abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 1 september 2006 @ 11:34:33 #226
43556 miss_dynastie
pi_41390895
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:31 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Hoe vaak per dag ga je dan terrasje pikken, pizza bestellen, naar de frituur, etc. Die één of twee keer per dag dat je een van die dingen doet waar je iemand fooi kan geven vallen toch wel reuze mee hoor, toch?
Waarom heb jij meer recht op fooi dan:
- de postbode
- de vuilnisman
- de kassajuf
- m'n leraar
- de telefoniste
etc. etc. etc.
  vrijdag 1 september 2006 @ 13:17:47 #227
156581 Rutgert
9 tips om de dag door te komen
pi_41392211
Ik weet niet hoor... ik zou een blaag of een zwerver nog geen 20 cent durven geven. Dat schiet toch niet op. Aan de andere kant vind ik >5 euro (ongeacht wat je af moet rekenen) aan fooi veel te veel.
Dus percentages werk ik niet mee. Ik ga meestal voor een redelijk afgerond bedrag. Dus dat bepaald of degene die bediende geluk of pech heeft.

Maar sommige zaken hebben een algemene fooienpot, dat vind ik dus helemaal niet opschieten he. Als jij iemand fooi geeft omdat degene toevallig erg goed zn werk doet dan profiteerd een slons ervan.
En trouwens... iemand waarvan je ziet dat ie goed werk verricht, kan in de keuken wel je eten op de grond hebben laten donderen...
Wat hebben we vandaag weer op de bammetjes?
pi_41393697
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:34 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Waarom heb jij meer recht op fooi dan:
- de postbode
- de vuilnisman
- de kassajuf
- m'n leraar
- de telefoniste
etc. etc. etc.
Waar zie je mij in een van m'n posts beweren dat ik meer recht heb op fooi dan andere mensen?
pi_41394735
Ik vind 't eigenlijk onzin, fooi geven. Maar ik doe 't wel. Omdat 't nou eenmaal 'n gebruik is en ik die paar euro er ook wel bij kan missen. Maar als ik er bij stil sta vind ik 't eigenlijk niet nodig
pi_41405432
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:31 schreef Tuvai.net het volgende:

Hoe vaak per dag ga je dan terrasje pikken, pizza bestellen, naar de frituur, etc. Die één of twee keer per dag dat je een van die dingen doet waar je iemand fooi kan geven vallen toch wel reuze mee hoor, toch?
Als je het zo neerzet, lijkt het net alsof ik blij moet zijn dat ik iemand een fooi kan geven

Waarom moet ik in de frituur nou weer een fooi geven? Dan kan ik de vuilnisman ook wel een euro geven omdat hij de bakken netjes aan de kant zet ipv rond te laten slingeren. Of de postbode, omdat hij voor 14.00 uur komt. De cassière, omdat ze zo vriendelijk was.

Of gewoon iedereen, die werkt zoals hij behoort te werken. En aangezien ik vandaag keigoed gewerkt heb, besluit ik mijn gehele fooienpot voor vandaag aan mezelf te schenken
  † In Memoriam † vrijdag 1 september 2006 @ 21:07:13 #231
43556 miss_dynastie
pi_41405641
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:35 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Waar zie je mij in een van m'n posts beweren dat ik meer recht heb op fooi dan andere mensen?
Omdat jij enkel en alleen bij eetgelegenheden mogelijkheden ziet fooi te geven.
Blijkbaar is ander werk die 20 cent niet waard (jeweetwel, van die mensen met een telefonistenbaantje en zo)
  vrijdag 1 september 2006 @ 21:40:01 #232
67385 ROG
Go on, say it.
pi_41406491
Vergeet niet dat fooi veelal een bedankje is voor buitengewoon goede service of een blijk van waardering voor het geleverde (zowel product als dienstverlening).

Als jij als gast de kelner van jullie tafel bij het jaarlijkse familieuitje naar een dinnershow een fooitje aan het begin van de avond toeschuift verwacht je (terecht) een attente, vlotte behandeling en hij compleet de puntjes op de i zet die avond.
Van een vuilnisman verwacht men niet dat, uberhaubt of in ruil voor een fooitje, hij je dag goedmaakt met een glimlach en een sierlijke boog de zak achterin de wagen gooit.

edit: kernpunt: Horeca is beleving, dat weet iedereen want waarom zou je anders geld neerleggen voor producten die prijstechnisch gemiddeld drie keer over de kop gaan? Andere beroepsgroepen hebben minder banden met beleving, daarom is fooi er minder/niet gebruikelijk.

[ Bericht 18% gewijzigd door ROG op 01-09-2006 21:42:37 (beetje snel in elkaar geflanst) ]
pi_41409161
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 20:58 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Als je het zo neerzet, lijkt het net alsof ik blij moet zijn dat ik iemand een fooi kan geven

Waarom moet ik in de frituur nou weer een fooi geven? Dan kan ik de vuilnisman ook wel een euro geven omdat hij de bakken netjes aan de kant zet ipv rond te laten slingeren. Of de postbode, omdat hij voor 14.00 uur komt. De cassière, omdat ze zo vriendelijk was.

Of gewoon iedereen, die werkt zoals hij behoort te werken. En aangezien ik vandaag keigoed gewerkt heb, besluit ik mijn gehele fooienpot voor vandaag aan mezelf te schenken
Zolang het voor mij makkelijk is om een kleine fooi te geven dan doe ik dat. Als ik in het fitnesscentrum een flesje Aqurius van 1,80 bestel geef ik ook altijd een 2 euro munt. Als ik bij Media Markt goed geholpen word bij bijvoorbeeld de aanschaf van een koelkast die 997,50 kost, dan betaal ik ook 1000. Enz.
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 21:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Omdat jij enkel en alleen bij eetgelegenheden mogelijkheden ziet fooi te geven.
Blijkbaar is ander werk die 20 cent niet waard (jeweetwel, van die mensen met een telefonistenbaantje en zo)
Dat waren gewoon een paar voorbeelden wat ik opsomde. Ik geef overal fooi, afgerond op een mooi bedrag, of het nou een eetgelegenheid of een electronicazaak is. Vrijwel alles waar je direct betaald. Stel je hebt een medewerker van een klantenservice aan de lijn, hoe wil je zo'n persoon 'tippen' dan? Zijn/Haar rekening nummer vragen om vervolgens een bedragje voor onder de 5 euro als fooi over te maken?

Afijn, daar had ik her niet eens over. Ik geef gewoon altijd fooi wanneer het kan, en makkelijk is. Heeft verder niks te maken met wát iemand doet.
pi_41639044
Ik moet altijd wel erg lachen om mensen die een fooi bij de supermarkt geven. Ik vind het nogal misplaatst gedrag eigenlijk daarzo.
Helpt waar hij kan!
pi_41653872
Ik geef wat ik missen kan. In mijn geval is dat dus niks!
  zaterdag 9 september 2006 @ 19:28:00 #236
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_41654707
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 02:41 schreef NoSigar het volgende:
Ik moet altijd wel erg lachen om mensen die een fooi bij de supermarkt geven. Ik vind het nogal misplaatst gedrag eigenlijk daarzo.
als ik paar cent terug krijg heb ik ook zoiets van laat maar, omdat de centjes / tweecentjes(aldi ) en stuivers verdomd zwaar zijn in de zak
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zaterdag 9 september 2006 @ 19:29:54 #237
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41654766
het eerste waar ik aan moet denken als ik deze topic-titel lees:
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41665338
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 19:28 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

als ik paar cent terug krijg heb ik ook zoiets van laat maar, omdat de centjes / tweecentjes(aldi ) en stuivers verdomd zwaar zijn in de zak
Ja, dat kan natuurlijk ook een reden zijn.
Helpt waar hij kan!
pi_41668227
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 21:40 schreef ROG het volgende:
Vergeet niet dat fooi veelal een bedankje is voor buitengewoon goede service of een blijk van waardering voor het geleverde (zowel product als dienstverlening).

Als jij als gast de kelner van jullie tafel bij het jaarlijkse familieuitje naar een dinnershow een fooitje aan het begin van de avond toeschuift verwacht je (terecht) een attente, vlotte behandeling en hij compleet de puntjes op de i zet die avond.
Van een vuilnisman verwacht men niet dat, uberhaubt of in ruil voor een fooitje, hij je dag goedmaakt met een glimlach en een sierlijke boog de zak achterin de wagen gooit.

edit: kernpunt: Horeca is beleving, dat weet iedereen want waarom zou je anders geld neerleggen voor producten die prijstechnisch gemiddeld drie keer over de kop gaan? Andere beroepsgroepen hebben minder banden met beleving, daarom is fooi er minder/niet gebruikelijk.
Was dat maar waar. Tegenwoordig krijg je vaak baggerservice, ongeacht of ze nou fooi of geen fooi krijgen. En dan wilt men nog dat je fooi gaat geven.

Nu geef ik standaard altijd fooi, maar ze krijgen toch loon, goede service bieden hoort bij hun werk. Als ik geen service wilt hebben, dan koop ik wel eten/drinken uit de supermarkt ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')