abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41277194
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 22:55 schreef Aventura het volgende:
Als je geld hebt voor het terras, heb je ook geld om naar boven afronden. 23,55 afronden naar 24 is geen afronden. Dat is gewoon genant. Je betaalt dan of 25 euro, of je laat jezelf gewoon al het wisselgeld teruggeven. Dat laatste doe ik ook weleens. Tis maar net hoe de pet staat. Mijn motto: je geeft of een goede fooi, of niets. Er is geen tussenweg. Een fooi van 45 cent is gewoon zielig.
Ach, fooi is fooi. Dan is dat maar 45 cent. Alle beetjes helpen maar indd, 45 cent kan me niet echt interesseren.
Ik werk sinds ruim 2 maanden in de bediening en moet zeggen dat het me erg bevalt. Het contact met de klanten vind ik leukst en zeker wanneer ze complimenteren om iets.
Een week of wat geleden zei een klant tegen me dat ze vond dat ik heel vriendelijk en lief personeel was en ze kon zien dat ik echt hard werkte in die hitte (toen nog). Ze gaf me 5 euro fooi maar complimenten als dat doen me veel meer dan die fooi.

Overigens, ik mag van mijn collega's niet direct met de klant afrekenen. Ik krijg een portomonee in met 50 euro. Overal waar ik de rekening van wil moet ik vragen aan 1 van de 2 collega's en met hun dat bedrag afrekenen. Pas daarna mag ik naar de klant. Dit omdat ze eerder last hebben gehad met personeel die fouten met rekenen maakte.
Hoe dan ook. Ik moet eind van de dag mijn portomonee leegmaken en er zit dus als het goed is minimaal 50 euro in. Alles wat meer is, is fooi en komt in de fooienpot. Die wordt ongeveer elke 4 á 5 weken verdeeld onder iedereen die er werkt.
Mijn record is ruim 21 euro, en dat is vrij veel in een dergelijk eetcafé als bij ons.
pi_41277334
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:20 schreef Quembel het volgende:

Als ik aan een bar tien minuten moet wachten dan is de fooi minder en ook afhankelijk van de persoon die mij bedient; Is hij/zij vrolijk, vriendelijk enz. Is het een chagrijn die de drukte niet aankan en mij daarom niet aan wil kijken dan krijgt deze wat mij betreft niets.
Ja, dat is ook iets. Mijn collega is vaak best chaggie en onvriendelijk tegen de klanten. Het is sowieso nogal een chagrijn.
Maar hoeveel stress ik ook heb op een dag en hoeveel mensen ook zeiken, als ik bij de klant sta probeer ik wel rustig diegene(n) te bedienen zonder me te haasten of ongeduldig over te komen als ze langzaam zijn. Dat is juist het moment dat je de tijd moet nemen, hoe hectisch het ook is. Als ze wat vragen (voor mij part over het weer) dan nog neem ik ff de tijd om normaal te antwoorden ipv te zeggen: sorry ik moet door. Tuurlijk geen uren maar ffkes kan toch nog wel.
pi_41277625
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:47 schreef snopprinses het volgende:
als het erg druk is, kan dat wel eens voorkomen. Maar mensen moeten wel begrijpen dat we niet iedereen tegelijk kunnen helpen. Je maakt een ronde, gaat naar binnen voor de drankjes en eten, en als je weer buiten bent breng je alles en neem je nieuwe bestellingen op. Sneller kan het nou eenmaal niet gaan.
Ja, precies. Op de plek waar ik werk was in het begin te weinig personeel. Mijn vaste collega in de bediening was een paar dagen weg. Ik heb de eerste dag(en) mijn benen uit het lijf gelopen omdat het zo vol zat en ik praktisch (de eerste uren) alleen was voor de bediening. Ondertussen hebben we wel nog een meisje gehad dat hielp en dat scheelde heel veel. Zo hectisch heb ik het de eerste dagen veel gehad. Zeker als je nieuw bent kan je nog niet zo snel werken als dat je er langer werkt.
Soms zeg ik ook gewoon tegen de klant (als ze lang moesten wachten) dat het nu eenmaal druk is en we bijv. eigenlijk met te weinig mensen zijn maar we allemaal ons best doen iedereen zo goed en snel mogelijk te helpen. Vaak accepteren klanten dat wel en weten ze ookl dat we allemaal hard werken. De meeste zijn niet scheel.
Sommige daarentegen denken écht dat je uit je neus staat te vreten en alles zomaar kan regelen

Nou, mooi niet.
pi_41282281
Bij ons moet je je fooi meteen uit je portemonnee halen. Alles wat je teveel hebt in de beurs aan het einde van de dag wordt gecompenseerd met de mensen die te weinig hebben in hun beurs of als er eens een klant wegloopt zonder te betalen..overschotjes komen dus niet meteen in de fooipot terrecht.
We zijn door de vele weglopers ook verplicht meteen af te rekenen met mensen die alleen maar komen drinken, sommige mensen vinden dit erg vervelend andere juist veel fijner.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 06:01:16 #205
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_41282332
ik werk zelf op de taxi en moet zeggen dat ik collega's sindsdien meer fooi geef.

Als ik pizza bestel en er komt een ongeintereseerde mongool aan de deur die niet eens de moeite neemt om goedemiddag/avond te zeggen krijgt hij ook niets.

In een kroeg rond ik het af om het rondje, of maak ik het rond. In een restaurant wat kleingeld er bij als je niet zo kan afrekenen..
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_41286313
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 05:50 schreef snopprinses het volgende:
Bij ons moet je je fooi meteen uit je portemonnee halen. Alles wat je teveel hebt in de beurs aan het einde van de dag wordt gecompenseerd met de mensen die te weinig hebben in hun beurs of als er eens een klant wegloopt zonder te betalen..overschotjes komen dus niet meteen in de fooipot terrecht.
We zijn door de vele weglopers ook verplicht meteen af te rekenen met mensen die alleen maar komen drinken, sommige mensen vinden dit erg vervelend andere juist veel fijner.
Ja, wij moeten drinkers ook gelijk afrekenen, ook vanwege weglopers vorig zomerseizoen. Wel handig hoor, zeker als het druk is. Dan heb je dat iig al gehad. Maar vind het zelf wel lastig dat ik geen bonnen mag uitdraaien, dat doen mijn 2 collega's voor me. Het neemt soms best wel tijd in aangezien het door drukte weleens ff kan duren voor ik eindelijk mijn collega kan vragen de bon uit te draaien. Als klanten lang moeten wachten op de rekening is dat in feite niet mijn schuld maar ja, de klant gaat soms wel tegen mij mopperen. Soms zeg ik dan ook gewoon dat ik nu eenmaal beperkingen heb wat betreft mijn mogelijkheden. Maar het is wel een ellende soms.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:27:30 #207
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_41286364
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 04:39:45 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_41286537
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 22:55 schreef Aventura het volgende:
Een fooi van 45 cent is gewoon zielig.
Nog niet zolang geleden was dat een gulden. Een prima fooi voor wat terraswerk lijkt me.
Helpt waar hij kan!
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:39:34 #209
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_41286717
Waar ik giftig van kan worden is als mensen een fooi proberen af te dwingen.
Vooral pizzabezorgers doen dat vaak. Heeeel lang rommelen in hun tasje omdat ze zogenaamd geen wisselgeld kunnen vinden. Als ik dat merk blijf ik gewoon wachten tot ze alles voor me terug hebben.
pi_41301858
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 11:39 schreef Aventura het volgende:
Waar ik giftig van kan worden is als mensen een fooi proberen af te dwingen.
Vooral pizzabezorgers doen dat vaak. Heeeel lang rommelen in hun tasje omdat ze zogenaamd geen wisselgeld kunnen vinden. Als ik dat merk blijf ik gewoon wachten tot ze alles voor me terug hebben.
Dat is idd zo vies

Ik wilde laatst op een terrasje wat drinken maar omdat het tegen sluitingstijd liep vroeg ik of het nog kon. Was geen probleem, dus we gaan zitten en bestellen. Ondertussen worden alle stoelen en tafels opgeruimd en toen na 10 minuten niets kwam, maar eens gevraagd waar het drinken bleef. Duurde het nog 5 minuten, het personeel keek ons weg (had dan gezegd dat je ging sluiten) en er zat veel te veel ijs in het glas. En dan nog proberen 2 euro (op een belachelijk hoog bedrag van bijna 5 euro voor 2 frisdrankjes) fooi te krijgen door extra lang te rommelen
pi_41302296
In washington, kwam het meisje zelfs achter ons aan voor de fooi, dat vind ik nou belachelijk... En dan ook ngo eens 18% van het totaalbedrag vragen ook! Ik snap ook niet dat het een percentage moet zijn, de fooi is meestal voor de obers etc, en die hebben toch geen verschil in gerecht A van 30 euro en gerecht B van 15...
pi_41307598
Dat zie ik idd wel eens in series of films, dat de ober achter mensen aanloopt omdat er geen fooi is of omdat de fooi te weinig is. In de VS dus. Blijkbaar is dat toch op de een of andere manier normaal; zo lijkt het niet echt vrijwillig meer.
Ik vind het wel heel vreemd.

In een van die gevallen wer de ober trouwens doodgeschoten.
Helpt waar hij kan!
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:53:01 #213
67385 ROG
Go on, say it.
pi_41312260
Interessant topic, zelf doe ik ook wat in de horeca en ik heb één opmerking: het zijn nog altijd gasten, géén klanten. Alleen bouwmarkten en hoeren hebben klanten.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 00:05:11 #214
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_41312655
in heel veel landen is het inderdaad zo dat fooi standaard is, net als dat je betaald voor tafelkleed en bestek.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_41316781
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 00:05 schreef Erosjuhhh het volgende:
net als dat je betaald voor tafelkleed en bestek.
Dat is in Italië zo, erg bizar. Want je kunt moeilijk zeggen dat het optionele bedragen zijn. "Ik eet de pizza wel met m'n handen, dus laat het bedrag voor bestek maar zitten."
pi_41336131
Als je in een tent al 'fooi' standaard bij de prijs includeerd, of al 'fooi' gaat rekenen voor iets vanzelfsprekends en noodzakelijk als een tafelkleed en het bestek, dan vind ik dat je het gewoon in de prijzen van je producten moet verrekenen. "Bediening, BTW en gebruik van faciliteiten zijn in de prijzen verrekend.". Fooi is immers fooi, een extra`tje, iets wat mensen te veel geven als ze tevreden zijn over de door jouw bewezen dienst.

Het is trouwens niet alleen in de Horeca hoor. Als ik een website voor een client maak krijg ik net zo goed vaak een extra`tje. Een bezorger krijgt ook wel eens een briefje in z'n handen geduwd, enz.
pi_41341334
Fooi afdwingen vind ik ook niet netjes, als ik merk dat dat de bedoeling is dan hou ik me van de domme
Ik geef eigenlijk altijd wel wat fooi. 'k Heb er niet echt een vast percentage voor, maar doe het meestal op gevoel
Een lunch van 8 euro wordt een tientje, avondeten van 65 euro wordt 70 euro ofzo.
Ik geef trouwens ook altijd wat aan de medewerker van de benzinepomp en bijv. ook als ik afreken in de cafetaria. Geen grote bedragen, meestal een euro ofzo, of soms iets minder als dat zo uitkomt op een rond bedrag.
pi_41373769
Stelletje gieren zitten hier ook tussen zeg

In de VS wil ik juist best 20% tip geven, dat is waar die mensen van leven, zo weinig salaris krijgen ze, idem bij schoonmaaksters in je hotel ed, gewoon altijd wat geld op je kussen leggen. Voor jou een paar dollar, voor hun een wereld van verschil!
pi_41375871
Klopt, maar d'r om vragen vind ik dan ook weer zo aso. Als je echt goede service verleent en je klanten goed behandelt, dan geven deze klanten, mits ze niet van die krenterige gierigaards zijn, vanzelf wel wat. 'Fooi' is immers iets wat je krijgt uit pure goodwill.

Maar dat het voor bijvoorbeeld een bediende op het terras een wereld van verschil is klopt inderdaad. Ik ben inmiddels gestopt bij de ijssalon waar ik werkte. Maar ik behandelde er op een goeie drukke zomerdag toch zo'n 150 tafeltjes (stond altijd op de rapport-bon die ik op het eind van de dag trok). Stel je krijgt van elk tafeltje van 20 cent, dan heb je toch mooi 30 euro op het eind van de dag. 20 cent kan iedereen wel missen, toch? Ik heb vandaag in de frituur nog 85 cent fooi gegeven voor een bedragje onder de 10 euro.
pi_41387245
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 21:03 schreef Tuvai.net het volgende:
20 cent kan iedereen wel missen, toch?
Dat is een non-argument. Natuurlijk kan ik 20 cent missen. Maar als ik iedereen 20 cent ga geven, is mijn portemonnee snel leeg.
  † In Memoriam † vrijdag 1 september 2006 @ 10:35:14 #221
43556 miss_dynastie
pi_41389388
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 21:03 schreef Tuvai.net het volgende:
Stel je krijgt van elk tafeltje van 20 cent, dan heb je toch mooi 30 euro op het eind van de dag. 20 cent kan iedereen wel missen, toch?
Misschien kan iedereen het wel missen, maar heeft niet iedereen het ervoor over.
Omdat ze zelf bijv. een telefonistenbaantje ( ) hebben waarin ze nooit fooi krijgen.
Of weer horen: geef een goede fooi, of niks, en geen zin hebben om een 'goede' fooi te geven.
pi_41389641
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 20:20 schreef Repeat het volgende:
In de VS wil ik juist best 20% tip geven, dat is waar die mensen van leven, zo weinig salaris krijgen ze, idem bij schoonmaaksters in je hotel ed, gewoon altijd wat geld op je kussen leggen.
Waarmee je de keuze hebt tussen het steunen van een belachelijk economisch systeem (we betalen je een hongerloontje, maar als je mazzel hebt krijg je alsnog voldoende aanvullende fooi zodat je kan leven) of het laten vallen van mensen die daar ook niks aan kunnen doen .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_41390634
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 10:45 schreef Litpho het volgende:

[..]

Waarmee je de keuze hebt tussen het steunen van een belachelijk economisch systeem (we betalen je een hongerloontje, maar als je mazzel hebt krijg je alsnog voldoende aanvullende fooi zodat je kan leven) of het laten vallen van mensen die daar ook niks aan kunnen doen .
Dat het daar nou eenmaal zo werkt is pech voor jou, maar het is nu eenmaal zo. Daarom wil ik daar best voor betalen als je ziet dat sommige mensen wel 2 banen moeten hebben om rond te komen ofzo.

Maargoed, in Nederland hoeven ze niet puur van fooi te leven, dus dan geef ik ook wel wat minder. Maar als ik wat drankjes bestel op een terras en dat is 9,60 ga ik echt niet mn wisselgeld terugvragen...
pi_41390721
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:23 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dat het daar nou eenmaal zo werkt is pech voor jou
Nee, het is pech voor hen. Ik heb een keuze, zij niet. En aangezien ik daar voornamelijk mee zal worden geconfronteerd als ik op vakantie ben, zit het er niet in dat ik me op zo'n moment überprincipieel als voorvechter van de onderbetaalde Amerikaanse Horecamedewerker op zal werpen en geef ik gewoon braaf fooi. Zoals gezegd, de individuele medewerker kan er ook niets aan doen .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_41390821
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 08:14 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dat is een non-argument. Natuurlijk kan ik 20 cent missen. Maar als ik iedereen 20 cent ga geven, is mijn portemonnee snel leeg.
Hoe vaak per dag ga je dan terrasje pikken, pizza bestellen, naar de frituur, etc. Die één of twee keer per dag dat je een van die dingen doet waar je iemand fooi kan geven vallen toch wel reuze mee hoor, toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')