Doen jullie dat graag? Ik zou het het liefst helemaal niet doen, ik vind het niet meer dan logisch dat dat inbegrepen is... maar toch is het nog steeds de gewoonte om het te doen, toch?
En hoeveel geven jullie? Ik was laatst in New York en daar is het de gewoonte 15-20% te geven... dat vind ik wel erg veel. Sommige restaurants namen de fooi, zonder dat dat ergens vermeld stond, gewoon al mee in de rekening. .
quote:Ja, ik doe het dus ook wel, maar ik doe het echt helemaal niet graag.
Op vrijdag 23 januari 2004 19:48 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ik geef altijd fooi, tenzij de bediening echt kut is..
Ik doe het niet graag of zo, maar ik doe het wel...
Eigenlijk moet ik hier even een stukje uit Reservoir Dogs plaatsen...
quote:Geweldige scene!!
Op vrijdag 23 januari 2004 19:49 schreef sweek het volgende:Eigenlijk moet ik hier even een stukje uit Reservoir Dogs plaatsen...
[Dit bericht is gewijzigd door doemaardrie op 23-01-2004 20:31]
quote:Precies, goede bedienig, ambiance, 10% zoals het hoort.
Op vrijdag 23 januari 2004 19:50 schreef golfer het volgende:
Tenzij de bediening erg slecht was, geef ik altijd ca. 10% fooi.
Maar in US of A verdienen ze minder dan het minumum, dus volgens mij moeten ze het echt hebben van de tips!
quote:Je hebt je zeker niet ingelezen?
Op vrijdag 23 januari 2004 19:41 schreef sweek het volgende:En hoeveel geven jullie? Ik was laatst in New York en daar is het de gewoonte 15-20% te geven... dat vind ik wel erg veel. Sommige restaurants namen de fooi, zonder dat dat ergens vermeld stond, gewoon al mee in de rekening.
.
Ik geef ook meestal zo'n 10 procent fooi, maar als de bediening me niet bevalt krijgen ze uiteraard niks.
Gisteren was ook weer fraai, ik was met mn vriendin bij een griek. Dus wij bestellen, en we wilden graag van die kleine broodjes vooraf. Maar die hadden ze dus niet meer.
Nou ja, wij gegeten, betaald en we liepen de zaak uit. Kijk ik naast me zitten daar een paar mensen wel met van die broodjes. Grrrrr, als ik dat eerder had gezien had ze geen fooi gekregen, de doos .
Ik geef niet graag veel fooi, maar wel graag fooi. Vooral bij mooie dames .
quote:Je hebt een plan?
Op vrijdag 23 januari 2004 20:36 schreef sweek het volgende:
Als je hun ook gewoon geen fooi meer geeft, moet er wel iets veranderen.
Ik denk dat de prijzen verhoogd worden.
quote:Ja, dan nog met een zuur gezicht fooi geven, want het hoort zo...
Op vrijdag 23 januari 2004 20:40 schreef the-O het volgende:
Je hebt een plan?Ik denk dat de prijzen verhoogd worden.
Lang leven de horeca in Nederland, met zijn VEEL te dure prijzen...
quote:Ik denk het ook, maar ik denk ook dat de restauranthouders gewoon wat moeten inleveren van hun winst.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:40 schreef the-O het volgende:[..]
Je hebt een plan?
Ik denk dat de prijzen verhoogd worden.
quote:Weer naar Mr. Jacks geweest?
Op vrijdag 23 januari 2004 20:34 schreef Fliepke het volgende:[..]
Je hebt je zeker niet ingelezen?
Daar leeft de bediening van...Ik geef ook meestal zo'n 10 procent fooi, maar als de bediening me niet bevalt krijgen ze uiteraard niks.
Gisteren was ook weer fraai, ik was met mn vriendin bij een griek. Dus wij bestellen, en we wilden graag van die kleine broodjes vooraf. Maar die hadden ze dus niet meer.
Nou ja, wij gegeten, betaald en we liepen de zaak uit. Kijk ik naast me zitten daar een paar mensen wel met van die broodjes. Grrrrr, als ik dat eerder had gezien had ze geen fooi gekregen, de doos.
Toen werkte ik nog voor dat lullige horeca-tientje (gelukkig later meer gevraagd en gekregen) en was het een welkome aanvulling op m'n salaris.
Maar fooi verwachten heb ik nooit gehad, het was gewoon extra, geen standaard.
In de VS krijgt het bedienend personeel een erg mager minimumloon. De rest van hun inkomsten halen ze uit fooi of uit de service charges. Restaurants die "inclusief bediening" afrekenen garanderen zo op een voor hun goedkope wijze een hoger loon voor het personeel.
Het Nederlandse salaris-systeem werkt echter niet zo. Hier krijg je gewoon een goed salaris volgens de CAO en alle fooien mag je zelf verdelen. Wanneer het personeel zelf de fooien verdeelt niets aan de hand. Is er een officieel beleid, dan wil de fiscus er ook een deel van zien (dan is het namelijk loon).
Ergo, De Yanks in Nederland zien de service charges als een extra bijdrage van de gast in hun personeelskosten.
Dus blijf maar lekker overtip geven, dan ben ik ook weer blij.
Ik hou niet zo van fooi geven, je stopt het er maar in.
quote:Ik vind het eigenlijk stiekem wel een goed systeem, zo zorg je ervoor dat je medewerkers altijd vriendelijk, correct, en snel werken. Doen ze dat niet, tja dan verdien je ook niks.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:36 schreef sweek het volgende:
Ik weet hoe schandalig weinig het personeel daar verdient ja, maar ik vind dat je dan de oorzaak daarvan moet aanpakken en niet proberen het op die manier te compenseren. Als je hun ook gewoon geen fooi meer geeft, moet er wel iets veranderen.
quote:Ik geef in restaurants bijna altijd fooien. In cafees soms.
The WAITRESS comes over to the table.
She has the check, and a pot of coffee.
WAITRESS
Can I get anybody more coffee.
JOE
No, we're gonna be hittin it. I'll take care of the check.She hands the bill to him.
WAITRESS
Here ya go. Please pay at the register, if you wouldn't mind.
JOE
Sure thing.
WAITRESS
You guys have a wonderful day.They all mutter equivalents. She exits and Joe stands up.
JOE
I'll take care of this, you guys leave the tip.
(to Mr. White)
And when I come back, I want my book back.
MR. WHITE
Sorry, it's my book now.
JOE
Blonde, shoot this piece of shit, will ya?Mr. Blonde shoots Mr. White with his finger. Mr White acts shot. Joe exits.
NICE GUY EDDIE
Okay, everybody cough up green for the little lady.Everybody whips out a buck, and throws it on the table.
Everybody, that is, except Mr. White.NICE GUY EDDIE
C'mon, throw in a buck.
MR. WHITE
Uh-uh. I don't tip.
NICE GUY EDDIE
Whaddaya mean you don't tip?
MR. WHITE
I don't believe in it.
NICE GUY EDDIE
You don't believe in tipping?
MR. PINK
(laughing)
I love this kid, he's a madman, this guy.
MR. BLONDE
Do you have any idea what these ladies make? They make shit.
MR. WHITE
Don't give me that. She don't make enough money, she can quit.Everybody laughs.
NICE GUY EDDIE
I don't even know a Jew who'd have the balls to say that. So let's get this straight. You never ever tip?
MR. WHITE
I don't tip because society says I gotta. I tip when somebody deserves a tip. When somebody really puts forth an effort, they deserve a little something extra. But this tipping automatically, that shit's for the birds. As far
as I'm concerned, they're just doin their job.
MR. BLUE
Our girl was nice.
MR. WHITE
Our girl was okay. She didn't do anything special.
MR. BLONDE
What's something special, take ya in the kitchen and suck your dick?They all laugh.
NICE GUY EDDIE
I'd go over twelve percent for that.
MR. WRITE
Look, I ordered coffee. Now we've been here a long fuckin time, and she's only filled my cup three times. When I order coffee, I want it filled six times.
MR. BLONDE
What if she's too busy?
MR. WHITE
The words "too busy" shouldn't be in a waitress's vocabulary.
NICE GUY EDDIE
Excuse me, Mr. White, but the last thing you need is another cup of coffee.They all laugh.
MR. WHITE
These ladies aren't starvin to death. They make minimum wage. When I worked for minimum wage, I wasn't lucky enough to have a job that society deemed tipworthy.
NICE GUY EDDIE
Ahh, now we're getting down to it. It's not just that he's a cheap bastard--
MR. ORANGE
--It is that too--
NICE GUY EDDIE
--It is that too. But it's also he couldn't get a waiter job. You talk like a pissed off dishwasher:
"Fuck those cunts and their fucking tips."
MR. BLONDE
So you don't care that they're counting on your tip to live?Mr. White rubs two of his fingers together.
MR. WHITE
Do you know what this is? It's the world's smallest violin, playing just for the waitresses.
MR. BLONDE
You don't have any idea what you're talking about. These
people bust their ass. This is a hard job.
MR. WHITE
So's working at McDonald's, but you don't feel the need to tip them. They're servin ya food, you should tip em. But no, society says tip these guys over here, but not those guys over there. That's bullshit.
MR. ORANGE
They work harder than the kids at McDonald's.
MR. WHITE
Oh yeah, I don't see them cleaning fryers.
MR. BROWN
These people are taxed on the tips they make. When you stiff 'em, you cost them money.
MR. BLONDE
Waitressing is the number one occupation for female non-college graduates in this country. It's the one jab basically any woman can get, and make a living on. The reason is because of tips.
MR. WHITE
Fuck all that.They all laugh.
MR. WHITE
Hey, I'm very sorry that the government taxes their tips.
That's fucked up. But that ain't my fault. it would appear that waitresses are just one of the many groups the government fucks in the ass on a regular basis. You show me a paper says the government shouldn't do that, I'll sign it. Put it to a vote, I'll vote for it. But what I won't do
is play ball. And this non-college bullshit you're telling
me, I got two words for that: "Learn to fuckin type." Cause if you're expecting me to help out with the rent, you're in for a big fuckin surprise.
MR. ORANGE
He's convinced me. Give me my dollar back.Everybody laughs. Joe's comes back to the table.
JOE
Okay ramblers, let's get to rambling. Wait a minute, who didn't throw in?
MR. ORANGE
Mr. White.
JOE
(to Mr. Orange)
Mr. White?
(to Mr. White)
Why?
MR. ORANGE
He don't tip.
JOE
(to Mr. Orange)
He don't tip?
(to Mr. White)
You don't tip? Why?
MR. ORANGE
He don't believe in it.
JOE
(to Mr. Orange)
He don't believe in it?
(to Mr. White)
You don't believe in it?
MR. ORANGE
Nope.
JOE
(to Mr. Orange)
Shut up!
(to Mr. White)
Cough up the buck, ya cheap bastard, I paid for your goddamn
breakfast.
MR. WHITE
Because you paid for the breakfast, I'm gonna tip. Normally I wouldn't.
JOE
Whatever. Just throw in your dollar, and let's move.
(to Mr. Blonde)
See what I'm dealing with here. Infants. I'm fuckin dealin with infants.The eight men get up to leave. Mr. White's waist is in the F.G. As he buttons his coat, for a second we see he's carrying a gun. They exit Uncle Bob's Pancake House, talking amongst themselves.
Ik vind dat verplicht fooi geven aan portiers bij discotheken enzo vervelender. Die mensen doen er helemaal niks voor!
quote:Fooien geven aan portiers:r
Ik vind dat verplicht fooi geven aan portiers bij discotheken enzo vervelender. Die mensen doen er helemaal niks voor!
Als personeel hun best doet in een restaurant: fooi waardig. Ook als het te druk is, kunnen zij niks aan doen. Hun baas heeft het kut geregeld, zij krijgen er niet meer door betaald en moeten wel keihard werken; ook dat vind ik wel een fooitje waard.
Is het echt ronduit kut dan zal ik niet rusten totdat het exacte te betalen bedrag op tafel ligt
Nee als ik goed gegeten heb, heb ik er absoluut geen moeite mee om wat fooi te geven. Het is tenslotte best hard werken en fooi is een manier om je waardering van het werk te uiten. Nouja, het is de meest gangbare manier in die sector, dus dan pas ik mij daar gewoon op aan. Die paar centen kunnen heus wel gemist worden.
En tegenwoordig is toch alles al zo vreselijk duur, dus ja nog meer erboven op, maar anders 10 % ofzo
Meestal rond ik het bedrag naar boven af en dat kan zeer gunstig tot zeer ongunstig uitvallen voor het restaurant. Als iets 24 euro kost krijg je 25, als iets 21 euro kost geef ik ook al snel 25...
137 euro rond ik dan ook af naar 140. Ga geen 13 euro fooi geven (10%)...da's veel te veel.
Vaak genoeg staan we buiten en komen we erachter dat we de fooi vergeten zijn.
Maar op een terrasje of zo betalen we meestal contant en dan ronden we gewoon af naar een makkelijk bedrag, zodat het een redelijke fooi is.
Ik vind 10% dus echt teveel vanaf 20 Euro.
Stel ik moet 18 euro betalen, dan ga ik echt geen 2 euro fooi geven. Dat is fl. 4,40! Als ik 48 euro moet betalen, dan geef ik wel die 2 euro fooi.
Dus ik denk meer aan 5 % als redelijke fooi.
Vriendlief gaf wél fooien en ging een keer eten voor fl. 150. Onderaan zijn rekening stond dus 10% fooi ... hoewel vriendlief iemand was die dat altijd standaard gaf, is hij zo boos geworden, dat ze naar die fooi hebben kunnen fluiten. Je wil trouwens niet weten hoeveel mensen dat nog 'gewoon' betalen.
Je gaat uit eten of op stap, je kijkt dan dus niet op de centen want thuis kan je veel goedkoper eten en drinken. Die jongens en meiden doen hun best voor een fooi, daar lopen ze harder voor en tenzij je duidelijk merkt dat ze niet redelijkerwijs hun best doen vind ik dat je daar fooi voor geeft.
Tien procent is een heel redelijk bedrag, als iemand zich duidelijk heeft zitten uitsloven kan het meer worden, gooit de ober er met de pet naar wordt het minder, tot de nul toe als het echt schraal is. Als je voor veel geld hebt zitten eten heeft het personeel ook veel tijd aan je besteed dus verdienen ze meer fooi dan als je even iets bent komen drinken.
quote:Precies.
Op vrijdag 30 januari 2004 01:14 schreef Vamos het volgende:
Eigenlijk is een eurootje of 3 zat op maakt niet uit wat voor bedrag. Als zo'n serveerder dat krijgt van een tafeltje of 5 dan is dat toch 15 euro. Niet slecht op een avondje... ruim 30 gulden bovenop je salaris.137 euro rond ik dan ook af naar 140. Ga geen 13 euro fooi geven (10%)...da's veel te veel.
Tja...uiteindelijk zijn fooien toch maar raar, want zoals al eerder was geopperd betaal je toch gewoon voor de bediening in Nederland. Die (loon)kosten zitten al in de prijzen verwerkt en dan is het niet meer dan normaal dat je voor dat geld een redelijke bediening kan verwachten. Hoe meer fooien er worden gegeven hoe arroganter het horecapersoneel gaat worden. Ik vind dat ze nu beter hun best moeten doen om een fooi te verdienen. Dus mensen wees zuinig met fooien laat de mensen het niet als een gegeven feit beschouwen. Bijvoorbeeld een ober die je boos aankijkt als je geen fooi achterlaat terwijl je een kwartier moest wachten op je drankje na bestelling. Dááááág
quote:Zo doen wij dat ook, ik ben geen krent die geen fooi geeft, maar een fooi moet ook verdiend worden, in mijn ogen. Er zijn genoeg situaties gepasseerd waarbij we niet prettig geholpen werden, dan kunnen ze dus echt wel fluiten naar hun fooi!
Op vrijdag 23 januari 2004 23:36 schreef Vork het volgende:
Ja ik geef meestal wel fooi, maar ik laat de hoogte van het fooi-bedrag eerder afhangen van het af te ronden eindbedrag dan van de bediening. Maar als ik het goed naar m'n zin heb gehad, de bediening snel en leuk was en het eten ook nog eens goed ben ik wel geneigd om het bedrag iets hoger af te ronden, of er nog een paar losse muntstukken bij te gooien.Is het echt ronduit kut dan zal ik niet rusten totdat het exacte te betalen bedrag op tafel ligt
Ik weet niet waar jij geweest bent maar dat is niet echt normaal.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:00 schreef SunChaser het volgende:
In Amerika rekenen ze t al voor je in hun rekening, dat is helemaal bullshit.
In Frankrijk rekenen ze het ook erbij, dacht ik.quote:Op zondag 23 juli 2006 01:10 schreef popolon het volgende:
15% standaard, als de bediening slecht is niet natuurlijk.
Maar dat komt eigenlijk niet voor.
[..]
Ik weet niet waar jij geweest bent maar dat is niet echt normaal.
Vreemd, ik woon in Michigan en ik heb dat nog nooit gezien.quote:Op zondag 23 juli 2006 01:13 schreef Morwen het volgende:
[..]
In Frankrijk rekenen ze het ook erbij, dacht ik.
Het is normaal op plaatsen waar veel Nederlanders komen die geen fooi geven...quote:Op zondag 23 juli 2006 01:10 schreef popolon het volgende:
15% standaard, als de bediening slecht is niet natuurlijk.
[..]
Het voorkomt misschien ongemakkelijke situaties. Mijn pa gaat bijv. rustig 5 minuten kleingeld bij elkaar zitten rapen om dan een fooi van 5 Euro te geven op een etentje van 200 euro waar de ober bij staatquote:Op zondag 23 juli 2006 01:17 schreef popolon het volgende:
[..]
Vreemd, ik woon in Michigan en ik heb dat nog nooit gezien.
Misschien dat het op de toeristische plekken in Amerika automatisch op de rekening staat, ook hier (Tennessee) wordt het niet op de rekening bijgeschreven. 15-20% fooi is hier de norm.quote:Op zondag 23 juli 2006 01:32 schreef Dulk het volgende:
ik heb het ook in amerika gehad (florida) dat de fooi er al bij stond
Tampa, Florida. Ze rekenen daar serieus de fooi al in je eindbedrag. Staat er ook keuring bijquote:Op zondag 23 juli 2006 01:10 schreef popolon het volgende:
Die mogen geen eens fooi aannemen. Hun kleidng heeft geen zakken en je kleingeld kun je doneren in het Ronald McDonaldpotje op de counter.quote:Op zondag 23 juli 2006 10:38 schreef rival het volgende:
geven jullie trouwens weleens fooi bij een mac, kfc o.i.d.? ikke nooit eigenlijk
En aan mensen die jouw opa en oma wassen, aankleden en helpen eten.quote:Op zondag 23 juli 2006 10:44 schreef London_Calling het volgende:
Ik rond mijn betaling wel af naar een mooi bedrag. Maar waarom geven alleen in de horeca een fooi en niet aan de buschauffeur, aan het meisje achter de kassa etc. etc. etc.?
In Amerika gooien ze die fooi vaak standaard op de rekening bij touristen. Omdat ze anders wel weer weten hoe het afloopt.quote:Op zondag 23 juli 2006 10:33 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Tampa, Florida. Ze rekenen daar serieus de fooi al in je eindbedrag. Staat er ook keuring bij
Eten
Belasting
Fooi
We moesten ons ook allemaal legitimeren als we een drankje wilden, al was je over de 60.
Doen ze bij groetere groepen vooral. Het grappige is dat ze daar al vanuit gaan dat men apart betaald, in NL is dat vaal vrij lastig voor een restaurant.
En als je geen 15 tot 20 procent geeft komen ze achter je aan met de vraag of de service niet goed was.quote:Op zondag 23 juli 2006 11:52 schreef nr.126 het volgende:
[..]
In Amerika gooien ze die fooi vaak standaard op de rekening bij touristen. Omdat ze anders wel weer weten hoe het afloopt.![]()
wtf? 2 euro teveel fooi?quote:Op vrijdag 30 januari 2004 12:59 schreef Gia het volgende:
Ik vind 10% dus echt teveel vanaf 20 Euro.
Stel ik moet 18 euro betalen, dan ga ik echt geen 2 euro fooi geven. Dat is fl. 4,40! Als ik 48 euro moet betalen, dan geef ik wel die 2 euro fooi.
Dus ik denk meer aan 5 % als redelijke fooi.
Maar ik lees dus net (een paar posts boven je) dat het in de VS normaal is om per persoon af te rekenen als je in een gezelschap bent. In Nederland is dat soms nog moeilijk.quote:Op zondag 23 juli 2006 12:01 schreef Tuvai.net het volgende:
Wisten jullie trouwens dat ze in het buitenland (met name Amerika en Engeland) 'Go Dutch' zeggen als bijvoorbeeld een tafel allemaal tot op de cent nauwkeurig apart wil afrekenen? I.P.V. gewoon een totaalbedrag waar meestal een tip wordt gegeven.
2 euro op een bedrag van 18 euro is best was. Op een bedrag van bv. 48 euro alweer een stuk minder.quote:Op zondag 23 juli 2006 12:22 schreef LoggedIn het volgende:
wtf? 2 euro teveel fooi?2 euro geef ik aan de pizzabezorger, in een restaurant doe je toch wel meer als dat
In New York krijg je gemiddeld 15 % meer loon, vanwege het geven van fooi.quote:Op vrijdag 23 januari 2004 19:41 schreef sweek het volgende:
Of in een cafe, natuurlijk...
Doen jullie dat graag? Ik zou het het liefst helemaal niet doen, ik vind het niet meer dan logisch dat dat inbegrepen is... maar toch is het nog steeds de gewoonte om het te doen, toch?
En hoeveel geven jullie? Ik was laatst in New York en daar is het de gewoonte 15-20% te geven... dat vind ik wel erg veel. Sommige restaurants namen de fooi, zonder dat dat ergens vermeld stond, gewoon al mee in de rekening..
haha slecht restaurant werk je dan. Ik heb in redelijk wat restaurants en cafe's gewerkt en overal was het gebruikelijk dat de fooi op het eind van de avond verdeeld werd onder het personeel.quote:Op zondag 23 juli 2006 13:28 schreef tajine het volgende:
ik werk ook in een restaurant,maar denken jullie nu echt dat die fooi bij ons terecht komt nee dus!!!
als het personeel zn fooi niet mag houden wil ik ook geen fooi gevenquote:Op zondag 23 juli 2006 13:28 schreef tajine het volgende:
ik werk ook in een restaurant,maar denken jullie nu echt dat die fooi bij ons terecht komt nee dus!!!
Ja en? Wat nou gierig. Wees blij dat ze komen eten bij je, geld uitgeven aan eten. Noem ik niet gierig. Gierig is als je een blik knakworsten koopt en ze niet deelt met een vriend.quote:Op zondag 23 juli 2006 12:01 schreef Tuvai.net het volgende:
We krijgen ook veel Belgische en Franse klanten (Walen) die super gierig zijn, hartstikke veel zeiken, op alles commentaar hebben, van alles willen bestellen wat niet op de kaarten staat en zélden een cent extra geven.
Ik kan hier toch niet zoveel mee hoor. Ja, ik ga uit eten, dat is duurder dan thuis eten. Maar omdat ik me dat kan veroorloven ben ik niet verplicht om iemand die al betaald krijgt voor zijn werk nog eens extra te spekken. Ik zie dat als twee losstaande dingen.quote:Op vrijdag 30 januari 2004 15:45 schreef -BeF-Bacchus- het volgende:
De meeste van de mensen die geen fooi geven lijken mij gewoon een stel krenterige Hollanders.
Je gaat uit eten of op stap, je kijkt dan dus niet op de centen want thuis kan je veel goedkoper eten en drinken. Die jongens en meiden doen hun best voor een fooi, daar lopen ze harder voor en tenzij je duidelijk merkt dat ze niet redelijkerwijs hun best doen vind ik dat je daar fooi voor geeft.
Ben net terug uit Tennessee, en idd daar is het gebruikelijk dat je 15-20% fooi geeft. een voudige manier om snel de fooi uit te rekenen die ze daar gebruikten: de tientallen keer 2, bij een rekening van $35,78 (leve de tax, krijg je van die rare bedragen) kom je dan op een fooi van $6.quote:Op zondag 23 juli 2006 03:05 schreef Shira het volgende:
[..]
Misschien dat het op de toeristische plekken in Amerika automatisch op de rekening staat, ook hier (Tennessee) wordt het niet op de rekening bijgeschreven. 15-20% fooi is hier de norm.
In Nederland wordt niet raar opgekeken als je geen of weinig fooi geeft, mensen waarderen het ook echt als je fooi geeft heb ik het id... Meestal geef ik 10% als de bediening bevallen is.
Groot gelijk.quote:Op zondag 23 juli 2006 14:22 schreef SunChaser het volgende:
Ik ga t schoteltje gewoon naar de kassa brengen.
Denk je er ook zo over bij andere beroepsgroepen?quote:Op zondag 23 juli 2006 19:36 schreef Mikkie het volgende:
Fooi hoort er wel bij vind ik, het is een blijk van waardering. En de hoogte van de fooi moet dan ook afhankelijk zijn van die waardering.
ach, man, als ik 5 euro zou krijgen voor iedere keer dat ik poepbillen moet schoonpoetsen.. dat zou t wel wat fijner maken denk ik.quote:Op zondag 23 juli 2006 19:40 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Denk je er ook zo over bij andere beroepsgroepen?
Ik dacht altijd dat de lonen in de horeca niet zo hoog liggen, zodat dat dan aangevuld kan worden met fooien... Een soort van prestatie-beloning zeg maar. Klopt dat niet?quote:Op zondag 23 juli 2006 19:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ach, man, als ik 5 euro zou krijgen voor iedere keer dat ik poepbillen moet schoonpoetsen.. dat zou t wel wat fijner maken denk ik.maar dat was ietwat offtopic
maarja, ik krijg gewoon mijn loon, en verder niks.
die mensen in restaurants krijgen ook gewoon hun loon.
m.i. is een fooi een extraatje. [ voor het neerzetten van wat servies] , en zeker geen verplichting...
Dat ligt eraan. Een serveerster zie je soms maar twee keer (bestelling en neerzetten incl. afrekenen), maar je kunt in een electronicazaak je een half uur goed laten voorlichten door een verkoper.quote:Op zondag 23 juli 2006 19:51 schreef Mikkie het volgende:
Nee.
En dat komt (denk ik) doordat in andere beroepsgroepen de kwaliteit van de service veel minder invloed heeft op het plezier dat je hebt van de geleverde dienst.
waren 3 mensen die op een middag voor 69 euro hadden gegeten en gedronken.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:21 schreef TheEgoHasLanded het volgende:
Dat is royaal, zo'n 25 oud hollandsche guldens dus... netjes. En wat was de hoogte van de rekening van de gulle gever dan?
Hoe is dat eik in het algemeen? Ik vind dit een goede oplossing. Immers, kwaliteit zit niet alleen in de bediening, maar ook in de keuken. Maar zijn er ook restaurants waar alleen de bediening de fooien opstrijkt?quote:Op zondag 23 juli 2006 20:16 schreef snopprinses het volgende:
bij ons wordt de fooi de hele dag in je eigen potje opgespaard, einde van de dag deel je het. De ene helft is voor jou, de andere helft gaat de pot in en wordt verdeeld onder het keukenpersoneel en de afwas en worden beurzen die te kort kwamen mee gevuld.
Hoogste fooi tot nu toe was 11 euro
yea inderdaad..heb 1,5 jaar bij van der valk gewerkt. En dat was echt stomquote:Op zondag 23 juli 2006 20:32 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Hoe is dat eik in het algemeen? Ik vind dit een goede oplossing. Immers, kwaliteit zit niet alleen in de bediening, maar ook in de keuken. Maar zijn er ook restaurants waar alleen de bediening de fooien opstrijkt?
Ik heb begrepen dat bij Van der Valk de fooien in een grote pot gaan en dat je daar alleen van mee profiteert als je er langer dan x maanden werkt
Wel mooi dat ze het dan afronden naar 80 euries, 75 was lullig geweest... in mijn ogen dan. Ik kom die fooi wel eens een keer overtreffen. Maken ik en 2 vrienden een rekening van 85 en krijg jij 100... Mits de service naar wens is natuurlijkquote:Op zondag 23 juli 2006 20:28 schreef snopprinses het volgende:
[..]
waren 3 mensen die op een middag voor 69 euro hadden gegeten en gedronken.
ik heb nog nooit klachten gehad gelukkigquote:Op zondag 23 juli 2006 20:36 schreef TheEgoHasLanded het volgende:
[..]
Wel mooi dat ze het dan afronden naar 80 euries, 75 was lullig geweest... in mijn ogen dan. Ik kom die fooi wel eens een keer overtreffen. Maken ik en 2 vrienden een rekening van 85 en krijg jij 100... Mits de service naar wens is natuurlijk![]()
Hoe uit zich dat, dat niet aardig doenquote:Op zondag 23 juli 2006 20:43 schreef snopprinses het volgende:
nja vorige week was het heel erg druk en ik liep in mn linkerhand met een dienblad echt voller dan vol en in mn rechterhand twee ijsjes. Ik liep net naar buiten hiermee om alles naar de tafels te brengen, was er dus inmiddels een nieuwe tafel gaan zitten. Die vonden het nodig om me tegen te houden en erg beledigend te vragen wanneer ik eens hun bestelling kwam opnemen, terwijl de mensen echt pas net waren gaan zitten. Nja daar kan ik gewoon niet aardig tegen doen dan meer![]()
bestelling opnemen, drankjes halen en brengen, afrekenen.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:51 schreef TheEgoHasLanded het volgende:
[..]
Hoe uit zich dat, dat niet aardig doen![]()
Hmmm, pepermuntquote:Op zondag 23 juli 2006 20:54 schreef snopprinses het volgende:
[..]
bestelling opnemen, drankjes halen en brengen, afrekenen.
Gewoon niet extra lachen erbij en dankjewels enzo
en als ik denk dat mensen wel fooi zullen geven, doe ik extra mn best door bijvoorbeeld bonnetje te printen en bordje te maken met pepermuntjes enzo
Idem. Als ik wisselgeld wil, dan zullen ze een betere methode dan dat moeten gebruiken om me ervan af te houden.quote:Op zondag 23 juli 2006 14:22 schreef SunChaser het volgende:
Ik ga t schoteltje gewoon naar de kassa brengen.
Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op zondag 23 juli 2006 19:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
ach, man, als ik 5 euro zou krijgen voor iedere keer dat ik poepbillen moet schoonpoetsen.. dat zou t wel wat fijner maken denk ik.maar dat was ietwat offtopic
maarja, ik krijg gewoon mijn loon, en verder niks.
die mensen in restaurants krijgen ook gewoon hun loon.
m.i. is een fooi een extraatje. [ voor het neerzetten van wat servies] , en zeker geen verplichting...
Da's dus ook wat ik bedoelde te vragen ja, er zijn zoveel andere beroepsgroepen waarbij service invloed heeft op de geleverde dienst... maar goed, ieder voor zich hoor, als anderen dik willen tippen prima, maar ik wens niet met krent aangesproken te worden als ik het niet doequote:Op zondag 23 juli 2006 19:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ach, man, als ik 5 euro zou krijgen voor iedere keer dat ik poepbillen moet schoonpoetsen.. dat zou t wel wat fijner maken denk ik.
Maar da's toch sowieso doodnormaal, een bonnetjequote:Op zondag 23 juli 2006 20:54 schreef snopprinses het volgende:
en als ik denk dat mensen wel fooi zullen geven, doe ik extra mn best door bijvoorbeeld bonnetje te printen en bordje te maken met pepermuntjes enzo
Nja in een restaurant misschien wel ja. Maar ik werk in een eetcafé, waar overdag bijna alleen maar gedronken wordt (op de lunchuren na, dan ook eten) En dan voor een paar pilsjes of 3 cola ga ik geen bonnetje uitdraaien, dat hoeven de klanten niet eens.quote:Op zondag 23 juli 2006 21:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar da's toch sowieso doodnormaal, een bonnetjeDat verwacht ik nog voor er een eventuele fooi is gegeven, anders betaal ik sowieso niet
Dan zeg je tegen iemand: "Ik kom zo bij u." Ik heb nergens uit op kunnen maken dat de bediening ons gezien had. Bij het andere terras werden we vlot geholpen, terwijl het ook daar druk was.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:47 schreef snopprinses het volgende:
als het erg druk is, kan dat wel eens voorkomen. Maar mensen moeten wel begrijpen dat we niet iedereen tegelijk kunnen helpen. Je maakt een ronde, gaat naar binnen voor de drankjes en eten, en als je weer buiten bent breng je alles en neem je nieuwe bestellingen op. Sneller kan het nou eenmaal niet gaan.
ja oke, maar dat is bij mij automatisme om tegen klanten te zeggen die nieuw zijn komen zitten.quote:Op zondag 23 juli 2006 21:39 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dan zeg je tegen iemand: "Ik kom zo bij u." Ik heb nergens uit op kunnen maken dat de bediening ons gezien had. Bij het andere terras werden we vlot geholpen, terwijl het ook daar druk was.
En ik ga geen moeite doen om naar binnen te lopen. Ik hoefde ten slotte niet per se bij die tent wat te drinken.
Het enige waar ik rijk van werd in die 20 jaar zorg was de ORTquote:Op zondag 23 juli 2006 21:17 schreef MissyMirjaM het volgende:
ikzelf word ook echt niet rijk van mijn werk hoor, en het enige wat ik toe krijg is pies over me heen.
Dan bedoel ik niet gierig als in het feit dat ze zélden fooi geven, maar over het feit dat ze nog d'r over zeiken dat dingen te duur zijn terwijl we al hartstikke goedkoop zijn en dat van ander volk ook allemaal horen, ze zeiken altijd superveel over alles, altijd aparte dingen willen bestellen die niet op de kaart staan, enz. Dus ondanks het feit dat het de vervelendste klanten zijn die je als bediende je water lauw maken, zeiken ze ook nog eens over hoe duur het wel niet allemaal is.quote:Op zondag 23 juli 2006 14:11 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ja en? Wat nou gierig. Wees blij dat ze komen eten bij je, geld uitgeven aan eten. Noem ik niet gierig. Gierig is als je een blik knakworsten koopt en ze niet deelt met een vriend.
Mja, maar alle 'evens' maken ook een paar uurtjes hoor. En ook ik werkte op een vriendelijke, goede en snelle manier. Mijn kleine beloning was mijn salaris en dat was echt schandalig laag, maar daar gaat het nu niet om en mijn 'beloning' voor niet vriendelijk, goed en snel werken zou ontslag zijn (mij dus niet overkomen, collega's wel).quote:Op zondag 23 juli 2006 23:31 schreef snopprinses het volgende:
maar als je een paar uurtjes door een persoon bediend wordt, vind ik het toch anders als je fooi krijgt dan iemand die even vlees voor je inpakt, de boodschappen met je afrekent enz.
Mensen in de bediening proberen klanten op een zo'n vriendelijk, goede en snelle manier alles voor de klant te doen. Toch altijd fijn als je dan daarna een kleine beloning krijgt.
Telefoniste ben ik ook geweest, en ik liet echt geen duizenden mensen in de wacht staan. Bovendien komt het op een terras vrij vaak voor (zie de ervaringen hier) dat mensen moeten wachten. Doe dus niet alsof anderen een lekker makkelijk baantje hebben terwijl jij heel hard werkt, want zo werkt het niet. Als ik iedereen met bosjes zou laten wachten zou mijn baas zijn klanten ook kwijt zijn geweest hoor, net als de jouwe.quote:Op zondag 23 juli 2006 23:49 schreef Tuvai.net het volgende:
Als baliemedewerker, telefonist bij een of andere klantenservice, enz kun je wat dat betreft bij wijze van spreken een rij van duizenden mensen in de wacht hebben staan, die kun je fijn om de beurt helpen.
Tja, ik vind nu eenmaal van wel, vooral in vergelijking met een telefonist(e). Zoals ik al eerder zei moet ik dus echt vaker een hele hoop onthouden/uit m'n koppie knallen en gewoon met een behoorlijk tempo de mensen zo snel mogelijk bedienen om het bij te houden. En natuurlijk ook nog alles eens goed op de tafels krijgen en vriendelijk blijven, met af en toe ook nog eens erg asociale klanten d'r tussen.quote:Op zondag 23 juli 2006 23:54 schreef miss_dynastie het volgende: Doe dus niet alsof anderen een lekker makkelijk baantje hebben terwijl jij heel hard werkt, want zo werkt het niet.
en vergeet volle dienbladen niet en gestapelde borden vol voedsel die je ook nog mee moet slepenquote:Op maandag 24 juli 2006 00:02 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Tja, ik vind nu eenmaal van wel, vooral in vergelijking met een telefonist(e). Zoals ik al eerder zei moet ik dus echt vaker een hele hoop onthouden/uit m'n koppie knallen en gewoon met een behoorlijk tempo de mensen zo snel mogelijk bedienen om het bij te houden. En natuurlijk ook nog alles eens goed op de tafels krijgen en vriendelijk blijven, met af en toe ook nog eens erg asociale klanten d'r tussen.
Nu heb je bij een telefonistenbaantje ook asociale mensen d'r bij zitten, en drukkere periodes, maar je kan en hoeft ook maar één persoon tegenlijk te helpen. Dat is in een drukke tent in de bediening niet zo. Als je niet iedereen na een x aantal minuten helpt zijn d'r allemaal kwaaie gezichten op je gericht; niet prettig. Dat betekend vaak een behoorlijk aantal tafels tegenlijk bedienen als het ook maar een beetje druk is. Rennen hoeft een telefonist niet, ik wel.
En om maar ontopic te blijven, dan is de beloning ook wel erg gewaardeerd. Vaak zien mensen ook dat ik het erg druk heb en veel moeite moet doen, en geven me daarom juist fooi.
quote:Op zondag 23 juli 2006 23:32 schreef snopprinses het volgende:
vandaag hadden we een belg die kwam beweren dat de spa blauw die in een flesje geserveerd was, kraanwater was![]()
Jeh wat moet je daar nou op zeggenquote:
Da's dicht in de buurt waar ik werk. Ik werk bij Venezia in de Nieuwstraat.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:28 schreef snopprinses het volgende:
[..]
onze lieve vrouwenplein in maastricht
hehe toevalligquote:Op maandag 24 juli 2006 00:29 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Da's dicht in de buurt waar ik werk. Ik werk bij Venezia in de Nieuwstraat.![]()
wij gaan niet eens in discussie met de klanten omzoietsquote:Op maandag 24 juli 2006 00:33 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zo'n discussie moet je op een gegeven moment afkappen. Dat kun je niet winnen en dat gaat ten koste van je andere gasten. Om zo'n man tevreden te houden kun je aanbieden dat 'ie mee naar binnen loopt en ter plekke kijkt hoe je het flesje open maakt. Als 'ie dat niet wil of je dan nog niet gelooft, houdt het wat mij betreft op. Meneer kan dan bij de baas gaan klagen en dat flesje in z'n kont stoppen; als ik wéét dat ik gelijk heb en ik heb iemand de kans gegeven om het bewijs te zien, maar iemand is te halsstarrig, dan zoekt 'ie 't maar uit.
dan vind ik dat je het nog behoorlijk netjes oplost. Ik heb toen een diepe zucht geslagen en gezegd dat ik er zo aankwam.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:37 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zó herkenbaar dit.
Je loopt met een dienblad met -ik schat- 20 glazen naar buiten. In je andere hand heb je ook nog twee borden vast. Je hebt een rode kop van het hollen, en dan komen er twee van die kak-50-plussers, die net in hun stoel zakken, en die al beginnen te zwaaien en te roepen. Op zo'n moment kan ik dat gewoon niet hebben. Soms blijft het bij een rustig (doch enigszins geïrriteerd) 'ik kom zo bij u', maar als ik toevallig al een paar van die lui heb gehad, dan kan 't ook zijn dat er een 'Meneer/mevrouw, er zijn nog een paar mensen die eerder dan u aan de beurt zijn, en bovendien kunt u zelf ook zien dat ik het druk heb, ik kom er zo aan!'. Dan kunnen ze vervolgens een half beledigde kop trekken, maar kom op zeg. Doe es een beetje redelijk.
Het klinkt alsof je het ontzettend stoer van jezelf vindtquote:Op maandag 24 juli 2006 00:48 schreef arneaux het volgende:
Mensen die vragen, worden overgeslagen. Ik heb 2 jaar achter de bar gestaan in een superdruk café, en diegene die het hardste zeurde mocht t langste wachten.
Raar he dat steeds meer mensen lekker thuis mensen uitnodigen voor een drankje.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:48 schreef arneaux het volgende:
Mensen die vragen, worden overgeslagen. Ik heb 2 jaar achter de bar gestaan in een superdruk café, en diegene die het hardste zeurde mocht t langste wachten.
Simpele terras medewerker verdiend 1338.92 bruto per maand bij een 38 urige werkweek. Dat is 8 euro en een klein beetje per uur. Als je onder de 22 bent ben je helemaal de zak. Dan krijg je de eerste 3 jaar dat je ergens werkt minimumloon. En ook altijd leuk: een fulltimer krijgt zijn overuren in principe niet uitbetaald alleen uitgekeerd in vakantieuren Linkjequote:Op zondag 23 juli 2006 21:17 schreef MissyMirjaM het volgende:
overigens ben ik benieuwd wat een fulltimer in de horeca, van, let's say, 24 verdient.
ikzelf word ook echt niet rijk van mijn werk hoor, en het enige wat ik toe krijg is pies over me heen.
Daarom geef ik fooi aan serveersters, obers en bezorgdiensten. Zij krijgen een kutloontje en vullen dat aan met fooien. Mits ze hun best doen natuurlijkquote:Op maandag 24 juli 2006 01:27 schreef janatwork het volgende:
[..]
Simpele terras medewerker verdiend 1338.92 bruto per maand bij een 38 urige werkweek. Dat is 8 euro en een klein beetje per uur. Als je onder de 22 bent ben je helemaal de zak. Dan krijg je de eerste 3 jaar dat je ergens werkt minimumloon. En ook altijd leuk: een fulltimer krijgt zijn overuren in principe niet uitbetaald alleen uitgekeerd in vakantieuren Linkje
Horeca CAO
Zelf ga ik van ongeveer 5% fooi uit... is de bediening beter dan wat ik verwacht krijgen ze meer. Zijn ze slechter krijgen ze minder.
En in de zorg verdienen ze natuurlijk bakken vol met geld.quote:Op maandag 24 juli 2006 01:33 schreef Morwen het volgende:
Zij krijgen een kutloontje en vullen dat aan met fooien)
Daar ben ik het dus ook niet mee eens, dat moet snel omhoog. Maar je kan nauwelijks verwachten dat zorgbehoevenden een fooi geven na een wasbeurt, heh. Dat is een structureel probleem, waar iedereen het wel over eens is neem ik aanquote:Op maandag 24 juli 2006 01:48 schreef SunChaser het volgende:
[..]
En in de zorg verdienen ze natuurlijk bakken vol met geld.
Het is idd normaal, aan de bar staan schreeuwen dat je meteen geholpen moet worden. Al die toffe johnnys aan de bar die allemaal denken dat ze de baas zijn. Sodemieter op. Ik zie echt wel wie er eerst aan de bar staat en die word dan ook geholpen.quote:Op maandag 24 juli 2006 01:13 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Raar he dat steeds meer mensen lekker thuis mensen uitnodigen voor een drankje.
En nu gaan lopen zeiken dat je geen fooi kreeg zeker.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:48 schreef arneaux het volgende:
Idd. Want vooral die mensen die lopen te schreeuwen geven fooiquote:Op maandag 24 juli 2006 07:23 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
En nu gaan lopen zeiken dat je geen fooi kreeg zeker.![]()
Telefonistenbaantjequote:Op maandag 24 juli 2006 00:02 schreef Tuvai.net het volgende:
Nu heb je bij een telefonistenbaantje ook asociale mensen d'r bij zitten, en drukkere periodes, maar je kan en hoeft ook maar één persoon tegenlijk te helpen.
HEE DOE MIJ EENS 10 BIER JOHquote:Op maandag 24 juli 2006 00:48 schreef arneaux het volgende:
Groot gelijk, zo'n meisje heeft dat echt verdiend!quote:Op maandag 24 juli 2006 10:43 schreef Chielus het volgende:
Veel herkenbare situaties, Ergste is nog mensen die continu staan te zwaaien, terwijl je keihard achter de bar staat te werken en al 2x hebt aangegeven dat je er zo aan komt.
Fooi blijft moeilijk, als ontvanger doe ik niet meer of minder m'n best om fooi te krijgen. Als gever ligt het gewoon aan de situatie. Laatst ook ergens gegeten waar zo goed als alles misging maar 1 meisje zich met alle mogelijke moeite probeerde een geheel restaurant & terras tevreden te krijgen terwijl er om haar heen alleen maar incapabele mensen liepen. Liep de zolen onder haar voeten uit en dat kan ik wel waarderen. Ondanks alles wat er dan mis gaat heb ik haar een dikke fooi gegeven.
Welnee. Iedereen die een kutloontje accepteert van zijn baas en erop rekent dat het verschil wel goedgemaakt zal worden door de klanten neemt een gok. Dat moet je respecterenquote:Op maandag 24 juli 2006 13:13 schreef Bowiefan het volgende:
Misschien moet men eens aan een andere carriere denken?
ik vind het juist vaak zon awkward momentquote:Op maandag 24 juli 2006 14:09 schreef Naief_And_Nasty het volgende:
Het gaat er m.i. niet om of je een fooi geef, maar hoeveel en vooral hoe.
De manier waarop iemand een fooi geeft zegt iets over zijn of haar karakter .
Kijk eens naar iemands gezichtsuitdrukking of de zelfverzekerdheid waarmee hij een Eurootje of wat extra geeft en je zal kunnen lezen en schrijven met hem.
Ja, maar je doet het niet voor de kellner, ook niet voor de gasten verderop in het restaurant. Je doet het voor je tafelgenoot. Vraag je eens af hoe je over wilt komen op hem of haar en neem je dan voor wat het beste is.quote:Op maandag 24 juli 2006 14:48 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
ik vind het juist vaak zon awkward momenttips?!
quote:Op maandag 24 juli 2006 18:22 schreef ondeugend het volgende:
Ik ga alleen niet uitrekenen hoeveel 10% is... meestal maak ik er een mooi rond bedrag van.
Ja erg he.quote:
Als je zegt dat je blond bent, is alles je vergevenquote:Op maandag 24 juli 2006 19:08 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ja erg he.
Ik bedoel dus.... ik tip op gevoel en op mijn beurs.
Of maak ik het nu alleen maar erger ?
Gelukkig !!quote:Op maandag 24 juli 2006 19:16 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Als je zegt dat je blond bent, is alles je vergeven
Het ligt natuurlijk aan het bedrijf, maar bij een telefonistenbaantje, zoals je het denigrerend noemt, kom je er ook niet mee weg als je alles op je dooie akkertje gaat doen. Grote bedrijven, maar de overheid ook, hebben targets. Als jij te vaak je telefoontjes niet binnen een x aantal minuten afhandelt word je ontslagen.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:11 schreef Tuvai.net het volgende:
Dat kan bij een telefonistenbaantje allemaal zo makkelijk, maar daar kom je in de bediening niet mee weg hoor. Ja moet en je zal je tafeltjes op tijd moeten helpen, daar kom je gewoon niet onderuit.
Nee, want bedieningsgeld is afgeschaft (vroeger moest je 15% bij het bedrag op de rekening tellen als bedieningsgeld). Dat mag niet meer en tegenwoordig krijgt het personeel gewoon betaald volgens de Horeca-CAO.quote:Op vrijdag 23 januari 2004 20:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Precies, goede bedienig, ambiance, 10% zoals het hoort.
Bediening inbegrepen op de bon komt bijna nooit als extraatje bij het personeel terecht.
Als ik fooi geef doe ik dat echt niet om indruk te maken op m'n tafelgenoten hoorquote:Op maandag 24 juli 2006 18:08 schreef Naief_And_Nasty het volgende:
[..]
Ja, maar je doet het niet voor de kellner, ook niet voor de gasten verderop in het restaurant. Je doet het voor je tafelgenoot. Vraag je eens af hoe je over wilt komen op hem of haar en neem je dan voor wat het beste is.
quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 16:29 schreef Tuvai.net het volgende:
verhaal
In zo'n gevalletjes weiger ik het principieel gewoon om ook maar een cent fooi te geven.
23,55 afronden naar 24 is wel heeeeel erg sneuquote:Op maandag 28 augustus 2006 14:38 schreef vencodark het volgende:
Ik werk zelf in de bediening en merk dat mensen vaak afronden. Niet persé om de fooi alleen maar om het teruggeven voor jou makkelijker te maken. Bijv. ¤ 23,55 afronden naar ¤ 24 ofzo. Veel fooi (boven de 2 euro denk ik dan) krijg je meestal als ze echt jouw mogen en je ze goed heb bediend of iets extra's hebt gedaan voor ze etc.
wat voor terras werk jij dan? Want ik heb vaak 50/60 euro fooi op een middagquote:Op maandag 28 augustus 2006 22:35 schreef W1ZZ het volgende:
Ik werk ook in de bediening ergens en ik verwacht iig geen fooi. Ik bedank de mensen altijd vriendelijk als ze het geven maar er wordt van mij verwacht dat ik de fooi gewoon in de portemonnee stop zodat we met kerst met de hele groep uit eten kunnen.
Eens even zien, ik heb 't nooit geteld maar ik zal aan het einde van de dag denk ik gemiddeld zo'n 15E fooi hebben (werk op een terras dus fooien zijn vaak de afrond 30 of 40 cent). Werk 3x per week, dus dat is 45E per week. Het is seizoenswerk 8 maanden per jaar, dus dat is 8*4*45=¤960 fooi per seizoen. We hebben 4 mensen in de bediening dus laten we zeggen dat er alleen in de bediening aan fooi 960*4=¤3840 binnenkomt en dit is zeer voorzichtig geschat. Het kerstdiner is meestal inclusief familie van de baas zo'n 16 man. 3840/16=¤240. Volgens mij eet ik met kerst niet voor ¤240, mogen jullie raden welke baas de lachende 3e is
Anderhalve Euro fooi, nadat je je net blauw hebt betaald op een terras? Daar is niks magers aan hoor.quote:Op maandag 28 augustus 2006 22:37 schreef Aventura het volgende:
[..]
23,55 afronden naar 24 is wel heeeeel erg sneu
Ik zou er minimaal 25 van maken. En dat is dan nog heel erg mager...
Ja die dagen heb ik er ook wel tussen zitten, maar ik trok 't over een heel jaar gezien dus dan neem ik ook de regenachtige dagen dat je wel werkt maar de hele dag niets doet en geen fooi vangt mee. En 't is sowieso een schatting, mijn punt was iets anders...quote:Op maandag 28 augustus 2006 22:45 schreef snopprinses het volgende:
[..]
wat voor terras werk jij dan? Want ik heb vaak 50/60 euro fooi op een middag
Ach, fooi is fooi. Dan is dat maar 45 cent. Alle beetjes helpen maar indd, 45 cent kan me niet echt interesseren.quote:Op maandag 28 augustus 2006 22:55 schreef Aventura het volgende:
Als je geld hebt voor het terras, heb je ook geld om naar boven afronden. 23,55 afronden naar 24 is geen afronden. Dat is gewoon genant. Je betaalt dan of 25 euro, of je laat jezelf gewoon al het wisselgeld teruggeven. Dat laatste doe ik ook weleens. Tis maar net hoe de pet staat. Mijn motto: je geeft of een goede fooi, of niets. Er is geen tussenweg. Een fooi van 45 cent is gewoon zielig.
Ja, dat is ook iets. Mijn collega is vaak best chaggie en onvriendelijk tegen de klanten. Het is sowieso nogal een chagrijn.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:20 schreef Quembel het volgende:
Als ik aan een bar tien minuten moet wachten dan is de fooi minder en ook afhankelijk van de persoon die mij bedient; Is hij/zij vrolijk, vriendelijk enz. Is het een chagrijn die de drukte niet aankan en mij daarom niet aan wil kijken dan krijgt deze wat mij betreft niets.
Ja, precies. Op de plek waar ik werk was in het begin te weinig personeel. Mijn vaste collega in de bediening was een paar dagen weg. Ik heb de eerste dag(en) mijn benen uit het lijf gelopen omdat het zo vol zat en ik praktisch (de eerste uren) alleen was voor de bediening. Ondertussen hebben we wel nog een meisje gehad dat hielp en dat scheelde heel veel. Zo hectisch heb ik het de eerste dagen veel gehad. Zeker als je nieuw bent kan je nog niet zo snel werken als dat je er langer werkt.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:47 schreef snopprinses het volgende:
als het erg druk is, kan dat wel eens voorkomen. Maar mensen moeten wel begrijpen dat we niet iedereen tegelijk kunnen helpen. Je maakt een ronde, gaat naar binnen voor de drankjes en eten, en als je weer buiten bent breng je alles en neem je nieuwe bestellingen op. Sneller kan het nou eenmaal niet gaan.
Ja, wij moeten drinkers ook gelijk afrekenen, ook vanwege weglopers vorig zomerseizoen. Wel handig hoor, zeker als het druk is. Dan heb je dat iig al gehad. Maar vind het zelf wel lastig dat ik geen bonnen mag uitdraaien, dat doen mijn 2 collega's voor me. Het neemt soms best wel tijd in aangezien het door drukte weleens ff kan duren voor ik eindelijk mijn collega kan vragen de bon uit te draaien. Als klanten lang moeten wachten op de rekening is dat in feite niet mijn schuld maar ja, de klant gaat soms wel tegen mij mopperen. Soms zeg ik dan ook gewoon dat ik nu eenmaal beperkingen heb wat betreft mijn mogelijkheden. Maar het is wel een ellende soms.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 05:50 schreef snopprinses het volgende:
Bij ons moet je je fooi meteen uit je portemonnee halen. Alles wat je teveel hebt in de beurs aan het einde van de dag wordt gecompenseerd met de mensen die te weinig hebben in hun beurs of als er eens een klant wegloopt zonder te betalen..overschotjes komen dus niet meteen in de fooipot terrecht.
We zijn door de vele weglopers ook verplicht meteen af te rekenen met mensen die alleen maar komen drinken, sommige mensen vinden dit erg vervelend andere juist veel fijner.
Nog niet zolang geleden was dat een gulden. Een prima fooi voor wat terraswerk lijkt me.quote:Op maandag 28 augustus 2006 22:55 schreef Aventura het volgende:
Een fooi van 45 cent is gewoon zielig.
Dat is idd zo viesquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 11:39 schreef Aventura het volgende:
Waar ik giftig van kan worden is als mensen een fooi proberen af te dwingen.
Vooral pizzabezorgers doen dat vaak. Heeeel lang rommelen in hun tasje omdat ze zogenaamd geen wisselgeld kunnen vinden. Als ik dat merk blijf ik gewoon wachten tot ze alles voor me terug hebben.
Dat is in Italië zo, erg bizar. Want je kunt moeilijk zeggen dat het optionele bedragen zijn. "Ik eet de pizza wel met m'n handen, dus laat het bedrag voor bestek maar zitten."quote:Op woensdag 30 augustus 2006 00:05 schreef Erosjuhhh het volgende:
net als dat je betaald voor tafelkleed en bestek.
Dat is een non-argument. Natuurlijk kan ik 20 cent missen. Maar als ik iedereen 20 cent ga geven, is mijn portemonnee snel leeg.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 21:03 schreef Tuvai.net het volgende:
20 cent kan iedereen wel missen, toch?
Misschien kan iedereen het wel missen, maar heeft niet iedereen het ervoor over.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 21:03 schreef Tuvai.net het volgende:
Stel je krijgt van elk tafeltje van 20 cent, dan heb je toch mooi 30 euro op het eind van de dag. 20 cent kan iedereen wel missen, toch?
Waarmee je de keuze hebt tussen het steunen van een belachelijk economisch systeem (we betalen je een hongerloontje, maar als je mazzel hebt krijg je alsnog voldoende aanvullende fooi zodat je kan leven) of het laten vallen van mensen die daar ook niks aan kunnen doenquote:Op donderdag 31 augustus 2006 20:20 schreef Repeat het volgende:
In de VS wil ik juist best 20% tip geven, dat is waar die mensen van leven, zo weinig salaris krijgen ze, idem bij schoonmaaksters in je hotel ed, gewoon altijd wat geld op je kussen leggen.
Dat het daar nou eenmaal zo werkt is pech voor jou, maar het is nu eenmaal zo. Daarom wil ik daar best voor betalen als je ziet dat sommige mensen wel 2 banen moeten hebben om rond te komen ofzo.quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:45 schreef Litpho het volgende:
[..]
Waarmee je de keuze hebt tussen het steunen van een belachelijk economisch systeem (we betalen je een hongerloontje, maar als je mazzel hebt krijg je alsnog voldoende aanvullende fooi zodat je kan leven) of het laten vallen van mensen die daar ook niks aan kunnen doen.
Nee, het is pech voor hen. Ik heb een keuze, zij niet. En aangezien ik daar voornamelijk mee zal worden geconfronteerd als ik op vakantie ben, zit het er niet in dat ik me op zo'n moment überprincipieel als voorvechter van de onderbetaalde Amerikaanse Horecamedewerker op zal werpen en geef ik gewoon braaf fooi. Zoals gezegd, de individuele medewerker kan er ook niets aan doenquote:Op vrijdag 1 september 2006 11:23 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat het daar nou eenmaal zo werkt is pech voor jou
Hoe vaak per dag ga je dan terrasje pikken, pizza bestellen, naar de frituur, etc. Die één of twee keer per dag dat je een van die dingen doet waar je iemand fooi kan geven vallen toch wel reuze mee hoor, toch?quote:Op vrijdag 1 september 2006 08:14 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dat is een non-argument. Natuurlijk kan ik 20 cent missen. Maar als ik iedereen 20 cent ga geven, is mijn portemonnee snel leeg.
Waarom heb jij meer recht op fooi dan:quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:31 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Hoe vaak per dag ga je dan terrasje pikken, pizza bestellen, naar de frituur, etc. Die één of twee keer per dag dat je een van die dingen doet waar je iemand fooi kan geven vallen toch wel reuze mee hoor, toch?
Waar zie je mij in een van m'n posts beweren dat ik meer recht heb op fooi dan andere mensen?quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:34 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Waarom heb jij meer recht op fooi dan:
- de postbode
- de vuilnisman
- de kassajuf
- m'n leraar
- de telefoniste
etc. etc. etc.
Als je het zo neerzet, lijkt het net alsof ik blij moet zijn dat ik iemand een fooi kan gevenquote:Op vrijdag 1 september 2006 11:31 schreef Tuvai.net het volgende:
Hoe vaak per dag ga je dan terrasje pikken, pizza bestellen, naar de frituur, etc. Die één of twee keer per dag dat je een van die dingen doet waar je iemand fooi kan geven vallen toch wel reuze mee hoor, toch?
Omdat jij enkel en alleen bij eetgelegenheden mogelijkheden ziet fooi te geven.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:35 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Waar zie je mij in een van m'n posts beweren dat ik meer recht heb op fooi dan andere mensen?![]()
Zolang het voor mij makkelijk is om een kleine fooi te geven dan doe ik dat. Als ik in het fitnesscentrum een flesje Aqurius van 1,80 bestel geef ik ook altijd een 2 euro munt. Als ik bij Media Markt goed geholpen word bij bijvoorbeeld de aanschaf van een koelkast die 997,50 kost, dan betaal ik ook 1000. Enz.quote:Op vrijdag 1 september 2006 20:58 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Als je het zo neerzet, lijkt het net alsof ik blij moet zijn dat ik iemand een fooi kan geven![]()
Waarom moet ik in de frituur nou weer een fooi geven? Dan kan ik de vuilnisman ook wel een euro geven omdat hij de bakken netjes aan de kant zet ipv rond te laten slingeren. Of de postbode, omdat hij voor 14.00 uur komt. De cassière, omdat ze zo vriendelijk was.
Of gewoon iedereen, die werkt zoals hij behoort te werken. En aangezien ik vandaag keigoed gewerkt heb, besluit ik mijn gehele fooienpot voor vandaag aan mezelf te schenken
Dat waren gewoon een paar voorbeelden wat ik opsomde. Ik geef overal fooi, afgerond op een mooi bedrag, of het nou een eetgelegenheid of een electronicazaak is. Vrijwel alles waar je direct betaald. Stel je hebt een medewerker van een klantenservice aan de lijn, hoe wil je zo'n persoon 'tippen' dan? Zijn/Haar rekening nummer vragen om vervolgens een bedragje voor onder de 5 euro als fooi over te maken?quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:07 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Omdat jij enkel en alleen bij eetgelegenheden mogelijkheden ziet fooi te geven.
Blijkbaar is ander werk die 20 cent niet waard (jeweetwel, van die mensen met een telefonistenbaantje en zo)
als ik paar cent terug krijg heb ik ook zoiets van laat maar, omdat de centjes / tweecentjes(aldiquote:Op zaterdag 9 september 2006 02:41 schreef NoSigar het volgende:
Ik moet altijd wel erg lachen om mensen die een fooi bij de supermarkt geven. Ik vind het nogal misplaatst gedrag eigenlijk daarzo.
Ja, dat kan natuurlijk ook een reden zijn.quote:Op zaterdag 9 september 2006 19:28 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
als ik paar cent terug krijg heb ik ook zoiets van laat maar, omdat de centjes / tweecentjes(aldi) en stuivers verdomd zwaar zijn in de zak
Was dat maar waar. Tegenwoordig krijg je vaak baggerservice, ongeacht of ze nou fooi of geen fooi krijgen. En dan wilt men nog dat je fooi gaat geven.quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:40 schreef ROG het volgende:
Vergeet niet dat fooi veelal een bedankje is voor buitengewoon goede service of een blijk van waardering voor het geleverde (zowel product als dienstverlening).
Als jij als gast de kelner van jullie tafel bij het jaarlijkse familieuitje naar een dinnershow een fooitje aan het begin van de avond toeschuift verwacht je (terecht) een attente, vlotte behandeling en hij compleet de puntjes op de i zet die avond.
Van een vuilnisman verwacht men niet dat, uberhaubt of in ruil voor een fooitje, hij je dag goedmaakt met een glimlach en een sierlijke boog de zak achterin de wagen gooit.
edit: kernpunt: Horeca is beleving, dat weet iedereen want waarom zou je anders geld neerleggen voor producten die prijstechnisch gemiddeld drie keer over de kop gaan? Andere beroepsgroepen hebben minder banden met beleving, daarom is fooi er minder/niet gebruikelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |