abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 september 2026 @ 07:26:07 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221715835
quote:
Middelbare school Groningen staakt schoolreis in Praag om uitgaande scholieren

Een middelbare school in Groningen heeft een schoolreis van 5-vwo in Tsjechië ingekort. Het Werkman Stadslyceum neemt die maatregel nadat 72 van de 150 leerlingen over de schreef gingen.

De schoolreis zou van zondagochtend tot morgenavond duren, maar de leerlingen gaan nu morgenochtend met de bus terug. Dat bevestigt een woordvoerder van de school, schrijft RTV Noord.

"Vooraf krijgen de leerlingen een informatieboekje. Daarin staan tips, activiteiten, maar ook afspraken. Er staat bijvoorbeeld in dat leerlingen na middernacht niet naar buiten mogen en dat ze geen alcohol mogen drinken", zegt de woordvoerder. Bijna de helft van de leerlingen hield zich daar niet aan.

Geen incidenten
De school heeft besloten de volledige groep terug naar huis te sturen, omdat zoveel leerlingen betrokken waren. Dat was geen eenvoudige keuze, omdat ook leerlingen die zich wel aan de regels hielden daarvan de gevolgen ondervinden.

"Maar voor deze school is vertrouwen de basis. Ook het vertrouwen om je aan afspraken te houden. In dit geval vindt de school het dus belangrijk om een signaal af te geven, ook aan alle andere leerlingen van de school", aldus de woordvoerder.

Volgens de school hebben de leerlingen die 's nachts dronken, niet voor incidenten in Praag gezorgd.

https://nos.nl/artikel/26(...)uitgaande-scholieren
--------------------------

Lullig voor de leerlingen die niets gedronken hebben. Hopelijk krijgen ze hun geld terug.
  donderdag 3 september 2026 @ 07:28:30 #2
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221715838
Het land wat het meeste bier drinkt ter wereld.. en dan hopen dat ze niet gaan drinken |:( 8)7
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221715861
De alfa's zullen het wel weer verpest hebben voor de beta's.
pi_221715863
Zuipen is het enige waarvoor je daar naartoe gaat
  donderdag 3 september 2026 @ 07:50:20 #6
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221715920
Letterlijk waar pils vandaan komt en verwachten dat ze het niet gaan drinken _O-

Dan ben je wel naïef
pi_221715936
Poe poe nou nou, heftig zeg.
Zonder wrijving geen glans
pi_221715944
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:26 schreef Starhopper het volgende:

[..]
--------------------------

Lullig voor de leerlingen die niets gedronken hebben. Hopelijk krijgen ze hun geld terug.
Ik denk dat ze daar niet bij stil hebben gestaan.
Maar als ouder zou ik een deel inderdaad wel terug willen als mijn kind zich aan de afspraken heeft gehouden.
  donderdag 3 september 2026 @ 07:59:37 #9
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221715953
Overspannen gedoe vanwege een paar tieners die 's nachts een biertje gaan drinken.

Het zijn geen vmbo'ers dus ze kunnen zichzelf best wel redden op die leeftijd.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 3 september 2026 @ 08:04:18 #10
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221715968
quote:
Er staat bijvoorbeeld in dat leerlingen na middernacht niet naar buiten mogen en dat ze geen alcohol mogen drinken", zegt de woordvoerder. Bijna de helft van de leerlingen hield zich daar niet aan.
Goh :') ik kan me ook alleen nog het zuipen herinneren van dat soort uitjes.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221715977
Jezus, dat was de raison d'être van die reizen.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:06:09 #12
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_221715983
Geef geld maar terug aan de niet drinkers. Dit kan je niet maken
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_221715991
Nederlandse ouders kunnen niet opvoeden.
Corporate translator
pi_221716003
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:59 schreef MichaelScott het volgende:
Overspannen gedoe vanwege een paar tieners die 's nachts een biertje gaan drinken.

Blijkbaar wel.
Corporate translator
  PR/Manusje van alles donderdag 3 september 2026 @ 08:24:57 #15
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_221716046
Wat dacht je dat er zou gaan gebeuren bro.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_221716054
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat dacht je dat er zou gaan gebeuren bro.
Dat de ouders hun kinderen vooraf duidelijk hadden gemaakt dat de kinderen zich aan de afspraken en regels moeten houden?
Heel vreemd idee inderdaad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  PR/Manusje van alles donderdag 3 september 2026 @ 08:30:44 #17
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_221716060
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat de ouders hun kinderen vooraf duidelijk hadden gemaakt dat de kinderen zich aan de afspraken en regels moeten houden?
Heel vreemd idee inderdaad.
Doe niet zo naïef.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_221716063
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:59 schreef MichaelScott het volgende:

Dan had je mijn schoolreis van de 5e klas eens mee moeten maken en dat was gymnasium.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:36:04 #19
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221716084
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:31 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Dan had je mijn schoolreis van de 5e klas eens mee moeten maken en dat was gymnasium.
Of de mijne, het enige café in het dorp in de Harz was de helft van bierglazen kwijt. :@
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_221716089
Wij deden lekker drinken in Boedapest en daarna met flappen geld daar een taxi betalen die ons naar het gastgezin reed, de beste middelbare school avond
  donderdag 3 september 2026 @ 08:39:17 #21
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221716098
Er zijn altijd wel kleine groepjes die zich niet aan de regels houden maar dit is wel een enorme groep.
Dat zou ik mij vroeger bij mijn schoolreisjes naar buitenland niet goed kunnen voorstellen.

Als 1 groepje dat doet kun je ze straffen en extra in de gaten houden, maar de helft van de groep is wel erg veel.
pi_221716103
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:50 schreef Friday12 het volgende:
Letterlijk waar pils vandaan komt en verwachten dat ze het niet gaan drinken _O-

Dan ben je wel naïef

_O_
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221716116
Praag… ik snap wel dat je daar gaat drinken om het leuk te hebben.

Ik ging er in 1995 heen met een schoolreisje. Geen idee wat we in zo’n ranzig onderontwikkeld derde wereld Oostblok land hadden te zoeken.
De Berlijnse muur was nog maar kort gevallen en het land was net gesplit van Slowakije.

Bij de grensovergang in Plzen ofzo werden we door soldaten met AK47’s uit de bus gehaald en zwaar gecontroleerd. Tevens probeerde Tsjechische Slavische grenshoertjes ons te verleiden.
Overal stonden gestrande auto’s die totaal waren gestript van allerlei onderdelen.

Eenmaal in Praag bleek ons hotel de zelfmoord hotspot te zijn van de stad. De communistische bevolking gebruikte het om er vanaf te springen.
Wat ik kon begrijpen want wat keken al die mensen boos met een zwartgallig gezicht. Ik heb werkelijk geen één Pragenees kunnen betrappen op een lach.

Ik kan mij nog herinneren dat enkele klasgenoten waren beroofd in de metro.
Iets met een saaie klok op een plein ofzo.
En dat er een markt was waar je obscure WOII shit kon kopen zoals Jodensterren, Hitlerjugend dolken en Nazi kleding met SS-runen.

Wellicht is er in 30 jaar wel wat veranderd, ik had in ieder geval niet meer de ambitie om de stad nog een keer te bezoeken.

Beter gaat zo’n school naar Parijs of London ofzo.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 3 september 2026 @ 08:45:27 #24
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_221716126
Schoolreis naar Berlijn was zo leuk omdat sommige leraren ook in mensen veranderden.
Maar goed in onze tijd (2006) mochten we drinken met 16.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_221716132
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:30 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Doe niet zo naïef.
Precies, zie hier een van de problemen van tegenwoordig.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:46:56 #26
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221716133
Scholieren die drinken... Er wordt ook nog aangegeven dat er geen enkele ongeregeldheden zijn geweest.

Deze generatie leerkrachten :') Die zouden een beroerte krijgen als ze in de jaren 70 les moesten geven.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221716137
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:36 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Of de mijne, het enige café in het dorp in de Harz was de helft van bierglazen kwijt. :@
Ja, bij ons hadden ze alcohol en stappen enzo expliciet toegestaan, dus je kan wel raden hoe dat afliep. Zeker ook omdat ze ons in een hotel met een gigantisch rooftopterras hadden gestopt.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:47:57 #28
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221716138
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Precies, zie hier een van de problemen van tegenwoordig.
"Tegenwoordig".
Vroeger was dit ook doodnormaal. Alleen werd toen wat meer geaccepteerd i.p.v. deze generatie scholen waar men al overstuur raakt als een kind witbrood en Wicky meeneemt. 8)7
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  donderdag 3 september 2026 @ 08:52:00 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221716156
Ik zou als ouder van een leerling die zich niet "misdragen" eens flink wat geld terug eisen van die reis die door toedoen van anderen wordt gestopt.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:53:58 #30
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221716166
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:47 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ja, bij ons hadden ze alcohol en stappen enzo expliciet toegestaan, dus je kan wel raden hoe dat afliep. Zeker ook omdat ze ons in een hotel met een gigantisch rooftopterras hadden gestopt.
Wij zaten op de bovenste verdieping van een jeugdherberg en alle bierglazen lagen in de dakgoot want alle kamers werden doorzocht. _O-
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  donderdag 3 september 2026 @ 08:55:30 #31
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221716170
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:53 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Wij zaten op de bovenste verdieping van een jeugdherberg en alle bierglazen lagen in de dakgoot want alle kamers werden doorzocht. _O-
Bij ons hebben mensen ook van behoorlijke hoogte flessen uit het raam gegooid nadat er doorzoeking werd aangekondigd. Ik heb nog uit het raam gekotst.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:57:21 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221716176
Ik ging bij de schoolreis op de Havo naar Barcelona, al zaten we in een hotel in Calella. Toen gingen we gewoon met de hele groep op stap naar een uitgekozen disco. Dat was goed te reguleren in plaats van eisen dat ze met de kippen op stok gaan.
pi_221716182
Dat is mijn oude school :@
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
  donderdag 3 september 2026 @ 09:00:49 #34
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221716185
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:42 schreef CoExist het volgende:

Ik ging er in 1995 heen met een schoolreisje. Geen idee wat we in zo’n ranzig onderontwikkeld derde wereld Oostblok land hadden te zoeken.
De Berlijnse muur was nog maar kort gevallen en het land was net gesplit van Slowakije.

Bij de grensovergang in Plzen ofzo werden we door soldaten met AK47’s uit de bus gehaald en zwaar gecontroleerd. Tevens probeerde Tsjechische Slavische grenshoertjes ons te verleiden.
Overal stonden gestrande auto’s die totaal waren gestript van allerlei onderdelen.

Eenmaal in Praag bleek ons hotel de zelfmoord hotspot te zijn van de stad. De communistische bevolking gebruikte het om er vanaf te springen.
Wat ik kon begrijpen want wat keken al die mensen boos met een zwartgallig gezicht. Ik heb werkelijk geen één Pragenees kunnen betrappen op een lach.

En dat er een markt was waar je obscure WOII shit kon kopen zoals Jodensterren, Hitlerjugend dolken en Nazi kleding met SS-runen.

Wellicht is er in 30 jaar wel wat veranderd, ik had in ieder geval niet meer de ambitie om de stad nog een keer te bezoeken.

Praag is best een mooie stad ben er zelf in 2008 geweest en had een mooie week, wat jij allemaal gezien hebt heb ik niets van meegekregen.
Mooie stad, mooie mensen.

Dus denk dat er in die 17 jaar flink veel veranderd is.
pi_221716187
In de jaren 90 waren wij allemaal stoned of leip of bezopen op schooltripjes van het Werkman. En alle klasseavonden en soms tijdens de les. Wiskundeleraar blowde gewoon mee.
pi_221716205
Praag, Boedapest, Barcelona.. ik zou vroeger al blij zijn als we met de klas naar Schubbekutjeveen konden gaan :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_221716221
https://nos.nl/artikel/26(...)doet-dat-niet-altijd

Maar besteedt het geld liever aan luxueuze vakantietripjes :') :N
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_221716235
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:53 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Wij zaten ook in een hotel van een halve ster ja _O- het was de bovenste verdieping van een gebouw dat verder appartementen had.

Er zijn wedstrijdjes verpissen gehouden vanaf dat dakterras, er moest smartengeld betaald worden aan een schoonmaker omdat een kamer zo enorm ondergekotst was dat hij het niet wilde schoonmaken... Kortom, een topreis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Irritatie100 op 03-09-2026 11:14:54 ]
pi_221716238
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:05 schreef TLC het volgende:
Praag, Boedapest, Barcelona.. ik zou vroeger al blij zijn als we met de klas naar Schubbekutjeveen konden gaan :')
Had jij geen werkweek dan :/
pi_221716247
Dat weet je toch van tevoren als je naar Praag gaat. Bij ons op school was het Polen of Londen. Helaas koos ik voor Londen als ik achteraf die verhalen over Polen hoorde. Stripclubs, goedkoop bier.
pi_221716250
quote:

Praag is een fantastische stad man. Parijs en Londen op veel vlakken voorbij. Al is het niet meer zo goedkoop als 10 jaar geleden.
pi_221716254
Niemand op wintersport geweest met school?

Dat was helemaal tot het naadje. Inclusief de juf van Frans die haar been brak op de piste en met een gipsvlucht naar huis moest.
Geloof dat het ook de eerste keer was dat ik alcohol dronk, een kleine capricia was ik toen nog.

En wat waren die appartementen slecht in Frankrijk zeg. Van die bunkbeds in een veel te klein appartement in een of ander heel lelijk gebouw in La Plagne.

Wel genoten van klasgenoten die aan de andere kant van de berg uitkwamen en toen een dure taxi terug moesten nemen. _O-

Ik heb daar meer pizza gegeten dan op de Rome-reis.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator / Colorchick donderdag 3 september 2026 @ 09:20:37 #43
382129 crew  Donna
pi_221716262
Ardennen klas 3. Fantastisch, wat een drank gedronken en veel gerookt, niet normaal.
  donderdag 3 september 2026 @ 09:21:47 #44
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221716265
quote:

Een voorvader van mij ging ooit naar Stalingrad, dat was toen ook geen pretje.

Alleen heeft het niet zo veel van doen meer met de wereld anno 2026
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_221716266
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:01 schreef laforest het volgende:
In de jaren 90 waren wij allemaal stoned of leip of bezopen op schooltripjes van het Werkman. En alle klasseavonden en soms tijdens de les. Wiskundeleraar blowde gewoon mee.
Haha, ik kende zelfs jongens die een xtc pilletje namen tijdens de les.
pi_221716267
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:01 schreef laforest het volgende:
Hier hetzelfde, eind jaren '80. De leraren deden net zo hard mee :D
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221716268
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:20 schreef Donna het volgende:
Ardennen klas 3. Fantastisch, wat een drank gedronken en veel gerookt, niet normaal.
Het hoort er ook wel een beetje bij, hè.
Niet dat het moet, alcohol en sigaretten. Maar welke puber heeft het niet geprobeerd? :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221716271
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:20 schreef Donna het volgende:
Naar de Ardennen gingen wij ook _O_

En een zeilkamp in Friesland lol
pi_221716275
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:21 schreef enmanuel het volgende:

[..]
Haha, ik kende zelfs jongens die een xtc pilletje namen tijdens de les.
Ik ook
pi_221716277
Niet op wintersport geweest. Wel naar Parijs. En we hadden ook wel een paar mensen in de groep die toch aan de goedkope shitwijn gingen maar de meesten deden dat gewoon niet. Terwijl in die tijd de leeftijdsgrens nog niet 18 jaar was.

De wet zegt tegenwoordig dat je onder de 18 niet mag drinken. Als school dien je dat ook te handhaven. Kan iedereen wel zanikken over die docenten die niets gewend zijn, maar het zijn wetten en regels waar ze mee moeten werken. Als er wel iets gebeurd met een van de leerlingen, heeft school een enorm probleem. En dan komen de ouders wel klagen dat uitgerekend hun kind niet voldoende beschermd is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')