abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 september 2026 @ 07:26:07 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221715835
quote:
Middelbare school Groningen staakt schoolreis in Praag om uitgaande scholieren

Een middelbare school in Groningen heeft een schoolreis van 5-vwo in Tsjechië ingekort. Het Werkman Stadslyceum neemt die maatregel nadat 72 van de 150 leerlingen over de schreef gingen.

De schoolreis zou van zondagochtend tot morgenavond duren, maar de leerlingen gaan nu morgenochtend met de bus terug. Dat bevestigt een woordvoerder van de school, schrijft RTV Noord.

"Vooraf krijgen de leerlingen een informatieboekje. Daarin staan tips, activiteiten, maar ook afspraken. Er staat bijvoorbeeld in dat leerlingen na middernacht niet naar buiten mogen en dat ze geen alcohol mogen drinken", zegt de woordvoerder. Bijna de helft van de leerlingen hield zich daar niet aan.

Geen incidenten
De school heeft besloten de volledige groep terug naar huis te sturen, omdat zoveel leerlingen betrokken waren. Dat was geen eenvoudige keuze, omdat ook leerlingen die zich wel aan de regels hielden daarvan de gevolgen ondervinden.

"Maar voor deze school is vertrouwen de basis. Ook het vertrouwen om je aan afspraken te houden. In dit geval vindt de school het dus belangrijk om een signaal af te geven, ook aan alle andere leerlingen van de school", aldus de woordvoerder.

Volgens de school hebben de leerlingen die 's nachts dronken, niet voor incidenten in Praag gezorgd.

https://nos.nl/artikel/26(...)uitgaande-scholieren
--------------------------

Lullig voor de leerlingen die niets gedronken hebben. Hopelijk krijgen ze hun geld terug.
  donderdag 3 september 2026 @ 07:28:30 #2
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221715838
Het land wat het meeste bier drinkt ter wereld.. en dan hopen dat ze niet gaan drinken |:( 8)7
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221715861
De alfa's zullen het wel weer verpest hebben voor de beta's.
pi_221715863
Zuipen is het enige waarvoor je daar naartoe gaat
  donderdag 3 september 2026 @ 07:50:20 #6
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221715920
Letterlijk waar pils vandaan komt en verwachten dat ze het niet gaan drinken _O-

Dan ben je wel naïef
pi_221715936
Poe poe nou nou, heftig zeg.
Zonder wrijving geen glans
pi_221715944
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:26 schreef Starhopper het volgende:

[..]
--------------------------

Lullig voor de leerlingen die niets gedronken hebben. Hopelijk krijgen ze hun geld terug.
Ik denk dat ze daar niet bij stil hebben gestaan.
Maar als ouder zou ik een deel inderdaad wel terug willen als mijn kind zich aan de afspraken heeft gehouden.
  donderdag 3 september 2026 @ 07:59:37 #9
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221715953
Overspannen gedoe vanwege een paar tieners die 's nachts een biertje gaan drinken.

Het zijn geen vmbo'ers dus ze kunnen zichzelf best wel redden op die leeftijd.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 3 september 2026 @ 08:04:18 #10
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221715968
quote:
Er staat bijvoorbeeld in dat leerlingen na middernacht niet naar buiten mogen en dat ze geen alcohol mogen drinken", zegt de woordvoerder. Bijna de helft van de leerlingen hield zich daar niet aan.
Goh :') ik kan me ook alleen nog het zuipen herinneren van dat soort uitjes.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221715977
Jezus, dat was de raison d'être van die reizen.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:06:09 #12
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_221715983
Geef geld maar terug aan de niet drinkers. Dit kan je niet maken
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_221715991
Nederlandse ouders kunnen niet opvoeden.
Corporate translator
pi_221716003
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:59 schreef MichaelScott het volgende:
Overspannen gedoe vanwege een paar tieners die 's nachts een biertje gaan drinken.

Blijkbaar wel.
Corporate translator
  PR/Manusje van alles donderdag 3 september 2026 @ 08:24:57 #15
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_221716046
Wat dacht je dat er zou gaan gebeuren bro.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_221716054
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat dacht je dat er zou gaan gebeuren bro.
Dat de ouders hun kinderen vooraf duidelijk hadden gemaakt dat de kinderen zich aan de afspraken en regels moeten houden?
Heel vreemd idee inderdaad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  PR/Manusje van alles donderdag 3 september 2026 @ 08:30:44 #17
Toezicht is gezond!
pi_221716060
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat de ouders hun kinderen vooraf duidelijk hadden gemaakt dat de kinderen zich aan de afspraken en regels moeten houden?
Doe niet zo naïef.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_221716063
quote:

Dan had je mijn schoolreis van de 5e klas eens mee moeten maken en dat was gymnasium.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:36:04 #19
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221716084
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:31 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Dan had je mijn schoolreis van de 5e klas eens mee moeten maken en dat was gymnasium.
Of de mijne, het enige café in het dorp in de Harz was de helft van bierglazen kwijt. :@
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_221716089
Wij deden lekker drinken in Boedapest en daarna met flappen geld daar een taxi betalen die ons naar het gastgezin reed, de beste middelbare school avond
  donderdag 3 september 2026 @ 08:39:17 #21
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221716098
Er zijn altijd wel kleine groepjes die zich niet aan de regels houden maar dit is wel een enorme groep.
Dat zou ik mij vroeger bij mijn schoolreisjes naar buitenland niet goed kunnen voorstellen.

Als 1 groepje dat doet kun je ze straffen en extra in de gaten houden, maar de helft van de groep is wel erg veel.
pi_221716103
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:50 schreef Friday12 het volgende:
Letterlijk waar pils vandaan komt en verwachten dat ze het niet gaan drinken _O-

Dan ben je wel naïef

_O_
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221716116
Praag… ik snap wel dat je daar gaat drinken om het leuk te hebben.

Ik ging er in 1995 heen met een schoolreisje. Geen idee wat we in zo’n ranzig onderontwikkeld derde wereld Oostblok land hadden te zoeken.
De Berlijnse muur was nog maar kort gevallen en het land was net gesplit van Slowakije.

Bij de grensovergang in Plzen ofzo werden we door soldaten met AK47’s uit de bus gehaald en zwaar gecontroleerd. Tevens probeerde Tsjechische Slavische grenshoertjes ons te verleiden.
Overal stonden gestrande auto’s die totaal waren gestript van allerlei onderdelen.

Eenmaal in Praag bleek ons hotel de zelfmoord hotspot te zijn van de stad. De communistische bevolking gebruikte het om er vanaf te springen.
Wat ik kon begrijpen want wat keken al die mensen boos met een zwartgallig gezicht. Ik heb werkelijk geen één Pragenees kunnen betrappen op een lach.

Ik kan mij nog herinneren dat enkele klasgenoten waren beroofd in de metro.
Iets met een saaie klok op een plein ofzo.
En dat er een markt was waar je obscure WOII shit kon kopen zoals Jodensterren, Hitlerjugend dolken en Nazi kleding met SS-runen.

Wellicht is er in 30 jaar wel wat veranderd, ik had in ieder geval niet meer de ambitie om de stad nog een keer te bezoeken.

Beter gaat zo’n school naar Parijs of London ofzo.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 3 september 2026 @ 08:45:27 #24
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_221716126
Schoolreis naar Berlijn was zo leuk omdat sommige leraren ook in mensen veranderden.
Maar goed in onze tijd (2006) mochten we drinken met 16.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_221716132
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:30 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Doe niet zo naïef.
Precies, zie hier een van de problemen van tegenwoordig.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:46:56 #26
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221716133
Scholieren die drinken... Er wordt ook nog aangegeven dat er geen enkele ongeregeldheden zijn geweest.

Deze generatie leerkrachten :') Die zouden een beroerte krijgen als ze in de jaren 70 les moesten geven.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221716137
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:36 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Of de mijne, het enige café in het dorp in de Harz was de helft van bierglazen kwijt. :@
Ja, bij ons hadden ze alcohol en stappen enzo expliciet toegestaan, dus je kan wel raden hoe dat afliep. Zeker ook omdat ze ons in een hotel met een gigantisch rooftopterras hadden gestopt.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:47:57 #28
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221716138
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Precies, zie hier een van de problemen van tegenwoordig.
"Tegenwoordig".
Vroeger was dit ook doodnormaal. Alleen werd toen wat meer geaccepteerd i.p.v. deze generatie scholen waar men al overstuur raakt als een kind witbrood en Wicky meeneemt. 8)7
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  donderdag 3 september 2026 @ 08:52:00 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221716156
Ik zou als ouder van een leerling die zich niet "misdragen" eens flink wat geld terug eisen van die reis die door toedoen van anderen wordt gestopt.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:53:58 #30
477768 TweedeKlum
pi_221716166
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:47 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ja, bij ons hadden ze alcohol en stappen enzo expliciet toegestaan, dus je kan wel raden hoe dat afliep. Zeker ook omdat ze ons in een hotel met een gigantisch rooftopterras hadden gestopt.
Wij zaten op de bovenste verdieping van een jeugdherberg en alle bierglazen lagen in de dakgoot want alle kamers werden doorzocht. _O-
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
  donderdag 3 september 2026 @ 08:55:30 #31
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221716170
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:53 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Wij zaten op de bovenste verdieping van een jeugdherberg en alle bierglazen lagen in de dakgoot want alle kamers werden doorzocht. _O-
Bij ons hebben mensen ook van behoorlijke hoogte flessen uit het raam gegooid nadat er doorzoeking werd aangekondigd. Ik heb nog uit het raam gekotst.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:57:21 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221716176
Ik ging bij de schoolreis op de Havo naar Barcelona, al zaten we in een hotel in Calella. Toen gingen we gewoon met de hele groep op stap naar een uitgekozen disco. Dat was goed te reguleren in plaats van eisen dat ze met de kippen op stok gaan.
pi_221716182
Dat is mijn oude school :@
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
  donderdag 3 september 2026 @ 09:00:49 #34
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221716185
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:42 schreef CoExist het volgende:

Ik ging er in 1995 heen met een schoolreisje. Geen idee wat we in zo’n ranzig onderontwikkeld derde wereld Oostblok land hadden te zoeken.
De Berlijnse muur was nog maar kort gevallen en het land was net gesplit van Slowakije.

Bij de grensovergang in Plzen ofzo werden we door soldaten met AK47’s uit de bus gehaald en zwaar gecontroleerd. Tevens probeerde Tsjechische Slavische grenshoertjes ons te verleiden.
Overal stonden gestrande auto’s die totaal waren gestript van allerlei onderdelen.

Eenmaal in Praag bleek ons hotel de zelfmoord hotspot te zijn van de stad. De communistische bevolking gebruikte het om er vanaf te springen.
Wat ik kon begrijpen want wat keken al die mensen boos met een zwartgallig gezicht. Ik heb werkelijk geen één Pragenees kunnen betrappen op een lach.

En dat er een markt was waar je obscure WOII shit kon kopen zoals Jodensterren, Hitlerjugend dolken en Nazi kleding met SS-runen.

Wellicht is er in 30 jaar wel wat veranderd, ik had in ieder geval niet meer de ambitie om de stad nog een keer te bezoeken.

Praag is best een mooie stad ben er zelf in 2008 geweest en had een mooie week, wat jij allemaal gezien hebt heb ik niets van meegekregen.
Mooie stad, mooie mensen.

Dus denk dat er in die 17 jaar flink veel veranderd is.
pi_221716187
In de jaren 90 waren wij allemaal stoned of leip of bezopen op schooltripjes van het Werkman. En alle klasseavonden en soms tijdens de les. Wiskundeleraar blowde gewoon mee.
pi_221716205
Praag, Boedapest, Barcelona.. ik zou vroeger al blij zijn als we met de klas naar Schubbekutjeveen konden gaan :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_221716221
https://nos.nl/artikel/26(...)doet-dat-niet-altijd

Maar besteedt het geld liever aan luxueuze vakantietripjes :') :N
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_221716235
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:53 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Wij zaten ook in een hotel van een halve ster ja _O- het was de bovenste verdieping van een gebouw dat verder appartementen had.

Er zijn wedstrijdjes verpissen gehouden vanaf dat dakterras, er moest smartengeld betaald worden aan een schoonmaker omdat een kamer zo enorm ondergekotst was dat hij het niet wilde schoonmaken... Kortom, een topreis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Irritatie100 op 03-09-2026 11:14:54 ]
pi_221716238
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:05 schreef TLC het volgende:
Praag, Boedapest, Barcelona.. ik zou vroeger al blij zijn als we met de klas naar Schubbekutjeveen konden gaan :')
Had jij geen werkweek dan :/
pi_221716247
Dat weet je toch van tevoren als je naar Praag gaat. Bij ons op school was het Polen of Londen. Helaas koos ik voor Londen als ik achteraf die verhalen over Polen hoorde. Stripclubs, goedkoop bier.
pi_221716250
quote:

Praag is een fantastische stad man. Parijs en Londen op veel vlakken voorbij. Al is het niet meer zo goedkoop als 10 jaar geleden.
pi_221716254
Niemand op wintersport geweest met school?

Dat was helemaal tot het naadje. Inclusief de juf van Frans die haar been brak op de piste en met een gipsvlucht naar huis moest.
Geloof dat het ook de eerste keer was dat ik alcohol dronk, een kleine capricia was ik toen nog.

En wat waren die appartementen slecht in Frankrijk zeg. Van die bunkbeds in een veel te klein appartement in een of ander heel lelijk gebouw in La Plagne.

Wel genoten van klasgenoten die aan de andere kant van de berg uitkwamen en toen een dure taxi terug moesten nemen. _O-

Ik heb daar meer pizza gegeten dan op de Rome-reis.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator / Colorchick donderdag 3 september 2026 @ 09:20:37 #43
382129 crew  Donna
pi_221716262
Ardennen klas 3. Fantastisch, wat een drank gedronken en veel gerookt, niet normaal.
  donderdag 3 september 2026 @ 09:21:47 #44
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221716265
quote:

Een voorvader van mij ging ooit naar Stalingrad, dat was toen ook geen pretje.

Alleen heeft het niet zo veel van doen meer met de wereld anno 2026
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_221716266
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:01 schreef laforest het volgende:
In de jaren 90 waren wij allemaal stoned of leip of bezopen op schooltripjes van het Werkman. En alle klasseavonden en soms tijdens de les. Wiskundeleraar blowde gewoon mee.
Haha, ik kende zelfs jongens die een xtc pilletje namen tijdens de les.
pi_221716267
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:01 schreef laforest het volgende:
Hier hetzelfde, eind jaren '80. De leraren deden net zo hard mee :D
pi_221716268
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:20 schreef Donna het volgende:
Ardennen klas 3. Fantastisch, wat een drank gedronken en veel gerookt, niet normaal.
Het hoort er ook wel een beetje bij, hè.
Niet dat het moet, alcohol en sigaretten. Maar welke puber heeft het niet geprobeerd? :D
- Goethe, “Faust”
pi_221716271
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:20 schreef Donna het volgende:
Naar de Ardennen gingen wij ook _O_

En een zeilkamp in Friesland lol
pi_221716275
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:21 schreef enmanuel het volgende:

[..]
Haha, ik kende zelfs jongens die een xtc pilletje namen tijdens de les.
Ik ook
pi_221716277
Niet op wintersport geweest. Wel naar Parijs. En we hadden ook wel een paar mensen in de groep die toch aan de goedkope shitwijn gingen maar de meesten deden dat gewoon niet. Terwijl in die tijd de leeftijdsgrens nog niet 18 jaar was.

De wet zegt tegenwoordig dat je onder de 18 niet mag drinken. Als school dien je dat ook te handhaven. Kan iedereen wel zanikken over die docenten die niets gewend zijn, maar het zijn wetten en regels waar ze mee moeten werken. Als er wel iets gebeurd met een van de leerlingen, heeft school een enorm probleem. En dan komen de ouders wel klagen dat uitgerekend hun kind niet voldoende beschermd is.
  Moderator / Colorchick donderdag 3 september 2026 @ 09:24:12 #51
382129 crew  Donna
pi_221716278
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Niet dat het moet, alcohol en sigaretten. Maar welke puber heeft het niet geprobeerd? :D
Er waren ook genoeg die het niet deden hoor, maar een beetje 'uitgaan' hoort er imo wel een beetje bij ja.
We waren ook niet stomdronken ofzo, maar iedereen had wel een paar drankjes op.
De leraar economie kwam bij ons roken. :7
pi_221716293
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:24 schreef Donna het volgende:

[..]
Er waren ook genoeg die het niet deden hoor, maar een beetje 'uitgaan' hoort er imo wel een beetje bij ja.
We waren ook niet stomdronken ofzo, maar iedereen had wel een paar drankjes op.
De leraar economie kwam bij ons roken. :7
Dat vond ik de tofste docenten ja. Waar je een band mee opbouwde en die gewoon mee deden.
- Goethe, “Faust”
pi_221716294
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:22 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Hier hetzelfde, eind jaren '80. De leraren deden net zo hard mee :D
Precies
pi_221716295
quote:
een biertje gaan drinken.
' een biertje gaan drinken.'

tegenweuuurdig beginnen ze vaak niet meer met 14 hea..
Kans is groter dus dat zodra ze daar mee in aanraking komen ze meteen los gaan en het op een zuipen zetten, kan klein beetje mis lopen a la magen leegpompen etcetera.
Lachen joh.
  donderdag 3 september 2026 @ 09:29:59 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221716302
Wij hadden overigens 1 leerling mee die daar een strafblad in Spanje heeft geregeld voor zichzelf door op de Ramblas iemand met een luchtpistool te beschieten.
  donderdag 3 september 2026 @ 09:30:05 #56
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221716303
Wij hingen de flessen drank met een touwtje uit het hotelraam of in de spoelbak van de WC om de kamerinspectie van de leraren te omzeilen. Beste schoolkamp ooit.

's nachts sluipen naar de kamers van de meiden. :9
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator / Colorchick donderdag 3 september 2026 @ 09:31:03 #57
382129 crew  Donna
pi_221716304
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:30 schreef Perrin het volgende:
Wij hingen de flessen drank met een touwtje uit het hotelraam of in de spoelbak van de WC om de kamerinspectie van de leraren te omzeilen. Beste schoolkamp ooit.
Guilty :7
pi_221716308
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:23 schreef miss_sly het volgende:
Niet op wintersport geweest. Wel naar Parijs. En we hadden ook wel een paar mensen in de groep die toch aan de goedkope shitwijn gingen maar de meesten deden dat gewoon niet. Terwijl in die tijd de leeftijdsgrens nog niet 18 jaar was.

De wet zegt tegenwoordig dat je onder de 18 niet mag drinken. Als school dien je dat ook te handhaven. Kan iedereen wel zanikken over die docenten die niets gewend zijn, maar het zijn wetten en regels waar ze mee moeten werken. Als er wel iets gebeurd met een van de leerlingen, heeft school een enorm probleem. En dan komen de ouders wel klagen dat uitgerekend hun kind niet voldoende beschermd is.
:D
Niet alle wetten en regels zijn in het buitenland hetzelfde als hier.
Onze twee buurlanden vinden bier en wijn kopen en drinken vanaf 16 jaar prima.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 3 september 2026 @ 09:32:11 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221716310
Ze deden trouwes niet zo moeilijk over alcohol. Ik geloof dat ik gewoon bierblikken in mijn rugzak had voor die 24-urige busreis.
pi_221716336
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:31 schreef capricia het volgende:

[..]
In Tjechie is de leeftijdsgrens ook 18.
pi_221716369
"De schoolreis zou van zondagochtend tot donderdagavond duren, maar de leerlingen gaan nu donderdagochtend met de bus terug. "

Goh, een paar uur eerder naar huis. _O- Dat zal ze leren.

Wat een komkommernieuws eigenlijk.
- Goethe, “Faust”
pi_221716408
Wat een naïef leraren/ school. Iedereen weet dat puber sowieso drank zal grijpen. Die leraren hebben vroeger hetzelfde meemaken. Dan gun je deze leerlingen niet eens.

Laat die leerling een leuk avond van maken. Zolang er geen problemen van maken, moet het kunnen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_221716440
Op onze stedentrip naar London waren we nog niet van de boot af of we waren al tats lam, fles Wodka 5 gulden, de leraren deden vroljk mee, adviseerden gewoon even vinger in de keel en je kop buiten boord als je ff niet lekker was.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221716460
Wat een bekrompen, haast Amerikaanse manier van handelen zeg. Dus er is niet eens iets voorgevallen van vernielingen, vechtpartijen of andere strafrechtwaardig wangedrag ofzo. Nee. Oeh, ze gingen uit en dronken bier!

Nou, dat deden niet alleen wij maar de leraren ook.

quote:
De school heeft besloten de volledige groep terug naar huis te sturen, omdat zoveel leerlingen betrokken waren. Dat was geen eenvoudige keuze, omdat ook leerlingen die zich wel aan de regels hielden daarvan de gevolgen ondervinden.

"Maar voor deze school is vertrouwen de basis. Ook het vertrouwen om je aan afspraken te houden. In dit geval vindt de school het dus belangrijk om een signaal af te geven, ook aan alle andere leerlingen van de school", aldus de woordvoerder.
Ik heb hier toch wel zo'n hekel aan, dat had ik al als kind wanneer leraren een hele klas lieten nablijven als een handjevol niet luisterden. Heel draconisch iedereen straffen omdat je een gedeelte blijkbaar niet onder controle hebt. En dan in dit geval nog wel voor zoiets onbenulligs als het drinken van bier. Wat is dit, een drillkamp?
pi_221716477
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:33 schreef thabit het volgende:
De alfa's zullen het wel weer verpest hebben voor de beta's.
:) :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 3 september 2026 @ 10:05:52 #66
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221716490
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:45 schreef borisz het volgende:
Schoolreis naar Berlijn was zo leuk omdat sommige leraren ook in mensen veranderden.
Maar goed in onze tijd (2006) mochten we drinken met 16.
Dat was ook nog wel de tijd dat coma-zuipen niet direct een doel an sich was. :+
  donderdag 3 september 2026 @ 10:09:14 #67
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221716506
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wat een bekrompen, haast Amerikaanse manier van handelen zeg. Dus er is niet eens iets voorgevallen van vernielingen, vechtpartijen of andere strafrechtwaardig wangedrag ofzo. Nee. Oeh, ze gingen uit en dronken bier!

Nou, dat deden niet alleen wij maar de leraren ook.
[..]
Ik heb hier toch wel zo'n hekel aan, dat had ik al als kind wanneer leraren een hele klas lieten nablijven als een handjevol niet luisterden. Heel draconisch iedereen straffen omdat je een gedeelte blijkbaar niet onder controle hebt. En dan in dit geval nog wel voor zoiets onbenulligs als het drinken van bier. Wat is dit, een drillkamp?
Er is natuurlijk wel wat veranderd, vroeger dronk je met 15 of 16 al, nu zijn er talloze campagnes geweest en regelgeving om ouders bang te maken dat er niet onder de 18 gedronken mag worden en als een kind dat wel doet dat ze blijvende hersenschade krijgen waar het IQ met elke slok een punt omlaag gaat!

Door dit soort angstzaaien krijg je ouders die dan ook echt niet willen dat hun kind van onder de 18 iets drinkt.
En als dat soort ouders horen dat hun kinderen op zo'n uitje zijn gaan drinken dan krijg je al gauw boze ouders bij de school die de begeleiding gaan aanklagen en wat dan ook.
pi_221716510
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:43 schreef capricia het volgende:
"De schoolreis zou van zondagochtend tot donderdagavond duren, maar de leerlingen gaan nu donderdagochtend met de bus terug. "

Eens, maar stel je voor dat één van die gasten zich van de planeet zuipt en in ziekenhuis beland of erger. Wereld is te klein want kutschool en kutleraren hadden dit maar moeten voorkomen. Zij zijn verantwoordelijk.
pi_221716546
quote:
6s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:10 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Eens, maar stel je voor dat één van die gasten zich van de planeet zuipt en in ziekenhuis beland of erger. Wereld is te klein want kutschool en kutleraren hadden dit maar moeten voorkomen. Zij zijn verantwoordelijk.
Dan kun je beter helemaal geen schoolreis meer doen?
- Goethe, “Faust”
pi_221716589
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Volgens mij zijn er ook steeds meer scholen die er vanaf zien. Al dan niet vanwege geld, al dan niet vanwege regeltjes. Maar dat is een gevoel.
Uberhaupt beter geen leraar meer worden. Ondankbaar beroep tegenwoordig :)
  donderdag 3 september 2026 @ 10:23:15 #71
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221716591
Dit gebeurd toch al decennia lang tijdens al dit soort reisjes? Hoort er bij
The more debt, the better
pi_221716599
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Of je leert je kinderen dat ze zich aan de regels en afspraken houden?

En inderdaad, er gaan steeds meer schoolreizen niet meer door. Omdat teveel ouders geen bijdrage (willen/kunnen) betalen en omdat de risico's te groot worden.

Veel ouders staan direct op de stoep bij school omdat er dingen gebeuren die hen niet aanstaan: dat andere kinderen drinken tijdens zo'n reis, of juist dat hun kind weliswaar gedronken heeft maar geen ellende veroorzaakt, of dat hun kind straf krijgt, etc.

Je doet het als school tegenwoordig niet gemakkelijk meer goed.
  donderdag 3 september 2026 @ 10:26:22 #73
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_221716610
Waarom is dit nationaal nieuws?

Is het nog steeds komkommertijd? Iedereen is toch inmiddels terug van vakantie?

NOS ook nog eens. Wat the fuck.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 3 september 2026 @ 10:31:22 #74
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221716749
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:23 schreef flyguy het volgende:
Dit gebeurd toch al decennia lang tijdens al dit soort reisjes? Hoort er bij
Bij de schoolreis van de 5e (Rome) op onze school hadden we ook een relletje. Twee jongens waren gewoon niet teruggekomen 's avonds op de afgesproken tijd expres en waren de hele nacht wezen hoeren en snoeren terwijl de leraren dus in paniek begonnen te raken. Kwamen ze dus kacheltje lam aanzetten bij het ontbijt. Reprimande. Nou ja, de volgende avond weer, en de avond erna ook.

Dus toen hebben ze besloten om die twee etters op het vliegtuig naar huis te bonjouren. Ze konden niet instaan voor hun veiligheid omdat ze er steeds vandoor gingen, ze lagen overdag te kotsen en konden niet mee op excursies dus er moest één begeleider achterblijven speciaal voor hen en ze weigerden dus te gaan luisteren.

Je zou denken dat die ouders zich kapot schaamden voor het gedrag van die twee, maar nee, ze begonnen een procedure omdat hun bloedjes "zomaar voor normaal gedrag" eruit waren getrapt en voor de kosten van de vliegtickets. :r Volgens mij kregen ze nul op het rekest maar hoe eikelig kun je zijn over je kutkinderen zeg?

Bij deze groep hadden ze ook op eigen kosten die 72 terug moeten trappen. Die rest heeft zich toch gedragen? Dat wordt een fijne rit naar huis...
  donderdag 3 september 2026 @ 10:37:26 #75
477768 TweedeKlum
pi_221716929
Ik zat toen nog niet zelf in VWO-6, die gingen altijd een week naar de DDR en Oost-Berlijn. Hebben die knuppels geprobeerd een Oost-Duitse gozer mee proberen te smokkelen in de bus, ze waren alleen even de grenscontrole vergeten. 8)7

Was gelijk de laatste keer. _O-
  donderdag 3 september 2026 @ 10:41:50 #76
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221716993
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:37 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik zat toen nog niet zelf in VWO-6, die gingen altijd een week naar de DDR en Oost-Berlijn. Hebben die knuppels geprobeerd een Oost-Duitse gozer mee proberen te smokkelen in de bus, ze waren alleen even de grenscontrole vergeten. 8)7

Wtf echt?!
  PR/Manusje van alles donderdag 3 september 2026 @ 10:42:43 #77
Toezicht is gezond!
pi_221716999
quote:

Dat is dan wel weer grappig. _O-
  donderdag 3 september 2026 @ 10:43:12 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221717002
Mijn studentenkamp voor snowflakes is wel een goed idee voor die school.

quote:
7:30: Wakker worden en uitgebreid douchen

8:00 Tijd voor een macrobiotisch verantwoord van havermout met zonnebloempitten

9:00 Een kringgesprek in kleermakerszit houden waarin ieder uitgebreid zijn gevoelens deelt en naar elkaar zal luisteren.

10:00 We gaan collecteren in het nabijgelegen dorp voor Zimbabwaanse transgenders met jicht.

12:30 Tijd voor de lunch, allemaal een plak tofoe met gember

13:30 We fietsen naar een in de buurt liggend bejaardentehuis waar we de hele middag vrijwilligerswerk voor oudjes gaan doen

18:00 Eten. Vanavond gezeefde erwten met zeewier op het menu

19:00 We hebben allemaal onze studieboeken meegenomen. Dus twee uur lang stil zijn en je studie voorbereiden. Ouderejaars zijn aanwezig om te overhoren.

21:00
We gaan gezellig samen ganzenborden en mens-erger-je-niet-en. Dit onder het genot van een pot verse kamillethee en wat schijfjes komkommer met kervelzaad. We zetten ook een muziekje op. Lekker swingen op verantwoorde klanken van Coldplay en Train.

23:00
Vroeg onder de wol, jongens en meisjes natuurlijk gescheiden en handjes boven de dekens
pi_221717007
quote:

Ik denk dat juist de vmbo’ers zich beter kunnen redden dan de vaak wat kneuzige vwo’ers.
  donderdag 3 september 2026 @ 10:50:58 #80
477768 TweedeKlum
pi_221717078
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:41 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Wtf echt?!
Ja, 1986 of zo.
  donderdag 3 september 2026 @ 10:56:03 #81
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221717146
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Helaas voelen veel scholen zich wel gedwongen om de Nederlandse norm ook in het buitenland te hanteren.
Ik laat in vergaderingen daar echt wel eens tegengeluid op horen, maar directies durven het gewoon niet aan. Het is gewoon een teken van de tijd. De hele samenleving is in de loop der jaren enorm vertrut. Scholen blijven daarvan niet gevrijwaard.
Life is what you make it.
pi_221717156
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:43 schreef Hexagon het volgende:
Mijn studentenkamp voor snowflakes is wel een goed idee voor die school.

7:30: Wakker worden en uitgebreid douchen
Uitgebreid douchen mag niet meer, dus maximaal 5 minuten ;)
pi_221717198
quote:

[..]
Ja, jij deed in je jeugd echt alles wat je ouders zeiden :') . Ik kan me geen schoolreisje van vroeger herinneren waar niet gedronken werd. Gelukkig werd er toen nog niet zo panisch op gereageerd.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_221717206
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:56 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Helaas voelen veel scholen zich wel gedwongen om de Nederlandse norm ook in het buitenland te hanteren.
Ik laat in vergaderingen daar echt wel eens tegengeluid op horen, maar directies durven het gewoon niet aan. Het is gewoon een teken van de tijd. De hele samenleving is in de loop der jaren enorm vertrut. Scholen blijven daarvan niet gevrijwaard.
Terwijl je weet dat er gedronken wordt. In het voorbeeld van de OP gaat het om 50% van de leerlingen. Het is dus niet een enkeling, of een bijzonder geval. Dat is gewoon de halve jaargroep.
Trimbos geeft ook gewoon aan dat onder de 18 jarige drie kwart wel eens alcohol drinkt. Waarvan 58% de laatste maand.

Als je een regel instelt die zo massaal overtreden wordt, en de sanctie is een paar uur eerder naar huis, is die regel dan wel slim, of is het beter om om te denken?
- Goethe, “Faust”
pi_221717213
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:03 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]
Ja, jij deed in je jeugd echt alles wat je ouders zeiden :') . Ik kan me geen schoolreisje van vroeger herinneren waar niet gedronken werd. Gelukkig werd er toen nog niet zo panisch op gereageerd.
Ik moet de eerste puber nog tegenkomen die precies doet wat zijn ouders zeggen.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 3 september 2026 @ 11:09:00 #86
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221717219
Eindexamenjaar gingen we naar Parijs en met de leraren samen naar een typisch frans café, allemaal aan het bier en de wijn.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221717226
_O-

Prima gedaan door de leerlingen
pi_221717251
In een gezonde situatie kan je als school omgaan met dit soort puberale-fratsen, zonder dat je de boel helemaal moet beëindigen. Toen ik de titel las, dacht ik aan buitengewoon heftige rellen.
pi_221717274
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:03 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]
Zeker niet.
Maar als ik me niet aan de regels hield van school en straf kreeg, stonden mijn ouders niet verontwaardigd op de stoep om hun engeltje te verdedigen en school verantwoordelijk te houden voor wat ik fout deed.
pi_221717278
Zo leren de goede wel meteen hoe de wereld werkt.
pi_221717289
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:26 schreef SpecialK het volgende:
Waarom is dit nationaal nieuws?

Is het nog steeds komkommertijd? Iedereen is toch inmiddels terug van vakantie?

NOS ook nog eens. Wat the fuck.
hartstikke trots dat jullie allemaal naar school zijn blijven gaan :D

Wij zijn een keer naar Ameland geweest. Dat hadden ze slim gedaan. Want daar bleek 1 slijterij te zitten en die verkocht niet aan scholieren

Het enige land waar ik met school heen ben geweest is het land van ooit, dat was zo kut.

Maar wel hele toffe verhalen hier :D

Gelukkig compenseerde onze buurt met tripjes naar Lloret en Salou op 16 en 17e, dus geen medelijden.

Prima naar me zin gehad enige wat ik hoefde te doen was veilig thuiskomen.
Hell To The Liars
  donderdag 3 september 2026 @ 11:23:15 #92
307622 Perox
(niet de echte)
pi_221717313
Dit had je als school ook handiger kunnen aanpakken. Laat de leerlingen vooraf individueel een overeenkomst tekenen. Bij overtreding van de regels terug naar huis op eigen kosten.

En vroeger is dood. Nu is het niet normaal meer om je kacheltje lam te zuipen als scholier.
pi_221717318
quote:

:o
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_221717327
quote:

Ik ben er rond dezelfde tijd geweest en had een hele andere ervaring. Hetgeen jij schetst was het beeld wat ik had, in de praktijk viel me dat reuze mee. Naast het stappen en de goedkope alcohol vond ik de stad nog verbazend mooi ook. Vraag me af of jij wel geweest bent :D
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_221717340
5-VWO dan ga je toch wat drinken?

Bij mijn dochter van 15 in de 2e ging de helft dronken terug naar het hotel om 4:30 en zelfs dat werd geaccepteerd
Vakman pur sang
pi_221717382
Regels, geen afspraken. Het gaat meteen al mis bij het niet spreken van duidelijke taal. Er is een gezagsrelatie, je mag mee onder voorwaarden door de school gesteld, doe dan niet alsof die leerlingen op gelijkwaardige basis het niet naar buiten gaan en het geen alcohol drinken hebben uitonderhandeld. Je bent niet de leerlingen hun beste vriend hoe goed dat ook voelt, vrienden maken afspraken, leraren vertellen leerlingen wat ze moeten doen en laten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221717384
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker niet.
Maar als ik me niet aan de regels hield van school en straf kreeg, stonden mijn ouders niet verontwaardigd op de stoep om hun engeltje te verdedigen en school verantwoordelijk te houden voor wat ik fout deed.
Daar is hier toch helemaal geen sprake van in dit artikel?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_221717440
quote:

_O-

Goed topic is dit aan het worden met al die verhalen :7
pi_221717441
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:35 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]
Daar is hier toch helemaal geen sprake van in dit artikel?
Dat zeg ik ook niet?
  donderdag 3 september 2026 @ 11:43:32 #100
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221717503
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:27 schreef Lospedrosa het volgende:
5-VWO dan ga je toch wat drinken?
Ik vermoed dat er niet "wat is gedronken" maar dat het uit de hand liep met het drinken en er werd in het artikel ook gesproken over tijden waar men zich niet aan hield. Ze gaan echt niet van alles op de schop gooien omdat er drie keer een paar minuutjes te laat werd gekomen met een slokje op.
quote:
Bij mijn dochter van 15 in de 2e ging de helft dronken terug naar het hotel om 4:30 en zelfs dat werd geaccepteerd
Dat is echt belachelijk. Lekker veilig ook 8)7
pi_221717515
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:26 schreef Starhopper het volgende:
"Vooraf krijgen de leerlingen een informatieboekje. Daarin staan tips, activiteiten, maar ook afspraken. Er staat bijvoorbeeld in dat leerlingen na middernacht niet naar buiten mogen en dat ze geen alcohol mogen drinken", zegt de woordvoerder. Bijna de helft van de leerlingen hield zich daar niet aan.
Dit is toch al zolang schoolreisjes/kampen bestaan? Was bij ons vroeger ook maar toen mocht je gewoon drinken vanaf je 16e en werd er ook niet spastisch overgedaan wanneer je 15 was.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221717535
Over alcohol gesproken, wij hadden onze schoolfeesten altijd in de aula van de school en niet in een club ofzo. De regel was dat de bovenbouw (klas 4/5/6) alcohol mocht drinken. Ging dus niet op leeftijd, ik was 14 toen ik naar de 4e ging maar dan kreeg ik gewoon bier mee, ook op de momenten dat er een leraar achter de bar stond. Sowieso dronk bijna iedereen uit lagere klassen gewoon vrolijk mee, er werd gewoon een bovenbouwer in de rij gezet. Mooie tijden waren dat.
Je mocht tijdens die feesten ook altijd gewoon roken binnen trouwens. Ik klink echt als een oude zak nu, maar ik heb in 2007 mijn diploma gehaald dus dat valt nog wel mee ook :D
  donderdag 3 september 2026 @ 11:51:58 #103
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221717546
Vraag me af waarom de school voor Praag koos. Ik bedoel, is een geweldige stad, maar er zijn tig mooie steden en Dichterbij. Voor de taal lijkt mij ook niet.
pi_221717551
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:39 schreef Zoddie het volgende:
Er zijn altijd wel kleine groepjes die zich niet aan de regels houden maar dit is wel een enorme groep.
Dat zou ik mij vroeger bij mijn schoolreisjes naar buitenland niet goed kunnen voorstellen.

Als 1 groepje dat doet kun je ze straffen en extra in de gaten houden, maar de helft van de groep is wel erg veel.
Bij ons op schoolkamp van vwo 2 was het ook 3/4.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  FOK!Fotograaf donderdag 3 september 2026 @ 11:54:06 #105
842 Zorro
Z
pi_221717553
quote:

Dat was ook het eerste wat ik dacht.
Het is wat.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_221717561
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:13 schreef theunderdog het volgende:
In een gezonde situatie kan je als school omgaan met dit soort puberale-fratsen, zonder dat je de boel helemaal moet beëindigen. Toen ik de titel las, dacht ik aan buitengewoon heftige rellen.
En belanden dit soort artikelen niet in de media. Wat een kul zeg, op een beetje gezonde school gebeurt dit wel eens.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 3 september 2026 @ 11:58:16 #107
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_221717578
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:05 schreef BE het volgende:

[..]
Dat was ook nog wel de tijd dat coma-zuipen niet direct een doel an sich was. :+
Idd. Maar er werd iedere avond vanaf het eten tot laat wel goed gedronken.

(en sommige docenten waren ook blij een weekje van huis te zijn)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_221717588
quote:
6s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:54 schreef Zorro het volgende:

[..]
Dat was ook het eerste wat ik dacht.
Het is wat.
Water is nat.
Pubers puberen.
- Goethe, “Faust”
pi_221717622
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:57 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Uitgebreid douchen mag niet meer, dus maximaal 5 minuten ;)
In 5 minuten (haren) wassen, fappen en de boel schoonspoelen is aardig aanpoten.
pi_221717627
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:43 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik vermoed dat er niet "wat is gedronken" maar dat het uit de hand liep met het drinken en er werd in het artikel ook gesproken over tijden waar men zich niet aan hield. Ze gaan echt niet van alles op de schop gooien omdat er drie keer een paar minuutjes te laat werd gekomen met een slokje op.
[..]
Dat is echt belachelijk. Lekker veilig ook 8)7
Wat is daar onveilig aan? Nog geen 10 jaar geleden was dat niet eens noemenswaardig.
pi_221717635
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 12:07 schreef CarbonC het volgende:
In 5 minuten (haren) wassen, fappen en de boel schoonspoelen is aardig aanpoten.
Opschieten dus o|O
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 12:39:34 #112
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_221717768
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:25 schreef Tim_G het volgende:

[..]
Ik ben er rond dezelfde tijd geweest en had een hele andere ervaring. Hetgeen jij schetst was het beeld wat ik had, in de praktijk viel me dat reuze mee. Naast het stappen en de goedkope alcohol vond ik de stad nog verbazend mooi ook. Vraag me af of jij wel geweest bent :D
Dit, herken mij ook totaal niet in wat hij schetst.
Mooiste stad van Europa.
What can change the nature of a man?
pi_221717818
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vraag me af waarom de school voor Praag koos. Ik bedoel, is een geweldige stad, maar er zijn tig mooie steden en Dichterbij. Voor de taal lijkt mij ook niet.
Vanwege de bekendheid denk ik? Veel buitenlandse toeristen gaan ook naar Amsterdam, terwijl andere steden veel leuker zijn.
pi_221717849
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Bier natuurlijk. :P
- Goethe, “Faust”
pi_221717893
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:50 schreef Irritatie100 het volgende:
Over alcohol gesproken, wij hadden onze schoolfeesten altijd in de aula van de school en niet in een club ofzo. De regel was dat de bovenbouw (klas 4/5/6) alcohol mocht drinken. Ging dus niet op leeftijd, ik was 14 toen ik naar de 4e ging maar dan kreeg ik gewoon bier mee, ook op de momenten dat er een leraar achter de bar stond. Sowieso dronk bijna iedereen uit lagere klassen gewoon vrolijk mee, er werd gewoon een bovenbouwer in de rij gezet. Mooie tijden waren dat.
Je mocht tijdens die feesten ook altijd gewoon roken binnen trouwens. Ik klink echt als een oude zak nu, maar ik heb in 2007 mijn diploma gehaald dus dat valt nog wel mee ook :D
Natuurlijk absurd om een kind drank te geven, maar een schoolfeest is tenminste nog een gecontroleerde omgeving.
Als een paar pubers tot diep in de nacht op pad gaan in een vreemde stad om te zuipen dan lijkt mij dat reden genoeg om de boel af te blazen. Mensen die het okay vinden want "vroeger deden we het ook" zouden op hun achterste poten staan als ze lazen dat een scholier vermist/vermoord is tijdens een schoolreisje naar het buitenland.
pi_221717906
quote:
4s.gif Op donderdag 3 september 2026 13:04 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Natuurlijk absurd om een kind drank te geven, maar een schoolfeest is tenminste nog een gecontroleerde omgeving.
Als een paar pubers tot diep in de nacht op pad gaan in een vreemde stad om te zuipen dan lijkt mij dat reden genoeg om de boel af te blazen. Mensen die het okay vinden want "vroeger deden we het ook" zouden op hun achterste poten staan als ze lazen dat een scholier vermist/vermoord is tijdens een schoolreisje naar het buitenland.
Je dacht dat ze in L'oret aan de frisdrank gaan?
  donderdag 3 september 2026 @ 13:15:22 #117
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_221717937
Deze reisjes waren er toch juist om te zuipen
  donderdag 3 september 2026 @ 13:16:56 #118
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221717945
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:08 schreef HSG het volgende:
Nederlandse ouders kunnen niet opvoeden.
Dit.
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  donderdag 3 september 2026 @ 13:26:48 #119
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221717995
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 12:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wat is daar onveilig aan? Nog geen 10 jaar geleden was dat niet eens noemenswaardig.
Wat is er onveilig aan 15-jarige grietjes die stomdronken om 4:30 over straat zwalken in een vreemde stad? Is dat de vraag?
  donderdag 3 september 2026 @ 13:30:35 #120
477768 TweedeKlum
pi_221718014
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 13:15 schreef jigggy het volgende:
Deze reisjes waren er toch juist om te zuipen
Dit.
pi_221718021
Wat een toffe verhalen hier, smakelijk gelachen om sommige posts _O- iemand mee smokkelen in de bus, wtf :D

Jammer van de serieuze posts in het topic met regeltjes dit, regeltjes dat, gesprekje hier, gesprekje daar en pubers die zogenaamd braaf luisteren daarna(ar) _O-
pi_221718051
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb dat nooit geprobeerd omdat ik mijn vader heb weg zien kwijnen door zijn alcoholverslaving en mijn moeder het altijd moest ontgelden als hij weer eens bezopen was. Geweldig spul dat alcohol :)

Misschien ben ik daarom wel zo saai.
Staatsondermijnende linkse sneuneus en klimaat mongool
pi_221718079
Tijdens onze trip in London hebben we trouwens de voorpagina van de Telegraaf gehaalt, we hadden per ongeluk een tast met drank en eten onder een bankje laten staan op Waterloo (of een ander groot station), midden in de spits, en de Golfoorlog was net uitgebroken. Toen we onze tas ophaalden hoorden we dat de hele centreline 20 minuten stil had gelegen door dit geintje, en die fles drank kregen we niet terug.
pi_221718086
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 13:26 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Wat is er onveilig aan 15-jarige grietjes die stomdronken om 4:30 over straat zwalken in een vreemde stad? Is dat de vraag?
Ja leg het maar eens uit. Want dat was/is doodnormaal in veel landen en ook in NL tot een jaar of 10 geleden.
We moeten hier geen Amerikaanse toestanden geen creëren waarin ouders bang zijn als de kinderen buitenspelen.
pi_221718099
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 13:31 schreef DjVero het volgende:
Wat een toffe verhalen hier, smakelijk gelachen om sommige posts _O- iemand mee smokkelen in de bus, wtf :D

Jammer van de serieuze posts in het topic met regeltjes dit, regeltjes dat, gesprekje hier, gesprekje daar en pubers die zogenaamd braaf luisteren daarna(ar) _O-
Of ze zelfs een overeenkomst laten tekenen! Want pubers staan erom bekend dat ze afspraken altijd nakomen, en ook goed de gevolgen overzien als ze dat niet doen. Als je ze dus iets laat ondertekenen houden ze zich daaraan.
pi_221718106
In 5-vwo zaten we massaal aan de wijn in Rome, de grote reis waar je je hele schooltijd naartoe leefde. Lekker warmpjes over die pleinen slenteren, iedereen gelukkig. Had het niet willen missen zo.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_221718167
Wat een naïviteit van die school zeg.

Je organiseert een reisje naar Praag, sedert het jaar kruik drank- en feesthoofdstad van Europa, waar een biertje zo'n 2,5 keer goedkoper is dan in Nederland, met een kudde 15-, 16- en 17-jarigen. En dan is je meesterplan: “Foei jongens, niet drinken hè!”

Wat dénk je dat er gebeurt? _O- _O- _O- _O-

Wordt nog mooier als over 9 maanden blijkt dat ze in Praag niet alleen met alcohol hebben geëxperimenteerd. :9~

_O- _O- _O- :B *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door Justinn op 03-09-2026 14:05:02 ]
pi_221718176
Wij gingen in de vierde ook naar Rome toe en sliepen in het klooster. Natuurlijk werd daar vanalles mee naar binnen gesmokkeld en bleef het 's avonds niet bij cola :')

Docent was niet bepaald blij, maar we maakten alles goed door zo'n laserpen bij zo'n lokale medelander te kopen want "meneer, dan kunt u heel makkelijk dingen aanwijzen op het bord op school".

Mooie tijd _O_
pi_221718197
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 13:47 schreef Fleischmeister het volgende:
In 5-vwo zaten we massaal aan de wijn in Rome, de grote reis waar je je hele schooltijd naartoe leefde. Lekker warmpjes over die pleinen slenteren, iedereen gelukkig. Had het niet willen missen zo.
Oh ja, dit doet me weer denken aan nog zo'n verhaal van onze Rome-reis in de 5e. Toen gingen we naar een restaurant, maar voor zo'n grote groep is er natuurlijk niet zomaar ruimte dus het restaurant was al van te voren geregeld. Die hadden het een goed idee gevonden om voor ons extra tafels neer te zetten in de wijnkelder, terwijl de leraren gewoon boven konden eten _O-
  donderdag 3 september 2026 @ 14:06:35 #130
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221718231
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja leg het maar eens uit. Want dat was/is doodnormaal in veel landen en ook in NL tot een jaar of 10 geleden.
We moeten hier geen Amerikaanse toestanden geen creëren waarin ouders bang zijn als de kinderen buitenspelen.
Het was 10 jaar geleden ook niet normaal of veilig, sorry.
Buitenspelen is iets totaal anders dan tegen elke afspraak of gezond verstand in zwaar minderjarigen zich vol te laten gieten met alcohol.

Mijn neefje is een paar maanden geleden in het ziekenhuis terecht gekomen bij het "buitenspelen" en die kinderarts heeft even uitgetekend wat er allemaal stuk was, nog kon gaan en hoe abnormaal en onverstandig het is.

Het lijkt wel of iedereen uit angst voor vertrutting alles maar krampachtig als normaal wil duiden.
  donderdag 3 september 2026 @ 14:08:19 #131
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221718240
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 13:56 schreef Justinn het volgende:
Wat een naïviteit van die school zeg.

[ afbeelding ]

Je organiseert een reisje naar Praag, sedert het jaar kruik drank- en feesthoofdstad van Europa, waar een biertje zo'n 2,5 keer goedkoper is dan in Nederland, met een kudde 15-, 16- en 17-jarigen. En dan is je meesterplan: “Foei jongens, niet drinken hè!”

Wat dénk je dat er gebeurt? _O- _O- _O- _O-

Wordt nog mooier als over 9 maanden blijkt dat ze in Praag niet alleen met alcohol hebben geëxperimenteerd. :9~

_O- _O- _O- :B *O*
Jezus, zelden zo'n lelijke kaart gezien. Doet pijn aan m'n ogen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 3 september 2026 @ 14:10:47 #132
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_221718249
quote:

[..]
Tegen een stel pubers zeggen dat ze zich op een uitje naar Praag aan de regels moeten houden, dat gaat werken ja. Wereldvreemd genot. En dat heeft niks te maken met de problemen van tegenwoordig zoals je later zegt want 'vroegah' werd er ook massaal gezopen op dit soort uitjes. En niet alleen door de 16+ mensjes.
  donderdag 3 september 2026 @ 14:13:09 #133
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_221718260
16 en 17 jarigen die een paar biertjes nuttigen?? HEILIGSCHENNIS!!!

Ik ben ook op schoolvakantie geweest naar Tjechie. Ik weet niet meer hoe het geregeld was maar wij zijn ook gewoon uitgeweest.

Niks geen probleem. Sure was VMBO maar who cares
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_221718311
Wat een overdreven kansloos gezeik dit.

16 en 17 jarigen die een biertje drinken... hallo zeg. Stop de persen, start de bussen.

quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:10 schreef maxi-mus het volgende:

[..]
Tegen een stel pubers zeggen dat ze zich op een uitje naar Praag aan de regels moeten houden, dat gaat werken ja. Wereldvreemd genot. En dat heeft niks te maken met de problemen van tegenwoordig zoals je later zegt want 'vroegah' werd er ook massaal gezopen op dit soort uitjes. En niet alleen door de 16+ mensjes.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221718315
quote:

NiiiiiiiiEEEEUWS!!!
PersBERICHT!!!
Nu punt NL!!!!!

Policor waanzin van tegenwoordig.
1947-2016
  donderdag 3 september 2026 @ 14:21:02 #136
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221718323
Beetje raar dat er wordt gedaan alsof het een kwestie was van "een biertje drinken". Alsof een school daarvan schrikt.
pi_221718343
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:21 schreef Qarrad het volgende:
Beetje raar dat er wordt gedaan alsof het een kwestie was van "een biertje drinken". Alsof een school daarvan schrikt.
Als scholieren het massaal op een zuipen zetten tijdens een schoolreisje, moet je je ook misschien gaan afvragen wat voor programma je hebt opgesteld als school ;)
1947-2016
  donderdag 3 september 2026 @ 14:28:06 #138
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221718354
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als scholieren het massaal op een zuipen zetten tijdens een schoolreisje, moet je je ook misschien gaan afvragen wat voor programma je hebt opgesteld als school ;)
Dat klinkt wel heel defaitistisch. "Ja ik had geen keuze want ik moest anders naar kunst kijken" of zo.
pi_221718378
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:28 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat klinkt wel heel defaitistisch. "Ja ik had geen keuze want ik moest anders naar kunst kijken" of zo.
Ik zet het ook liever op een zuipen voordat ik naar bepaalde kunst ga kijken idd. Misschien dat ik het dan ga snappen... Veel kunstenaars zitten ook aan de middelen als ze iets maken, misschien dat ik dan kan 'levelen' met ze.

:+
1947-2016
  donderdag 3 september 2026 @ 14:33:20 #140
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221718388
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik zet het ook liever op een zuipen voordat ik naar bepaalde kunst ga kijken idd. Misschien dat ik het dan ga snappen... Veel kunstenaars zitten ook aan de middelen als ze iets maken, misschien dat ik dan kan 'levelen' met ze.

:+
Potverdomme, je hebt gelijk!
Blijkt The Grateful Dead echt ge-wel-dig na een paddo!
pi_221718397
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:17 schreef Red_85 het volgende:

16 en 17 jarigen die een biertje drinken... hallo zeg. Stop de persen, start de bussen.
[..]

De tienerdisco is ook failliet sinds de leeftijdsgrens naar de 18 jaar is gegaan.
Ging je met de touringsbus heen en terug vanaf de parkeerplaats en alleen met leeftijdsgenootjes. Onder toeziend oog een biertje of mixdrankje drinken en als je geluk had die avond tongen of even bij een meisje in d'r onderbroekje friemelen. :P
Maar dat is wat anders dan tieners die er zelf op uit gaan en zich volgooien met alcohol in een land waar er nauwelijks controle is.
pi_221718450
quote:
4s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:34 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Ging je met de touringsbus heen en terug vanaf de parkeerplaats en alleen met leeftijdsgenootjes.
Jaaaa, de Starlight in Nijkerkerveen als er hardstyle-djs draaiden _O_
pi_221718549
quote:
4s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:34 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
De tienerdisco is ook failliet sinds de leeftijdsgrens naar de 18 jaar is gegaan.
Ging je met de touringsbus heen en terug vanaf de parkeerplaats en alleen met leeftijdsgenootjes. Onder toeziend oog een biertje of mixdrankje drinken en als je geluk had die avond tongen of even bij een meisje in d'r onderbroekje friemelen. :P
Maar dat is wat anders dan tieners die er zelf op uit gaan en zich volgooien met alcohol in een land waar er nauwelijks controle is.
Wij hadden helemaal geen tienerdisco. Wij hadden foute apreskitenten en stampkroegen in de buurt waar je als 16-17jarige gewoon naar binnen kon. Kreeg je alleen een andere kleur bandje om dat je geen sterke drank kon bestellen bij de barman.

En wel eens van schuurfeesten gehoord?
1947-2016
pi_221718569
Drank en zuipen hebben hier niets mee te maken.
Een grote groep leerlingen heeft tijdens schooltijd (door de week) vooraf gemaakte afspraken geschonden, terwijl ze wisten wat de consequenties waren.

Ik was vroeger ook al bezopen op m'n 16e, op schoolfeestjes of elders.
De zuipregels waren toen anders.

Maar als een leerling op onze middelbare school (jaren 70 en 80) regels en afspraken schond en het werd ontdekt, dan stonden daar straffen of maatregelen tegenover.

In feite is dit bericht gewoon een geen nieuwsbericht.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_221718573
In Praag kan je toch helemaal niet uitgaan? Je hebt 1 grote mega disco van meerdere verdiepingen in het centrum (waar niks aan is), that's it.
pi_221718661
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:06 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Buitenspelen is iets totaal anders dan tegen elke afspraak of gezond verstand in zwaar minderjarigen zich vol te laten gieten met alcohol.

Mijn neefje is een paar maanden geleden in het ziekenhuis terecht gekomen bij het "buitenspelen" en die kinderarts heeft even uitgetekend wat er allemaal stuk was, nog kon gaan en hoe abnormaal en onverstandig het is.

Het lijkt wel of iedereen uit angst voor vertrutting alles maar krampachtig als normaal wil duiden.
Sorry maar dat was het wel.
Iedereen en zijn moeder ging alleen naar Spanje, Turkije, Griekenland op zuipvakantie op zijn 16e.
En dronk op zijn 15e in kantines.

Waar het fout is gegaan is het illegaal maken zodat men nu eerder ene rijbewijs heeft dan officieel mag drinken. En dat de kinderen ook eerder aan de andere drugs gaan want dat is veel makkelijker te verkrijgen.

Al die vertrutting leidt 9/10 keer tot dit soort effecten ipv ze op te lossen.
pi_221718666
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Iedereen en zijn moeder ging alleen naar Spanje, Turkije, Griekenland op zuipvakantie op zijn 16e.

Waar het fout is gegaan is het illegaal maken zodat men nu eerder ene rijbewijs heeft dan officieel mag drinken. En dat de kinderen ook eerder aan de andere drugs gaan want dat is veel makkelijker te verkrijgen.

Peter Langehout Reizen *O*
En dan kwam je in Lloret of Salou de halve randstad tegen, joh jij ook hier 🤣
Hell To The Liars
pi_221718690
quote:

[..]
Jij denkt dat jouw kinderen je alles thuis vertellen? :D

Soms is het beter om iets niet te verbieden, zodat er gewoon over gesproken kan worden.
pi_221718696
Niet dronken ontmaagd worden op je schoolreisje :')
pi_221718702
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het opmerkelijke is niet dat 16/17 jarige een biertje drinken. Het opmerkelijke is de compleet overdreven reactie van de school en dat dit dan ook nog in de krant komt. :D
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 15:24:43 #151
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221718704
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wij hadden helemaal geen tienerdisco. Wij hadden foute apreskitenten en stampkroegen in de buurt waar je als 16-17jarige gewoon naar binnen kon. Kreeg je alleen een andere kleur bandje om dat je geen sterke drank kon bestellen bij de barman.

En wel eens van schuurfeesten gehoord?
Of gewoon de Keet. Of als er ouders op pad waren daar thuis.
Rustaaagh...
pi_221718713
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:06 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nooit van Bulgarije Sunny Beach, Cherso of Salou gehoord zeker?
  donderdag 3 september 2026 @ 15:27:41 #153
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221718722
Ergens wordt dit natuurlijk ook veroorzaakt door het zero-tolerance beleid.
Als leerlingen op zo een reis gewoon bij het eten of het avondprogramma een drankje kunnen doen, voelen ze ook minder de behoefte om vervolgens tegen alle afspraken in tot heel laat spoorloos te zijn.

Want dat laatste leidt er in mijn ervaring ook toe dat ze de volgende dag alleen maar aan het zeuren zijn dat ze zo moe zijn en nergens zin in hebben. Of ze komen overal veel te laat aanpakken, waardoor je als groep voortdurend staat te wachten. Losser mag men echt, maar het moet wel werkbaar blijven.
Life is what you make it.
pi_221718724
Wat had die school eigenlijk verwacht van de trip naar Praag dan?
Hoe naïef zijn ze daar bij de club. _O-
pi_221718738
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Jij denkt dat jouw kinderen je alles thuis vertellen? :D

Soms is het beter om iets niet te verbieden, zodat er gewoon over gesproken kan worden.
En waar zeg ik dat?
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 15:30:15 #156
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221718739
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wat had die school eigenlijk verwacht van de trip naar Praag dan?
Hoe naïef zijn ze daar bij de club. _O-
Compleet wereldvreemd.
Rustaaagh...
pi_221718747
Waarom de fuck is dit landelijk nieuws?

Scholieren krijgen regels, scholieren breken regels, scholieren krijgen straf.
"Pools are perfect for holding water"
pi_221718757
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 11:35 schreef Weltschmerz het volgende:
Regels, geen afspraken. Het gaat meteen al mis bij het niet spreken van duidelijke taal. Er is een gezagsrelatie, je mag mee onder voorwaarden door de school gesteld, doe dan niet alsof die leerlingen op gelijkwaardige basis het niet naar buiten gaan en het geen alcohol drinken hebben uitonderhandeld. Je bent niet de leerlingen hun beste vriend hoe goed dat ook voelt, vrienden maken afspraken, leraren vertellen leerlingen wat ze moeten doen en laten.
En dit.
  donderdag 3 september 2026 @ 15:34:59 #159
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_221718766
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:31 schreef probeer het volgende:

Het is wat, het is een verschrikkelijk gebeuren!
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_221718809
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:34 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Het is wat, het is een verschrikkelijk gebeuren!
Als het maar goed gaat met onze Nederlandse toekomstjes. Weet iemand hoe ze zich nu voelen? Dat lijkt me uiterst belangrijk.
pi_221718839
Er kunnen dus 70 leerlingen, onder verantwoordelijkheid van de docenten, het hotel uitlopen zonder dat er iemand iets in de gaten heeft. Daar mogen ze toch eens goed over worden doorgezaagd, dat kan echt niet. Ze mogen blij zijn dat het allemaal goed is afgelopen.

En over al die 'vroeger waren wij allemaal bezopen'-posters: fijn voor je, maar dit is nu en niet vroeger. We zijn verstandiger geworden en we hebben wetgeving gemaakt die dit verbiedt. De school dient te zorgen dat die wet ook wordt gehandhaafd, en daar zijn ze kennelijk niet in geslaagd.
  donderdag 3 september 2026 @ 16:01:09 #162
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221718906
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat valt ook wel mee. Er gingen en gaan grote groepen jongeren, maar er gaan er veer meer niet dat soort fratsen uithalen en dat er ouders zijn die dat okay vinden en normaal zegt meer over die ouders dan of het okay en normaal is.

Waar het fout gegaan is, is dat mensen iets roepen als "ach, dat is de leeftijd hè" en vergeten dat zij dus de leeftijd en rol hebben om het in te perken. Het is totaal achterlijk en ronduit schadelijk voor de hersenen van kinderen van die leeftijd om zo te zuipen, en daar doet dat het vroeger ook wel gebeurde niks aan af.
  donderdag 3 september 2026 @ 16:09:46 #163
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221718945
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:47 schreef Charles33 het volgende:
Er kunnen dus 70 leerlingen, onder verantwoordelijkheid van de docenten, het hotel uitlopen zonder dat er iemand iets in de gaten heeft. Daar mogen ze toch eens goed over worden doorgezaagd, dat kan echt niet. Ze mogen blij zijn dat het allemaal goed is afgelopen.

En over al die 'vroeger waren wij allemaal bezopen'-posters: fijn voor je, maar dit is nu en niet vroeger. We zijn verstandiger geworden en we hebben wetgeving gemaakt die dit verbiedt. De school dient te zorgen dat die wet ook wordt gehandhaafd, en daar zijn ze kennelijk niet in geslaagd.
Het is toch vervelend dat dit soort moraalridders teveel macht heeft gekregen in de samenleving.
  donderdag 3 september 2026 @ 16:11:09 #164
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221718951
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:31 schreef probeer het volgende:

En de helft van de scholieren die niets fout gedaan heeft krijgt ook nog straf. Daar zou ik als ouder in ieder geval wel even moeilijk over gaan doen.
pi_221718961
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En de helft van de scholieren die niets fout gedaan heeft krijgt ook nog straf. Daar zou ik als ouder in ieder geval wel even moeilijk over gaan doen.
Ja want de hele groep ging een paar uur eerder dan gepland naar huis. Nou, lekker klagen hoor als ouder.

In plaats van donderdag in de loop van de dag gingen ze voor straf donderdagochtend al naar huis. :')
pi_221718977
quote:
We zijn verstandiger geworden en we hebben wetgeving gemaakt die dit verbiedt. De school dient te zorgen dat die wet ook wordt gehandhaafd, en daar zijn ze kennelijk niet in geslaagd.
Sinds wanneer is het de taak van een school om het Wetboek van Strafrecht te handhaven? Scholen hebben daar helemaal geen bevoegdheid voor. Handhaving van het strafrecht is exclusief voorbehouden aan de politie en het Openbaar Ministerie. En de handhaving van de Leerplichtwet ligt primair bij de gemeente en de leerplichtambtenaar, niet bij de school.
  donderdag 3 september 2026 @ 16:15:32 #167
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221718982
quote:

[..]
Dat vind ik ook het grote punt hier. Heel raar signaal. Ik vermoed ook dat er verder ook iets flink scheef zit in deze groep en dat we het hele verhaal niet horen.
pi_221719105
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:15 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat vind ik ook het grote punt hier. Heel raar signaal. Ik vermoed ook dat er verder ook iets flink scheef zit in deze groep en dat we het hele verhaal niet horen.
Als een school de helft van de leerlingen kwijt raakt, mag je idd wel eens vraagtekens bij de begeleiding zetten.

Kennelijk waren die ook niet helemaal fris. :D
  donderdag 3 september 2026 @ 16:33:19 #169
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221719112
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Als een school de helft van de leerlingen kwijt raakt, mag je idd wel eens vraagtekens bij de begeleiding zetten.

Kennelijk waren die ook niet helemaal fris. :D
Kwijtraakt, kwijtraakt...dat blijkt niet uit de informatie die we hebben en al was het zo: het zijn geen peuters maar 17-jarigen die normaliter prima vrij kunnen rondlopen zonder dat ze van de wereld donderen.
pi_221719167
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het opmerkelijke is niet dat 16/17 jarige een biertje drinken. Het opmerkelijke is de compleet overdreven reactie van de school en dat dit dan ook nog in de krant komt. :D
Eensch.
1947-2016
pi_221719170
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:23 schreef -river- het volgende:
Weten we ook gelijk hoe jij van je maagdelijkheid af bent gekomen.
Goed bezig. ^O^
1947-2016
pi_221719187
We gingen vroeger naar een vormingskamp ergens in Uddel en we waren 15 en wat werd er gezopen, zoveel zelfs dat we 's nachts een leraar buiten hebben gesloten. Good old days.
life is like a box of chocolates
pi_221719189
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:33 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Kwijtraakt, kwijtraakt...dat blijkt niet uit de informatie die we hebben en al was het zo: het zijn geen peuters maar 17-jarigen die normaliter prima vrij kunnen rondlopen zonder dat ze van de wereld donderen.
Waarom dan dit persbericht?
Kennelijk vond school het heel wat.

Want voor straf zijn ze maarliefst een paar uur eerder naar huis gegaan.
pi_221719191
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:24 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Of gewoon de Keet. Of als er ouders op pad waren daar thuis.
Dit.

En dan om 4 uur snachts in het donker terug fietsen naar je dorp.
Dan vervolgens om 930 weer verzamelen op de parkeerplaats voor de wedstrijd naar Schubbekutteveen uit. Geen kater natuurlijk, want nog dronken.

Legendarisch.
Zoals het hoort.
1947-2016
pi_221719198
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:14 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Sinds wanneer is het de taak van een school om het Wetboek van Strafrecht te handhaven? Scholen hebben daar helemaal geen bevoegdheid voor. Handhaving van het strafrecht is exclusief voorbehouden aan de politie en het Openbaar Ministerie. En de handhaving van de Leerplichtwet ligt primair bij de gemeente en de leerplichtambtenaar, niet bij de school.
De school moet zich aan de wet houden. En in die wet staat dat leerlingen in schooltijd geen alcohol mogen nuttigen. Een schoolreis valt onder schooltijd, ook 's avonds. De school zelf heeft zich dus niet aan de wet gehouden en had dat wel moeten doen.
pi_221719203
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Waarom dan dit persbericht?
Kennelijk vond school het heel wat.

Want voor straf zijn ze maarliefst een paar uur eerder naar huis gegaan.
Gelukkig zet die schoolleiding zichzelf internationaal voor lul met die actie. Niet de leerlingen.
1947-2016
pi_221719207
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:33 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat maakt niks uit, ze vallen onder de verantwoordelijkheid van de school. Die horen te weten waar ze zijn en, 's nachts, te zorgen dat ze netjes op hun hotelkamer zijn. Dat ze niet wisten dat de helft van hun leerlingen ergens rondzwierf kun je echt niet goedpraten met 'kan gebeuren', dat is totaal onverantwoord.
pi_221719214
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:47 schreef Charles33 het volgende:
De school moet zich aan de wet houden. En in die wet staat dat leerlingen in schooltijd geen alcohol mogen nuttigen. Een schoolreis valt onder schooltijd, ook 's avonds. De school zelf heeft zich dus niet aan de wet gehouden en had dat wel moeten doen.
Aan de wet houden is wat anders dan handhaven.
pi_221719216
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:47 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Dan ga je het vervolgens aan de nationale klok hangen dat je leerlingen massaal aan de alcohol gingen en jij je als school je schaapjes niet in de kudde kon houden.

Als je geschoren wordt, moet je stil zitten...
1947-2016
pi_221719227
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:49 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Aan de wet houden is wat anders dan handhaven.
Wil de school zich aan de wet houden, dan moeten ze handhaven bij de leerlingen. Zo moeilijk was mijn zin volgens mij niet.
  donderdag 3 september 2026 @ 16:51:14 #181
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221719229
Laten we in de wet zetten dat leerlingen op reis s'nachts een ijzeren bal aan hun voet krijgen in hun hotelkamer. Dan weten we zeker dat ze niet ontsnappen.
pi_221719235
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:48 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Dat maakt niks uit, ze vallen onder de verantwoordelijkheid van de school. Die horen te weten waar ze zijn en, 's nachts, te zorgen dat ze netjes op hun hotelkamer zijn. Dat ze niet wisten dat de helft van hun leerlingen ergens rondzwierf kun je echt niet goedpraten met 'kan gebeuren', dat is totaal onverantwoord.
Blablablabla bla

Wat denk je dat er gebeurd met een groep jonge mensen op schoolreisje?
Exact, dat wordt een schoolreisje.

Legendarische dingen gebeuren daar. Dan ga je helemaal niet op je kamer blijven.
1947-2016
pi_221719238
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:51 schreef Hexagon het volgende:
Laten we in de wet zetten dat leerlingen op reis s'nachts een ijzeren bal aan hun voet krijgen in hun hotelkamer. Dan weten we zeker dat ze niet ontsnappen.
Nergens voor nodig. De verantwoordeijkheid van de school voor de kinderen is al lang in de wet vastgelegd. Die volstaat, mits het personeel tenminste zijn werk doet.
pi_221719241
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:51 schreef Hexagon het volgende:
Opsluiten mag ook niet. Gevangenzetten ook niet.
Dat is onvrijwillige vrijheidsberoving.

School ook schuldig, op een andere manier.
1947-2016
pi_221719251
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Blablablabla bla

Wat denk je dat er gebeurd met een groep jonge mensen op schoolreisje?
Exact, dat wordt een schoolreisje.

Legendarische dingen gebeuren daar. Dan ga je helemaal niet op je kamer blijven.
Als het kennelijk zó moeilijk is om je gewoon aan een paar eenvoudige regeltjes te houden, dan moesten we misschien maar helemaal gaan stoppen met schoolreisjes. Blijkbaar kunnen de leerlingen en de leraren het allebei niet aan.
pi_221719252
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:51 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Nergens voor nodig. De verantwoordeijkheid van de school voor de kinderen is al lang in de wet vastgelegd. Die volstaat, mits het personeel tenminste zijn werk doet.
De lerarenpatrouille staat inmiddels klaar. Controleren of ze allemaal netjes op hun bed liggen, met natuurlijk de handjes boven de dekens.

1947-2016
pi_221719256
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:53 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Als het kennelijk zó moeilijk is om je gewoon aan een paar eenvoudige regeltjes te houden, dan moesten we misschien maar helemaal gaan stoppen met schoolreisjes. Blijkbaar kunnen de leerlingen en de leraren het allebei niet aan.
Jaaaaaaaaaaaa, daar istie weer.
We SToPpUUHH Er HeLeMaAAAl mAaR MEEheeEEEEEEEE!!!

Afschaffen die handel, niks voor tegenwoordig, ouderwets, niemand meer loOOOL!

1947-2016
pi_221719274
School lost het prima op. Kinderen die lekker zijn wezen zuipen hebben een dagje strafwerk gekregen en de rest mag genieten van een vrije vrijdag.

Case closed.
pi_221719281
Haha, leuk topic met al die verhalen over uit de hand gelopen schoolreisjes. Kan niet meepraten want mijn middelbare school deed helemaal niet aan schoolreizen.. :(

Wel op 16-jarige leeftijd met een stel vriendinnen naar de camping op Ameland zonder toezicht.

Vraag mij wel af wie dit zo nodig aan de pers moest melden, sta je er toch wel gekleurd op als school.
pi_221719287
quote:

Klinkt als mijn schoolreisje, zaten ook in zo'n zelfmoord hotel ergens aan de buitenkant van Praag. Maar wel elke avond met de taxi naar de disco en helemaal lam in de taxi weer terug. Toptijd!

Tegenwoordig is Praag ook een VEEEL betere keuze voor een schoolreis dan Londen of Parijs, dat zijn shitholes geworden, terwijl Praag nog behoorlijk veilig is.
  donderdag 3 september 2026 @ 17:01:42 #191
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221719298
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:51 schreef Charles33 het volgende:

mits het personeel tenminste zijn werk doet.
En dat is dat ze niet slapen en voortdurend alle kamers bespioneren of er niemand stiekem op stap gaat?
  donderdag 3 september 2026 @ 17:02:40 #192
38496 Perrin
pi_221719308
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 17:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En dat is dat ze niet slapen en voortdurend alle kamers bespioneren of er niemand stiekem op stap gaat?
Kuisheidsgordels aan en de slaapkamerdeuren op slot.
pi_221719317
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:59 schreef Ann-Lynn het volgende:

[..]
Klinkt als mijn schoolreisje, zaten ook in zo'n zelfmoord hotel ergens aan de buitenkant van Praag. Maar wel elke avond met de taxi naar de disco en helemaal lam in de taxi weer terug. Toptijd!

Tegenwoordig is Praag ook een VEEEL betere keuze voor een schoolreis dan Londen of Parijs, dat zijn shitholes geworden, terwijl Praag nog behoorlijk veilig is.
Praag was in 1993 ook al een mooie stad. Was er met groepje waaronder een Praagse (immigrant) , dat had zeker voordelen. Zij verstond de taxichauffeur die in de auto tegen een collega zat te snoeven dat ie die domme touristen wel even zou flessen om lekker om te rijden. Dat was snel afgelopen.. :D
pi_221719327
quote:

[..]
Hoe ze dat doen is hun eigen zaak. Als ze de helft van de leerlingen kwijt zijn hebben ze het in elk geval niet goed gedaan.
  donderdag 3 september 2026 @ 17:07:17 #195
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_221719338
Mijn schoolreis ging naar Moldavië, wat een tijd was dat. We mochten toen net niet meer drinken vanaf 16. In Moldavië mocht het wel...
AZ
ALKMAAR
  donderdag 3 september 2026 @ 17:08:52 #196
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221719348
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 17:05 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Hoe ze dat doen is hun eigen zaak. Als ze de helft van de leerlingen kwijt zijn hebben ze het in elk geval niet goed gedaan.
Ja dat is omdat leerlingen zoiets organiseren en een manier bedenken om uit het hotel te glippen als de docenten op een oor liggen.

Een leerling die wil komt wel weg, tenzij je er een gesloten inrichting van maakt. Dus dan gaan zwartepieten naar leraren bevalt me ook niet. Dan is er op een gegeven moment niemand meer die nog zijn nek uitsteekt omwat te organiseren.
pi_221719367
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 17:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja dat is omdat leerlingen zoiets organiseren en een manier bedenken om uit het hotel te glippen als de docenten op een oor liggen.

Een leerling die wil komt wel weg, tenzij je er een gesloten inrichting van maakt. Dus dan gaan zwartepieten naar leraren bevalt me ook niet. Dan is er op een gegeven moment niemand meer die nog zijn nek uitsteekt omwat te organiseren.
Nou dat, vind een groep van 150 leerlingen (dat zijn dan minstens 5 klassen) ook wel erg massaal.
pi_221719403
Als ik hun was zou ik het in de herfstvakantie nog een keer dunnetjes overdoen.
Hell To The Liars
pi_221719430
quote:

[..]
Opsluiten op de kamers. Kettingen op de nooduitgangen. Chippen en drones. Een buddy systeem, waarbij je ze aan elkaar vast ketent.
pi_221719437
Ow en echt niet dat ik als begeleidend docent op de vervroegde terugweg met dat zeikende stel in een bus zou gaan zitten. Dan boek ik mijn eigen reis wel. Fuck die blagen.

(en dat is dan ook ws een vd redenen waarom ik geen middelbare school docent ben)
  donderdag 3 september 2026 @ 17:26:05 #201
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221719438
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:48 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Dat vonden ze zelf blijkbaar ook, vandaar de vroege aftocht ^O^
Maar de daders zijn de daders hè, dus die kinderen met hun gedrag.
pi_221719446
quote:

[..]
Goed punt.
pi_221719563
Hoelang zitten die arme wurmen eigenlijk in die bussen? Moeten de ouders ze nu s'nachts om 4 uur ofso gaan ophalen?
pi_221719625
Zielig voor ze.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  donderdag 3 september 2026 @ 17:58:32 #205
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221719660
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 17:24 schreef probeer het volgende:

[..]
Opsluiten op de kamers. Kettingen op de nooduitgangen. Chippen en drones. Een buddy systeem, waarbij je ze aan elkaar vast ketent.
Die halsbanden uit de film Wedlock zijn denk ik wel een goed idee.

Bekijk deze YouTube-video
pi_221719686
Een signaal afgeven door collectief te straffen.
Dan geeft je dus het signaal af dat je een onrechtvaardige kloteschool bent.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_221719718
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 15:23 schreef -river- het volgende:
Klinkt goed.

Mag ik kijken?
pi_221719782
Ach, onze schoolreis in de jaren 80 naar Berlijn liep ook lichtelijk uit de hand. Dronken leerlingen, en ook bij ons was er een delegatie 's nachts de hort op. Lekker flaneren op de Kurfürstendam, nog last met een pooier omdat er foto's van de hoeren werden gemaakt. Dat gaf nog een akkefietje in het hotel. :')
Bij de grens van Oost Berlijn hebben we uren stilgestaan omdat er een paar leerlingen op hun benen niet meer konden staan. Hele bus overhoop, spiegels onder de bus om te zien of het daaronder wel pluis was.
Was toen allemaal wat losser zeg maar. :) Berlijn was daar niet helemaal de goede plaats voor, die rebelse toestanden. ;)
pi_221719804
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:03 schreef OllieA het volgende:
Een signaal afgeven door collectief te straffen.
Dan geeft je dus het signaal af dat je een onrechtvaardige kloteschool bent.
Collectief straffen, de beste manier om tieners verantwoordelijkheid over hun gedrag te leren.
pi_221719817
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 14:00 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Oh ja, dit doet me weer denken aan nog zo'n verhaal van onze Rome-reis in de 5e. Toen gingen we naar een restaurant, maar voor zo'n grote groep is er natuurlijk niet zomaar ruimte dus het restaurant was al van te voren geregeld. Die hadden het een goed idee gevonden om voor ons extra tafels neer te zetten in de wijnkelder, terwijl de leraren gewoon boven konden eten _O-
De laatste avond kregen we wijn cadeau van het vaste restaurant waar we aten omdat ze ons zo tof vonden, tja wat denk je dat er dan gebeurt bij 16-17 jarige pubers? :') Maar op een paar iets te dronken klasgenoten na die we het hotel even in moesten slepen was er niet veel aan de hand eigenlijk. En ik vermoed dat dat hier ook niet het geval was buiten het drinken zelf. Het is een periode waarin je je eigen grenzen ontdekt, maar ze opzoeken mag niet meer.
pi_221719822
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:44 schreef ToT het volgende:
@:werkman
Ik sta er al van te kijken dat een schooltrip tegenwoordig al zo ver gaat.
Wij zijn nooit verder gekomen dan schoolkamp in het naburige kuttdorp waar de leerkrachten de hele dag op je lip zaten. Van zuipen en neuken kwam niks terecht, wel achterlijke kringspelletjes en veldexcursies met zo'n begeleider die deed denken aan Emiel van de familie Doorzon.
pi_221719837
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:28 schreef Werkman het volgende:

[..]
Ik sta er al van te kijken dat een schooltrip tegenwoordig al zo ver gaat.
Wij zijn nooit verder gekomen dan schoolkamp in het naburige kuttdorp waar de leerkrachten de hele dag op je lip zaten. Van zuipen en neuken kwam niks terecht, wel achterlijke kringspelletjes en veldexcursies met zo'n begeleider die deed denken aan Emiel van de familie Doorzon.
Ik wist niet eens dat jij een stadslyceum in Groningen had! :?
pi_221719846
Met mijn schoolreisjes gingen we altijd met de hele klas op de fiets.
Dan weet je genoeg.
pi_221719870
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:04 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Goh :') ik kan me ook alleen nog het zuipen herinneren van dat soort uitjes.
Dan heb je niet genoeg gezopen! _O-
  donderdag 3 september 2026 @ 18:41:37 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221719885
Die schoolreis naar het buitenland was wel een van de zegeningen van op een elitaire Havo/VWO school zitten.
pi_221719893
quote:

Het gaat hier om 5 VWO, niet om een kleuterklas.

In de vierde klas liepen we ook gewoon zelf door het centrum van Parijs terwijl de docenten wijn zaten te zuipen ergens op een terras. Alle musea staakten namelijk precies tijdens onze excursie, wat een lui die Fransen :') Wat moet je dan doen, beetje in je hotel blijven zitten? We vermaakten ons wel hoor.
  donderdag 3 september 2026 @ 18:44:38 #217
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221719903
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:41 schreef Hexagon het volgende:
Die schoolreis naar het buitenland was wel een van de zegeningen van op een elitaire Havo/VWO school zitten.
Ik kan me er geen herinneren, afgezien van De Ardennen.

Maar die school (wel met een Vwo-afdeling) had ook geen elitaire reputatie.
  donderdag 3 september 2026 @ 18:50:43 #218
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221719929
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:44 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ik kan me er geen herinneren, afgezien van De Ardennen.

Maar die school (wel met een Vwo-afdeling) had ook geen elitaire reputatie.
Wij konden in 4 Havo en 5 VWO kiezen uit Praag, Rome, Barcelona, Venetie en Skien in Kaprun.

En in de examenklas een dag naar Parijs.
  donderdag 3 september 2026 @ 18:53:57 #219
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221719946
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:43 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Het gaat hier om 5 VWO, niet om een kleuterklas.

In de vierde klas liepen we ook gewoon zelf door het centrum van Parijs terwijl de docenten wijn zaten te zuipen ergens op een terras. Alle musea staakten namelijk precies tijdens onze excursie, wat een lui die Fransen :') Wat moet je dan doen, beetje in je hotel blijven zitten? We vermaakten ons wel hoor.
In de derde hadden we een dagtrip aar Antwerpen. Daar werd wel verwacht dat we een soort route door de stad zouden lopen en vragen zouden beantwoorden, en daar kregen we ee cijfer voor. Maar het was 1999 en leraren hadden nog niet door dat we de antwoorden in een half uur op internet hadden gevonden bij een of ander internetcafe en voor de rest hebben we de hele dag steeds meer dronken wordend van terras naar terras gestruind. Ik had mijn rugzak als 15-jarige met bierblikken gevuld. Geen enkele docent die er moeilijk over deed.
  donderdag 3 september 2026 @ 18:56:07 #220
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221719953
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wij konden in 4 Havo en 5 VWO kiezen uit Praag, Rome, Barcelona, Venetie en Skien in Kaprun.

En in de examenklas een dag naar Parijs.
Hing dat aan je vakkenpakket vast?

We hadden wel weer een dag waarop je zelf, uit een lijst, een door de school geörganiseerd uitje kon kiezen. Waar ook Antwerpen (koos ik zelf een keer) en Phantasialand tussen zaten.

De school regelde de bus, maar er waren geen docenten bij.
pi_221719954
Wij ging in Praag ook op stap _O-
pi_221719962
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 17:07 schreef Durmada het volgende:
Mijn schoolreis ging naar Moldavië, wat een tijd was dat. We mochten toen net niet meer drinken vanaf 16. In Moldavië mocht het wel...
Wat een bijzondere keuze van de school! Allen Chisinau of ook andere plekken?
pi_221719968
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 16:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat valt ook wel mee. Er gingen en gaan grote groepen jongeren, maar er gaan er veer meer niet dat soort fratsen uithalen en dat er ouders zijn die dat okay vinden en normaal zegt meer over die ouders dan of het okay en normaal is.

Waar het fout gegaan is, is dat mensen iets roepen als "ach, dat is de leeftijd hè" en vergeten dat zij dus de leeftijd en rol hebben om het in te perken. Het is totaal achterlijk en ronduit schadelijk voor de hersenen van kinderen van die leeftijd om zo te zuipen, en daar doet dat het vroeger ook wel gebeurde niks aan af.
Nou echt niet en dat lag niet aan de ouders. In mijn lichting van het middelbaar was het zeker 90%.
pi_221719970
Een beetje keten met elkaar was het hele doel van die school tripjes. Anders kan je net zo goed thuis blijven.
  donderdag 3 september 2026 @ 18:58:27 #225
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221719971
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:56 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Hing dat aan je vakkenpakket vast?

We hadden wel weer een dag waarop je zelf, uit een lijst, een door de school geörganiseerd uitje kon kiezen. Waar ook Antwerpen (koos ik zelf een keer) en Phantasialand tussen zaten.
Nee je kon gewoon kiezen. Wel kon de school je bij een andere reis plaatsen als het logistiek niet uitkwam. Maar ik koos Barcelona en ging er ook heen.

De enige uitzondering waren VWO'ers die het Gymnasium deden. Die konden alleen naar Rome.
pi_221719979
quote:
15s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:28 schreef junkiesietze het volgende:
Het land wat het meeste bier drinkt ter wereld.. en dan hopen dat ze niet gaan drinken |:( 8)7
Ja raar hé dat je verwacht dat kinderen geen alcohol gaan drinken..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221719980
quote:
14s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:25 schreef probeer het volgende:

[..]
Collectief straffen, de beste manier om tieners verantwoordelijkheid over hun gedrag te leren.
Dit is sarcastisch neem ik aan?
pi_221719996
quote:
Wij gingen serieus elk jaar naar het buitenland en onze Romereis in de vijfde duurde gewoon 11 dagen, maar heb nou niet het idee gehad dat ik op een elitaire school heb gezeten hoor.
  donderdag 3 september 2026 @ 19:05:33 #229
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221720026
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:01 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Wij gingen serieus elk jaar naar het buitenland en onze Romereis in de vijfde duurde gewoon 11 dagen, maar heb nou niet het idee gehad dat ik op een elitaire school heb gezeten hoor.
Nouja, goedkoop zal het voor de ouders niet zijn geweest.
pi_221720089
quote:
Viel wel mee toch? Ik zat op een havo / vwo school waar men respectievelijk naar Berlijn en Parijs ging. Vrienden van me deden na de mavo mbo en gingen geloof ik naar Praag.
Al die reisjes liepen in die tijd wel redelijk uit de klauwen doorgaans. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221720093
Dit deden we allemaal toch tijdens werkweek o.i.d.? Wat een gezeur.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 3 september 2026 @ 19:13:17 #232
38496 Perrin
pi_221720095
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:12 schreef Monolith het volgende:

[..]
Viel wel mee toch? Ik zat op een havo / vwo school waar men respectievelijk naar Berlijn en Parijs ging. Vrienden van me deden na de mavo mbo en gingen geloof ik naar Praag.
Als zo'n reisje niet uit de klauwen liep, was dat echt een gemiste kans.
pi_221720098
Weet nog wel dat ik de ergste kater ooit had in het vliegtuig terug. En die ochtend door de docenten een gigantische preek gehad. Daarna was iedereen het weer vergeten.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 3 september 2026 @ 19:17:13 #234
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221720123
quote:
14s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:13 schreef Perrin het volgende:

[..]
Bij ons ging het qua drankgebruik nog best prima. Dat hadden ze wel slim geregeld door ergens in een badplaats aan de Costa Brava te gaan zitten waar in april weinig te beleven is. En dan met de hele groep in een vooraf uitgekozen disco op stap gaan (er waren er ook maar 2 open).

Alleen kocht iedereen van die luchtpistolen en mocht er dus een met de politie mee.
pi_221720171
quote:
14s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:13 schreef Perrin het volgende:

[..]
Was ook in de tijd dat je vanaf je 16e mocht drinken en roken en dat deden we dus ook massaal samen met de docenten. Afgezien van de hele bar leegzuipen hebben we ons altijd wel gedragen, maar bij ons tripje naar Parijs moest nog even ad hoc een ander hotel worden geregeld omdat de groep Deense scholieren die er voor ons in zat het hele hotel onder water had gezet. :')
  donderdag 3 september 2026 @ 19:23:12 #236
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221720182
Kinderen die in aanraking komen met, bier, tepels, seksboekjes, het leven in de grote stad en de hort op gaan.
Dat moeten we niet willen nee.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 3 september 2026 @ 20:02:36 #237
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221720534
Domme betutteling man.
Heb medelijden met de jeugd hoor.
Niets mag meer.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 3 september 2026 @ 20:08:39 #238
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221720590
quote:

We zijn niet verstandiger geworden, we zijn te beschermend bezig, en daar kweek je vooral watjes mee.
pi_221721269
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:14 schreef Discombobulate het volgende:
Weet nog wel dat ik de ergste kater ooit had in het vliegtuig terug. En die ochtend door de docenten een gigantische preek gehad. Daarna was iedereen het weer vergeten.
Geslaagd reisje dus.
pi_221721655
Als je de kat bij de melk zet...

wij deden het stiekem wij koopten drank en dronken het op ons hotelkamer
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_221721669
In mijn tijd mocht dit gewoon vanaf 16.
pi_221721886
quote:
14s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:25 schreef probeer het volgende:

[..]
Zo ontzettend fout 'collectief straffen'.
Te idioot voor woorden.
1947-2016
  donderdag 3 september 2026 @ 23:44:26 #243
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221721891
Joh wat een gelul zeg. Wie heeft er niet gezopen met werkweek van de middelbare. Dat waren op de verplichte uitjes na gewoon zuipvakanties.

Goede tijden.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221724319
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:02 schreef Harvest89 het volgende:
Domme betutteling man.
Heb medelijden met de jeugd hoor.
Niets mag meer.
En dan moesten die stakkers, een half dagje eerder dan verwacht, ook nog terug naar Groningen.
Waar je echt aan geen druppel alcohol kunt komen.

Huilie huilie.
pi_221724402
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit is sarcastisch neem ik aan?
Nee joh, natúúrlijk niet.
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 13:42:18 #246
5428 crew  miss_sly
pi_221724425
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 13:25 schreef Toby56 het volgende:

[..]
En dan moesten die stakkers, een half dagje eerder dan verwacht, ook nog terug naar Groningen.
Waar je echt aan geen druppel alcohol kunt komen.

Huilie huilie.
Nou, daar zou ik niet al te zeker van zijn :D
Als ze echt willen, komen ze echt wel aan alcohol. Ook in Groningen.
pi_221724431
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 23:44 schreef inslagenreuring het volgende:
Joh wat een gelul zeg. Wie heeft er niet gezopen met werkweek van de middelbare. Dat waren op de verplichte uitjes na gewoon zuipvakanties.

Goede tijden.
Ze hebben inmiddels natuurlijk de leeftijd voor alcoholconsumptie verhoogd naar 18 jaar, dus officieel mogen ze allemaal niet drinken.
Of je moet naar Duitsland, want daar is de leeftijd nog 16. :P
  vrijdag 4 september 2026 @ 13:44:37 #248
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221724444
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 13:43 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ze hebben inmiddels natuurlijk de leeftijd voor alcoholconsumptie verhoogd naar 18 jaar, dus officieel mogen ze allemaal niet drinken.
Alleen wordt er ook zo krampachtig en dramatisch gereageerd als dat dan toch een keer gebeurt. Alsof ze dan meteen dood gaan ofzo.

Ik dronk op mijn 15e al biertjes en dat mocht toen ook nog niet officieel. Deed niemand moeilijk over.
  vrijdag 4 september 2026 @ 13:52:07 #249
38496 Perrin
pi_221724491
Soms lijkt het alsof we jongeren vooral willen bijbrengen hoe ze zonder risico's, misstappen of avontuur de kist kunnen bereiken.
pi_221724504
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 13:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Alleen wordt er ook zo krampachtig en dramatisch gereageerd als dat dan toch een keer gebeurt. Alsof ze dan meteen dood gaan ofzo.

Ik dronk op mijn 15e al biertjes en dat mocht toen ook nog niet officieel. Deed niemand moeilijk over.
Ik was geloof ik 14 toen ik voor het eerst dronken was en rookte ook, terwijl voor beiden de minimumleeftijd 16 is. Maar goed, men is daar ook wel veel strikter op gaan handhaven.
  vrijdag 4 september 2026 @ 13:56:47 #251
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221724534
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 13:53 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik was geloof ik 14 toen ik voor het eerst dronken was en rookte ook, terwijl voor beiden de minimumleeftijd 16 is. Maar goed, men is daar ook wel veel strikter op gaan handhaven.
Ja en je mag de vraag stellen of dat niet helemaal is doorgeslagen door teveel hysterische artsen die invloed hebben op het beleid.
pi_221724544
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 september 2026 13:52 schreef Perrin het volgende:
Soms lijkt het alsof we jongeren vooral willen bijbrengen hoe ze zonder risico's, misstappen of avontuur de kist kunnen bereiken.
Je vergeet belasting betalen en werken.
pi_221724550
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 13:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja en je mag de vraag stellen of dat niet helemaal is doorgeslagen door teveel hysterische artsen die invloed hebben op het beleid.
Strikter op de grens van 16 was logischer geweest. Want dit circus is opgetuigd omdat 13 jarigen gingen coma zuipen.
  vrijdag 4 september 2026 @ 14:01:14 #254
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221724567
quote:
Och, deze kun je ook omdraaien. "Soms lijkt het wel alsof we jongeren vooral willen bijbrengen dat regels optioneel zijn en dat hun gedrag normaal is omdat het nu eenmaal bij de leeftijd hoort."

Echt niemand denkt of verwacht dat pubers nooit domme dingen doen, maar er horen ook consequenties bij als je je niet aan de afspraken houdt. Soms is de consequentie dat je compleet brak wakker wordt en je eigen kots mag opdweilen en dat is dan wel genoeg maar laten we ophouden met doen alsof zo'n groep scholieren niks fout kan doen want vertrutting.
pi_221724596
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 23:44 schreef inslagenreuring het volgende:

Goede tijden.
4e klas gymnasium, week naar Rome en Pompeï, jaren negentig _O_

Alcohol was niet toegestaan in de bus en op de kamers, maar iedereen flessen cola gemixt met rum en whisky en zuipen maar.

Tussen de excursies door lekker op het terras _O_

Maar dat mocht dan wel.
  vrijdag 4 september 2026 @ 14:05:25 #256
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221724602
quote:
Dit nieuwsbericht over een middelbare school in Gouda, met extra strenge kledingvoorschriften, past daar ook bij.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-werkvloer~ad2ff04b/

Als ik nu 11 was, in Gouda zou wonen, en een middelbare school zou moeten uitzoeken, werd het iig niet deze.
  vrijdag 4 september 2026 @ 14:06:21 #257
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221724610
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 13:43 schreef Monolith het volgende:

[..]
Of je moet naar Duitsland, want daar is de leeftijd nog 16. :P
Dat klopt dat was toen iets anders. Toen mochten de meesten wettelijk gezien licht alcoholische drank. Hoewel dat lichte niet altijd van toepassing was.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 14:08:06 #258
5428 crew  miss_sly
pi_221724626
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 14:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Och, deze kun je ook omdraaien. "Soms lijkt het wel alsof we jongeren vooral willen bijbrengen dat regels optioneel zijn en dat hun gedrag normaal is omdat het nu eenmaal bij de leeftijd hoort."

Echt niemand denkt of verwacht dat pubers nooit domme dingen doen, maar er horen ook consequenties bij als je je niet aan de afspraken houdt. Soms is de consequentie dat je compleet brak wakker wordt en je eigen kots mag opdweilen en dat is dan wel genoeg maar laten we ophouden met doen alsof zo'n groep scholieren niks fout kan doen want vertrutting.
En dan maar verbaasd en verontwaardigd zijn als ouders als ze de regels van de ouders ook als optioneel zien.
  vrijdag 4 september 2026 @ 14:08:33 #259
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221724630
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 14:04 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
4e klas gymnasium, week naar Rome en Pompeï, jaren negentig _O_

Alcohol was niet toegestaan in de bus en op de kamers, maar iedereen flessen cola gemixt met rum en whisky en zuipen maar.

Tussen de excursies door lekker op het terras _O_

Maar dat mocht dan wel.
Vergelijkbare ervaring maar dan in Milaan en Venetië :D
  vrijdag 4 september 2026 @ 14:42:36 #260
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221724866
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 14:06 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat klopt dat was toen iets anders. Toen mochten de meesten wettelijk gezien licht alcoholische drank. Hoewel dat lichte niet altijd van toepassing was.
Vanaf 16 mocht je toch gewoon hard liquir drinke, Shandy vanaf 14 jaar?
  vrijdag 4 september 2026 @ 14:47:10 #261
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221724902
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 14:42 schreef the-eye het volgende:

[..]
Vanaf 16 mocht je toch gewoon hard liquir drinke, Shandy vanaf 14 jaar?
Misschien 'vroeger'. Toen ik 16 was mocht ik bier/wijn/breezer of whatever, licht alcoholische dranken.

Geen whiskey of rum en dergelijke. Moest je officieel 18 voor zijn. Maar kon ik zonder problemen bestellen in het café.
  vrijdag 4 september 2026 @ 14:50:07 #262
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221724919
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 14:47 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Misschien 'vroeger'. Toen ik 16 was mocht ik bier/wijn/breezer of whatever, licht alcoholische dranken.

Geen whiskey of rum en dergelijke. Moest je officieel 18 voor zijn. Maar kon ik zonder problemen bestellen in het café.
Oh... misschien was dat zo maar heb ik dat nooit zo ervaren. Je kreeg wat je bestelde
  vrijdag 4 september 2026 @ 15:01:08 #263
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221724972
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 14:50 schreef the-eye het volgende:

[..]
Oh... misschien was dat zo maar heb ik dat nooit zo ervaren. Je kreeg wat je bestelde
Dat was de praktijk wel inderdaad :P
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:20:02 #264
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221725433
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Strikter op de grens van 16 was logischer geweest. Want dit circus is opgetuigd omdat 13 jarigen gingen coma zuipen.
Nu krijg je 18 jarigen die gaan coma zuipen, verhoog je het naar 21 krijg je twintigers die coma zuipen.
Eerste biertje kan al prima onder toezicht. Ik ben opgegroeid in een café, eerste bier kreeg ik uit de tap op mijn 14e van mijn eigen vader. Ik leef gewoon nog hoor.

We zijn nogmaals gigantisch aan het doorslaan met betutteling van kinderen/tieners.
Niet alleen met roken/blowen/biertje, ook op andere vlakken. Kijk bijvoorbeeld naar oude Disneyfilms. Waren veel donkerder en realistischer qua beelden en verhaal. Nu is het allemaal te eng en heftig voor ze, en zijn ouders bang voor maar het kleine beetje angst/trauma bij het zogenaamde kleine tere kinderzieltje.

Gevolg, die kinderen zijn als ze volwassen zijn geen fuck gewend. En zo heb je dus een hele generatie van watjes opgevoed. Proficiat.

Doorgeslagen feminisme is een van de grote boosdoeners als je het mij vraagt. Overbezorgde moeders die een podium krijgen en zo invloed uit oefenen
pi_221725464
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 13:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Neem je me in de maling?
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:25:31 #266
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221725465
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 13:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Want dat is echt wat we willen.
Dat ze zich ergens stiekem zonder toezicht gaan klem zuipen. :')

In een café is dat moeilijk. Want daar kan een kastelein aan je zien dat je onderhand wel genoeg hebt gehad.

[ Bericht 5% gewijzigd door Harvest89 op 04-09-2026 16:39:20 ]
pi_221725490
_O-

School vooraf: "als jullie dit geintje flikken, dan gaan de hele groep direct terug naar NL."
Het geintje wordt geflikt.

De groep gaat terug naar NL.

Sneu voor de blauwe knoopleerlingen, maar verder niet zo ingewikkeld.

Nogmaals: een GEEN nieuwsbericht.

Gebeurde vroeger ook, misschien niet bij een biertje, maar bij onze excursies mochten we bijvoorbeeld niet met blokkendozen spelen. Deden leerlingen dat wel, dan was het reisje voorbij.
pi_221730159
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:12 schreef Monolith het volgende:

[..]
En ze leven allemaal nog zonder (aanzienlijke) gezondheidsproblemen? :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')