Tja weet je? Het onderwerp is op zich wel interessant. En daar mag zeker over gesproken worden.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:20 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dit. Één topic, so be it. Maar bij meerdere zou er bij de mods weleens een belletje moeten gaan rinkelen.
op zich kan het onderwerp wel prima. En het is zeker niet onmogelijk dat dit iemand zal meemaken.quote:
Ik heb het wel eens van nabij meegemaakt. Een vriendin van mij kreeg van haar echtgenoot te horen, een paar jaar nadat hij twee kinderen bij haar had verwekt, dat hij eigenlijk vrouw was. Er volgde een echtscheiding, maar het contact bleef in stand vanwege die kinderen. Voor hen was het ook een heel traject om te moeten accepteren dat hun vader geleidelijk veranderde in een “vrouw”.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
op zich kan het onderwerp wel prima. En het is zeker niet onmogelijk dat dit iemand zal meemaken.
Dan heb je echt een klap van de molen gehad.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:42 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik heb het wel eens van nabij meegemaakt. Een vriendin van mij kreeg van haar echtgenoot te horen, een paar jaar nadat hij twee kinderen bij haar had verwekt, dat hij eigenlijk vrouw was. Er volgde een echtscheiding, maar het contact bleef in stand vanwege die kinderen. Voor hen was het ook een heel traject om te moeten accepteren dat hun vader geleidelijk veranderde in een “vrouw”.
Naar het oud-Hollands vertaald:quote:Op maandag 29 juni 2026 20:03 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Zou jij het accepteren als jouw partner uit de kast zou komen als transgender? Dus als je een vriend hebt dat hij zegt dat hij graag een vrouw wil worden of als je een vriendin hebt dat hij graag een man wil worden.
Ontkenning he? Normaal willen zijn. Hopen dat het over gaat..quote:Op maandag 29 juni 2026 22:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan heb je echt een klap van de molen gehad.
Ik bedoel in de pubertijd enzo kan ik dat nog inzien maar na 2 kinderen?
Ik kan het me niet voorstellen maar het zal voorkomen.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:48 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ontkenning he? Normaal willen zijn. Hopen dat het over gaat..
Ik begrijp het wel.
Zeker x-jaar geleden. Nu is het wat meer genormaliseerd.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik kan het me niet voorstellen maar het zal voorkomen.
Zie je vrij vaak, in de hoop dat de vrouw zich baby trapped voelt en daardoor zal blijven.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:42 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik heb het wel eens van nabij meegemaakt. Een vriendin van mij kreeg van haar echtgenoot te horen, een paar jaar nadat hij twee kinderen bij haar had verwekt, dat hij eigenlijk vrouw was. Er volgde een echtscheiding, maar het contact bleef in stand vanwege die kinderen. Voor hen was het ook een heel traject om te moeten accepteren dat hun vader geleidelijk veranderde in een “vrouw”.
Ja, heb je daar cijfers van? Dat er veel vrouwen zijn waarvan de man ineens transgender blijkt en in transitie gaat nadat ze kinderen hebben?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 05:35 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Zie je vrij vaak, in de hoop dat de vrouw zich baby trapped voelt en daardoor zal blijven.
Klinkt wel alsof ie er bewust mee heeft gewacht tot dat de kinderen er waren. Dan voel je je als vrouw ook wel in het ootje genomenquote:Op maandag 29 juni 2026 22:42 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik zei hem dat hij het niet serieus wilde en dat bleek ook niet zo te zijn.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:03 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Zou jij het accepteren als jouw partner uit de kast zou komen als transgender? Dus als je een vriend hebt dat hij zegt dat hij graag een vrouw wil worden of als je een vriendin hebt dat hij graag een man wil worden.
Lees ik nu dat je partner in transitie is gegaan? Of dat het is afgeblazen na feedback van jouw kant?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:20 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik zei hem dat hij het niet serieus wilde en dat bleek ook niet zo te zijn.
Ik zei hem dat hij het niet serieus wilde en dat bleek ook niet zo te zijn.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 13:53 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Lees ik nu dat je partner in transitie is gegaan? Of dat het is afgeblazen na feedback van jouw kant?
Bedankt. Die "ook niet" gaf bij mij even een ??? Maar de opmerking "ik zei hem dat hij niet serieus wilde" blijft nog steeds interessant. Hoe zouden zulke gesprekken dan gegaan zijn?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zei hem dat hij het niet serieus wilde en dat bleek ook niet zo te zijn.
Het ‘ook’ verraadt dat zijn partner het niet serieus bleek te willen. Zou je ‘ook’ weglaten, dan blijft alleen de interpretatie dat hij het wél serieus wilde over.
‘Dat’ moet je hier dus eigenlijk lezen als ‘dat hij het serieus wilde’.
Eens dat de tweede ‘niet’ beter weggelaten had kunnen worden.
Dat denk ik niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:37 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Klinkt wel alsof ie er bewust mee heeft gewacht tot dat de kinderen er waren. Dan voel je je als vrouw ook wel in het ootje genomen
Een sekspartner. Niet mijn vaste.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 13:53 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Lees ik nu dat je partner in transitie is gegaan? Of dat het is afgeblazen na feedback van jouw kant?
Wel zielig voor die twee kinderen.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:42 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Op zich, in principe blijft het een vrouw, alleen dan de zeer masculiene variant. Ik zou er zelf niet mee overweg kunnen, ik wil inderdaad ook gewoon een vrouw die er als een vrouw uitziet.quote:Op maandag 29 juni 2026 23:38 schreef Cupfighter het volgende:
Accepteren wel maar geen relatie simpelweg omdat ik hetero ben
Zeker, daarom is het belangrijk dat transgenders een samenleving krijgen waar ze niet bang hoeven zijn om daar tijdig voor uit te komen. Dan krijg je ook niet dat ze onder druk van hun omgeving eerst de schijn ophouden en kindertjes maken, en later toch blijkt dat ze het niet meer volhouden.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:46 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Wel zielig voor die twee kinderen.
Als die ouder gewoon nog een ouder is voor die kinderen dan maakt dat vrij weinig uit. Kinderen vinden zo een dingen meestal geen ramp. Het blijft hun vader/moeder.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:46 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Wel zielig voor die twee kinderen.
Je bent dus bi als ik het goed begrijp? Zit er voor jou nog verschil in?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:27 schreef Horzula het volgende:
[..]
Een sekspartner. Niet mijn vaste.
Was een vriend van mij tot hij met me brak.
Omgekeerd heb ik ook gedate met een tiener(?) die vrouw wilde worden (eind jaren '90) en iemand die al in transitie was (maar niet operatief).
Ik kan mij wel indenken dat het rouwgevoelens kan veroorzaken bij de kinderen, aangezien ze in een keer geen vader meer hebben. Verder is het een gigantische verandering. Voor sommige kinderen is een andere route lopen naar school al een probleem, laat staan dat hun vader of moeder in een keer wil transitioneren.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Als die ouder gewoon nog een ouder is voor die kinderen dan maakt dat vrij weinig uit. Kinderen vinden zo een dingen meestal geen ramp. Het blijft hun vader/moeder.
Veel is afhankelijk van hoe de andere partner over de trans spreekt en hoe de opvoeding eerst was. Als die doordrenkt is met haat en afschuw dan zal het stroever gaan maar dan krijg je ook loyaliteitsconflicten.
Nee ik denk het niet. Een kind geeft daar niet zoveel om want het karakter van de ouder blijft hetzelfde. Ze vinden papa of mama niet leuk omdat die er uitzien als een papa of mama. Ze vinden hun ouders leuk in welke vorm dan ook.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:52 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Ik kan mij wel indenken dat het rouwgevoelens kan veroorzaken bij de kinderen, aangezien ze in een keer geen vader meer hebben.
Ik ook, voor de rest is het haar keus, vriendschap zou best kunnen maar een relatie nietquote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:48 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Op zich, in principe blijft het een vrouw, alleen dan de zeer masculiene variant. Ik zou er zelf niet mee overweg kunnen, ik wil inderdaad ook gewoon een vrouw die er als een vrouw uitziet.
Wat bedoel je precies met "accepteren" ...?quote:Op maandag 29 juni 2026 20:03 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:56 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nee ik denk het niet. Een kind geeft daar niet zoveel om want het karakter van de ouder blijft hetzelfde. Ze vinden papa of mama niet leuk omdat die er uitzien als een papa of mama. Ze vinden hun ouders leuk in welke vorm dan ook.
Die rouwgevoelens zijn eerder te verwachten bij een partner.
Niet een kind wil dat papa in een jurk op het schoolplein staat. Transitie na het hebben van kinderen is ontzettend egoïstischquote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:56 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nee ik denk het niet. Een kind geeft daar niet zoveel om want het karakter van de ouder blijft hetzelfde. Ze vinden papa of mama niet leuk omdat die er uitzien als een papa of mama. Ze vinden hun ouders leuk in welke vorm dan ook.
Die rouwgevoelens zijn eerder te verwachten bij een partner.
Klopt.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Als die ouder gewoon nog een ouder is voor die kinderen dan maakt dat vrij weinig uit. Kinderen vinden zo een dingen meestal geen ramp. Het blijft hun vader/moeder.
Veel is afhankelijk van hoe de andere partner over de trans spreekt en hoe de opvoeding eerst was. Als die doordrenkt is met haat en afschuw dan zal het stroever gaan maar dan krijg je ook loyaliteitsconflicten.
Zo is het leven nu eenmaal… Van alles wat je doet, hebben je familieleden, buren en andere mensen in je omgeving wel hun mening.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 19:30 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Klopt.
Maar behalve beide ouders zijn er ook andere mensen in de omgeving van die kinderen. Buren, klasgenoten, familie, etc. Die reageren ook allemaal op zo’n verandering.
Ben je biseksueel?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 17:20 schreef bloempjuh het volgende:
Geen zin om me uitgebreid te mengen in deze discussie, maar:
Ik zou absoluut met mijn echtgenoot samen blijven als deze in transitie zou (willen) gaan. Het verandert niets aan wie die is, blíjft mijn lievelingsmens.
En deze zelfde echgenoot zegt: "Absoluut zouden wij samen blijven. Duizend procent."
Dus dat zijn weer twee extra stemmen voor "no way dat we uit elkaar zouden gaan"
Accepteren in de zin van: zou je samen blijven met je partner?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 17:37 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met "accepteren" ...?
Als je in een stabiele, langdurige relatie zit (met een écht reëel persoon), betekent dat eigenlijk ook dat je zult moeten 'accepteren' dat er bepaalde zaken aan je partner zijn, die jij niet zomaar kunt controleren.
Dat is een beetje eigen aan het hebben van een gelijkwaardige relatie... Dat je het hebt met een écht mens, geen fantasiefiguur of rubberen pop.
Als je met "accepteren" bedoelt of je iets zomaar kunt veranderen, bv door heel hard te roepen dat je het ergens niet mee eens bent wat deze doet of zegt, of hoe deze zijn/haar leven invult; Dan is dat weinig 'werkzaam', omdat je niet zomaar persoonlijke keuzes van je bestaande partner achteraf kunt veranderen, en je niet in het dagelijks leven met je partner kunt omgaan, waarbij je voortdurend deze voorschrijft wat die te doen heeft.
Natuurlijk, tenzij je gelooft in een relatie waarin de ene partner de ander zulke dingen gewoon kan voorschrijven.
Om op je specifieke voorbeeld terug te komen:
Als iemand in een langdurige relatie zit, met een partner die uiteindelijk uitkomt met bv een gender-identiteits-probleem, is dat niet iets dat vanuit het niets ontstaat en "zomaar" van de ene op de andere dag dan hun partner meld van gender te willen veranderen.
Als dit dus voorkomt, is dat domweg omdat die mensen er zelf al langer mee omgaan en de kans is groot dat ook hun partner dat ofwel niet direkt als grond voor een relatie-einde ziet of ook er al langer bewust van is... of anders al véél eerder om zulke reden en verschillen van inzicht de relatie niet doorzet cq beeindigt.
Ik houd onvoorwaardelijk van mijn echtgenoot. Compleet onvoorwaardelijk. Tot de dood ons scheidt en waarschijnlijk nog 100 jaar daarna.quote:
Vrienden en kennissen geen probleem.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:03 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Dat weet je natuurlijk niet...quote:Op dinsdag 30 juni 2026 21:24 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Accepteren in de zin van: zou je samen blijven met je partner?
De enige inbreng in je persoonlijke relatiekeuzes die er toe doen zijn die van jezelf.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 19:30 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Klopt.
Maar behalve beide ouders zijn er ook andere mensen in de omgeving van die kinderen. Buren, klasgenoten, familie, etc. Die reageren ook allemaal op zo’n verandering.
Ik kan natuurlijk niet in jouw hoofd kijken maar ik vraag me dan wel af, in hoeverre is het dan echte liefde als je al direct zo stellig zegt dat het 'm niet gaat worden. Zoals meerdere mensen hier aangeven, de persoon verandert niet.quote:Op woensdag 1 juli 2026 00:47 schreef EvilSkittle het volgende:
Accepteren? Het is wat het is, maar zou m’n partner niet meer zijn.
Die vallen primair meer op een uiterlijk. Karaktertrekken zijn dan waarschijnlijk secundair. En je kunt ook liefde voelen voor een uiterlijk en afkeer van karakter of andersom natuurlijk.quote:Op woensdag 1 juli 2026 14:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk niet in jouw hoofd kijken maar ik vraag me dan wel af, in hoeverre is het dan echte liefde als je al direct zo stellig zegt dat het 'm niet gaat worden. Zoals meerdere mensen hier aangeven, de persoon verandert niet.
Dat kan, alleen lijkt me een relatie lastig als dat zo is.quote:Op woensdag 1 juli 2026 15:24 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Die vallen primair meer op een uiterlijk. Karaktertrekken zijn dan waarschijnlijk secundair. En je kunt ook liefde voelen voor een uiterlijk en afkeer van karakter of andersom natuurlijk.
Mij ook, maar er zijn zelfs mensen die voor beide onderdelen afkeer voelen, maar toch een relatie hebben. Om eenzaamheid te voorkomen bv. Ik vind het altijd wel lief als mensen bij elkaar blijven in een dergelijk traject.quote:Op woensdag 1 juli 2026 15:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat kan, alleen lijkt me een relatie lastig als dat zo is.
Als het puur om persoonlijkheid ging dan zou iedereen biseksueel zijn.quote:Op woensdag 1 juli 2026 14:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk niet in jouw hoofd kijken maar ik vraag me dan wel af, in hoeverre is het dan echte liefde als je al direct zo stellig zegt dat het 'm niet gaat worden. Zoals meerdere mensen hier aangeven, de persoon verandert niet.
Ja dat klinkt natuurlijk ontzettend nobel "Je valt toch op de persoon?!" maar dat is natuurlijk tamelijk kortzichtig. Je valt op het totaalplaatje waar de persoonlijkheid onderdeel van uitmaakt en in veruit de meeste relaties seks en seksuele aantrekkingskracht ook. Prachtig dat er voorbeelden zijn van geweldige, goed werkende a-seksuele relaties maar dat is niet de norm ofzo.quote:Op woensdag 1 juli 2026 15:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat kan, alleen lijkt me een relatie lastig als dat zo is.
Ik val niet op vrouwen en een seksloze broer-zus relatie hoef ik ook niet.quote:Op woensdag 1 juli 2026 14:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Transitie hoeft niet 100 procent te zijn hè.quote:Op woensdag 1 juli 2026 15:31 schreef 2dope het volgende:
[..]
Ja dat klinkt natuurlijk ontzettend nobel "Je valt toch op de persoon?!" maar dat is natuurlijk tamelijk kortzichtig. Je valt op het totaalplaatje waar de persoonlijkheid onderdeel van uitmaakt en in veruit de meeste relaties seks en seksuele aantrekkingskracht ook. Prachtig dat er voorbeelden zijn van geweldige, goed werkende a-seksuele relaties maar dat is niet de norm ofzo.
'Vroeger hadden we heerlijke vaginale seks, tegenwoordig neukt zij ik bedoel hij mij in mijn bips maar het blijft toch dezelfde persoon hè'
Natuurlijk verandert de persoon wel. Hormonen doen wat met je hoor.quote:Op woensdag 1 juli 2026 14:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens maar ik heb een ijzeren principe dat het hoe en wat in andermans relatie niet mijn bemoeienis is.quote:Op woensdag 1 juli 2026 15:31 schreef 2dope het volgende:
[..]
Ja dat klinkt natuurlijk ontzettend nobel "Je valt toch op de persoon?!" maar dat is natuurlijk tamelijk kortzichtig. Je valt op het totaalplaatje waar de persoonlijkheid onderdeel van uitmaakt en in veruit de meeste relaties seks en seksuele aantrekkingskracht ook. Prachtig dat er voorbeelden zijn van geweldige, goed werkende a-seksuele relaties maar dat is niet de norm ofzo.
'Vroeger hadden we heerlijke vaginale seks, tegenwoordig neukt zij ik bedoel hij mij in mijn bips maar het blijft toch dezelfde persoon hè'
Ik val niet specifiek op (mensen in) rolstoelen. Als mijn echtgenoot (die van 'tot de dood u scheidt' enzo) morgen een ongeluk krijgt en in een rolstoel belandt, is dat geen reden om mijn huwelijk ('tot de dood u scheidt', weet je wel..) te verbreken. Zelfde als echtgenoot wil gaan lijnen, een neuscorrectie laat doen of geslachtsorganen wil veranderen. Het blíjft mijn echtgenoot, van wie ik onvoorwaardelijk, zielsveel houd.quote:Op woensdag 1 juli 2026 16:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk verandert de persoon wel. Hormonen doen wat met je hoor.
Daarnaast val je op iemand vanwege het totaalplaatje. Uiterlijk speelt daarbij ook een rol. Voor de een meer dan voor de ander, maar toch. Stel b.v. je houdt van stevige vrouwen en jouw vrouw besluit ineens enorm te gaan lijnen en is op een gegeven moment van een BMI van 30 naar 20 gegaan, dan is zij misschien ook niet meer jouw type.
Kan en mag allemaal.
Ik vind ziekte/invaliditeit wel even wat anders.quote:Op woensdag 1 juli 2026 17:38 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik val niet specifiek op (mensen in) rolstoelen. Als mijn echtgenoot (die van 'tot de dood u scheidt' enzo) morgen een ongeluk krijgt en in een rolstoel belandt, is dat geen reden om mijn huwelijk ('tot de dood u scheidt', weet je wel..) te verbreken. Zelfde als echtgenoot wil gaan lijnen, een neuscorrectie laat doen of geslachtsorganen wil veranderen. Het blíjft mijn echtgenoot, van wie ik onvoorwaardelijk, zielsveel houd.
Lekker wekelijks testosteron shotjes. Denk dat bijna elke man meteen gegeten en gedronken heeft als een vrouw daar aan begint.quote:Op woensdag 1 juli 2026 16:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk verandert de persoon wel. Hormonen doen wat met je hoor.
Je weet dat vrouwen van nature ook testosteron hebben?quote:Op woensdag 1 juli 2026 18:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Lekker wekelijks testosteron shotjes. Denk dat bijna elke man meteen gegeten en gedronken heeft als een vrouw daar aan begint.
En dat vind je op de testosteron trekken van mannen lijken? Oprechte vraag.quote:Op woensdag 1 juli 2026 18:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je weet dat vrouwen van nature ook testosteron hebben?
Jouw opmerking gaat puur over testosteron-shotjes.quote:Op woensdag 1 juli 2026 18:07 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
En dat vind je op de testosteron trekken van mannen lijken? Oprechte vraag.![]()
Als ik wat docu’s heb bekeken van vrouwen in transitie, dan komt dit altijd naar voren. Opgefokt, zelfs voor de mensen in transitie zelf wennen.
Geen idee of dat net de uitzonderingen zijn.
Eerlijk: al is het 10%. Ik kan er dan vast nog wel vrienden mee blijven, maar een relatie? Absoluut niet.quote:Op woensdag 1 juli 2026 15:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Transitie hoeft niet 100 procent te zijn hè.
Je hebt geen idee.quote:Op woensdag 1 juli 2026 18:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jouw opmerking gaat puur over testosteron-shotjes.
Ik denk dat er best mannen zijn die blij zijn met de toevoeging van testosteron bij hun vrouw, omdat het ook kan leiden tot het terugkomen van het libido, of een vrouw die beter in haar vel zit.
Het is niet zo generiek dat voor een vrouw testosteron suppleren slecht is en mannen meteen gegeten en gedronken hebben als ze daaraan beginnen.
Het gaat bij een transitie natuurlijk om veel meer dan alleen testosteron en het is groter dan alleen het toevoegen daarvan.
Ja, maar daarmee verandert je seksuele voorkeur toch niet?quote:Op woensdag 1 juli 2026 18:41 schreef bloempjuh het volgende:
Okee, voor alle "ik zou scheiden"-roepers.
Laten we er even vanuit gaan dat iemand die in transitie gaat nu letterlijk niet lekker in hun vel zit. Zou je niet ontzettend blíj zijn, voor je geliefde, dat ze door transitie gelukkig(er) zouden zijn?
Ik kan niet in jouw hoofd kijken. Maar als mijn echtgenoot gelukkiger zou zijn in een veranderd lijf, zou dat mij ook blij(er) maken.quote:Op woensdag 1 juli 2026 19:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, maar daarmee verandert je seksuele voorkeur toch niet?
Blij. Maar blij betekent niet opgewonden.quote:Op woensdag 1 juli 2026 19:43 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik kan niet in jouw hoofd kijken. Maar als mijn echtgenoot gelukkiger zou zijn in een veranderd lijf, zou dat mij ook blij(er) maken.
Nou ja, dus dit.quote:Op woensdag 1 juli 2026 19:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, maar daarmee verandert je seksuele voorkeur toch niet?
Dat heb ik helemaal niet gezegd toch? Waarom neem je dat zomaar aan?quote:Op woensdag 1 juli 2026 18:41 schreef bloempjuh het volgende:
Laten we er even vanuit gaan dat iemand die in transitie gaat nu letterlijk niet lekker in hun vel zit. Zou je niet ontzettend blíj zijn, voor je geliefde, dat ze door transitie gelukkig(er) zouden zijn?
Ik heb zeker wel een idee.quote:Op woensdag 1 juli 2026 18:41 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Je hebt geen idee.
De testosteron die transmannen nemen is niet vergelijkbaar met minimale dosering die post menoposale vrouwen krijgen voorgeschreven.
Wat bedoel je dan precies met 'vindt dat hij een vrouw is'? Gaat het dan om het dragen van vrouwenkleding, makeup etc? Want je geeft aan dat je van mening bent dat het niet mogelijk is om van geslacht te veranderen dus dat zou het dan imo niet kunnen zijn, het is immers niet mogelijk dus hij blijft man.quote:Op woensdag 1 juli 2026 20:58 schreef DoubleDip het volgende:
Nee. Ik ben hetero en ik word niet ineens lesbisch omdat hij vindt dat hij een vrouw is. Dus dat is einde relatie. Sowieso kun je niet van geslacht veranderen dus dat houdt gewoon op dan.
En dan kun je ook niet ineens lesbisch worden 😉quote:Op woensdag 1 juli 2026 21:10 schreef ffoyle-involutus het volgende:
[..]
Wat bedoel je dan precies met 'vindt dat hij een vrouw is'? Gaat het dan om het dragen van vrouwenkleding, makeup etc? Want je geeft aan dat je van mening bent dat het niet mogelijk is om van geslacht te veranderen dus dat zou het dan imo niet kunnen zijn, het is immers niet mogelijk dus hij blijft man.
Hoef je niet lesbisch te wordenquote:Op woensdag 1 juli 2026 21:14 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
En dan kun je ook niet ineens lesbisch worden 😉
Beide kan ook nog. Dan krijg je 'help, mijn vrouw is veranderd in Tijs van den Brink' 😬quote:Op woensdag 1 juli 2026 21:34 schreef Moonah het volgende:
Even de vraag uit dit topic naast die uit dit topic gelegd., als gedachtenspinsel.
Ik denk dat ik bekeren lastiger zou vinden dan een transitie.
Oeh, spannend!quote:Op woensdag 1 juli 2026 21:37 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Beide kan ook nog. Dan krijg je 'help, mijn vrouw is veranderd in Tijs van den Brink' 😬
Nadat ze jou had toegevoegd op sociale media?quote:Op woensdag 1 juli 2026 21:37 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Beide kan ook nog. Dan krijg je 'help, mijn vrouw is veranderd in Tijs van den Brink' 😬
Ik zit niet op de socials want ik zit in de Heere. En mijn naam is overigens Andries Knevel.quote:Op woensdag 1 juli 2026 22:58 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Nadat ze jou had toegevoegd op sociale media?
En ala hij gelukkiger wordt van rondneuken?quote:Op woensdag 1 juli 2026 19:43 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik kan niet in jouw hoofd kijken. Maar als mijn echtgenoot gelukkiger zou zijn in een veranderd lijf, zou dat mij ook blij(er) maken.
Er zijn toch genoeg mensen die daarover afspraken maken?quote:Op woensdag 1 juli 2026 23:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En ala hij gelukkiger wordt van rondneuken?
Niet mijn punt. Mijn punt is dat ‘partner is gelukkiger’ niet betekent dat je dan dus maar mee moet buigen. Prima als je er ook ok mee bent, maar zo niet, dan is dat ook valide.quote:Op donderdag 2 juli 2026 00:30 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Er zijn toch genoeg mensen die daarover afspraken maken?
Als je partner eerlijk opbiecht daaraan behoefte te hebben en ook dan gezamenlijk afspraken over willen maken, kan ik me goed voorstellen dat je toch poogt daarover open te spreken, en niet bij voorbaat al gelijk de relatie te stoppen (als het verder wél een goede relatie is waarbinnen je je verder goed voelt).
Zelfs als je misschien dat niet zo zou uitkiezen, is het natuurlijk wel gewoon deel van een relatie hebben om gewoon ook samen over alles te kunnen praten.
Niemand zegt “dat jij gelijk moet buigen”, maar iemand geeft aan dat dat in haar relatie dat een zeer geldig argument is om iets te overwegen…quote:Op donderdag 2 juli 2026 08:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet mijn punt. Mijn punt is dat ‘partner is gelukkiger’ niet betekent dat je dan dus maar mee moet buigen. Prima als je er ook ok mee bent, maar zo niet, dan is dat ook valide.
Dat bedoelde ik, ja.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:10 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Niemand zegt “dat jij gelijk moet buigen”, maar iemand geeft aan dat dat in haar relatie dat een zeer geldig argument is om iets te overwegen…
Ik weet niet of je een vaste relatie hebt, maar hoe vind jij het als je partner aangeeft dat jouw wensen of zaken die jij prettig vinden voor hem of haar geen enkele grond zijn iets te overwegen?
En dat geld nu juist exact hetzelfde voor jouw verwijzing naar de keuze voor sexuele exclusiviteit . Voor sommige mensen ook best kan werken als ze toestaan dat ze sexueel niet meer exclusief zijn in hun relatie…
Niemand stelt dat je dat gelijk fantastisch moet vinden of er zelf heel graag aan mee moet doen…. Maar in een relatie iig ook openstaan als je partner aangeeft bepaalde wensen of gevoelens te hebben en iig te kijken of dat ook kan passen, is ook een teken dat je bereid bent voor je partner er te zijn (“in goede en in slechte tijden”).
Lijkt me moeilijk. Ik val namelijk op vrouwen. Ik zou haar dan toch behoorlijk onaantrekkelijk gaan vinden denk ik.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:03 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Ik ben getrouwd en heb nu een monogame relatie omdat het voor mijn vrouw onbespreekbaar is om een niet-monogame relatie te hebben. Er zijn nu eenmaal zaken waar mensen lastig over buigen en monogamie hoort daar voor veel mensen toe, maar dat geldt ook voor zaken als trans zijn.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:10 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Niemand zegt “dat jij gelijk moet buigen”, maar iemand geeft aan dat dat in haar relatie dat een zeer geldig argument is om iets te overwegen…
Ik weet niet of je een vaste relatie hebt, maar hoe vind jij het als je partner aangeeft dat jouw wensen of zaken die jij prettig vinden voor hem of haar geen enkele grond zijn iets te overwegen?
En dat geld nu juist exact hetzelfde voor jouw verwijzing naar de keuze voor sexuele exclusiviteit . Voor sommige mensen ook best kan werken als ze toestaan dat ze sexueel niet meer exclusief zijn in hun relatie…
Niemand stelt dat je dat gelijk fantastisch moet vinden of er zelf heel graag aan mee moet doen…. Maar in een relatie iig ook openstaan als je partner aangeeft bepaalde wensen of gevoelens te hebben en iig te kijken of dat ook kan passen, is ook een teken dat je bereid bent voor je partner er te zijn (“in goede en in slechte tijden”).
Ook dat is makkelijk gezegd. Maar er zitten hele duidelijke consequenties aan. Zoals: geen kinderen kunnen krijgen op natuurlijke wijze en seks is wezenlijk anders.quote:Op donderdag 2 juli 2026 10:36 schreef TAmaru het volgende:
Omgekeerd vind ik het geen probleem, dus dat ik een vriendin krijg die geboren is als man.
Ik moet er niet aan denken. Dat is nog steeds een man namelijk.quote:Op donderdag 2 juli 2026 10:36 schreef TAmaru het volgende:
dus dat ik een vriendin krijg die geboren is als man.
Dit ook nog eens ja. Ik doe daar echt niet aan mee.quote:Op donderdag 2 juli 2026 10:33 schreef incel het volgende:
moet je iemands wanen in stand houden door dit te accepteren of zo?
Klopt, maar kinderen wil ik toch niet echt. De seks is wellicht anders. Het is misschien beter als ze nog een penis heeft dan. Dan is het voor haar ook leuker denk ik.quote:Op donderdag 2 juli 2026 12:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook dat is makkelijk gezegd. Maar er zitten hele duidelijke consequenties aan. Zoals: geen kinderen kunnen krijgen op natuurlijke wijze en seks is wezenlijk anders.
Ik vermoed dat de meesten geen of korte relaties hebben, dan wel een relatie met iemand die een fetisj heeft ter zake (al dan niet bewust), biseksueel is, enz.
Maar dan snap ik het.quote:Op donderdag 2 juli 2026 12:15 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Klopt, maar kinderen wil ik toch niet echt. De seks is wellicht anders. Het is misschien beter als ze nog een penis heeft dan. Dan is het voor haar ook leuker denk ik.
Ik moet wel zeggen dat het ook een lichte fetisj is bij mij.
Er zijn hele mooie vrouwen met een penis hoor. Van die Thaise of Filipijnse ladyboys. Vrouwelijk, zacht, ontzettend geil ... nee niks mis mee.quote:
Voor mij blijft zoiets gewoon een man. En blijf ik er dus ver bij vandaan. Ik zie ze wel eens voorbij komen op tinder, en eerlijk gezegt voel ik er enkel kotsneigingen bij.quote:Op donderdag 2 juli 2026 12:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er zijn hele mooie vrouwen met een penis hoor. Van die Thaise of Filipijnse ladyboys. Vrouwelijk, zacht, ontzettend geil ... nee niks mis mee.
Ik vind het helemaal ok hoor.quote:Op donderdag 2 juli 2026 12:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er zijn hele mooie vrouwen met een penis hoor. Van die Thaise of Filipijnse ladyboys. Vrouwelijk, zacht, ontzettend geil ... nee niks mis mee.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar het is niet zo dat ik vind dat mijn vrouw na een transitie biologisch een man is geworden (want dat is niet zo, je kan je geslacht niet wijzigen), maar de veranderingen zullen zodanig zijn dat ik haar niet meer aantrekkelijk zal vinden.quote:Op donderdag 2 juli 2026 12:55 schreef Moonah het volgende:
Eigenlijk best hilarisch: anti-transers roepen toch altijd "HeT bLIJfT EEN VrOuW!!!". Maar als het erop aan zou komen, zou hun transman (v->m ) tóch afgekeurd worden omdat hij dan ineens géén vrouw meer zou zijn. Beetje inconsequent.
Hihi, als je vrouw ouder wordt mag ze haar pincet wel opzoeken!quote:Op donderdag 2 juli 2026 13:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik kan niet voor anderen spreken, maar het is niet zo dat ik vind dat mijn vrouw na een transitie biologisch een man is geworden (want dat is niet zo, je kan je geslacht niet wijzigen), maar de veranderingen zullen zodanig zijn dat ik haar niet meer aantrekkelijk zal vinden.
Vergis je niet: aantrekkelijkheid zit in kleine dingen die vaak niet eens geduid kunnen worden. Zoiets simpels als geur bijvoorbeeld speelt een flinke rol en het slikken van mannelijke hormonen om mannelijke trekken te krijgen heeft uiteraard invloed.
Baardgroei vind ik b.v. onaantrekkelijk bij een vrouw. Heel gek, maar het is zo.
Wat als je vrouw anders gaat ruiken door de overgang?quote:Een mastectomie vind ik ook niet aantrekkelijk. Dat maakt niemand tot een man, maar ik vind het geen aantrekkelijk vooruitzicht.
Nee hoor, ik snap best dat mensen er moeite mee kunnen hebben als hun partner van geslacht wil veranderen.quote:Waarom is het zo moeilijk te accepteren voor sommigen dat ze van hun partner houden zoals zij of hij is?
Ieder zijn ding hè. Ik houd wel van iets wat niet helemaal standaard isquote:Op donderdag 2 juli 2026 12:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Voor mij blijft zoiets gewoon een man. En blijf ik er dus ver bij vandaan. Ik zie ze wel eens voorbij komen op tinder, en eerlijk gezegt voel ik er enkel kotsneigingen bij.
Mijn vrouw is een stuk jonger dan ik, dus ik maak mij geen zorgen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 14:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
Hihi, als je vrouw ouder wordt mag ze haar pincet wel opzoeken!
[..]
Wat als je vrouw anders gaat ruiken door de overgang?
Wat als je vrouw onverhoopt ivm kanker haar borsten moet laten amputeren?
Vind je dat anders?
[..]
Nee hoor, ik snap best dat mensen er moeite mee kunnen hebben als hun partner van geslacht wil veranderen.
Wauw... Liefde door dik en dun.quote:Op donderdag 2 juli 2026 15:36 schreef VEM2012 het volgende:
Als mijn vrouw anders gaat ruiken door de overgang en ik daardoor niet meer tot haar aangetrokken zou zijn, dan is dat een reden om de relatie te beëindigen.
Nah, die kans lijkt me (tzt) reëel gezien je zoveel jongere vrouw. Mits zij op dezelfde manier in jullie relatie staat als jij.quote:[knip] of impotent en vertrekt mijn vrouw dan
Het doel van een relatie is niet om de dood te behalen, het gaat om het hier en nu. Natuurlijk hoop je dat het leuk blijft, maar zo niet moet je elkaar niet lastig vallen met een moetje.quote:Op donderdag 2 juli 2026 18:23 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wauw... Liefde door dik en dun.
[..]
Nah, die kans lijkt me (tzt) reëel gezien je zoveel jongere vrouw. Mits zij op dezelfde manier in jullie relatie staat als jij.
Ik ben niet biseksueel, dat is het ding. Ik zou er simpelweg geen romantische of seksuele aantrekking meer tot voelen.quote:Op woensdag 1 juli 2026 18:41 schreef bloempjuh het volgende:
Ben het met je eens. Ik zou niet met een man een relatie kunnen hebben of seks mee hebben, ben zo hetero als het maar kan. Of hij nou mooi is of niet.quote:Op donderdag 2 juli 2026 12:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Voor mij blijft zoiets gewoon een man. En blijf ik er dus ver bij vandaan. Ik zie ze wel eens voorbij komen op tinder, en eerlijk gezegt voel ik er enkel kotsneigingen bij.
Vooral als je bedenkt dat ze zo fel zijn op chromosomen, gonaden en andere fysieke realiteiten. Uiteindelijk interesseert ze dat helemaal geen bal. Het is simpelweg afkeuring. En dat mag. Haat dan weer niet. Blijven wel mensen hè.quote:Op donderdag 2 juli 2026 12:55 schreef Moonah het volgende:
Eigenlijk best hilarisch: anti-transers roepen toch altijd "HeT bLIJfT EEN VrOuW!!!". Maar als het erop aan zou komen, zou hun transman (v->m ) tóch afgekeurd worden omdat hij dan ineens géén vrouw meer zou zijn. Beetje inconsequent.
Leuk geprobeerd allemaal, maar feitelijk gewoonweg een enorme verdraaiing van wat gezegd is.quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:47 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Vooral als je bedenkt dat ze zo fel zijn op chromosomen, gonaden en andere fysieke realiteiten. Uiteindelijk interesseert ze dat helemaal geen bal. Het is simpelweg afkeuring. En dat mag. Haat dan weer niet. Blijven wel mensen hè.
Als je een echte vrouw/man had, blijf je een echte vrouw/man hebben volgens die denkwijze. Want 'je kunt niet van geslacht' veranderen. Dat is geen verdraaien, maar een consequent uitvloeisel van die denkwijze.quote:Op donderdag 2 juli 2026 22:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd allemaal, maar feitelijk gewoonweg een enorme verdraaiing van wat gezegd is.
Ja dit. Ik ben hetero vrouw, als de man ineens vindt dat ie een vrouw is kap ik ermee, ben immers niet bi of lesbisch.quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:31 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Ik ben niet biseksueel, dat is het ding. Ik zou er simpelweg geen romantische of seksuele aantrekking meer tot voelen.
Eigenlijk is een transman een verminkte vrouw. De vrouwelijkheid is verdwenen, maar je kunt geen man worden dus dat ben je dan ook niet.quote:Op donderdag 2 juli 2026 12:55 schreef Moonah het volgende:
Biologisch blijft ze een vrouw. Echter, uiterlijk gaat ze meer op een man lijken. En dus minder aantrekkelijk voor mannen die op meer vrouwelijke vrouwen vallen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 22:54 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Als je een echte vrouw/man had, blijf je een echte vrouw/man hebben volgens die denkwijze. Want 'je kunt niet van geslacht' veranderen. Dat is geen verdraaien, maar een consequent uitvloeisel van die denkwijze.
Aantrekkelijk of onaantrekkelijk verandert de redenering niet. Geslacht is niet veranderlijk of is wel veranderlijk. En als je consequent bent dan moet je de effecten van een transitie niet onderkennen. Transitie kan immers niet, want je geslacht is onveranderlijk.quote:Op donderdag 2 juli 2026 23:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Biologisch blijft ze een vrouw. Echter, uiterlijk gaat ze meer op een man lijken. En dus minder aantrekkelijk voor mannen die op meer vrouwelijke vrouwen vallen.
Kortom: er is geen tegenstelling.
Wat een lulkoek. Je kan niet van geslacht veranderen. Maar je kan wel je uiterlijk veranderen en daarmee heel erg gaan lijken op iemand van het andere geslacht.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 00:37 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Aantrekkelijk of onaantrekkelijk verandert de redenering niet. Geslacht is niet veranderlijk of is wel veranderlijk. En als je consequent bent dan moet je de effecten van een transitie niet onderkennen. Transitie kan immers niet, want je geslacht is onveranderlijk.
De crux is dat de ene persoon spreekt in specifieke zin en de ander in generieke zin bij de woorden 'geslacht' of 'man/vrouw'.
De inconsequentie gaat dus eigenlijk over de Babylonische spraakverwarring van deze woorden. Wordt geslacht nu specifiek gebruikt of generiek? Het kan nu eenmaal taalkundig in beide situaties gebruikt worden.
Dat klinkt best ronkend en neerbuigend as usual, maar je weet dondersgoed dat deze woorden op meerdere manieren gebruikt kunnen worden. Daarbij kun je het uitgangspunt ook weer omkeren. Als mensen vrouw/man zijn in hun brein (is ook fysiek) dan zou je kunnen stellen dat ze idd niet van geslacht kunnen veranderen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 00:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat een lulkoek. Je kan niet van geslacht veranderen. Maar je kan wel je uiterlijk veranderen en daarmee heel erg gaan lijken op iemand van het andere geslacht.
Een beetje als vroeger met kevers die omgebouwd werden tot een 356 speedster. Lijkt uiterlijk enorm. Maar het zal nooit een 356 speedster worden.
Misschien kun je beter definities overlaten aan de wetenschap en die hanteren nu eenmaal als norm grote/kleine gameten. Als je lichaam primair is ingericht op het produceren/dragen van grote gameten, dan ben je een vrouw en bij kleine gameten een man. Punt.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 09:26 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Dat klinkt best ronkend en neerbuigend as usual, maar je weet dondersgoed dat deze woorden op meerdere manieren gebruikt kunnen worden. Daarbij kun je het uitgangspunt ook weer omkeren. Als mensen vrouw/man zijn in hun brein (is ook fysiek) dan zou je kunnen stellen dat ze idd niet van geslacht kunnen veranderen.
Verder verschillen we teveel van mening over dit onderwerp. Mensen kunnen van geslacht veranderen en doen dat op diverse onderdelen ook. Dat zijn de feiten. Ik zie niet in waarom 1 onderdeel van de fysiek daarbij belangrijker is dan de ander. Het totaal van fysiek, bewustzijn en interactie geeft invulling aan het woordje geslacht of man/vrouw. Dat is in overeenstemming met de realiteit. You do you, maar eens gaan we het niet worden.
Je lult maar een hoop raak. De wetenschap is hier duidelijk genoeg over.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:02 schreef Koekoekmakto het volgende:
Ik ben bekend met fysieke zaken. Die informatie is overbodig. Het komt nu neer op de invulling van de woorden man/vrouw en geslacht. Een gecategoriseerde eigenschap is niet de categorie in zichzelf.
Chromosomen of gameten kun je indelen naar ijgetgdd of tesgth, maar die zijn dan nog niet ijgetgdd of tesgth. Maar een onderdeel van die categorie. Daarbij is er ook een verschil tussen een geslacht hebben en een geslacht zijn. Komma.
Het is zeker raak. Bedankt.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je lult maar een hoop raak. De wetenschap is hier duidelijk genoeg over.
Zo te lezen ben je een stuk bekender met spirituele en paranormale zaken, heb zelden iemand zoveel woorden zien gebruiken zonder daadwerkelijk iets te zeggenquote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:02 schreef Koekoekmakto het volgende:
Ik ben bekend met fysieke zaken. Die informatie is overbodig. Het komt nu neer op de invulling van de woorden man/vrouw en geslacht. Een gecategoriseerde eigenschap is niet de categorie in zichzelf.
Chromosomen of gameten kun je indelen naar ijgetgdd of tesgth, maar die zijn dan nog niet ijgetgdd of tesgth. Maar een onderdeel van die categorie. Daarbij is er ook een verschil tussen een geslacht hebben en een geslacht zijn. Komma.
Totaal niet mee bekend. Het bevattingsvermogen van anderen is aan hen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:19 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Zo te lezen ben je een stuk bekender met spirituele en paranormale zaken, heb zelden iemand zoveel woorden zien gebruiken zonder daadwerkelijk iets te zeggen
Van geslacht veranderen kan overigens net zo goed als van biologische soort veranderen. Je zou van armen vast een soort van poten kunnen maken, een staart kunnen toevoegen, vacht laten groeien, blaffen i.p.v. praten, maar je zou nooit echt een hond kunnen worden.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Misschien kun je beter definities overlaten aan de wetenschap en die hanteren nu eenmaal als norm grote/kleine gameten. Als je lichaam primair is ingericht op het produceren/dragen van grote gameten, dan ben je een vrouw en bij kleine gameten een man. Punt.
Daarom kun je ook niet van geslacht veranderen. En jammer genoeg voor jou is dat wel een feit.
Verder ben ik niet neerbuigend. Ik sluit mij gewoon aan bij de wetenschap.
Overigens kun je e.e.a. ook anders testen: geslacht is zelden relevant. Het is relevant als het gaat om medische zaken, het is relevant bij sport (waar er een indeling man/vrouw is) en het is relevant bij relaties die in beginsel seksueel van aard zijn.
Een man die een volledige transitie doormaakt zal nog steeds als man behandeld moeten worden, omdat het lichaam mannelijk is gebleven. Je hebt dan niets te zoeken bij de gynaecoloog. Medicatie wordt voorgeschreven zoals bij mannen, enz.
Bij sport is inmiddels ook duidelijk dat transvrouwen een voordeel hebben ten opzichte van vrouwen en dus uitgesloten moeten worden om de sport eerlijk te houden. Dit voordeel heet: biologisch man zijn.
Bij relaties van seksuele aard zal een transvrouw door de meeste heteroseksuele mannen en lesbische vrouwen niet gezien worden als vrouw als het gaat om seksuele aantrekking.
Kortom, alle drie de lakmoesproeven tonen aan: je kan niet van geslacht veranderen.
Volgens mij is het doel van communicatie om boodschappen aan elkaar over te brengen, niet om zo wollig mogelijk gebrabbel uit te zenden en als niemand daar chocola van kan maken, dan roepen "haha, jullie zijn allemaal te dom om te poepen"quote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:29 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Totaal niet mee bekend. Het bevattingsvermogen van anderen is aan hen.
Ik vind het overigens wel heel bijzonder dat zovelen het over vriendschap blijven hebben. Begrijp mij goed, ik kan met mijn exen prima door 1 deur als ik ze toevallig eens tegenkom (behalve net die ene waarmee ik kinderen heb...), maar het is toch hoogst ongebruikelijk om vriendschappen te blijven onderhouden met je exen, of ben ik nu gek?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:11 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Vraag: "Zou jij het accepteren als jouw partner trans zou zijn?"
Mijn antwoord: Ik ben mijn partner niet. Ik kan in die zin niet het leven voor mijn partner bepalen. Voor mij zit er niks anders op dan het te accepteren. Het zou kunnen dat ik mijn partner niet begrijp en wellicht nooit zou kunnen begrijpen die keus te maken. Nogmaals, het gaat niet om mijn leven, dus in die zin ben ik niet verplicht om het te begrijpen.
De relatie is zeer waarschijnlijk wel voorbij. Ik heb geen idee hoe de situatie daarna zal zijn, of er dan nog ruimte overblijft voor vriendschap. Ik zal mijn partner echter niet laten barsten.
Nee hoor, ben ik met je eens. Ik heb geen enkele behoefte aan vriendschap met een van mijn exen. En hoewel ik heel gelukkig ben met mijn huidige partner, als het over is, hoef ik met hem ook geen vriendschap.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind het overigens wel heel bijzonder dat zovelen het over vriendschap blijven hebben. Begrijp mij goed, ik kan met mijn exen prima door 1 deur als ik ze toevallig eens tegenkom (behalve net die ene waarmee ik kinderen heb...), maar het is toch hoogst ongebruikelijk om vriendschappen te blijven onderhouden met je exen, of ben ik nu gek?
Is mijn ding ook niet, ben zelf nog wat extremer er in, ik blijf fwb's ook niet meer zien als de seks daarmee om een of andere reden stopt, hoeft er niet eens wat gebeurt te zijn of dat we elkaar niet meer mogen, maar ik kan dat niet ontkoppelen, als ik met iemand seks heb gehad, dan kan ik niet meer terug naar non-seksueel, dus dan is het helaas einde verhaal. Vind ik vaak wel jammer, maar het is gewoon wat het isquote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind het overigens wel heel bijzonder dat zovelen het over vriendschap blijven hebben. Begrijp mij goed, ik kan met mijn exen prima door 1 deur als ik ze toevallig eens tegenkom (behalve net die ene waarmee ik kinderen heb...), maar het is toch hoogst ongebruikelijk om vriendschappen te blijven onderhouden met je exen, of ben ik nu gek?
Inderdaad heel mooi als je het kan, maar ik denk dat voor de meesten geldt dat je dan gelijktijdig elkaar tekort doet.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:19 schreef miss_sly het volgende:Ik vind het heel mooi als je je partner onvoorwaardelijker liefhebt. Ik kan dat niet.
Oh, daar sta ik echt heel anders in. Met mijn exen heb ik (een deel van) mijn leven gedeeld, hen tot in het diepste van mijn ziel vertrouwd, en ja, ik heb ook seks met hen gehad. Met twee van de drie belangrijkste exen ben ik nog steeds goed bevriend. We spreken 1 á 2x per jaar af, raken nooit uitgekletst en het voelt heel 'eigen'. En ja, mijn huidige man (inmiddels 25 jaar mee samen) vindt dat prima.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:10 schreef VEM2012 het volgende:
Dat weet ik niet, maar ik denk dat het meer te maken heeft met je persoonlijke visie mbt mannen en vrouwen. Als je het ziet als 2 compleet verschillende mensen dan zal dat doorklinken. Zie je het als 2 uitvoeringen van de mens met overlapping dan zal dat de bovenhand voeren. En of je meer binair denkt dan gradueel, of meer relativist bent dan absolutist, of determinist vs indeterminist.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 21:36 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dit is misschien wat offtopic, maar wellicht vormt dit verschil in 'relatiebeleving' ook een verklaring waarom sommigen zo totáál anders tegen het vraagstuk van dit topic aankijken.
Ik zou dus wel bevriend blijven en zou waarschijnlijk helemaal omschakelen naar de zorgende kant.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Inderdaad heel mooi als je het kan, maar ik denk dat voor de meesten geldt dat je dan gelijktijdig elkaar tekort doet.
Nee, zeker niet.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:10 schreef VEM2012 het volgende:
maar het is toch hoogst ongebruikelijk om vriendschappen te blijven onderhouden met je exen, of ben ik nu gek?
Ik beschouw het meer als de biologisch wetenschappelijke visie en de sociaal maatschappelijke visiequote:Op vrijdag 3 juli 2026 22:27 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar ik denk dat het meer te maken heeft met je persoonlijke visie mbt mannen en vrouwen. Als je het ziet als 2 compleet verschillende mensen dan zal dat doorklinken. Zie je het als 2 uitvoeringen van de mens met overlapping dan zal dat de bovenhand voeren. En of je meer binair denkt dan gradueel, of meer relativist bent dan absolutist, of determinist vs indeterminist.
Heel erg nobel, maar het is volgens mij ook dat je in de zorgsector werkt.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 23:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik zou dus wel bevriend blijven en zou waarschijnlijk helemaal omschakelen naar de zorgende kant.
Injecties zetten, wondzorg doen, .... Ik zou het hele medische stuk begeleiden denk ik.
Maar een relatie zou het niet meer zijn.
Ja dat stukje zorg zal er zeker mee te maken hebben.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 12:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heel erg nobel, maar het is volgens mij ook dat je in de zorgsector werkt.
Ik kan prima zorgen voor mijn meiden en natuurlijk ook voor mijn vrouw als ze dat nodig heeft (en tot mijn stomme verbazing kan ik wat dat betreft de wereld aan), maar blijvend zorgen voor een ex naast het leven dat ik leid... dat zou ik niet trekken.
(overigens, het is ook wel een enorm hypothetische vraag, want je wordt niet trans, uit alle wetenschap blijkt wel dat iemand trans is vanaf de geboorte en vaak rond het 3e levensjaar of vroeger zijn er al duidelijke signalen en als achter die 3 al een cijfer bij dient te worden geplaatst...)
Wondzorg voor de pseudovagina bedoel je?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 23:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik zou dus wel bevriend blijven en zou waarschijnlijk helemaal omschakelen naar de zorgende kant.
Injecties zetten, wondzorg doen, .... Ik zou het hele medische stuk begeleiden denk ik.
Maar een relatie zou het niet meer zijn.
Dat is precies wat ik bedoel, of je bij jouw partner zou blijven.quote:Op zondag 5 juli 2026 13:30 schreef summer2bird het volgende:
Gekke vraag. Wat is het tegenovergestelde van accepteren? Je partner blijven bevechten maar wel samen blijven? Voor eeuwig ongelukkig omdat jij het niet kan accepteren?
Ik denk een betere vraag is of je bij je partner blijft erna.
Accepteren zou ik het wel, relatie is alleen wel voorbij erna waarschijnlijk. Ik kan niks met een vent
Er zijn legio gevallen van mensen die tijdens hun tienerjaren of later trans worden (ROGD), vaak vanwege sociale redenen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 12:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heel erg nobel, maar het is volgens mij ook dat je in de zorgsector werkt.
Ik kan prima zorgen voor mijn meiden en natuurlijk ook voor mijn vrouw als ze dat nodig heeft (en tot mijn stomme verbazing kan ik wat dat betreft de wereld aan), maar blijvend zorgen voor een ex naast het leven dat ik leid... dat zou ik niet trekken.
(overigens, het is ook wel een enorm hypothetische vraag, want je wordt niet trans, uit alle wetenschap blijkt wel dat iemand trans is vanaf de geboorte en vaak rond het 3e levensjaar of vroeger zijn er al duidelijke signalen en als achter die 3 al een cijfer bij dient te worden geplaatst...)
Of borstimplantaten of wat dan ook.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 09:55 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Wondzorg voor de pseudovagina bedoel je?
Precies. En een trans'vrouw' is dat niet.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:00 schreef -Sigaartje het volgende:
Klinkt misschien ouderwets: Nee. Ik zou het zelfs uitmaken. Ik wil een op-en-top-vrouw, tot in de genen. Ze moet echt zijn.
Een echte vrouwenlichaam is ook veel zachter en het gezicht is heel anders. En moet er niet aan denken om met een nepvagina geconfronteerd te worden. Was er niet ook een liedje over in de jaren 80, iets van Lola?quote:Op dinsdag 7 juli 2026 12:41 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Precies. En een trans'vrouw' is dat niet.
Ik date niet met trans vrouwen. Ik vind ze simpelweg niet aantrekkelijk. Er is toch altijd wat van de man in het lichaam te bespeuren en dat stoot me af.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 09:56 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel, of je bij jouw partner zou blijven.
Je bent dus lesbisch? Hoe kijk je naar trans vrouwen die claimen dat ze lesbisch zijn?
Brrrrr... nightmare fuel.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 13:00 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
En moet er niet aan denken om met een nepvagina geconfronteerd te worden.
Bij vrouwen die langdurig testosteron shots krijgen toegedient zoals die van vrouwen die naar man transformeren, gaat de clitoris als gevolg van de toegenomen testosteronspiegel groeien tot een soort mini-pik. Ook krijgen ze meer lichaamshaar, wordt de stem lager, trekt hun heup- en bilvet naar de buik en verandert hun lichaamsgeur zelfs. Ja, daar zullen veel hetero mannen wel echt om staan te springen jaquote:Op woensdag 1 juli 2026 18:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jouw opmerking gaat puur over testosteron-shotjes.
Ik denk dat er best mannen zijn die blij zijn met de toevoeging van testosteron bij hun vrouw, omdat het ook kan leiden tot het terugkomen van het libido, of een vrouw die beter in haar vel zit.
Het is niet zo generiek dat voor een vrouw testosteron suppleren slecht is en mannen meteen gegeten en gedronken hebben als ze daaraan beginnen.
Het gaat bij een transitie natuurlijk om veel meer dan alleen testosteron en het is groter dan alleen het toevoegen daarvan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |