abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220945669
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:16 schreef Eightyone het volgende:
Het heeft veel kanten.

Op jonge leeftijd lekker onbezorgd genieten, en uiteindelijk een 'normale' leeftijd bereiken maar de laatste 10 jaar ervan in slechte gezondheid, is ook niet alles.
Ik ben inmiddels ook niet meer de jongste en in mijn omgeving heb ik ontzettend veel mensen tussen hun 50e en 60e zien overlijden aan longkanker, slokdarmkanker, hartfalen en andere aandoeningen die met roken samenhingen. Het lijkt alsof rond je 50e de rekening van decennia roken steeds vaker wordt gepresenteerd.
greetings and salutations
pi_220945702
Hij heeft wel een punt vind ik. Maar niet voor iedereen geldt dat punt. Genoeg mensen die genieten van een paar biertjes op een feest of lekker bij buurten in de stamkroeg. Maar ook genoeg mensen die dat zelfde kunnen zonder drank.

@SnodeSnuiter omschrijft het eigenlijk perfect. Het gaat om de maat weten te houden, en dat gaat gewoon heel vaak mis. Dan krijg je lastige mensen, dan krijg je gezondheidsklachten. Dat ligt dan niet zo zeer aan die alcohol of die nicotine. Maar aan de hoeveelheid van de ongezonde middelen.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:48:28 #53
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220945870
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:24 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Ik ben inmiddels ook niet meer de jongste en in mijn omgeving heb ik ontzettend veel mensen tussen hun 50e en 60e zien overlijden aan longkanker, slokdarmkanker, hartfalen en andere aandoeningen die met roken samenhingen. Het lijkt alsof rond je 50e de rekening van decennia roken steeds vaker wordt gepresenteerd.
Er leek vroeger iig weinig voorlichting over te zijn. En voor urenlang bakken in de zon nog minder.

[ Bericht 10% gewijzigd door Eightyone op 03-06-2026 03:09:21 ]
  woensdag 3 juni 2026 @ 14:31:23 #54
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220950507
Hij heeft in deze speech op zich wel wat goede punten. Af en toe uit de ban springen doet een mens gewoon goed, ook al is het misschien niet optimaal voor je lichaam.

Maaruh:

quote:
een decibel maximum voor feestjes
ja, tinnitus is echt een feestje en zorgt voor veel meer levensvreugde ^O^
Blaf me vol
pi_220951356
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:09 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Heel af en toe is daar niks mee maar de mens is zwak en gaat van dat af en toe vaak regelmatig maken
Herkenning.
Als ik het had kunnen laten bij 1 sigaret per dag (of desnoods 2) was ik nooit gestopt.
Ben nu vooral blij dat ik niet meer rook omdat er bij een serieuze roker een paar duizend euro per jaar doorheen gaat. Maar nog fijner is het gevoel dat al dat gezeik aan je voorbij gaat.
-
  zaterdag 6 juni 2026 @ 11:29:35 #56
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220970809
Roken en alcohol zijn niet gezond, en veel in de zon ook niet. Maar als je het niet gebruikt mis je toch wat.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220970857
Een man die persoonlijk failliet was als hij niet in de politiek was gegaan.
Een man die geschiedenis en rechten gestudeerd heeft, de beste bron voor advies over gezondheid.
Een man die verkleed als militair in de tweede kamer verkondigde geen dreiging te zien van Rusland.

Ja, vooral stemmen op die kerel. zo heerlijk hoe hij lekker gaat op gekkies zoals wapperigheden. het mag nòg gekker :Y
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220971033
Het wetenschappelijk bewijs dat het op lange termijn schadelijk is ligt er gewoon en zolang we hier in Nederland een sociaal zorgsysteem heeft mag de staat zich van mij er mee bemoeien.

2015: 2.4 miljard euro aan zorgkosten als gevolg van roken.
https://www.vzinfo.nl/roken/kosten

2013: Maatschappelijke kosten alchol gebruik 2,3 tot 4.2 miljard euro waarvan zo'n 400-450 miljoen aan zorgkosten
https://www.rivm.nl/publi(...)om-alcoholgebruik-te

En dat waren de cijfers van 10 jaar terug.

Om het maar even in perspectief te zetten: De sociale zekerheid in Nederland staat enorm onder druk omdat er een bezuiniging van 6,5 miljard boven hangt. Dat is vrijwel gelijk (of inmiddels al minder?) dan de kosten die we als maatschappij kwijt zijn aan alcohol en roken

En dan komt er nog ff een droeftoeter van een voormalig politicus langs om te vertellen dat de staat zich niet mag bemoeien met iets waar we jaarlijks 4-6 miljard euro aan kwijt zijn. Flikker toch op man.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 16:33:19 #59
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221165058
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 11:29 schreef phpmystyle het volgende:
Roken en alcohol zijn niet gezond, en veel in de zon ook niet. Maar als je het niet gebruikt mis je toch wat.
Als het nooit gedaan hebt weet je ook niet wat je mist.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 19:56:29 #60
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221166666
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 00:15 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]

Normaal ben ik van het negeren van de FvD, maar gezien de peilingen spreekt het mensen blijkbaar wel aan.
Veel mensen houden van politici die ongemakkelijke boodschappen willen weerleggen. Ze hebben een hekel aan feiten, wetenschap en logisch denken en willen vooral hun gemakkelijk leventje voortzetten zonder veel "gezeur" aan hun hoofd. En aangezien die groep simplisten steeds groter wordt, zijn we allemaal gedoemd. Door de achterlijkheid van het electoraat worden we straks overgeleverd aan krankzinnige autocraten die hun waarheid verplicht stellen aan de gehele mensheid.
  maandag 29 juni 2026 @ 10:06:40 #61
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221180162
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 16:33 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Als het nooit gedaan hebt weet je ook niet wat je mist.
Ja dat kun je ook zo zeggen over lezen of sex.
Er zijn gewoon dingen die bij het leven horen. Dat hoort onder andere een borrel bij en een zonnetje.
En ik zeg dit als bleekscheet :@
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
pi_221181601
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 03:39 schreef LXIV het volgende:
Normaal zit ik wel in de flow van Baudet maar dit keer niet. Zoiets als roken moet je gewoon zo ver mogelijk terugdringen, daar zit niks positiefs aan.
Alcohol is een klein beetje anders, maar netto voor een individu en de maatschappij meestal ook negatief.
Kunstmatig overal suiker aan toevoegen: ben blij dat dit niet mag net als in Amerika.

Al die drugs maken van mensen suffe, afhankelijke , volgzame personen
Tja, in de VS liep men alweer door mogelijkheden in gokken, radioactief spul en asbest.

Je zou bij dit soort boreale propagandisten, die minder nieuw-vreemd willen en vervlogen eeuwen willen terughalen, bijna zeggen dat ze juist voor heel gezond gaan. Want dan gaat je kiezer wat minder vroeg de pijp uit. En wie heeft er trek om tegendraadse verslaafde fvd-aanhangers straks te verzorgen in de aftakeling.

Dat je op zn tijd niets meer zou mogen is ook flauwekul. Het is meer dat de nieuwe generatie op bepaalde wat verstandiger is en wat minder all-in gaat dan de vorige.
  maandag 29 juni 2026 @ 13:46:50 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221181646
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2026 13:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Tja, in de VS liep men alweer door mogelijkheden in gokken, radioactief spul en asbest.

Je zou bij dit soort boreale propagandisten, die minder nieuw-vreemd willen en vervlogen eeuwen willen terughalen, bijna zeggen dat ze juist voor heel gezond gaan. Want dan gaat je kiezer wat minder vroeg de pijp uit. En wie heeft er trek om tegendraadse verslaafde fvd-aanhangers straks te verzorgen in de aftakeling.

Dat je op zn tijd niets meer zou mogen is ook flauwekul. Het is meer dat de nieuwe generatie op bepaalde wat verstandiger is en wat minder all-in gaat dan de vorige.
Meestal lig ik intuïtief best dicht bij de FvD-standpunten. Maar wat dit betreft juist helemaal niet..

Klopt dat de jongere generaties veel bewuster met hun gezondheid bezig zijn. Dat komt ook wel door (overheids)-voorlichting. In mijn tijd werd roken al wel afgeraden, maar stevig alcohol drinken was absoluut normaal en hoorde er bij. Toen ik geslaagd was voor mijn middelbare school kreeg ik een krat bier om op te drinken met mijn vrienden. Terwijl mijn ouders geen Tokkies waren of zo. Dat zou tegenwoordig toch raarder zijn. In de jaren 60 was het normaal dat als kinderen 12 werden en de plechtige communie gingen doen, dat ze van hun ouders of de pastoor een pakje sigaretten kregen.
The End Times are wild
pi_221181899
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 13:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Meestal lig ik intuïtief best dicht bij de FvD-standpunten. Maar wat dit betreft juist helemaal niet..

Klopt dat de jongere generaties veel bewuster met hun gezondheid bezig zijn. Dat komt ook wel door (overheids)-voorlichting. In mijn tijd werd roken al wel afgeraden, maar stevig alcohol drinken was absoluut normaal en hoorde er bij. Toen ik geslaagd was voor mijn middelbare school kreeg ik een krat bier om op te drinken met mijn vrienden. Terwijl mijn ouders geen Tokkies waren of zo. Dat zou tegenwoordig toch raarder zijn. In de jaren 60 was het normaal dat als kinderen 12 werden en de plechtige communie gingen doen, dat ze van hun ouders of de pastoor een pakje sigaretten kregen.
Ja, het zijn ook wel rare uitgelopen gewoontes die zichzelf uiteindelijk wel bestreden hebben. Ik denk dat het comazuipen op een van de waddeneilanden wel zo ongeveer het landelijke keerpunt was.

Verder wat voedsel betreft, herinner ik me nog een artikel van Pierre Wind waar hij een aangebrand stuk van iets beschreef als 'pure kanker, maar zó lekker' als een soort laatste twijfelreclame. En Wind was nog vrij links. Dat citaat van hem is op zoveel toe te passen.

Wat het ook een beetje is, is dat we vroeger eens in de zoveel tijd wat afweken als er wat te vieren valt. Tegenwoordig vieren we alles wat los en vast zit en tikt iedereen van die snoepdrankjes achterover. Of het nu red bull in grote mate is of van die frappes zijn.

Baudet staat wat dat betreft wat meer aan deze kant.. restaurant is al dicht, maar even een opsomming

The restaurant's spokesman, 575-pound (261 kg) Blair River, died on March 1, 2011, aged 29, from complications of pneumonia.[20] The Arizona location closed shortly thereafter, on May 31, 2011.[11]

On February 11, 2012, a customer suffered what was reported to be an apparent heart attack while eating a "Triple Bypass Burger" at the restaurant.[21] Restaurant owner Jon Basso called for emergency services and the customer was taken to the hospital.[22][23] Reportedly patrons thought it was a publicity stunt and started taking photos. Basso later said, "I actually felt horrible for the gentleman because the tourists were taking photos of him as if it were some type of stunt. Even with our own morbid sense of humor, we would never pull a stunt like that."[21]

On April 21, 2012, a woman fell unconscious while eating a Double Bypass Burger, drinking alcohol and smoking.[24][25]

In February 2013, an unofficial spokesman and daily patron, 54-year-old John Alleman, died of an apparent heart attack while waiting at a bus stop in front of the restaurant.[24]

Wat het dikgedrukte betreft.. geef het maar een naam.

[ Bericht 9% gewijzigd door Beathoven op 29-06-2026 14:48:07 ]
  maandag 29 juni 2026 @ 15:23:14 #65
56749 BlaZ
pi_221182147
quote:
7s.gif Op maandag 29 juni 2026 10:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja dat kun je ook zo zeggen over lezen of sex.
Er zijn gewoon dingen die bij het leven horen. Dat hoort onder andere een borrel bij en een zonnetje.
En ik zeg dit als bleekscheet :@
Toch is er denk ik een verschil. Sexuele interesse is a priori ontwikkeld en biologisch noodzakelijk voor het nageslacht.

Het idee om met een borrel in de zon te gaan zitten is duidelijk cultureel; bijvoorbeeld hier in Mexico is dat niet iets wat mensen massaal doen.
pi_221182220
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 15:23 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Toch is er denk ik een verschil. Sexuele interesse is a priori ontwikkeld en biologisch noodzakelijk voor het nageslacht.

Het idee om met een borrel in de zon te gaan zitten is duidelijk cultureel; bijvoorbeeld hier in Mexico is dat niet iets wat mensen massaal doen.
Jongeren die een ouwe bierbuik de zoveelste borrel in de zon zien doen en een dame al rochelend een pak peuken zien afrekenen bij de balie van de supermarkt, kunnen kilo's reclame van Sherry Baudet aan.
  maandag 29 juni 2026 @ 16:58:40 #67
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221182838
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 15:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Jongeren die een ouwe bierbuik de zoveelste borrel in de zon zien doen en een dame al rochelend een pak peuken zien afrekenen bij de balie van de supermarkt, kunnen kilo's reclame van Sherry Baudet aan.
Dat is niet het beeld dat over Baudets achterban bestaat.
Je verwart een en ander met het publiek van J. Dijk.
  maandag 29 juni 2026 @ 17:00:15 #68
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221182873
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 15:23 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Het leven strekt verder dan in goede gezondheid leven en het volgen van de normen uitgevaardigd door de overheid.

In Mexico wordt nogal wat vlees bij de BBQ.
  maandag 29 juni 2026 @ 17:39:28 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221183227
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2026 14:34 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ja, het zijn ook wel rare uitgelopen gewoontes die zichzelf uiteindelijk wel bestreden hebben. Ik denk dat het comazuipen op een van de waddeneilanden wel zo ongeveer het landelijke keerpunt was.

Verder wat voedsel betreft, herinner ik me nog een artikel van Pierre Wind waar hij een aangebrand stuk van iets beschreef als 'pure kanker, maar zó lekker' als een soort laatste twijfelreclame. En Wind was nog vrij links. Dat citaat van hem is op zoveel toe te passen.

Wat het ook een beetje is, is dat we vroeger eens in de zoveel tijd wat afweken als er wat te vieren valt. Tegenwoordig vieren we alles wat los en vast zit en tikt iedereen van die snoepdrankjes achterover. Of het nu red bull in grote mate is of van die frappes zijn.

Dat 'altijd is het feest'-principe is wel iets van deze tijd. Niet alleen voor de millenials en verder trouwens, ook de generatie X kan daar wat van. Er is letterlijk altijd wel een evenement of festival wat bezocht moet worden en dan moet er ook stevig gedronken worden.

Traditioneel heb je de feestdagen en dan nog lokale evenementen zoals de kermis etc. Dan kom je op 8 feestdagen per jaar. Maar mensen gaan tegenwoordig ook naar de kermis in Tilburg en naar Jazz in Duketown en naar de Vierdaagsefeesten et cetera, et cetera. Dan is het eigenlijk geen echt feest meer, want dat moet de uitzondering zijn, maar gewoon ieder weekend en ook op de werkdagen stevig drinken.
The End Times are wild
pi_221184046
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 17:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat 'altijd is het feest'-principe is wel iets van deze tijd. Niet alleen voor de millenials en verder trouwens, ook de generatie X kan daar wat van. Er is letterlijk altijd wel een evenement of festival wat bezocht moet worden en dan moet er ook stevig gedronken worden.

Traditioneel heb je de feestdagen en dan nog lokale evenementen zoals de kermis etc. Dan kom je op 8 feestdagen per jaar. Maar mensen gaan tegenwoordig ook naar de kermis in Tilburg en naar Jazz in Duketown en naar de Vierdaagsefeesten et cetera, et cetera. Dan is het eigenlijk geen echt feest meer, want dat moet de uitzondering zijn, maar gewoon ieder weekend en ook op de werkdagen stevig drinken.
Ja, dat is een teken van gegroeide welvaart. Maar dat je eigenlijk wel mee moet doen aan die groei van anderen omdat je mee wordt getrokken, ook als je het eigenlijk niet kunt. Dat is best wel kwalijk. De afgunst van iemand die 4 vakanties per jaar pakt op die ene die met één vakantie een subsidie of andere steun krijgt.

Je ziet dat verschil van welvaart ook nu best wel in de VS. Sommige supporters in landen hebben een huis moeten verkopen, stadions zijn onderbezet qua opkomst, maar half Nederland knikkert daar de pegels over de bar alsof het niets is. De oranjezee van links naar rechts.

Ik gun de armsten en zieken hier beter en dit is zeker geen pleidooi voor de neoliberale slachtbank. Wat dat betreft sta ik aan je kant dat we niet ongezond in slaap moeten sukkelen. Maar dan met de reden dat we niet al ons belastinggeld richting oorlogshitsers en miljardairs moeten pompen, maar de onderkant omhoog moeten tillen en de middenstand moeten cemeteren.

Gemiddeld genomen... als je hier een redelijk dubbel inkomen hebt, is het best wel luilekkerland. 32 uur is de max gemiddeld en hoe oostelijker je in Europa gaat, hoe meer het richting de 40 uren en eroverheen gaat. We melken ook nauwelijks de werknemersverzekeringen tov de jaren '80.

Maar wat Nederland mist is een visie van bestaanszekerheid na de boomers. Dat je op alle niveaus weet, de kinderen komen er wel en het wordt geen overleven. De generaties die de jaren 90 in konden slaan hadden wat dat betreft een enorme kruiwagen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 29-06-2026 19:26:01 ]
  maandag 29 juni 2026 @ 19:12:50 #71
56749 BlaZ
pi_221184086
quote:
7s.gif Op maandag 29 juni 2026 17:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het leven strekt verder dan in goede gezondheid leven en het volgen van de normen uitgevaardigd door de overheid.

In Mexico wordt nogal wat vlees bij de BBQ.
Tuurlijk, maar bepaalde onderdelen daarvan zijn a priori en ander niet a priori.

Ja, de hoeveelheden vlees liggen hier nog op hoog niveau. In vele restaurants kun je een stuk van 500-1kg bestellen.
pi_221184659
Als ik me het goed herinner had Sonja Barend of Inge Diepman een item over de toen opkomende energiedrankjes. Ergens eind '90 of begin jaren '00. Dat men het vergeleek met doorsnee kopjes koffie. Dat was achteraf wel een tijdskeerpunt daar op TV.

Ik ben niet heilig. Heb die troep ook gedronken, tot ik het idee had dat het een keer verkeerd viel en goed ben weggekomen. Daarna nooit weer een druppel gedronken.
  vrijdag 17 juli 2026 @ 15:14:37 #73
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221362328
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 03:39 schreef LXIV het volgende:

Al die drugs maken van mensen suffe, afhankelijke , volgzame personen
Ik denk dat het precies tegenovergesteld is. Dat is een van de redenen dat de overheid het zo graag aanpakt. Zo creëren ze lekker oppervlakkige en volgzame pakketjes arbeid.
Life is what you make it.
  vrijdag 17 juli 2026 @ 15:18:45 #74
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221362365
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 12:14 schreef Timwonnacott het volgende:
Het wetenschappelijk bewijs dat het op lange termijn schadelijk is ligt er gewoon en zolang we hier in Nederland een sociaal zorgsysteem heeft mag de staat zich van mij er mee bemoeien.

2015: 2.4 miljard euro aan zorgkosten als gevolg van roken.
https://www.vzinfo.nl/roken/kosten

2013: Maatschappelijke kosten alchol gebruik 2,3 tot 4.2 miljard euro waarvan zo'n 400-450 miljoen aan zorgkosten
https://www.rivm.nl/publi(...)om-alcoholgebruik-te

En dat waren de cijfers van 10 jaar terug.

Om het maar even in perspectief te zetten: De sociale zekerheid in Nederland staat enorm onder druk omdat er een bezuiniging van 6,5 miljard boven hangt. Dat is vrijwel gelijk (of inmiddels al minder?) dan de kosten die we als maatschappij kwijt zijn aan alcohol en roken

En dan komt er nog ff een droeftoeter van een voormalig politicus langs om te vertellen dat de staat zich niet mag bemoeien met iets waar we jaarlijks 4-6 miljard euro aan kwijt zijn. Flikker toch op man.
Accijnzen op tabak en alcohol leveren jaarlijks ongeveer 4 miljard op, dus het kostenargument is niet zo sterk onderbouwd als je zelf denkt.
Life is what you make it.
pi_221362463
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 15:18 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Accijnzen op tabak en alcohol leveren jaarlijks ongeveer 4 miljard op, dus het kostenargument is niet zo sterk onderbouwd als je zelf denkt.
Ja, als je de accijnsverhogingen en inflatie in de afgelopen 10 jaar weglaat dan is het inderdaad niet sterk onderbouwd.

Maar als je beseft dat zelfs met die verhogingen en inflatie de accijnzen in 2025 samen maar 3,7 miljard euro (1.1 miljard alcohol, 2,6 miljard tabak/roken) op hebben geleverd terwijl de maatschappelijke kosten 10 jaar geleden al op 4-6 miljard euro per jaar lagen dan snapt natuurlijk iedereen wel dat die accijnsopbrengsten lange na niet genoeg zijn om de maatschappelijke kosten te compenseren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')