ikke alweer 2 jaarquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 18:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik besef me net dat ik al bijna een jaar aan de AD zit.... Hmmm........![]()
Bekend verschijnsel bij mij, Bolletje, dat gapen....quote:Op maandag 18 oktober 2004 18:15 schreef Bolletje... het volgende:
Ik gebruik nu sinds een paar dagen seroxat, was de eerste dag erg misselijk, voel me nu alleen moe, en val 's avonds als een blok in slaap.
Verder totaal nog geen bijwerkingen gemerkt.
Merk eigelijk verder niets, alleen ik gaap idioot veel.
Hadden jullie dat ook
Bedankt voor je reactie; ik vond het idd ook een beetje een vreemde opmerking van de bedrijfsarts.quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:31 schreef Schorriemorrie het volgende:
@ Cissie: Ik gebruik nu ook Zoloft maar heb niet zo'n last van de bijwerkingen. Alleen een beetje duizelig af en toe.
Dat verhaal van: hoe erger de bijwerkingen des te meer kans dat het aanslaat is volgens mij onzin.
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
ja klopt! ik ben ook niet meer moe, kwam meer door mijn nieuwe baan, maar gapen doe ik de hele dag door, en dan echt vanuit mijn tenen, zo raar! zou op deze manier de depressie naar buiten gaan???quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:31 schreef Schorriemorrie het volgende:
@ Bolletje....ik zit ook de hele dag te gapen, hoewel het met de vermoeidheid wel meevaltik weet niet of dat bij mij een bijwerking is of dat ik rond 2 uur s'middags gewoon gaar begin te worden
![]()
Groetjes Lin
ja nouja, beter met pieken en dalen natuurlijk. Vorige week had ik een fantastische piek. Nu weer een dalletje. Maarrr.. inderdaad ik ben op de goede weg.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 16:29 schreef Schorriemorrie het volgende:
hey grassprietje!
Fijn om te horen dat het beter met je gaat!
Geeft mij ook weer nieuwe moed, want ik sta nog aan het begin van alle behandelingen.
kus schorrie![]()
ja klopt. Toen ik bij de huisarts had aangegeven wat mijn problemen waren, wilde ze ook meteen medicijnen voorschrijven. Het lijkt me belangrijk om eerst te analyseren wat de problemen zijn en hoe de patiënt te helpen is. Is het geven van AD een steun in de rug of meer, dan lijkt het me zeker logisch dat je het neemt.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:03 schreef Hel1tjuhh het volgende:
(..)
Maar tegenwoordig geven ze het zomaar mee, heb je een dipje, ga anti-depressiva slikken.. Anti-depressiva lost niks op, het neemt alleen gevoelens weg.. Don't take this personal![]()
quote:Op donderdag 21 oktober 2004 13:15 schreef Schorriemorrie het volgende:
Hey grassprietje
Ik merk nog niet echt de effecten van de AD's. Ik slik ze ook pas 1,5 week dus ik heb nog last van de bijwerkingen af en toe. Ik heb 2 goede dagen gehad sinds ik het slik, maar dat had ik zonder pilletje ook wel gehad denk ik.
November is het 1e gesprek met een psycholoog. Ik heb eergisteren de vragenlijst in zitten vullen. Wat een rotvragen zeg:
* wat zijn volgens u de belangrijkste oorzaken van de klachten?
Als ik dat precies wist, hoefde ik niet naar de psycholoog!![]()
* hoe zou u zichzelf als persoon omschrijven?
Das best een lastige! Dan moet je best diep graven om eerlijk te kunnen antwoorden.
* wat verwacht u van de behandeling?
Ik heb maar gewoon opgeschreven wat ik hoopte....
Ik zie verder wel. Vandaag is in ieder geval een slechte dag.![]()
Hoeveel moet jij hardlopen zonder dat je een terugval ervaart?quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 18:47 schreef thaleia het volgende:
Het is voor mij hardlopen of pillen, dat weet ik vrijwel zeker. En een beetje alcohol
Linehan kan juist heel erg zinvol zijn, maar er wordt wel veel inzet van jezelf gevraagd. Linehan is echt een therapievorm waar je zelf hard voor moet werken. Verbeteringen komen geleidelijk; verwacht niet meteen wonderen.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 13:44 schreef Morgil het volgende:
Ik kom al 1,5 jaar bij een psycholoog nu. het helpt me helemaal niks. We zijn een paar maanden terug begonnen met de cognitieve gedragstherapie van Linehan, maar ook dit werkt echt niet. Ik kan niet, als ik emotioneel word, de emotie gaan alanyseren, hij komt gewoon. Het beschrijven ervan lukt naderhand wel goed, maar of ik er de volgende keer iets aan heb? Nee.
Ik streef naar 3x in de week hardlopen, en liefst nog een keer zwemmen erbij. In weken waarin het druk is op mijn werk loop ik soms maar 2x. Als ik een hele week niet loop, stort ik niet meteen in een depressie hoor, dat gaat geleidelijker....als ik vroeger langere tijd niets aan sport deed gleed ik langzaam af, dat gebeurde sowieso pas na een maand nietsdoen denk ik....het is ook niet zo dat ik me nu voortdurend supergoed voel, het is meer dat de 'terugvallen' minder diep gaan en korter duren. Zo was dat bij mij met pillen ook precies: ik voelde me ook met pillen heus wel regelmatig klote, maar ZONDER pillen (en zonder hardlopen dus) kon ik echt halve of hele dagen jankend in bed liggen, volledig passief zijn en het niet eens opbrengen om boodschappen te doen of een boterham te smeren. Toen ik pillen slikte was dat 'klote voelen' minder ingrijpend: dan baalde ik kortstondig heel erg, maar ging dan wel gewoon de deur uit of iets leuks doen, waardoor het gevoel weer wegging. En gek genoeg werkt dat nu dus zonder pillen ook zo, de dalen gaan minder diep en duren veel minder lang. Ik weet ook niet ZEKER dat het door het hardlopen komt hoor, misschien ben ik de antidepressiva gewoon wel 'ontgroeid', maar omdat ik van vroeger weet dat ik soms maanden niet sportte, steeds verder wegzakte, en als ik dan eenmaal weer ging sporten dacht: "kut, dit had ik veel eerder moeten doen, dan was het nooit zo ver gekomen", denk ik dat dat sporten op mij iig wel echt invloed heeft.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 18:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Hoeveel moet jij hardlopen zonder dat je een terugval ervaart?
Ik doe dat samen met mijn psycholoog. Het kon inderdaad ook in groepsverband, maar dat was 3 (!!!) keer in de week, en daar zou mijn school/stage ontzettend onder leiden.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:29 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Linehan kan juist heel erg zinvol zijn, maar er wordt wel veel inzet van jezelf gevraagd. Linehan is echt een therapievorm waar je zelf hard voor moet werken. Verbeteringen komen geleidelijk; verwacht niet meteen wonderen.
Heb je dat trouwens alleen met je psycholoog? Je hoort nl. vaak dat ze dat in groepsverband geven zodat je steun aan anderen met dezelfde symptomen hebt.
quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 00:10 schreef skiczukie het volgende:
Stel, je denkt aan zelfmoord. Kunnen AD-pillen dan nog helpen?
dank voor je tip!quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 23:55 schreef Schorriemorrie het volgende:
Tip voor mensen die meer willen weten over depressiviteit (misschien ook partners of familieleden):
het boekje "Somberheid de baas" door Drs. Paul Wisman, psychiater. Citaat van de achterkant van het boekje:
-knip-
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Groetjes Lin![]()
Psychologen zijn altijd veel te snel met het voorschrijven. De mijne wilde me al geven zelfs voordat ik ook maar iets had verteld. Ik zou het nog even afwachten, zeker omdat het bij jou (nog) niet zo erg is dat je niet goed kan functioneren.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 08:34 schreef rena het volgende:
Ik ben nu een keer of 6 naar de psycholoog geweest, en ze wil me nu al pillen voor gaan laten schrijven door een psychiater, alleen omdat ik nog niet vooruit ga, maar ik vraag me af of dit niet te snel isWat denken jullie daar van? Ik ben niet echt depressief ofzo, denk ik
![]()
Ik vind het namelijk wel een beetje snel, alhoewel ik wel benieuwd ben of het gaat werken. Ik weet niet precies wat voor pillen, maar goed.
Okee, dankje.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 03:35 schreef Ole het volgende:
[..]ik kan me niet voorstelllen dat AD pillen alleen helpen..
ze kunnen je wel helpen om -met begeleiding- dingen iets meer van een afstandje, of iets rustiger te bekijken..
Maar als je echt met deze vraag zit: pleazzzzze ga naar je dokter!!!!
Hopelijk dat die slechte dagen snel minder worden Schorriemorrie ..... Je lichaam moet er gewoon even op instellen. En die vragen zijn inderdaad erg irritant om te beantwoorden, je moet zo diep graven, de confrontatie opzoeken met je gevoelens wat best wel pijnlijk is. Maar je hebt er zeker wel profijt van hoor.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 13:15 schreef Schorriemorrie het volgende:
Hey grassprietje
Ik merk nog niet echt de effecten van de AD's. Ik slik ze ook pas 1,5 week dus ik heb nog last van de bijwerkingen af en toe. Ik heb 2 goede dagen gehad sinds ik het slik, maar dat had ik zonder pilletje ook wel gehad denk ik.
November is het 1e gesprek met een psycholoog. Ik heb eergisteren de vragenlijst in zitten vullen. Wat een rotvragen zeg:
* wat zijn volgens u de belangrijkste oorzaken van de klachten?
Als ik dat precies wist, hoefde ik niet naar de psycholoog!![]()
* hoe zou u zichzelf als persoon omschrijven?
Das best een lastige! Dan moet je best diep graven om eerlijk te kunnen antwoorden.
* wat verwacht u van de behandeling?
Ik heb maar gewoon opgeschreven wat ik hoopte....
Ik zie verder wel. Vandaag is in ieder geval een slechte dag.![]()
En de folders die in de wachtkamer van de GGZ lagen, las ik ook heel geregeld. Daar kan je ook heel veel info uithalen...quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 23:55 schreef Schorriemorrie het volgende:
Tip voor mensen die meer willen weten over depressiviteit (misschien ook partners of familieleden):
het boekje "Somberheid de baas" door Drs. Paul Wisman, psychiater. Citaat van de achterkant van het boekje:
" (...) In dit boek krijgt u door duidelijke uitleg, aangevuld met de antwoorden op veelgestelde vragen en herkenbare praktijkvoorbeelden een helder inzicht in wat depressie is. "Somberheid de baas" kan u helpen om een depressie sneller te herkennen, bij uzelf maar ook bij anderen. Door deze vroege herkenning en behandeling van de ziekte kan u en uw omgeving veel leed bespaard worden."
Ik heb het zelf gelezen en herkende mezelf er gelijk in. Er staan ook behandelmethoden in en er wordt duidelijk uitgelegd wanneer iemand "gewoon" een sombere bui heeft en wanneer iemand écht depressief is. Het kan misschien handig zijn voor mensen die op onbegrip stuiten in hun omgeving. Bijvoorbeeld familie die het niet begrijpt of vrienden. Die kun je aanraden om dit boekje te lezen. Ik heb hem zelf geleend van de apotheek. Hij zei dat het voor 6 euro ofzo te koop was in de boekhandel. (ISBN nr: 90 6611 076 7)
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Groetjes Lin![]()
Oi Noabertje,quote:Op zondag 24 oktober 2004 16:35 schreef noabertje het volgende:
om te beginnen: 'k was op een of andere manier verrast deze thread antidepressiva te vinden, en 't is een beetje vreemd hier zo m'n vraag te stellen.. ala.. fijn, er zijn hier blijkbaar lezers met ervaring van AD en depressiviteit.
ik heb een tijdje geleden eindelijk de stap naar de huisarts genomen om mijn probleem uit te leggen: voor m'n gevoel ZOEK ik de depressiviteit op op een of andere manier. Znderen zeggen dat ik naar negatieve dingen op zoek ben, maar mijn gevoel is dat het me allemaal alleen maar overkomt. Zo lang ik me eigenlijk kan herrineren ben ik depressief - van licht tot tot zwaar..moeilijk vat op te krijgen, maar verrekte lastig.
Mijn stap naar de dokter was een overwinning voor mezelf, en eigenlijk ging ik met het idee "Geef me een paar pilletjes en ik ben weer weg".. helaas werd ik naar een psycholoog gestuurd. eerste gesprekken lijken in de richting te gaan van te veel stress als reden van m'n depressiviteit, onder 't mom van "de emmer vol...voila: symptoom = depressief". Ja, zolang ik me kan herrineren trek ik de stress op 1 of andere manier aan, en ja, dit kan een reden zijn, maar m'n gevoel zegt dat mijn probleem de vatbaarheid en neiging voor depressiviteit is, en niet de stress..
Nu wil ik eigenlijk nog 'ns met de huisarts praten, en gewoon direct om die klote pillen vragen. iemand vertelde me dat die pillen geen oplossing zijn; oorzaak zou eerst weggenomen moeten worden.. AD zou in mijn geval niet werken.. zou geen "magisch middel" zijn om m'n depressieve buiten te lijf te gaan....
Wat vinden jullie - zou AD een betere aanpak zijn, of uberhaupt kans van slagen hebben zonder psychologische ondersteuning? Zijn AD een grotere kans op success, of zou 't helemaal nix uit maken in mijn geval?
tenslotte: zijn er dergelijke medicijnen in de handel zonder doktersrecept, zodat ik iets kan proberen? heb de natuurlijke rustgevers als valeriaan en st. janskruit, etc. geprobeerd, maar geen enkel effect :'(
De Hypericum zit toch in de Bach Rescue Remedy (waar ik overigens nog nooit van heb gehoord) en niet in de Valeriaan? Ik neem wel eens Valeriaandruppels maar op het flesje kan ik geen Hypericum of St. Janskruid vinden. Ik neem het dus gewoon in combinatie met AD.quote:Op zondag 24 oktober 2004 16:54 schreef knokkels het volgende:
Bij mij heeft Valeriaan wel het een en ander aan verlichting gegegeven. Ik weet van een ander ding, namelijk Bach Rescue Remedy dat dat heel snel verlichting biedt als je je gejaagd voelt (eigen ervaring) maar die mag je niet in combinatie met AD medicatie gebruiken, aangezien je dan erg grote kans op een serotonineshock hebt. En dat is niet leuk om mee te maken. Dit komt door de interactie van de St. Janskruid (Hypericum) met je AD medicatie.
Wees ook eerlijk en duidelijk tegen jezelf.. Ga geen dingen verzwijgen(voor jezelf of therapeut) want daar ben je niet mee geholpen....
Ja inderdaad ..De hypericum zit ook in de Bach Remedyquote:Op zondag 24 oktober 2004 17:17 schreef Vava het volgende:
[..]
De Hypericum zit toch in de Bach Rescue Remedy (waar ik overigens nog nooit van heb gehoord) en niet in de Valeriaan? Ik neem wel eens Valeriaandruppels maar op het flesje kan ik geen Hypericum of St. Janskruid vinden. Ik neem het dus gewoon in combinatie met AD.
Ik heb niet gezegd dat de valeriaan hypericum bevatte, maar juist de bach rescue remedy. Deze kan je overigens gewoon bij je drogist krijgen mocht je het willen.quote:Bij mij heeft Valeriaan wel het een en ander aan verlichting gegegeven. Ik weet van een ander ding, namelijk Bach Rescue Remedy dat dat heel snel verlichting biedt als je je gejaagd voelt (eigen ervaring) maar die mag je niet in combinatie met AD medicatie gebruiken
Dan heb ik je goed begrepenquote:Op zondag 24 oktober 2004 19:48 schreef knokkels het volgende:
[..]
Ja inderdaad ..De hypericum zit ook in de Bach Remedy
[..]
Ik heb niet gezegd dat de valeriaan hypericum bevatte, maar juist de bach rescue remedy. Deze kan je overigens gewoon bij je drogist krijgen mocht je het willen.
Maar dus NIET icm AD medicatie gebruiken
Magisch middel is het zeker niet. De genezing komt niet puur en alleen uit de AD .. Alhoewel het gewoon een hulpmiddel is.quote:Op zondag 24 oktober 2004 18:25 schreef noabertje het volgende:
bedankt knokkels & schorremorrie - misschien denk ik iets te makkelijk over AD - of misschien hoop ik te veel op zo'n magisch middel.
Hoelang heb je al gesprekken? Helaas is het ook niet zo dat je meteen verlichting merkt. Would be very cool thoughquote:Probleem is dat ik de gesprekken met m'n psych eigenlijk maar onzin vind - 'k ben slim genoeg om zelf te begrijpen dat stress ongezond is, en de meest wazige klachten kan geven. Tot zo ver zijn m'n gespreken niet 'openbarend'.. dwz.. niets waarvan ik zeg HE..ja.. GOH.. da's waar.
Je moet het de tijd gunnen om te werken. Zowel de komende AD medicatie, als de gesprekken. Open jezelf ervoor..Wees niet bang voor confrontatie met gevoelens die je liever niet wilde voelen of weggestopt hebt ....quote:Om die reden heb ik zo iets van "cut the crap - give me something that works" (sorry)... en had de hoop gevestigd op medicatie. Heb daarom al redelijk zitten te shoppen bij de drogist. Misschien zit 't tussen de oren, maar als ik een flesje bier open trek krijg ik 't gevoel van "f*ck whatever...", en vergeet m'n problemen... ik ben op zoek naar iets dat dit zelfde gevoel 24 uur kan geven, zonder alcoholist te worden.
de drogist heeft het wel.. Anders een reformwinkel,of de Tuinenquote:Bach Rescure Remedy ken ik nog niet - waar is dat verkrijgbaar?
Er is altijd een oplossing.. De kunst is om die voor jou te vinden ...quote:'k zal m'n volgende gesprek met m'n psych de vraag voor AD 'ns aankaarten..proberen dan... Voelde 't tot op dit moment te veel als "ik moet je niet ->geef me maar meteen medicatie', alsof ik niet wil luisteren en de psych alleen maar wil passeren.... echt niet.. 'k wil graag een oplossing, maar op dit moment zie ik dat alleen in medicatie...iets magisch misschien.... of misschien IS er wel helemaal geen oplossing....
Ikzelf ben ooit op mijn 15e begonnen met AD, voorgeschreven door een psychiater.quote:Op zondag 24 oktober 2004 16:35 schreef noabertje het volgende:
Nu wil ik eigenlijk nog 'ns met de huisarts praten, en gewoon direct om die klote pillen vragen. iemand vertelde me dat die pillen geen oplossing zijn; oorzaak zou eerst weggenomen moeten worden.. AD zou in mijn geval niet werken.. zou geen "magisch middel" zijn om m'n depressieve buiten te lijf te gaan....
Wat vinden jullie - zou AD een betere aanpak zijn, of uberhaupt kans van slagen hebben zonder psychologische ondersteuning? Zijn AD een grotere kans op success, of zou 't helemaal nix uit maken in mijn geval?
tenslotte: zijn er dergelijke medicijnen in de handel zonder doktersrecept, zodat ik iets kan proberen? heb de natuurlijke rustgevers als valeriaan en st. janskruit, etc. geprobeerd, maar geen enkel effect![]()
6-8 weken zeggen ze toch altijd? Nog even geduld dusquote:Op donderdag 4 november 2004 22:34 schreef Schorriemorrie het volgende:
Ik slik m'n AD's nu 3,5 week. Ik zou er toch iets van moeten merken nu.
Het begin is verschrikkelijk, ik weet het. Je moet die eerste weken echt uitzitten. Als het goed is ga je je straks beter voelen, daar moet je op vertrouwen, ook al is dat moeilijkquote:Op donderdag 4 november 2004 22:34 schreef Schorriemorrie het volgende:
--lang verhaal--
Retard *gniffelt*, zo noem je je product toch niet !quote:Op dinsdag 2 november 2004 16:28 schreef Auticia het volgende:
[..]
Ik heb toen de AD (Anafranil Retard 225 mg p dag.)
Ik ga weer terug naar mn oude, verhoogde dosis, omdat het toch niet goed ging.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:16 schreef Wolkje het volgende:
* Wolkje is vervroegd aan het afbouwen nu, na twee jaar
en het gaat tot nu toe wel oke![]()
zit nu al een week op 30 mg, ipv 45 (Remeron)
en vanaf volgende week donderdag als alles goed gaat naar 15 mg.
awwwquote:Op vrijdag 5 november 2004 13:27 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Ik ga weer terug naar mn oude, verhoogde dosis, omdat het toch niet goed ging.
(Ben dus niet naar 15 mg gegaan ook eind oktober)
Kan ik na twee jaar nog steeds niet zonder medicijnen, nee zelfs niet met de 'normale dosis' (30mg)
fine
Jammer zeg, Wolkje...quote:Op vrijdag 5 november 2004 13:27 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Kan ik na twee jaar nog steeds niet zonder medicijnen, nee zelfs niet met de 'normale dosis' (30mg)
fine
Zeg mupke, mopper eens niet zo.quote:Op vrijdag 5 november 2004 13:27 schreef Wolkje het volgende:
[..]
fine
Heej Moonah, das lang geledenquote:Op vrijdag 5 november 2004 19:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zeg mupke, mopper eens niet zo.![]()
Natuurlijk is het jammer, want (bijna) iedereen wil het liefst zonder chemische middelen in zijn lijf functioneren. Maar jij ziet het kennelijk als een falen. En dat hoeft imo niet hoor. Je hebt het geprobeerd, maar blijkbaar is het beter voor je als je er nog even mee wacht. So what. Het gaat erom dat het met jou zo goed mogelijk gaat. Toch?? Nou, dat is voorlopig nog mét medicatie. No big deal!
Jammer maar zoals Moonah zegt, de tijd van afbouwen komt vanzelf. Zelf heb ik ook al iets meer dan 2 jaar AD en soms denk ik ook 'wat lang' maar aan de andere kant, zolang het goed gaat laat ik het maar zo.quote:Op vrijdag 5 november 2004 20:17 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Heej Moonah, das lang geleden![]()
In de eerste instantie ging het afbouwen goed, de terugval kwam niet meteen, dus ik was helemaal blij.
Het is gewoon jammer dat ik dan toch weer terug moet naar mijn verhoogde dosis.
En je hebt ook wel gelijk hoor, maar ik baal gewoon eventjes. Ik vind twee jaar medicatie al heel lang namelijk,
en het is gewoon jammer dat ik dus nog steeds niet aan toe ben om af te bouwen.
Waarschijnlijk waren dat ontwenningsverschijnselen, de eerste week, 2 weken kan je dr nog nietquote:Op zaterdag 6 november 2004 05:37 schreef Ole het volgende:
durf ook niet te stoppen,,, na 3 dagen per ongeluk zonder, en alle angs/paniek kwam terug....
Dan maar dat ene pilletje...
(naast de andere 2 )![]()
* Wolkje is toch weer aan het afbouwenquote:Op vrijdag 5 november 2004 20:17 schreef Wolkje het volgende:
het is gewoon jammer dat ik dus nog steeds niet aan toe ben om af te bouwen.
Klopt, en bij afbouwen/stoppen krijg je (ik althans) die klachten dus automatisch, ongeacht of je ze ook al had voordat je begon met slikkenquote:Op zaterdag 6 november 2004 07:58 schreef Wolkje het volgende:
Waarschijnlijk waren dat ontwenningsverschijnselen, de eerste week, 2 weken kan je dr nog niet
zoveel over zeggen, of je kan afbouwen, de ontwenningsverschijnselen zijn namelijk hetzelfde als
de klachten waarvoor je AD slikt.
Anafranil heb ik ook 3 jaar geslikt, heeft goed gewerkt als hulpmiddel maar na 3 jaar had ik niet meer het gevoel dat het effect had, en ook de bijwerkingen begonnen me meer en meer tegen te staan en toen gaan afbouwen en ben nu 3 kwart jaar clean van dat spul. Bijwerkingen zijn nu weg, ben 10 kilo afgevallen. Alleen de anafranil hebben me platische hersenen extra gevoelig gemaakt voor epilepsie aanvallen en zo kreeg ik een maand na het stoppen een aanval, en had tijdens het slikken er ook 2 gehad en 1= geen 2= een half en 3 is een echte aanval, dus ik moet nu 2 jaar anti-epileptica slikken om mijn hersenen terug te vormen. Maar het heeft geholpen en dan heb ik er dit nog wel voor over. Beter dan dat ultieme gevoel van ongelukkigheid.quote:Op dinsdag 2 november 2004 16:28 schreef Auticia het volgende:
[..]
Ik heb toen de AD (Anafranil Retard 225 mg p dag.) nog tot mijn 20e geslikt. Zelf gestopt. Beste wat ik ooit gedaan heb. Daarna echt in therapie gegaan, mijn ziel en zaligheid erin gelegd. En het gaat allemaal prima. In januari ben ik 2 jaar clean..
Tot nu toe gaat het goed met de Remeron.. ik slaap wel veel maar das bekent bij dit middel en heb giga vreet buien.. vage dromen beginnen af te nemen.. dus het slaat wel aan..quote:Op zaterdag 25 december 2004 02:11 schreef Sylvester69 het volgende:
Hoi,
Ik ben weer aan de AD gezet door de huisarts. Vorige keer was het Citalopram dat ging dus helemaal mis, maar nu Remeron. Ik ben benieuwd hoe het dit keer gaat.
Groeten Sylvester.![]()
![]()
Heb jij problemen met confrontaties?quote:Op vrijdag 31 december 2004 06:49 schreef elrak het volgende:
voor mijn favoriete AD moet ik niet bij de huisarts zijn (die WILdat niet geven) maar bij de coffeeshop
ik rook al ongeveer 15 jaar wiet... jammergenoeg heeft dat ook bijwerkingen : ik heb al 2x een spontaan ingeklapte long gehad, het is illegaal in België, en van al dat roken ga ik vroeg of laat wel eens kanker krijgen![]()
wegens geldgebrek en schrik voor de juten(eindejaars BOB-campgnes) zit ik nu al een kleine week zonder en ik loop zo stilaan de muren op .![]()
therapie heb ik niet veel zin in... waar ik nood aan heb is een vrouw die haar mond houd en haar benen openlegt, dat zou al veel helpen
Kan dat van het blowen komen? Wist ik niet. Een fanatiek blower die ik ken kreeg vorig jaar spontaan een klaplong en ik vraag me af of hij weet van die link.quote:Op vrijdag 31 december 2004 06:49 schreef elrak het volgende:
ik rook al ongeveer 15 jaar wiet... jammergenoeg heeft dat ook bijwerkingen : ik heb al 2x een spontaan ingeklapte long gehad
Als je nou eerst eens verder leest dan je neus lang is, dan kun je misschien ook een iets genuanceerdere reactie geven...quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:32 schreef Rubber_Soul het volgende:
Alle AD is regelrechte overgewaardeerde troep.
Met AD los je niets op, je kropt het alleen maar op.
Tot op een dag de spreekwoordelijke bom barst.
Naast dat is het ook nog eens een behoorlijke aanslag op je lever en nieren.
Wat een onzin!quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:32 schreef Rubber_Soul het volgende:
Nou, vertel ons eens fijn over je eigen ervaringen met AD dan.. In plaats van het voor iedereen te bepalen, wat daaraan hebben we hier niks.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:32 schreef Rubber_Soul het volgende:
Dat overkwam mij dus ook regelmatig :/quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:25 schreef lloyd het volgende:
Ik alweer bijna 5 jaar aan de AD. Maar ik wil van dat spul af. Overigens vannacht nog een enorme paniekaanval in bed gehad. Ik dacht dat ik compleet krankzinnig werd, de kamer zag er heel raar uit, alles leek op me af te komen.
Een anvondje zuipen ook, what's your point?quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:32 schreef Rubber_Soul het volgende:
Neej, ik kom hier alleen maar om het voor iedereen te bepalen.quote:Op zondag 9 januari 2005 11:00 schreef grassprietje het volgende:
[..]
Nou, vertel ons eens fijn over je eigen ervaringen met AD dan.. In plaats van het voor iedereen te bepalen, wat daaraan hebben we hier niks.
haha, ik hou ook van jou hoorquote:Op zondag 9 januari 2005 17:08 schreef Rubber_Soul het volgende:
[..]
Neej, ik kom hier alleen maar om het voor iedereen te bepalen.
Ongenuanceerd en niet langer dan mn neus.
Komop mensen, neem nog een pil, dan reageer je niet zo gefrustreerd.
Hee HeaRt_woRmpje!quote:
Fijn dat het goed met je gaatquote:Op zondag 9 januari 2005 19:48 schreef grassprietje het volgende:
[..]
Hee HeaRt_woRmpje!
Ja, met mij gaat het zn gangetje.. Ik leef eigenlijk beetje in roesje. Ben weer bezig uit een dal te klimmen nadat mijn vriendje het uit had gemaakt na 7 maand. Ook al wilde ik het niet, ik was toch wel iets afhankelijk van hem en er viel dus een grooote leegte..
Maar het gaat veel beter dan ik had verwacht, dus dat is heel mooi.
Nog steeds aan de AD, nog steeds zelfde hoeveelheid, nog steeds therapie.. Tsja, weinig te melden eigenlijk.
Hoe is het met jou meissie?
Hey leviathanfd!quote:Op woensdag 12 januari 2005 11:27 schreef leviathanfd het volgende:
Ik ben nog steeds aan de cipramil en het bevalt me goed. Alleen zijn er de afgelopen tijd een aantal dingen gebeurt die me een behoorlijke lading erbij hebben gegeven. Gevolg: stress en gespannenheid.
Daarvoor nam ik normaal altijd oxazepam. Nu heb ik dat ook enkele dagen gedaan, maar er gebeurde iets wat ik totaal niet verwacht had... ik werd klaarwakker en gestresster van de oxazepam! Duizeligheid, hoofdpijn, irritatie, activiteit... Ik ben daar dus maar mee gestopt en heb iets anders geprobeerd. 's Avonds een lichte hash joint. En het werkt. Ik word kalm en slaap weer goed. Ook drink ik niet meer zoveel.
Ik had voornemens voor 2005. Erbovenop komen en werk vinden. De eerste week van het nieuwe jaar heeft veel met me gedaan, maar ik geef het niet op en solliciteer me te pletter. Helaas heb ik wel 1 sollicitatie af moeten zeggen omdat ik vreselijke buikgriep heb.
Whoei gefeliciteerd!quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:00 schreef Marjolijntje het volgende:
Yeah, na een jaar Zoloft slikken mag ik nu beginnen met afbouwen!
Ik ben al van 150mg naar 100mg gegaan.
Geestelijk nog geen last van, alleen wat lichamelijke afkickverschijnselen.
*is er best blij mee*
150MG? Mijn god...quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:00 schreef Marjolijntje het volgende:
Yeah, na een jaar Zoloft slikken mag ik nu beginnen met afbouwen!
Ik ben al van 150mg naar 100mg gegaan.
Geestelijk nog geen last van, alleen wat lichamelijke afkickverschijnselen.
*is er best blij mee*
Was dat ook zoloft dan?quote:Op zaterdag 15 januari 2005 13:49 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
150MG? Mijn god...
Ik werd van 20Mg al een zombie
Weet ikquote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:20 schreef Dromenvanger het volgende:
Prozac is niet slecht.
Dat zal het zijn!quote:Op zaterdag 15 januari 2005 19:30 schreef grassprietje het volgende:
Diegene die het gebruiken zullen wel zo tevreden zijn dat ze niks hoeven te spuien
Je bent niet de enige, ik slik ook fluoxetine.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Volgens mij ben ik echt de enige die fluoxetine (prozac) krijgt...Is er iets mis met dat medicijn ofzo?
![]()
quote:Op woensdag 19 januari 2005 08:12 schreef boempa het volgende:
Hier is een topicstart van een vraag die ik had gesteld vandaag.
Er werd mij aangeraden mijn vraag hier te stellen:
Voor de psychologen:
Wat is het effect van een overdosering clomipramine/anafranil in combinatie met een overdosering zyprexa en een kleine hoeveelheid alcohol.
Dit is puur een vraag uit een zoektoch naar kennis, en geen aandachtstopic (ook niet verkapt) en ook geen schreeuw om aandacht.
Ik ben slechts benieuwd wat het effect is, en er zullen ongetwijfeld psychologen zijn die weten wat de gevolgen zijn.
Als je bijvoorbeeld 28x 75MG + 28x 25MG clomipramine/anafranil combineert met 28x 10MG zyprexa en 6x 25CL 5% alcohol (bijvoorbeeld bacardi breezer) wat is het effect dan op de gezondheid van een persoon?
Ik ga ervan uit dat de gewenning aan alcohol een rol speelt.
Verder heb ik op internet gelezen dat een overdosering clomipramine/anafranil voor zogenaamde aritmiën of een coma kan zorgen.
Ik ben er echter niet achter wat aritmiën inhouden.
Gaat de lever kapot, zoals bij een overdosering van sommige soorten antidepressiva het geval is?
Beland je in een tijdelijke coma, bijvoorbeeld een week?
Het zal ongetwijfeld per persoon verschillen.
Als iemand er theorieën of informatie over heeft, zou ik dat graag vernemen.
------------------
Dus nogmaals, ik ga het niet zelf proberen, het is puur uit kennisvergaring, en ik hoop dat dit het juiste topic daarvoor is.
Volgens mij verschilt dat per persoon.quote:Op woensdag 19 januari 2005 09:37 schreef Auticia het volgende:
[..]
Toevoeging:
28x 75MG + 28x 25MG clomipramine/anafranil lijkt me op zich al dodelijk.
quote:Op zaterdag 22 januari 2005 00:12 schreef Wolkje het volgende:
[..]![]()
Voor mij de komende anderhalve maand nog 15 mg Remeron, daarna zien we weer verder![]()
Je moet in deze wel een onderscheid (kunnen) maken tussen lopen voor de ontspanning, en lopen omdat het moét, omdat het voor werk is, lijkt mij.quote:Op woensdag 26 januari 2005 19:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Over hardlopen kan ik niet meepraten, maar wandelen zie ik nou niet echt als een oplossing. Voor mijn werk loop en fiets ik me het apezuur, maar dat kon toch niet voorkomen dat ik (weer) last kreeg van een depressie.
Misschien val ik onder de "zwaardere gevallen".![]()
Bij mij komt er geen psychiater aan te pas, en de psycholoog mag ze niet voorschrijven, dus huisarts. 1 keer in de 3 maanden langs en dan de situatie bespreken met zijn 2-en. In de praktijk geef ik aan hoe het gaat en hoe ik verder wil met welke dosering.quote:
Oow jah,dat had ik laatst ook,de apotheek zei een halve nu(ipv een hele)Maar op het doosje stond nog gewoon een helequote:Op woensdag 26 januari 2005 21:48 schreef grassprietje het volgende:
Ik gebruik nu 75 mg Zoloft per dag. Omdat het allemaal wel lekker liep en ik dus vaak snel was uitgepraat met mijn psychiater (dus alleen voor medicijnen), heeft die voorgesteld om het over te zetten naar mijn huisarts. Als ik vragen had, kon ik daar terecht en ook voor mijn recept hoefde ik dan niet zo ver weg.
Nu heeft mijn vader gister mijn medicijnen opgehaald en kreeg hij de mededeling dat ik plaats van anderhalf nu één tablet per dag moest nemen. Als ik vragen had kon ik bellen..
Nouja, absurd vind ik het gewoon. Zo zonder te overleggen. Het was dan wel dat het gestabiliseerd was, maar dat wil nog niet zeggen dat het met mijzelf gestabiliseerd was, laat staan dat het zover was dat ik wil afbouwen!
Ik neem dus gewoon wel 75 mg en bel haar morgen wel.. tss.![]()
Hoe gaat dat bij jullie?
Die reactie spreekt wel boekdelen eigenlijk. Vreemd van je HA dat ie op eigen houtje heeft besloten dat je wel een halfje minder mag... Zou ik zeker even overleggen inderdaad (misschien beter dan toch met je psych? )quote:Op woensdag 26 januari 2005 21:48 schreef grassprietje het volgende:
Ik gebruik nu 75 mg Zoloft per dag. Omdat het allemaal wel lekker liep en ik dus vaak snel was uitgepraat met mijn psychiater (dus alleen voor medicijnen), heeft die voorgesteld om het over te zetten naar mijn huisarts. Als ik vragen had, kon ik daar terecht en ook voor mijn recept hoefde ik dan niet zo ver weg.
Nu heeft mijn vader gister mijn medicijnen opgehaald en kreeg hij de mededeling dat ik plaats van anderhalf nu één tablet per dag moest nemen. Als ik vragen had kon ik bellen..
Nouja, absurd vind ik het gewoon. Zo zonder te overleggen. Het was dan wel dat het gestabiliseerd was, maar dat wil nog niet zeggen dat het met mijzelf gestabiliseerd was, laat staan dat het zover was dat ik wil afbouwen!
Ik neem dus gewoon wel 75 mg en bel haar morgen wel.. tss.![]()
Hoe gaat dat bij jullie?
Ik voelde me heel erg afgevlakt. Gevoelloos, stoned zegmaar.quote:Op donderdag 3 februari 2005 16:24 schreef knokkels het volgende:
Waarom ben je gestopt als ik vragen mag?
Dat gevoel had ik aan het begin inderdaad ook, maar nu, na ong. een jaar heb ik daar geen last meer van...quote:Op donderdag 3 februari 2005 18:16 schreef gurlie het volgende:
[..]
Ik voelde me heel erg afgevlakt. Gevoelloos, stoned zegmaar.
Dat wou ik niet, ik hecht veel waarde aan mijn bewustheid.
Hm, ik had dus eigenlijk nog een half jaar moeten wachten, ook niet met zekerheid. Maar ik wil nu niet meer opnieuw beginnen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 19:40 schreef Scandalous het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik aan het begin inderdaad ook, maar nu, na ong. een jaar heb ik daar geen last meer van...
Ik heb dat ook. Het werkt tot nu toe best redelijk.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Volgens mij ben ik echt de enige die fluoxetine (prozac) krijgt...Is er iets mis met dat medicijn ofzo?
![]()
Citalopram! Inderdaad!quote:Op donderdag 3 februari 2005 20:40 schreef knokkels het volgende:
Ik had het ook... dat stonede gevoel citalopram
heb je begeleiding? psychiater? huisarts?
Nadat ik overgegaan was naar Remeron, wat meteen beter voelde.. ging het al snel beter....
Je moet door dat gevoel heen komen... ALs het stoort, zeg het tegen degeen die je begeleidt....
edit: had net dus een reply gedaan, alleen die viel dus samen met downtime van fok
www.remeron.nlquote:Op donderdag 3 februari 2005 20:54 schreef gurlie het volgende:
[..]
Citalopram! Inderdaad!
Psychotherapie weer sinds een paar maanden en daarvoor begeleiding van de huisarts.
Ik heb nu bij mijn huisarts duidelijk aangegeven dat ik het spul beu was en ermee gestopt ben. Hij kon er vrij weinig tegenin brengen.
Remeron zeg je.. even googlen.
Ik heb ook fluoxetine, gaat wel aardig.quote:Op donderdag 3 februari 2005 19:57 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Ik heb dat ook. Het werkt tot nu toe best redelijk.
Ik ben er al 2 maanden mee gestopt, dus dan zal er een nieuwe gewenningsperiode nodig zijn.quote:Op donderdag 3 februari 2005 21:29 schreef knokkels het volgende:
[..]
www.remeron.nl
Maak een afspraak asap!! met je psych ... zég dat het niet lekker gaat met de citaloptam..
dat je iets anders wil hebben.... Het gaat om jou!
email in profiel als je wil.....
succes
*edit*
Hou er rekening mee dat er 24 uur nodig is om de citalopram uit je systeem te halen...
daarna kan je gewoon met whatever AD weer verder gaan
* knokkels wenst je succes
Ik ook jaquote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:30 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik gebruik nu al weer een tijdje paroxetine & remeron.
Dat stonede gevoel heb ik ook heel vaak.Dat ik iets doe,zonder erbij na te denken,en het de volgende dag pas tot me doordringt![]()
En ik heb heeeeeeeeeeel veel eetlust![]()
woeiquote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:29 schreef Wolkje het volgende:
* Wolkje zit nog steeds op 15 mg Remeron
Ik ben aan het overwegen om bij mijn volgende afspraak met mn psieg helemaal te stoppen![]()
Yeah![]()
Sterk genoeg om te stoppen met mijn medicatiequote:Op dinsdag 22 februari 2005 14:09 schreef knokkels het volgende:
hoe voelt u zich nu?
Oopsquote:Op maandag 28 maart 2005 22:47 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik ben geswitched van medicijnen.
Eerst had ik paroxetine,i.c.m. Remeron.
Had echt zooooooo'n afwezig(stoned)gevoel,en had de laatste tijd ook het idee dat het niet meer werkte.Gestopt dus,zonder overlegNou,dat ging helemaal mis!!!Heb echt iedereen die ik zag,mee ruzie lopen maken,wat soms ook wel uit de hand liep.En was zo depri als wat
En ook nog eens hartstikke duizelig
Nou heb ik al een paar dagen Efexor.Jah zegt meneer de psych dat is wat sterker(jah logisch van 10 mg naar 37.5
)Het gaat wat beter,nog niet helemaal stabiel
Maar jah,ik heb geduld
![]()
Ten eerste ben je overgegaan op Paroxtine, is dit in overleg gegaan, of heeft de apotheek je dit voorgeschoteld.quote:Op maandag 28 maart 2005 22:40 schreef lloyd het volgende:
Ik ben nu eindelijk ook weer eens wat gaan minderen. Heb al een hele tijd (3 jaar bijna) geen psycholoog meer, maar wel al die tijd seroxat (sinds kort de goedkope variant paroxetine, zelfde bestanddelen)
Ik heb vanavond in plaats van 20 mg 15 mg (beetje gepruts met klein maken, maar och..) genomen.
Ik zit nog te twijfelen om een belletje naar mijn huisarts te plegen daaromtrent, de goede man heeft zeker niet meer verstand (ik durf wel te zeggen minder) van seroxat dan ik.
We zien wel waar het schip strandt!, alle AD-slikkers veel sterkte!
nou, mijn afbouwperiode met seroxat ging heel snel.quote:Op woensdag 30 maart 2005 12:20 schreef onbrokenwings het volgende:
Zo heb ik het gedaan met seroxat, seroxat is over het algemeen zeer lastig af te bouwen.
Mijn afbouw periode duurde 1,5 jaar, ik ben van 40 naar 0 gegaan.
ga je in de toekomst nog afbouwen ?quote:Op woensdag 30 maart 2005 13:12 schreef Wolkje het volgende:
[..]
nou, mijn afbouwperiode met seroxat ging heel snel.
Seroxat had een slechte uitwerking op mij, dus ik ben er redelijk snel mee afgebouwd (na een half jaar te hebben gebruikt ong. ) en daarna met andere medicatie begonnen.
En ik zit nog steeds op de 15 mg![]()
Ik ben aan het afbouwen, heb ong. anderhalf jaar 45 mg remeron gehad.quote:Op woensdag 30 maart 2005 14:10 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
ga je in de toekomst nog afbouwen ?
Je gebruikt 3 (..!!!..) verschillende soorten AD door elkaar? Dat heb ik volgens mij nog nooit gehoord, kan nooit goed zijn denk ik.. Wees blij dat je af aan het bouwen bent. Had je het sowieso niet beter bij 1 soort kunnen houden?quote:Op zondag 3 april 2005 20:45 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik zit nu aan de paroxetine,efoxor,en remeron,waarschijnlijk deze week afbouwen![]()
Nee, dit is niet in overleg gegaan, van de ene op de andere dag had mijn apotheek de reguliere seroxat niet meer. De bestanddelen zijn overigens exact hetzelfde van mijn Paroxetine, ik heb het nagecheckt, ook de vulstoffen, alles is geheel hetzelfde. Ik heb gehoord dat dit niet bij alle Paroxetine-varianten zo is, maar wel bij die van Merck.quote:Op woensdag 30 maart 2005 12:20 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
Ten eerste ben je overgegaan op Paroxtine, is dit in overleg gegaan, of heeft de apotheek je dit voorgeschoteld.
Want in geen geval mag dit zomaar, het hoofdbestanddeel is hetzelfde de rest is dat echter niet.
Paroxtine is veel goedkoper, de werking ervan is niet bij iedereen hetzelfde die ook seroxat heeft gebruikt.
Maar ik gebruik maar heel weinig van alles;halve paroxetine,halve efexor,en een kwart remeronquote:Op dinsdag 5 april 2005 00:36 schreef lloyd het volgende:
[..]
Je gebruikt 3 (..!!!..) verschillende soorten AD door elkaar? Dat heb ik volgens mij nog nooit gehoord, kan nooit goed zijn denk ik.. Wees blij dat je af aan het bouwen bent. Had je het sowieso niet beter bij 1 soort kunnen houden?
Ik ben nu overigens af aan het bouwen met paroxetine, 15 mg op het moment, over een week voorzichtig naar de 10, het gaat nog goed, merk weinig verschil. Enkel die schokjes die ik al kende van de dagen dat ik eens een pilletje vergat te nemen en af en toe wat hyper, maar dat is allemaal wel te overzien.
Doordeweeks heb ik vanzelf al structuur door mijn werk. In het weekend moet ik gewoon zorgen dat ik een paar dingen heb afgesproken, het is wel verleidelijk om "lekker helemaal niets te hoeven" maar dat werkt voor mij gewoon niet. De boel helemaal volplannen vind ik ook weer niet fijn, dus het moet iets daartussenin zijn.quote:Op vrijdag 22 april 2005 00:01 schreef knokkels het volgende:
Hmm.. dat stuk over weinig structuur komt me wel bekend voor inderdaad..
Wat doe jij daaraan? een weekkalender maken met op die dag doe ik dat, dat en dat.. en zo verder?
Ik ben nu na 3,5 jaar gebruik (AD als stemmingsstabilisator) aan het afbouwen. Nog voorzichtiger dan jij hebt gedaan. Ik zit nu op mijn halve dosis, daar heb ik ruim twee maanden over gedaan.quote:Op zondag 24 april 2005 16:47 schreef thaleia het volgende:
Mijn ervaring: heeeeeel geleidelijk doen. Van 20 mg naar 10 mg ging goed, van 10 naar 0 ineens nietDe stap naar 'helemaal niks' moest blijkbaar nog geleidelijker. Dus een half jaartje later nog eens geprobeerd, maar toen via 10-5-0. Dat ging wel.
"Afkickverschijnselen": duizelig/evenwichtsstoornissen, "paniekaanvallen" (dit woord is te sterk, want ik lag niet hyperventilerend in m'n bed ofzo, maar weet even geen beter woord). Die duizeligheid was na een weekje wel over (en was er ook niet de hele dag door, meer bij vlagen), dat paniekerige heeft wel een maandje geduurd, maar kwam ook maar eens in de paar dagen opzetten.
Ook tryptizol, Moonah?quote:Op zondag 24 april 2005 17:00 schreef Moonah het volgende:
Ik ben nu na 3,5 jaar gebruik (AD als stemmingsstabilisator) aan het afbouwen. Nog voorzichtiger dan jij hebt gedaan. Ik zit nu op mijn halve dosis, daar heb ik ruim twee maanden over gedaan.
Niente afkickverschijnselen.![]()
Bovendien heb ik (vooralsnog..) geen terugval in klachten.
Twee jaar terug was een poging mislukt, ik denk omdat ik te grote stappen maakte (in een maand van hele dosis, via 0,75 naar de helft). Toen was ik vaak duizelig en kreeg ik ook weer 'scherpe randjes' in mijn gedrag.
Oh, eh, nee.quote:
Mooi zo!quote:*trots*![]()
quote:Op zondag 24 april 2005 18:28 schreef Moonah het volgende:
Oh, eh, nee.
Efexor.
Maar maakt in feite niet veel uit. Toch?
jij ookquote:Mooi zo!![]()
komt heel bekend over,quote:Op zondag 24 april 2005 16:47 schreef thaleia het volgende:
Mijn ervaring: heeeeeel geleidelijk doen. Van 20 mg naar 10 mg ging goed, van 10 naar 0 ineens nietDe stap naar 'helemaal niks' moest blijkbaar nog geleidelijker. Dus een half jaartje later nog eens geprobeerd, maar toen via 10-5-0. Dat ging wel.
"Afkickverschijnselen": duizelig/evenwichtsstoornissen, "paniekaanvallen" (dit woord is te sterk, want ik lag niet hyperventilerend in m'n bed ofzo, maar weet even geen beter woord). Die duizeligheid was na een weekje wel over (en was er ook niet de hele dag door, meer bij vlagen), dat paniekerige heeft wel een maandje geduurd, maar kwam ook maar eens in de paar dagen opzetten.
Het ligt er een beetje aan wat de reden is dat je AD gebruikt.quote:Op maandag 25 april 2005 18:29 schreef Scandalous het volgende:
Ik weet alleen niet wanneer een goede tijd is om te stoppen. Wanneer kun je nou zeggen dat je zonder kan? Ik kan me niet voorstellen dat ik dat ineens aandurf.
Dat moet je eigk bespreken met de persoon die je dat spul voorschrijft. Ik ben gestopt op ong. 3/4 van mijn therapie en had het idee dat ik het zonder ook wel kon redden. Als je nog geen hulp hebt voor je problemen en toch stopt met AD, kun je ms weer vastlopen door die zelfde problemen.quote:Op maandag 25 april 2005 18:29 schreef Scandalous het volgende:
Ik weet alleen niet wanneer een goede tijd is om te stoppen. Wanneer kun je nou zeggen dat je zonder kan? Ik kan me niet voorstellen dat ik dat ineens aandurf.
Een dag overslaan heeft ook weinig effect, ik vergeet het zo vaak zonder iets te merken.quote:Op zondag 24 april 2005 17:49 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik sla nu regelmatig ( al dan niet bewust ) een dag over, en dat gaat vooralsnog zonder problemen.
Ga dus ook maar eens proberen om mijn dosis ( van 40 naar 20 ) te halveren.
Ik wel, op de 45 mg van Remeron. Verschrikkelijk, bah..quote:Op maandag 25 april 2005 18:39 schreef Moonah het volgende:
Oh en Semtex, ik heb gelukkig nooit het gevoel gehad (duh..) dat ik niets meer voelde.
Misschien moet je dan ook eens aan halveren gaan denken...quote:Op maandag 25 april 2005 21:35 schreef turnpike het volgende:
[..]
Een dag overslaan heeft ook weinig effect, ik vergeet het zo vaak zonder iets te merken.
Staat op mijn "to do" lijst voor deze zomer.quote:Op maandag 25 april 2005 21:57 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Misschien moet je dan ook eens aan halveren gaan denken...
Ik met de 30 mg citalopram...quote:Op maandag 25 april 2005 21:50 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Ik wel, op de 45 mg van Remeron. Verschrikkelijk, bah..
Mijn lijf ging na 8 maanden Seroxat protesteren (spasmes, spieren voelden aan als gelatinepudding) en toen ben ik gestopt. Ik zie dat als een soort signaal van mijn lijf dat het niet meer nodig was eigenlijk.quote:Op maandag 25 april 2005 18:29 schreef Scandalous het volgende:
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, ik sta alleen echt niet te springen om nog meer therapie. Ik heb het pas geleden nog geprobeerd maar diegene verwees me weer door, en dat doen ze dus altijd. Daar heb ik geen zin meer in.quote:Op maandag 25 april 2005 19:06 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat moet je eigk bespreken met de persoon die je dat spul voorschrijft. Ik ben gestopt op ong. 3/4 van mijn therapie en had het idee dat ik het zonder ook wel kon redden. Als je nog geen hulp hebt voor je problemen en toch stopt met AD, kun je ms weer vastlopen door die zelfde problemen.
Ik heb er heel weinig last van gehad. Ik ben wel gelijk begonnen met een hele trouwens. Ik nam 'm dan bij m'n eten, en drie uur later viel ik in slaap. Dan lag ik om 22 op bed, en voor 11en eruit was nagenoeg onmogelijk. Maar goed, daarvoor kon ik nog maar drie uur per dag wakkerblijven dus dat was al een hele verbetering =) Dat duurde een week of twee. In die weken had ik ook bijna geen honger. Ik had alleen maar trek in mandarijntjes en van die delicata sinaasappelchocoladerepen. Iedere dag at ik dus zo'n reep en een net mandarijntjes, en m'n avondeten propte ik er dan in. Verder heb ik nergens last van gehad, en met drie dagen was m'n depressie over (tenminste, ik voelde me niet meer rot, maar de 'randverschijnselen' waren nog niet weg), kreeg m'n eten langzaam weer smaak etc. Het had dus wel heel snel effect bij mij terwijl ze zeggen dat dat tot 6 wk kan duren. Ik ging alleen wel meer zweten, maar dat bleef bij mij ook. Verder geen bijwerkingen gehad.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 20:19 schreef Promo het volgende:
Wat kan ik nog meer verwachten de 1e paar wkn? vooral als ik overga op een hele. Heb nogal wat gelezen dat t vrij heftig kon worden, dat je dan moest doorbijten.
Dat ligt heel erg aan de persoon zelf en aan de behandelend arts of psych. Tegenwoordig krijgen mensen ze vrij snel voorgeschreven, zelfs na enkele weken soms al, of bij duidelijke redenen waarom iemand in de put zit, of terwijl therapie een betere optie zou zijn. Maar over het algemeen slik je antidepressiva niet voor je lol, want ze kunnen best stevige bijwerkingen hebben en veel mensen vinden het ook moeilijk om toe te geven dat ze zoiets nodig hebben, of geloven niet dat eht werkt. Het is best een grote stap dus.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 21:12 schreef BennieK het volgende:
serieuze vraag
Hoe ver heen moet je zijn wil je AD voorgeschreven krijgen?
Moet ik me dwangbuis scenario's voorstellen of is het tegenwoordig sport om voor elke keer dat je je down voelt een pilletje te slikken?
Ik kreeg er zelfmoordneigingen vanquote:Op vrijdag 6 mei 2005 20:19 schreef Promo het volgende:
Wat kan je verwachten in het begin bij paroxetine?
sinds ik gister ben ik begonnen met paroxetine op aanraden van de huisarts. Hij het aangeraden om 1week een halve te pakken, dus 10mg. Gisterochtend dus begonnen, en de hele dag voelde ik me licht in me hoofd en kon niet zo goed tegen snelle bewegingen, ook last van hartkloppingen had ik. Vandaag dus 2e dag en heb eigenlijk niet zoveel gemerkt als gister, beetje licht in me hoofd maar dat was het wel zo.
Wat kan ik nog meer verwachten de 1e paar wkn? vooral als ik overga op een hele. Heb nogal wat gelezen dat t vrij heftig kon worden, dat je dan moest doorbijten.
Als je gaat hallucineren wordt het toch wel tijd om te accepteren dat er sprake is van wat kortsluiting in je bovenkamer en stappen te ondernemen...quote:Op vrijdag 6 mei 2005 21:12 schreef BennieK het volgende:
serieuze vraag
Hoe ver heen moet je zijn wil je AD voorgeschreven krijgen?
Moet ik me dwangbuis scenario's voorstellen of is het tegenwoordig sport om voor elke keer dat je je down voelt een pilletje te slikken?
Omgaan met je emoties kan je lerenquote:Op zondag 8 mei 2005 20:36 schreef T1andonly het volgende:
Ik wil misschien met paroxetine beginnen over een tijdje, kan nu absoluut niet goed met mijn emoties omgaan, dat zit me gewoon teveel dwart
Ik heb vorig jaar gesprekken gehad met een psycholoog die me aanraadde ermee te beginnen omdat ik door verschillende onzekerheden mezelf heel erg blokkeerde. Ik ontwikkelde mezelf niet meer en sloot me op in mezelf. Toendertijd heb ik dat afgewezen omdat ik bang was dat ik het niet aankon in combinatie met mijn nieuwe studie. Ik ben de eerste weken van die studie doodziek geweest en durfde toen niet eventuele bijwerkingen van een AD erbij te hebben.quote:Op zondag 8 mei 2005 20:39 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Omgaan met je emoties kan je lerenmedicatie kan daar alleen een steuntje in de rug bij zijn. Medicatie alleen doet dus op lange termijn niks. Maar ik neem aan dat je dat al wist en dit in overleg met een behandelend arts of prycholoog beslist?
Mijn eigen ervaringen met paroxetine (seroxat) zijn ook niet goed, maar ik lees ook regelmatig goede ervaringen met paroxetine, dus dat verschilt ook weer per persoon.
Als onzekerheid het enige is waar je last van hebt, dan lijkt het me verstandiger om alleen therapie te volgen eerlijkgezegd. Antidepressiva vullen een stofje aan als je daar een gebrek aan hebt, maar het is geen instantzelfvertrouwen of zo. Nu is je verhaaltje niet zo lang, en je vertelt verder niet of je nog ergens anders last van hebt, dus mijn excuses als dat wel zo is, maar als het gaat om problemen die op te lossen zijn met therapie raad ik je niet aan om antidepressiva te gaan gebruiken. In dat geval kunnen AD je hooguit helpen omdat ze je gevoelens afvlakken maar punt 1 gebeurt dat niet bij iedereen, punt 2 is dat geen oplossing maar onderdrukking van je problemen en punt 3 vinden veel mensen die emotionele afvlakking als bijwerking hebben het juist een enorm irritant gevoel en is het een van de meest gehoorde redenen om met AD te stoppen.quote:Op zondag 8 mei 2005 21:18 schreef T1andonly het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar gesprekken gehad met een psycholoog die me aanraadde ermee te beginnen omdat ik door verschillende onzekerheden mezelf heel erg blokkeerde. Ik ontwikkelde mezelf niet meer en sloot me op in mezelf. Toendertijd heb ik dat afgewezen omdat ik bang was dat ik het niet aankon in combinatie met mijn nieuwe studie. Ik ben de eerste weken van die studie doodziek geweest en durfde toen niet eventuele bijwerkingen van een AD erbij te hebben.
Het is daarna een tijdje vrij aardig gegaan, maar nu herhalen de problemen zich weer.
Ik begrijp heel goed wat je nu post en daarin heb je ook wel deels gelijk. Ik heb sowieso een aantal problemen met mezelf, niet dat ik die uitgebreid uit de doeken wil doen, sommige dingen durfde/wilde ik zelfs niet mijn psychologe vertellen (erg dom ik weet het). Ik heb een tijd lang heel afgezondert geleeft, bang voor een hoop dingen, veel angst voor alles, maar dat is nu weer een stuk beter.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:34 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Als onzekerheid het enige is waar je last van hebt, dan lijkt het me verstandiger om alleen therapie te volgen eerlijkgezegd. Antidepressiva vullen een stofje aan als je daar een gebrek aan hebt, maar het is geen instantzelfvertrouwen of zo. Nu is je verhaaltje niet zo lang, en je vertelt verder niet of je nog ergens anders last van hebt, dus mijn excuses als dat wel zo is, maar als het gaat om problemen die op te lossen zijn met therapie raad ik je niet aan om antidepressiva te gaan gebruiken. In dat geval kunnen AD je hooguit helpen omdat ze je gevoelens afvlakken maar punt 1 gebeurt dat niet bij iedereen, punt 2 is dat geen oplossing maar onderdrukking van je problemen en punt 3 vinden veel mensen die emotionele afvlakking als bijwerking hebben het juist een enorm irritant gevoel en is het een van de meest gehoorde redenen om met AD te stoppen.
Ik ben eigelijk van plan nu (na een half jaar) weer te beginnen met wat gesprekken en zien wat daaruit vloeit en ik ga ook alleen overwegen om daarmee te beginnen als mijn huisarts en de psychologe dat beide aangeven dus.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:54 schreef Wolkje het volgende:
je wil dus af bouwen met gesprekken en met medicatie beginnen met medicatie, (tegen onzekerheid)?
Lijkt mij niet echt verstandig, gezien medicatie voor zover ik weet iig niet helpt tegen onzekerheid.
Hmm... ik heb wel een beetje het idee dat de gevoelens die onzekerheid veroorzaken ook afgevlakt worden, dus misschien hebt het wel, ik denk gewoon uitproberen.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:54 schreef Wolkje het volgende:
je wil dus af bouwen met gesprekken en met medicatie beginnen met medicatie, (tegen onzekerheid)?
Lijkt mij niet echt verstandig, gezien medicatie voor zover ik weet iig niet helpt tegen onzekerheid.
Jazeker wel, kijk iemand die alleen maar onzeker is heeft geen ad's nodig, maar iemand die depressief is heeft over het algemeen ook niet zo'n heel positieve kijk op zichzelf en dat kan door ad's wel degelijk verbeteren.quote:Op zondag 8 mei 2005 23:31 schreef Vava het volgende:
Hmm... ik heb wel een beetje het idee dat de gevoelens die onzekerheid veroorzaken ook afgevlakt worden, dus misschien hebt het wel, ik denk gewoon uitproberen.
De neuroloog zal er wel verstand van hebben...quote:Op zondag 8 mei 2005 23:20 schreef Asmodean het volgende:
moest van de neuroloog omdat ik vaak hoofdpijn heb/had. Was echt de verschrikkelijkste periode uit mijn leven, depressief, aanhankelijk, en zwaar ongelukkig van geworden, terwijl ik nooit depressief ben geweest, of ook maar enige psychishe klachten heb gehad.
Als je gewoon normaal blijft eten,is er niks aan de hand,tochquote:Op zondag 8 mei 2005 21:35 schreef XcUZ_Me het volgende:
Hallo allen,
Ik ben nieuw in dit topic en heb gelijk een heel verhaal...
Ik lijd zolang als ik me kan herinneren al aan een zeer lage eigendunk, minderwaardigheidscomplex e.d. Tel daarbij op een familiaire aanleg voor bipolaire stoornissen (manisch-depressief) en een aantal flinke crashes in de afgelopen maanden en tataa daar heb je je hoopje ellende... (symptomen: slecht slapen, huilen, geen concentratievermogen, futloos, moe, paniekaanvallen, enz)
Ik ben al sinds anderhalf jaar in behandeling, maar dat schiet allemaal niet op en a.d.h.v. de recente crashes heb ik nu citalopram voorgeschreven gekregen... Ik ben echter nog niet begonnen om de volgende redenen:
- angst voor de bijwerkingen (ik las eerder in het topic iemand dat 15 kg aangekomen was met citalopram. Nou, dat kan ik er écht niet bij hebben)
- het feit dat ik het tot dusver redelijk red met oxazepam
- het feit dat het "nu wel gaat". Voel me nu niet slecht genoeg voor antidepressiva zeg maar.
Nouja, ik kan over mn voorgeschiedenis, omstandigheden e.d. nog wel uren doortikken, maar dat zal ik jullie maar besparen
Ik gebruik alweer bijna een jaar citalopram (15mg) en ik moet zeggen dat het me erg goed bevalt. Hiervoor slikte ik paroxetine en daarbij had ik zeer veel bijwerkingen (voelde me vaak echt "ziek"). De bijwerkingen bij citalopram zijn bij mij in elk geval een stuk minder. Ik slaap wel veel maar dat is eigenlijk het enige waar ik last van heb.quote:Op zondag 8 mei 2005 21:35 schreef XcUZ_Me het volgende:
Hallo allen,
Ik ben nieuw in dit topic en heb gelijk een heel verhaal...
Ik lijd zolang als ik me kan herinneren al aan een zeer lage eigendunk, minderwaardigheidscomplex e.d. Tel daarbij op een familiaire aanleg voor bipolaire stoornissen (manisch-depressief) en een aantal flinke crashes in de afgelopen maanden en tataa daar heb je je hoopje ellende... (symptomen: slecht slapen, huilen, geen concentratievermogen, futloos, moe, paniekaanvallen, enz)
Ik ben al sinds anderhalf jaar in behandeling, maar dat schiet allemaal niet op en a.d.h.v. de recente crashes heb ik nu citalopram voorgeschreven gekregen... Ik ben echter nog niet begonnen om de volgende redenen:
- angst voor de bijwerkingen (ik las eerder in het topic iemand dat 15 kg aangekomen was met citalopram. Nou, dat kan ik er écht niet bij hebben)
- het feit dat ik het tot dusver redelijk red met oxazepam
- het feit dat het "nu wel gaat". Voel me nu niet slecht genoeg voor antidepressiva zeg maar.
Nouja, ik kan over mn voorgeschiedenis, omstandigheden e.d. nog wel uren doortikken, maar dat zal ik jullie maar besparen
Mja, het "probleem" is dus dat ik me nu wel weer ok voel... Vind beetje raar om dan die troep te gaan slikken! Ik moet denk ik maar ff overleggen met de huisarts.quote:Op maandag 9 mei 2005 18:15 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Ik gebruik alweer bijna een jaar citalopram (15mg) en ik moet zeggen dat het me erg goed bevalt. Hiervoor slikte ik paroxetine en daarbij had ik zeer veel bijwerkingen (voelde me vaak echt "ziek"). De bijwerkingen bij citalopram zijn bij mij in elk geval een stuk minder. Ik slaap wel veel maar dat is eigenlijk het enige waar ik last van heb.
Gewoon proberen dus! Als je je er na een tijdje niet goed bij voelt kan je altijd weer(langzaam!) stoppen.
Dat lijkt mij ook een beetje overbodig. Je kan altijd beginnen als het toch op langere termijn weer slechter zou gaan.quote:Op maandag 9 mei 2005 18:26 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Mja, het "probleem" is dus dat ik me nu wel weer ok voel... Vind beetje raar om dan die troep te gaan slikken! Ik moet denk ik maar ff overleggen met de huisarts.
Ja, dat was mijn eigen idee ook al wel een beetjequote:Op maandag 9 mei 2005 18:40 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook een beetje overbodig. Je kan altijd beginnen als het toch op langere termijn weer slechter zou gaan.
Kun je jezelf geen halt toeroepen met hetgeen je eerder in therapie hebt geleerd?quote:Op maandag 9 mei 2005 19:20 schreef roaddevil het volgende:
Toch ben ik de afgelopen tijd steeds verder weer afgezakt naar mijn oude gedrag.
Vooral de laatste weken gaat het slecht. Ontzettend lusteloos en het ergste voor
mijn omgeving: driftbuien. Ik weet voor mezelf dat ik weer behoorlijk op het randje
balanceer om nog dieper in te storten. Vanochtend daarom maar een gesprek met
de huisarts gehad. Hij stelde direct voor opnieuw Seroxat te gaan gebruiken.
Therapie niet, nou jah, af en toe gesprekken over hoe het gaat.quote:Op zondag 8 mei 2005 20:17 schreef Wolkje het volgende:
Je hebt therapie daarbij, Dromenvanger?
Als het goed is, kan je leren om steeds beter met je emoties om te gaan en heb je deze medicatie uiteindelijk niet meer nodig, het lijkt mij geen prettig idee dat je de rest van je leven aan de medicatie zit, maar dat moet ieder voor zich beslissen natuurlijk.
For me: nog steeds goed met mijn lage dosis![]()
Dat is echt niet altijd een oplossing, stel dat de oorzaak van de depressie een van chronische aard is, kan je praten wat je wil, maar veel zal je er niet mee opschieten.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:05 schreef Do_1980 het volgende:
Ik denk dat je een hoop op kunt lossen met pilletjes, maar de werkelijke oorzaak moet je ook weg zien te halen. Dus toch echt gesprekken met een psycholoog of psychiator.
Hier herken ik veel in, maar het is altijd opletten geblazen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:16 schreef thaleia het volgende:
Maar ook bij een chronische depressie geloof ik niet dat er dan dus per definitie pillen nodig zijn.
Ik ga er inmiddels bij mezelf wel vanuit dat er een chronische neiging tot depressiviteit in mij zit, heb het lange tijd niet willen weten, maar na dertig (en een half!) jaar moet je misschien toch maar eens onder ogen zien dat de kwaal die in je familie veelvuldig voorkomt ook jou niet heeft overgeslagen. Ik zie het gewoon als een 'gevoelig punt', iets waar je bij jezelf goed voor moet uitkijken en voor uit moet blijven kijken, en in de loop der jaren heb je wel geleerd welke dingen wel en niet goed voor je zijn.
Ik ben nu twee jaar 'pilloos' (na vier jaar ad's slikken) en geloof dat ik in de toekomst ook geen medicatie meer nodig zal hebben, volgens mij heb ik inmiddels goed genoeg door welke strategie ik moet aanhouden om gewoon een prima leven te hebben zonder die pillen.
Of het komt helemaal niet door mijn strategie, maar doordat ik stiekem toch niet chronisch depressief ben, ik weet het niet, en eigenlijk doet het er ook niet toe.
Welke AP slik je? Risperdal?quote:Op donderdag 12 mei 2005 15:29 schreef PPWB84 het volgende:
Ik slik nu ook 40 mg citalopram en mijn anti-psychotica wordt afgebouwd. Ik slik nu nog maar 2,5 en de volgende stap is niks. Volgende week heb ik weer een afspraak en zoals het er nu uitziet kan ik helemaal stoppen en zit ik alleen nog aan de anti-depressiva. Hopelijk kan ik dat ook snel afbouwen. Wil graag naar 20. Dat lijkt me genoeg.
quote:Op maandag 9 mei 2005 19:48 schreef Wolkje het volgende:
Ik ben op zoek naar een krantenartikel van een paar maanden geleden.
Het ging over seroxat, dat verboden werd voor minderjarigen (of zou moeten worden, dat weet ik niet zeker meer) en over de bijwerkingen van seroxat (oa. dat het kon lijden tot automutilatie en suicidepogingen). Heeft iemand daar een linkje van misschien? Ik weet niet meer zeker in welke krant het stond (ik geloof in Trouw, maar dat weet ik dus niet zeker).
Alsjeblieft.quote:Antidepressiva riskant voor kinderen
Stond het gebruik van antidepressiva bij kinderen de laatste maanden al ter discussie, in het medisch tijdschrift The Lancet, dat 24 april jl. verscheen, wordt de vloer aangeveegd met het laatste restje positief bewijs.
Groot-Brittannië heeft de antidepressiva voor kinderen vorige maand verboden, toen bleek dat de middelen tot zelfmoord aanzetten. In de Verenigde Staten zullen de antidepressiva vermoedelijk allemaal worden voorzien van een waarschuwende bijsluiter. Het Europese agentschap voor geneesmiddelen, de EMEA, heeft gisteren gewaarschuwd voor het gebruik van antidepressiva bij kinderen. Het gaat vooral om Seroxat en andere middelen waar de werkzame stof paroxetine in zit. De EMEA wil verder de bijsluiter laten aanscherpen. De Nederlandse vereniging voor psychiatrie gaf onlangs het advies uit dat het verantwoord is om aan sommige moeilijk behandelbare kinderen antidepressiva voor te schrijven, maar dat dat alleen door psychiater en niet door huisartsen zou mogen worden gedaan. Zij stellen zich op het standpunt dat je kinderen met een ernstige depressie, bij wie psychotherapie niet helpt, deze middelen niet mag onthouden. Mits het voorschrijven is voorbehouden aan specialisten.
Bron: Trouw, 24 april 2004
http://www.stichtingpando(...)4-8E02-A3A5A8602FAB/
Nee, Zyprexa (Olanzapine). Ik zal blij zijn als ik er vanaf ben. Maakt duf. Ik slaap dr wel goed op. Een beetje te goed. Heb jij nog last van bijwerkingen met het gebruik van Citalopram?quote:
Van de psychiater heb ik de stempel chronisch depressief gekregen... Zit nu alweer 2 jaar aan de AD en heb daarvoor al heel wat therapeuten gezien. Eigenlijk kwam er bij die therapeuten nooit veel uit, erg frusterend! Ik voelde me heel ellendig maar had geen "problemen". Twee jaar geleden kwam ik bij een therapeut terecht die niet "zocht" naar problemen in mijn jeugd, maar die mij leerde om om te gaan mijn stemmingsstoornis. Dat waren echt heel goede gesprekken, waar ik veel van geleerd heb. Ik weet nu waar ik rekening mee moet houden. Zolang ik regelmatig leef en genoeg rust gaat het goed met me. Over een half jaar mag ik zelf proberen AD af te bouwen!quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:16 schreef thaleia het volgende:
Maar ook bij een chronische depressie geloof ik niet dat er dan dus per definitie pillen nodig zijn.
Ik ga er inmiddels bij mezelf wel vanuit dat er een chronische neiging tot depressiviteit in mij zit, heb het lange tijd niet willen weten, maar na dertig (en een half!) jaar moet je misschien toch maar eens onder ogen zien dat de kwaal die in je familie veelvuldig voorkomt ook jou niet heeft overgeslagen. Ik zie het gewoon als een 'gevoelig punt', iets waar je bij jezelf goed voor moet uitkijken en voor uit moet blijven kijken, en in de loop der jaren heb je wel geleerd welke dingen wel en niet goed voor je zijn.
Ik ben nu twee jaar 'pilloos' (na vier jaar ad's slikken) en geloof dat ik in de toekomst ook geen medicatie meer nodig zal hebben, volgens mij heb ik inmiddels goed genoeg door welke strategie ik moet aanhouden om gewoon een prima leven te hebben zonder die pillen.
Of het komt helemaal niet door mijn strategie, maar doordat ik stiekem toch niet chronisch depressief ben, ik weet het niet, en eigenlijk doet het er ook niet toe.
Senks, nu ben ik alleen nog steeds op zoek naar het originele artikelquote:Op donderdag 12 mei 2005 19:45 schreef Boschjesman het volgende:
Alsjeblieft.
Ik had 30 mg Citalopram, nu nog 20 al een hele tijd. Ik had ook Seroquel, van 300 naar 200 en nu naar 100 ( op eigen houtje, eind mei weer een afspraak maar het gaat vooralsnog erg goedquote:Op donderdag 12 mei 2005 10:15 schreef DuchessX het volgende:
Ik heb bijna 3 jaar 40 mgr citalopram (cipramil) geslikt en sinds maart slik ik nog maar 20 mgr en dat gaat erg goed. Ben daar ontzettend blij om. Ik voel meer, ben niet meer zo'n robot en voel me zo minder somber dan met meer medicatieDit kan ook te maken hebben met het feit dat ik ook ben gestopt met anti-psychotica trouwens, bedenk ik me nu.
Ik ben overigens wel altijd erg tevreden geweest met citalopram. Dit in tegenstelling tot Effexxor en Prozac.
Er staat bij welke van datum de krant was. Erg moeilijk om het in de bibliotheek op te zoeken wordt het dan niet. Er staat zelfs de bron van het originele medische artikel bij.quote:Op donderdag 12 mei 2005 23:38 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Senks, nu ben ik alleen nog steeds op zoek naar het originele artikel![]()
Maar wel bedankt voor het meedenken![]()
je spreekt over een stemmingsstoornis, heb je ook pieken en dalen ?quote:Op donderdag 12 mei 2005 23:28 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Van de psychiater heb ik de stempel chronisch depressief gekregen... Zit nu alweer 2 jaar aan de AD en heb daarvoor al heel wat therapeuten gezien. Eigenlijk kwam er bij die therapeuten nooit veel uit, erg frusterend! Ik voelde me heel ellendig maar had geen "problemen". Twee jaar geleden kwam ik bij een therapeut terecht die niet "zocht" naar problemen in mijn jeugd, maar die mij leerde om om te gaan mijn stemmingsstoornis. Dat waren echt heel goede gesprekken, waar ik veel van geleerd heb. Ik weet nu waar ik rekening mee moet houden. Zolang ik regelmatig leef en genoeg rust gaat het goed met me. Over een half jaar mag ik zelf proberen AD af te bouwen!
Met een "chronische depressie" valt goed te leven, als je maar rekening houdt met "risicofactoren".
Mijn psychiater gebruikt alitijd het woord stemmingsstoornis maar ik heb dus alleen dalen, het is geen manische depressie. Je zou bijna kunnen zeggen dat ik tot mijn 18e altijd in een dal heb gezeten, met soms nog diepere dalen en nu zit ik zeg maar op "neutrale" hoogte.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:52 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
je spreekt over een stemmingsstoornis, heb je ook pieken en dalen ?
Je bent nog altijd zelf de persoon die de pilletjes doorsliktquote:Op vrijdag 13 mei 2005 23:58 schreef UseraL het volgende:
lekker blijven slikken want de dokter weet het altijd beter, en hij krijgt tenslotten betaald voor het voorschrijven van die pilletjes![]()
Weet niet waar dit op slaat maar die pilletjes neem je nog altijd zelf in er is echt niemand die met een pistool tegen mijn hoofd staat hoor! Ik heb er bewust en weloverwogen voor gekozen deze medicijnen te gebuiken en vraag nu alleen advies dus als je niks beters te melden hebt zeg dan gewoon niks!quote:Op vrijdag 13 mei 2005 23:58 schreef UseraL het volgende:
lekker blijven slikken want de dokter weet het altijd beter, en hij krijgt tenslotten betaald voor het voorschrijven van die pilletjes![]()
Is ook niks mis mee als je het op een normale manier zou doen met wat onderbouwing en niet zo'n kortzichtige houding.Maar iig bedankt voor je geweldige bijdrage kan ik echt wat mee....quote:Op zaterdag 14 mei 2005 20:48 schreef UseraL het volgende:
Ik geef graag mijn mening
als jou dat niet bevalt ---->![]()
Waarom reageer je uberhaupt op iemand die er blijkbaar de ballen verstand van heeft noch de moeite wil nemen zich ergens in te verdiepen?quote:Op zaterdag 14 mei 2005 21:01 schreef Pure-Poison het volgende:
[..]
Is ook niks mis mee als je het op een normale manier zou doen met wat onderbouwing en niet zo'n kortzichtige houding.Maar iig bedankt voor je geweldige bijdrage kan ik echt wat mee....
is graag gedaan hoorquote:Op zaterdag 14 mei 2005 21:01 schreef Pure-Poison het volgende:
[..]
Is ook niks mis mee als je het op een normale manier zou doen met wat onderbouwing en niet zo'n kortzichtige houding.Maar iig bedankt voor je geweldige bijdrage kan ik echt wat mee....
Vragen kan natuurlijk altijd.quote:Op maandag 16 mei 2005 20:21 schreef Darkphorze het volgende:
Ik moet toch naar de dokter deze week, denk je dat ik dit aan hem kan vragen?
Nee de GGZ heeft geen vervolg, ze begrepen me daar helemaal niet!quote:Op maandag 16 mei 2005 20:25 schreef Moonah het volgende:
[..]
Vragen kan natuurlijk altijd.
Maar heeft die intake bij het GGZ geen vervolg?
Ik zou dat eerst eens afwachten en overleggen met een behandelaar ipv met je huisarts.
Dat lijkt me idd wel verstandig.quote:Op maandag 16 mei 2005 20:35 schreef Darkphorze het volgende:
Maar ik zit ook elke week in een praatgroep en ik had dit voorval voorgelegd, ze adviseerde me om maar met 1 ding tegelijk bezig te zijn.
Bij zo'n groep zit toch ook een therapeut? Of twee zelfs? Kun je met hen niet overleggen over evt medicatie? Huisartsen zijn daar toch niet echt in gespecialiseerd. In een consultje van 10 min valt imo niet echt te beoordelen of AD al dan niet adequaat is.quote:Je krijg namelijk dezelfde opdrachten bij de GGZ en de praatgroep. En aangezien ik me super prettig voelt in de praatgroep heb ik voor dit gekozen.
Er zitten inderdaad 2 therapeuten in de praatgroep. Maar ik kan het wel overleggen maar hun zijn niet in de positie om mij zoiets voor te schrijven.quote:Op maandag 16 mei 2005 20:59 schreef Moonah het volgende
Bij zo'n groep zit toch ook een therapeut? Of twee zelfs? Kun je met hen niet overleggen over evt medicatie? Huisartsen zijn daar toch niet echt in gespecialiseerd. In een consultje van 10 min valt imo niet echt te beoordelen of AD al dan niet adequaat is.
Maar ze kunnen je wel advies geven en misschien eventueel verwijzen naar een psychiater.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:11 schreef Darkphorze het volgende:
[..]
Er zitten inderdaad 2 therapeuten in de praatgroep. Maar ik kan het wel overleggen maar hun zijn niet in de positie om mij zoiets voor te schrijven.
Die therapeuten kennen je veel beter, weten veel meer van je problematiek dan de huisarts. Als zij het gebruik van AD een goed idee vinden kun je naar de huisarts voor een receptje. Of idd naar een psychiater.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:14 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Maar ze kunnen je wel advies geven en misschien eventueel verwijzen naar een psychiater.
Succes! En bedenk dat AD je onderliggende problematiek niet oplossen. Ze onderdrukken slechts de negatieve symptomen.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:44 schreef Darkphorze het volgende:
Ik ga het voorleggen in de groep dinsdag,hun kennen inderdaad mijn problemen en de huisars niet. Ben benieuwd...
Graag gedaan.quote:Bedankt voor jullie frisse kijk op deze situatie, zo had ik het nog niet bekeken
Ga je het in de groep gooien of met een van de begeleiders (of allebei) overleggen?quote:Op maandag 16 mei 2005 21:44 schreef Darkphorze het volgende:
Ik ga het voorleggen in de groep dinsdag,hun kennen inderdaad mijn problemen en de huisars niet. Ben benieuwd...
Geen dank hoorquote:Bedankt voor jullie frisse kijk op deze situatie, zo had ik het nog niet bekeken
Nou we hebben in de groep "werktijd" In die tijd kan je dus je vraag stellen of een probleem voorleggen.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:58 schreef Wolkje het volgende:
Ga je het in de groep gooien of met een van de begeleiders (of allebei) overleggen?
Waarom niet in de groep?quote:Op maandag 16 mei 2005 22:05 schreef Wolkje het volgende:
Ik zou het zelf voor of na afloop (evt. in de pauze) van de therapie overleggen, omdat je dat echt even tijd hebt voor jouw probleem.
Míj is verteld dat je niet te snel moet stoppen met AD. Stelregel: je moet je minimaal 3 maanden echt oké voelen, voordat je kunt stoppen, met een minimum van 6 tot 9 maanden (in totaal dus).quote:Op dinsdag 17 mei 2005 15:26 schreef penelopeia het volgende:
Ik heb met m'n huisarts afgesproken dat ik na drie maanden zou stoppen met AD en overgaan op Sint Janskruid, nog zo'n 5 dagen of zo, en dan zijn de drie maanden vol.
Lijkt me wel nuttig om dat wel uit te zoeken.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 21:29 schreef penelopeia het volgende:
Ow ja, vergeten te vertellen dat ik wel gesprekken heb met een of ander councelings persoon, maar ik kan nu niet zeggen dat ik daar zoveel aan heb.
In Belgie betaal je de huisarts gewoon handje contantje en je medicijnen ook (wel op recept natuurlijk). Dus ik dok alles zelf, kan het waarschijnlijk wel terugkrijgen van de verzekering, maar heb dat nog niet uitgezocht.
Kijk ongelooflijk uit met de combinatie AD en St. Janskruid!quote:Op dinsdag 17 mei 2005 15:26 schreef penelopeia het volgende:
Hoi,
Ik kwam toevallig via google op dit topic terecht, en heb het met zeer veel interesse gelezen.
Ik slik nu bijna drie maanden AD, doorverwezen door studentenpastor naar de huisarts. Ik slik Serlain, daar heb ik in dit topic nog niets over gelezen. Iemand hiermee bekend? Ik ben Nederlands, maar ik studeer in Belgie, en ben dus ook naar een Belgische huisarts geweest. Misschien heeft dat er iets mee te maken.
In het begin veel last van bijwerkingen gehad, maar de AD sloegen al na drie weken aan of zo. Mijn ouders zijn alleen heel erg tegen AD (ik ben 19, woon wel op kamers maar (financieel) nog wel (deels) afhankelijk van m'n ouders. Zij vonden dat ik moet stoppen met AD en overgaan op Sint Janskruid. Ik heb met m'n huisarts afgesproken dat ik na drie maanden zou stoppen met AD en overgaan op Sint Janskruid, nog zo'n 5 dagen of zo, en dan zijn de drie maanden vol. Ik durf eigenlijk niet goed, want pas was ik het weekend thuis en had ik m'n AD vergeten, en heb ik Sint Janskruid geslikt. (iedereen is thuis aan het Sint Janskruid). Ik voelde me weer helemaal wegglijden in depressiviteit en had last van afkickverschijnselen (licht in m'n hoofd, duizelig, het gevoel alsof de wereld niet reeel was). Dus vraag ik het me af of het een goed idee is om overte gaan op Sint Janskruid. Graag jullie mening.
Hoezo? Is er wat gebeurd dan?quote:Op woensdag 18 mei 2005 23:49 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik zou eens moeten leren dat alcohol en AD geen ideale combinatie is.
Zeker niet een aantal dagen achtereen...
Een vuist in mijn schedel die zich een weg naar buiten probeert te boksen en een hoop verdwaalde gedachtes en gevoelens...quote:
Teveel alcohol is niet goed neequote:Op woensdag 18 mei 2005 23:59 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Een vuist in mijn schedel die zich een weg naar buiten probeert te boksen en een hoop verdwaalde gedachtes en gevoelens...
Maar ik ben vanaf vandaag weer op mijn weg terug.
Morgen wordt vast een hele mooie dag. Wat jij?
Je slikt dus AD, soms ietwat alcohol en je gaat weleens stappen.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:20 schreef Vava het volgende:
[..]
Teveel alcohol is niet goed neemaar af en toe een paar glaasjes heeft bij mij nooit verkeerd uitgewerkt. Ik ben wel een keer onterecht beschuldigd van teveel drinken in combinatie met AD maar dat bleek dus een voedselvergiftiging te zijn (bedorven Filet Americain
) in een disco, op een brancard de disco uitgevoerd en met de ziekenauto thuis gebracht.
Ik had toen 2 wijntjes op dus daar kan het echt niet door gekomen zijn![]()
En morgen wordt zeler een mooie dagwerken
![]()
Ik slik inderdaad AD en ik weet dat ik minder goed tegen alcohol kan dan voor ik AD slikte. Nou kon ik er vrij goed tegen en kan ik nu ook nog best wat drinken voor ik er last van krijg maar sinds ik AD slik kan ik wel minder drinken dan daarvoor. Nu drink ik maximaal 4 alcoholische drankjes als ik uitga en tussendoor drink ik water. Ik drink nu ongeveer 1 keer per week alcohol. Als ik het bij maximaal 4 drankjes hou merk ik niet dat ik ben uitgeweest (ik drink dan wel steeds hetzelfde dus geen dingen door elkaar).quote:Op donderdag 19 mei 2005 12:22 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
Je slikt dus AD, soms ietwat alcohol en je gaat weleens stappen.
Of ga je iedere week uit.
Wat ik wil weten, hoe is je volgende dag of de dagen erna, merk jij dat je bent uitgeweest, geestelijk en lichaamlijk.
Ik weet van mezelf dat het meer energie vergt dan een gezond iemand.
Ik kan dus de volgende dag mezelf minder goed voelen.
Waarom zullen je ouders er niet blij mee zijn en waarom wil je geen AD maar Sint-Janskruid ?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 11:00 schreef penelopeia het volgende:
Gisteravond naar de dokter geweest. Was wel een behoorlijke tegenvaller. Ik had gedacht dat ik wel kon stoppen met AD en overgaan op Sint-Janskruid, maar omdat ik zo'n terugval had gehad toen ik AD 3 of 4 dagen niet had geslikt, moet ik nu nog op zijn minst 5 maanden doorgaan met AD. En daar heb ik dus niet zo heel veel zin in, bovendien zullen m'n ouders er nu ook niet bepaald blij mee zijn.
Mag ik gokken op stigma?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 11:30 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
Waarom zullen je ouders er niet blij mee zijn en waarom wil je geen AD maar Sint-Janskruid ?
Als je dat als ouders vervelend vindt om te vertellen, is het wellicht een optie om daar helemaal niks over te zeggen tegen mensen en eerst zelf aan het idee te wennen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:14 schreef knokkels het volgende:
Mag ik gokken op stigma?
Mijn welgemeende excuses, mocht ik het fout hebben
Het klinkt natuurlijk wel anders, lichter:
Ja mijn zoon gebruikt AD
of
Ja mijn zoon gebruikt St. Janskruid
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |