Het gaat niet om huidskleur, maar een ethische groep die in het verleden is ontmenselijkt zodat ze als vee konden worden verkocht en behandeld.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:38 schreef silverhill het volgende:
[..]
Sure, maar het lijkt er heel erg op dat jij treiteren van dezelfde 'soort' zwaarder bestraft wanneer het om huidskleur gaat, dan wanneer het om andere primaire (niet veranderlijke) kenmerken gaat, zoals geslacht, stotteren, flaporen, haarkleur, etc.
Vind jij een kleine docent afbeelden als dwerg oid of docent met ongelukkig gevormd (of simpelweg lelijk) gezicht als heks van dezelfde orde als een zwarte docent afbeelden in de katoenvelden?
Er is bijna geen etnische groep die daar niet grootschalig slachtoffer van is geweest, en tevens niet grootschalig dader van is geweest.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gaat niet om huidskleur, maar een ethische groep die in het verleden is ontmenselijkt zodat ze als vee konden worden verkocht en behandeld.
Een docent afbeelden als dwerg, heks of whatever mag wat mij betreft ook worden aangepakt.
Van school sturen is dan wellicht een te zwaar middel, maar dat hangt van de situatie af.
Dat is hier ook zo; de rechter vindt van school sturen te zwaar.
Ordeproblemen horen bij het onderwijs. Vrijwel iedere docent wordt daar op enig moment mee geconfronteerd en zal daar een antwoord op moeten vinden. Dat betekent niet dat dus alle gedragingen maar door de beugel moeten kunnen. Racisme zoals hier, zeker door de digitale component die het buiten de klas en in de samenleving plaatst, is wmb ver over de grens.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:24 schreef Caland het volgende:
Wij hadden ooit een biologieleraar en dat was een echte biologieleraar zeg maar. Beetje een sulletje, wat onzeker, droeg elke dag dezelfde trui en had een onwijs paardengebit. Die werd ook wel aardig getreiterd, als we dan wat eerder in het lokaal waren werd er een paardenkop op het bord getekend en na elke paar zinnen was er wel iemand anders in de klas die een briesend paardengeluid nadeed. Als hij dan boos werd kwam dat ook niet echt over.
Dan ruiken jongens van die leeftijd bloed natuurlijk en dat ging van kwaad tot erger. Tot op het punt dat hij zelfs huilend de klas verliet.
Achteraf bezien enorm zielig maar toen waren we gewoon kutjongens die stoer voor elkaar wilden doen. Ben die man jaren later nog een keer in de kroeg tegengekomen en toen hebben we het daar nog over gehad, bleek een onwijs vriendelijke kerel te zijn die toen ook eigenlijk wel toegaf dat hij net na de opleiding les ging geven en daar eigenlijk nog helemaal niet klaar voor was. Sterker, hij vond onze ‘kutklas’ achteraf de perfecte vuurdoop.
Toch blij dat ze toen niet onze halve klas van school hebben gestuurd zeg. Tot zover deze anekdote
Iedereen is het er ook wel over eens dat het niet door de beugel kan verder, maar om er iemand door van school te schoppen die nooit eerder geschorst is geweest en in het schooljaar enkel positieve feedback had in zijn dossier gaat gewoon wat ver.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 13:59 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ordeproblemen horen bij het onderwijs. Vrijwel iedere docent wordt daar op enig moment mee geconfronteerd en zal daar een antwoord op moeten vinden. Dat betekent niet dat dus alle gedragingen maar door de beugel moeten kunnen. Racisme zoals hier, zeker door de digitale component die het buiten de klas en in de samenleving plaatst, is wmb ver over de grens.
En ja, dat internet is in deze een complicerend nadeel dat we vroeger niet hadden. Jammer dan.
Nou de cijfers waren dan kennelijk niet positief anders was ie wel overgegaan naar klas twee.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Iedereen is het er ook wel over eens dat het niet door de beugel kan verder, maar om er iemand door van school te schoppen die nooit eerder geschorst is geweest en in het schooljaar enkel positieve feedback had in zijn dossier gaat gewoon wat ver.
Ik las iets anders:quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Iedereen is het er ook wel over eens dat het niet door de beugel kan verder, maar om er iemand door van school te schoppen die nooit eerder geschorst is geweest en in het schooljaar enkel positieve feedback had in zijn dossier gaat gewoon wat ver.
quote:De school betoogde vorige week in de rechtszaal dat er geen andere mogelijkheid was dan de jongen weg te sturen, omdat de rust, orde en veiligheid binnen de school door de filmpjes waren aangetast. Onder de docenten heersten volgens de leiding gevoelens van onrust en onveiligheid. Bovendien zouden er meer incidenten met deze leerling zijn geweest en verbeterde zijn gedrag niet.
Slechte cijfers hoeven niets te zeggen over houding en gedrag.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou de cijfers waren dan kennelijk niet positief anders was ie wel overgegaan naar klas twee.
Komt op geen enkele manier terug in het vonnis, daar staat het tegenovergesteldequote:
Zijn cijfers speelden geen rol in de beslissing van de school en dus ook niet in deze discussie.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou de cijfers waren dan kennelijk niet positief anders was ie wel overgegaan naar klas twee.
Vlijt en gedrag krijg je ook cijfers voor (vroeger tenminste, haha)quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Slechte cijfers hoeven niets te zeggen over houding en gedrag.
Ik spijbelde en kletste soms tijdens de les als dat niet de bedoeling was. Maar ik heb nooit meegedaan met het kleineren van leraren.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:24 schreef Caland het volgende:
Wij hadden ooit een biologieleraar en dat was een echte biologieleraar zeg maar. Beetje een sulletje, wat onzeker, droeg elke dag dezelfde trui en had een onwijs paardengebit. Die werd ook wel aardig getreiterd, als we dan wat eerder in het lokaal waren werd er een paardenkop op het bord getekend en na elke paar zinnen was er wel iemand anders in de klas die een briesend paardengeluid nadeed. Als hij dan boos werd kwam dat ook niet echt over.
Dan ruiken jongens van die leeftijd bloed natuurlijk en dat ging van kwaad tot erger. Tot op het punt dat hij zelfs huilend de klas verliet.
Achteraf bezien enorm zielig maar toen waren we gewoon kutjongens die stoer voor elkaar wilden doen. Ben die man jaren later nog een keer in de kroeg tegengekomen en toen hebben we het daar nog over gehad, bleek een onwijs vriendelijke kerel te zijn die toen ook eigenlijk wel toegaf dat hij net na de opleiding les ging geven en daar eigenlijk nog helemaal niet klaar voor was. Sterker, hij vond onze ‘kutklas’ achteraf de perfecte vuurdoop.
Toch blij dat ze toen niet onze halve klas van school hebben gestuurd zeg. Tot zover deze anekdote
Dan ben je iig nooit blijven zitten, deze jongen gaat er minimaal 7 jaar over doen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:50 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik spijbelde en kletste soms tijdens de les als dat niet de bedoeling was. Maar ik heb nooit meegedaan met het kleineren van leraren.
Uiteindelijk verliet ik na zes jaar het Gymnasium met een diploma. Heb wel in erge klassen gezeten.
Mijn probleem is wel dat ik na het Gymnasium achteraf de verkeerde dingen heb gekozen, waarvan de laatste twee veel te moeilijk voor me waren.
Heb wel veel verschillende dingen gedaan, maar ik ben met 48 nog steeds/weer een uitzendkracht.
Sturen zijn ouders hem niet gewoon naar Luzac?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dan ben je iig nooit blijven zitten, deze jongen gaat er minimaal 7 jaar over doen.
Dat kunnen ze misschien beter gaan doen, alleen zit die niet in Den Bosch volgens mij.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:57 schreef Horzula het volgende:
[..]
Sturen zijn ouders hem niet gewoon naar Luzac?
jaja.quote:Het Stedelijk staat bekend als een gezellige, een veilige en knusse school. We zijn het enige categoriaal gymnasium in de stad, goed bereikbaar bij het station en met een lange en rijke historie. Als school valt het stedelijk onder het bestuur van OSZG (Onderwijsstichting Zelfstandige Gymnasia). De school wordt gekarakteriseerd door kleinschaligheid, tolerantie, goede waarden en goed onderwijs: talenten kunnen tot bloei komen en initiatief van leerlingen wordt beloond. De begeleiding is waar nodig op maat. Het onderwijs is eigentijds: kwaliteit staat voorop. De resultaten zijn van een gemiddeld hoog niveau, mede als gevolg van goede begeleiding, waarbij we graag de communicatielijnen kort houden. Het aantal leerlingen ligt nu op 755. De school streeft naar een stabiel aantal tussen 750 en 800, waardoor het eigen karakter gewaarborgd kan zijn.
Uit het vonnis:quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Komt op geen enkele manier terug in het vonnis, daar staat het tegenovergestelde
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBOBR:2026:4830
Dus ook verzoekers (de ouders) erkennen dat er sprake is geweest van eerdere incidenten, maar zij bagatelliseren ze.quote:5. Verzoekers betwisten de door de school aan [leerling] tegengeworpen feitelijke omstandigheden. Zo wordt [leerling] ten onrechte verweten dat hij alle filmpjes waarvan screenshots zijn gemaakt, heeft vervaardigd. Er is ook content opgenomen in het dossier die niet door [leerling] , maar door een andere leerling is gemaakt. Ook wordt hem ten onrechte verweten dat hij de filmpjes pas verwijderd zou hebben nadat hij erop was aangesproken. Hij heeft de filmpjes namelijk al eerder, uit eigen beweging en anderhalve dag nadat hij ze geplaatst had, verwijderd, omdat hij zich realiseerde dat het niet kon wat hij had gedaan. Verder worden eerdere incidenten die in het logboek van school zijn opgenomen, betwist. Bij sommige van de incidenten was [leerling] helemaal niet aanwezig en bij andere incidenten was zijn aandeel minimaal.
De rechter bagatelliseert die ook. Het gros van de aantekeningen oversteeg het niveau kattenkwaad blijkbaar niet eens.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:06 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Uit het vonnis:
[..]
Dus ook verzoekers (de ouders) erkennen dat er sprake is geweest van eerdere incidenten, maar zij bagatelliseren ze.
Van het tegenovergestelde, zoals jij beweert, ben ik in het vonnis niets tegengekomen.
Ouders komen uiteraard met mooie verhalen maar ik ben er niet erg van onder de indruk. Mijn indruk na het doorlezen van de link is dat deze jongeman in het voorgaande jaar al in de fout ging en het dit jaar nog bonter maakte.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Komt op geen enkele manier terug in het vonnis, daar staat het tegenovergestelde
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBOBR:2026:4830
Toch is dat iets wezenlijk anders dan dat er louter positieve registraties in Magister stonden. Overigens zie ik de rechter daar ook niet echt oordeel over vellen. Die vindt alleen dat de onveiligheid van het schoolklimaat niet voldoende gemotiveerd was.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:14 schreef Caland het volgende:
[..]
De rechter bagatelliseert die ook. Het gros van de aantekeningen oversteeg het niveau kattenkwaad blijkbaar niet eens.
En verwijdering van school veel te zwaarwegend aangezien de leerling zelfs niet eerder een keertje geschorst is geweest. Verder kon de school niet motiveren waarom iemand anders die er ook bij betrokken was dan niet van school werd gestuurdquote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:18 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Toch is dat iets wezenlijk anders dan dat er louter positieve registraties in Magister stonden. Overigens zie ik de rechter daar ook niet echt oordeel over vellen. Die vindt alleen dat de onveiligheid van het schoolklimaat niet voldoende gemotiveerd was.
Die motivatie lees ik dan weer wel terug (andere leerling zou einde schooljaar sowieso overstappen naar een andere school en van hem stond niet volledig vast dat hij de filmpjes had gemaakt en verspreid), maar rechter gaat eraan voorbij.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:25 schreef Caland het volgende:
[..]
En verwijdering van school veel te zwaarwegend aangezien de leerling zelfs niet eerder een keertje geschorst is geweest. Verder kon de school niet motiveren waarom iemand anders die er ook bij betrokken was dan niet van school werd gestuurd
Tamelijk amateuristische bende blijkbaar daar, snap wel dat de ouders in verweer zijn gegaan
Sterker nog: het waren algemene incidenten waar niet eens duidelijk was wie welke rol had. Dus in de trant van vechtpartijtje in de pauze klas 2B en niet duidelijk of de jongen in kwestie nu een paar rake klappen had uitgedeeld of toevallig in de buurt stond.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:25 schreef Caland het volgende:
[..]
En verwijdering van school veel te zwaarwegend aangezien de leerling zelfs niet eerder een keertje geschorst is geweest. Verder kon de school niet motiveren waarom iemand anders die er ook bij betrokken was dan niet van school werd gestuurd
Tamelijk amateuristische bende blijkbaar daar, snap wel dat de ouders in verweer zijn gegaan
Als je het incident zo erg vindt om er iemand voor van school te sturen is dat een heel vreemd argument, helemaal omdat hij er volgens de school wel bij betrokken is.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:27 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Die motivatie lees ik dan weer wel terug (andere leerling zou einde schooljaar sowieso overstappen naar een andere school
Geen speld tussen te krijgen. Wellicht had ik mijn kind daar sowieso wel vanaf gehaald, behalve een leraar die niet tegen een stootje kan zit de schoolleiding blijkbaar ook de boel bij elkaar te fantaseren.quote:Ouders hebben hier wat dat aangaat terecht de vraag gesteld waarom de aanwezigheid van [leerling 2] dan geen ‘breed gedragen gevoelens van onrust en onveiligheid’ op school heeft veroorzaakt. Het feit dat [leerling 2] later de school zou verlaten, kan dat niet verklaren, omdat hij immers gedurende de rest van het huidige schooljaar nog wel op school aanwezig mocht zijn. Het feit dat bij hem niet 100% vaststond dat er beeldmateriaal door hem is vervaardigd en bij [leerling] – die dat heeft toegegeven – wel, kan ook niet als verklaring dienen, zeker niet daar waar volgens de rector wél wordt verondersteld dat [leerling 2] racistisch beeldmateriaal heeft vervaardigd. Maar ook omdat dat de vraag oproept in hoeverre de bekentenis van [leerling] in zoverre tot zijn nadeel zou strekken. De ernst van de incidenten die zijn opgetekend in het leerlingendossier tot slot is ook niet van dien aard dat daarmee het verschil in handelen ten aanzien van deze twee leerlingen kan worden verklaard
De jongen start nu in de tweede klas met een dubbele 'handicap', hij is ouder dan de rest van de klas, heeft zowat alle leraren tegen en de hele school (en ver daar buiten) weet van dit gedoe.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:32 schreef Caland het volgende:
[..]
Als je het incident zo erg vindt om er iemand voor van school te sturen is dat een heel vreemd argument, helemaal omdat hij er volgens de school wel bij betrokken is.
[..]
Geen speld tussen te krijgen. Wellicht had ik mijn kind daar sowieso wel vanaf gehaald, behalve een leraar die niet tegen een stootje kan zit de schoolleiding blijkbaar ook de boel bij elkaar te fantaseren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |