--------------------------quote:Middelbare school Groningen staakt schoolreis in Praag om uitgaande scholieren
Een middelbare school in Groningen heeft een schoolreis van 5-vwo in Tsjechië ingekort. Het Werkman Stadslyceum neemt die maatregel nadat 72 van de 150 leerlingen over de schreef gingen.
De schoolreis zou van zondagochtend tot morgenavond duren, maar de leerlingen gaan nu morgenochtend met de bus terug. Dat bevestigt een woordvoerder van de school, schrijft RTV Noord.
"Vooraf krijgen de leerlingen een informatieboekje. Daarin staan tips, activiteiten, maar ook afspraken. Er staat bijvoorbeeld in dat leerlingen na middernacht niet naar buiten mogen en dat ze geen alcohol mogen drinken", zegt de woordvoerder. Bijna de helft van de leerlingen hield zich daar niet aan.
Geen incidenten
De school heeft besloten de volledige groep terug naar huis te sturen, omdat zoveel leerlingen betrokken waren. Dat was geen eenvoudige keuze, omdat ook leerlingen die zich wel aan de regels hielden daarvan de gevolgen ondervinden.
"Maar voor deze school is vertrouwen de basis. Ook het vertrouwen om je aan afspraken te houden. In dit geval vindt de school het dus belangrijk om een signaal af te geven, ook aan alle andere leerlingen van de school", aldus de woordvoerder.
Volgens de school hebben de leerlingen die 's nachts dronken, niet voor incidenten in Praag gezorgd.
https://nos.nl/artikel/26(...)uitgaande-scholieren
Ik denk dat ze daar niet bij stil hebben gestaan.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:26 schreef Starhopper het volgende:
[..]
--------------------------
Lullig voor de leerlingen die niets gedronken hebben. Hopelijk krijgen ze hun geld terug.
Gohquote:Er staat bijvoorbeeld in dat leerlingen na middernacht niet naar buiten mogen en dat ze geen alcohol mogen drinken", zegt de woordvoerder. Bijna de helft van de leerlingen hield zich daar niet aan.
Blijkbaar wel.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:59 schreef MichaelScott het volgende:
Overspannen gedoe vanwege een paar tieners die 's nachts een biertje gaan drinken.
Het zijn geen vmbo'ers dus ze kunnen zichzelf best wel redden op die leeftijd.
Dat de ouders hun kinderen vooraf duidelijk hadden gemaakt dat de kinderen zich aan de afspraken en regels moeten houden?quote:Op donderdag 3 september 2026 08:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat dacht je dat er zou gaan gebeuren bro.
Doe niet zo naïef.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat de ouders hun kinderen vooraf duidelijk hadden gemaakt dat de kinderen zich aan de afspraken en regels moeten houden?
Heel vreemd idee inderdaad.
Dan had je mijn schoolreis van de 5e klas eens mee moeten maken en dat was gymnasium.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:59 schreef MichaelScott het volgende:
Overspannen gedoe vanwege een paar tieners die 's nachts een biertje gaan drinken.
Of de mijne, het enige café in het dorp in de Harz was de helft van bierglazen kwijt.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:31 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Dan had je mijn schoolreis van de 5e klas eens mee moeten maken en dat was gymnasium.
quote:Op donderdag 3 september 2026 07:50 schreef Friday12 het volgende:
Letterlijk waar pils vandaan komt en verwachten dat ze het niet gaan drinken
Dan ben je wel naïef
Precies, zie hier een van de problemen van tegenwoordig.quote:
Ja, bij ons hadden ze alcohol en stappen enzo expliciet toegestaan, dus je kan wel raden hoe dat afliep. Zeker ook omdat ze ons in een hotel met een gigantisch rooftopterras hadden gestopt.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:36 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Of de mijne, het enige café in het dorp in de Harz was de helft van bierglazen kwijt.
"Tegenwoordig".quote:Op donderdag 3 september 2026 08:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Precies, zie hier een van de problemen van tegenwoordig.
Wij zaten op de bovenste verdieping van een jeugdherberg en alle bierglazen lagen in de dakgoot want alle kamers werden doorzocht.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:47 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ja, bij ons hadden ze alcohol en stappen enzo expliciet toegestaan, dus je kan wel raden hoe dat afliep. Zeker ook omdat ze ons in een hotel met een gigantisch rooftopterras hadden gestopt.
Bij ons hebben mensen ook van behoorlijke hoogte flessen uit het raam gegooid nadat er doorzoeking werd aangekondigd. Ik heb nog uit het raam gekotst.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:53 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Wij zaten op de bovenste verdieping van een jeugdherberg en alle bierglazen lagen in de dakgoot want alle kamers werden doorzocht.
Praag is best een mooie stad ben er zelf in 2008 geweest en had een mooie week, wat jij allemaal gezien hebt heb ik niets van meegekregen.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:42 schreef CoExist het volgende:
Praag… ik snap wel dat je daar gaat drinken om het leuk te hebben.
Ik ging er in 1995 heen met een schoolreisje. Geen idee wat we in zo’n ranzig onderontwikkeld derde wereld Oostblok land hadden te zoeken.
De Berlijnse muur was nog maar kort gevallen en het land was net gesplit van Slowakije.
Bij de grensovergang in Plzen ofzo werden we door soldaten met AK47’s uit de bus gehaald en zwaar gecontroleerd. Tevens probeerde Tsjechische Slavische grenshoertjes ons te verleiden.
Overal stonden gestrande auto’s die totaal waren gestript van allerlei onderdelen.
Eenmaal in Praag bleek ons hotel de zelfmoord hotspot te zijn van de stad. De communistische bevolking gebruikte het om er vanaf te springen.
Wat ik kon begrijpen want wat keken al die mensen boos met een zwartgallig gezicht. Ik heb werkelijk geen één Pragenees kunnen betrappen op een lach.
Ik kan mij nog herinneren dat enkele klasgenoten waren beroofd in de metro.
Iets met een saaie klok op een plein ofzo.
En dat er een markt was waar je obscure WOII shit kon kopen zoals Jodensterren, Hitlerjugend dolken en Nazi kleding met SS-runen.
Wellicht is er in 30 jaar wel wat veranderd, ik had in ieder geval niet meer de ambitie om de stad nog een keer te bezoeken.
Beter gaat zo’n school naar Parijs of London ofzo.
Wij zaten ook in een hotel van een halve ster jaquote:Op donderdag 3 september 2026 08:53 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Wij zaten op de bovenste verdieping van een jeugdherberg en alle bierglazen lagen in de dakgoot want alle kamers werden doorzocht.
Had jij geen werkweek dan :/quote:Op donderdag 3 september 2026 09:05 schreef TLC het volgende:
Praag, Boedapest, Barcelona.. ik zou vroeger al blij zijn als we met de klas naar Schubbekutjeveen konden gaan
Praag is een fantastische stad man. Parijs en Londen op veel vlakken voorbij. Al is het niet meer zo goedkoop als 10 jaar geleden.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:42 schreef CoExist het volgende:
Ik ging er in 1995 heen met een schoolreisje. Geen idee wat we in zo’n ranzig onderontwikkeld derde wereld Oostblok land hadden te zoeken.
De Berlijnse muur was nog maar kort gevallen en het land was net gesplit van Slowakije.
Bij de grensovergang in Plzen ofzo werden we door soldaten met AK47’s uit de bus gehaald en zwaar gecontroleerd. Tevens probeerde Tsjechische Slavische grenshoertjes ons te verleiden.
Overal stonden gestrande auto’s die totaal waren gestript van allerlei onderdelen.
Eenmaal in Praag bleek ons hotel de zelfmoord hotspot te zijn van de stad. De communistische bevolking gebruikte het om er vanaf te springen.
Wat ik kon begrijpen want wat keken al die mensen boos met een zwartgallig gezicht. Ik heb werkelijk geen één Pragenees kunnen betrappen op een lach.
En dat er een markt was waar je obscure WOII shit kon kopen zoals Jodensterren, Hitlerjugend dolken en Nazi kleding met SS-runen.
Wellicht is er in 30 jaar wel wat veranderd, ik had in ieder geval niet meer de ambitie om de stad nog een keer te bezoeken.
Een voorvader van mij ging ooit naar Stalingrad, dat was toen ook geen pretje.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:42 schreef CoExist het volgende:
Haha, ik kende zelfs jongens die een xtc pilletje namen tijdens de les.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:01 schreef laforest het volgende:
In de jaren 90 waren wij allemaal stoned of leip of bezopen op schooltripjes van het Werkman. En alle klasseavonden en soms tijdens de les. Wiskundeleraar blowde gewoon mee.
Hier hetzelfde, eind jaren '80. De leraren deden net zo hard meequote:Op donderdag 3 september 2026 09:01 schreef laforest het volgende:
In de jaren 90 waren wij allemaal stoned of leip of bezopen op schooltripjes van het Werkman. En alle klasseavonden en soms tijdens de les. Wiskundeleraar blowde gewoon mee.
Het hoort er ook wel een beetje bij, hè.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:20 schreef Donna het volgende:
Ardennen klas 3. Fantastisch, wat een drank gedronken en veel gerookt, niet normaal.
Naar de Ardennen gingen wij ookquote:Op donderdag 3 september 2026 09:20 schreef Donna het volgende:
Ardennen klas 3. Fantastisch, wat een drank gedronken en veel gerookt, niet normaal.
Ik ookquote:Op donderdag 3 september 2026 09:21 schreef enmanuel het volgende:
[..]
Haha, ik kende zelfs jongens die een xtc pilletje namen tijdens de les.
Er waren ook genoeg die het niet deden hoor, maar een beetje 'uitgaan' hoort er imo wel een beetje bij ja.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Het hoort er ook wel een beetje bij, hè.
Niet dat het moet, alcohol en sigaretten. Maar welke puber heeft het niet geprobeerd?
Dat vond ik de tofste docenten ja. Waar je een band mee opbouwde en die gewoon mee deden.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:24 schreef Donna het volgende:
[..]
Er waren ook genoeg die het niet deden hoor, maar een beetje 'uitgaan' hoort er imo wel een beetje bij ja.
We waren ook niet stomdronken ofzo, maar iedereen had wel een paar drankjes op.
De leraar economie kwam bij ons roken.
Preciesquote:Op donderdag 3 september 2026 09:22 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Hier hetzelfde, eind jaren '80. De leraren deden net zo hard mee
' een biertje gaan drinken.'quote:
Guiltyquote:Op donderdag 3 september 2026 09:30 schreef Perrin het volgende:
Wij hingen de flessen drank met een touwtje uit het hotelraam of in de spoelbak van de WC om de kamerinspectie van de leraren te omzeilen. Beste schoolkamp ooit.
quote:Op donderdag 3 september 2026 09:23 schreef miss_sly het volgende:
Niet op wintersport geweest. Wel naar Parijs. En we hadden ook wel een paar mensen in de groep die toch aan de goedkope shitwijn gingen maar de meesten deden dat gewoon niet. Terwijl in die tijd de leeftijdsgrens nog niet 18 jaar was.
De wet zegt tegenwoordig dat je onder de 18 niet mag drinken. Als school dien je dat ook te handhaven. Kan iedereen wel zanikken over die docenten die niets gewend zijn, maar het zijn wetten en regels waar ze mee moeten werken. Als er wel iets gebeurd met een van de leerlingen, heeft school een enorm probleem. En dan komen de ouders wel klagen dat uitgerekend hun kind niet voldoende beschermd is.
In Tjechie is de leeftijdsgrens ook 18.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:31 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Niet alle wetten en regels zijn in het buitenland hetzelfde als hier.
Onze twee buurlanden vinden bier en wijn kopen en drinken vanaf 16 jaar prima.
Ik heb hier toch wel zo'n hekel aan, dat had ik al als kind wanneer leraren een hele klas lieten nablijven als een handjevol niet luisterden. Heel draconisch iedereen straffen omdat je een gedeelte blijkbaar niet onder controle hebt. En dan in dit geval nog wel voor zoiets onbenulligs als het drinken van bier. Wat is dit, een drillkamp?quote:De school heeft besloten de volledige groep terug naar huis te sturen, omdat zoveel leerlingen betrokken waren. Dat was geen eenvoudige keuze, omdat ook leerlingen die zich wel aan de regels hielden daarvan de gevolgen ondervinden.
"Maar voor deze school is vertrouwen de basis. Ook het vertrouwen om je aan afspraken te houden. In dit geval vindt de school het dus belangrijk om een signaal af te geven, ook aan alle andere leerlingen van de school", aldus de woordvoerder.
quote:Op donderdag 3 september 2026 07:33 schreef thabit het volgende:
De alfa's zullen het wel weer verpest hebben voor de beta's.
Dat was ook nog wel de tijd dat coma-zuipen niet direct een doel an sich was.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:45 schreef borisz het volgende:
Schoolreis naar Berlijn was zo leuk omdat sommige leraren ook in mensen veranderden.
Maar goed in onze tijd (2006) mochten we drinken met 16.
Er is natuurlijk wel wat veranderd, vroeger dronk je met 15 of 16 al, nu zijn er talloze campagnes geweest en regelgeving om ouders bang te maken dat er niet onder de 18 gedronken mag worden en als een kind dat wel doet dat ze blijvende hersenschade krijgen waar het IQ met elke slok een punt omlaag gaat!quote:Op donderdag 3 september 2026 09:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wat een bekrompen, haast Amerikaanse manier van handelen zeg. Dus er is niet eens iets voorgevallen van vernielingen, vechtpartijen of andere strafrechtwaardig wangedrag ofzo. Nee. Oeh, ze gingen uit en dronken bier!
Nou, dat deden niet alleen wij maar de leraren ook.
[..]
Ik heb hier toch wel zo'n hekel aan, dat had ik al als kind wanneer leraren een hele klas lieten nablijven als een handjevol niet luisterden. Heel draconisch iedereen straffen omdat je een gedeelte blijkbaar niet onder controle hebt. En dan in dit geval nog wel voor zoiets onbenulligs als het drinken van bier. Wat is dit, een drillkamp?
Eens, maar stel je voor dat één van die gasten zich van de planeet zuipt en in ziekenhuis beland of erger. Wereld is te klein want kutschool en kutleraren hadden dit maar moeten voorkomen. Zij zijn verantwoordelijk.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:43 schreef capricia het volgende:
"De schoolreis zou van zondagochtend tot donderdagavond duren, maar de leerlingen gaan nu donderdagochtend met de bus terug. "
Goh, een paar uur eerder naar huis.Dat zal ze leren.
Wat een komkommernieuws eigenlijk.
Dan kun je beter helemaal geen schoolreis meer doen?quote:Op donderdag 3 september 2026 10:10 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Eens, maar stel je voor dat één van die gasten zich van de planeet zuipt en in ziekenhuis beland of erger. Wereld is te klein want kutschool en kutleraren hadden dit maar moeten voorkomen. Zij zijn verantwoordelijk.
Volgens mij zijn er ook steeds meer scholen die er vanaf zien. Al dan niet vanwege geld, al dan niet vanwege regeltjes. Maar dat is een gevoel.quote:Op donderdag 3 september 2026 10:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan kun je beter helemaal geen schoolreis meer doen?
Of je leert je kinderen dat ze zich aan de regels en afspraken houden?quote:Op donderdag 3 september 2026 10:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan kun je beter helemaal geen schoolreis meer doen?
Bij de schoolreis van de 5e (Rome) op onze school hadden we ook een relletje. Twee jongens waren gewoon niet teruggekomen 's avonds op de afgesproken tijd expres en waren de hele nacht wezen hoeren en snoeren terwijl de leraren dus in paniek begonnen te raken. Kwamen ze dus kacheltje lam aanzetten bij het ontbijt. Reprimande. Nou ja, de volgende avond weer, en de avond erna ook.quote:Op donderdag 3 september 2026 10:23 schreef flyguy het volgende:
Dit gebeurd toch al decennia lang tijdens al dit soort reisjes? Hoort er bij
Wtf echt?!quote:Op donderdag 3 september 2026 10:37 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik zat toen nog niet zelf in VWO-6, die gingen altijd een week naar de DDR en Oost-Berlijn. Hebben die knuppels geprobeerd een Oost-Duitse gozer mee proberen te smokkelen in de bus, ze waren alleen even de grenscontrole vergeten.![]()
Was gelijk de laatste keer.
Dat is dan wel weer grappig.quote:Op donderdag 3 september 2026 10:37 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik zat toen nog niet zelf in VWO-6, die gingen altijd een week naar de DDR en Oost-Berlijn. Hebben die knuppels geprobeerd een Oost-Duitse gozer mee proberen te smokkelen in de bus, ze waren alleen even de grenscontrole vergeten.![]()
quote:7:30: Wakker worden en uitgebreid douchen
8:00 Tijd voor een macrobiotisch verantwoord van havermout met zonnebloempitten
9:00 Een kringgesprek in kleermakerszit houden waarin ieder uitgebreid zijn gevoelens deelt en naar elkaar zal luisteren.
10:00 We gaan collecteren in het nabijgelegen dorp voor Zimbabwaanse transgenders met jicht.
12:30 Tijd voor de lunch, allemaal een plak tofoe met gember
13:30 We fietsen naar een in de buurt liggend bejaardentehuis waar we de hele middag vrijwilligerswerk voor oudjes gaan doen
18:00 Eten. Vanavond gezeefde erwten met zeewier op het menu
19:00 We hebben allemaal onze studieboeken meegenomen. Dus twee uur lang stil zijn en je studie voorbereiden. Ouderejaars zijn aanwezig om te overhoren.
21:00
We gaan gezellig samen ganzenborden en mens-erger-je-niet-en. Dit onder het genot van een pot verse kamillethee en wat schijfjes komkommer met kervelzaad. We zetten ook een muziekje op. Lekker swingen op verantwoorde klanken van Coldplay en Train.
23:00
Vroeg onder de wol, jongens en meisjes natuurlijk gescheiden en handjes boven de dekens
Ik denk dat juist de vmbo’ers zich beter kunnen redden dan de vaak wat kneuzige vwo’ers.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:59 schreef MichaelScott het volgende:
Ja, 1986 of zo.quote:
Helaas voelen veel scholen zich wel gedwongen om de Nederlandse norm ook in het buitenland te hanteren.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:31 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Niet alle wetten en regels zijn in het buitenland hetzelfde als hier.
Onze twee buurlanden vinden bier en wijn kopen en drinken vanaf 16 jaar prima.
Uitgebreid douchen mag niet meer, dus maximaal 5 minutenquote:Op donderdag 3 september 2026 10:43 schreef Hexagon het volgende:
Mijn studentenkamp voor snowflakes is wel een goed idee voor die school.
7:30: Wakker worden en uitgebreid douchen
Ja, jij deed in je jeugd echt alles wat je ouders zeidenquote:Op donderdag 3 september 2026 08:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat de ouders hun kinderen vooraf duidelijk hadden gemaakt dat de kinderen zich aan de afspraken en regels moeten houden?
Terwijl je weet dat er gedronken wordt. In het voorbeeld van de OP gaat het om 50% van de leerlingen. Het is dus niet een enkeling, of een bijzonder geval. Dat is gewoon de halve jaargroep.quote:Op donderdag 3 september 2026 10:56 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Helaas voelen veel scholen zich wel gedwongen om de Nederlandse norm ook in het buitenland te hanteren.
Ik laat in vergaderingen daar echt wel eens tegengeluid op horen, maar directies durven het gewoon niet aan. Het is gewoon een teken van de tijd. De hele samenleving is in de loop der jaren enorm vertrut. Scholen blijven daarvan niet gevrijwaard.
Ik moet de eerste puber nog tegenkomen die precies doet wat zijn ouders zeggen.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ja, jij deed in je jeugd echt alles wat je ouders zeiden. Ik kan me geen schoolreisje van vroeger herinneren waar niet gedronken werd. Gelukkig werd er toen nog niet zo panisch op gereageerd.
Zeker niet.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ja, jij deed in je jeugd echt alles wat je ouders zeiden. Ik kan me geen schoolreisje van vroeger herinneren waar niet gedronken werd. Gelukkig werd er toen nog niet zo panisch op gereageerd.
hartstikke trots dat jullie allemaal naar school zijn blijven gaanquote:Op donderdag 3 september 2026 10:26 schreef SpecialK het volgende:
Waarom is dit nationaal nieuws?
Is het nog steeds komkommertijd? Iedereen is toch inmiddels terug van vakantie?
NOS ook nog eens. Wat the fuck.
quote:Op donderdag 3 september 2026 10:37 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik ben er rond dezelfde tijd geweest en had een hele andere ervaring. Hetgeen jij schetst was het beeld wat ik had, in de praktijk viel me dat reuze mee. Naast het stappen en de goedkope alcohol vond ik de stad nog verbazend mooi ook. Vraag me af of jij wel geweest bentquote:Op donderdag 3 september 2026 08:42 schreef CoExist het volgende:
Daar is hier toch helemaal geen sprake van in dit artikel?quote:Op donderdag 3 september 2026 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zeker niet.
Maar als ik me niet aan de regels hield van school en straf kreeg, stonden mijn ouders niet verontwaardigd op de stoep om hun engeltje te verdedigen en school verantwoordelijk te houden voor wat ik fout deed.
quote:Op donderdag 3 september 2026 10:37 schreef TweedeKlum het volgende:
Dat zeg ik ook niet?quote:Op donderdag 3 september 2026 11:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Daar is hier toch helemaal geen sprake van in dit artikel?
Ik vermoed dat er niet "wat is gedronken" maar dat het uit de hand liep met het drinken en er werd in het artikel ook gesproken over tijden waar men zich niet aan hield. Ze gaan echt niet van alles op de schop gooien omdat er drie keer een paar minuutjes te laat werd gekomen met een slokje op.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:27 schreef Lospedrosa het volgende:
5-VWO dan ga je toch wat drinken?
Dat is echt belachelijk. Lekker veilig ookquote:Bij mijn dochter van 15 in de 2e ging de helft dronken terug naar het hotel om 4:30 en zelfs dat werd geaccepteerd
Dit is toch al zolang schoolreisjes/kampen bestaan? Was bij ons vroeger ook maar toen mocht je gewoon drinken vanaf je 16e en werd er ook niet spastisch overgedaan wanneer je 15 was.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:26 schreef Starhopper het volgende:
"Vooraf krijgen de leerlingen een informatieboekje. Daarin staan tips, activiteiten, maar ook afspraken. Er staat bijvoorbeeld in dat leerlingen na middernacht niet naar buiten mogen en dat ze geen alcohol mogen drinken", zegt de woordvoerder. Bijna de helft van de leerlingen hield zich daar niet aan.
Bij ons op schoolkamp van vwo 2 was het ook 3/4.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:39 schreef Zoddie het volgende:
Er zijn altijd wel kleine groepjes die zich niet aan de regels houden maar dit is wel een enorme groep.
Dat zou ik mij vroeger bij mijn schoolreisjes naar buitenland niet goed kunnen voorstellen.
Als 1 groepje dat doet kun je ze straffen en extra in de gaten houden, maar de helft van de groep is wel erg veel.
Dat was ook het eerste wat ik dacht.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:43 schreef capricia het volgende:
"De schoolreis zou van zondagochtend tot donderdagavond duren, maar de leerlingen gaan nu donderdagochtend met de bus terug. "
En belanden dit soort artikelen niet in de media. Wat een kul zeg, op een beetje gezonde school gebeurt dit wel eens.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:13 schreef theunderdog het volgende:
In een gezonde situatie kan je als school omgaan met dit soort puberale-fratsen, zonder dat je de boel helemaal moet beëindigen. Toen ik de titel las, dacht ik aan buitengewoon heftige rellen.
Idd. Maar er werd iedere avond vanaf het eten tot laat wel goed gedronken.quote:Op donderdag 3 september 2026 10:05 schreef BE het volgende:
[..]
Dat was ook nog wel de tijd dat coma-zuipen niet direct een doel an sich was.
Water is nat.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:54 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dat was ook het eerste wat ik dacht.
Het is wat.
In 5 minuten (haren) wassen, fappen en de boel schoonspoelen is aardig aanpoten.quote:Op donderdag 3 september 2026 10:57 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Uitgebreid douchen mag niet meer, dus maximaal 5 minuten
Wat is daar onveilig aan? Nog geen 10 jaar geleden was dat niet eens noemenswaardig.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:43 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik vermoed dat er niet "wat is gedronken" maar dat het uit de hand liep met het drinken en er werd in het artikel ook gesproken over tijden waar men zich niet aan hield. Ze gaan echt niet van alles op de schop gooien omdat er drie keer een paar minuutjes te laat werd gekomen met een slokje op.
[..]
Dat is echt belachelijk. Lekker veilig ook
Opschieten dusquote:Op donderdag 3 september 2026 12:07 schreef CarbonC het volgende:
In 5 minuten (haren) wassen, fappen en de boel schoonspoelen is aardig aanpoten.
Dit, herken mij ook totaal niet in wat hij schetst.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:25 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Ik ben er rond dezelfde tijd geweest en had een hele andere ervaring. Hetgeen jij schetst was het beeld wat ik had, in de praktijk viel me dat reuze mee. Naast het stappen en de goedkope alcohol vond ik de stad nog verbazend mooi ook. Vraag me af of jij wel geweest bent
Vanwege de bekendheid denk ik? Veel buitenlandse toeristen gaan ook naar Amsterdam, terwijl andere steden veel leuker zijn.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vraag me af waarom de school voor Praag koos. Ik bedoel, is een geweldige stad, maar er zijn tig mooie steden en Dichterbij. Voor de taal lijkt mij ook niet.
Bier natuurlijk.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vraag me af waarom de school voor Praag koos. Ik bedoel, is een geweldige stad, maar er zijn tig mooie steden en Dichterbij. Voor de taal lijkt mij ook niet.
Natuurlijk absurd om een kind drank te geven, maar een schoolfeest is tenminste nog een gecontroleerde omgeving.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:50 schreef Irritatie100 het volgende:
Over alcohol gesproken, wij hadden onze schoolfeesten altijd in de aula van de school en niet in een club ofzo. De regel was dat de bovenbouw (klas 4/5/6) alcohol mocht drinken. Ging dus niet op leeftijd, ik was 14 toen ik naar de 4e ging maar dan kreeg ik gewoon bier mee, ook op de momenten dat er een leraar achter de bar stond. Sowieso dronk bijna iedereen uit lagere klassen gewoon vrolijk mee, er werd gewoon een bovenbouwer in de rij gezet. Mooie tijden waren dat.
Je mocht tijdens die feesten ook altijd gewoon roken binnen trouwens. Ik klink echt als een oude zak nu, maar ik heb in 2007 mijn diploma gehaald dus dat valt nog wel mee ook
Je dacht dat ze in L'oret aan de frisdrank gaan?quote:Op donderdag 3 september 2026 13:04 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Natuurlijk absurd om een kind drank te geven, maar een schoolfeest is tenminste nog een gecontroleerde omgeving.
Als een paar pubers tot diep in de nacht op pad gaan in een vreemde stad om te zuipen dan lijkt mij dat reden genoeg om de boel af te blazen. Mensen die het okay vinden want "vroeger deden we het ook" zouden op hun achterste poten staan als ze lazen dat een scholier vermist/vermoord is tijdens een schoolreisje naar het buitenland.
Dit.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:08 schreef HSG het volgende:
Nederlandse ouders kunnen niet opvoeden.
Wat is er onveilig aan 15-jarige grietjes die stomdronken om 4:30 over straat zwalken in een vreemde stad? Is dat de vraag?quote:Op donderdag 3 september 2026 12:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat is daar onveilig aan? Nog geen 10 jaar geleden was dat niet eens noemenswaardig.
Dit.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:15 schreef jigggy het volgende:
Deze reisjes waren er toch juist om te zuipen
Ik heb dat nooit geprobeerd omdat ik mijn vader heb weg zien kwijnen door zijn alcoholverslaving en mijn moeder het altijd moest ontgelden als hij weer eens bezopen was. Geweldig spul dat alcoholquote:Op donderdag 3 september 2026 09:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Het hoort er ook wel een beetje bij, hè.
Niet dat het moet, alcohol en sigaretten. Maar welke puber heeft het niet geprobeerd?
Ja leg het maar eens uit. Want dat was/is doodnormaal in veel landen en ook in NL tot een jaar of 10 geleden.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:26 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wat is er onveilig aan 15-jarige grietjes die stomdronken om 4:30 over straat zwalken in een vreemde stad? Is dat de vraag?
Of ze zelfs een overeenkomst laten tekenen! Want pubers staan erom bekend dat ze afspraken altijd nakomen, en ook goed de gevolgen overzien als ze dat niet doen. Als je ze dus iets laat ondertekenen houden ze zich daaraan.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:31 schreef DjVero het volgende:
Wat een toffe verhalen hier, smakelijk gelachen om sommige postsiemand mee smokkelen in de bus, wtf
Jammer van de serieuze posts in het topic met regeltjes dit, regeltjes dat, gesprekje hier, gesprekje daar en pubers die zogenaamd braaf luisteren daarna(ar)
Oh ja, dit doet me weer denken aan nog zo'n verhaal van onze Rome-reis in de 5e. Toen gingen we naar een restaurant, maar voor zo'n grote groep is er natuurlijk niet zomaar ruimte dus het restaurant was al van te voren geregeld. Die hadden het een goed idee gevonden om voor ons extra tafels neer te zetten in de wijnkelder, terwijl de leraren gewoon boven konden etenquote:Op donderdag 3 september 2026 13:47 schreef Fleischmeister het volgende:
In 5-vwo zaten we massaal aan de wijn in Rome, de grote reis waar je je hele schooltijd naartoe leefde. Lekker warmpjes over die pleinen slenteren, iedereen gelukkig. Had het niet willen missen zo.
Het was 10 jaar geleden ook niet normaal of veilig, sorry.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja leg het maar eens uit. Want dat was/is doodnormaal in veel landen en ook in NL tot een jaar of 10 geleden.
We moeten hier geen Amerikaanse toestanden geen creëren waarin ouders bang zijn als de kinderen buitenspelen.
Jezus, zelden zo'n lelijke kaart gezien. Doet pijn aan m'n ogen.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:56 schreef Justinn het volgende:
Wat een naïviteit van die school zeg.
[ afbeelding ]
Je organiseert een reisje naar Praag, sedert het jaar kruik drank- en feesthoofdstad van Europa, waar een biertje zo'n 2,5 keer goedkoper is dan in Nederland, met een kudde 15-, 16- en 17-jarigen. En dan is je meesterplan: “Foei jongens, niet drinken hè!”
Wat dénk je dat er gebeurt?![]()
![]()
![]()
Wordt nog mooier als over 9 maanden blijkt dat ze in Praag niet alleen met alcohol hebben geëxperimenteerd.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tegen een stel pubers zeggen dat ze zich op een uitje naar Praag aan de regels moeten houden, dat gaat werken ja. Wereldvreemd genot. En dat heeft niks te maken met de problemen van tegenwoordig zoals je later zegt want 'vroegah' werd er ook massaal gezopen op dit soort uitjes. En niet alleen door de 16+ mensjes.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 3 september 2026 14:10 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Tegen een stel pubers zeggen dat ze zich op een uitje naar Praag aan de regels moeten houden, dat gaat werken ja. Wereldvreemd genot. En dat heeft niks te maken met de problemen van tegenwoordig zoals je later zegt want 'vroegah' werd er ook massaal gezopen op dit soort uitjes. En niet alleen door de 16+ mensjes.
NiiiiiiiiEEEEUWS!!!quote:Op donderdag 3 september 2026 09:43 schreef capricia het volgende:
Als scholieren het massaal op een zuipen zetten tijdens een schoolreisje, moet je je ook misschien gaan afvragen wat voor programma je hebt opgesteld als schoolquote:Op donderdag 3 september 2026 14:21 schreef Qarrad het volgende:
Beetje raar dat er wordt gedaan alsof het een kwestie was van "een biertje drinken". Alsof een school daarvan schrikt.
Dat klinkt wel heel defaitistisch. "Ja ik had geen keuze want ik moest anders naar kunst kijken" of zo.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als scholieren het massaal op een zuipen zetten tijdens een schoolreisje, moet je je ook misschien gaan afvragen wat voor programma je hebt opgesteld als school
Ik zet het ook liever op een zuipen voordat ik naar bepaalde kunst ga kijken idd. Misschien dat ik het dan ga snappen... Veel kunstenaars zitten ook aan de middelen als ze iets maken, misschien dat ik dan kan 'levelen' met ze.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:28 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat klinkt wel heel defaitistisch. "Ja ik had geen keuze want ik moest anders naar kunst kijken" of zo.
Potverdomme, je hebt gelijk!quote:Op donderdag 3 september 2026 14:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zet het ook liever op een zuipen voordat ik naar bepaalde kunst ga kijken idd. Misschien dat ik het dan ga snappen... Veel kunstenaars zitten ook aan de middelen als ze iets maken, misschien dat ik dan kan 'levelen' met ze.
De tienerdisco is ook failliet sinds de leeftijdsgrens naar de 18 jaar is gegaan.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Wat een overdreven kansloos gezeik dit.
16 en 17 jarigen die een biertje drinken... hallo zeg. Stop de persen, start de bussen.
[..]
Jaaaa, de Starlight in Nijkerkerveen als er hardstyle-djs draaidenquote:Op donderdag 3 september 2026 14:34 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ging je met de touringsbus heen en terug vanaf de parkeerplaats en alleen met leeftijdsgenootjes.
Wij hadden helemaal geen tienerdisco. Wij hadden foute apreskitenten en stampkroegen in de buurt waar je als 16-17jarige gewoon naar binnen kon. Kreeg je alleen een andere kleur bandje om dat je geen sterke drank kon bestellen bij de barman.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:34 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
De tienerdisco is ook failliet sinds de leeftijdsgrens naar de 18 jaar is gegaan.
Ging je met de touringsbus heen en terug vanaf de parkeerplaats en alleen met leeftijdsgenootjes. Onder toeziend oog een biertje of mixdrankje drinken en als je geluk had die avond tongen of even bij een meisje in d'r onderbroekje friemelen.![]()
Maar dat is wat anders dan tieners die er zelf op uit gaan en zich volgooien met alcohol in een land waar er nauwelijks controle is.
Sorry maar dat was het wel.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:06 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het was 10 jaar geleden ook niet normaal of veilig, sorry.
Buitenspelen is iets totaal anders dan tegen elke afspraak of gezond verstand in zwaar minderjarigen zich vol te laten gieten met alcohol.
Mijn neefje is een paar maanden geleden in het ziekenhuis terecht gekomen bij het "buitenspelen" en die kinderarts heeft even uitgetekend wat er allemaal stuk was, nog kon gaan en hoe abnormaal en onverstandig het is.
Het lijkt wel of iedereen uit angst voor vertrutting alles maar krampachtig als normaal wil duiden.
Peter Langehout Reizenquote:Op donderdag 3 september 2026 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Sorry maar dat was het wel.
Iedereen en zijn moeder ging alleen naar Spanje, Turkije, Griekenland op zuipvakantie op zijn 16e.
En dronk op zijn 15e in kantines.
Waar het fout is gegaan is het illegaal maken zodat men nu eerder ene rijbewijs heeft dan officieel mag drinken. En dat de kinderen ook eerder aan de andere drugs gaan want dat is veel makkelijker te verkrijgen.
Al die vertrutting leidt 9/10 keer tot dit soort effecten ipv ze op te lossen.
Jij denkt dat jouw kinderen je alles thuis vertellen?quote:Op donderdag 3 september 2026 08:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het opmerkelijke is niet dat 16/17 jarige een biertje drinken. Het opmerkelijke is de compleet overdreven reactie van de school en dat dit dan ook nog in de krant komt.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Wat een overdreven kansloos gezeik dit.
16 en 17 jarigen die een biertje drinken... hallo zeg. Stop de persen, start de bussen.
[..]
Of gewoon de Keet. Of als er ouders op pad waren daar thuis.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wij hadden helemaal geen tienerdisco. Wij hadden foute apreskitenten en stampkroegen in de buurt waar je als 16-17jarige gewoon naar binnen kon. Kreeg je alleen een andere kleur bandje om dat je geen sterke drank kon bestellen bij de barman.
En wel eens van schuurfeesten gehoord?
Nooit van Bulgarije Sunny Beach, Cherso of Salou gehoord zeker?quote:Op donderdag 3 september 2026 14:06 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het was 10 jaar geleden ook niet normaal of veilig, sorry.
Buitenspelen is iets totaal anders dan tegen elke afspraak of gezond verstand in zwaar minderjarigen zich vol te laten gieten met alcohol.
Mijn neefje is een paar maanden geleden in het ziekenhuis terecht gekomen bij het "buitenspelen" en die kinderarts heeft even uitgetekend wat er allemaal stuk was, nog kon gaan en hoe abnormaal en onverstandig het is.
Het lijkt wel of iedereen uit angst voor vertrutting alles maar krampachtig als normaal wil duiden.
En waar zeg ik dat?quote:Op donderdag 3 september 2026 15:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Jij denkt dat jouw kinderen je alles thuis vertellen?![]()
Soms is het beter om iets niet te verbieden, zodat er gewoon over gesproken kan worden.
Compleet wereldvreemd.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wat had die school eigenlijk verwacht van de trip naar Praag dan?
Hoe naïef zijn ze daar bij de club.
En dit.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:35 schreef Weltschmerz het volgende:
Regels, geen afspraken. Het gaat meteen al mis bij het niet spreken van duidelijke taal. Er is een gezagsrelatie, je mag mee onder voorwaarden door de school gesteld, doe dan niet alsof die leerlingen op gelijkwaardige basis het niet naar buiten gaan en het geen alcohol drinken hebben uitonderhandeld. Je bent niet de leerlingen hun beste vriend hoe goed dat ook voelt, vrienden maken afspraken, leraren vertellen leerlingen wat ze moeten doen en laten.
Het is wat, het is een verschrikkelijk gebeuren!quote:Op donderdag 3 september 2026 15:31 schreef probeer het volgende:
Waarom de fuck is dit landelijk nieuws?
Scholieren krijgen regels, scholieren breken regels, scholieren krijgen straf.
Als het maar goed gaat met onze Nederlandse toekomstjes. Weet iemand hoe ze zich nu voelen? Dat lijkt me uiterst belangrijk.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:34 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Het is wat, het is een verschrikkelijk gebeuren!
Dat valt ook wel mee. Er gingen en gaan grote groepen jongeren, maar er gaan er veer meer niet dat soort fratsen uithalen en dat er ouders zijn die dat okay vinden en normaal zegt meer over die ouders dan of het okay en normaal is.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Sorry maar dat was het wel.
Iedereen en zijn moeder ging alleen naar Spanje, Turkije, Griekenland op zuipvakantie op zijn 16e.
En dronk op zijn 15e in kantines.
Waar het fout is gegaan is het illegaal maken zodat men nu eerder ene rijbewijs heeft dan officieel mag drinken. En dat de kinderen ook eerder aan de andere drugs gaan want dat is veel makkelijker te verkrijgen.
Al die vertrutting leidt 9/10 keer tot dit soort effecten ipv ze op te lossen.
Het is toch vervelend dat dit soort moraalridders teveel macht heeft gekregen in de samenleving.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:47 schreef Charles33 het volgende:
Er kunnen dus 70 leerlingen, onder verantwoordelijkheid van de docenten, het hotel uitlopen zonder dat er iemand iets in de gaten heeft. Daar mogen ze toch eens goed over worden doorgezaagd, dat kan echt niet. Ze mogen blij zijn dat het allemaal goed is afgelopen.
En over al die 'vroeger waren wij allemaal bezopen'-posters: fijn voor je, maar dit is nu en niet vroeger. We zijn verstandiger geworden en we hebben wetgeving gemaakt die dit verbiedt. De school dient te zorgen dat die wet ook wordt gehandhaafd, en daar zijn ze kennelijk niet in geslaagd.
En de helft van de scholieren die niets fout gedaan heeft krijgt ook nog straf. Daar zou ik als ouder in ieder geval wel even moeilijk over gaan doen.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:31 schreef probeer het volgende:
Waarom de fuck is dit landelijk nieuws?
Scholieren krijgen regels, scholieren breken regels, scholieren krijgen straf.
Ja want de hele groep ging een paar uur eerder dan gepland naar huis. Nou, lekker klagen hoor als ouder.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En de helft van de scholieren die niets fout gedaan heeft krijgt ook nog straf. Daar zou ik als ouder in ieder geval wel even moeilijk over gaan doen.
Sinds wanneer is het de taak van een school om het Wetboek van Strafrecht te handhaven? Scholen hebben daar helemaal geen bevoegdheid voor. Handhaving van het strafrecht is exclusief voorbehouden aan de politie en het Openbaar Ministerie. En de handhaving van de Leerplichtwet ligt primair bij de gemeente en de leerplichtambtenaar, niet bij de school.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:47 schreef Charles33 het volgende:
We zijn verstandiger geworden en we hebben wetgeving gemaakt die dit verbiedt. De school dient te zorgen dat die wet ook wordt gehandhaafd, en daar zijn ze kennelijk niet in geslaagd.
Dat vind ik ook het grote punt hier. Heel raar signaal. Ik vermoed ook dat er verder ook iets flink scheef zit in deze groep en dat we het hele verhaal niet horen.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En de helft van de scholieren die niets fout gedaan heeft krijgt ook nog straf. Daar zou ik als ouder in ieder geval wel even moeilijk over gaan doen.
Als een school de helft van de leerlingen kwijt raakt, mag je idd wel eens vraagtekens bij de begeleiding zetten.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat vind ik ook het grote punt hier. Heel raar signaal. Ik vermoed ook dat er verder ook iets flink scheef zit in deze groep en dat we het hele verhaal niet horen.
Kwijtraakt, kwijtraakt...dat blijkt niet uit de informatie die we hebben en al was het zo: het zijn geen peuters maar 17-jarigen die normaliter prima vrij kunnen rondlopen zonder dat ze van de wereld donderen.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Als een school de helft van de leerlingen kwijt raakt, mag je idd wel eens vraagtekens bij de begeleiding zetten.
Kennelijk waren die ook niet helemaal fris.
Eensch.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het opmerkelijke is niet dat 16/17 jarige een biertje drinken. Het opmerkelijke is de compleet overdreven reactie van de school en dat dit dan ook nog in de krant komt.
Weten we ook gelijk hoe jij van je maagdelijkheid af bent gekomen.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:23 schreef -river- het volgende:
Niet dronken ontmaagd worden op je schoolreisje
Waarom dan dit persbericht?quote:Op donderdag 3 september 2026 16:33 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Kwijtraakt, kwijtraakt...dat blijkt niet uit de informatie die we hebben en al was het zo: het zijn geen peuters maar 17-jarigen die normaliter prima vrij kunnen rondlopen zonder dat ze van de wereld donderen.
Dit.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:24 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Of gewoon de Keet. Of als er ouders op pad waren daar thuis.
De school moet zich aan de wet houden. En in die wet staat dat leerlingen in schooltijd geen alcohol mogen nuttigen. Een schoolreis valt onder schooltijd, ook 's avonds. De school zelf heeft zich dus niet aan de wet gehouden en had dat wel moeten doen.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:14 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Sinds wanneer is het de taak van een school om het Wetboek van Strafrecht te handhaven? Scholen hebben daar helemaal geen bevoegdheid voor. Handhaving van het strafrecht is exclusief voorbehouden aan de politie en het Openbaar Ministerie. En de handhaving van de Leerplichtwet ligt primair bij de gemeente en de leerplichtambtenaar, niet bij de school.
Gelukkig zet die schoolleiding zichzelf internationaal voor lul met die actie. Niet de leerlingen.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Waarom dan dit persbericht?
Kennelijk vond school het heel wat.
Want voor straf zijn ze maarliefst een paar uur eerder naar huis gegaan.
Dat maakt niks uit, ze vallen onder de verantwoordelijkheid van de school. Die horen te weten waar ze zijn en, 's nachts, te zorgen dat ze netjes op hun hotelkamer zijn. Dat ze niet wisten dat de helft van hun leerlingen ergens rondzwierf kun je echt niet goedpraten met 'kan gebeuren', dat is totaal onverantwoord.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:33 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Kwijtraakt, kwijtraakt...dat blijkt niet uit de informatie die we hebben en al was het zo: het zijn geen peuters maar 17-jarigen die normaliter prima vrij kunnen rondlopen zonder dat ze van de wereld donderen.
Aan de wet houden is wat anders dan handhaven.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:47 schreef Charles33 het volgende:
De school moet zich aan de wet houden. En in die wet staat dat leerlingen in schooltijd geen alcohol mogen nuttigen. Een schoolreis valt onder schooltijd, ook 's avonds. De school zelf heeft zich dus niet aan de wet gehouden en had dat wel moeten doen.
Dan ga je het vervolgens aan de nationale klok hangen dat je leerlingen massaal aan de alcohol gingen en jij je als school je schaapjes niet in de kudde kon houden.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:47 schreef Charles33 het volgende:
[..]
De school moet zich aan de wet houden. En in die wet staat dat leerlingen in schooltijd geen alcohol mogen nuttigen. Een schoolreis valt onder schooltijd, ook 's avonds. De school zelf heeft zich dus niet aan de wet gehouden en had dat wel moeten doen.
Wil de school zich aan de wet houden, dan moeten ze handhaven bij de leerlingen. Zo moeilijk was mijn zin volgens mij niet.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:49 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Aan de wet houden is wat anders dan handhaven.
Blablablabla blaquote:Op donderdag 3 september 2026 16:48 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit, ze vallen onder de verantwoordelijkheid van de school. Die horen te weten waar ze zijn en, 's nachts, te zorgen dat ze netjes op hun hotelkamer zijn. Dat ze niet wisten dat de helft van hun leerlingen ergens rondzwierf kun je echt niet goedpraten met 'kan gebeuren', dat is totaal onverantwoord.
Nergens voor nodig. De verantwoordeijkheid van de school voor de kinderen is al lang in de wet vastgelegd. Die volstaat, mits het personeel tenminste zijn werk doet.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:51 schreef Hexagon het volgende:
Laten we in de wet zetten dat leerlingen op reis s'nachts een ijzeren bal aan hun voet krijgen in hun hotelkamer. Dan weten we zeker dat ze niet ontsnappen.
Opsluiten mag ook niet. Gevangenzetten ook niet.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:51 schreef Hexagon het volgende:
Laten we in de wet zetten dat leerlingen op reis s'nachts een ijzeren bal aan hun voet krijgen in hun hotelkamer. Dan weten we zeker dat ze niet ontsnappen.
Als het kennelijk zó moeilijk is om je gewoon aan een paar eenvoudige regeltjes te houden, dan moesten we misschien maar helemaal gaan stoppen met schoolreisjes. Blijkbaar kunnen de leerlingen en de leraren het allebei niet aan.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Blablablabla bla
Wat denk je dat er gebeurd met een groep jonge mensen op schoolreisje?
Exact, dat wordt een schoolreisje.
Legendarische dingen gebeuren daar. Dan ga je helemaal niet op je kamer blijven.
De lerarenpatrouille staat inmiddels klaar. Controleren of ze allemaal netjes op hun bed liggen, met natuurlijk de handjes boven de dekens.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:51 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Nergens voor nodig. De verantwoordeijkheid van de school voor de kinderen is al lang in de wet vastgelegd. Die volstaat, mits het personeel tenminste zijn werk doet.
Jaaaaaaaaaaaa, daar istie weer.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:53 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Als het kennelijk zó moeilijk is om je gewoon aan een paar eenvoudige regeltjes te houden, dan moesten we misschien maar helemaal gaan stoppen met schoolreisjes. Blijkbaar kunnen de leerlingen en de leraren het allebei niet aan.
Klinkt als mijn schoolreisje, zaten ook in zo'n zelfmoord hotel ergens aan de buitenkant van Praag. Maar wel elke avond met de taxi naar de disco en helemaal lam in de taxi weer terug. Toptijd!quote:Op donderdag 3 september 2026 08:42 schreef CoExist het volgende:
En dat is dat ze niet slapen en voortdurend alle kamers bespioneren of er niemand stiekem op stap gaat?quote:Op donderdag 3 september 2026 16:51 schreef Charles33 het volgende:
mits het personeel tenminste zijn werk doet.
Kuisheidsgordels aan en de slaapkamerdeuren op slot.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat is dat ze niet slapen en voortdurend alle kamers bespioneren of er niemand stiekem op stap gaat?
Praag was in 1993 ook al een mooie stad. Was er met groepje waaronder een Praagse (immigrant) , dat had zeker voordelen. Zij verstond de taxichauffeur die in de auto tegen een collega zat te snoeven dat ie die domme touristen wel even zou flessen om lekker om te rijden. Dat was snel afgelopen..quote:Op donderdag 3 september 2026 16:59 schreef Ann-Lynn het volgende:
[..]
Klinkt als mijn schoolreisje, zaten ook in zo'n zelfmoord hotel ergens aan de buitenkant van Praag. Maar wel elke avond met de taxi naar de disco en helemaal lam in de taxi weer terug. Toptijd!
Tegenwoordig is Praag ook een VEEEL betere keuze voor een schoolreis dan Londen of Parijs, dat zijn shitholes geworden, terwijl Praag nog behoorlijk veilig is.
Hoe ze dat doen is hun eigen zaak. Als ze de helft van de leerlingen kwijt zijn hebben ze het in elk geval niet goed gedaan.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat is dat ze niet slapen en voortdurend alle kamers bespioneren of er niemand stiekem op stap gaat?
Ja dat is omdat leerlingen zoiets organiseren en een manier bedenken om uit het hotel te glippen als de docenten op een oor liggen.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:05 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Hoe ze dat doen is hun eigen zaak. Als ze de helft van de leerlingen kwijt zijn hebben ze het in elk geval niet goed gedaan.
Nou dat, vind een groep van 150 leerlingen (dat zijn dan minstens 5 klassen) ook wel erg massaal.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dat is omdat leerlingen zoiets organiseren en een manier bedenken om uit het hotel te glippen als de docenten op een oor liggen.
Een leerling die wil komt wel weg, tenzij je er een gesloten inrichting van maakt. Dus dan gaan zwartepieten naar leraren bevalt me ook niet. Dan is er op een gegeven moment niemand meer die nog zijn nek uitsteekt omwat te organiseren.
Opsluiten op de kamers. Kettingen op de nooduitgangen. Chippen en drones. Een buddy systeem, waarbij je ze aan elkaar vast ketent.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat vonden ze zelf blijkbaar ook, vandaar de vroege aftochtquote:Op donderdag 3 september 2026 16:48 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit, ze vallen onder de verantwoordelijkheid van de school. Die horen te weten waar ze zijn en, 's nachts, te zorgen dat ze netjes op hun hotelkamer zijn. Dat ze niet wisten dat de helft van hun leerlingen ergens rondzwierf kun je echt niet goedpraten met 'kan gebeuren', dat is totaal onverantwoord.
Goed punt.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die halsbanden uit de film Wedlock zijn denk ik wel een goed idee.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Opsluiten op de kamers. Kettingen op de nooduitgangen. Chippen en drones. Een buddy systeem, waarbij je ze aan elkaar vast ketent.
Klinkt goed.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:23 schreef -river- het volgende:
Niet dronken ontmaagd worden op je schoolreisje
Collectief straffen, de beste manier om tieners verantwoordelijkheid over hun gedrag te leren.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:03 schreef OllieA het volgende:
Een signaal afgeven door collectief te straffen.
Dan geeft je dus het signaal af dat je een onrechtvaardige kloteschool bent.
De laatste avond kregen we wijn cadeau van het vaste restaurant waar we aten omdat ze ons zo tof vonden, tja wat denk je dat er dan gebeurt bij 16-17 jarige pubers?quote:Op donderdag 3 september 2026 14:00 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Oh ja, dit doet me weer denken aan nog zo'n verhaal van onze Rome-reis in de 5e. Toen gingen we naar een restaurant, maar voor zo'n grote groep is er natuurlijk niet zomaar ruimte dus het restaurant was al van te voren geregeld. Die hadden het een goed idee gevonden om voor ons extra tafels neer te zetten in de wijnkelder, terwijl de leraren gewoon boven konden eten
Ik sta er al van te kijken dat een schooltrip tegenwoordig al zo ver gaat.quote:
Ik wist niet eens dat jij een stadslyceum in Groningen had!quote:Op donderdag 3 september 2026 18:28 schreef Werkman het volgende:
[..]
Ik sta er al van te kijken dat een schooltrip tegenwoordig al zo ver gaat.
Wij zijn nooit verder gekomen dan schoolkamp in het naburige kuttdorp waar de leerkrachten de hele dag op je lip zaten. Van zuipen en neuken kwam niks terecht, wel achterlijke kringspelletjes en veldexcursies met zo'n begeleider die deed denken aan Emiel van de familie Doorzon.
Dan heb je niet genoeg gezopen!quote:Op donderdag 3 september 2026 08:04 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Gohik kan me ook alleen nog het zuipen herinneren van dat soort uitjes.
Het gaat hier om 5 VWO, niet om een kleuterklas.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:47 schreef Charles33 het volgende:
Er kunnen dus 70 leerlingen, onder verantwoordelijkheid van de docenten, het hotel uitlopen zonder dat er iemand iets in de gaten heeft. Daar mogen ze toch eens goed over worden doorgezaagd, dat kan echt niet. Ze mogen blij zijn dat het allemaal goed is afgelopen.
En over al die 'vroeger waren wij allemaal bezopen'-posters: fijn voor je, maar dit is nu en niet vroeger. We zijn verstandiger geworden en we hebben wetgeving gemaakt die dit verbiedt. De school dient te zorgen dat die wet ook wordt gehandhaafd, en daar zijn ze kennelijk niet in geslaagd.
Ik kan me er geen herinneren, afgezien van De Ardennen.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:41 schreef Hexagon het volgende:
Die schoolreis naar het buitenland was wel een van de zegeningen van op een elitaire Havo/VWO school zitten.
Wij konden in 4 Havo en 5 VWO kiezen uit Praag, Rome, Barcelona, Venetie en Skien in Kaprun.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:44 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik kan me er geen herinneren, afgezien van De Ardennen.
Maar die school (wel met een Vwo-afdeling) had ook geen elitaire reputatie.
In de derde hadden we een dagtrip aar Antwerpen. Daar werd wel verwacht dat we een soort route door de stad zouden lopen en vragen zouden beantwoorden, en daar kregen we ee cijfer voor. Maar het was 1999 en leraren hadden nog niet door dat we de antwoorden in een half uur op internet hadden gevonden bij een of ander internetcafe en voor de rest hebben we de hele dag steeds meer dronken wordend van terras naar terras gestruind. Ik had mijn rugzak als 15-jarige met bierblikken gevuld. Geen enkele docent die er moeilijk over deed.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:43 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Het gaat hier om 5 VWO, niet om een kleuterklas.
In de vierde klas liepen we ook gewoon zelf door het centrum van Parijs terwijl de docenten wijn zaten te zuipen ergens op een terras. Alle musea staakten namelijk precies tijdens onze excursie, wat een lui die FransenWat moet je dan doen, beetje in je hotel blijven zitten? We vermaakten ons wel hoor.
Hing dat aan je vakkenpakket vast?quote:Op donderdag 3 september 2026 18:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wij konden in 4 Havo en 5 VWO kiezen uit Praag, Rome, Barcelona, Venetie en Skien in Kaprun.
En in de examenklas een dag naar Parijs.
Wat een bijzondere keuze van de school! Allen Chisinau of ook andere plekken?quote:Op donderdag 3 september 2026 17:07 schreef Durmada het volgende:
Mijn schoolreis ging naar Moldavië, wat een tijd was dat. We mochten toen net niet meer drinken vanaf 16. In Moldavië mocht het wel...
Nou echt niet en dat lag niet aan de ouders. In mijn lichting van het middelbaar was het zeker 90%.quote:Op donderdag 3 september 2026 16:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat valt ook wel mee. Er gingen en gaan grote groepen jongeren, maar er gaan er veer meer niet dat soort fratsen uithalen en dat er ouders zijn die dat okay vinden en normaal zegt meer over die ouders dan of het okay en normaal is.
Waar het fout gegaan is, is dat mensen iets roepen als "ach, dat is de leeftijd hè" en vergeten dat zij dus de leeftijd en rol hebben om het in te perken. Het is totaal achterlijk en ronduit schadelijk voor de hersenen van kinderen van die leeftijd om zo te zuipen, en daar doet dat het vroeger ook wel gebeurde niks aan af.
Nee je kon gewoon kiezen. Wel kon de school je bij een andere reis plaatsen als het logistiek niet uitkwam. Maar ik koos Barcelona en ging er ook heen.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:56 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Hing dat aan je vakkenpakket vast?
We hadden wel weer een dag waarop je zelf, uit een lijst, een door de school geörganiseerd uitje kon kiezen. Waar ook Antwerpen (koos ik zelf een keer) en Phantasialand tussen zaten.
Ja raar hé dat je verwacht dat kinderen geen alcohol gaan drinken..quote:Op donderdag 3 september 2026 07:28 schreef junkiesietze het volgende:
Het land wat het meeste bier drinkt ter wereld.. en dan hopen dat ze niet gaan drinken![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is sarcastisch neem ik aan?quote:Op donderdag 3 september 2026 18:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Collectief straffen, de beste manier om tieners verantwoordelijkheid over hun gedrag te leren.
Wij gingen serieus elk jaar naar het buitenland en onze Romereis in de vijfde duurde gewoon 11 dagen, maar heb nou niet het idee gehad dat ik op een elitaire school heb gezeten hoor.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:41 schreef Hexagon het volgende:
Die schoolreis naar het buitenland was wel een van de zegeningen van op een elitaire Havo/VWO school zitten.
Nouja, goedkoop zal het voor de ouders niet zijn geweest.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:01 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Wij gingen serieus elk jaar naar het buitenland en onze Romereis in de vijfde duurde gewoon 11 dagen, maar heb nou niet het idee gehad dat ik op een elitaire school heb gezeten hoor.
Viel wel mee toch? Ik zat op een havo / vwo school waar men respectievelijk naar Berlijn en Parijs ging. Vrienden van me deden na de mavo mbo en gingen geloof ik naar Praag.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:41 schreef Hexagon het volgende:
Als zo'n reisje niet uit de klauwen liep, was dat echt een gemiste kans.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Viel wel mee toch? Ik zat op een havo / vwo school waar men respectievelijk naar Berlijn en Parijs ging. Vrienden van me deden na de mavo mbo en gingen geloof ik naar Praag.
Al die reisjes liepen in die tijd wel redelijk uit de klauwen doorgaans.
Bij ons ging het qua drankgebruik nog best prima. Dat hadden ze wel slim geregeld door ergens in een badplaats aan de Costa Brava te gaan zitten waar in april weinig te beleven is. En dan met de hele groep in een vooraf uitgekozen disco op stap gaan (er waren er ook maar 2 open).quote:Op donderdag 3 september 2026 19:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als zo'n reisje niet uit de klauwen liep, was dat echt een gemiste kans.
Was ook in de tijd dat je vanaf je 16e mocht drinken en roken en dat deden we dus ook massaal samen met de docenten. Afgezien van de hele bar leegzuipen hebben we ons altijd wel gedragen, maar bij ons tripje naar Parijs moest nog even ad hoc een ander hotel worden geregeld omdat de groep Deense scholieren die er voor ons in zat het hele hotel onder water had gezet.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als zo'n reisje niet uit de klauwen liep, was dat echt een gemiste kans.
We zijn niet verstandiger geworden, we zijn te beschermend bezig, en daar kweek je vooral watjes mee.quote:Op donderdag 3 september 2026 15:47 schreef Charles33 het volgende:
Geslaagd reisje dus.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:14 schreef Discombobulate het volgende:
Weet nog wel dat ik de ergste kater ooit had in het vliegtuig terug. En die ochtend door de docenten een gigantische preek gehad. Daarna was iedereen het weer vergeten.
Zo ontzettend fout 'collectief straffen'.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Collectief straffen, de beste manier om tieners verantwoordelijkheid over hun gedrag te leren.
En dan moesten die stakkers, een half dagje eerder dan verwacht, ook nog terug naar Groningen.quote:Op donderdag 3 september 2026 20:02 schreef Harvest89 het volgende:
Domme betutteling man.
Heb medelijden met de jeugd hoor.
Niets mag meer.
Nee joh, natúúrlijk niet.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit is sarcastisch neem ik aan?
Nou, daar zou ik niet al te zeker van zijnquote:Op vrijdag 4 september 2026 13:25 schreef Toby56 het volgende:
[..]
En dan moesten die stakkers, een half dagje eerder dan verwacht, ook nog terug naar Groningen.
Waar je echt aan geen druppel alcohol kunt komen.
Huilie huilie.
Ze hebben inmiddels natuurlijk de leeftijd voor alcoholconsumptie verhoogd naar 18 jaar, dus officieel mogen ze allemaal niet drinken.quote:Op donderdag 3 september 2026 23:44 schreef inslagenreuring het volgende:
Joh wat een gelul zeg. Wie heeft er niet gezopen met werkweek van de middelbare. Dat waren op de verplichte uitjes na gewoon zuipvakanties.
Goede tijden.
Alleen wordt er ook zo krampachtig en dramatisch gereageerd als dat dan toch een keer gebeurt. Alsof ze dan meteen dood gaan ofzo.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ze hebben inmiddels natuurlijk de leeftijd voor alcoholconsumptie verhoogd naar 18 jaar, dus officieel mogen ze allemaal niet drinken.
Ik was geloof ik 14 toen ik voor het eerst dronken was en rookte ook, terwijl voor beiden de minimumleeftijd 16 is. Maar goed, men is daar ook wel veel strikter op gaan handhaven.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen wordt er ook zo krampachtig en dramatisch gereageerd als dat dan toch een keer gebeurt. Alsof ze dan meteen dood gaan ofzo.
Ik dronk op mijn 15e al biertjes en dat mocht toen ook nog niet officieel. Deed niemand moeilijk over.
Ja en je mag de vraag stellen of dat niet helemaal is doorgeslagen door teveel hysterische artsen die invloed hebben op het beleid.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik was geloof ik 14 toen ik voor het eerst dronken was en rookte ook, terwijl voor beiden de minimumleeftijd 16 is. Maar goed, men is daar ook wel veel strikter op gaan handhaven.
Je vergeet belasting betalen en werken.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:52 schreef Perrin het volgende:
Soms lijkt het alsof we jongeren vooral willen bijbrengen hoe ze zonder risico's, misstappen of avontuur de kist kunnen bereiken.
Strikter op de grens van 16 was logischer geweest. Want dit circus is opgetuigd omdat 13 jarigen gingen coma zuipen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja en je mag de vraag stellen of dat niet helemaal is doorgeslagen door teveel hysterische artsen die invloed hebben op het beleid.
Och, deze kun je ook omdraaien. "Soms lijkt het wel alsof we jongeren vooral willen bijbrengen dat regels optioneel zijn en dat hun gedrag normaal is omdat het nu eenmaal bij de leeftijd hoort."quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:52 schreef Perrin het volgende:
Soms lijkt het alsof we jongeren vooral willen bijbrengen hoe ze zonder risico's, misstappen of avontuur de kist kunnen bereiken.
4e klas gymnasium, week naar Rome en Pompeï, jaren negentigquote:Op donderdag 3 september 2026 23:44 schreef inslagenreuring het volgende:
Joh wat een gelul zeg. Wie heeft er niet gezopen met werkweek van de middelbare. Dat waren op de verplichte uitjes na gewoon zuipvakanties.
Goede tijden.
Dit nieuwsbericht over een middelbare school in Gouda, met extra strenge kledingvoorschriften, past daar ook bij.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:52 schreef Perrin het volgende:
Dat klopt dat was toen iets anders. Toen mochten de meesten wettelijk gezien licht alcoholische drank. Hoewel dat lichte niet altijd van toepassing was.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ze hebben inmiddels natuurlijk de leeftijd voor alcoholconsumptie verhoogd naar 18 jaar, dus officieel mogen ze allemaal niet drinken.
Of je moet naar Duitsland, want daar is de leeftijd nog 16.![]()
En dan maar verbaasd en verontwaardigd zijn als ouders als ze de regels van de ouders ook als optioneel zien.quote:Op vrijdag 4 september 2026 14:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Och, deze kun je ook omdraaien. "Soms lijkt het wel alsof we jongeren vooral willen bijbrengen dat regels optioneel zijn en dat hun gedrag normaal is omdat het nu eenmaal bij de leeftijd hoort."
Echt niemand denkt of verwacht dat pubers nooit domme dingen doen, maar er horen ook consequenties bij als je je niet aan de afspraken houdt. Soms is de consequentie dat je compleet brak wakker wordt en je eigen kots mag opdweilen en dat is dan wel genoeg maar laten we ophouden met doen alsof zo'n groep scholieren niks fout kan doen want vertrutting.
Vergelijkbare ervaring maar dan in Milaan en Venetiëquote:Op vrijdag 4 september 2026 14:04 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
4e klas gymnasium, week naar Rome en Pompeï, jaren negentig
Alcohol was niet toegestaan in de bus en op de kamers, maar iedereen flessen cola gemixt met rum en whisky en zuipen maar.
Tussen de excursies door lekker op het terras
Maar dat mocht dan wel.
Vanaf 16 mocht je toch gewoon hard liquir drinke, Shandy vanaf 14 jaar?quote:Op vrijdag 4 september 2026 14:06 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat klopt dat was toen iets anders. Toen mochten de meesten wettelijk gezien licht alcoholische drank. Hoewel dat lichte niet altijd van toepassing was.
Misschien 'vroeger'. Toen ik 16 was mocht ik bier/wijn/breezer of whatever, licht alcoholische dranken.quote:Op vrijdag 4 september 2026 14:42 schreef the-eye het volgende:
[..]
Vanaf 16 mocht je toch gewoon hard liquir drinke, Shandy vanaf 14 jaar?
Oh... misschien was dat zo maar heb ik dat nooit zo ervaren. Je kreeg wat je besteldequote:Op vrijdag 4 september 2026 14:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Misschien 'vroeger'. Toen ik 16 was mocht ik bier/wijn/breezer of whatever, licht alcoholische dranken.
Geen whiskey of rum en dergelijke. Moest je officieel 18 voor zijn. Maar kon ik zonder problemen bestellen in het café.
Dat was de praktijk wel inderdaadquote:Op vrijdag 4 september 2026 14:50 schreef the-eye het volgende:
[..]
Oh... misschien was dat zo maar heb ik dat nooit zo ervaren. Je kreeg wat je bestelde
Nu krijg je 18 jarigen die gaan coma zuipen, verhoog je het naar 21 krijg je twintigers die coma zuipen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Strikter op de grens van 16 was logischer geweest. Want dit circus is opgetuigd omdat 13 jarigen gingen coma zuipen.
Neem je me in de maling?quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, daar zou ik niet al te zeker van zijn
Als ze echt willen, komen ze echt wel aan alcohol. Ook in Groningen.
Want dat is echt wat we willen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, daar zou ik niet al te zeker van zijn
Als ze echt willen, komen ze echt wel aan alcohol. Ook in Groningen.
En ze leven allemaal nog zonder (aanzienlijke) gezondheidsproblemen?quote:Op donderdag 3 september 2026 19:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Viel wel mee toch? Ik zat op een havo / vwo school waar men respectievelijk naar Berlijn en Parijs ging. Vrienden van me deden na de mavo mbo en gingen geloof ik naar Praag.
Al die reisjes liepen in die tijd wel redelijk uit de klauwen doorgaans.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |