Foto's via RTL Nieuws:quote:Oud-KLM-directeur Camiel Eurlings ging de fout in met powerbank op KLM-vlucht
De powerbank die donderdag ontplofte tijdens een KLM-vlucht naar Curaçao zou van oud-directeur Camiel Eurlings zijn geweest, melden meerdere bronnen aan NU.nl. De luchtvaartmaatschappij kan het nieuws niet bevestigen vanwege privacygevoelige informatie.
18 sep 2026 om 11:17
Update: 10 min. geleden
Eurlings was ruim een jaar de baas bij KLM. Hij trad op 1 juli 2013 aan en vertrok ruim een jaar later, op 15 oktober 2014. De oud-minister werd opgevolgd door Pieter Elbers. Het verleden van Eurlings is saillant, omdat van voormalige directeuren juist wordt verwacht dat zij de regels aan boord van toestellen kennen.
Voor het meenemen van powerbanks gelden speciale regels. Reizigers mogen maximaal twee powerbanks met een capaciteit van maximaal 100 wattuur meenemen in de handbagage. De powerbanks moeten in het zicht van de reiziger blijven en mogen niet in de bagagevakken boven de stoelen worden opgeborgen. Ze mogen aan boord niet worden gebruikt en ook niet worden opgeladen.
Door het incident moest het KLM-toestel donderdag omkeren boven de Atlantische Oceaan en landde het daarna op Schiphol. Volgens passagiers aan boord van het toestel gebeurde het incident in de businessclass. Meegestuurd beeldmateriaal ondersteunt die claim en laat een zwartgeblakerd raam zien.
Tijdens de vlucht was meermaals gewaarschuwd voor de gevaren van powerbanks. Toch zou Eurlings in slaap zijn gevallen terwijl hij de powerbank liet opladen. Volgens aanwezigen kwam het apparaat met flink kabaal tot ontploffen. Die lezing is door twee bronnen onafhankelijk bevestigd aan NU.nl.
Passagiers prijzen de inzet van de aanwezige KLM-crew. "Er ontstond brand, maar die werd direct geblust." Ook zeggen de passagiers dat ze aan boord van een nieuw toestel inmiddels onderweg zijn naar Curaçao.
Eén persoon liep brandwonden op
Een KLM-woordvoerder kan in gesprek met NU.nl niet bevestigen dat het om Eurlings gaat. "Dat is privacygevoelige informatie." Wel bevestigt de woordvoerder dat één man lichtgewond is geraakt door het incident. "Hij heeft brandwonden opgelopen."
Volgens KLM-bronnen verspreidt het nieuws zich snel binnen de organisatie. Het is volgens de luchtvaartmaatschappij nu nog te vroeg om te zeggen of het beleid rond powerbanks aan boord aangescherpt moet worden.
Bron: https://www.nu.nl/economi(...)k-op-klm-vlucht.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
En een vrouwenmepperquote:Op vrijdag 18 september 2026 12:48 schreef William_Papadin het volgende:
Tis en blijft een mongool eerste klas, onze Eurlings.
Sommige mensen beschikken over een erg handig talent: ze weten hun gebrek aan competentie opmerkelijk overtuigend te maskeren.quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ach ja, Camiel. In het Balkenende-tijdperk nogal eens gezien als rijzende ster met toekomstpotentie, maar na het gefaal als bestuurder en het vrouwengemep is de glans er wel af he...
Tja, voor zover ik weet mag je bij iedere maatschappij een accu (powerbank, laptop, telefoon, vape, etc.) bij je hebben (in de handbagage) tot 27000mAh. vind ik vrij fors, maar oké. Het opladen is volgens mij wel overal verboden. Bij KLM zijn de regels echter wat scherper dan bij de meeste. Bij KLM dien je de powerbank namelijk op de persoon te dragen en mag deze dus niet in het bagagevak. Maar dit is zo te zien aan de schade ook niet het geval geweest.quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:06 schreef Red_85 het volgende:
De sukkel.
Hij zou toch moeten weten wat voor gevaren er zitten aan batterijen als voormalig cargo directeur. Nog al een issue daar.
Dat was ook op Schiphol in de cargo community vrij duidelijk in dat tijdperk dat hij daar zat. Enorme kneus.quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sommige mensen beschikken over een erg handig talent: ze weten hun gebrek aan competentie opmerkelijk overtuigend te maskeren.
En behoorlijk als Camiel niet de juiste connecties heeft.quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:27 schreef Hexagon het volgende:
Dat gaat een duur geinje voor Camiel worden als de vlucht moest omkeren.
En dan nog te bedenken dat ook de mogelijkheid bestaat dat hij het wél wist. En wellicht dacht dat het een overdreven regel was of dat ie er zelfs complete schijt aan had.quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:06 schreef Red_85 het volgende:
De sukkel.
Hij zou toch moeten weten wat voor gevaren er zitten aan batterijen als voormalig cargo directeur. Nog al een issue daar.
Heeft het CDA hier geen potje voor?quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:39 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
En behoorlijk als Camiel niet de juiste connecties heeft.
Volgens ChatGPT;
- ¤100.000 - ¤500.000 boete / schadevergoeding
- Strafrechtelijke vervolging (staat max. 15jaar voor, maar bij onopzettelijk zal dit eerder een taakstraf worden)
- Gratis of met korting business class vliegen wordt per direct geschrapt
- Vrijwel zeker op de 'No-Fly list' bij alle aangesloten partners (KLM, Air France, Delta)
Camiel heeft ook een strafverzwarende factor vanwege zijn achtergrond.
quote:Op vrijdag 18 september 2026 14:45 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Heeft het CDA hier geen potje voor?
Sterker nog: misschien was het opzettelijk en gaat het hier om een mislukte zelfmoordaanslag. Laten we het onderzoek afwachten.quote:Op vrijdag 18 september 2026 14:36 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
En dan nog te bedenken dat ook de mogelijkheid bestaat dat hij het wél wist. En wellicht dacht dat het een overdreven regel was of dat ie er zelfs complete schijt aan had.
Rules for thee but not for meeeeeeequote:Op vrijdag 18 september 2026 14:36 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
En dan nog te bedenken dat ook de mogelijkheid bestaat dat hij het wél wist. En wellicht dacht dat het een overdreven regel was of dat ie er zelfs complete schijt aan had.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 18 september 2026 15:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Rules for thee but not for meeeeeee
Mooiste blijft toch wel vind ik dat die knakker zegt dat ie 'een fles whisky' op heeft en ook goed te merken is dat ie bezopen is, en vervolgens gewoon weer weg mag rijden.quote:
Zit wel een kern van waarheid in. Zelfs 16 jaar later nog harder.quote:
Hij heeft brandwonden en icm 'vlammen tot aan het plafond' zal ie er warmpjes bij hebben gezeten.quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:15 schreef Kottnauer het volgende:
Het is nog even wachten op de filmpjes. Bij soortgelijke incidenten in het verleden werden door andere passagiers films gemaakt in de cabine, en later gepubliceerd. Ik ben benieuwd hoe onze Camiel er op staat.
En dat reist dan ook nog eerste klas.quote:Op vrijdag 18 september 2026 12:48 schreef William_Papadin het volgende:
Tis en blijft een mongool eerste klas, onze Eurlings.
Wat denk jezelf.quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:39 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
En behoorlijk als Camiel niet de juiste connecties heeft.
Volgens ChatGPT;
- ¤100.000 - ¤500.000 boete / schadevergoeding
- Strafrechtelijke vervolging (staat max. 15jaar voor, maar bij onopzettelijk zal dit eerder een taakstraf worden)
- Gratis of met korting business class vliegen wordt per direct geschrapt
- Vrijwel zeker op de 'No-Fly list' bij alle aangesloten partners (KLM, Air France, Delta)
Camiel heeft ook een strafverzwarende factor vanwege zijn achtergrond.
Maar als zijn buurman het ook had gedaan had Camiel hem uiteraard wel even op de regels gewezenquote:Op vrijdag 18 september 2026 18:12 schreef Qarrad het volgende:
Conclusie: Eurlings is een keurig gemiddelde Nederlander, aangezien regels niet voor hem gelden.
Ik zat niet in dat vliegtuig.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:19 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Maar als zijn buurman het ook had gedaan had jij hem uiteraard wel even op de regels gewezen
Die oude snoeperd heeft aan zijn KLM-avontuur, waar hij zichzelf als minister naar toe had gemanoeuvreerd, wel wat grabbelbaantjes in de luchtvaartbranche overgehouden.quote:Hoewel hij vandaag volop in het nieuws is vanwege het vliegtuigincident, heeft Eurlings de politieke en publieke schijnwerpers in Nederland jaren geleden bewust verlaten.
Dit is zijn huidige professionele situatie:
Investeringssector op Malta: Sinds enkele jaren woont en werkt hij grotendeels op Malta. Hij is daar actief als partner/associate bij het internationale investerings- en adviesbureau Knighthood Global (voorheen Knighthood Capital Partners), dat zich richt op de luchtvaartsector.
Bonaire International Airport: Daarnaast vervult hij momenteel een rol in de raad van commissarissen van de luchthaven van Bonaire.
Hij kan in elk geval nog wel business class betalen.quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ach ja, Camiel. In het Balkenende-tijdperk nogal eens gezien als rijzende ster met toekomstpotentie, maar na het gefaal als bestuurder en het vrouwengemep is de glans er wel af he...
Toch jammer dat die kneus niet voor de schade aansprakelijk wordt gesteld. Zou ik wel doen als ik in dat vliegtuig zou hebben gezeten. En zou hem ook op z’n bek hebben geslagen.quote:Op zaterdag 19 september 2026 19:04 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ontplofte powerbank oud KLM-topman Camiel Eurlings heeft pijnlijke nasleep: meerdere vluchten geannuleerd en tonnen schade
https://www.telegraaf.nl/(...)chade/161685991.html
Het is en blijft een groot stuk stront
Is dit al bevestigd dan? Dat er geen consequenties voor hem zijn?quote:Op zaterdag 19 september 2026 22:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Toch jammer dat die kneus niet voor de schade aansprakelijk wordt gesteld. Zou ik wel doen als ik in dat vliegtuig zou hebben gezeten. En zou hem ook op z’n bek hebben geslagen.
Ben ik wel benieuwd naarquote:Op zaterdag 19 september 2026 22:19 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Is dit al bevestigd dan? Dat er geen consequenties voor hem zijn?
Ik las dat er geen boete op staat. Beetje raar want op het opsteken van een sigaret staat wel een boete. Natuurlijk kan het wel zijn dat mensen hem aansprakelijk stellen.quote:Op zaterdag 19 september 2026 22:19 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Is dit al bevestigd dan? Dat er geen consequenties voor hem zijn?
Tsja waarom nemen mensen toch spullen mee in een vliegtuig hequote:Op vrijdag 18 september 2026 22:53 schreef Kottnauer het volgende:
Vraagje: waarom zou je überhaupt een powerbank meenemen? En waarom zou je hem dan per se in het vliegtuig willen opladen? En waarom wordt dit überhaupt toegestaan?
Lijkt op roken in het vliegtuig. Dat mocht vroeger. Nu denken we: die mensen waren gek destijds.
Ja, domme vraag. Mensen nemen dat mee omdat ze dat op de plek van bestemming nodig hebben en het niet in de ruimbagage mag. Dus dan hebben ze het tijdens de vlucht bij de hand. Als je stiekem een sigaret rookt op het toilet, gaat er een alarm af, maar business class personeel let blijkbaar wel of iemand z'n riem om heeft of nog een glas wijn wil, maar niet of er een powerbank aan de lader ligt.quote:Op zaterdag 19 september 2026 23:21 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Tsja waarom nemen mensen toch spullen mee in een vliegtuig he
En vrouwe moette nie slaon die moette schuppe .quote:
En vrouwe moette nie slaon die moette schuppe .quote:
het is dan ook een eerste klas mongool.quote:Op vrijdag 18 september 2026 17:24 schreef CarbonC het volgende:
[..]
En dat reist dan ook nog eerste klas.
Er zijn veel spullen die je toch niet meeneemt in een vliegtuig, zoals grasmaaiers, explosieven, broodmessen, cementmixers, etc.quote:Op zaterdag 19 september 2026 23:21 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dat klopt, die zijn ook verboden in je hand- en/of ruimbagage.quote:Op zondag 20 september 2026 10:38 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Er zijn veel spullen die je toch niet meeneemt in een vliegtuig, zoals grasmaaiers, explosieven, broodmessen, cementmixers, etc.
Ik denk dat meer mensen op vakantie wat hebben aan een powerbank dan aan een grasmaaier.quote:Op zondag 20 september 2026 10:38 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Er zijn veel spullen die je toch niet meeneemt in een vliegtuig, zoals grasmaaiers, explosieven, broodmessen, cementmixers, etc.
Wat voor powerbank was het eigenlijk? Aliexpres troep?quote:Op zondag 20 september 2026 09:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, domme vraag. Mensen nemen dat mee omdat ze dat op de plek van bestemming nodig hebben en het niet in de ruimbagage mag. Dus dan hebben ze het tijdens de vlucht bij de hand. Als je stiekem een sigaret rookt op het toilet, gaat er een alarm af, maar business class personeel let blijkbaar wel of iemand z'n riem om heeft of nog een glas wijn wil, maar niet of er een powerbank aan de lader ligt.
Geen idee, nog nergens iets over gelezen.quote:Op zondag 20 september 2026 15:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Wat voor powerbank was het eigenlijk? Aliexpres troep?
Ik zou 'm gewoon aansprakelijk stellen. Alsof met een excuus je schade is vergoed. Aangezien die powerbank niet gebruikt mag worden, maak je volgens mij best kans ook.quote:
En nu voegt hij brandstichter toe aan zijn cvquote:Op vrijdag 18 september 2026 13:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
quote:Op zaterdag 19 september 2026 23:21 schreef kalinhos het volgende:
[..]
We wachten gewoon op het eerste vliegtuig dat neerstort door een brandende powerbank. En dan zal het wel snel gaan met een verbod.quote:Op zondag 20 september 2026 13:37 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dat klopt, die zijn ook verboden in je hand- en/of ruimbagage.
Een powerbank is verboden in je ruimbagage maar mag wel in je handbagage: ik neem ‘m ook gewoon mee hoor, handig om dat op mijn bestemming te hebben.
Tot het verboden wordt en dan neem ik ‘m niet meer mee.
...
Moet zijn aansprakelijkheidsverzekering dat niet betalen?quote:Op maandag 21 september 2026 08:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik zou 'm gewoon aansprakelijk stellen. Alsof met een excuus je schade is vergoed. Aangezien die powerbank niet gebruikt mag worden, maak je volgens mij best kans ook.
Geen idee, wel kans dat ze het dan op hem gaan verhalen.quote:Op maandag 21 september 2026 10:11 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Moet zijn aansprakelijkheidsverzekering dat niet betalen?
En als "domheid" in de polis wordt uitgesloten, dan is hij zelf aansprakelijk
Ik weet niet helemaal welk punt je precies probeert te maken maar ik vertrouw op deskundigheid van luchtvaartmaatschappijen- al dan niet onterecht. Als zij bepalen: bagagestuk A mag wel mee, bagagestuk B niet: prima, laat ik A thuis en neem ik B mee.quote:Op maandag 21 september 2026 10:08 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
We wachten gewoon op het eerste vliegtuig dat neerstort door een brandende powerbank. En dan zal het wel snel gaan met een verbod.
Er waren destijds zeer sterke geruchten dat Eurlings bi is, maar dat hij een een traditioneel gezin wilde.quote:Op zondag 20 september 2026 15:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
Het mooiste vond ik nog dat toen Tessa hem vroeg
Ben je soms homo hij heel boos werd![]()
Ook al niet geluktquote:Op maandag 21 september 2026 19:09 schreef Opnaarutrecht het volgende:
…… maar dat hij een een traditioneel gezin wilde.
Het punt dat er eerst echte ongelukken moeten gebeuren voor er actie wordt ondernomen.quote:Op maandag 21 september 2026 13:18 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ik weet niet helemaal welk punt je precies probeert te maken maar ik vertrouw op deskundigheid van luchtvaartmaatschappijen- al dan niet onterecht. Als zij bepalen: bagagestuk A mag wel mee, bagagestuk B niet: prima, laat ik A thuis en neem ik B mee.
Als zij dalijk zeggen, wat ik me best kan voorstellen met recente incidenten, joh ook B mag niet meer mee. Prima, laat ik dat ook thuis.
quote:Er zou volgens de luchtvaartmaatschappij sprake zijn van ’een buitengewone omstandigheid’, waardoor de 600 euro aan compensatie op basis van EU-regels niet betaald wordt aan de gedupeerde reizigers, aldus het medium. KLM komt woensdagmiddag met een reactie.
Inderdaad niet normaal dat je een randdebiel die gefaald heeft toelaat tot zijn ex werkgeverquote:een buitengewone omstandigheid
Als directeur mag je op zijn minst de niet al te moeielijke regels aan bord snappen, zeker iemand die waarschijnlijk minimaal 20 keer per jaar vliegt.quote:Op woensdag 23 september 2026 14:14 schreef Pajanus het volgende:
ah kijk, het voetvolk gaat weer los hoor.
Als directeur zijnde ben je natuurlijk foutloos en perfect ofzo.
Je kan natuurlijk ook laten zien dat je een grote jongen bent die zijn fouten toegeeft en schade betaaldquote:Op woensdag 23 september 2026 14:14 schreef Pajanus het volgende:
….
Als directeur zijnde ben je natuurlijk foutloos en perfect ofzo.
uhu jij zou dat allemaal wel doen.quote:Op woensdag 23 september 2026 15:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk ook laten zien dat je een grote jongen bent die zijn fouten toegeeft en schade betaald
Maar nee net als toen bij cda eruit gegooid janken bij papa op zolderen wegduiken
Wat een hoop stront
Waardeloos. Het is helemaal geen overmacht. KLM had haar eigen regeltjes moeten handhaven en die Powerbank van Camiel uit de lader moeten trekken.quote:Op woensdag 23 september 2026 14:24 schreef nostra het volgende:
WILLEMSTAD – KLM gaat passagiers van vlucht KL735 geen compensatie betalen voor de ruim twintig uur vertraging die ontstond nadat vorige week een powerbank aan boord in brand vloog. De luchtvaartmaatschappij beroept zich op overmacht en noemt het incident een ‘buitengewone omstandigheid’ waarop de Europese compensatieregels niet van toepassing zouden zijn.
https://www.curacao.nu/ni(...)af-na-powerbankbrand
Wat??? Niet langer met korting? Wat is dat nou voor softe meuk. Die gast zou levenslang geband moeten worden + torenhoge boete moeten krijgen.quote:Op maandag 21 september 2026 19:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
KLM’ers woedend op Camiel Eurlings na ontplofte powerbank: ’Laat hem niet langer met korting bij ons vliegen’
Personeel wil dat Eurlings als oud-werknemer niet langer met korting kan vliegen
https://www.telegraaf.nl/(...)iegen/161737615.html
![]()
![]()
![]()
Je mag hem sowieso niet aan boord gebruiken.quote:Op woensdag 23 september 2026 16:59 schreef summer2bird het volgende:
Straks mogen we door die flapdrol ook al geen powerbank meer mee.
Alsof iemand Camiel Eurlings wil gebruikenquote:Op woensdag 23 september 2026 17:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je mag hem sowieso niet aan boord gebruiken.
link?quote:Op zondag 20 september 2026 15:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
Het mooiste vond ik nog dat toen Tessa hem vroeg
Ben je soms homo hij heel boos werd![]()
Zelfs passagier zijn lukt hem nietquote:Op vrijdag 25 september 2026 18:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
Tessa Rolink zegt, volgens De Telegraaf, dat Camiel Eurlings haar aftuigde nadat ze opperde dat hij homo is.
De 33-jarige juriste en fotomodel deed in december aangifte. Ze verklaarde dat ze ‘een hersenschudding, een gebroken ellenboog en kneuzingen over het hele lichaam’ had. Eurlings’ advocaat Knoops wil niet reageren. Eurlings is een golden boy die zelden iets presteerde. Hij ziet er goed uit en doet overtuigend of hij goed is, maar er ging nog nooit iets echt goed. Hij was een matig lid van het Europese parlement, een middelmatige minister en een falende directeur van de KLM.
En in de krant komt hij voorts door mislukte liefdes. Nu dus met Tessa, die hem voor goed beschadigt. Tessa zou overigens ook grote problemen hebben gemaakt met een vorige ex, toen aan die liefde een einde kwam. ‘Dat was een vermogende buitenlander en hem heeft zij het leven nog lang zuur heeft gemaakt. Uit frustratie, niet om geld.
Ze komt zelf uit een redelijk vermogende familie. Ik kan me ook herinneren dat zij na de breuk over Camiel zei: ‘ik maak hem helemaal kapot.’’ Zij hoopt dat Camiel wordt gestraft en hulp zal zoeken, zodat geen nieuwe slachtoffers meer vallen.
https://www.welingelichte(...)t-hele-lichaam-had-2
Bij papa op zolder gaan wonen en wegduiken voor de pers lukt hem als geen anderquote:Op vrijdag 25 september 2026 18:34 schreef ChevyCaprice het volgende:
Zelfs passagier zijn lukt hem niet
Nog meer fikkende powerbankies.quote:Vliegtuig van Frankfurt naar Lissabon landt in Lyon: brandende powerbank aan boord
Een vliegtuig van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa dat onderweg was naar Lissabon, is in Lyon geland nadat aan boord een powerbank vlam had gevat. Duitse media melden dat het vliegtuig gisteravond was vertrokken vanuit Frankfurt naar de Portugese hoofdstad toen het oplaadapparaat in brand vloog, in de buurt van een stoel.
Nadat het brandende apparaat was ontdekt, hebben bemanningsleden van het vliegtuig de powerbank opgeborgen in een speciale kluis. Vanwege de veiligheid werd later toch besloten om uit te wijken naar het vliegveld van Lyon, waar het toestel om 22.00 uur landde. Daar zijn de passagiers naar hotels gebracht voor de overnachting.
Zij zijn vandaag met andere vluchten alsnog naar Lissabon gevlogen, zegt Lufthansa. Het is niet bekendgemaakt wat de eigenaar van de powerbank met het apparaat had gedaan voordat het in brand vloog.
'Onaangename geur'
Het doet denken aan een incident een ruime week geleden, toen een vliegtuig van KLM dat onderweg was naar Curaçao na uren vliegen omkeerde nadat een powerbank in brand was gevlogen. Dat gebeurde in de businessclass toen het vliegtuig al boven de Atlantische Oceaan vloog. Een passagier heeft bij dat incident brandwonden opgelopen. Later bleek dat het oplaadapparaat eigendom was van oud-KLM-directeur Camiel Eurlings.
Het is volgens Die Zeit de tweede keer in korte tijd dat een vliegtuig van Lufthansa uitwijkt. Vorig weekend landde een vlucht van Frankfurt naar Toronto (Canada), in Manchester, in het Verenigd Koninkrijk. Het is onduidelijk wat er precies aan de hand was; de luchtvaartmaatschappij zegt dat er "een onaangename geur" was in het vliegtuig.
Niet gebruiken of opladen
Bij vluchten van KLM en Lufthansa is het niet toegestaan om powerbanks te gebruiken of op te laden. Wel mogen ze meegenomen worden, mits de eigenaar het apparaat in de cabine meeneemt en bij zich houdt. Bij Transavia, een dochteronderneming van KLM, mogen passagiers hun powerbank wel gebruiken en opladen tijdens de vlucht.
KLM liet weten het powerbankincident op de vlucht naar Curaçao te onderzoeken. Aan de hand van de uitkomsten gaat de luchtvaartmaatschappij bekijken of de regels rond powerbanks moeten worden aangescherpt.
Maar als je dit leestquote:Op zondag 27 september 2026 23:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vooral trillingen gevaarlijk
Vooral de trillingen kunnen een powerbank instabiel maken. "Als je een powerbank laat vallen of blootstelt aan veel trillingen, kunnen onderdelen losraken. Daardoor kan de powerbank gemakkelijker vlamvatten of ontploffen", stelt accuexpert Erik Kelder.
https://nos.nl/artikel/26(...)-zo-n-goed-idee-zijn
Aha nu weet ik het ook, nu Camiel nog overtuigen
Is een gemiddelde bus- of treinrit gevaarlijkerquote:accuexpert Erik Kelder. "Passagiers zetten hun tas met daarin een losse powerbank geregeld in de bagagevakken boven hun hoofd. Daar krijgt het apparaat tijdens de vlucht veel trillingen te verduren."
De hoogte waarop een vliegtuig zich bevindt, heeft volgens Kelder geen invloed op de staat van een powerbank.
Als die al niet luistert naar dat het gewoonweg niet mag. Denk dat het een kwestie van tijd is voordat powerbanks helemaal verbannen worden.quote:Op zondag 27 september 2026 23:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vooral trillingen gevaarlijk
Vooral de trillingen kunnen een powerbank instabiel maken. "Als je een powerbank laat vallen of blootstelt aan veel trillingen, kunnen onderdelen losraken. Daardoor kan de powerbank gemakkelijker vlamvatten of ontploffen", stelt accuexpert Erik Kelder.
https://nos.nl/artikel/26(...)-zo-n-goed-idee-zijn
Aha nu weet ik het ook, nu Camiel nog overtuigen
Het is vooral de kwaliteit.quote:Op zondag 27 september 2026 23:34 schreef kalinhos het volgende:
Toch vind ik het gek dat in vliegtuigen powerbanks veel gevaarlijker zijn dan in de Aldi.
Komt dat met opladen omdat de stroom vanuit een vliegtuig wisselend is qua voltage? Of is het de luchtdruk in de cabine die dat gevaarlijk maakt als hij ont- of oplaadt?
Je zou zeggen tis eigenlijk een laptop zonder geheugen toetsenbord en scherm maar gewoon een batterij, als je dat ding op je tafeltje legt en er niks mee doet: wat kan er nou gebeuren?
4 maar? De rest vindt het allemaal wel prima?quote:
Risico is een factor van kans en ernst. Als zo’n ding in de bus vlam vat stopt de chauffeur en stapt iedereen uit. Met een vliegtuig is dat iets uitdagender en daardoor toch wel een stukje gevaarlijker, al is de kans gelijk.quote:Op zondag 27 september 2026 23:52 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Maar als je dit leest
[..]
Is een gemiddelde bus- of treinrit gevaarlijker
Ja eens maar hoevaak heb je gehoord van een in brand staande powerbank in een bus of trein tov een vliegtuig? Kan ook door berichtgeving komen of het ontbreken daaraan maar ik heb het idee dat het vaker in een vliegtuig voorkomtquote:Op woensdag 30 september 2026 00:25 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Risico is een factor van kans en ernst. Als zo’n ding in de bus vlam vat stopt de chauffeur en stapt iedereen uit. Met een vliegtuig is dat iets uitdagender en daardoor toch wel een stukje gevaarlijker, al is de kans gelijk.
Nee Camielkeur.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |