abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 januari 2005 @ 15:15:54 #221
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24532497
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:03 schreef thabit het volgende:
Ik zie bovendien niet hoe sociaal-geografische en demografische ontwikkelingen in het plaatje verwerkt zitten.
Waarom zouden de door jouw genoemde variabelen invloed hebben op het beschreven model?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_24532532
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Deze theorie is empirisch opgesteld.

Waarom zou de praktijk van rent control weerbarstiger zijn?
-uitgangssituatie zoals in het model komt zelden voor
-een prijsmaatregel zoals in het geschetste model al evenmin.

Dus imo een model dat niet bruikbaar is als argument om prijsmaatregelen door de overheid weg te kunnen zetten als "slecht voor de economie".
pi_24532559
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:30 schreef thabit het volgende:

[..]

Van iemand die beweert wiskundige te zijn zou je toch verwachten dat hij empirisch "bewijs" als een zeer zwakke en wankele onderbouwing van een bewering beschouwt.

Arg, thabit, jij denkt misschien alleen in termen van axiomas en de logische afleidingen daaruit, wij (die ook wiskundigen zijn) gebruiken voor het dagelijks leven gewoon wat we om ons heen zien. Dat schatten we in met ons gezonde verstand.

btw: het is mogelijk om menselijk gedrag te axiomatiseren en daaruit volgt direct dat communisme onzin is. Zo iets moet jouw toch aanspreken of niet?
pi_24532592
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:15 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Waarom zouden de door jouw genoemde variabelen invloed hebben op het beschreven model?
het werkt natuurlijk gewoon door in de vraag en aanbod maar niet voor thabit. Die denkt dat hij dan meteen in een ander universum zit of zo.
pi_24532601
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:15 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

De trek naar de randstad en de vergrijzing lijken me toch wel relevant als je een model voor de huizenmarkt wilt opstellen. Verschillende soorten mensen wonen in verschillende soorten huizen en op verschillende plekken. Die situatie verandert ook nog eens met de tijd.
pi_24532692
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:32 schreef Kaalhei het volgende:
De blackmarkter rent is overigens de onderhuur.
Ja dat had ik zelfs al begrepen.

Maar hoe komt men aan de 2 rechte blauwe lijnen, en op welke manieren kunnen we die allemaal beinvloeden. Of is dit dan helemaal tot het uiterste gesimplificeerd, om toch maar een theorie te kunen opstellen over 1 parameter?
pi_24532693
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:24 schreef thabit het volgende:

[..]

De trek naar de randstad en de vergrijzing lijken me toch wel relevant als je een model voor de huizenmarkt wilt opstellen.
En dan kun je hetzelfde model loslaten op de marktsituatie van seniorenwoningen.
quote:
Verschillende soorten mensen wonen in verschillende soorten huizen en op verschillende plekken. Die situatie verandert ook nog eens met de tijd.
In hoeverre voldoet het model daar dan niet aan?
pi_24532828
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:32 schreef nikk het volgende:

[..]

In hoeverre voldoet het model daar dan niet aan?
Er zit geen tijdsparameter in het grafiekje verwerkt.
pi_24532892
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:45 schreef thabit het volgende:

[..]

Er zit geen tijdsparameter in het grafiekje verwerkt.
En waarom is dat van belang?
pi_24532977
Grafiek kan met tijd veranderen; zekere parameters moeten dan opnieuw worden geschat door bijv. met statische/econometrische methoden.

De grafiek is ook een simplificatie van de werkelijkheid: een model met zekere aannemingen. Niettemin vind ik een goede methode/idee.
pi_24533037
Juist, Bijsmaak, jij begrijpt het! Doordat de grafiek de werkelijkheid veel te veel simplificeert is het een vrij zwak middel om juiste conclusies uit te kunnen trekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 12-01-2005 16:35:02 ]
  woensdag 12 januari 2005 @ 16:11:17 #232
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24533160
Thabit heeft de theorie al begrepen, nu de praktijk nog
Off topic, Thabit, las van de week in krant dat Nederlands Wiskunde onderwijs toonaangevend in de wereld is, en dat het model nu geexporteerd wordt naar oa de VS. So much voor het NL onderwijs...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24533361
Voor de mathematisch zwakbegaafde meerderheid van de bevolking zal ons onderwijs misschien wel aardig functioneren, Piet. Het meer-eisende deel schiet er echter geen kloot mee op.
pi_24533417
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Omdat er geen ideaalsituatie bestaat is de praktijk inderdaad ook weerbarstiger. Maar dat betekent niet dat de geschetste verbanden niet zo verlopen.
In uitzonderlijke gevallen die toevallig sterk op het model lijken.
quote:
Maar goed, schrijf een boek zou ik zeggen waarmee je het hele kapitalistische stelsel van vraag en aanbod ontkracht.
Waarom zou ik? Niks mis met het kapitalistische stelsel en ik zie ook het liefst een kleine rol voor de overheid. Alleen itt jij ben ik van mening dat de overheid nooit zo machteloos mag worden dat uitwassen niet of nauwelijks meer bestreden kunnen worden.
pi_24533525
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:32 schreef DaveM het volgende:

[..]

In uitzonderlijke gevallen die toevallig sterk op het model lijken.
Uitzonderlijk en toevallig
quote:
Waarom zou ik? Niks mis met het kapitalistische stelsel en ik zie ook het liefst een kleine rol voor de overheid. Alleen itt jij ben ik van mening dat de overheid nooit zo machteloos mag worden dat uitwassen niet of nauwelijks meer bestreden kunnen worden.
Nee hoor. Hoe kom je daar nou bij?
pi_24533572
dubbel
pi_24533579
Iedere strontvlieg kan je vertellen dat zeer kleine veranderingen in een model al zeer grote gevolgen kunnen hebben in de uitwerking ervan, zeker op de lange termijn. Waarom denk je dat ze bijvoorbeeld het weer maar een paar dagen vooruit kunnen voorspellen?
pi_24533620
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:43 schreef thabit het volgende:
Iedere strontvlieg kan je vertellen dat zeer kleine veranderingen in een model al zeer grote gevolgen kan hebben in de uitwerking ervan, zeker op de lange termijn. Waarom denk je dat ze bijvoorbeeld het weer maar een paar dagen vooruit kunnen voorspellen?
Zeer kleine veranderingen hebben geen invloed op de macro-economie.
  woensdag 12 januari 2005 @ 16:53:46 #239
45206 Pietverdriet
pi_24533695
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:44 schreef thabit het volgende:
Iedere strontvlieg kan je vertellen dat zeer kleine veranderingen in een model al zeer grote gevolgen kunnen hebben in de uitwerking ervan, zeker op de lange termijn. Waarom denk je dat ze bijvoorbeeld het weer maar een paar dagen vooruit kunnen voorspellen?
Als je dit zo ziet thabit, waarom ben je dan zo een fan van geleide economie?
  woensdag 12 januari 2005 @ 16:55:08 #240
45206 Pietverdriet
pi_24533718
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 16:46 schreef nikk het volgende:

[..]

Zeer kleine veranderingen hebben geen invloed op de macro-economie.
Kleine veranderingen worden groot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')