De vraag is meer of je dit soort gedrag van een kind genoeg vindt om iemand zonder enige vorm van waarschuwing van school te schoppen. Lijkt me een gevaarlijk precedent waar de rechter terecht niet in mee ging, laten we de compleet gebrekkige onderbouwing van de school nog maar even buiten beschouwingquote:Op vrijdag 10 juli 2026 16:45 schreef Qarrad het volgende:
"Een leraar die niet tegen een stootje kan"
Godheeregruwelijkejezus, wat moet er dan voorvallen voordat dit niveau van walgelijk racisme serieus genomen wordt? Dat ze echt een brandend kruis in haar tuin zetten?
Dat mag. De rechter (gelukkig) niet, want als die lijn wordt goedgekeurd gaan er heel wat kinderen van school switchen waar je feitelijk 0,0 mee opschietquote:
Gelukkig voor die jongen ben ik de rechter niet, nee. Ik vind het onbegrijpelijk dat je een docente blootstelt aan iemand die haar zo diep gegriefd heeft. Hopelijk is ze mentaal van stevig hout gesneden kan ze gewoon aan het werk.quote:
Dit deden ze kennelijk al niet.quote:Wil de school uw kind van school sturen? Dan moet de school eerst naar uw verhaal luisteren en naar dat van de leraar of mentor. Ook moet de school met de Inspectie van het Onderwijs overleggen.
Mijn punt is, is dat het geen flikker uithaalt dat 'aankijken op morele besef'. Wat voor de ene zo is, is voor de ander anders.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:17 schreef Qarrad het volgende:
Dat er hier gedaan wordt dat het gewoon treiterpubergedrag is vind ik al zorgwekkend, maar dat er iets bij wordt gehaald over "dat witte westerse vrouwen ook als minderwaardig gezien worden" is helemaal van de pot gerukt.
Nee, niet alles is relatief.
Iemand met een zwarte huidskleur afbeelden als een katoenplukker gaat alle perken te buiten en is zwaar grievend op een persoonlijk niveau en is niet te vergelijken met een vermeende tendens jegens westerse vrouwen of klieren in de les.
Kijken hoelang het duurt voordat de ouders dan weer een rechtszaak aanspannen, want hun prinsje moet natuurlijk wel het gymnasium halen en daarbij een leuke tijd met zijn vrienden hebben zonder dat hem een strobreed in de weg wordt gelegd.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:21 schreef Schanulleke het volgende:
Maar goed, school moet dit heerschap nu gewoon apart in een hokje zetten bij de conrector oid en dat hij zelf zijn boek gaat lezen en opdrachten maar gaat maken. Alles doorgeven via Magister, net als bij een interne maatregel. Kijken hoelang de ouders hem dan nog op deze school willen houden.
Ja, dat zit er dik in, maar school voldoet op dat moment aan haar zorgplicht, dus daar heeft de rechter niet zoveel over te oordelen. Ik heb eerder dergelijke gevallen zo weggewerkt zien worden.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:48 schreef livelink het volgende:
[..]
Kijken hoelang het duurt voordat de ouders dan weer een rechtszaak aanspannen, want hun prinsje moet natuurlijk wel het gymnasium halen en daarbij een leuke tijd met zijn vrienden hebben zonder dat hem een strobreed in de weg wordt gelegd.
Nou, school is alweer volledig overstag hoor. Het prinsje gaat ook daar als prinsje behandeld worden.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:52 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ja, dat zit er dik in, maar school voldoet op dat moment aan haar zorgplicht, dus daar heeft de rechter niet zoveel over te oordelen. Ik heb eerder dergelijke gevallen zo weggewerkt zien worden.
Of juist niet. Geen idee welk vak ze geeft.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:01 schreef livelink het volgende:
Ik denk dat de docente nu dan wel een andere school gaat kiezen.
Ik hoop dat ze lesgeeft in een tekortvak en pas laatste moment laat weten dat ze overstapt.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:01 schreef livelink het volgende:
Ik denk dat de docente nu dan wel een andere school gaat kiezen.
Nou ja, op zich heeft de school het geprobeerd en misschien voelt ze dus voldoende steun.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze lesgeeft in een tekortvak en pas laatste moment laat weten dat ze overstapt.
Ik vermoed sowieso dat lesgeven aan pubers niet echt haar ding is.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze lesgeeft in een tekortvak en pas laatste moment laat weten dat ze overstapt.
In de VS is het echt bijna officieel 'not-done" wanneer je het "N-word" gebruikt als blanke, terwijl het wat meer geaccepteerd is wanneer Afro-amerikanen het (als geuzennaam) gebruiken. Maar ook dit wordt niet door iedereen geaccepteerd.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:12 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
En dit verschilt van de Amerikaanse situatie omdat......??
[..]
Dat is iets wat je er zelf van maakt.
Dit stukje snap ik trouwens niet. Wat bedoel je? Welke achtergrond, van wie?quote:Het is als allochtoon wel grappig dat je een soort van gratis blik krijgt in de achtergrond van mensen zonder dat je zelf een woord hoeft te zeggen.
Ach, kom op. Het feit dat dit nieuws is geeft wel aan dat dit soort filmpjes (met zelfs haar naam als hashtag), echt niet strijk en zet is. Dit is iets waarvan 99 van de 100 pubers wel inziet dat dit te ver gaat. Dit is geen normaal pubergedrag en met het als dusdanig benoemen doe je heel veel pubers tekort.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik vermoed sowieso dat lesgeven aan pubers niet echt haar ding is.
Op basis waarvan vermoed je dit? Dit lijkt me eerder staaltje victim-blamequote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is nieuws omdat een rechter gehakt maakt van de flutargumenten die de school heeft aangedragen. In 999 van de 1000 gevallen wordt zo’n kind gewoon geschorst en kraait er verder geen haan naarquote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:28 schreef livelink het volgende:
[..]
Ach, kom op. Het feit dat dit nieuws is geeft wel aan dat dit soort filmpjes (met zelfs haar naam als hashtag), echt niet strijk en zet is. Dit is iets waarvan 99 van de 100 pubers wel inziet dat dit te ver gaat. Dit is geen normaal pubergedrag en met het als dusdanig benoemen doe je heel veel pubers tekort.
Dom gelul. Ik geef zelf ook les in het voortgezet, maar ik zou dit niet pikken. En ja, ik heb ook genoeg over me heen gekregen en dat hoort erbij, maar er zijn gewoon grenzen. Althans, die horen er te zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Geen excuses accepteren, geen gesprek aan willen gaan, niet meer willen lesgeven als dat kind op school komt. Ik vind het nogal wat, een soort grote kleuter.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:42 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dom gelul. Ik geef zelf ook les in het voortgezet, maar ik zou dit niet pikken. En ja, ik heb ook genoeg over me heen gekregen en dat hoort erbij, maar er zijn gewoon grenzen. Althans, die horen er te zijn.
Het is nieuws ook omdat dit niet vaak voorkomt. Dat pubers dit soort grappen maken geloof ik best. Dat ze wellicht dit soort filmpjes maken ook nog. Maar het vervolgens online zetten met de meest nare hashtags en dat daar 1,5 dag laten staan is niet normaal. Ik denk dat de meeste pubers die zo ver zouden gaan om het online te zetten het vrijwel direct verwijderen omdat ze heus wel weten dat dit niet kan.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is nieuws omdat een rechter gehakt maakt van de flutargumenten die de school heeft aangedragen. In 999 van de 1000 gevallen wordt zo’n kind gewoon geschorst en kraait er verder geen haan naar
quote:Dit zei de rechter tegen de leerling
"Ik heb jouw ouders in deze uitspraak nu gelijk gegeven. Dat komt vooral doordat ik vind dat de school te snel voor deze zware maatregel heeft gekozen, en niet goed aan mij heeft kunnen uitleggen waarom dat nu (al) nodig was. Maar laat één ding duidelijk zijn. De school heeft groot gelijk als ze zegt dat wat jij hebt gedaan, volkomen onaanvaardbaar en zelfs strafbaar is."
"Met de filmpjes heb je niet alleen jouw docente, maar mogelijk ook anderen die de filmpjes hebben gezien en zich erdoor gekwetst voelen, beschadigd en echt pijn gedaan. Je ouders hebben gezegd dat je dat nooit zo bedoeld hebt. Dat je bent opgegroeid in een omgeving waarin racisme en discriminatie absoluut niet mogen en kunnen, en dat je vrienden hebt uit allerlei verschillende culturen. En dat je – toen je GrokAI de opdracht gaf om de filmpjes te maken – bent beïnvloed door kinderen uit hogere klassen en er zelf de ernst op dat moment niet van inzag."
"Laat dit een les voor je zijn, een heel belangrijke les. Die ernst is er wél. Daarover valt echt niet te twisten. En je krijgt nu een kans, grijp die kans goed. Zorg dat het niet weer zo ver komt en laat, zoals je ouders zeiden tijdens de zitting, zien wie je echt bent. Laat in het nieuwe schooljaar je beste kant zien. Een volgende keer krijg je zo’n kans misschien niet meer."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |