quote:Zo doen wij dat ook, ik ben geen krent die geen fooi geeft, maar een fooi moet ook verdiend worden, in mijn ogen. Er zijn genoeg situaties gepasseerd waarbij we niet prettig geholpen werden, dan kunnen ze dus echt wel fluiten naar hun fooi!
Op vrijdag 23 januari 2004 23:36 schreef Vork het volgende:
Ja ik geef meestal wel fooi, maar ik laat de hoogte van het fooi-bedrag eerder afhangen van het af te ronden eindbedrag dan van de bediening. Maar als ik het goed naar m'n zin heb gehad, de bediening snel en leuk was en het eten ook nog eens goed ben ik wel geneigd om het bedrag iets hoger af te ronden, of er nog een paar losse muntstukken bij te gooien.Is het echt ronduit kut dan zal ik niet rusten totdat het exacte te betalen bedrag op tafel ligt
Ik weet niet waar jij geweest bent maar dat is niet echt normaal.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:00 schreef SunChaser het volgende:
In Amerika rekenen ze t al voor je in hun rekening, dat is helemaal bullshit.
In Frankrijk rekenen ze het ook erbij, dacht ik.quote:Op zondag 23 juli 2006 01:10 schreef popolon het volgende:
15% standaard, als de bediening slecht is niet natuurlijk.
Maar dat komt eigenlijk niet voor.
[..]
Ik weet niet waar jij geweest bent maar dat is niet echt normaal.
Vreemd, ik woon in Michigan en ik heb dat nog nooit gezien.quote:Op zondag 23 juli 2006 01:13 schreef Morwen het volgende:
[..]
In Frankrijk rekenen ze het ook erbij, dacht ik.
Het is normaal op plaatsen waar veel Nederlanders komen die geen fooi geven...quote:Op zondag 23 juli 2006 01:10 schreef popolon het volgende:
15% standaard, als de bediening slecht is niet natuurlijk.
[..]
Het voorkomt misschien ongemakkelijke situaties. Mijn pa gaat bijv. rustig 5 minuten kleingeld bij elkaar zitten rapen om dan een fooi van 5 Euro te geven op een etentje van 200 euro waar de ober bij staatquote:Op zondag 23 juli 2006 01:17 schreef popolon het volgende:
[..]
Vreemd, ik woon in Michigan en ik heb dat nog nooit gezien.
Misschien dat het op de toeristische plekken in Amerika automatisch op de rekening staat, ook hier (Tennessee) wordt het niet op de rekening bijgeschreven. 15-20% fooi is hier de norm.quote:Op zondag 23 juli 2006 01:32 schreef Dulk het volgende:
ik heb het ook in amerika gehad (florida) dat de fooi er al bij stond
Tampa, Florida. Ze rekenen daar serieus de fooi al in je eindbedrag. Staat er ook keuring bijquote:Op zondag 23 juli 2006 01:10 schreef popolon het volgende:
Die mogen geen eens fooi aannemen. Hun kleidng heeft geen zakken en je kleingeld kun je doneren in het Ronald McDonaldpotje op de counter.quote:Op zondag 23 juli 2006 10:38 schreef rival het volgende:
geven jullie trouwens weleens fooi bij een mac, kfc o.i.d.? ikke nooit eigenlijk
En aan mensen die jouw opa en oma wassen, aankleden en helpen eten.quote:Op zondag 23 juli 2006 10:44 schreef London_Calling het volgende:
Ik rond mijn betaling wel af naar een mooi bedrag. Maar waarom geven alleen in de horeca een fooi en niet aan de buschauffeur, aan het meisje achter de kassa etc. etc. etc.?
In Amerika gooien ze die fooi vaak standaard op de rekening bij touristen. Omdat ze anders wel weer weten hoe het afloopt.quote:Op zondag 23 juli 2006 10:33 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Tampa, Florida. Ze rekenen daar serieus de fooi al in je eindbedrag. Staat er ook keuring bij
Eten
Belasting
Fooi
We moesten ons ook allemaal legitimeren als we een drankje wilden, al was je over de 60.
Doen ze bij groetere groepen vooral. Het grappige is dat ze daar al vanuit gaan dat men apart betaald, in NL is dat vaal vrij lastig voor een restaurant.
En als je geen 15 tot 20 procent geeft komen ze achter je aan met de vraag of de service niet goed was.quote:Op zondag 23 juli 2006 11:52 schreef nr.126 het volgende:
[..]
In Amerika gooien ze die fooi vaak standaard op de rekening bij touristen. Omdat ze anders wel weer weten hoe het afloopt.![]()
wtf? 2 euro teveel fooi?quote:Op vrijdag 30 januari 2004 12:59 schreef Gia het volgende:
Ik vind 10% dus echt teveel vanaf 20 Euro.
Stel ik moet 18 euro betalen, dan ga ik echt geen 2 euro fooi geven. Dat is fl. 4,40! Als ik 48 euro moet betalen, dan geef ik wel die 2 euro fooi.
Dus ik denk meer aan 5 % als redelijke fooi.
Maar ik lees dus net (een paar posts boven je) dat het in de VS normaal is om per persoon af te rekenen als je in een gezelschap bent. In Nederland is dat soms nog moeilijk.quote:Op zondag 23 juli 2006 12:01 schreef Tuvai.net het volgende:
Wisten jullie trouwens dat ze in het buitenland (met name Amerika en Engeland) 'Go Dutch' zeggen als bijvoorbeeld een tafel allemaal tot op de cent nauwkeurig apart wil afrekenen? I.P.V. gewoon een totaalbedrag waar meestal een tip wordt gegeven.
2 euro op een bedrag van 18 euro is best was. Op een bedrag van bv. 48 euro alweer een stuk minder.quote:Op zondag 23 juli 2006 12:22 schreef LoggedIn het volgende:
wtf? 2 euro teveel fooi?2 euro geef ik aan de pizzabezorger, in een restaurant doe je toch wel meer als dat
In New York krijg je gemiddeld 15 % meer loon, vanwege het geven van fooi.quote:Op vrijdag 23 januari 2004 19:41 schreef sweek het volgende:
Of in een cafe, natuurlijk...
Doen jullie dat graag? Ik zou het het liefst helemaal niet doen, ik vind het niet meer dan logisch dat dat inbegrepen is... maar toch is het nog steeds de gewoonte om het te doen, toch?
En hoeveel geven jullie? Ik was laatst in New York en daar is het de gewoonte 15-20% te geven... dat vind ik wel erg veel. Sommige restaurants namen de fooi, zonder dat dat ergens vermeld stond, gewoon al mee in de rekening..
haha slecht restaurant werk je dan. Ik heb in redelijk wat restaurants en cafe's gewerkt en overal was het gebruikelijk dat de fooi op het eind van de avond verdeeld werd onder het personeel.quote:Op zondag 23 juli 2006 13:28 schreef tajine het volgende:
ik werk ook in een restaurant,maar denken jullie nu echt dat die fooi bij ons terecht komt nee dus!!!
als het personeel zn fooi niet mag houden wil ik ook geen fooi gevenquote:Op zondag 23 juli 2006 13:28 schreef tajine het volgende:
ik werk ook in een restaurant,maar denken jullie nu echt dat die fooi bij ons terecht komt nee dus!!!
Ja en? Wat nou gierig. Wees blij dat ze komen eten bij je, geld uitgeven aan eten. Noem ik niet gierig. Gierig is als je een blik knakworsten koopt en ze niet deelt met een vriend.quote:Op zondag 23 juli 2006 12:01 schreef Tuvai.net het volgende:
We krijgen ook veel Belgische en Franse klanten (Walen) die super gierig zijn, hartstikke veel zeiken, op alles commentaar hebben, van alles willen bestellen wat niet op de kaarten staat en zélden een cent extra geven.
Ik kan hier toch niet zoveel mee hoor. Ja, ik ga uit eten, dat is duurder dan thuis eten. Maar omdat ik me dat kan veroorloven ben ik niet verplicht om iemand die al betaald krijgt voor zijn werk nog eens extra te spekken. Ik zie dat als twee losstaande dingen.quote:Op vrijdag 30 januari 2004 15:45 schreef -BeF-Bacchus- het volgende:
De meeste van de mensen die geen fooi geven lijken mij gewoon een stel krenterige Hollanders.
Je gaat uit eten of op stap, je kijkt dan dus niet op de centen want thuis kan je veel goedkoper eten en drinken. Die jongens en meiden doen hun best voor een fooi, daar lopen ze harder voor en tenzij je duidelijk merkt dat ze niet redelijkerwijs hun best doen vind ik dat je daar fooi voor geeft.
Ben net terug uit Tennessee, en idd daar is het gebruikelijk dat je 15-20% fooi geeft. een voudige manier om snel de fooi uit te rekenen die ze daar gebruikten: de tientallen keer 2, bij een rekening van $35,78 (leve de tax, krijg je van die rare bedragen) kom je dan op een fooi van $6.quote:Op zondag 23 juli 2006 03:05 schreef Shira het volgende:
[..]
Misschien dat het op de toeristische plekken in Amerika automatisch op de rekening staat, ook hier (Tennessee) wordt het niet op de rekening bijgeschreven. 15-20% fooi is hier de norm.
In Nederland wordt niet raar opgekeken als je geen of weinig fooi geeft, mensen waarderen het ook echt als je fooi geeft heb ik het id... Meestal geef ik 10% als de bediening bevallen is.
Groot gelijk.quote:Op zondag 23 juli 2006 14:22 schreef SunChaser het volgende:
Ik ga t schoteltje gewoon naar de kassa brengen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |