Voor degenen die het filmpje niet kunnen kijken, even uitgetikt wat er wordt gezegd:
quote:
Baudet: Een beperking van de definitie van 'gezond' tot een lichamelijk meetbaar elementje. Alcohol, tabak, suiker, maar er is zoveel meer. Stress, gezelligheid, levenskwaliteit, je vrienden zien, verliefd worden, een sigaret opsteken na de seks, een mooie Cubaanse longfiller tijdens een luie namiddag in de zon. Allemaal zaken die de gezondheid in brede zin enorm verhogen, en waar de beperkte definitie louter en alleen op basis van het exacte aantal glazen dat je per week drinkt, of de Excel sheets van de obsessieve anti-rook lobby geen oog voor hebben. Een rookvrije generatie waarin kinderen de geur van tabaksrook niet herkennen, lees ik. Dat nog geen enkele jongere onder de 18 nog een druppel alcohol drinkt, lees ik. Geen alcohol meer in sportkantines, bij jeugdwedstrijden, een decibel maximum voor feestjes, valpreventie. Mensen moeten straks een valrisico test doen. Er is ook al in andere gremia over een suikertaks gesproken, geen vlees meer. En ik geloof niet dat mensen daar gezonder of gelukkiger van worden. Ik geloog niet dat de staat dit kan doen, en ik geloof dat we doen wat we kunnen om deze hele manier van denken te stoppen.
Ik ben het er niet helemaal mee eens, maar wel een interessant standpunt om in the nemen waar eigenlijk wel een kern van waarheid in zit.
Normaal ben ik van het negeren van de FvD, maar gezien de peilingen spreekt het mensen blijkbaar wel aan.
Het klopt in wezen wel dat we gezondheid te nauw definiëren en dat de politiek op basis van de definitie keuzes maakt, maar hoe zou de politiek deze keuzes moeten maken?
Ik ben bijvoorbeeld wel voorstander van een rookverbod voor mensen die nog nooit hebben geroot, naar het model dat Nieuw-Zeeland wilde invoeren. Anderzijds denk ik ook dat men plezier haalt uit deze middelen. Het voorbeeld van een sigaret na de seks of een Cubaanse longfiller tijdens een luie namiddag zijn best kloppend. Zouden die echt de gezondheid netto schaden als je gezelligheid, geluk en genot meeweegt in de definitie van gezondheid?