Dat lijkt me sterk. Want de helmplicht bestond al ver voor het eerste rechtse kabinet van Nederland, het kabinet Wilders I.quote:Op dinsdag 29 september 2026 17:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Snelheidsbeperkingen en helmplichten zijn opgelegd door rechtse Tweede kamerversies.
Niet door linkse minderheidspartijen in die kamerversies.
Zonder helm te hard motorrijden is nogal dom en als er dan een ongeluk gebeurt dan kan dat beschadigend zijn voor andere weggebruikers .....én het zijn onnodige ziekenhuiskosten die de burgers moeten betalen door de mislukte speedfreak.
Dus.... goed zo, rechtse partijen !! Ga door zo..
Lijkt me nogal moeilijk... Alcohol wordt van doodgewone voedingsgewassen als granen en vruchten gemaakt, en probeer gistcellen maar eens te verbieden te leven.quote:Op maandag 28 september 2026 20:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Alcohol is door de eeuwen heen aardig ingeburgerd. Stel dat dat niet zo was en het nu net nieuw op de markt zou zijn gekomen, dan zou het waarschijnlijk wel aan banden worden gelegd.
Een verplichte helm kan zelfs nadelig werken voor andere weggebruikers. Er bestaat zoiets als "risico-compensatie". Als een motorrijder zich door een helm veiliger voelt (een helm voorkómt geen ongevallen, maar beperkt enkel de schade bij een mogelijk ongeval), kan dat leiden tot onveiliger rijgedrag, wat dan juist ten nadele werkt voor derden.quote:Op woensdag 30 september 2026 03:46 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zie ook niet waarom rijden mét helm minder potentieel beschadigend is voor andere weggebruikers.
Het gaat ook niet om die gistcellen. Ook nu gelden er al allerlei beperkingen en restricties rondom het gebruik van en de verkoop van alcoholische dranken.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 10:04 schreef Wandeling het volgende:
[..]
Lijkt me nogal moeilijk... Alcohol wordt van doodgewone voedingsgewassen als granen en vruchten gemaakt, en probeer gistcellen maar eens te verbieden te leven.Ethanol is zo'n eenvoudige molecule dat het uitbannen ervan gewoon een utopie is.
[..]
Een verplichte helm kan zelfs nadelig werken voor andere weggebruikers. Er bestaat zoiets als "risico-compensatie". Als een motorrijder zich door een helm veiliger voelt (een helm voorkómt geen ongevallen, maar beperkt enkel de schade bij een mogelijk ongeval), kan dat leiden tot onveiliger rijgedrag, wat dan juist ten nadele werkt voor derden.
Maar in de praktijk zijn die niet gemakkelijk te handhaven. Zelfs in het wild komt het voor dat dieren min of meer onder invloed geraken door gistende vruchten te eten. Zelfs je eigen lichaam produceert kleine hoeveelheden ethanol. Een wereld zonder die molecule bestaat gewoon niet en zal ook nooit bestaan.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 11:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om die gistcellen. Ook nu gelden er al allerlei beperkingen en restricties rondom het gebruik van en de verkoop van alcoholische dranken.
Klinkt leuk, maar heb je er ook bronnen bij?quote:Op donderdag 1 oktober 2026 10:04 schreef Wandeling het volgende:
Een verplichte helm kan zelfs nadelig werken voor andere weggebruikers. Er bestaat zoiets als "risico-compensatie". Als een motorrijder zich door een helm veiliger voelt (een helm voorkómt geen ongevallen, maar beperkt enkel de schade bij een mogelijk ongeval), kan dat leiden tot onveiliger rijgedrag, wat dan juist ten nadele werkt voor derden.
Ze zijn nooit 100% te handhaven, maar dat is eigenlijk geen enkele maatregel. Maar dat is geen argument om helemaal geen maatregelen te nemen, vind ik.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 12:15 schreef Wandeling het volgende:
[..]
Maar in de praktijk zijn die niet gemakkelijk te handhaven. Zelfs in het wild komt het voor dat dieren min of meer onder invloed geraken door gistende vruchten te eten. Zelfs je eigen lichaam produceert kleine hoeveelheden ethanol. Een wereld zonder die molecule bestaat gewoon niet en zal ook nooit bestaan.
artikel 22 van de grondwet : De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 16:25 schreef TAmaru het volgende:
Maar de vraag is wel in welke mate de overheid zich bezig moet houden met ontmoediging.
Lastig om het helemaal uit te bannen, omdat mensen het toch nog wel kunnen kopen bij bijvoorbeeld krantenwinkels en de benzinepomp.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
artikel 22 van de grondwet : De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.
En met alle geboden en plannen van de overheid is er de vraag tot hoever, tot hoe dwingend/verzorgend die moet gaan.
De supermarkten verbieden tabak te verkopen is wel een goede zaak..
Wat Baudet betreft... die zat al zwaar fout als wappie, maar nu ontkent hij ook dat medici van over de hele wereld vinden dat roken en alcohol schadelijk kan zijn. Wat een arrogante ***
Ik ben gestopt met roken.....en daar had ik lichamelijke redenen voor. Dichtgeslibte aders.
Ik drink soms nog wel eens alcohol. Niet veel mis mee. Maar elke dag alcohol nemen is al een verslaving, wat nog erger kan worden. Lichamelijk, geestelijk, voor de mensen met wie je samenleeft.
Dat het in de grondwet staat, betekent voor mij niet dat het opeens iets goeds is. Ik redeneerde meer vanuit mijzelf: vind ik dat de overheid zich ermee bezig moet houden? Eigenlijk steeds minder en minder als ik eerlijk ben.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
artikel 22 van de grondwet : De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.
En met alle geboden en plannen van de overheid is er de vraag tot hoever, tot hoe dwingend/verzorgend die moet gaan.
De supermarkten verbieden tabak te verkopen is wel een goede zaak..
Wat Baudet betreft... die zat al zwaar fout als wappie, maar nu ontkent hij ook dat medici van over de hele wereld vinden dat roken en alcohol schadelijk kan zijn. Wat een arrogante ***
Ik ben gestopt met roken.....en daar had ik lichamelijke redenen voor. Dichtgeslibte aders.
Ik drink soms nog wel eens alcohol. Niet veel mis mee. Maar elke dag alcohol nemen is al een verslaving, wat nog erger kan worden. Lichamelijk, geestelijk, voor de mensen met wie je samenleeft.
Het is wel goed dat de overheid de volksgezondheid bevordert en dat dit als taak is vastgelegd in de grondwet,quote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:42 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat het in de grondwet staat, betekent voor mij niet dat het opeens iets goeds is.
Rook op een terras waait snel weg, een beetje geur is niet veel schadelijk. Roken op een terras verbieden is overdreven .quote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:39 schreef Halcon het volgende:
De volgende stap is wat mij betreft roken op terrassen verbieden. Irritant als je wat wilt eten op een terras en een tafel verder zitten er een stel tokkies te roken.
Daar verschillen we dan van mening over. Ik vind het niet erg smakelijk als ik zit te eten.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 17:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Rook op een terras waait snel weg, een beetje geur is niet veel schadelijk. Roken op een terras verbieden is overdreven .
De overheid zou zich helemaal niet met al die dingen moeten bemoeien.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 17:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is wel goed dat de overheid de volksgezondheid bevordert en dat dit als taak is vastgelegd in de grondwet,
Zorgcentra, ziekenhuizen, medische opleidingen, ziekteverzekeringen, maar ook toezicht op wat in de lucht wordt geblazen, materialen die producenten gebruiken, en waar ze afval dumpen, voedselkeuringen en stoffen in voedsel controleren en verbieden.
Sporten bevorderen, verkeersregels en wegen onderhouden.
och jee........... je zit libertair te dromen. Met de illusie dat burgers en bedrijven heel erg veel zaken goed organiseren.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:54 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De overheid zou zich helemaal niet met al die dingen moeten bemoeien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |