Het ligt er een beetje aan wat de reden is dat je AD gebruikt.quote:Op maandag 25 april 2005 18:29 schreef Scandalous het volgende:
Ik weet alleen niet wanneer een goede tijd is om te stoppen. Wanneer kun je nou zeggen dat je zonder kan? Ik kan me niet voorstellen dat ik dat ineens aandurf.
Dat moet je eigk bespreken met de persoon die je dat spul voorschrijft. Ik ben gestopt op ong. 3/4 van mijn therapie en had het idee dat ik het zonder ook wel kon redden. Als je nog geen hulp hebt voor je problemen en toch stopt met AD, kun je ms weer vastlopen door die zelfde problemen.quote:Op maandag 25 april 2005 18:29 schreef Scandalous het volgende:
Ik weet alleen niet wanneer een goede tijd is om te stoppen. Wanneer kun je nou zeggen dat je zonder kan? Ik kan me niet voorstellen dat ik dat ineens aandurf.
Een dag overslaan heeft ook weinig effect, ik vergeet het zo vaak zonder iets te merken.quote:Op zondag 24 april 2005 17:49 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik sla nu regelmatig ( al dan niet bewust ) een dag over, en dat gaat vooralsnog zonder problemen.
Ga dus ook maar eens proberen om mijn dosis ( van 40 naar 20 ) te halveren.
Ik wel, op de 45 mg van Remeron. Verschrikkelijk, bah..quote:Op maandag 25 april 2005 18:39 schreef Moonah het volgende:
Oh en Semtex, ik heb gelukkig nooit het gevoel gehad (duh..) dat ik niets meer voelde.
Misschien moet je dan ook eens aan halveren gaan denken...quote:Op maandag 25 april 2005 21:35 schreef turnpike het volgende:
[..]
Een dag overslaan heeft ook weinig effect, ik vergeet het zo vaak zonder iets te merken.
Staat op mijn "to do" lijst voor deze zomer.quote:Op maandag 25 april 2005 21:57 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Misschien moet je dan ook eens aan halveren gaan denken...
Ik met de 30 mg citalopram...quote:Op maandag 25 april 2005 21:50 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Ik wel, op de 45 mg van Remeron. Verschrikkelijk, bah..
Mijn lijf ging na 8 maanden Seroxat protesteren (spasmes, spieren voelden aan als gelatinepudding) en toen ben ik gestopt. Ik zie dat als een soort signaal van mijn lijf dat het niet meer nodig was eigenlijk.quote:Op maandag 25 april 2005 18:29 schreef Scandalous het volgende:
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, ik sta alleen echt niet te springen om nog meer therapie. Ik heb het pas geleden nog geprobeerd maar diegene verwees me weer door, en dat doen ze dus altijd. Daar heb ik geen zin meer in.quote:Op maandag 25 april 2005 19:06 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat moet je eigk bespreken met de persoon die je dat spul voorschrijft. Ik ben gestopt op ong. 3/4 van mijn therapie en had het idee dat ik het zonder ook wel kon redden. Als je nog geen hulp hebt voor je problemen en toch stopt met AD, kun je ms weer vastlopen door die zelfde problemen.
Ik heb er heel weinig last van gehad. Ik ben wel gelijk begonnen met een hele trouwens. Ik nam 'm dan bij m'n eten, en drie uur later viel ik in slaap. Dan lag ik om 22 op bed, en voor 11en eruit was nagenoeg onmogelijk. Maar goed, daarvoor kon ik nog maar drie uur per dag wakkerblijven dus dat was al een hele verbetering =) Dat duurde een week of twee. In die weken had ik ook bijna geen honger. Ik had alleen maar trek in mandarijntjes en van die delicata sinaasappelchocoladerepen. Iedere dag at ik dus zo'n reep en een net mandarijntjes, en m'n avondeten propte ik er dan in. Verder heb ik nergens last van gehad, en met drie dagen was m'n depressie over (tenminste, ik voelde me niet meer rot, maar de 'randverschijnselen' waren nog niet weg), kreeg m'n eten langzaam weer smaak etc. Het had dus wel heel snel effect bij mij terwijl ze zeggen dat dat tot 6 wk kan duren. Ik ging alleen wel meer zweten, maar dat bleef bij mij ook. Verder geen bijwerkingen gehad.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 20:19 schreef Promo het volgende:
Wat kan ik nog meer verwachten de 1e paar wkn? vooral als ik overga op een hele. Heb nogal wat gelezen dat t vrij heftig kon worden, dat je dan moest doorbijten.
Dat ligt heel erg aan de persoon zelf en aan de behandelend arts of psych. Tegenwoordig krijgen mensen ze vrij snel voorgeschreven, zelfs na enkele weken soms al, of bij duidelijke redenen waarom iemand in de put zit, of terwijl therapie een betere optie zou zijn. Maar over het algemeen slik je antidepressiva niet voor je lol, want ze kunnen best stevige bijwerkingen hebben en veel mensen vinden het ook moeilijk om toe te geven dat ze zoiets nodig hebben, of geloven niet dat eht werkt. Het is best een grote stap dus.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 21:12 schreef BennieK het volgende:
serieuze vraag
Hoe ver heen moet je zijn wil je AD voorgeschreven krijgen?
Moet ik me dwangbuis scenario's voorstellen of is het tegenwoordig sport om voor elke keer dat je je down voelt een pilletje te slikken?
Ik kreeg er zelfmoordneigingen vanquote:Op vrijdag 6 mei 2005 20:19 schreef Promo het volgende:
Wat kan je verwachten in het begin bij paroxetine?
sinds ik gister ben ik begonnen met paroxetine op aanraden van de huisarts. Hij het aangeraden om 1week een halve te pakken, dus 10mg. Gisterochtend dus begonnen, en de hele dag voelde ik me licht in me hoofd en kon niet zo goed tegen snelle bewegingen, ook last van hartkloppingen had ik. Vandaag dus 2e dag en heb eigenlijk niet zoveel gemerkt als gister, beetje licht in me hoofd maar dat was het wel zo.
Wat kan ik nog meer verwachten de 1e paar wkn? vooral als ik overga op een hele. Heb nogal wat gelezen dat t vrij heftig kon worden, dat je dan moest doorbijten.
Als je gaat hallucineren wordt het toch wel tijd om te accepteren dat er sprake is van wat kortsluiting in je bovenkamer en stappen te ondernemen...quote:Op vrijdag 6 mei 2005 21:12 schreef BennieK het volgende:
serieuze vraag
Hoe ver heen moet je zijn wil je AD voorgeschreven krijgen?
Moet ik me dwangbuis scenario's voorstellen of is het tegenwoordig sport om voor elke keer dat je je down voelt een pilletje te slikken?
Omgaan met je emoties kan je lerenquote:Op zondag 8 mei 2005 20:36 schreef T1andonly het volgende:
Ik wil misschien met paroxetine beginnen over een tijdje, kan nu absoluut niet goed met mijn emoties omgaan, dat zit me gewoon teveel dwart
Ik heb vorig jaar gesprekken gehad met een psycholoog die me aanraadde ermee te beginnen omdat ik door verschillende onzekerheden mezelf heel erg blokkeerde. Ik ontwikkelde mezelf niet meer en sloot me op in mezelf. Toendertijd heb ik dat afgewezen omdat ik bang was dat ik het niet aankon in combinatie met mijn nieuwe studie. Ik ben de eerste weken van die studie doodziek geweest en durfde toen niet eventuele bijwerkingen van een AD erbij te hebben.quote:Op zondag 8 mei 2005 20:39 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Omgaan met je emoties kan je lerenmedicatie kan daar alleen een steuntje in de rug bij zijn. Medicatie alleen doet dus op lange termijn niks. Maar ik neem aan dat je dat al wist en dit in overleg met een behandelend arts of prycholoog beslist?
Mijn eigen ervaringen met paroxetine (seroxat) zijn ook niet goed, maar ik lees ook regelmatig goede ervaringen met paroxetine, dus dat verschilt ook weer per persoon.
Als onzekerheid het enige is waar je last van hebt, dan lijkt het me verstandiger om alleen therapie te volgen eerlijkgezegd. Antidepressiva vullen een stofje aan als je daar een gebrek aan hebt, maar het is geen instantzelfvertrouwen of zo. Nu is je verhaaltje niet zo lang, en je vertelt verder niet of je nog ergens anders last van hebt, dus mijn excuses als dat wel zo is, maar als het gaat om problemen die op te lossen zijn met therapie raad ik je niet aan om antidepressiva te gaan gebruiken. In dat geval kunnen AD je hooguit helpen omdat ze je gevoelens afvlakken maar punt 1 gebeurt dat niet bij iedereen, punt 2 is dat geen oplossing maar onderdrukking van je problemen en punt 3 vinden veel mensen die emotionele afvlakking als bijwerking hebben het juist een enorm irritant gevoel en is het een van de meest gehoorde redenen om met AD te stoppen.quote:Op zondag 8 mei 2005 21:18 schreef T1andonly het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar gesprekken gehad met een psycholoog die me aanraadde ermee te beginnen omdat ik door verschillende onzekerheden mezelf heel erg blokkeerde. Ik ontwikkelde mezelf niet meer en sloot me op in mezelf. Toendertijd heb ik dat afgewezen omdat ik bang was dat ik het niet aankon in combinatie met mijn nieuwe studie. Ik ben de eerste weken van die studie doodziek geweest en durfde toen niet eventuele bijwerkingen van een AD erbij te hebben.
Het is daarna een tijdje vrij aardig gegaan, maar nu herhalen de problemen zich weer.
Ik begrijp heel goed wat je nu post en daarin heb je ook wel deels gelijk. Ik heb sowieso een aantal problemen met mezelf, niet dat ik die uitgebreid uit de doeken wil doen, sommige dingen durfde/wilde ik zelfs niet mijn psychologe vertellen (erg dom ik weet het). Ik heb een tijd lang heel afgezondert geleeft, bang voor een hoop dingen, veel angst voor alles, maar dat is nu weer een stuk beter.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:34 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Als onzekerheid het enige is waar je last van hebt, dan lijkt het me verstandiger om alleen therapie te volgen eerlijkgezegd. Antidepressiva vullen een stofje aan als je daar een gebrek aan hebt, maar het is geen instantzelfvertrouwen of zo. Nu is je verhaaltje niet zo lang, en je vertelt verder niet of je nog ergens anders last van hebt, dus mijn excuses als dat wel zo is, maar als het gaat om problemen die op te lossen zijn met therapie raad ik je niet aan om antidepressiva te gaan gebruiken. In dat geval kunnen AD je hooguit helpen omdat ze je gevoelens afvlakken maar punt 1 gebeurt dat niet bij iedereen, punt 2 is dat geen oplossing maar onderdrukking van je problemen en punt 3 vinden veel mensen die emotionele afvlakking als bijwerking hebben het juist een enorm irritant gevoel en is het een van de meest gehoorde redenen om met AD te stoppen.
Ik ben eigelijk van plan nu (na een half jaar) weer te beginnen met wat gesprekken en zien wat daaruit vloeit en ik ga ook alleen overwegen om daarmee te beginnen als mijn huisarts en de psychologe dat beide aangeven dus.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:54 schreef Wolkje het volgende:
je wil dus af bouwen met gesprekken en met medicatie beginnen met medicatie, (tegen onzekerheid)?
Lijkt mij niet echt verstandig, gezien medicatie voor zover ik weet iig niet helpt tegen onzekerheid.
Hmm... ik heb wel een beetje het idee dat de gevoelens die onzekerheid veroorzaken ook afgevlakt worden, dus misschien hebt het wel, ik denk gewoon uitproberen.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:54 schreef Wolkje het volgende:
je wil dus af bouwen met gesprekken en met medicatie beginnen met medicatie, (tegen onzekerheid)?
Lijkt mij niet echt verstandig, gezien medicatie voor zover ik weet iig niet helpt tegen onzekerheid.
Jazeker wel, kijk iemand die alleen maar onzeker is heeft geen ad's nodig, maar iemand die depressief is heeft over het algemeen ook niet zo'n heel positieve kijk op zichzelf en dat kan door ad's wel degelijk verbeteren.quote:Op zondag 8 mei 2005 23:31 schreef Vava het volgende:
Hmm... ik heb wel een beetje het idee dat de gevoelens die onzekerheid veroorzaken ook afgevlakt worden, dus misschien hebt het wel, ik denk gewoon uitproberen.
De neuroloog zal er wel verstand van hebben...quote:Op zondag 8 mei 2005 23:20 schreef Asmodean het volgende:
moest van de neuroloog omdat ik vaak hoofdpijn heb/had. Was echt de verschrikkelijkste periode uit mijn leven, depressief, aanhankelijk, en zwaar ongelukkig van geworden, terwijl ik nooit depressief ben geweest, of ook maar enige psychishe klachten heb gehad.
Als je gewoon normaal blijft eten,is er niks aan de hand,tochquote:Op zondag 8 mei 2005 21:35 schreef XcUZ_Me het volgende:
Hallo allen,
Ik ben nieuw in dit topic en heb gelijk een heel verhaal...
Ik lijd zolang als ik me kan herinneren al aan een zeer lage eigendunk, minderwaardigheidscomplex e.d. Tel daarbij op een familiaire aanleg voor bipolaire stoornissen (manisch-depressief) en een aantal flinke crashes in de afgelopen maanden en tataa daar heb je je hoopje ellende... (symptomen: slecht slapen, huilen, geen concentratievermogen, futloos, moe, paniekaanvallen, enz)
Ik ben al sinds anderhalf jaar in behandeling, maar dat schiet allemaal niet op en a.d.h.v. de recente crashes heb ik nu citalopram voorgeschreven gekregen... Ik ben echter nog niet begonnen om de volgende redenen:
- angst voor de bijwerkingen (ik las eerder in het topic iemand dat 15 kg aangekomen was met citalopram. Nou, dat kan ik er écht niet bij hebben)
- het feit dat ik het tot dusver redelijk red met oxazepam
- het feit dat het "nu wel gaat". Voel me nu niet slecht genoeg voor antidepressiva zeg maar.
Nouja, ik kan over mn voorgeschiedenis, omstandigheden e.d. nog wel uren doortikken, maar dat zal ik jullie maar besparen
Ik gebruik alweer bijna een jaar citalopram (15mg) en ik moet zeggen dat het me erg goed bevalt. Hiervoor slikte ik paroxetine en daarbij had ik zeer veel bijwerkingen (voelde me vaak echt "ziek"). De bijwerkingen bij citalopram zijn bij mij in elk geval een stuk minder. Ik slaap wel veel maar dat is eigenlijk het enige waar ik last van heb.quote:Op zondag 8 mei 2005 21:35 schreef XcUZ_Me het volgende:
Hallo allen,
Ik ben nieuw in dit topic en heb gelijk een heel verhaal...
Ik lijd zolang als ik me kan herinneren al aan een zeer lage eigendunk, minderwaardigheidscomplex e.d. Tel daarbij op een familiaire aanleg voor bipolaire stoornissen (manisch-depressief) en een aantal flinke crashes in de afgelopen maanden en tataa daar heb je je hoopje ellende... (symptomen: slecht slapen, huilen, geen concentratievermogen, futloos, moe, paniekaanvallen, enz)
Ik ben al sinds anderhalf jaar in behandeling, maar dat schiet allemaal niet op en a.d.h.v. de recente crashes heb ik nu citalopram voorgeschreven gekregen... Ik ben echter nog niet begonnen om de volgende redenen:
- angst voor de bijwerkingen (ik las eerder in het topic iemand dat 15 kg aangekomen was met citalopram. Nou, dat kan ik er écht niet bij hebben)
- het feit dat ik het tot dusver redelijk red met oxazepam
- het feit dat het "nu wel gaat". Voel me nu niet slecht genoeg voor antidepressiva zeg maar.
Nouja, ik kan over mn voorgeschiedenis, omstandigheden e.d. nog wel uren doortikken, maar dat zal ik jullie maar besparen
Mja, het "probleem" is dus dat ik me nu wel weer ok voel... Vind beetje raar om dan die troep te gaan slikken! Ik moet denk ik maar ff overleggen met de huisarts.quote:Op maandag 9 mei 2005 18:15 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Ik gebruik alweer bijna een jaar citalopram (15mg) en ik moet zeggen dat het me erg goed bevalt. Hiervoor slikte ik paroxetine en daarbij had ik zeer veel bijwerkingen (voelde me vaak echt "ziek"). De bijwerkingen bij citalopram zijn bij mij in elk geval een stuk minder. Ik slaap wel veel maar dat is eigenlijk het enige waar ik last van heb.
Gewoon proberen dus! Als je je er na een tijdje niet goed bij voelt kan je altijd weer(langzaam!) stoppen.
Dat lijkt mij ook een beetje overbodig. Je kan altijd beginnen als het toch op langere termijn weer slechter zou gaan.quote:Op maandag 9 mei 2005 18:26 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Mja, het "probleem" is dus dat ik me nu wel weer ok voel... Vind beetje raar om dan die troep te gaan slikken! Ik moet denk ik maar ff overleggen met de huisarts.
Ja, dat was mijn eigen idee ook al wel een beetjequote:Op maandag 9 mei 2005 18:40 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook een beetje overbodig. Je kan altijd beginnen als het toch op langere termijn weer slechter zou gaan.
Kun je jezelf geen halt toeroepen met hetgeen je eerder in therapie hebt geleerd?quote:Op maandag 9 mei 2005 19:20 schreef roaddevil het volgende:
Toch ben ik de afgelopen tijd steeds verder weer afgezakt naar mijn oude gedrag.
Vooral de laatste weken gaat het slecht. Ontzettend lusteloos en het ergste voor
mijn omgeving: driftbuien. Ik weet voor mezelf dat ik weer behoorlijk op het randje
balanceer om nog dieper in te storten. Vanochtend daarom maar een gesprek met
de huisarts gehad. Hij stelde direct voor opnieuw Seroxat te gaan gebruiken.
Therapie niet, nou jah, af en toe gesprekken over hoe het gaat.quote:Op zondag 8 mei 2005 20:17 schreef Wolkje het volgende:
Je hebt therapie daarbij, Dromenvanger?
Als het goed is, kan je leren om steeds beter met je emoties om te gaan en heb je deze medicatie uiteindelijk niet meer nodig, het lijkt mij geen prettig idee dat je de rest van je leven aan de medicatie zit, maar dat moet ieder voor zich beslissen natuurlijk.
For me: nog steeds goed met mijn lage dosis![]()
Dat is echt niet altijd een oplossing, stel dat de oorzaak van de depressie een van chronische aard is, kan je praten wat je wil, maar veel zal je er niet mee opschieten.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:05 schreef Do_1980 het volgende:
Ik denk dat je een hoop op kunt lossen met pilletjes, maar de werkelijke oorzaak moet je ook weg zien te halen. Dus toch echt gesprekken met een psycholoog of psychiator.
Hier herken ik veel in, maar het is altijd opletten geblazen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:16 schreef thaleia het volgende:
Maar ook bij een chronische depressie geloof ik niet dat er dan dus per definitie pillen nodig zijn.
Ik ga er inmiddels bij mezelf wel vanuit dat er een chronische neiging tot depressiviteit in mij zit, heb het lange tijd niet willen weten, maar na dertig (en een half!) jaar moet je misschien toch maar eens onder ogen zien dat de kwaal die in je familie veelvuldig voorkomt ook jou niet heeft overgeslagen. Ik zie het gewoon als een 'gevoelig punt', iets waar je bij jezelf goed voor moet uitkijken en voor uit moet blijven kijken, en in de loop der jaren heb je wel geleerd welke dingen wel en niet goed voor je zijn.
Ik ben nu twee jaar 'pilloos' (na vier jaar ad's slikken) en geloof dat ik in de toekomst ook geen medicatie meer nodig zal hebben, volgens mij heb ik inmiddels goed genoeg door welke strategie ik moet aanhouden om gewoon een prima leven te hebben zonder die pillen.
Of het komt helemaal niet door mijn strategie, maar doordat ik stiekem toch niet chronisch depressief ben, ik weet het niet, en eigenlijk doet het er ook niet toe.
Welke AP slik je? Risperdal?quote:Op donderdag 12 mei 2005 15:29 schreef PPWB84 het volgende:
Ik slik nu ook 40 mg citalopram en mijn anti-psychotica wordt afgebouwd. Ik slik nu nog maar 2,5 en de volgende stap is niks. Volgende week heb ik weer een afspraak en zoals het er nu uitziet kan ik helemaal stoppen en zit ik alleen nog aan de anti-depressiva. Hopelijk kan ik dat ook snel afbouwen. Wil graag naar 20. Dat lijkt me genoeg.
quote:Op maandag 9 mei 2005 19:48 schreef Wolkje het volgende:
Ik ben op zoek naar een krantenartikel van een paar maanden geleden.
Het ging over seroxat, dat verboden werd voor minderjarigen (of zou moeten worden, dat weet ik niet zeker meer) en over de bijwerkingen van seroxat (oa. dat het kon lijden tot automutilatie en suicidepogingen). Heeft iemand daar een linkje van misschien? Ik weet niet meer zeker in welke krant het stond (ik geloof in Trouw, maar dat weet ik dus niet zeker).
Alsjeblieft.quote:Antidepressiva riskant voor kinderen
Stond het gebruik van antidepressiva bij kinderen de laatste maanden al ter discussie, in het medisch tijdschrift The Lancet, dat 24 april jl. verscheen, wordt de vloer aangeveegd met het laatste restje positief bewijs.
Groot-Brittannië heeft de antidepressiva voor kinderen vorige maand verboden, toen bleek dat de middelen tot zelfmoord aanzetten. In de Verenigde Staten zullen de antidepressiva vermoedelijk allemaal worden voorzien van een waarschuwende bijsluiter. Het Europese agentschap voor geneesmiddelen, de EMEA, heeft gisteren gewaarschuwd voor het gebruik van antidepressiva bij kinderen. Het gaat vooral om Seroxat en andere middelen waar de werkzame stof paroxetine in zit. De EMEA wil verder de bijsluiter laten aanscherpen. De Nederlandse vereniging voor psychiatrie gaf onlangs het advies uit dat het verantwoord is om aan sommige moeilijk behandelbare kinderen antidepressiva voor te schrijven, maar dat dat alleen door psychiater en niet door huisartsen zou mogen worden gedaan. Zij stellen zich op het standpunt dat je kinderen met een ernstige depressie, bij wie psychotherapie niet helpt, deze middelen niet mag onthouden. Mits het voorschrijven is voorbehouden aan specialisten.
Bron: Trouw, 24 april 2004
http://www.stichtingpando(...)4-8E02-A3A5A8602FAB/
Nee, Zyprexa (Olanzapine). Ik zal blij zijn als ik er vanaf ben. Maakt duf. Ik slaap dr wel goed op. Een beetje te goed. Heb jij nog last van bijwerkingen met het gebruik van Citalopram?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |