Dit is toch al zolang schoolreisjes/kampen bestaan? Was bij ons vroeger ook maar toen mocht je gewoon drinken vanaf je 16e en werd er ook niet spastisch overgedaan wanneer je 15 was.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:26 schreef Starhopper het volgende:
"Vooraf krijgen de leerlingen een informatieboekje. Daarin staan tips, activiteiten, maar ook afspraken. Er staat bijvoorbeeld in dat leerlingen na middernacht niet naar buiten mogen en dat ze geen alcohol mogen drinken", zegt de woordvoerder. Bijna de helft van de leerlingen hield zich daar niet aan.
Bij ons op schoolkamp van vwo 2 was het ook 3/4.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:39 schreef Zoddie het volgende:
Er zijn altijd wel kleine groepjes die zich niet aan de regels houden maar dit is wel een enorme groep.
Dat zou ik mij vroeger bij mijn schoolreisjes naar buitenland niet goed kunnen voorstellen.
Als 1 groepje dat doet kun je ze straffen en extra in de gaten houden, maar de helft van de groep is wel erg veel.
Dat was ook het eerste wat ik dacht.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:43 schreef capricia het volgende:
"De schoolreis zou van zondagochtend tot donderdagavond duren, maar de leerlingen gaan nu donderdagochtend met de bus terug. "
Goh, een paar uur eerder naar huis.Dat zal ze leren.
Wat een komkommernieuws eigenlijk.
En belanden dit soort artikelen niet in de media. Wat een kul zeg, op een beetje gezonde school gebeurt dit wel eens.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:13 schreef theunderdog het volgende:
In een gezonde situatie kan je als school omgaan met dit soort puberale-fratsen, zonder dat je de boel helemaal moet beëindigen. Toen ik de titel las, dacht ik aan buitengewoon heftige rellen.
Idd. Maar er werd iedere avond vanaf het eten tot laat wel goed gedronken.quote:Op donderdag 3 september 2026 10:05 schreef BE het volgende:
[..]
Dat was ook nog wel de tijd dat coma-zuipen niet direct een doel an sich was.
Water is nat.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:54 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dat was ook het eerste wat ik dacht.
Het is wat.
In 5 minuten (haren) wassen, fappen en de boel schoonspoelen is aardig aanpoten.quote:Op donderdag 3 september 2026 10:57 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Uitgebreid douchen mag niet meer, dus maximaal 5 minuten
Wat is daar onveilig aan? Nog geen 10 jaar geleden was dat niet eens noemenswaardig.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:43 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik vermoed dat er niet "wat is gedronken" maar dat het uit de hand liep met het drinken en er werd in het artikel ook gesproken over tijden waar men zich niet aan hield. Ze gaan echt niet van alles op de schop gooien omdat er drie keer een paar minuutjes te laat werd gekomen met een slokje op.
[..]
Dat is echt belachelijk. Lekker veilig ook
Opschieten dusquote:Op donderdag 3 september 2026 12:07 schreef CarbonC het volgende:
In 5 minuten (haren) wassen, fappen en de boel schoonspoelen is aardig aanpoten.
Dit, herken mij ook totaal niet in wat hij schetst.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:25 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Ik ben er rond dezelfde tijd geweest en had een hele andere ervaring. Hetgeen jij schetst was het beeld wat ik had, in de praktijk viel me dat reuze mee. Naast het stappen en de goedkope alcohol vond ik de stad nog verbazend mooi ook. Vraag me af of jij wel geweest bent
Vanwege de bekendheid denk ik? Veel buitenlandse toeristen gaan ook naar Amsterdam, terwijl andere steden veel leuker zijn.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vraag me af waarom de school voor Praag koos. Ik bedoel, is een geweldige stad, maar er zijn tig mooie steden en Dichterbij. Voor de taal lijkt mij ook niet.
Bier natuurlijk.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vraag me af waarom de school voor Praag koos. Ik bedoel, is een geweldige stad, maar er zijn tig mooie steden en Dichterbij. Voor de taal lijkt mij ook niet.
Natuurlijk absurd om een kind drank te geven, maar een schoolfeest is tenminste nog een gecontroleerde omgeving.quote:Op donderdag 3 september 2026 11:50 schreef Irritatie100 het volgende:
Over alcohol gesproken, wij hadden onze schoolfeesten altijd in de aula van de school en niet in een club ofzo. De regel was dat de bovenbouw (klas 4/5/6) alcohol mocht drinken. Ging dus niet op leeftijd, ik was 14 toen ik naar de 4e ging maar dan kreeg ik gewoon bier mee, ook op de momenten dat er een leraar achter de bar stond. Sowieso dronk bijna iedereen uit lagere klassen gewoon vrolijk mee, er werd gewoon een bovenbouwer in de rij gezet. Mooie tijden waren dat.
Je mocht tijdens die feesten ook altijd gewoon roken binnen trouwens. Ik klink echt als een oude zak nu, maar ik heb in 2007 mijn diploma gehaald dus dat valt nog wel mee ook
Je dacht dat ze in L'oret aan de frisdrank gaan?quote:Op donderdag 3 september 2026 13:04 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Natuurlijk absurd om een kind drank te geven, maar een schoolfeest is tenminste nog een gecontroleerde omgeving.
Als een paar pubers tot diep in de nacht op pad gaan in een vreemde stad om te zuipen dan lijkt mij dat reden genoeg om de boel af te blazen. Mensen die het okay vinden want "vroeger deden we het ook" zouden op hun achterste poten staan als ze lazen dat een scholier vermist/vermoord is tijdens een schoolreisje naar het buitenland.
Dit.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:08 schreef HSG het volgende:
Nederlandse ouders kunnen niet opvoeden.
Wat is er onveilig aan 15-jarige grietjes die stomdronken om 4:30 over straat zwalken in een vreemde stad? Is dat de vraag?quote:Op donderdag 3 september 2026 12:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat is daar onveilig aan? Nog geen 10 jaar geleden was dat niet eens noemenswaardig.
Dit.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:15 schreef jigggy het volgende:
Deze reisjes waren er toch juist om te zuipen
Ik heb dat nooit geprobeerd omdat ik mijn vader heb weg zien kwijnen door zijn alcoholverslaving en mijn moeder het altijd moest ontgelden als hij weer eens bezopen was. Geweldig spul dat alcoholquote:Op donderdag 3 september 2026 09:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Het hoort er ook wel een beetje bij, hè.
Niet dat het moet, alcohol en sigaretten. Maar welke puber heeft het niet geprobeerd?
Ja leg het maar eens uit. Want dat was/is doodnormaal in veel landen en ook in NL tot een jaar of 10 geleden.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:26 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wat is er onveilig aan 15-jarige grietjes die stomdronken om 4:30 over straat zwalken in een vreemde stad? Is dat de vraag?
Of ze zelfs een overeenkomst laten tekenen! Want pubers staan erom bekend dat ze afspraken altijd nakomen, en ook goed de gevolgen overzien als ze dat niet doen. Als je ze dus iets laat ondertekenen houden ze zich daaraan.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:31 schreef DjVero het volgende:
Wat een toffe verhalen hier, smakelijk gelachen om sommige postsiemand mee smokkelen in de bus, wtf
Jammer van de serieuze posts in het topic met regeltjes dit, regeltjes dat, gesprekje hier, gesprekje daar en pubers die zogenaamd braaf luisteren daarna(ar)
Oh ja, dit doet me weer denken aan nog zo'n verhaal van onze Rome-reis in de 5e. Toen gingen we naar een restaurant, maar voor zo'n grote groep is er natuurlijk niet zomaar ruimte dus het restaurant was al van te voren geregeld. Die hadden het een goed idee gevonden om voor ons extra tafels neer te zetten in de wijnkelder, terwijl de leraren gewoon boven konden etenquote:Op donderdag 3 september 2026 13:47 schreef Fleischmeister het volgende:
In 5-vwo zaten we massaal aan de wijn in Rome, de grote reis waar je je hele schooltijd naartoe leefde. Lekker warmpjes over die pleinen slenteren, iedereen gelukkig. Had het niet willen missen zo.
Het was 10 jaar geleden ook niet normaal of veilig, sorry.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja leg het maar eens uit. Want dat was/is doodnormaal in veel landen en ook in NL tot een jaar of 10 geleden.
We moeten hier geen Amerikaanse toestanden geen creëren waarin ouders bang zijn als de kinderen buitenspelen.
Jezus, zelden zo'n lelijke kaart gezien. Doet pijn aan m'n ogen.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:56 schreef Justinn het volgende:
Wat een naïviteit van die school zeg.
[ afbeelding ]
Je organiseert een reisje naar Praag, sedert het jaar kruik drank- en feesthoofdstad van Europa, waar een biertje zo'n 2,5 keer goedkoper is dan in Nederland, met een kudde 15-, 16- en 17-jarigen. En dan is je meesterplan: “Foei jongens, niet drinken hè!”
Wat dénk je dat er gebeurt?![]()
![]()
![]()
Wordt nog mooier als over 9 maanden blijkt dat ze in Praag niet alleen met alcohol hebben geëxperimenteerd.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tegen een stel pubers zeggen dat ze zich op een uitje naar Praag aan de regels moeten houden, dat gaat werken ja. Wereldvreemd genot. En dat heeft niks te maken met de problemen van tegenwoordig zoals je later zegt want 'vroegah' werd er ook massaal gezopen op dit soort uitjes. En niet alleen door de 16+ mensjes.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat de ouders hun kinderen vooraf duidelijk hadden gemaakt dat de kinderen zich aan de afspraken en regels moeten houden?
Heel vreemd idee inderdaad.
quote:Op donderdag 3 september 2026 14:10 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Tegen een stel pubers zeggen dat ze zich op een uitje naar Praag aan de regels moeten houden, dat gaat werken ja. Wereldvreemd genot. En dat heeft niks te maken met de problemen van tegenwoordig zoals je later zegt want 'vroegah' werd er ook massaal gezopen op dit soort uitjes. En niet alleen door de 16+ mensjes.
NiiiiiiiiEEEEUWS!!!quote:Op donderdag 3 september 2026 09:43 schreef capricia het volgende:
"De schoolreis zou van zondagochtend tot donderdagavond duren, maar de leerlingen gaan nu donderdagochtend met de bus terug. "
Goh, een paar uur eerder naar huis.Dat zal ze leren.
Wat een komkommernieuws eigenlijk.
Als scholieren het massaal op een zuipen zetten tijdens een schoolreisje, moet je je ook misschien gaan afvragen wat voor programma je hebt opgesteld als schoolquote:Op donderdag 3 september 2026 14:21 schreef Qarrad het volgende:
Beetje raar dat er wordt gedaan alsof het een kwestie was van "een biertje drinken". Alsof een school daarvan schrikt.
Dat klinkt wel heel defaitistisch. "Ja ik had geen keuze want ik moest anders naar kunst kijken" of zo.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als scholieren het massaal op een zuipen zetten tijdens een schoolreisje, moet je je ook misschien gaan afvragen wat voor programma je hebt opgesteld als school
Ik zet het ook liever op een zuipen voordat ik naar bepaalde kunst ga kijken idd. Misschien dat ik het dan ga snappen... Veel kunstenaars zitten ook aan de middelen als ze iets maken, misschien dat ik dan kan 'levelen' met ze.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:28 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat klinkt wel heel defaitistisch. "Ja ik had geen keuze want ik moest anders naar kunst kijken" of zo.
Potverdomme, je hebt gelijk!quote:Op donderdag 3 september 2026 14:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zet het ook liever op een zuipen voordat ik naar bepaalde kunst ga kijken idd. Misschien dat ik het dan ga snappen... Veel kunstenaars zitten ook aan de middelen als ze iets maken, misschien dat ik dan kan 'levelen' met ze.
De tienerdisco is ook failliet sinds de leeftijdsgrens naar de 18 jaar is gegaan.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Wat een overdreven kansloos gezeik dit.
16 en 17 jarigen die een biertje drinken... hallo zeg. Stop de persen, start de bussen.
[..]
Jaaaa, de Starlight in Nijkerkerveen als er hardstyle-djs draaidenquote:Op donderdag 3 september 2026 14:34 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ging je met de touringsbus heen en terug vanaf de parkeerplaats en alleen met leeftijdsgenootjes.
Wij hadden helemaal geen tienerdisco. Wij hadden foute apreskitenten en stampkroegen in de buurt waar je als 16-17jarige gewoon naar binnen kon. Kreeg je alleen een andere kleur bandje om dat je geen sterke drank kon bestellen bij de barman.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:34 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
De tienerdisco is ook failliet sinds de leeftijdsgrens naar de 18 jaar is gegaan.
Ging je met de touringsbus heen en terug vanaf de parkeerplaats en alleen met leeftijdsgenootjes. Onder toeziend oog een biertje of mixdrankje drinken en als je geluk had die avond tongen of even bij een meisje in d'r onderbroekje friemelen.![]()
Maar dat is wat anders dan tieners die er zelf op uit gaan en zich volgooien met alcohol in een land waar er nauwelijks controle is.
Sorry maar dat was het wel.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:06 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het was 10 jaar geleden ook niet normaal of veilig, sorry.
Buitenspelen is iets totaal anders dan tegen elke afspraak of gezond verstand in zwaar minderjarigen zich vol te laten gieten met alcohol.
Mijn neefje is een paar maanden geleden in het ziekenhuis terecht gekomen bij het "buitenspelen" en die kinderarts heeft even uitgetekend wat er allemaal stuk was, nog kon gaan en hoe abnormaal en onverstandig het is.
Het lijkt wel of iedereen uit angst voor vertrutting alles maar krampachtig als normaal wil duiden.
Peter Langehout Reizenquote:Op donderdag 3 september 2026 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Sorry maar dat was het wel.
Iedereen en zijn moeder ging alleen naar Spanje, Turkije, Griekenland op zuipvakantie op zijn 16e.
En dronk op zijn 15e in kantines.
Waar het fout is gegaan is het illegaal maken zodat men nu eerder ene rijbewijs heeft dan officieel mag drinken. En dat de kinderen ook eerder aan de andere drugs gaan want dat is veel makkelijker te verkrijgen.
Al die vertrutting leidt 9/10 keer tot dit soort effecten ipv ze op te lossen.
Jij denkt dat jouw kinderen je alles thuis vertellen?quote:Op donderdag 3 september 2026 08:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat de ouders hun kinderen vooraf duidelijk hadden gemaakt dat de kinderen zich aan de afspraken en regels moeten houden?
Heel vreemd idee inderdaad.
Het opmerkelijke is niet dat 16/17 jarige een biertje drinken. Het opmerkelijke is de compleet overdreven reactie van de school en dat dit dan ook nog in de krant komt.quote:Op donderdag 3 september 2026 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Wat een overdreven kansloos gezeik dit.
16 en 17 jarigen die een biertje drinken... hallo zeg. Stop de persen, start de bussen.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |