https://nos.nl/artikel/26(...)meteen-weer-toelatenquote:Een gymnasium in Den Bosch had een 13-jarige leerling niet weg mogen sturen voor het maken van filmpjes waarop een docente op een zeer racistische en discriminerende manier werd afgebeeld. Dit heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant besloten in een spoedprocedure.
De school had het besluit beter moeten onderbouwen en daarom moet de school de jongen direct weer toelaten.
De leerling, die dit schooljaar voor de tweede keer in de brugklas zit, maakte met AI-model Grok een aantal filmpjes en deelde die via TikTok. Hij werd geschorst en later van school gestuurd. Zijn ouders stapten naar de rechter.
De school betoogde vorige week in de rechtszaal dat er geen andere mogelijkheid was dan de jongen weg te sturen, omdat de rust, orde en veiligheid binnen de school door de filmpjes waren aangetast. Onder de docenten heersten volgens de leiding gevoelens van onrust en onveiligheid. Bovendien zouden er meer incidenten met deze leerling zijn geweest en verbeterde zijn gedrag niet.
Afgebeeld als katoenplukker
In het rechtbankdossier zaten negen screenshots van de inmiddels verwijderde filmpjes. De ouders van de jongen vinden dat hun zoon onterecht de schuld heeft gekregen van het maken van alle filmpjes.
Volgens de rechter staat van een deel van de screenshots wel vast dat ze uit de AI-filmpjes komen die de jongen heeft gemaakt. Op de screenshots is onder meer te zien dat de docente is afgebeeld terwijl zij katoen plukt in een katoenveld, met achter haar een slavendrijver die een zweep vasthoudt en waarbij de tekst staat "Hoooo.. ik werkte niet snel genoeg". Daarbij staan de hashtags "#minderwaardig #zwart", en een hashtag met de achternaam van de betreffende docente. Ook is er een screenshot waarop de docente is afgebeeld met het hoofd van een gorilla. Eén van de screenshots bevat de tekst "Een dag in mijn leven als minderwaardig persoon".
De ouders voerden aan dat hun zoon de filmpjes zelf na anderhalve dag heeft verwijderd, omdat hij besefte dat het niet kon wat hij had gedaan. Dat gebeurde volgens de ouders niet pas toen hij ermee werd geconfronteerd, zoals de school beweert. De eerdere incidenten die de school noemt, betwisten de ouders.
Ze zeiden ook dat de jongen niet de kans heeft gekregen om het goed te maken, omdat zijn ouders en hij geen contact met de docente in kwestie of met andere docenten mochten zoeken.
'Jij hebt jouw docente gekwetst'
De rechter geeft de ouders gelijk en oordeelt vandaag dat de school het besluit op meerdere manieren niet goed heeft onderbouwd. Zo is niet duidelijk waarom de veiligheid van de hele school zou zijn geraakt. Ook heeft de school te weinig rekening gehouden met het feit dat de jongen pas 13 is, "een leeftijd waarop kinderen nog niet goed in staat zijn om alle gevolgen van hun handelen te overzien".
Aan het einde van het vonnis richt de rechter zich direct tot de jongen: "Laat één ding duidelijk zijn. De school heeft groot gelijk als ze zegt dat wat jij hebt gedaan, volkomen onaanvaardbaar en zelfs strafbaar is. Met de filmpjes heb je niet alleen jouw docente, maar mogelijk ook anderen die de filmpjes hebben gezien en zich erdoor gekwetst voelen, beschadigd en echt pijn gedaan."
De rechter vraagt hem zich in het nieuwe schooljaar van zijn beste kant te laten zien. "Een volgende keer krijg je zo'n kans misschien niet meer."
En wat doet de rechter?quote:De school heeft groot gelijk als ze zegt dat wat jij hebt gedaan, volkomen onaanvaardbaar en zelfs strafbaar is.
Klopt, en dat blijkt wel uit het feit dat de ouders tegen de beslissing van de school in zijn gegaan.quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:11 schreef Hathor het volgende:
Als een 13 jarige dat soort denkbeelden heeft, heeft hij dat wss van thuis meegekregen.
Als het strafbaar is, geef dan straf!quote:De school heeft groot gelijk als ze zegt dat wat jij hebt gedaan, volkomen onaanvaardbaar en zelfs strafbaar is.
Hij zal toch ergens naar school moeten, aangezien hij leerplichtig is. En we hebben het over een 13-jarige he...quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:36 schreef Lothiriel het volgende:
Het is strafbaar, dus draaien we de enige straf die je als 13 jarige kan krijgen, gewoon lekker terug!
Je verzint het niet![]()
School moet leerling wel terugnemen want niet goed onderbouwd waarom hij weg moest.quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hij zal toch ergens naar school moeten, aangezien hij leerplichtig is. En we hebben het over een 13-jarige he...
Ik vermoed dat deze rechtzaak ging over of de school de leerling had mogen verwijderen, wat volgens de rechter niet volgens de vereisten is gebeurd.quote:
En meer scholen zijn er niet in Nederland.quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hij zal toch ergens naar school moeten, aangezien hij leerplichtig is. En we hebben het over een 13-jarige he...
Het plegen van een strafbaar feit is onvoldoende om een kind van school te sturen dus.quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:49 schreef CarbonC het volgende:
[..]
School moet leerling wel terugnemen want niet goed onderbouwd waarom hij weg moest.
Leerling moet wel straf krijgen want het is strafbaar, alsdus de rechter.
Geef hem een taakstraf van 120 uur en laat hem dan meehelpen van de keti-koti herdenking o.i.d.
School kon niet duidelijk maken waarom er gevaar ontstond. En dat is de voornaamste reden om iemand weg te sturen. Ook heeft hij zelf al ingezien dat hij te ver is gegaan, waardoor de kans op herhaling een stuk kleiner is.quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:49 schreef CarbonC het volgende:
[..]
School moet leerling wel terugnemen want niet goed onderbouwd waarom hij weg moest.
Leerling moet wel straf krijgen want het is strafbaar, alsdus de rechter.
Geef hem een taakstraf van 120 uur en laat hem dan meehelpen van de keti-koti herdenking o.i.d.
Kinderen krijgen tegenwoordig meer mee via TikTok e.d. dan via hun ouders...quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
Kinderen worden niet racistisch geboren, die pikken dat ergens op. Zal me niks verbazen als dat thuis is als je ziet hoe de ouders hier op reageren.
Ik vraag me af of de jongen van zijn ouders zijn excuses moest aanbieden. Iets wat ik niet terug lees in het artikel.quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Kinderen krijgen tegenwoordig meer mee via TikTok e.d. dan via hun ouders...
Dat is toch bijna altijd zo, of gaan we elk kind dat bij een vechtpartijtje betrokken is ook van school sturenquote:Op donderdag 9 juli 2026 07:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het plegen van een strafbaar feit is onvoldoende om een kind van school te sturen dus.
quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:19 schreef spickel het volgende:
Je kan over alles vallen, laat die kinderen toch wat plezier hebben.
Een vechtpartijtje is strafbaar?quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is toch bijna altijd zo, of gaan we elk kind dat bij een vechtpartijtje betrokken is ook van school sturen
Wees er maar trots op.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:34 schreef Harvest89 het volgende:
Valt wel mee. Hij is pas 13 dus nog genoeg te kneden.
Wij maakten vroeger grapjes over joden en Hitler tijdens geschiedenisles.
Was ook een jongen in de klas die had rood haar. Die heeft het hele jaar geen leven gehad dankzij ons.
Een strafbaar feit plegen, wat volgens de rechter het geval is, zou ik geen storm in een glas water noemen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:14 schreef GerryDV het volgende:
Storm in een glas water dit. Goede uitspraak van de rechter.
Goede uitspraak want..?quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:14 schreef GerryDV het volgende:
Storm in een glas water dit. Goede uitspraak van de rechter.
Heb je voorbeelden van 13-jarige leerlingen die zijn veroordeeld voor een vechtpartijtje op school?quote:
Heb jij voorbeelden van 13-jarigen die zijn veroordeeld voor het maken van racistische afbeeldingen?quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Heb je voorbeelden van 13-jarige leerlingen die zijn veroordeeld voor een vechtpartijtje op school?
En er zijn kinderen die zich misdragen zonder consequenties. Ga sowieso eens meer handhaven!quote:Op donderdag 9 juli 2026 05:23 schreef livelink het volgende:
Als die ouders nou toch eens net zoveel energie in de opvoeding hadden gestopt...
Verder een rare uitspraak. Er zijn kinderen voor minder van school gestuurd, maar die hadden dan natuurlijk geen ouders die geld en tijd hadden om een rechtszaak aan te spannen.
En dan zelf constant hier lopen te janken over 'discriminatie'.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:34 schreef Harvest89 het volgende:
Was ook een jongen in de klas die had rood haar. Die heeft het hele jaar geen leven gehad dankzij ons.
Dat gaat niet gebeuren want 'De rechter vraagt hem zich in het nieuwe schooljaar van zijn beste kant te laten zien.'quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:00 schreef pmponer het volgende:
Diep triest, vanaf nu dus maar dossier bouw doen, en om elk wissewasje weg sturen.
Een school is toch niet verplicht een leerling aan te nemen.
Mijn ouders hadden iig ook wel anders gereageerd moet ik zeggen.
Toekomstig materiaal voor Gymnasium-zwakstroom?quote:De leerling, die dit schooljaar voor de tweede keer in de brugklas zit,...
Gelukkig, dan komt het helemaal goed. Dan was het gewoon een vergissing van een pispaal die er graag bij wilde horen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren want 'De rechter vraagt hem zich in het nieuwe schooljaar van zijn beste kant te laten zien.'![]()
Ik weet nou niet of ik hier om moet lachen of moet huilen eerlijk gezegd.
Snap wel dat zo’n 13-jarige inderdaad de gevolgen niet kan overzien. Maar die denkbeelden zitten er wel en daarom zouden er juist consequenties moeten zijn voor hem.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren want 'De rechter vraagt hem zich in het nieuwe schooljaar van zijn beste kant te laten zien.'![]()
Ik weet nou niet of ik hier om moet lachen of moet huilen eerlijk gezegd.
Ook dit: Ook heeft de school te weinig rekening gehouden met het feit dat de jongen pas 13 is, "een leeftijd waarop kinderen nog niet goed in staat zijn om alle gevolgen van hun handelen te overzien".
Vind ik persoonlijk ook discutabel. Als 13 jarige op het gymnasium weet je heus wel een beetje wat kan en wat niet kan.
Dat werd in mijn tijd ook niet gedaan, dan kreeg je gewoon een uitbrander + van de directeur van de oude stempel. Waagde je daar dan thuis wat over te zeggen, dan had je hetzelfde met rente van je vader te pakken.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:12 schreef Hiddendoe het volgende:
Het lijkt mij vooral een teken van deze tijd dat volwassen mensen niet meer op een normale manier met elkaar kunnen communiceren.
Ja okee, maar dat bedoel ik dus niet.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:16 schreef pmponer het volgende:
[..]
Dat werd in mijn tijd ook niet gedaan, dan kreeg je gewoon een uitbrander + van de directeur van de oude stempel. Waagde je daar dan thuis wat over te zeggen, dan had je hetzelfde met rente van je vader te pakken.
Jongen + ouders zou de consequenties gewoon moeten accepteren. Maar volgens ouders bedoelde hij het allemaal niet zo en heeft hij de helft niet eens gedaan (al zegt de rechter van wel). Wat valt daar voor gesprek mee te voeren eigenlijk?quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:12 schreef Hiddendoe het volgende:
Het lijkt mij vooral een teken van deze tijd dat volwassen mensen niet meer op een normale manier met elkaar kunnen communiceren.
Dat dacht ik wel, ik probeerde meer aan te geven dat in 2 generaties er een hoop is veranderd.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja okee, maar dat bedoel ik dus niet.
Zoals het hoort.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:16 schreef pmponer het volgende:
[..]
Dat werd in mijn tijd ook niet gedaan, dan kreeg je gewoon een uitbrander + van de directeur van de oude stempel. Waagde je daar dan thuis wat over te zeggen, dan had je hetzelfde met rente van je vader te pakken.
Dat is precies wat ik bedoel. Ouders en leerkrachten hebben een gezamelijke verantwoording tov de kinderen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:22 schreef Gutso het volgende:
[..]
Jongen + ouders zou de consequenties gewoon moeten accepteren. Maar volgens ouders bedoelde hij het allemaal niet zo en heeft hij de helft niet eens gedaan (al zegt de rechter van wel). Wat valt daar voor gesprek mee te voeren eigenlijk?
Nou iets minder mag wel hoor, in die tijd werd iig niet gevraagd naar het verhaal van het kind.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals het hoort.
Dat pappen en nathouden, daar leert niemand wat van
Helemaal mee eens ik heb echter al de situatie meegemaakt, dat kind thuis niks zegt en de school ook niet.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:35 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Misdragingen van een leerling moeten gewoon gecorrigeerd kunnen worden door zo'n leerkracht. En als de ouders het hier niet mee eens zijn, is het dan zo moeilijk om onderling in goed overleg uit te komen?
Gymnasium leerlingen zijn slim hoor. Die bedenken dingen zelf een stuk eerder dan leerlingen van lagere middelbare school typen. (Dat zeg ik heus niet omdat ik erquote:Op donderdag 9 juli 2026 07:11 schreef Hathor het volgende:
Als een 13 jarige dat soort denkbeelden heeft, heeft hij dat wss van thuis meegekregen.
Hij is 13!quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:53 schreef sp3c het volgende:
Nah de school moet zijn leerkrachten kunnen beschermen de jongen kan gewoon naar een anderw
Ik heb de rechter niet horen zeggen dat een vechtpartijtje tussen 2 13-jarigen strafbaar is.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:49 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb jij voorbeelden van 13-jarigen die zijn veroordeeld voor het maken van racistische afbeeldingen?
Dat bedoelde de rechter hier te zeggen, meer niet
Die moeten wel proportioneel zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:06 schreef pmponer het volgende:
[..]
Lima Bravo, er moeten consequenties zijn voor gedrag.
Een vechtpartij is in beginsel strafbaar, net als dat het maken van dit soort afbeeldingen dat zijn. Precies wat de rechter bedoelde te zeggen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb de rechter niet horen zeggen dat een vechtpartijtje tussen 2 13-jarigen strafbaar is.
Zeker, maar het kan niet zo zijn dat "men" ongestraft met strafbare zaken weg komt.quote:
Zou ik ook van school flikkerenquote:Op donderdag 9 juli 2026 09:58 schreef Horzula het volgende:
[..]
Hij is 13!
Ze moeten hem gewoon net zo behandelen als een leerling die een blanke docente in AI als prostituée heeft afgebeeld.
Een goede school weet dit soort drama juist onder de pet te houden.
Ik zie dat niet staan.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:09 schreef Caland het volgende:
[..]
Een vechtpartij is in beginsel strafbaar, net als dat het maken van dit soort afbeeldingen dat zijn. Precies wat de rechter bedoelde te zeggen.
Ja sorry, maar als je de context van de uitspraak die de rechter (terloops) heeft gedaan over mogelijke strafbaarheid in zijn geheel niet begrijpt dan houdt het wel redelijk op.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zie dat niet staan.
Citeer eens wat de rechter zegt over een vechtpartij.
Als je op zoek bent naar Thijsje (niet per se vervelend) of Jan Julius moet je op het gymnasium zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zou ik ook van school flikkeren
Hoe moet zoiemand nog les geven aan zo'n kutkind?
Ik zie niet in waarom je een vechtpartij erbij haalt.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:15 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja sorry, maar als je de context van de uitspraak die de rechter (terloops) heeft gedaan over mogelijke strafbaarheid in zijn geheel niet begrijpt dan houdt het wel redelijk op.
Nee, dat vermoeden had ik al.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom je een vechtpartij erbij haalt.
Dat wordt nablijven dan. En zonder TikTok naar bed!quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:10 schreef pmponer het volgende:
[..]
Zeker, maar het kan niet zo zijn dat "men" ongestraft met strafbare zaken weg komt.
En vervolgens negeer je de rest..quote:
Ik heb liever niet dat mijn leerlingen racistische filmpjes maken van mijn leerkrachten en die online zettenquote:Op donderdag 9 juli 2026 10:17 schreef Horzula het volgende:
[..]
Als je op zoek bent naar Thijsje (niet per se vervelend) of Jan Julius moet je op het gymnasium zijn.
Of heb je liever een paar onwillige VMBO leerlingen? Gymnasiasten begrijpen vaak nog wat ze verkeerd doen voor ze een strafblad hebben van drie kantjes.
Ach, het is te vergelijken met een vechtpartijtje op het schoolplein.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik heb liever niet dat mijn leerlingen racistische filmpjes maken van mijn leerkrachten en die online zetten
Denk je dat leerkrachten op het VMBO wél veilig zijn?quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik heb liever niet dat mijn leerlingen racistische filmpjes maken van mijn leerkrachten en die online zetten
Het is gymnastenquote:Op donderdag 9 juli 2026 10:17 schreef Horzula het volgende:
[..]
Als je op zoek bent naar Thijsje (niet per se vervelend) of Jan Julius moet je op het gymnasium zijn.
Of heb je liever een paar onwillige VMBO leerlingen? Gymnasiasten begrijpen vaak nog wat ze verkeerd doen voor ze een strafblad hebben van drie kantjes.
Ik weet niet hoe de school dit op had moeten lossen, noch weet ik hoe de betreffende docente het zelf ervaren heeft.
Het was wel beter geweest als de ouders en de school één lijn hadden getrokken.
Op het V(MBO) staat meer dan eens niet geheel toevallig een metaaldetector bij de ingang. Dus wellicht zijn die voor sommige zaken wel degelijk veiliger.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:34 schreef Horzula het volgende:
[..]
Denk je dat leerkrachten op het VMBO wél veilig zijn?
Een gymnast is wat anders, @Sunshine1982quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het is gymnastenWel leuk gevonden overigens.
Ohh sorry je hebt gelijk zie ikIk zit allerlei dingen door elkaar te halen
![]()
Omdat de rechter zich slechts hoefde te buigen of het kind terecht van school is gestuurd of nietquote:Op donderdag 9 juli 2026 10:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
En vervolgens negeer je de rest..
Anyway, iemand doodschieten op school is ook strafbaar.
Zo kun je er van alles bij halen.
De rechter heeft het niet genoemd.
Ik weetquote:Op donderdag 9 juli 2026 10:38 schreef Horzula het volgende:
[..]
Een gymnast is wat anders, @:Sunshine1982
Blanke authoriteitsfiguren zijn als de dood voor racist te worden uitgemaakt, dan krijg je dit soort bokkesprongen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Omdat de rechter zich slechts hoefde te buigen of het kind terecht van school is gestuurd of niet
Dat hij/zij zich daarna nog kort het kind heeft aangesproken en tussen neus en lippen door heeft gezegd dat het zelfs strafbaar is wat hij heeft gedaan kan je over heel veel dingen zeggen.
Anyway, ik ben maar al te blij dat wij geen mogelijkheid hadden om met een paar klikken en een simpel promptje levensechte filmpjes te maken vroeger op de middelbare school als ik bekijk hoe vervelend we toen waren naar leerkrachten. Overdreven reactie van de school vooral
Waar heb je het overquote:Op donderdag 9 juli 2026 10:34 schreef Horzula het volgende:
[..]
Denk je dat leerkrachten op het VMBO wél veilig zijn?
Wil ik ook niet maar zolang ze niet met de leerkrachten gaan knokken vind ik het niet vergelijkbaarquote:Op donderdag 9 juli 2026 10:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, het is te vergelijken met een vechtpartijtje op het schoolplein.
Nee, natuurlijk moet dat niet. Dat zijn 2 verschillende strafbare feiten met 2 verschillende strafmaten, waarvan jouw voorbeeld in principe niet altijd strafbaar is (vanaf volgend jaar wel)quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:58 schreef Horzula het volgende:
[..]
Hij is 13!
Ze moeten hem gewoon net zo behandelen als een leerling die een blanke docente in AI als prostituée heeft afgebeeld.
Of in groepjes.quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
Kinderen worden niet racistisch geboren, die pikken dat ergens op. Zal me niks verbazen als dat thuis is als je ziet hoe de ouders hier op reageren.
Sommige zaken in ons mooie Koninkrijk zullen voor jou denk ik wel altijd ondoorgrondelijk blijven, @Mikeytt.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:52 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk moet dat niet. Dat zijn 2 verschillende strafbare feiten met 2 verschillende strafmaten, waarvan jouw voorbeeld in principe niet altijd strafbaar is (vanaf volgend jaar wel)
Waarom we dat hetzelfde moeten behandelen is mij een raadsel.
Slecht plan. Dan zit je er nog twee jaar aan vast, met alle ongewenste consternatie van dien.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:54 schreef TweedeKlum het volgende:
Gewoon twee keer laten doubleren, kan je hem alsnog eruit trappen, er valt weinig meer aan te redden, ook aan zijn ouders niet.
Ook nog slecht gedrag goedpraten....quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Omdat de rechter zich slechts hoefde te buigen of het kind terecht van school is gestuurd of niet
Dat hij/zij zich daarna nog kort het kind heeft aangesproken en tussen neus en lippen door heeft gezegd dat het zelfs strafbaar is wat hij heeft gedaan kan je over heel veel dingen zeggen.
Anyway, ik ben maar al te blij dat wij geen mogelijkheid hadden om met een paar klikken en een simpel promptje levensechte filmpjes te maken vroeger op de middelbare school als ik bekijk hoe vervelend we toen waren naar leerkrachten. Overdreven reactie van de school vooral
Dat kind moet ook van school getrapt worden en niet met een mantel worden bedekt.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:58 schreef Horzula het volgende:
[..]
Hij is 13!
Als we voor dit soort futiliteiten al kinderen van school af gaan sturen is het einde zoekquote:Op donderdag 9 juli 2026 11:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ook nog slecht gedrag goedpraten....
Scholen moeten juist harder optreden tegen dat soort ongein.
Klopt, de oude school gaat dan actief op zoek naar een oplossing.quote:Op donderdag 9 juli 2026 11:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Als we voor dit soort futiliteiten al kinderen van school af gaan sturen is het einde zoek
Het is niet dat ze dan opeens niet meer naar school hoeven ofzo
Deze rechter gaat helemaal niet over de strafbaarheid.quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:36 schreef Lothiriel het volgende:
Het is strafbaar, dus draaien we de enige straf die je als 13 jarige kan krijgen, gewoon lekker terug!
Je verzint het niet![]()
Waarschijnlijk niet, die Amerikaanse stereotypen van katoenplukkers zijn meegekomen met de all whites are racist campagne van de 2010s.quote:Op donderdag 9 juli 2026 07:11 schreef Hathor het volgende:
Yup.quote:
Klopt, het woord neger is bedacht om een bepaalde groep te ontmenselijken. En dat om die groep mensen als vee te kunnen verhandelen.quote:neger zijn
Dat is wat ik ook dacht. Misschien wilde school hem naar HAVO doen en zijn pappie en mammie daar ook tussen gekomen. Wie weet.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:05 schreef Firuze60 het volgende:
Een kind wat al in de eerste klas van het gym blijft zitten hoort daar niet.
Jeugdzondes zijn jeugdzondes. Jij bent vast perfect.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:55 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En dan zelf constant hier lopen te janken over 'discriminatie'.
Daar klopt historisch gezien niets van, dus houd alsjeblieft op met die flauwekul.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup.
Wat is daar het probleem van?
[..]
Klopt, het woord neger is bedacht om een bepaalde groep te ontmenselijken. En dat om die groep mensen als vee te kunnen verhandelen.
Dus daar is een probleem mee.
Om mij part betekent neger Platina.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:20 schreef Horzula het volgende:
[..]
Daar klopt historisch gezien niets van, dus houd alsjeblieft op met die flauwekul.
Het woord 'neger' betekent gewoon 'zwarte'. Zwart in vergelijking tot andere mensen.
'Nikker' waarschijnlijk héél vroeger ook, maar dat werd toen ik klein was vrijwel alleen maar pejoratief gebruikt, dus die discussie hoeven we -denk ik- niet te voeren.
Wat een onzin..quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup.
Wat is daar het probleem van?
[..]
Klopt, het woord neger is bedacht om een bepaalde groep te ontmenselijken. En dat om die groep mensen als vee te kunnen verhandelen.
Dus daar is een probleem mee.
Dit klopt niet. Of de term blauw-ogige is ook bedoeld om blauw-ogigen te ontmenselijking.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Om mij part betekent neger Platina.
Dat is niet de kwestie.
De kwestie is waarom er voor Afrikaanse mensen met een donkere huidskleur een aparte term is bedacht.
En dat is ilom ze te ontmenselijken.
En een paar weken terug op mijn uitzendwerk stelde een werknemer zich voor aan een dame die eveneens Surinaamse wortels had voor; hij zei dat hij een Bosneger was.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:24 schreef Wantie het volgende:
Daarom is de term beladen en wordt hij niet meer gebruikt.
Nou, je zet zelf al sterretjes in het woord.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:27 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Wat een onzin..
Ze noemen elkaar ook ni**er, dus wij als blanke mogen dat dan niet??!!
Wat wil je nou eigenlijk bereiken in dit topic? Ga iets zinnigs doen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:30 schreef Horzula het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Of de term blauw-ogige is ook bedoeld om blauw-ogigen te ontmenselijking.
[..]
En een paar weken terug op mijn uitzendwerk stelde een werknemer zich voor aan een dame die eveneens Surinaamse wortels had voor; hij zei dat hij een Bosneger was.
Want blauwogigen werd gebruikt als term voor mensen die als vee verhandeld werden?quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:30 schreef Horzula het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Of de term blauw-ogige is ook bedoeld om blauw-ogigen te ontmenselijking.
[..]
Ja, dus?quote:En een paar weken terug op mijn uitzendwerk stelde een werknemer zich voor aan een dame die eveneens Surinaamse wortels had voor; hij zei dat hij een Bosneger was.
Er zijn ook blanke slaven geweest, al heetten die van de Vikingen thrallen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Want blauwogigen werd gebruikt als term voor mensen die als vee verhandeld werden?
[..]
Ja, er zijn zat users die je meteen rapporteren, he Wantie....quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, je zet zelf al sterretjes in het woord.
En best terecht, zo blijkt uit het vonnisquote:Op donderdag 9 juli 2026 12:46 schreef pmponer het volgende:
Altijd wel mooi om te zien hoe topics hier ontsporen.
Volgens mij ging dit topic over een niet nadenkende tiener (what else is new), waarbij de ouders de rechter opzoeken omdat ze het niet eens zijn wat hun prinsje is aangedaan. En verdorie, krijgen ze nog "gelijk" ook.
Bij mijn weten wordt doubleren zoveel mogelijk tegen gegaan, meestal gewoon een niveau lager naar het volgende schooljaar.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat is wat ik ook dacht. Misschien wilde school hem naar HAVO doen en zijn pappie en mammie daar ook tussen gekomen. Wie weet.
Allemaal leuk en aardig, maar niet relevant.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:38 schreef Horzula het volgende:
[..]
Er zijn ook blanke slaven geweest, al heetten die van de Vikingen thrallen.
Van de slaven in het Ottomaanse rijk weet ik de naam niet (al geloof ik het meteen als je zegt dat ras daar niet zo belangrijk was).
Dan hadden de Romeinen nog Germaanse slaven. Niemand vind dat de term Germanen bedoeld is om Noord-West Europeanen te objectiveren.
Als het woord neger rapporteerbaar is, dan heb je al het antwoord op de vraag of het een beladen term is.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:45 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, er zijn zat users die je meteen rapporteren, he Wantie....
Het zijn al een hoop tr'squote:
Ik vond vooral dit wel geinigquote:Op donderdag 9 juli 2026 13:25 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
pffff wat zit die school weer woke te doen zeg, je mag niet eens een grapje meer maken tegenwoordig
Nou meid, ga maar een ander beroep zoeken als dit je zo in war schoptquote:Bij dit alles komt dat [leerling] verschillende keren heeft aangeboden om aan de betrokken docente persoonlijk excuses te maken, maar dat hij die mogelijkheid niet heeft gekregen. De rector heeft hierover op de zitting gezegd dat de betrokken docente hier niet voor open stond. Zij wilde geen enkel contact met [leerling] en heeft bij de schoolleiding aangegeven geen les meer te willen geven als [leerling] naar school zou terugkeren. Toen door [leerling] en zijn ouders werd aangeboden om in plaats van een gesprek een brief te sturen, heeft de docente tegen de schoolleiding gezegd dat ze niet wist of ze die brief dan wel zou gaan lezen
Waarom mogen negers onderling het wel gebruiken en blanken niet?quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als het woord neger rapporteerbaar is, dan heb je al het antwoord op de vraag of het een beladen term is.
Rare vraag, jodenmoppen mogen ook alleen door joden worden verteld.quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:32 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Waarom mogen negers onderling het wel gebruiken en blanken niet?
Racistisch niet?
Onderling gebruik is geuzennaam. Om te laten zien dat je een belediging kunt ombuigen naar iets weerbaars. Bij buitenstaanders kan dat niet. Dan is het enkel belediging.quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:32 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Waarom mogen negers onderling het wel gebruiken en blanken niet?
Racistisch niet?
Waarom het ene wel en het andere niet?quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar niet relevant.
De ene misdaad tegen de menselijkheid praat de andere niet goed.
Er is geen sprake van het ene wel en het andere niet.quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:48 schreef Horzula het volgende:
[..]
Waarom het ene wel en het andere niet?
Staat ergens welke afkomst de docente had, was dat Surinaams of Antilliaans?
Dat er eerder al of niet incidenten zouden zijn geweest vind ik ook een vreemd verhaal.
Yup, dat is gewoon basisschoolkennis.quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:45 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Onderling gebruik is geuzennaam. Om te laten zien dat je een belediging kunt ombuigen naar iets weerbaars. Bij buitenstaanders kan dat niet. Dan is het enkel belediging.
Ziezo, ook weer opgelost
Is deze ongelijke behandeling specifiek gebaseerd op iemands ras, huidskleur of etnische achtergrond, dan spreken we van racisme.quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:45 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Onderling gebruik is geuzennaam. Om te laten zien dat je een belediging kunt ombuigen naar iets weerbaars. Bij buitenstaanders kan dat niet. Dan is het enkel belediging.
Ziezo, ook weer opgelost
Ik vraag me altijd af waar die wanhoop vandaan komt.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:36 schreef rival het volgende:
[..]
Is deze ongelijke behandeling specifiek gebaseerd op iemands ras, huidskleur of etnische achtergrond, dan spreken we van racisme.
Sorry ik spreek geen labiels. Geen idee wat je bedoeld.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af waar die wanhoop vandaan komt.
Triggeredquote:Op donderdag 9 juli 2026 14:43 schreef rival het volgende:
[..]
Sorry ik spreek geen labiels. Geen idee wat je bedoeld.
En nu doe je aan projectie...quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:55 schreef rival het volgende:
[..]
Gewoon adem halen gap. Dan ben je zo weer rustig.
Wat is de beste manier om het nummer van een joodse milf te krijgen?quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:35 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Rare vraag, jodenmoppen mogen ook alleen door joden worden verteld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
Vandaar je projectie zekers.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:59 schreef rival het volgende:
[..]
Wist niet dat jij er niet rustig van werd.
Probeer daarna nog maar eens te handhaven...quote:Op donderdag 9 juli 2026 06:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
En wat doet de rechter?
Hij draait de beslissing van de school terug.
Staat er niet in, maar zal hij vast wel hebben gedaan.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de jongen van zijn ouders zijn excuses moest aanbieden. Iets wat ik niet terug lees in het artikel.
Nee, dat is dom gelul.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, dat is gewoon basisschoolkennis.
quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:45 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Ziezo, ook weer opgelost
Daar gaat het niet om. De geuzennaam gebruiken is enkel voor de betrokkenen, niet aan de buitenstaander. Dan is er sprake van verschil in positie.quote:Op donderdag 9 juli 2026 19:54 schreef Toine51 het volgende:
[..]....!!
Dus als een blanke dat zegt, dan kunnen ze het ineens niet "ombuigen" naar iets weerbaars?
Tuurlijk zal de striktheid en het straffen per school en situatie verschillen. Dat is echter niet wat dit nieuwsbericht zo apart maakt. Wat dit nieuwsbericht zo anders maakt dan normale onderlinge verschillen qua hoe streng kinderen op verschillende scholen gestraft worden, is dat het hier de rechter is geweest die ondanks een behoorlijke ingrijpende misdraging, op basis van een soort van juridische "vormfout" heeft gezegd dat de straf onterecht is.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:50 schreef thedeedster het volgende:
[..]
En er zijn kinderen die zich misdragen zonder consequenties. Ga sowieso eens meer handhaven!
Niet echt op basis van een juridische vormfout, de school kon op geen enkele manier onderbouwen waarom de zwaarst mogelijke straf hier de enige optie was. En de paar argumenten die ze wel aandroegen sloegen nergens op of konden simpel onderuit gehaald wordenquote:Op donderdag 9 juli 2026 20:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Tuurlijk zal de striktheid en het straffen per school en situatie verschillen. Dat is echter niet wat dit nieuwsbericht zo apart maakt. Wat dit nieuwsbericht zo anders maakt dan normale onderlinge verschillen qua hoe streng kinderen op verschillende scholen gestraft worden, is dat het hier de rechter is geweest die ondanks een behoorlijke ingrijpende misdraging, op basis van een soort van juridische "vormfout" heeft gezegd dat de straf onterecht is.
Toch nooit echt anders geweest, kinderen die van school werden geschopt vroegah hadden zonder uitzondering ook altijd wel enkele schorsingen gehad. Daar was hier ook al geen sprake van. In magister stonden zelfs enkel lovende teksten over houding en gedrag.quote:Op donderdag 9 juli 2026 21:26 schreef Schanulleke het volgende:
En dit is dus hoe de administratieve druk op docenten weer groter gaat worden, want kennelijk was het dossier niet duidelijk genoeg. Dus moet je straks iedere interactie met dergelijke leerlingen documenteren om wel voldoende reden hebben hem te weren.
Dit is een beetje hetzelfde niveau als waarom rappers in Amerika wel het woord mogen gebruiken.quote:Op donderdag 9 juli 2026 12:30 schreef Horzula het volgende:
En een paar weken terug op mijn uitzendwerk stelde een werknemer zich voor aan een dame die eveneens Surinaamse wortels had voor; hij zei dat hij een Bosneger was.
Nee joh, zo heet een deel van dat volk daar. Als iemand echt een Bosneger is uit Suriname mag je dat zeggen want het is gewoon een erkende Surinaamse bevolkingsgroep en er is geen spatje moedwillige vernedering bij.quote:Op donderdag 9 juli 2026 21:36 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dit is een beetje hetzelfde niveau als waarom rappers in Amerika wel het woord mogen gebruiken.
Waarom is dit een beetje van hetzelfde niveau?quote:Op donderdag 9 juli 2026 21:36 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dit is een beetje hetzelfde niveau als waarom rappers in Amerika wel het woord mogen gebruiken.
Opvoeden doen we in Nederland niet meer. Dat gooi over de schutting naar het onderwijs.quote:Op donderdag 9 juli 2026 05:23 schreef livelink het volgende:
Als die ouders nou toch eens net zoveel energie in de opvoeding hadden gestopt...
Scholen administreren straffen, te laat komen, uit de les worden gestuurd, rapporten, evaluaties e.d. toch al. In dit geval was er simpelweg niets te administreren, omdat deze leerling zich - op dit filmpje na - niet heeft misdragen daar.quote:Op donderdag 9 juli 2026 21:26 schreef Schanulleke het volgende:
En dit is dus hoe de administratieve druk op docenten weer groter gaat worden, want kennelijk was het dossier niet duidelijk genoeg. Dus moet je straks iedere interactie met dergelijke leerlingen documenteren om wel voldoende reden hebben hem te weren.
En dit verschilt van de Amerikaanse situatie omdat......??quote:Op donderdag 9 juli 2026 21:43 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
In Nederland verschillen de meningen mbt het gebruik v/h woord neger simpelweg sterk. Sommige mensen (zowel blank als negroïde) vinden het helemaal geen problematisch woord, ongeacht wie het gebruikt. En anderen vinden het wel een beladen term.
Dat is iets wat je er zelf van maakt.quote:Op donderdag 9 juli 2026 21:43 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waar haak hij vandaan dat negroïde collega uit het verhaal het erg zou vinden wanneer een blank persoon de term neger zou gebruiken?
Bleek dus niet uit dat artikel, kennelijk had ie al vaker wat uitgevreten, plus was blijven zitten. Misschien zat ie bij de JFVD en 'leerde' die daar die grapjes.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Scholen administreren straffen, te laat komen, uit de les worden gestuurd, rapporten, evaluaties e.d. toch al. In dit geval was er simpelweg niets te administreren, omdat deze leerling zich - op dit filmpje na - niet heeft misdragen daar.
Misschien even het vonnis lezen, want hier klopt niets van.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Bleek dus niet uit dat artikel, kennelijk had ie al vaker wat uitgevreten, plus was blijven zitten.
Daar wordt in het vonnis met geen woord over gerept. Dat is dus of niet waar of speelde geen enkele rol bij het besluit van de school.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Bleek dus niet uit dat artikel, kennelijk had ie al vaker wat uitgevreten, plus was blijven zitten. Misschien zat ie bij de JFVD en 'leerde' die daar die grapjes.
Heb ik dan gemist, ik las in het artikel over meerdere incidenten.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:15 schreef Caland het volgende:
[..]
Misschien even het vonnis lezen, want hier klopt niets van.
Op schoolreisje tijdens een nachtelijke dropping "toevallig" indelen met bij een groep allochtonen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:54 schreef TweedeKlum het volgende:
Gewoon twee keer laten doubleren, kan je hem alsnog eruit trappen, er valt weinig meer aan te redden, ook aan zijn ouders niet.
Verder worden eerdere incidenten die in het logboek van school zijn opgenomen, betwist. Bij sommige van de incidenten was [leerling] helemaal niet aanwezig en bij andere incidenten was zijn aandeel minimaal.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Heb ik dan gemist, ik las in het artikel over meerdere incidenten.
Dafuq of het fijn is voor die zoon. Die arme docente wordt nu elke dag weer geconfronteerd met iemand die haar op de meest lage manier heeft bejegend. Die krijgt het signaal dat wat haar is aangedaan ondergeschikt is aan de ontwikkeling van die leerling. Ik denk dat dat een verkeerd signaal is.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:22 schreef livelink het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat die ouders hun zoon hier helemaal geen plezier mee hebben gedaan. Met een schone lei beginnen op een andere school was denk ik ook voor hem beter geweest. Plus dat het nu in de publiciteit is gekomen.
Accepteren en doorgaan.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:48 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dafuq of het fijn is voor die zoon. Die arme docente wordt nu elke dag weer geconfronteerd met iemand die haar op de meest lage manier heeft bejegend. Die krijgt het signaal dat wat haar is aangedaan ondergeschikt is aan de ontwikkeling van die leerling. Ik denk dat dat een verkeerd signaal is.
Nee, ze kan die jongen aankijken en zijn ouders voor hun gebrekkige moreel besef en slappe opvoeding.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Accepteren en doorgaan.
'Recht' heeft gesproken. Mensen in andere situaties moeten dat ook accepteren, hoe unfair het ook kan zijn.
Daarbij kan ze haar collegas ook aankijken door gebrekkige dossiervorming en slappe motivatie.
Dit inderdaad. Ik vind het een onbegrijpelijke uitspraak. Alsof dit incident op zichzelf niet voldoende grond was voor verwijdering.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:56 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, ze kan die jongen aankijken en zijn ouders voor hun gebrekkige moreel besef en slappe opvoeding.
En tja, hierdoor heeft ze geen keus dan accepteren en doorgaan. Ik vind dat te veel gevraagd voor iemand om op haar werkplek steeds geconfronteerd te worden met iemand die haar zo bewust racistisch bejegend heeft. Ik geef het iemand te doen.
Vast niet de eerste leraar die gepest wordt door leerlingen. Helemaal op de middelbare school moet je toch wel iets van een dikke huid hebben als leraar en niet meteen dreigen met werkweigering als zoiets plaatsvindt.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:56 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, ze kan die jongen aankijken en zijn ouders voor hun gebrekkige moreel besef en slappe opvoeding.
En tja, hierdoor heeft ze geen keus dan accepteren en doorgaan. Ik vind dat te veel gevraagd voor iemand om op haar werkplek steeds geconfronteerd te worden met iemand die haar zo bewust racistisch bejegend heeft. Ik geef het iemand te doen.
Dat is maar de vraag, dat is haar mening. Een mening van velen ook, maar derhalve haar mening. De mening van de ouders is een totaal andere.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:56 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Deel hier je mening hoor. Absoluut. Maar zo werkt het 'recht'. Zo veel mensen worden dagelijks geconfronteerd met de dader van het onrecht wat hun is aangedaan waar het 'recht' absoluut niet fijn heeft gesproken. Toch moet je doorgaan en het accepteren.quote:En tja, hierdoor heeft ze geen keus dan accepteren en doorgaan. Ik vind dat te veel gevraagd voor iemand om op haar werkplek steeds geconfronteerd te worden met iemand die haar zo bewust racistisch bejegend heeft. Ik geef het iemand te doen.
Als je daar niet tegen kunt moet je iets anders gaan doen dan voor de klas met pubers, want als die éénmaal door hebben hoe ze de juf kunnen sparren zullen ze het niet laten.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:48 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dafuq of het fijn is voor die zoon. Die arme docente wordt nu elke dag weer geconfronteerd met iemand die haar op de meest lage manier heeft bejegend.
Waarom is dat volgens jou niet het geval dan? Was er een ander doel dan treiteren?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:17 schreef Qarrad het volgende:
Dat er hier gedaan wordt dat het gewoon treiterpubergedrag is vind ik al zorgwekkend
Als het doel is om te treiteren, wil dat niet zeggen dat elke uiting hiervan hetzelfde te bezien is. Met propjes schieten is iets heel anders dan bijvoorbeeld iemands banden leksteken, of een gorillakop fotoshoppen op het lichaam van een zwart persoon met de tekst minderwaardig mens erbij.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:28 schreef silverhill het volgende:
[..]
Waarom is dat volgens jou niet het geval dan? Was er een ander doel dan treiteren?
Joh, het zijn kinderen van 12-13. Een schorsing en wat nablijven had best volstaan.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:17 schreef Qarrad het volgende:
Dat er hier gedaan wordt dat het gewoon treiterpubergedrag is vind ik al zorgwekkend, maar dat er iets bij wordt gehaald over "dat witte westerse vrouwen ook als minderwaardig gezien worden" is helemaal van de pot gerukt.
Nee, niet alles is relatief.
Iemand met een zwarte huidskleur afbeelden als een katoenplukker gaat alle perken te buiten en is zwaar grievend op een persoonlijk niveau en is niet te vergelijken met een vermeende tendens jegens westerse vrouwen of klieren in de les.
Sure, maar het lijkt er heel erg op dat jij treiteren van dezelfde 'soort' zwaarder bestraft wanneer het om huidskleur gaat, dan wanneer het om andere primaire (niet veranderlijke) kenmerken gaat, zoals geslacht, stotteren, flaporen, haarkleur, etc.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:30 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Als het doel is om te treiteren, wil dat niet zeggen dat elke uiting hiervan hetzelfde te bezien is. Met propjes schieten is iets heel anders dan bijvoorbeeld iemands banden leksteken, of een gorillakop fotoshoppen op het lichaam van een zwart persoon met de tekst minderwaardig mens erbij.
Kom op zeg.
Nee, het zijn beide primaire kenmerken, dus dienen gelijk behandeld te worden.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:39 schreef Qarrad het volgende:
Het lijkt me dat een slavernijverleden aanhalen met alle racisme en discriminatie die daarbij is komen kijken zwaarder weegt dan iemand een lelijke heks noemen. Snap je dit verschil?
Het gaat niet om huidskleur, maar een ethische groep die in het verleden is ontmenselijkt zodat ze als vee konden worden verkocht en behandeld.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:38 schreef silverhill het volgende:
[..]
Sure, maar het lijkt er heel erg op dat jij treiteren van dezelfde 'soort' zwaarder bestraft wanneer het om huidskleur gaat, dan wanneer het om andere primaire (niet veranderlijke) kenmerken gaat, zoals geslacht, stotteren, flaporen, haarkleur, etc.
Vind jij een kleine docent afbeelden als dwerg oid of docent met ongelukkig gevormd (of simpelweg lelijk) gezicht als heks van dezelfde orde als een zwarte docent afbeelden in de katoenvelden?
Er is bijna geen etnische groep die daar niet grootschalig slachtoffer van is geweest, en tevens niet grootschalig dader van is geweest.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gaat niet om huidskleur, maar een ethische groep die in het verleden is ontmenselijkt zodat ze als vee konden worden verkocht en behandeld.
Een docent afbeelden als dwerg, heks of whatever mag wat mij betreft ook worden aangepakt.
Van school sturen is dan wellicht een te zwaar middel, maar dat hangt van de situatie af.
Dat is hier ook zo; de rechter vindt van school sturen te zwaar.
Ordeproblemen horen bij het onderwijs. Vrijwel iedere docent wordt daar op enig moment mee geconfronteerd en zal daar een antwoord op moeten vinden. Dat betekent niet dat dus alle gedragingen maar door de beugel moeten kunnen. Racisme zoals hier, zeker door de digitale component die het buiten de klas en in de samenleving plaatst, is wmb ver over de grens.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:24 schreef Caland het volgende:
Wij hadden ooit een biologieleraar en dat was een echte biologieleraar zeg maar. Beetje een sulletje, wat onzeker, droeg elke dag dezelfde trui en had een onwijs paardengebit. Die werd ook wel aardig getreiterd, als we dan wat eerder in het lokaal waren werd er een paardenkop op het bord getekend en na elke paar zinnen was er wel iemand anders in de klas die een briesend paardengeluid nadeed. Als hij dan boos werd kwam dat ook niet echt over.
Dan ruiken jongens van die leeftijd bloed natuurlijk en dat ging van kwaad tot erger. Tot op het punt dat hij zelfs huilend de klas verliet.
Achteraf bezien enorm zielig maar toen waren we gewoon kutjongens die stoer voor elkaar wilden doen. Ben die man jaren later nog een keer in de kroeg tegengekomen en toen hebben we het daar nog over gehad, bleek een onwijs vriendelijke kerel te zijn die toen ook eigenlijk wel toegaf dat hij net na de opleiding les ging geven en daar eigenlijk nog helemaal niet klaar voor was. Sterker, hij vond onze ‘kutklas’ achteraf de perfecte vuurdoop.
Toch blij dat ze toen niet onze halve klas van school hebben gestuurd zeg. Tot zover deze anekdote
Iedereen is het er ook wel over eens dat het niet door de beugel kan verder, maar om er iemand door van school te schoppen die nooit eerder geschorst is geweest en in het schooljaar enkel positieve feedback had in zijn dossier gaat gewoon wat ver.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 13:59 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ordeproblemen horen bij het onderwijs. Vrijwel iedere docent wordt daar op enig moment mee geconfronteerd en zal daar een antwoord op moeten vinden. Dat betekent niet dat dus alle gedragingen maar door de beugel moeten kunnen. Racisme zoals hier, zeker door de digitale component die het buiten de klas en in de samenleving plaatst, is wmb ver over de grens.
En ja, dat internet is in deze een complicerend nadeel dat we vroeger niet hadden. Jammer dan.
Nou de cijfers waren dan kennelijk niet positief anders was ie wel overgegaan naar klas twee.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Iedereen is het er ook wel over eens dat het niet door de beugel kan verder, maar om er iemand door van school te schoppen die nooit eerder geschorst is geweest en in het schooljaar enkel positieve feedback had in zijn dossier gaat gewoon wat ver.
Ik las iets anders:quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Iedereen is het er ook wel over eens dat het niet door de beugel kan verder, maar om er iemand door van school te schoppen die nooit eerder geschorst is geweest en in het schooljaar enkel positieve feedback had in zijn dossier gaat gewoon wat ver.
quote:De school betoogde vorige week in de rechtszaal dat er geen andere mogelijkheid was dan de jongen weg te sturen, omdat de rust, orde en veiligheid binnen de school door de filmpjes waren aangetast. Onder de docenten heersten volgens de leiding gevoelens van onrust en onveiligheid. Bovendien zouden er meer incidenten met deze leerling zijn geweest en verbeterde zijn gedrag niet.
Slechte cijfers hoeven niets te zeggen over houding en gedrag.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou de cijfers waren dan kennelijk niet positief anders was ie wel overgegaan naar klas twee.
Komt op geen enkele manier terug in het vonnis, daar staat het tegenovergesteldequote:
Zijn cijfers speelden geen rol in de beslissing van de school en dus ook niet in deze discussie.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou de cijfers waren dan kennelijk niet positief anders was ie wel overgegaan naar klas twee.
Vlijt en gedrag krijg je ook cijfers voor (vroeger tenminste, haha)quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Slechte cijfers hoeven niets te zeggen over houding en gedrag.
Ik spijbelde en kletste soms tijdens de les als dat niet de bedoeling was. Maar ik heb nooit meegedaan met het kleineren van leraren.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:24 schreef Caland het volgende:
Wij hadden ooit een biologieleraar en dat was een echte biologieleraar zeg maar. Beetje een sulletje, wat onzeker, droeg elke dag dezelfde trui en had een onwijs paardengebit. Die werd ook wel aardig getreiterd, als we dan wat eerder in het lokaal waren werd er een paardenkop op het bord getekend en na elke paar zinnen was er wel iemand anders in de klas die een briesend paardengeluid nadeed. Als hij dan boos werd kwam dat ook niet echt over.
Dan ruiken jongens van die leeftijd bloed natuurlijk en dat ging van kwaad tot erger. Tot op het punt dat hij zelfs huilend de klas verliet.
Achteraf bezien enorm zielig maar toen waren we gewoon kutjongens die stoer voor elkaar wilden doen. Ben die man jaren later nog een keer in de kroeg tegengekomen en toen hebben we het daar nog over gehad, bleek een onwijs vriendelijke kerel te zijn die toen ook eigenlijk wel toegaf dat hij net na de opleiding les ging geven en daar eigenlijk nog helemaal niet klaar voor was. Sterker, hij vond onze ‘kutklas’ achteraf de perfecte vuurdoop.
Toch blij dat ze toen niet onze halve klas van school hebben gestuurd zeg. Tot zover deze anekdote
Dan ben je iig nooit blijven zitten, deze jongen gaat er minimaal 7 jaar over doen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:50 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik spijbelde en kletste soms tijdens de les als dat niet de bedoeling was. Maar ik heb nooit meegedaan met het kleineren van leraren.
Uiteindelijk verliet ik na zes jaar het Gymnasium met een diploma. Heb wel in erge klassen gezeten.
Mijn probleem is wel dat ik na het Gymnasium achteraf de verkeerde dingen heb gekozen, waarvan de laatste twee veel te moeilijk voor me waren.
Heb wel veel verschillende dingen gedaan, maar ik ben met 48 nog steeds/weer een uitzendkracht.
Sturen zijn ouders hem niet gewoon naar Luzac?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dan ben je iig nooit blijven zitten, deze jongen gaat er minimaal 7 jaar over doen.
Dat kunnen ze misschien beter gaan doen, alleen zit die niet in Den Bosch volgens mij.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:57 schreef Horzula het volgende:
[..]
Sturen zijn ouders hem niet gewoon naar Luzac?
jaja.quote:Het Stedelijk staat bekend als een gezellige, een veilige en knusse school. We zijn het enige categoriaal gymnasium in de stad, goed bereikbaar bij het station en met een lange en rijke historie. Als school valt het stedelijk onder het bestuur van OSZG (Onderwijsstichting Zelfstandige Gymnasia). De school wordt gekarakteriseerd door kleinschaligheid, tolerantie, goede waarden en goed onderwijs: talenten kunnen tot bloei komen en initiatief van leerlingen wordt beloond. De begeleiding is waar nodig op maat. Het onderwijs is eigentijds: kwaliteit staat voorop. De resultaten zijn van een gemiddeld hoog niveau, mede als gevolg van goede begeleiding, waarbij we graag de communicatielijnen kort houden. Het aantal leerlingen ligt nu op 755. De school streeft naar een stabiel aantal tussen 750 en 800, waardoor het eigen karakter gewaarborgd kan zijn.
Uit het vonnis:quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Komt op geen enkele manier terug in het vonnis, daar staat het tegenovergestelde
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBOBR:2026:4830
Dus ook verzoekers (de ouders) erkennen dat er sprake is geweest van eerdere incidenten, maar zij bagatelliseren ze.quote:5. Verzoekers betwisten de door de school aan [leerling] tegengeworpen feitelijke omstandigheden. Zo wordt [leerling] ten onrechte verweten dat hij alle filmpjes waarvan screenshots zijn gemaakt, heeft vervaardigd. Er is ook content opgenomen in het dossier die niet door [leerling] , maar door een andere leerling is gemaakt. Ook wordt hem ten onrechte verweten dat hij de filmpjes pas verwijderd zou hebben nadat hij erop was aangesproken. Hij heeft de filmpjes namelijk al eerder, uit eigen beweging en anderhalve dag nadat hij ze geplaatst had, verwijderd, omdat hij zich realiseerde dat het niet kon wat hij had gedaan. Verder worden eerdere incidenten die in het logboek van school zijn opgenomen, betwist. Bij sommige van de incidenten was [leerling] helemaal niet aanwezig en bij andere incidenten was zijn aandeel minimaal.
De rechter bagatelliseert die ook. Het gros van de aantekeningen oversteeg het niveau kattenkwaad blijkbaar niet eens.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:06 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Uit het vonnis:
[..]
Dus ook verzoekers (de ouders) erkennen dat er sprake is geweest van eerdere incidenten, maar zij bagatelliseren ze.
Van het tegenovergestelde, zoals jij beweert, ben ik in het vonnis niets tegengekomen.
Ouders komen uiteraard met mooie verhalen maar ik ben er niet erg van onder de indruk. Mijn indruk na het doorlezen van de link is dat deze jongeman in het voorgaande jaar al in de fout ging en het dit jaar nog bonter maakte.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Komt op geen enkele manier terug in het vonnis, daar staat het tegenovergestelde
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBOBR:2026:4830
Toch is dat iets wezenlijk anders dan dat er louter positieve registraties in Magister stonden. Overigens zie ik de rechter daar ook niet echt oordeel over vellen. Die vindt alleen dat de onveiligheid van het schoolklimaat niet voldoende gemotiveerd was.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:14 schreef Caland het volgende:
[..]
De rechter bagatelliseert die ook. Het gros van de aantekeningen oversteeg het niveau kattenkwaad blijkbaar niet eens.
En verwijdering van school veel te zwaarwegend aangezien de leerling zelfs niet eerder een keertje geschorst is geweest. Verder kon de school niet motiveren waarom iemand anders die er ook bij betrokken was dan niet van school werd gestuurdquote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:18 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Toch is dat iets wezenlijk anders dan dat er louter positieve registraties in Magister stonden. Overigens zie ik de rechter daar ook niet echt oordeel over vellen. Die vindt alleen dat de onveiligheid van het schoolklimaat niet voldoende gemotiveerd was.
Die motivatie lees ik dan weer wel terug (andere leerling zou einde schooljaar sowieso overstappen naar een andere school en van hem stond niet volledig vast dat hij de filmpjes had gemaakt en verspreid), maar rechter gaat eraan voorbij.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:25 schreef Caland het volgende:
[..]
En verwijdering van school veel te zwaarwegend aangezien de leerling zelfs niet eerder een keertje geschorst is geweest. Verder kon de school niet motiveren waarom iemand anders die er ook bij betrokken was dan niet van school werd gestuurd
Tamelijk amateuristische bende blijkbaar daar, snap wel dat de ouders in verweer zijn gegaan
Sterker nog: het waren algemene incidenten waar niet eens duidelijk was wie welke rol had. Dus in de trant van vechtpartijtje in de pauze klas 2B en niet duidelijk of de jongen in kwestie nu een paar rake klappen had uitgedeeld of toevallig in de buurt stond.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:25 schreef Caland het volgende:
[..]
En verwijdering van school veel te zwaarwegend aangezien de leerling zelfs niet eerder een keertje geschorst is geweest. Verder kon de school niet motiveren waarom iemand anders die er ook bij betrokken was dan niet van school werd gestuurd
Tamelijk amateuristische bende blijkbaar daar, snap wel dat de ouders in verweer zijn gegaan
Als je het incident zo erg vindt om er iemand voor van school te sturen is dat een heel vreemd argument, helemaal omdat hij er volgens de school wel bij betrokken is.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:27 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Die motivatie lees ik dan weer wel terug (andere leerling zou einde schooljaar sowieso overstappen naar een andere school
Geen speld tussen te krijgen. Wellicht had ik mijn kind daar sowieso wel vanaf gehaald, behalve een leraar die niet tegen een stootje kan zit de schoolleiding blijkbaar ook de boel bij elkaar te fantaseren.quote:Ouders hebben hier wat dat aangaat terecht de vraag gesteld waarom de aanwezigheid van [leerling 2] dan geen ‘breed gedragen gevoelens van onrust en onveiligheid’ op school heeft veroorzaakt. Het feit dat [leerling 2] later de school zou verlaten, kan dat niet verklaren, omdat hij immers gedurende de rest van het huidige schooljaar nog wel op school aanwezig mocht zijn. Het feit dat bij hem niet 100% vaststond dat er beeldmateriaal door hem is vervaardigd en bij [leerling] – die dat heeft toegegeven – wel, kan ook niet als verklaring dienen, zeker niet daar waar volgens de rector wél wordt verondersteld dat [leerling 2] racistisch beeldmateriaal heeft vervaardigd. Maar ook omdat dat de vraag oproept in hoeverre de bekentenis van [leerling] in zoverre tot zijn nadeel zou strekken. De ernst van de incidenten die zijn opgetekend in het leerlingendossier tot slot is ook niet van dien aard dat daarmee het verschil in handelen ten aanzien van deze twee leerlingen kan worden verklaard
De jongen start nu in de tweede klas met een dubbele 'handicap', hij is ouder dan de rest van de klas, heeft zowat alle leraren tegen en de hele school (en ver daar buiten) weet van dit gedoe.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:32 schreef Caland het volgende:
[..]
Als je het incident zo erg vindt om er iemand voor van school te sturen is dat een heel vreemd argument, helemaal omdat hij er volgens de school wel bij betrokken is.
[..]
Geen speld tussen te krijgen. Wellicht had ik mijn kind daar sowieso wel vanaf gehaald, behalve een leraar die niet tegen een stootje kan zit de schoolleiding blijkbaar ook de boel bij elkaar te fantaseren.
De vraag is meer of je dit soort gedrag van een kind genoeg vindt om iemand zonder enige vorm van waarschuwing van school te schoppen. Lijkt me een gevaarlijk precedent waar de rechter terecht niet in mee ging, laten we de compleet gebrekkige onderbouwing van de school nog maar even buiten beschouwingquote:Op vrijdag 10 juli 2026 16:45 schreef Qarrad het volgende:
"Een leraar die niet tegen een stootje kan"
Godheeregruwelijkejezus, wat moet er dan voorvallen voordat dit niveau van walgelijk racisme serieus genomen wordt? Dat ze echt een brandend kruis in haar tuin zetten?
Dat mag. De rechter (gelukkig) niet, want als die lijn wordt goedgekeurd gaan er heel wat kinderen van school switchen waar je feitelijk 0,0 mee opschietquote:
Gelukkig voor die jongen ben ik de rechter niet, nee. Ik vind het onbegrijpelijk dat je een docente blootstelt aan iemand die haar zo diep gegriefd heeft. Hopelijk is ze mentaal van stevig hout gesneden kan ze gewoon aan het werk.quote:
Dit deden ze kennelijk al niet.quote:Wil de school uw kind van school sturen? Dan moet de school eerst naar uw verhaal luisteren en naar dat van de leraar of mentor. Ook moet de school met de Inspectie van het Onderwijs overleggen.
Mijn punt is, is dat het geen flikker uithaalt dat 'aankijken op morele besef'. Wat voor de ene zo is, is voor de ander anders.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:17 schreef Qarrad het volgende:
Dat er hier gedaan wordt dat het gewoon treiterpubergedrag is vind ik al zorgwekkend, maar dat er iets bij wordt gehaald over "dat witte westerse vrouwen ook als minderwaardig gezien worden" is helemaal van de pot gerukt.
Nee, niet alles is relatief.
Iemand met een zwarte huidskleur afbeelden als een katoenplukker gaat alle perken te buiten en is zwaar grievend op een persoonlijk niveau en is niet te vergelijken met een vermeende tendens jegens westerse vrouwen of klieren in de les.
Kijken hoelang het duurt voordat de ouders dan weer een rechtszaak aanspannen, want hun prinsje moet natuurlijk wel het gymnasium halen en daarbij een leuke tijd met zijn vrienden hebben zonder dat hem een strobreed in de weg wordt gelegd.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:21 schreef Schanulleke het volgende:
Maar goed, school moet dit heerschap nu gewoon apart in een hokje zetten bij de conrector oid en dat hij zelf zijn boek gaat lezen en opdrachten maar gaat maken. Alles doorgeven via Magister, net als bij een interne maatregel. Kijken hoelang de ouders hem dan nog op deze school willen houden.
Ja, dat zit er dik in, maar school voldoet op dat moment aan haar zorgplicht, dus daar heeft de rechter niet zoveel over te oordelen. Ik heb eerder dergelijke gevallen zo weggewerkt zien worden.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:48 schreef livelink het volgende:
[..]
Kijken hoelang het duurt voordat de ouders dan weer een rechtszaak aanspannen, want hun prinsje moet natuurlijk wel het gymnasium halen en daarbij een leuke tijd met zijn vrienden hebben zonder dat hem een strobreed in de weg wordt gelegd.
Nou, school is alweer volledig overstag hoor. Het prinsje gaat ook daar als prinsje behandeld worden.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:52 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ja, dat zit er dik in, maar school voldoet op dat moment aan haar zorgplicht, dus daar heeft de rechter niet zoveel over te oordelen. Ik heb eerder dergelijke gevallen zo weggewerkt zien worden.
Of juist niet. Geen idee welk vak ze geeft.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:01 schreef livelink het volgende:
Ik denk dat de docente nu dan wel een andere school gaat kiezen.
Ik hoop dat ze lesgeeft in een tekortvak en pas laatste moment laat weten dat ze overstapt.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:01 schreef livelink het volgende:
Ik denk dat de docente nu dan wel een andere school gaat kiezen.
Nou ja, op zich heeft de school het geprobeerd en misschien voelt ze dus voldoende steun.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze lesgeeft in een tekortvak en pas laatste moment laat weten dat ze overstapt.
Ik vermoed sowieso dat lesgeven aan pubers niet echt haar ding is.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze lesgeeft in een tekortvak en pas laatste moment laat weten dat ze overstapt.
In de VS is het echt bijna officieel 'not-done" wanneer je het "N-word" gebruikt als blanke, terwijl het wat meer geaccepteerd is wanneer Afro-amerikanen het (als geuzennaam) gebruiken. Maar ook dit wordt niet door iedereen geaccepteerd.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:12 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
En dit verschilt van de Amerikaanse situatie omdat......??
[..]
Dat is iets wat je er zelf van maakt.
Dit stukje snap ik trouwens niet. Wat bedoel je? Welke achtergrond, van wie?quote:Het is als allochtoon wel grappig dat je een soort van gratis blik krijgt in de achtergrond van mensen zonder dat je zelf een woord hoeft te zeggen.
Ach, kom op. Het feit dat dit nieuws is geeft wel aan dat dit soort filmpjes (met zelfs haar naam als hashtag), echt niet strijk en zet is. Dit is iets waarvan 99 van de 100 pubers wel inziet dat dit te ver gaat. Dit is geen normaal pubergedrag en met het als dusdanig benoemen doe je heel veel pubers tekort.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik vermoed sowieso dat lesgeven aan pubers niet echt haar ding is.
Op basis waarvan vermoed je dit? Dit lijkt me eerder staaltje victim-blamequote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is nieuws omdat een rechter gehakt maakt van de flutargumenten die de school heeft aangedragen. In 999 van de 1000 gevallen wordt zo’n kind gewoon geschorst en kraait er verder geen haan naarquote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:28 schreef livelink het volgende:
[..]
Ach, kom op. Het feit dat dit nieuws is geeft wel aan dat dit soort filmpjes (met zelfs haar naam als hashtag), echt niet strijk en zet is. Dit is iets waarvan 99 van de 100 pubers wel inziet dat dit te ver gaat. Dit is geen normaal pubergedrag en met het als dusdanig benoemen doe je heel veel pubers tekort.
Dom gelul. Ik geef zelf ook les in het voortgezet, maar ik zou dit niet pikken. En ja, ik heb ook genoeg over me heen gekregen en dat hoort erbij, maar er zijn gewoon grenzen. Althans, die horen er te zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Geen excuses accepteren, geen gesprek aan willen gaan, niet meer willen lesgeven als dat kind op school komt. Ik vind het nogal wat, een soort grote kleuter.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:42 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dom gelul. Ik geef zelf ook les in het voortgezet, maar ik zou dit niet pikken. En ja, ik heb ook genoeg over me heen gekregen en dat hoort erbij, maar er zijn gewoon grenzen. Althans, die horen er te zijn.
Het is nieuws ook omdat dit niet vaak voorkomt. Dat pubers dit soort grappen maken geloof ik best. Dat ze wellicht dit soort filmpjes maken ook nog. Maar het vervolgens online zetten met de meest nare hashtags en dat daar 1,5 dag laten staan is niet normaal. Ik denk dat de meeste pubers die zo ver zouden gaan om het online te zetten het vrijwel direct verwijderen omdat ze heus wel weten dat dit niet kan.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is nieuws omdat een rechter gehakt maakt van de flutargumenten die de school heeft aangedragen. In 999 van de 1000 gevallen wordt zo’n kind gewoon geschorst en kraait er verder geen haan naar
quote:Dit zei de rechter tegen de leerling
"Ik heb jouw ouders in deze uitspraak nu gelijk gegeven. Dat komt vooral doordat ik vind dat de school te snel voor deze zware maatregel heeft gekozen, en niet goed aan mij heeft kunnen uitleggen waarom dat nu (al) nodig was. Maar laat één ding duidelijk zijn. De school heeft groot gelijk als ze zegt dat wat jij hebt gedaan, volkomen onaanvaardbaar en zelfs strafbaar is."
"Met de filmpjes heb je niet alleen jouw docente, maar mogelijk ook anderen die de filmpjes hebben gezien en zich erdoor gekwetst voelen, beschadigd en echt pijn gedaan. Je ouders hebben gezegd dat je dat nooit zo bedoeld hebt. Dat je bent opgegroeid in een omgeving waarin racisme en discriminatie absoluut niet mogen en kunnen, en dat je vrienden hebt uit allerlei verschillende culturen. En dat je – toen je GrokAI de opdracht gaf om de filmpjes te maken – bent beïnvloed door kinderen uit hogere klassen en er zelf de ernst op dat moment niet van inzag."
"Laat dit een les voor je zijn, een heel belangrijke les. Die ernst is er wél. Daarover valt echt niet te twisten. En je krijgt nu een kans, grijp die kans goed. Zorg dat het niet weer zo ver komt en laat, zoals je ouders zeiden tijdens de zitting, zien wie je echt bent. Laat in het nieuwe schooljaar je beste kant zien. Een volgende keer krijg je zo’n kans misschien niet meer."
Ik hoop juist dat iemand die het schopt tot docent in zo'n wit bastion zich daar thuis weet te voelen en gewaardeerd wordt door de rest van het team.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:01 schreef Firuze60 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Wel een erg wit promotiefilmpje, nog niet bepaald veel diversiteit te vinden, zal zo'n docente zich ook niet direct als een vis in het water voelen. Dan kan zo'n racistische 'grap' best wel hard aankomen.
Helemaal mee eens! En dan dat wegblazen als ze moet tegen een grapje kunnen is kwats.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik hoop juist dat iemand die het schopt tot docent in zo'n wit bastion zich daar thuis weet te voelen en gewaardeerd wordt door de rest van het team.
Op de middelbare school van mijn zusje was een Aziatische docent en die is één keer "pinda" genoemd door een leerling en die heeft dat geweten. Elke docent heeft hem even persoonlijk goed duidelijk gemaakt wat die daar van vond. Niemand kwam aan hun collega.
Ze hebben net een tik op de vingers gehad van de rechter. Die uitspraak moet je dan ook accepteren.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 18:59 schreef livelink het volgende:
[..]
Nou, school is alweer volledig overstag hoor. Het prinsje gaat ook daar als prinsje behandeld worden.
https://www.omroepbrabant(...)filmpjes-over-docent
Een (racistische) grap maken met je privekliekje is echt heel wat anders dan ai-videos van iemand verspreiden.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:17 schreef incel het volgende:
Ik heb toen ik 13 was echt wel veel ergere shit gedaan.
Alsof dit soort shit niet 100x per dag dagelijks gebeurt![]()
Ja mensen maken wel eens (racistische) grappen met hun privekliekje
Maar mensen schreeuwen moord en brand alsof dat kind hopeloos verloren is of zo
Toen jij 13 was, was er geen AI waarmee je in een paar tellen filmpjes kunt maken van iemand.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:17 schreef incel het volgende:
Ik heb toen ik 13 was echt wel veel ergere shit gedaan.
Alsof dit soort shit niet 100x per dag dagelijks gebeurt![]()
Ja mensen maken wel eens (racistische) grappen met hun privekliekje
Maar mensen schreeuwen moord en brand alsof dat kind hopeloos verloren is of zo
quote:Op zaterdag 11 juli 2026 09:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Een (racistische) grap maken met je privekliekje is echt heel wat anders dan ai-videos van iemand verspreiden.
Net zoals dat binnen de vriendengroep zeggen dat meid-x een lekker ding is totaal niet in dezelfde categorie zit als naakt-ai beelden van zo'n meid genereren en verspreiden.
Precies dat zeggen jullie goed! Toen had je nog geen AI. En nu dus wel.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 09:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Toen jij 13 was, was er geen AI waarmee je in een paar tellen filmpjes kunt maken van iemand.
quote:Op maandag 13 juli 2026 12:03 schreef incel het volgende:
[..]
[..]
Precies dat zeggen jullie goed! Toen had je nog geen AI. En nu dus wel.
Dat is net zo iets als zeggen:
"Vroeger reden we niet zo hard met onze fatbikes" ja joh maar toen reden jullie hard op je brommer.
Het is inderdaad compleet losgeslagen. Mensen zien hier echt veel te veel achter.quote:
Je bent dan een speelbal van de asocialen die nooit gevolgen zien van hun gedrag. Net alsof je een jong kind altijd hun zin geeft omdat hij anders gaat huilen.quote:Op maandag 13 juli 2026 12:17 schreef Frutsel het volgende:
Leraar, zorgmedewerker, agent of bijv conducteur... het zijn wel de beroepen waar je wel gek zou zijn als je dat nog zou willen aangezien je niets meer mag en genoeg shit over je heen krijgt dankzij de alsmaar afglijdende samenleving. Ondankbare beroepen.
Jammer van deze uitspraak. Tyf maar gewoon op naar een andere school.
Is dit de school waar het om gaat?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:01 schreef Firuze60 het volgende:
Wel een erg wit promotiefilmpje, nog niet bepaald veel diversiteit te vinden, zal zo'n docente zich ook niet direct als een vis in het water voelen. Dan kan zo'n racistische 'grap' best wel hard aankomen.
Vind ik deze beter:quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:01 schreef Firuze60 het volgende:
Dus wanneer iemand naakt of porno deepfake fotos of videos van jouw dochter verspreidt haal je ook je schouders op en zeg je tegen haar: je moet er niet zoveel achter zoeken joh.quote:Op maandag 13 juli 2026 12:22 schreef incel het volgende:
[..]
Het is inderdaad compleet losgeslagen. Mensen zien hier echt veel te veel achter.
Toen ik in de klas zat had je nog geen smartphones, maar ik tekende grappige plaatjes van leraren op een kladblokje.
En nu voer je gewoon een prompt in op je telefoon. Nou poeh hey, wat een wereldnieuws dit.
Huh? Maar ik heb helemaal geen dochter?quote:Op maandag 13 juli 2026 14:16 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dus wanneer iemand naakt of porno deepfake fotos of videos van jouw dochter verspreidt haal je ook je schouders op en zeg je tegen haar: je moet er niet zoveel achter zoeken joh.
Die reactie verklaart allesquote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:51 schreef incel het volgende:
[..]
Huh? Maar ik heb helemaal geen dochter?
Heb je kinderen?quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:51 schreef incel het volgende:
[..]
Huh? Maar ik heb helemaal geen dochter?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |