Ja dat had ik zelfs al begrepen.quote:Op woensdag 12 januari 2005 14:32 schreef Kaalhei het volgende:
De blackmarkter rent is overigens de onderhuur.
En dan kun je hetzelfde model loslaten op de marktsituatie van seniorenwoningen.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:24 schreef thabit het volgende:
[..]
De trek naar de randstad en de vergrijzing lijken me toch wel relevant als je een model voor de huizenmarkt wilt opstellen.
In hoeverre voldoet het model daar dan niet aan?quote:Verschillende soorten mensen wonen in verschillende soorten huizen en op verschillende plekken. Die situatie verandert ook nog eens met de tijd.
Er zit geen tijdsparameter in het grafiekje verwerkt.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:32 schreef nikk het volgende:
[..]
In hoeverre voldoet het model daar dan niet aan?
En waarom is dat van belang?quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:45 schreef thabit het volgende:
[..]
Er zit geen tijdsparameter in het grafiekje verwerkt.
In uitzonderlijke gevallen die toevallig sterk op het model lijken.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat er geen ideaalsituatie bestaat is de praktijk inderdaad ook weerbarstiger. Maar dat betekent niet dat de geschetste verbanden niet zo verlopen.
Waarom zou ik? Niks mis met het kapitalistische stelsel en ik zie ook het liefst een kleine rol voor de overheid. Alleen itt jij ben ik van mening dat de overheid nooit zo machteloos mag worden dat uitwassen niet of nauwelijks meer bestreden kunnen worden.quote:Maar goed, schrijf een boek zou ik zeggen waarmee je het hele kapitalistische stelsel van vraag en aanbod ontkracht.
Uitzonderlijk en toevalligquote:Op woensdag 12 januari 2005 16:32 schreef DaveM het volgende:
[..]
In uitzonderlijke gevallen die toevallig sterk op het model lijken.
Nee hoor. Hoe kom je daar nou bij?quote:Waarom zou ik? Niks mis met het kapitalistische stelsel en ik zie ook het liefst een kleine rol voor de overheid. Alleen itt jij ben ik van mening dat de overheid nooit zo machteloos mag worden dat uitwassen niet of nauwelijks meer bestreden kunnen worden.
Zeer kleine veranderingen hebben geen invloed op de macro-economie.quote:Op woensdag 12 januari 2005 16:43 schreef thabit het volgende:
Iedere strontvlieg kan je vertellen dat zeer kleine veranderingen in een model al zeer grote gevolgen kan hebben in de uitwerking ervan, zeker op de lange termijn. Waarom denk je dat ze bijvoorbeeld het weer maar een paar dagen vooruit kunnen voorspellen?
Als je dit zo ziet thabit, waarom ben je dan zo een fan van geleide economie?quote:Op woensdag 12 januari 2005 16:44 schreef thabit het volgende:
Iedere strontvlieg kan je vertellen dat zeer kleine veranderingen in een model al zeer grote gevolgen kunnen hebben in de uitwerking ervan, zeker op de lange termijn. Waarom denk je dat ze bijvoorbeeld het weer maar een paar dagen vooruit kunnen voorspellen?
Kleine veranderingen worden groot.quote:Op woensdag 12 januari 2005 16:46 schreef nikk het volgende:
[..]
Zeer kleine veranderingen hebben geen invloed op de macro-economie.
Een model is per definitie een simplificering van de werkelijkheid.quote:Op woensdag 12 januari 2005 16:00 schreef thabit het volgende:
Juist, Bijsmaak, jij begrijpt het! Doordat de grafiek de werkelijkheid veel te veel simplificeert is het een vrij zwak middel om juiste conclusies uit te kunnen trekken.
Wat ik (en thabit) al eerder probeerden duidelijk te maken: een model is per definitie een versimpeling van de werkelijkheid, bijna altijd spelen in de praktijk andere variabelen een rol.quote:Op woensdag 12 januari 2005 16:40 schreef nikk het volgende:
[..]
Uitzonderlijk en toevallig? Op basis waarvan beweer je dat?
je keert je meestal tegen welke overheidsingreep dan ook (op economisch gebied).quote:Nee hoor. Hoe kom je daar nou bij?
Dat is dan misschien het verschil tussen goed economisch beleid en slecht economisch beleid. Een stap richting economische vrijheid kan net zo goed averechts uitpakken als de overheid de verkeerde beslissing neemt. Door als er bijvoorbeeld een sector wordt geprivatiseerd er een machtige monopolist neer te zetten...quote:Op dinsdag 2 november 2004 02:02 schreef gorgg het volgende:
Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat er nog geen statistisch verband is gevonden. Zo zijn er landen waar een stijging van economische vrijheid geleid heeft tot een vermindering van de inkomenskloof (oa: Indonesië, Maleisië, Taiwan, Zuid-Korea). Bij andere landen had het een hogere inkomenskloof tot gevolg (oa: China, Thailand, Pakistan, Brazilië).
Dat een industrie geprivatiseerd is hoeft nog niet gelijk te betekenen dat het een autarkische industrie is. Een industrie kan best afhankelijk zijn van de diensten van een andere industrie...quote:Op woensdag 12 januari 2005 11:32 schreef thabit het volgende:
Aha, dus blijkbaar is de geprivatiseerde computerindustrie niet eens in staat om voor haar eigen stroom te zorgen?
Dus je geeft zelf al aan dat je aan overheidsbemoeienis eigelijk niets hebt omdat het toch te onvoorspelbaar is?quote:Op woensdag 12 januari 2005 16:44 schreef thabit het volgende:
Iedere strontvlieg kan je vertellen dat zeer kleine veranderingen in een model al zeer grote gevolgen kunnen hebben in de uitwerking ervan, zeker op de lange termijn. Waarom denk je dat ze bijvoorbeeld het weer maar een paar dagen vooruit kunnen voorspellen?
Het maakt allemaal niet zoveel uit hoe je ze tekent als de ene maar naar boven en de ander naar beneden loopt en als ze elkaar maar snijden in het 1e kwadrant. Is het prijsplafond dan onder het snijpunt dan wordt het negatieve effect geinduceerd, is het er aan gelijk of er boven dan is er geen effect, dus ook niet het gewenste. Je kan dit model ook zien in de vorm dat het slechts een huis beschrijft, elk huis heeft zijn eigen model met haar eigen parameters. Maar dit maakt allemaal niet uit, want het voldoet aan de regels die ik eerder beschreven hebt.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:32 schreef Basp1 het volgende:
Ja dat had ik zelfs al begrepen.
Maar hoe komt men aan de 2 rechte blauwe lijnen, en op welke manieren kunnen we die allemaal beinvloeden. Of is dit dan helemaal tot het uiterste gesimplificeerd, om toch maar een theorie te kunen opstellen over 1 parameter?
Verschuif of buig de lijnen van vraag en aanbod maar, er blijft een snijpunt en de positie hiervan is relevant.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:24 schreef thabit het volgende:
[..]
De trek naar de randstad en de vergrijzing lijken me toch wel relevant als je een model voor de huizenmarkt wilt opstellen. Verschillende soorten mensen wonen in verschillende soorten huizen en op verschillende plekken. Die situatie verandert ook nog eens met de tijd.
Dank je voor de uitlegquote:Op donderdag 13 januari 2005 07:40 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het maakt allemaal niet zoveel uit hoe je ze tekent als de ene maar naar boven en de ander naar beneden loopt en als ze elkaar maar snijden in het 1e kwadrant. Is het prijsplafond dan onder het snijpunt dan wordt het negatieve effect geinduceerd, is het er aan gelijk of er boven dan is er geen effect, dus ook niet het gewenste. Je kan dit model ook zien in de vorm dat het slechts een huis beschrijft, elk huis heeft zijn eigen model met haar eigen parameters. Maar dit maakt allemaal niet uit, want het voldoet aan de regels die ik eerder beschreven hebt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |