Ik ben het er niet helemaal mee eens, maar wel een interessant standpunt om in the nemen waar eigenlijk wel een kern van waarheid in zit.quote:Baudet: Een beperking van de definitie van 'gezond' tot een lichamelijk meetbaar elementje. Alcohol, tabak, suiker, maar er is zoveel meer. Stress, gezelligheid, levenskwaliteit, je vrienden zien, verliefd worden, een sigaret opsteken na de seks, een mooie Cubaanse longfiller tijdens een luie namiddag in de zon. Allemaal zaken die de gezondheid in brede zin enorm verhogen, en waar de beperkte definitie louter en alleen op basis van het exacte aantal glazen dat je per week drinkt, of de Excel sheets van de obsessieve anti-rook lobby geen oog voor hebben. Een rookvrije generatie waarin kinderen de geur van tabaksrook niet herkennen, lees ik. Dat nog geen enkele jongere onder de 18 nog een druppel alcohol drinkt, lees ik. Geen alcohol meer in sportkantines, bij jeugdwedstrijden, een decibel maximum voor feestjes, valpreventie. Mensen moeten straks een valrisico test doen. Er is ook al in andere gremia over een suikertaks gesproken, geen vlees meer. En ik geloof niet dat mensen daar gezonder of gelukkiger van worden. Ik geloog niet dat de staat dit kan doen, en ik geloof dat we doen wat we kunnen om deze hele manier van denken te stoppen.
Volgens mij is dit hele betoog tegen het hokjes denken. Hoe wil je gezelligheid, geluk en genot gaan meten? Liters bier per avond? Het aantal juigmomenten tijdens voetbal wedstrijden? Hoeveel condooms de lokale drogist verkoopt?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 00:15 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]
Voor degenen die het filmpje niet kunnen kijken, even uitgetikt wat er wordt gezegd:
[..]
Ik ben het er niet helemaal mee eens, maar wel een interessant standpunt om in the nemen waar eigenlijk wel een kern van waarheid in zit.
Normaal ben ik van het negeren van de FvD, maar gezien de peilingen spreekt het mensen blijkbaar wel aan.
Het klopt in wezen wel dat we gezondheid te nauw definiëren en dat de politiek op basis van de definitie keuzes maakt, maar hoe zou de politiek deze keuzes moeten maken?
Ik ben bijvoorbeeld wel voorstander van een rookverbod voor mensen die nog nooit hebben geroot, naar het model dat Nieuw-Zeeland wilde invoeren. Anderzijds denk ik ook dat men plezier haalt uit deze middelen. Het voorbeeld van een sigaret na de seks of een Cubaanse longfiller tijdens een luie namiddag zijn best kloppend. Zouden die echt de gezondheid netto schaden als je gezelligheid, geluk en genot meeweegt in de definitie van gezondheid?
Daarom. Hier ben ik dus ook zo zeker van. Het is lekker makkelijk om de schuld maar te leggen bij drankgebruik en dan zelfs niet schuwen om termen als verslaving erbij te gebruiken. Alles om maar niet het eigen aandeel in de problematiek te hoeven erkennen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 08:06 schreef mschol het volgende:
rook niet en drink niet, dus uit ervaring weet ik dat dat je niet perse gelukkiger maakt
Jij zou het nooit met hem eens zijn. Hij heeft toch wel een punt, dat de innerlijke mens ook wat wil? Een keer een sigaretje na de seks, een Cubaantje in de tuin op een mooie dag, een flesje wijn hier of daar ...quote:
Heel af en toe is daar niks mee maar de mens is zwak en gaat van dat af en toe vaak regelmatig makenquote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:05 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Jij zou het nooit met hem eens zijn. Hij heeft toch wel een punt, dat de innerlijke mens ook wat wil? Een keer een sigaretje na de seks, een Cubaantje in de tuin op een mooie dag, een flesje wijn hier of daar ...
Waarom is dit een interessant standpunt? Het valt precies binnen de bandbreedte van het populistische "Ze WiLleN Al OnZe PleziErTjeS AfnEmUHHhh!1!!", niet gestaafd door wetenschappelijke vooruitgang, kennis en puur inspelend op de onderbuik van de stemmer en alle nuance onderuitschoffelend.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 00:15 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]
Voor degenen die het filmpje niet kunnen kijken, even uitgetikt wat er wordt gezegd:
[..]
Ik ben het er niet helemaal mee eens, maar wel een interessant standpunt om in the nemen waar eigenlijk wel een kern van waarheid in zit.
Normaal ben ik van het negeren van de FvD, maar gezien de peilingen spreekt het mensen blijkbaar wel aan.
Het klopt in wezen wel dat we gezondheid te nauw definiëren en dat de politiek op basis van de definitie keuzes maakt, maar hoe zou de politiek deze keuzes moeten maken?
Ik ben bijvoorbeeld wel voorstander van een rookverbod voor mensen die nog nooit hebben geroot, naar het model dat Nieuw-Zeeland wilde invoeren. Anderzijds denk ik ook dat men plezier haalt uit deze middelen. Het voorbeeld van een sigaret na de seks of een Cubaanse longfiller tijdens een luie namiddag zijn best kloppend. Zouden die echt de gezondheid netto schaden als je gezelligheid, geluk en genot meeweegt in de definitie van gezondheid?
Is dat niet de menselijke natuur, dat je je leven lang bezig bent je impulsen onder controle te houden ten behoeve van je eigen gezondheid, geluk en de mensen om je heen?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Heel af en toe is daar niks mee maar de mens is zwak en gaat van dat af en toe vaak regelmatig maken
Uiteindelijk ook vanwege hun neo-liberale overtuigingen: kleine overheid, weg met sociale zekerheid (zelfredzaamheid, beslis zelf maar wat je wil, eigen schuld als het misgaat) en totale vrijheid van bedrijven om de natuur te vergiftigen met zo min mogelijk overheidscontrole en regeltjes.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 07:57 schreef Harvest89 het volgende:
Hoewel die een punt heeft over betutteling, verwacht ik dat hij dit zegt omdat hij stemmen wil trekken bij allerlei kettingrokende, zuipende, dagelijks frikadel etende tokkies.
dan ben je dus al redelijk buiten adem van de nachtelijke activiteiten en dan ga je nog even vrijwillig de rook van verbrande plantenbladeren inademen. het is maar wat je plezier noemt na zo'n inspanning. over alcohol kan ik niet zoveel zeggen, behalve gin tonic vond ik er eigenlijk niet veel aan.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:05 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Jij zou het nooit met hem eens zijn. Hij heeft toch wel een punt, dat de innerlijke mens ook wat wil? Een keer een sigaretje na de seks, een Cubaantje in de tuin op een mooie dag, een flesje wijn hier of daar ...
Die staan allemaal al op lijst I.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 08:16 schreef Cyan9 het volgende:
Er bekruipt me toch enigszins het gevoel dat Thierry vooral bang is dat zijn eigen middelen gebruik aan banden wordt gelegd.
Lijkt mij ook niks mis mee. Maar dat neemt niet weg dat de gezondheidsvoordelen van stoppen met deze gewoontes evident zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:05 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Jij zou het nooit met hem eens zijn. Hij heeft toch wel een punt, dat de innerlijke mens ook wat wil? Een keer een sigaretje na de seks, een Cubaantje in de tuin op een mooie dag, een flesje wijn hier of daar ...
Wat betekent "iets te enthousiast" eigenlijk in deze context? Hebben we het dan om een fles drank per dag of?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:22 schreef KoosVogels het volgende:
Dat stoppen met alcohol en roken je gezonder maakt, is evident. Ik spreek uit ervaring. Ik was in het verleden een iets te enthousiaste drinker, wat er uiteindelijk toe leidde dat ik moest stoppen. Dat was de beste beslissing van m'n leven, want ik voel me nu eindeloos veel beter.
In mijn omgeving zie ik vrienden letterlijk kapotgaan door de alcohol. Een maatje is zwaar alcoholist en zijn gezondheid in aan het instorten. Binnen twee jaar is hij er niet meer, daar zijn we met z'n allen inmiddels van overtuigd.
En nee, er is niets mis met drinken met mate. Volgens mij pleit ook niemand er serieus voor om alcohol volledig in de ban te doen. Lijkt mij ook absoluut niet wenselijk.
Maar roepen dat stoppen met alcohol (en roken) 'niet gezonder' maken is natuurlijk enorme onzin.
Zo vat ik het niet op, ik denk dat hij zich eerder sterk maakt voor de keuzevrijheid an sich.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:42 schreef opgebaarde het volgende:
nare frames en drogredenen
Baudet zegt impliciet:
* Óf je kiest voor gezondheid zoals gedefinieerd door gezondheidsinstanties.
* Óf je kiest voor gezelligheid, levenskwaliteit, liefde, vriendschap en geluk.
Bullshit natuurlijk.
De "tegenpartij" beweert niet dat gezondheid het enige is dat telt
Suikertaks? Geen vlees meer? Gewoon zaken waar mensen een hekel aan hebben en totaal irrelevenant.
De anti rooklobby zou ontkennen dat geluk uit meer zake gehaald wordt? Nog meer ridicule bulllshit van Baudet.
Baudet verschuift ook nog eens de aandacht van gezondheidseffecten roken naar verliefd worden, vrienden zien, sigaartje naar de sex. Heeft niks met elkaar te maken
Als mensen roken of drinken zijn ze niet ineens gelukkiger...
Dom gelul. Manmanman
Spreek voor jezelf.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Heel af en toe is daar niks mee maar de mens is zwak en gaat van dat af en toe vaak regelmatig maken
Dat dus.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 14:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zo vat ik het niet op, ik denk dat hij zich eerder sterk maakt voor de keuzevrijheid an sich.
Hoeveelheid doet er niet echt toe. Alvleesklier was op een gegeven moment beschadigd, en alles wat ik daarna dronk kwam neer op wrijven in een vlek.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 14:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat betekent "iets te enthousiast" eigenlijk in deze context? Hebben we het dan om een fles drank per dag of?
Nee dat doet hij niet. hij chargeert dat "ze" alles maar gelijk af willen schaffen wat leuk is. een ieder moet dan ook de keuzevrijheid hebben om dat leuk te vindenquote:Op dinsdag 2 juni 2026 14:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zo vat ik het niet op, ik denk dat hij zich eerder sterk maakt voor de keuzevrijheid an sich.
Geen idee. Maar dat is geen reden om alles maar te verbieden.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 15:54 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn er verslaafd aan tabak of alcohol
Ik in ieder geval niet dus
Het heeft veel kanten.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:11 schreef Zorro het volgende:
Tja, wat is gezond.
Als je, even gechargereerd, je hele leven op water en brood moet doorkomen omdat je dan 10 jaar ouder wordt omdat dat zo gezond is, heb je dan plezier gehad aan je leven? Ben je dan blij met die 10 jaar?
Bij een Cubaan en een fles wijn kunnen veel mensen zich nog inhouden, en het met mate doen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:05 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Jij zou het nooit met hem eens zijn. Hij heeft toch wel een punt, dat de innerlijke mens ook wat wil? Een keer een sigaretje na de seks, een Cubaantje in de tuin op een mooie dag, een flesje wijn hier of daar ...
Klopt. Ik ben ook geen fan. Sterker nog, ik vind het extreem ranzig. Alcohol doe ik ook niet aan. Maar de vraag is wel in welke mate de overheid zich bezig moet houden met ontmoediging.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 16:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Bij een Cubaan en een fles wijn kunnen veel mensen zich nog inhouden, en het met mate doen.
Sigaretten zijn echter zwaar verslavend. Meeste rokers die ik ken roken minimaal een pakje per dag.
Ik vond het eigenlijk tot een paar jaar terug wel voldoende.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 16:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Klopt. Ik ben ook geen fan. Sterker nog, ik vind het extreem ranzig. Alcohol doe ik ook niet aan. Maar de vraag is wel in welke mate de overheid zich bezig moet houden met ontmoediging.
Zou ook niet illegaal moeten zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 16:32 schreef Ludachrist het volgende:
en zouden ook cocaïne en xtc niet illegaal moeten zijn
Dat schrijft hij niet, lees het nog eens aandachtiger. Het gaat om de potentialiteit en de invloed en doelstellingen van de overheid in het proces an sich naast een wat bredere kijk op het concept gezondheid, waar ik het overigens met hem oneens ben.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 15:52 schreef Sabata het volgende:
[..]
Nee dat doet hij niet. hij chargeert dat "ze" alles maar gelijk af willen schaffen wat leuk is. een ieder moet dan ook de keuzevrijheid hebben om dat leuk te vinden
er werd bij ons thuis altijd veel gerookt. mijn ouders, mijn familie, hun vrienden. en ik vond het zo stinken dat toen ik zelf op school zat en die lucht weer in mijn neus kreeg van klasgenoten en leraren ik heb besloten geen sigaret aan te raken. ik kan me nou niet heugen dat ik daar iets mee heb gemist.
hetzelfde over alcohol. ik vind bier in Nederland gewoon helemaal niet lekker. dat verandert in België en in Duitsland waar ik wel een aantal soorten heb gevonden die lekker zijn. Dus als ik uitging droge eerder gezegd bijna nooit iets, maar de borrel schaal was voor mij inderdaad niet veilig
wijn was ik ook niet echt in geïnteresseerd, alleen riesling omdat hij wat zoeter is.
Ik ben inmiddels ook niet meer de jongste en in mijn omgeving heb ik ontzettend veel mensen tussen hun 50e en 60e zien overlijden aan longkanker, slokdarmkanker, hartfalen en andere aandoeningen die met roken samenhingen. Het lijkt alsof rond je 50e de rekening van decennia roken steeds vaker wordt gepresenteerd.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 16:16 schreef Eightyone het volgende:
Het heeft veel kanten.
Op jonge leeftijd lekker onbezorgd genieten, en uiteindelijk een 'normale' leeftijd bereiken maar de laatste 10 jaar ervan in slechte gezondheid, is ook niet alles.
Er leek vroeger iig weinig voorlichting over te zijn. En voor urenlang bakken in de zon nog minder.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:24 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik ben inmiddels ook niet meer de jongste en in mijn omgeving heb ik ontzettend veel mensen tussen hun 50e en 60e zien overlijden aan longkanker, slokdarmkanker, hartfalen en andere aandoeningen die met roken samenhingen. Het lijkt alsof rond je 50e de rekening van decennia roken steeds vaker wordt gepresenteerd.
ja, tinnitus is echt een feestje en zorgt voor veel meer levensvreugdequote:een decibel maximum voor feestjes
Herkenning.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Heel af en toe is daar niks mee maar de mens is zwak en gaat van dat af en toe vaak regelmatig maken
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |