfde model loslaten op de marktsituatie van seniorenwoningen.
quote:
Verschillende soorten mensen wonen in verschillende soorten huizen en op verschillende plekken. Die situatie verandert ook nog eens met de tijd.
In hoeverre voldoet het model daar dan niet aan?
pi_24532828
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:32 schreef nikk het volgende:

[..]

In hoeverre voldoet het model daar dan niet aan?
Er zit geen tijdsparameter in het grafiekje verwerkt.
pi_24532892
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:45 schreef thabit het volgende:

[..]

Er zit geen tijdsparameter in het grafiekje verwerkt.
En waarom is dat van belang?
pi_24532977
Grafiek kan met tijd veranderen; zekere parameters moeten dan opnieuw worden geschat door bijv. met statische/econometrische methoden.

De grafiek is ook een simplificatie van de werkelijkheid: een model met zekere aannemingen. Niettemin vind ik een goede methode/idee.
pi_24533037
Juist, Bijsmaak, jij begrijpt het! Doordat de grafiek de werkelijkheid veel te veel simplificeert is het een vrij zwak middel om juiste conclusies uit te kunnen trekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 12-01-2005 16:35:02 ]
  woensdag 12 januari 2005 @ 16:11:17 #232
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24533160
Thabit heeft de theorie al begrepen, nu de praktijk nog
Off topic, Thabit, las van de week in krant dat Nederlands Wiskunde onderwijs toonaangevend in de wereld is, en dat het model nu geexporteerd wordt naar oa de VS. So much voor het NL onderwijs...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24533361
Voor de mathematisch zwakbegaafde meerderheid van de bevolking zal ons onderwijs misschien wel aardig functioneren, Piet. Het meer-eisende deel schiet er echter geen kloot mee op.
pi_24533417
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Omdat er geen ideaalsituatie bestaat is de praktijk inderdaad ook weerbarstiger. Maar dat betekent niet dat de geschetste verbanden niet zo verlopen.
In uitzonderlijke gevallen die toevallig sterk op het model lijken.
quote:
Maar goed, schrijf een boek zou ik zeggen waarmee je het hele kapitalistische stelsel van vraag en aanbod ontkracht.
Waarom zou ik? Niks mis met het kapitalistische stelsel en ik zie ook het liefst een kleine rol voor de overheid. Alleen itt jij ben ik van mening dat de overheid nooit zo machteloos mag worden dat uitwassen niet of nauwelijks meer bestreden kunnen worden.
pi_24533525
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:32 schreef DaveM het volgende:

[..]

In uitzonderlijke gevallen die toevallig sterk op het model lijken.
Uitzonderlijk en toevallig
quote:
Waarom zou ik? Niks mis met het kapitalistische stelsel en ik zie ook het liefst een kleine rol voor de overheid. Alleen itt jij ben ik van mening dat de overheid nooit zo machteloos mag worden dat uitwassen niet of nauwelijks meer bestreden kunnen worden.
Nee hoor. Hoe kom je daar nou bij?
pi_24533572
dubbel
pi_24533579
Iedere strontvlieg kan je vertellen dat zeer kleine veranderingen in een model al zeer grote gevolgen kunnen hebben in de uitwerking ervan, zeker op de lange termijn. Waarom denk je dat ze bijvoorbeeld het weer maar een paar dagen vooruit kunnen voorspellen?
pi_24533620
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:43 schreef thabit het volgende:
Iedere strontvlieg kan je vertellen dat zeer kleine veranderingen in een model al zeer grote gevolgen kan hebben in de uitwerking ervan, zeker op de lange termijn. Waarom denk je dat ze bijvoorbeeld het weer maar een paar dagen vooruit kunnen voorspellen?
Zeer kleine veranderingen hebben geen invloed op de macro-economie.
  woensdag 12 januari 2005 @ 16:53:46 #239
45206 Pietverdriet
pi_24533695
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:44 schreef thabit het volgende:
Iedere strontvlieg kan je vertellen dat zeer kleine veranderingen in een model al zeer grote gevolgen kunnen hebben in de uitwerking ervan, zeker op de lange termijn. Waarom denk je dat ze bijvoorbeeld het weer maar een paar dagen vooruit kunnen voorspellen?
Als je dit zo ziet thabit, waarom ben je dan zo een fan van geleide economie?
  woensdag 12 januari 2005 @ 16:55:08 #240
45206 Pietverdriet
pi_24533718
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:46 schreef nikk het volgende:

[..]

Zeer kleine veranderingen hebben geen invloed op de macro-economie.
Kleine veranderingen worden groot.
pi_24533915
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:00 schreef thabit het volgende:
Juist, Bijsmaak, jij begrijpt het! Doordat de grafiek de werkelijkheid veel te veel simplificeert is het een vrij zwak middel om juiste conclusies uit te kunnen trekken.
Een model is per definitie een simplificering van de werkelijkheid.
pi_24534011
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:40 schreef nikk het volgende:

[..]

Uitzonderlijk en toevallig? Op basis waarvan beweer je dat?
Wat ik (en thabit) al eerder probeerden duidelijk te maken: een model is per definitie een versimpeling van de werkelijkheid, bijna altijd spelen in de praktijk andere variabelen een rol.

Leuk als basismodel voor educatieve doeleinden, maar andere wetenschappelijke modellen kun je ook niet zomaar in de praktijk toepassen, leg mij maar eens uit: waarom uitgerekend dit model wel?
quote:
Nee hoor. Hoe kom je daar nou bij?
je keert je meestal tegen welke overheidsingreep dan ook (op economisch gebied).
pi_24534585
Die economische "modellen" zijn altijd simplificaties. Ze worden nl. bijna altijd opgesteld met ceteris paribus (alle andere parameters constant). Natuurlijk kun je ze niet letterlijk aflezen ofzo. Maar dat is toch ook helemaal niet nodig. En ook de D en S zijn niet altijd lineair. De bedoeling van dit soort grafiekjes is gewoon om gemakkelijk de directe gevolgen van een verandering te kunnen zien. Het gevolg van een oplegging van een maximumprijs onder de marktprijs is dan ook steeds hetzelfde bij welke D en S curves dan ook: een tekort + het ontstaan van een zwarte markt.
En dat is gewoon een economische wet en niet zomaar een besluit uit een simpel "model".
  woensdag 12 januari 2005 @ 19:12:56 #244
48951 GeitO_o
Would-be hero
pi_24535708
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 02:02 schreef gorgg het volgende:
Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat er nog geen statistisch verband is gevonden. Zo zijn er landen waar een stijging van economische vrijheid geleid heeft tot een vermindering van de inkomenskloof (oa: Indonesië, Maleisië, Taiwan, Zuid-Korea). Bij andere landen had het een hogere inkomenskloof tot gevolg (oa: China, Thailand, Pakistan, Brazilië).
Dat is dan misschien het verschil tussen goed economisch beleid en slecht economisch beleid. Een stap richting economische vrijheid kan net zo goed averechts uitpakken als de overheid de verkeerde beslissing neemt. Door als er bijvoorbeeld een sector wordt geprivatiseerd er een machtige monopolist neer te zetten...
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 11:32 schreef thabit het volgende:
Aha, dus blijkbaar is de geprivatiseerde computerindustrie niet eens in staat om voor haar eigen stroom te zorgen?
Dat een industrie geprivatiseerd is hoeft nog niet gelijk te betekenen dat het een autarkische industrie is. Een industrie kan best afhankelijk zijn van de diensten van een andere industrie...
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:44 schreef thabit het volgende:
Dus je geeft zelf al aan dat je aan overheidsbemoeienis eigelijk niets hebt omdat het toch te onvoorspelbaar is?
Leef in vrede
  donderdag 13 januari 2005 @ 07:40:52 #245
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24541489
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:32 schreef Basp1 het volgende:
Ja dat had ik zelfs al begrepen.

Maar hoe komt men aan de 2 rechte blauwe lijnen, en op welke manieren kunnen we die allemaal beinvloeden. Of is dit dan helemaal tot het uiterste gesimplificeerd, om toch maar een theorie te kunen opstellen over 1 parameter?
Het maakt allemaal niet zoveel uit hoe je ze tekent als de ene maar naar boven en de ander naar beneden loopt en als ze elkaar maar snijden in het 1e kwadrant. Is het prijsplafond dan onder het snijpunt dan wordt het negatieve effect geinduceerd, is het er aan gelijk of er boven dan is er geen effect, dus ook niet het gewenste. Je kan dit model ook zien in de vorm dat het slechts een huis beschrijft, elk huis heeft zijn eigen model met haar eigen parameters. Maar dit maakt allemaal niet uit, want het voldoet aan de regels die ik eerder beschreven hebt.
  donderdag 13 januari 2005 @ 07:42:26 #246
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24541501
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:24 schreef thabit het volgende:

[..]

De trek naar de randstad en de vergrijzing lijken me toch wel relevant als je een model voor de huizenmarkt wilt opstellen. Verschillende soorten mensen wonen in verschillende soorten huizen en op verschillende plekken. Die situatie verandert ook nog eens met de tijd.
Verschuif of buig de lijnen van vraag en aanbod maar, er blijft een snijpunt en de positie hiervan is relevant.
pi_24545365
dubbel
pi_24545370
Kaalhei, kun je misschien expliciet maken welk punt je met die grafieken wilde maken?
Als het bedoeld was als kritiek op simplistische overheidsingrepen heb je imo een goed punt.

Maar aangezien je nergens beargumenteert dat zo'n prijsplafond niet werkt puur omdat de ingreep te simplistisch is en de discussie verder ook geen prijsplafonds als insteek heeft zie ik eigenlijk niet veel meer dan een (onbeargumenteerd) statement tegen overheidsingrijpen in het algemeen.

ben ik trouwens de enige die het verband met de TT kwijt is?
  donderdag 13 januari 2005 @ 13:03:48 #249
45206 Pietverdriet
pi_24545597
Grappig toch dat Thabit die altijd haantje de voorste is met linkse standpunten nog verder wil gaan dan Zalm qua overheidshuishoudboekje, en eigenlijk zo tegen een geleide economie is. Jammer alleen dat ie dat zelf nog niet doorheeft.
pi_24545754
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 07:40 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Het maakt allemaal niet zoveel uit hoe je ze tekent als de ene maar naar boven en de ander naar beneden loopt en als ze elkaar maar snijden in het 1e kwadrant. Is het prijsplafond dan onder het snijpunt dan wordt het negatieve effect geinduceerd, is het er aan gelijk of er boven dan is er geen effect, dus ook niet het gewenste. Je kan dit model ook zien in de vorm dat het slechts een huis beschrijft, elk huis heeft zijn eigen model met haar eigen parameters. Maar dit maakt allemaal niet uit, want het voldoet aan de regels die ik eerder beschreven hebt.
Dank je voor de uitleg

Is het ook niet zo dat de inversteerders naar zulke plaatjes kijken en er wel voor zorgen dat ze gegarandeerd onder een bepaald punt willen blijven alleen maar om winstmaximalisatie te bereiken. Waardoor ze de markt ook slecht beinvloeden, terwijl deze wel zogenaamd vrij zou moeten zijn.
  donderdag 13 januari 2005 @ 13:12:45 #251
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24545756
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 12:47 schreef DaveM het volgende:
Kaalhei, kun je misschien expliciet maken welk punt je met die grafieken wilde maken?
Als het bedoeld was als kritiek op simplistische overheidsingrepen heb je imo een goed punt.

Maar aangezien je nergens beargumenteert dat zo'n prijsplafond niet werkt puur omdat de ingreep te simplistisch is en de discussie verder ook geen prijsplafonds als insteek heeft zie ik eigenlijk niet veel meer dan een (onbeargumenteerd) statement tegen overheidsingrijpen in het algemeen.

ben ik trouwens de enige die het verband met de TT kwijt is?
Aantonen waarom het prijsplafond mbt energie in California er (mede) voor gezorgd heeft dat er geen energie meer geleverd werd.
pi_24546149
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 13:12 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Aantonen waarom het prijsplafond mbt energie in California er (mede) voor gezorgd heeft dat er geen energie meer geleverd werd.
Ok, bedankt.

Dat je daarna doorging op rent ceiling, wachtlijsten e.d. kwam op mij een beetje over als een politiek statement ipv een uitgebreide toelichting op het energieprijzen verhaal, maar goed dat zal wel aan mij liggen dan. Niks gezegd verder.
  donderdag 13 januari 2005 @ 13:43:32 #253
45206 Pietverdriet
pi_24546291
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 13:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dank je voor de uitleg

Is het ook niet zo dat de inversteerders naar zulke plaatjes kijken en er wel voor zorgen dat ze gegarandeerd onder een bepaald punt willen blijven alleen maar om winstmaximalisatie te bereiken. Waardoor ze de markt ook slecht beinvloeden, terwijl deze wel zogenaamd vrij zou moeten zijn.
Je kan als investeerder ook gaan voor markt aandeel ipv winstmaximalisatie per eenheid. Ik verkoop liever 10.000 eenheden met 6% winst dan 10 met 100%
pi_24546462
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig toch dat Thabit die altijd haantje de voorste is met linkse standpunten nog verder wil gaan dan Zalm qua overheidshuishoudboekje, en eigenlijk zo tegen een geleide economie is. Jammer alleen dat ie dat zelf nog niet doorheeft.
Het probleem met Gerrit Zalm is dat hij het afbetalen van de staatsschuld gepaard wil laten gaan met lastenverlichting. Dat zou ik dan weer heel anders aanpakken.
  Redactie Games donderdag 13 januari 2005 @ 13:58:57 #255
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_24546567
Gaat het nog überhaupt over Zero-sum game na 6 pagina's geblaat?
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  donderdag 13 januari 2005 @ 14:02:19 #256
45206 Pietverdriet
pi_24546614
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 13:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Het probleem met Gerrit Zalm is dat hij het afbetalen van de staatsschuld gepaard wil laten gaan met lastenverlichting. Dat zou ik dan weer heel anders aanpakken.
Ja, en daarmee het consumentenvertrouwen volledig wurgen en de binnenlandse markt om zeep helpen.
pi_24546811
weer dubbel door die kut traagheid.
pi_24546826
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 13:58 schreef Mr.Noodle het volgende:
Gaat het nog überhaupt over Zero-sum game na 6 pagina's geblaat?
Als je het allemaal maar geblaat vindt, waarom plaats je dan zelf geen ontopic bijdrage om deze discussie te "redden" ?
pi_24547057
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, en daarmee het consumentenvertrouwen volledig wurgen en de binnenlandse markt om zeep helpen.
Nee, ik zou het juist niet doen zoals Zalm het nu doet.
pi_24547360
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 14:27 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee, ik zou het juist niet doen zoals Zalm het nu doet.
vertel ons eens Thabit, hoe zou jij het doen?
pi_24547677
quote:
Op maandag 1 november 2004 18:35 schreef accelerator het volgende:
Ik zou trouwens wel eens een correlatie willen zien tussen kloof-tussen-rijk-en-arm en econ. vrijheid (= kapitalisme, maar dat klinkt zo negatief).

uit

Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)
pi_24547754
Ik heb 3 bezwaren tegen de grafiek:
1) De zwarte lijn is wel heel erg suggestief getekend.
2) Er staat niets over koopkracht in de grafiek.
3) Er staat niets over de minima in de grafiek.

We kunnen de grafiek daarom afdoen als nietszeggend.
pi_24547847
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 14:43 schreef accelerator het volgende:

[..]

vertel ons eens Thabit, hoe zou jij het doen?
Ik zou mij laten adviseren door linkse economen. Rechtse mensen hebben namelijk een te hoog klokklepelgehalte op hun eigen vakgebied.
pi_24547921
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:04 schreef thabit het volgende:
getekend?
ze hebben gewoon parametrisch een e-macht er door gejaagd die het best fit.
quote:
Kijk eens linksboven naar het plaatje: purchasing power parity
quote:
Ik kan je op een briefje meegeven dat de minima in Zwitserland het heel wat beter hebben dan de minima in Venezuela.
quote:
pi_24547938
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:04 schreef thabit het volgende:

omtrent punt 2) :
De grafiek is in per capita purchasing power parity afgebeeld.

punt 3) :
waarom is gemiddelde persoon geen goede indicator??

en accelerator (zoals de naam suggereert) is me te snel af
pi_24548119
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:14 schreef accelerator het volgende:

[..]

getekend?
ze hebben gewoon parametrisch een e-macht er door gejaagd die het best fit.
Waarom heel suggestief een e-macht en bijvoorbeeld niet een rechte lijn? (of nog beter: helemaal geen lijn)
pi_24548149
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:26 schreef thabit het volgende:

[..]

Waarom heel suggestief een e-macht en bijvoorbeeld niet een rechte lijn? (of nog beter: helemaal geen lijn)
studeer jij nou wiskunde? Het is een correlatie!!!!
pi_24548162
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:15 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]
punt 3) :
waarom is gemiddelde persoon geen goede indicator??
Een gemiddelde van x kun je bereiken door 90% niks te laten hebben en 10% 10x te laten hebben. Dan vind ik een land met een gemiddelde van x/2 waarbij iedereen x/2 heeft persoonlijk rijker.
pi_24548192
Waarom praten we er eigenlijk gewoon niet over in de topic waar hij hoort: Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)
pi_24548204
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:28 schreef accelerator het volgende:

[..]

studeer jij nou wiskunde? Het is een correlatie!!!!
Laat ik m'n zin dan aanpassen aan de terminologie. Waarom heel suggestief veronderstellen dat de correlatie exponentieel is en niet van een andere gedaante?
pi_24548390
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:30 schreef accelerator het volgende:
Waarom praten we er eigenlijk gewoon niet over in de topic waar hij hoort: Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)
Omdat ik geen zin heb al m'n posts van hier daarnaartoe te copypasten.
pi_24548439
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:45 schreef thabit het volgende:

[..]

Omdat ik geen zin heb al m'n posts van hier daarnaartoe te copypasten.
ik heb al een beginnetje gemaakt.
  donderdag 13 januari 2005 @ 18:08:40 #273
45206 Pietverdriet
pi_24549522
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:09 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik zou mij laten adviseren door linkse economen. Rechtse mensen hebben namelijk een te hoog klokklepelgehalte op hun eigen vakgebied.
Dat, lieve schat, is geen antwoord.
pi_24549628
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:29 schreef thabit het volgende:

[..]

Een gemiddelde van x kun je bereiken door 90% niks te laten hebben en 10% 10x te laten hebben. Dan vind ik een land met een gemiddelde van x/2 waarbij iedereen x/2 heeft persoonlijk rijker.
Lijkt me heel sterk om het idee te hebben dat in arme landen de inkomenskloof lager is dan in rijkere landen. Bovendien gaat het vraagstuk over de welvaart tussen landen.
  zondag 10 april 2005 @ 20:56:08 #275
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_26131661
deze dus
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  maandag 11 april 2005 @ 02:20:00 #276
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26138896
Pas op! Op geen enkele wijze wordt hier bewezen dat zero sum onwaar is. Natuurlijk wel binnen de beperkte wereld van de economie: een gesloten systeem van pure winst voor allen van allen door middel van een vrije markt. Andere variabelen worden genoeglijk buiten beschouwing gelaten omdat deze moeilijk tot niet in een mooi getal zoals GDP of BNP te vatten zijn.
Wasserwunderland
  maandag 11 april 2005 @ 02:25:10 #277
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_26138946
Je kan ook een topic openen of ingaan tegen gedane beweringen in plaats van disclaimer plaatsen op een topic.....

Dit is nu al de zoveelste keer dat je iets dergelijks roept. Nu slechts gelukkig met meer woorden dan *Zero-sum alert*
  maandag 11 april 2005 @ 09:00:27 #278
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26140285
Ik ben al meerdere keren serieus ingegaan op stellingen over dat onderwerp. Akkoord, deze reactie is niet het toonbeeld van inhoud, maar ik word ook een beetje moe van lieden als accelerator en landmass die topics openen, ze uiteindelijk op zero sum terechtkomen, en daarna verwijzen naar een topic waar " all shall be revealed", terwijl de discussie daar is doodgeslagen door een opmerking die er op neer komt dat geloof in zero sum behoorlijk naief is.
Ik heb overwogen om een nieuw topic te starten, totdat ik er achter kwam dat recent geopende topics hierover steeds weer hetzelfde patroon hadden, of dat zelfs verwezen werd naar een topic waarin "zogenaamd" bewezen is dat zero-sum wel erg naief is. Logisch want alleen economische bronnen mogen natuurlijk gebruikt worden.
Overigens gaat ExtraWasKracht meer in op deze topics dan bovengenoemde twee.
Wasserwunderland
  maandag 11 april 2005 @ 15:22:13 #279
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26148451
Helemaal met je eens Tup.
Het is veel te makkelijk om discussies te smoren met verwijzing naar dit topic.
Ik ben ondanks de fraaie onderzoeken en grafiekjes niet overtuigd, jij ook niet en zo zullen er nog wel meer zijn.

Genoeg voorbeelden waarbij de verrijking van de ene persoon verarming voor de andere persoon betekent, dus in veel gevallen is zeker sprake van een ZSG.

[offtopic]
Ook minder economisch bekeken kun je stellen dat het welzijn van de ene persoon maar al te vaak ten koste gaat van het welzijn van zijn/haar medemensch, want aan eerlijke wetgeving en eerlijk kabinetsbeleid ontbreekt het nogal eens.
[/offtopic]
  maandag 11 april 2005 @ 17:33:59 #280
106056 Landmass
pi_26151499
Lijkt me duidelijk dat het waar is. Eerst zijn 2 mensen werkloos, dan besluiten ze beide te gaan werken en het resultaat van hun arbeid ruilen ze, dan is er waarde gecreerd. SIMPEL
Hoe meer mensen hoe meer er gewerkt kan worden hoe meer er geruild wordt hoe meer waarde.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  maandag 11 april 2005 @ 17:34:29 #281
106056 Landmass
pi_26151510
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/621571/12/25#26148451]maandag 11 april 2005 15:22

[offtopic]
Ook minder economisch bekeken kun je stellen dat het welzijn van de ene persoon maar al te vaak ten koste gaat van het welzijn van zijn/haar medemensch, want aan eerlijke wetgeving en eerlijk kabinetsbeleid ontbreekt het nogal eens.
[/offtopic]
noem eens een voorbeeld
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  maandag 11 april 2005 @ 20:57:06 #282
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26156428
quote:
Op maandag 11 april 2005 17:33 schreef Landmass het volgende:
Lijkt me duidelijk dat het waar is. Eerst zijn 2 mensen werkloos, dan besluiten ze beide te gaan werken en het resultaat van hun arbeid ruilen ze, dan is er waarde gecreerd. SIMPEL
Hoe meer mensen hoe meer er gewerkt kan worden hoe meer er geruild wordt hoe meer waarde.
Ook hier beschouw je slechts de economische waarde. Dat is inderdaad een grove versimpeling van de werkelijkheid.

* Waar komen de grondstoffen vandaan?
* De verrichte arbeid vervuilt het milieu. Een afschrijving op de "omgeving" zou logisch zijn, bij het gebruik van een machine wordt dit ook gedaan.
* Een lichaam slijt, waardoor het verrichten van zwaardere arbeid een voorschot is op een eerder afgebroken arbveidsproces. Waar wordt dat in verdisconteerd?

Ik geloof dat -als het zou lukken om alle variabelen mee te rekenen- de som dan uiteindelijk op nul uit komt. Dit is een geloof in een soort "wet van behoud van energie", net zo "naief" als het geloof in het tegendeel, waarvan je ook nu weer zegt dat het "simpel", "logisch" en "duidelijk" is. Zolang met boveenstaande zaken []bgeen[/b] rekening wordt gehouden en wordt gekozen voor een economisch en dus beperkt model blijft het niet zerosum zijn van de economie, net zo onbewezen als het wél zijn.
Wasserwunderland
pi_26182173
quote:
Op maandag 11 april 2005 15:22 schreef DaveM het volgende:
Genoeg voorbeelden waarbij de verrijking van de ene persoon verarming voor de andere persoon betekent, dus in veel gevallen is zeker sprake van een ZSG.
Dat is dus helemaal niet wat Zero-sum betekent. Een situatie is zero-sum als nav alle mogelijke acties van alle actoren het totaal dat 'gewonnen' wordt altijd exact even groot is als het totaal dat door de verschillende actoren 'verloren' gaat.
Gezien de enge definitie zijn er dan ook maar weinig situaties die Zero-sum zijn. (spelletjes ed.)
Het aanwezig zijn van vrijwillige transacties is altijd een teken dat er sprake is van non-zero-sum.

Of de maatschappij of whatever nu zero-sum is, daar is imo dus geen enkele discussie over mogelijk.
Als ik nu besluit even seriemoordenaar te worden en zoveel mogelijk mensen te gaan mollen, denk ik niet dat het totaal dat 'gewonnen' wordt opweegt tegen het totaal dat 'verloren' gaat. Dus geen zero-sum.
  woensdag 13 april 2005 @ 09:16:06 #284
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26188488
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 22:14 schreef gorgg het volgende:
Dat is dus helemaal niet wat Zero-sum betekent. Een situatie is zero-sum als nav alle mogelijke acties van alle actoren het totaal dat 'gewonnen' wordt altijd exact even groot is als het totaal dat door de verschillende actoren 'verloren' gaat.
Gezien de enge definitie zijn er dan ook maar weinig situaties die Zero-sum zijn. (spelletjes ed.)
Het aanwezig zijn van vrijwillige transacties is altijd een teken dat er sprake is van non-zero-sum.

Of de maatschappij of whatever nu zero-sum is, daar is imo dus geen enkele discussie over mogelijk.
Als ik nu besluit even seriemoordenaar te worden en zoveel mogelijk mensen te gaan mollen, denk ik niet dat het totaal dat 'gewonnen' wordt opweegt tegen het totaal dat 'verloren' gaat. Dus geen zero-sum.
Maar dan laat je ethische en morele overwegingen meespelen, nl. het feit dat het vermoorden van meerdere mensen ethisch verwerpelijk is. Imo is het terecht dat deze waarden meespelen, maar dat maakt het geheel wel subjectief. In het in andere gevallen door libertariers vaak aangehaalde argument van Darwinistische determinatie, zien we dat in het prooi-roofdier model de "moord op konijnen" de populatie als geheel beter maakt. Het is daarom nog geen gegeven dat er dan sprake is van non-Zero-sum. Je zegt:
quote:
Waarom?
Wasserwunderland
pi_26193603
quote:
Op woensdag 13 april 2005 09:16 schreef Tup het volgende:
Maar dan laat je ethische en morele overwegingen meespelen, nl. het feit dat het vermoorden van meerdere mensen ethisch verwerpelijk is. Imo is het terecht dat deze waarden meespelen, maar dat maakt het geheel wel subjectief.
Mja, je klaagt er net over dat bij de objectieve indicatoren niet alles wordt opgenomen. De objectieve indicatoren geven net aan dat de economie geen zero-sum is. De wereldeconomie groeit elk jaar (momenteel zelfs op een van de snelste tempo's ooit).
Als je subjectieve waarden mee gaat tellen en dus vooral kijkt naar het welzijn, is het mi nog steeds duidelijk dat er sprake is van non-zero-sum. Mss. nog een extremer voorbeeld dan: als de amerikaanse top wat doordraait en de ganse wereld met atoomwapens platbombardeert met de te verwachte gevolgen erbij, kan je mi toch moeilijk vasthouden aan het zero-sum verhaal.

Vrijwillige transacties zijn een teken van non-zero-sum omdat ze pas plaatsvinden als beide partijen hiermee instemmen (als ze beiden denken er beter van te worden). Het is niet het ultieme bewijs van non-zero-sum maar in de meeste gevallen duidt het er wel op.
Bv. als ik nu een of andere zeldzame postzegel heb, kan ik die ofwel houden, ofwel verkopen. Omdat ik weinig waarde hecht aan postzegels en meer aan geld, is de beste optie voor mij verkopen, degene die die postzegel koopt, hecht meer waarde aan de postzegel dan aan de som geld. We zijn er dus beiden op vooruit gegaan door deze vrijwillige transacties en voor de rest van de maatschappij zijn er eigenlijk geen negatieve implicaties.
quote:
In het in andere gevallen door libertariers vaak aangehaalde argument van Darwinistische determinatie, zien we dat in het prooi-roofdier model de "moord op konijnen" de populatie als geheel beter maakt. Het is daarom nog geen gegeven dat er dan sprake is van non-Zero-sum. Je zegt:
Nooit van gehoord, dus ik kan niet echt volgen.
  woensdag 13 april 2005 @ 13:51:51 #286
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26194802
quote:
Op maandag 11 april 2005 17:33 schreef Landmass het volgende:
Die produkten hebben pas economische waarde als ze meedoen aan het algemene economische verkeer, niet als ze slechts deel uitmaken van een ruil tussen 2 personen. Daar maak je al een fout.

Maar goed, een van beiden verkoopt z'n zojuist gekregen produkt aan een derde partij. De koper daarvan kan z'n geld maar 1x uitgeven en dus lopen anderen inkomsten mis die ze anders wel gehad zouden hebben. Al die mensen bij elkaar "spelen" dus een zero-sum game. SIM-PEL.
  woensdag 13 april 2005 @ 14:04:03 #287
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26195136
quote:
Op woensdag 13 april 2005 13:08 schreef gorgg het volgende:
Mja, je klaagt er net over dat bij de objectieve indicatoren niet alles wordt opgenomen. De objectieve indicatoren geven net aan dat de economie geen zero-sum is. De wereldeconomie groeit elk jaar (momenteel zelfs op een van de snelste tempo's ooit).
Waar wordt dat aangetoond. De economische indicatoren laten dit zien. Waar zijn de andere? Of spelen die niet mee op deze wereld?
quote:
Als je subjectieve waarden mee gaat tellen en dus vooral kijkt naar het welzijn, is het mi nog steeds duidelijk dat er sprake is van non-zero-sum. Mss. nog een extremer voorbeeld dan: als de amerikaanse top wat doordraait en de ganse wereld met atoomwapens platbombardeert met de te verwachte gevolgen erbij, kan je mi toch moeilijk vasthouden aan het zero-sum verhaal.
Het feit dat -misschien, want ik heb even geen zin om er al te diep over na te denken (Landmass zou zeggen dat ik dat toch al niet deed .) - een extreem geval wellicht niet in een model past, betekent nog niet dat het model fout is. Andersom trouwens ook niet.
quote:

Vrijwillige transacties zijn een teken van non-zero-sum omdat ze pas plaatsvinden als beide partijen hiermee instemmen (als ze beiden denken er beter van te worden). Het is niet het ultieme bewijs van non-zero-sum maar in de meeste gevallen duidt het er wel op.
Bv. als ik nu een of andere zeldzame postzegel heb, kan ik die ofwel houden, ofwel verkopen. Omdat ik weinig waarde hecht aan postzegels en meer aan geld, is de beste optie voor mij verkopen, degene die die postzegel koopt, hecht meer waarde aan de postzegel dan aan de som geld. We zijn er dus beiden op vooruit gegaan door deze vrijwillige transacties en voor de rest van de maatschappij zijn er eigenlijk geen negatieve implicaties.
Hier laat je idd. "het gevoel"/welzijn van de postzegelkoper meespelen. Het zou logisch zijn om in alle transacties evt. emoties mee te laten tellen. Maar dat meet je weer af aan het feit dat de verkoper de transactie wil laten gebeuren. Dus er is een economische transactie en dat is het bewijs dat die transactie rechtvaardig is, want anders zou die niet hebben plaatsgevonden. Ontologisch transactiebewijs zou ik zeggen, het zegt nog niks over de rechtvaardigheid van de transactie.
quote:
Nooit van gehoord, dus ik kan niet echt volgen.
Kort en goed: om een populatie in stand te houden is het logisch en nodig dat een populatie niet te groot wordt.
Wasserwunderland
  woensdag 13 april 2005 @ 14:24:03 #288
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_26195658
quote:
Op woensdag 13 april 2005 13:51 schreef DaveM het volgende:

[..]

Die produkten hebben pas economische waarde als ze meedoen aan het algemene economische verkeer, niet als ze slechts deel uitmaken van een ruil tussen 2 personen. Daar maak je al een fout.

Maar goed, een van beiden verkoopt z'n zojuist gekregen produkt aan een derde partij. De koper daarvan kan z'n geld maar 1x uitgeven en dus lopen anderen inkomsten mis die ze anders wel gehad zouden hebben. Al die mensen bij elkaar "spelen" dus een zero-sum game. SIM-PEL.
In jouw voorbeeld heeft de ene persoon zojuist geld gekregen wat hij kan uitgeven aan de persoon die volgens jou buiten de boot valt. Ik snap dus niet hoe je met zo'n voorbeeld een zero-sum game zou willen aantonen, eerder het tegenovergestelde. Personen A, B en C hebben nu een product wat ze wilden, terwijl jij er van uitgaat dat persoon A geld krijgt van persoon B en dat niet verder uit wil geven. Geld kan je niet consumeren, dus persoon A klopt vast wel aan bij persoon C en C weer bij B of A.

[ Bericht 1% gewijzigd door ExtraWaskracht op 13-04-2005 14:34:54 ]
  woensdag 13 april 2005 @ 16:41:12 #289
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26199185
@ ExtraWaskracht:

A kán inderdaad iets van C kopen waarmee diens misgelopen daginkomsten (stel 100¤) weer goedgemaakt worden. Maar dat hoeft natuurlijk allerminst, A kan ook naar persoon D of E stappen. Ik zou niet weten waarom C vroeg of laat die 100¤ weer terug zou krijgen en dus is hij de verliezer.

@ Landmass:
Je kunt wel redeneren dat A economische waarde produceert maar aan de andere kant worden andere producten daardoor overbodig of ouderwets of lopen simpelweg minder omdat er meer keuzemogelijkheden zijn om je geld aan uit te geven. Die produkten zijn dus in economische waarde verminderd en waarschijnlijk evenveel als A en B hebben toegevoegd --> ZSG.

[ Bericht 2% gewijzigd door DaveM op 13-04-2005 19:52:52 ]
  woensdag 13 april 2005 @ 17:12:52 #290
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_26199619
quote:
Op woensdag 13 april 2005 16:41 schreef DaveM het volgende:
@ ExtraWaskracht.

A kán inderdaad iets van C kopen waarmee diens misgelopen daginkomsten (stel 100¤) weer goedgemaakt worden. Maar dat hoeft natuurlijk allerminst, A kan ook naar persoon D of E stappen. Ik zou niet weten waarom C vroeg of laat die 100¤ weer terug zou krijgen en dus is hij de verliezer.

Verder kun je wel redeneren dat A economische waarde produceert maar aan de andere kant worden andere producten daardoor overbodig of ouderwets of lopen simpelweg minder omdat er meer keuzemogelijkheden zijn om je geld aan uit te geven. Die produkten zijn dus in economische waarde verminderd en waarschijnlijk evenveel als A en B hebben toegevoegd --> ZSG.
C hoeft inderdaad niks te krijgen voor zijn eigen product. Feit blijft dan nog steeds dat A B en D gelukkiger zijn ipv ABC zoals ik zei. Wat heeft dat met ZSG te maken?

Hoe je verder gaat klopt imho niet, aangezien je niet kan zeggen dat als er bv. eerst 2 appels waren en daarna 4 appels er blijkbaar evenveel waarde is. Er zijn namelijk meer goederen om behoeften te bevredigen. Dat die goederen uitgedrukt in bv. peren minder waard zijn geworden doet er weinig aan af.
pi_26212919
quote:
Op woensdag 13 april 2005 14:04 schreef Tup het volgende:
Waar wordt dat aangetoond. De economische indicatoren laten dit zien. Waar zijn de andere? Of spelen die niet mee op deze wereld?

Het feit dat -misschien, want ik heb even geen zin om er al te diep over na te denken (Landmass zou zeggen dat ik dat toch al niet deed .) - een extreem geval wellicht niet in een model past, betekent nog niet dat het model fout is. Andersom trouwens ook niet.
Ik neem aan dat we het allebei over welvaart en welzijn hebben?
Bij zero-sum blijft de hoeveelheid hiervan (niet dat het überhaupt in hoeveelheiden kan uitgedrukt worden maar kom) steeds gelijk. Dat impliceert dus dat de 'hoeveelheid' welzijn van iemand in de oertijd evengroot is als deze van iemand nu. (mi wil het zelfs zeggen dat de totale hoeveelheid welzijn van alle mensen toen evengroot was als de totale hoeveelheid welzijn van alle mensen nu (dat moeten hypergelukkige mensen zijn geweest dan )).
Mijn inziens is het wel duidelijk dat dit niet geval is. Dit is al genoeg bewijs dat het dus een non-zero-sum game is. (tenminste zolang je niet denkt dat deze toename niets te maken heeft met het menselijk handelen)

Welke andere objectieve indicatoren wil je nog hebben? Gemiddelde levensduur? Gemiddelde scholingsgraad? etc.......
pi_26215546
Gemiddeld psychiater bezoek

Als je toch ziet hoeveel welvaartsziektes we hebben opgelopen.
  donderdag 14 april 2005 @ 11:07:47 #293
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26216989
quote:
Op woensdag 13 april 2005 17:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

C hoeft inderdaad niks te krijgen voor zijn eigen product. Feit blijft dan nog steeds dat A B en D gelukkiger zijn ipv ABC zoals ik zei. Wat heeft dat met ZSG te maken?
Landmass (volg je deze discussie nog?) probeerde aan te tonen dat iemand die dmv zijn arbeid een produkt toevoegt aan de markt daarmee ook economische waarde (lees: welvaart) toevoegt. Dat geldt echter alleen voor de welvaart van de producent zelf (bv. A), die plukt inderdaad de vruchten van zijn arbeid. Prima natuurlijk.

Alleen ik zie niet in wat dat verandert aan de situatie dat mensen hun geld maar 1x kunnen uitgeven. En dus lijkt me dat iemand anders (C in ons voorbeeld) zijn inkomsten dus teruglopen doordat A op de markt komt met z'n produkt.

dat dit C weer stimuleert tot innovatie of een beter produkt is natuurlijk positief, maar het ging ook niet om de vraag of ZSG iets positiefs, negatiefs of neutraals is
quote:
Hoe je verder gaat klopt imho niet, aangezien je niet kan zeggen dat als er bv. eerst 2 appels waren en daarna 4 appels er blijkbaar evenveel waarde is. Er zijn namelijk meer goederen om behoeften te bevredigen.
Als je het vergelijkt met andere economiën is de welvaart dan inderdaad gegroeid, maar dat is verder niet relevant mbt het ZSG vraagstuk want daarbij gaat het over welvaartsverhoudingen binnen een economie.
quote:
Dat die goederen uitgedrukt in bv. peren minder waard zijn geworden doet er weinig aan af.
Als je dit toegeeft dan begrijp ik verder niet waarom je ZSG nog ontkent.
  donderdag 14 april 2005 @ 11:19:29 #294
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26217227
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 22:14 schreef gorgg het volgende:

[..]

lijkt me een goede definitie, maar volgens mij zeg ik nergens iets dat hiermee in tegenspraak is.
quote:
alsof de praktijk zich wat aantrekt van definities...
quote:
Deze uitspraak begrijp ik niet helemaal, maar je hebt dit al uitgelegd aan Tup of iemand anders.
quote:
klopt, maar heeft niks met de economie te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')