abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 31 mei 2026 @ 19:04:43 #1
485843 crew  Jippie
pi_220930993
Het wereldwijde geboortecijfer daalt sneller dan wetenschappers hadden voorspeld, en steeds meer onderzoekers wijzen naar smartphones en sociale media als medeoorzaak. AI-onderzoeker Connor Leahy stelt in een viraal interview met de Duitse omroep DW dat technologie een directe rol speelt in het teruglopende geboortecijfer. De oorzaken zijn complex, maar de digitale leefwereld staat steeds vaker centraal.

Geboortecijfer daalt sneller dan verwacht
Het geboortecijfer daalde nog nooit zo hard als nu, zo blijkt uit een recent rapport van de Verenigde Naties. Waar de VN in 2017 nog uitging van een geleidelijke daling, laten de meest recente ramingen een beduidend snellere terugval zien richting 2,1 kinderen per vrouw — het minimale niveau voor bevolkingsstabiliteit.

Uit een enquête van het VN-Bevolkingsfonds UNFPA blijkt dat één op de vijf ondervraagden minder of geen kinderen wil vanwege de groeiende mondiale problematiek. Bijna 40 procent geeft aan dat financiële onzekerheid invloed heeft op de gezinsplanning.

"Mijn antwoord is technologie"
AI-onderzoeker en mede-oprichter van EleutherAI Connor Leahy trekt in een interview met DW een opvallende conclusie. Zijn verklaring voor het dalende geboortecijfer is helder: "Mijn antwoord is technologie. Mijn antwoord is sociale media. Mijn antwoord is AI."

Leahy ziet in zijn directe omgeving het bewijs: onder zijn vrienden heeft vrijwel niemand kinderen. Hij beschouwt de digitale omgeving als een systeem dat menselijke verbinding en voortplanting ondermijnt.

Smartphones veranderen hoe jongeren elkaar ontmoeten
Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt de stelling dat smartphones een rol spelen. Twee onderzoekers van de Universiteit van Cincinnati vergeleken geboortecijfers met de uitrol van 4G-netwerken in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De vruchtbaarheid daalde het snelst in gebieden waar snel mobiel internet als eerste beschikbaar was.

Smartphonegebruik heeft de manier waarop jongeren contact maken sterk veranderd: mensen ontmoeten elkaar minder vaak fysiek, wat leidt tot minder relaties. Dezelfde daling die vanaf 2007 in de VS en het VK zichtbaar werd, dook later ook op in Polen, Frankrijk, Mexico en Afrikaanse landen met van oudsher hoge geboortecijfers — telkens samenvallend met de introductie van mobiel internet.

Woningmarkt en onzekerheid spelen ook mee
Technologie is niet de enige verklarende factor. In Nederland, waar het gemiddelde geboortecijfer net onder de 1,5 ligt, toonde demograaf Daniël van Wijk aan dat geboortecijfers sneller dalen in regio's met sterk stijgende huizenprijzen.

Het VN-rapport noemt ook de zogeheten 'child penalty' — waarbij het inkomen van vrouwen sterk daalt na de geboorte van het eerste kind — en een gebrek aan betaalbare kinderopvang als belangrijke oorzaken. Het fonds waarschuwt dat simpele bonussen of fiscale voordelen ineffectief zijn zolang structurele problemen niet worden aangepakt.

Bron

Bekijk deze YouTube-video

Er zou zomaar een kern van waarheid in kunnen zitten.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:10:24 #2
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220931045
Zal mede een rol spelen, maar ik denk dat tekort aan betaalbare woningen en de steeds hogere kosten qua levensonderhoud een veel grotere rol spelen, waarom mensen steeds minder en steeds later aan kinderen beginnen.
En tel daarbij de sombere toekomstperspectieven bij op, door klimaatverandering, talloze oorlogen en conflicten en economische crisissen.

Dat speelt niet alleen in Nederland, integendeel, in steeds meer landen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220931114
quote:
AI-onderzoeker en mede-oprichter van EleutherAI Connor Leahy trekt in een interview met DW een opvallende conclusie. Zijn verklaring voor het dalende geboortecijfer is helder: "Mijn antwoord is technologie. Mijn antwoord is sociale media. Mijn antwoord is AI."
Ja, deze meneer heeft er vast geen baat bij om dat als oplossing voor te stellen.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:18:19 #4
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220931115


Oh leuk dat deze incel nu ook fok! heeft bereikt. Deze man verwijt alles aan technologie dat hij nog geen vrouw en kinderen heeft en nog maagd is. En zijn nerd vrienden ook niet dus dan moet het wel zo zijn.

Als deze man nou eens in de spiegel leert kijken.
Verzorg jezelf, ga naar de gym, creeer wat charisma en leer eens met een vrouw te praten. Wellicht lukt het dan eens.

Tuurlijk het geboortecijfer neemt af. Maar dat heeft alles te maken met hoge vaste lasten, een veeleisende maatschappij waarin sociale zekerheden in rap tempo worden afgebroken. En mensen simpelweg niet meer de energie voor kinderen hebben.

Niet omdat men 24/7 op een smartphone zit.
pi_220931141
quote:
Twee onderzoekers van de Universiteit van Cincinnati vergeleken geboortecijfers met de uitrol van 4G-netwerken in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De vruchtbaarheid daalde het snelst in gebieden waar snel mobiel internet als eerste beschikbaar was.
Opzich hoeft dit toch niet zo direct met elkaar verband te houden? Als je bijvoorbeeld die netwerken eerst uitrolt in verstedelijkte gebieden waar basiszaken als woningen amper beschikbaar en betaalbaar zijn, ligt de oorzaak toch echt niet bij die 4G.
pi_220931151
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:18 schreef RamboDirk het volgende:
Maar dat heeft alles te maken met hoge vaste lasten, een veeleisende maatschappij waarin sociale zekerheden in rap tempo worden afgebroken. En mensen simpelweg niet meer de energie voor kinderen hebben.
Het wordt ook steeds meer door de 'samenleving' geaccepteerd dat mensen gewoon geen kinderen willen.

Niet dat de 'samenleving' daar uberhaupt iets over te zeggen heeft, maar goed.
pi_220931161
Volgens mij klopt dit niet, overal waar ik kijk zie ik zwangere vrouwen.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:32:46 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220931305
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:18 schreef RamboDirk het volgende:
En mensen simpelweg niet meer de energie voor kinderen hebben.
Dat komt deels wel degelijk door smarthpones.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:36:13 #9
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220931345
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:32 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat komt deels wel degelijk door smarthpones.
vertel.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:42:10 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220931376
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:36 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
vertel.
Het slurpt namelijk energie.
social media zoals whatsapp, groot deel van de dag naar een scherm kijken. Dat zorgt constant voor prikkels. Het wekt stress op en men raakt daar door overbelast.

Je kunt dan natuurlijk eenvoudig zeggen van, "gewoon geen social media meer gebruiken" "Gooi gewoon je telefoon weg". Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen zijn er aan verslaafd. En de vooral de jonge generatie heeft dat ding als een soort navelstreng aan het lichaam zitten. Die gooien bewijze van nog liever hun eigen moeder bij het grof vuil dan hun smartphone.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220931378
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:10 schreef StateOfMind het volgende:
Zal mede een rol spelen, maar ik denk dat tekort aan betaalbare woningen en de steeds hogere kosten qua levensonderhoud een veel grotere rol spelen, waarom mensen steeds minder en steeds later aan kinderen beginnen.
En tel daarbij de sombere toekomstperspectieven bij op, door klimaatverandering, talloze oorlogen en conflicten en economische crisissen.

Dat speelt niet alleen in Nederland, integendeel, in steeds meer landen.
Gok dat het ook de levensstandaard is, men heeft op hun 20e nog heen behoefte om een gezin of uberhaupt een relatie te beginnen (los van de woningnood) omdat ze oa eerst nog een wereldreisje hier en daar willen maken
  zondag 31 mei 2026 @ 19:50:15 #12
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220931459
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het slurpt namelijk energie.
social media zoals whatsapp, groot deel van de dag naar een scherm kijken. Dat zorgt constant voor prikkels. Het wekt stress op en men raakt daar door overbelast.

Je kunt dan natuurlijk eenvoudig zeggen van, "gewoon geen social media meer gebruiken" "Gooi gewoon je telefoon weg". Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen zijn er aan verslaafd. En de vooral de jonge generatie heeft dat ding als een soort navelstreng aan het lichaam zitten. Die gooien bewijze van nog liever hun eigen moeder bij het grof vuil dan hun smartphone.
We hebben het hier niet over tieners.
We hebben het hier over mensen als Connor Leahy, 29. Eind twintigers, begin dertigers die helemaal geen tijd hebben om zoveel op de socials te zitten. Want werk werk werk, carriere, carriere, carriere.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:51:57 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220931475
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:50 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
We hebben het hier niet over tieners.
We hebben het hier over mensen als Connor Leahy, 29. Eind twintigers, begin dertigers die helemaal geen tijd hebben om zoveel op de socials te zitten. Want werk werk werk, carriere, carriere, carriere.
Is een probleem van alle leeftijden. Maar bij tieners zal het het ergste zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220931549
Individualisering
Hedonisme
Vrouwen en carrières
Social media
Dating apps
Kennis
Rijkdom
Atheïsme

Doei!
  zondag 31 mei 2026 @ 20:06:50 #15
437160 Fietsenrek
Ondertitel
pi_220931601
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het slurpt namelijk energie.
social media zoals whatsapp, groot deel van de dag naar een scherm kijken. Dat zorgt constant voor prikkels. Het wekt stress op en men raakt daar door overbelast.

Je kunt dan natuurlijk eenvoudig zeggen van, "gewoon geen social media meer gebruiken" "Gooi gewoon je telefoon weg". Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen zijn er aan verslaafd. En de vooral de jonge generatie heeft dat ding als een soort navelstreng aan het lichaam zitten. Die gooien bewijze van nog liever hun eigen moeder bij het grof vuil dan hun smartphone.
Ook is het in de samenleving verweven. Bankzaken? Mobiel. Contacten? Mobiel. Even iets opzoeken? Mobiel. Roosters? Mobiel. Dataverbruik? Mobiel. Enz enz. Al zou je terugwillen, wordt het lastig.
Ik zie wel een markt in domme smartphones waar nu al een aantal tech bedrijven mee bezig zijn. Functioneel voor dagelijks gebruik, te onhandig om continu naar te willen grijpen.
pi_220931713
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:59 schreef Cockwhale het volgende:
Individualisering
Hedonisme
Vrouwen en carrières
Social media
Dating apps
Kennis
Rijkdom
Atheïsme

Doei!
Allemaal niets mis mee wat mij betreft :)
  zondag 31 mei 2026 @ 20:26:16 #17
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220931756
Hoe verkeerd moet je een zoogdier behandelen dat het uiteindelijk gewoon weigert om voort te planten?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_220931949
Los van de smartphone

-partners moeten beide werken om de vaste lasten te kunnen betalen, met een kind gaat dat lastig worden
-ik zou op deze wereld geen kind willen zetten
  zondag 31 mei 2026 @ 21:06:10 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220932001
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:18 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]


Tuurlijk het geboortecijfer neemt af. Maar dat heeft alles te maken met hoge vaste lasten, een veeleisende maatschappij waarin sociale zekerheden in rap tempo worden afgebroken. En mensen simpelweg niet meer de energie voor kinderen hebben.

Niet omdat men 24/7 op een smartphone zit.
Of een combinatie ervan.

quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:06 schreef Fietsenrek het volgende:


Ik zie wel een markt in domme smartphones waar nu al een aantal tech bedrijven mee bezig zijn. Functioneel voor dagelijks gebruik, te onhandig om continu naar te willen grijpen.
De klassieke domme Nokia is altijd te koop geweest, populair of niet.
  zondag 31 mei 2026 @ 21:33:53 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220932195
Lijkt me tamelijke onzin. Zoals hij zelf al zegt heeft hij blijkbaar nog steeds vrienden. Maar blijkbaar zijn "Social Media" het mooie ongrijpbare kwaad dat de schuld is van alles.

Ik denk dat het vooral komt door zoals genoemd moeit met het vinden van goede huisvesting, in combinatie dat mensen zich niet meer onder druk laten zetten om in matige omstandigheden kinderen te gaan fokken.
pi_220932245
Liever swipen dan neuken.

De mens is verloren.
  zondag 31 mei 2026 @ 22:07:07 #22
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220932362
quote:
9s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:45 schreef Geschiedkundige het volgende:
Liever swipen dan neuken.

De mens is verloren.
Waarom zou je nog neuken als je online een shitload aan porno hebt.
pindazakje
  zondag 31 mei 2026 @ 22:08:23 #23
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220932370
En het is toch juist goed dat het geboortecijfer drastisch daalt ivm wereldwijde overbevolking?
pindazakje
  zondag 31 mei 2026 @ 22:27:11 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220932457
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:08 schreef Hyaenidae het volgende:
En het is toch juist goed dat het geboortecijfer drastisch daalt ivm wereldwijde overbevolking?
Ja voorlopig is dit wel prima.
  zondag 31 mei 2026 @ 22:38:35 #25
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220932497
Teveel hoger opgeleide vrouwen die andere ambities hebben dan het moederschap. Er zal wel ingegrepen moeten worden.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 31 mei 2026 @ 22:54:13 #26
437160 Fietsenrek
Ondertitel
pi_220932553
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:06 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Of een combinatie ervan.
[..]
De klassieke domme Nokia is altijd te koop geweest, populair of niet.
Klopt. Maar ik bedoel met iets meer functionaliteit. Zoals Google Maps, WhatsApp en je bankzaken. Dat is wel wat je tegenwoordig nodig hebt. Dat zit niet op de oude Nokia en ook niet alles op de nieuwe domme Nokia.
pi_220932572
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:38 schreef phpmystyle het volgende:
Teveel hoger opgeleide vrouwen die andere ambities hebben dan het moederschap. Er zal wel ingegrepen moeten worden.
Liever niet. Dat soort mensen moet je niet helpen voortplanten.
  zondag 31 mei 2026 @ 23:39:26 #28
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220932674
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:26 schreef monkyyy het volgende:
Hoe verkeerd moet je een zoogdier behandelen dat het uiteindelijk gewoon weigert om voort te planten?
Als alle stellen in Nederland 1 kind zouden krijgen, zouden we 1 van de laagste geboortecijfers ter wereld hebben.

Hierin zit het 'probleem'.

Veel mensen weigeren zich helemaal niet om voort te planten, maar weigeren om meer dan 2 kinderen te nemen.

Sterker nog, als alle stellen in heel Nederlands 2 kinderen zouden krijgen, zou de bevolking nog steeds dalen. (zonder immigratie)

Je hebt 2,1 kinderen gemiddeld nodig om de bevolking op pijl te houden.

Het is dus niet zozeer dat we ons niet weigeren voort te planten, het is dat we 1 kind al wel voldoende vinden.

Je zou eigenlijk eens moeten kijken naar het percentage mensen dat minimaal 1 kind krijgt. Dat ligt volgens mij nog steeds vrij hoog.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220932811
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:33 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me tamelijke onzin. Zoals hij zelf al zegt heeft hij blijkbaar nog steeds vrienden. Maar blijkbaar zijn "Social Media" het mooie ongrijpbare kwaad dat de schuld is van alles.

Ik denk dat het vooral komt door zoals genoemd moeit met het vinden van goede huisvesting, in combinatie dat mensen zich niet meer onder druk laten zetten om in matige omstandigheden kinderen te gaan fokken.
Neuh, ik denk dat individuele vrijheid en zelfontplooiing een belangrijkere waarde is geworden voor velen dan een gezin/familie stichten en onderhouden. De meeste mensen die ik ken die geen kinderen willen of twijfelen, zijn bang om hun vrijheid te verliezen, niet zozeer geld.
Daarbij komt dat door de individualisering dat kinderen krijgen meer impact maakt op je vrijheid. Veel mensen hebben tegenwoordig geen of een zeer geringe 'support system'.

Er is verder voor de meeste mensen ook geen religieuze of ideologische "dwang", laat staan economische noodzaak om kinderen te nemen.

Social media heeft wellicht in zoverre invloed dat het hedonisme promoot. FOMO is één van de gevolgen, op het gebied van reizen, uitjes, sociaal leven, carrière maken, materialistische zaken etc. Kies voor jezelf, geniet van elk moment, je leeft maar één keer is de boodschap.

Dating apps dragen bij aan het idee dat iedereen op elk moment inwisselbaar is. Relaties zijn daardoor minder waardevol, omdat dat allen vervangbaar is.

Als laatste: vrouwenrechten is een mooi gegeven. Net als dat vrouwen een professionele carrière kunnen hebben. Maar het heeft het 'stand houden' van relaties een flinke klap gegeven. Relaties gaan vaker kapot en er zijn meer scheidingen. Niet per se een slecht ding voor de individu, maar wel een factor in 'minder kinderen'.

[ Bericht 6% gewijzigd door Cockwhale op 01-06-2026 00:29:13 ]
pi_220932900
Ahhh volgens de boomers ligt het aan de telefoon.

Lijkt net mijn moeder wel.
pi_220932929
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:10 schreef StateOfMind het volgende:
Zal mede een rol spelen, maar ik denk dat tekort aan betaalbare woningen en de steeds hogere kosten qua levensonderhoud een veel grotere rol spelen, waarom mensen steeds minder en steeds later aan kinderen beginnen.
En tel daarbij de sombere toekomstperspectieven bij op, door klimaatverandering, talloze oorlogen en conflicten en economische crisissen.

Dat speelt niet alleen in Nederland, integendeel, in steeds meer landen.
Welnee. Woningen en levensonderhoud zijn vast dempende factoren, maar zullen het vruchtbaarheidscijfer echt niet veel opkrikken.

Er is *geen enkel* land ter wereld waar de geboortecijfers niet dalen. En niet elk land ter wereld heeft te maken met een woningcrisis of stijgende kosten voor levensonderhoud. Sterker nog, landen waar dit goed op orde is, zien juist de sterkste daling in geboortecijfers.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220932947
Men dient gewoon te accepteren dat het geboortecijfer echt niet meer opgekrikt zal worden, door geen enkele maatregel.

De wereld veranderd en zolang anticonceptie toegankelijk is, zal het kindertal per vrouw gewoon dalen. Zeker nu we de komende jaren anticonceptie voor mannen kunnen verwachten. Mannen zijn doorgaans zowat hun hele leven vruchtbaar en kunnen dus veel langer wachten dan vrouwen.

De economie moet opnieuw ingericht worden op een manier die niet de focus op groei legt.




Als je dit verder doortrekt naar de huidige trends, dan zijn er in 2100 nog maar 6 landen die boven replacement rate zitten.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  maandag 1 juni 2026 @ 00:50:39 #33
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220932990
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het slurpt namelijk energie.
social media zoals whatsapp, groot deel van de dag naar een scherm kijken. Dat zorgt constant voor prikkels. Het wekt stress op en men raakt daar door overbelast.

Je kunt dan natuurlijk eenvoudig zeggen van, "gewoon geen social media meer gebruiken" "Gooi gewoon je telefoon weg". Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen zijn er aan verslaafd. En de vooral de jonge generatie heeft dat ding als een soort navelstreng aan het lichaam zitten. Die gooien bewijze van nog liever hun eigen moeder bij het grof vuil dan hun smartphone.
Dit inderdaad.
Sm artphones zijn echt kl*te dingen.
pi_220933007
Zij doen ook alles om het daadwerkelijke probleem (het feminisme) uit de wind te houden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Spring_Sale op 01-06-2026 01:25:34 ]
pi_220933014
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:26 schreef monkyyy het volgende:
Hoe verkeerd moet je een zoogdier behandelen dat het uiteindelijk gewoon weigert om voort te planten?
Feminisme doet dit.

twitter
pi_220933022
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:08 schreef Hyaenidae het volgende:
En het is toch juist goed dat het geboortecijfer drastisch daalt ivm wereldwijde overbevolking?
Zwarten, moslims (overal ter wereld maar ook hier in nederland), planten zich wel voort als een razende. Het verschil is dat mensen uit landen met een sterke patriarchale cultuur er nul problemen zijn met de geboortecijfer, inclusief de (orthodoxe) Joodse gemeenschap, de Mormonen en de Amish. Conclusie: het probleem zit hem in het feminisme.
  maandag 1 juni 2026 @ 01:39:54 #37
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220933039
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 01:05 schreef Spring_Sale het volgende:
Zij doen ook alles om het daadwerkelijke probleem (het feminisme) uit de wind te houden.
Dit ook.
  maandag 1 juni 2026 @ 02:50:10 #38
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220933079
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 01:22 schreef Spring_Sale het volgende:

[..]
Zwarten, moslims (overal ter wereld maar ook hier in nederland), planten zich wel voort als een razende. Het verschil is dat mensen uit landen met een sterke patriarchale cultuur er nul problemen zijn met de geboortecijfer, inclusief de (orthodoxe) Joodse gemeenschap, de Mormonen en de Amish. Conclusie: het probleem zit hem in het feminisme.
Ik denk het ook.

Mijn buren links hebben vier kinderen, tegenover ons vijf, en twee deuren verderop recht vijf.
Daarnaast hebben ze er zes. En dat zijn alleen onze directe buren.
Allemaal leeftijdsgenoten die op zondag drie keer naar de kerk gaan en geen tv of social media hebben.
Ze hebben het wel maar vinden het niet belangrijk, het gezin wel.

Beetje zoals Nederland 40 jaar geleden was.
  maandag 1 juni 2026 @ 03:04:55 #39
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220933083
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 02:50 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]


Beetje zoals Nederland 40 70 jaar geleden was.
pi_220934109
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 02:50 schreef ootjekatootje het volgende:
Mijn buren links hebben vier kinderen, tegenover ons vijf, en twee deuren verderop recht vijf.
Daarnaast hebben ze er zes. En dat zijn alleen onze directe buren.
Blij dat ik daar niet woon, wat moet dat een gejengel en gekrijs zijn de hele dag door :r
  maandag 1 juni 2026 @ 10:06:48 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220934523
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 01:05 schreef Spring_Sale het volgende:
Zij doen ook alles om het daadwerkelijke probleem (het feminisme) uit de wind te houden.
Je doet ook alles om je eigen gedrag dat je geen vrouw kan krijgen uit de wind te houden.
  maandag 1 juni 2026 @ 10:35:42 #42
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220934673
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 09:11 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Blij dat ik daar niet woon, wat moet dat een gejengel en gekrijs zijn de hele dag door :r
Die kinderen krijgen gewoon een opvoeding hoor, waarom zouden die krijsen en jengelen?
pi_220934676
Onze jeugd is opgezadeld met een dikke studieschuld, geen uitzicht op een huis of toekomst.
Alles is ook super duur voor die generatie aan het begin van hun carriere.

Maar het komt inderdaad door de smartphone. :')
  maandag 1 juni 2026 @ 10:42:05 #44
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220934711
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:36 schreef Redbullkid het volgende:
Onze jeugd is opgezadeld met een dikke studieschuld, geen uitzicht op een huis of toekomst.
Alles is ook super duur voor die generatie aan het begin van hun carriere.

Maar het komt inderdaad door de smartphone. :')
Óók.
pi_220934747
Nu heb ik zelf drie kinderen en inmiddels twee kleinkinderen. Maar mocht ik nu nog jong zijn zou ik er ivm de kosten, toekomst denk ik ook niet aan beginnen.

Maar ik geniet nu wel van mijn kinderen en zeker nu de klein kinderen.

Wat er mis gaat is dat het allemmaal dames zijn incluis klein kinderen. 😃😃😃😃😃
  maandag 1 juni 2026 @ 10:48:51 #46
33189 RM-rf
1/998001
pi_220934765
quote:
2s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:04 schreef Jippie het volgende:

Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt de stelling dat smartphones een rol spelen. Twee onderzoekers van de Universiteit van Cincinnati vergeleken geboortecijfers met de uitrol van 4G-netwerken in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De vruchtbaarheid daalde het snelst in gebieden waar snel mobiel internet als eerste beschikbaar was.
(...)

Er zou zomaar een kern van waarheid in kunnen zitten.
En weer een dagelijkse uitleg dat "Correlatie geen causatie is"


daadwerkelijk kun je ook met grote zekerheid een onderzoek opstellen waar dan uit blijkt dat in gebieden met meer ooievaars (landelijke gebieden met meer natuur en minder verstedelijkt) het geboortecijfers hoger blijkt te zijn dan in gebieden met minder ooievaars

Dat 'wetenschappelijke onderzoek' over de uitrol van 4G netwerken zal heel goed aangewezen hebben welke gebieden de meest verstedelijkte en qua inkomens beter gesteld... omdat daar de vraag naar mobiele connecties en het gebruik van mobiele telefoons veel hoger is.

Dat wijst vooral op gebieden met een hoger inkomens en meer luxe... en laat allang bekend zijn dat mensen die een beter inkomen hebben en meer luxe, minder nageslacht krijgen.

Het is nog steeds best mogelijk dat die smartphones tot minder geboortes zou leiden... maar dat 'wetenschappelijke onderzoek' dat een correlatie aantoond als 'bewijs' aanvoeren is gewoon nonsens:


[ Bericht 4% gewijzigd door RM-rf op 01-06-2026 15:16:26 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220935597
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 01:22 schreef Spring_Sale het volgende:

[..]
Zwarten, moslims (overal ter wereld maar ook hier in nederland), planten zich wel voort als een razende. Het verschil is dat mensen uit landen met een sterke patriarchale cultuur er nul problemen zijn met de geboortecijfer, inclusief de (orthodoxe) Joodse gemeenschap, de Mormonen en de Amish. Conclusie: het probleem zit hem in het feminisme.
Wat een onzin zeg. Kan je ook maar 1 islamitisch of Afrikaans land noemen waar het kindertal per vrouw niet dalende is?

Afghanistan is ook niet bepaald een baken van feminisme en ook daar zijn de cijfers bijna gehalveerd sinds de jaren 90.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  maandag 1 juni 2026 @ 13:31:54 #48
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220935642
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:55 schreef Cupfighter het volgende:
Los van de smartphone

-partners moeten beide werken om de vaste lasten te kunnen betalen, met een kind gaat dat lastig worden
-ik zou op deze wereld geen kind willen zetten
2 verdieners model zal inderdaad de hoofdreden zijn denk ik.
Daardoor is er zoveel meer stress, vermoeidheid, niemand heeft ergens nog tijd voor of zin in.
pi_220935652
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:31 schreef Zoddie het volgende:

[..]
2 verdieners model zal inderdaad de hoofdreden zijn denk ik.
Daardoor is er zoveel meer stress, vermoeidheid, niemand heeft ergens nog tijd voor of zin in.
We laten ons gelukkig ook steeds minder aanpraten (door de pastoor, of door onze omgeving) dat kinderen nemen een must is of een soort van 'morele' plicht.
pi_220935781
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:34 schreef PurifieR het volgende:

[..]
We laten ons gelukkig ook steeds minder aanpraten (door de pastoor, of door onze omgeving) dat kinderen nemen een must is of een soort van 'morele' plicht.
Tegenover jezelf en elkaar wellicht.

Een matriarchaat zonder moeders kan natuurlijk niet. Je moet wel een doordacht alternatief bieden, nu is de 2e feministische golf misbruikt om twee mensen te laten werken voor dezelfde gezinswoning.

Ik ken weinig mensen met kinderen die zeggen dat ze het allemaal niet waard waren. Voor veel oude mensen zijn hun kinderen en kleinkinderen veruit hun grootste bron van geluk. Ik ben heel erg voor zelfontplooiing maar ook bij de meerderheid van de vrouwen zijn de carrieres nou ook weer niet legendarisch, en ook niet van dien aard dat het niet om een gezin heen zou kunnen.

Waar hebben we het over, 100 jaar werken met zijn tweeen en dan dan er geen 10 jaar partime voor beide partners vanaf om 3 kinderen op te voeden?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 1 juni 2026 @ 14:11:52 #51
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220935825
Een goede smartphone is ook leuker dan een kleuter. Je kunt er echt van alles mee. Zelfs bellen. Zo'n jong kan toch helemaal niks.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220935827
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:
100 jaar werken met zijn tweeen en dan dan er geen 10 jaar partime voor beide partners vanaf om 3 kinderen op te voeden?
Als beide partners gewoon niet op kinderen in hun leven zitten te wachten is daar natuurlijk helemaal niets mis mee, dat is wat ik probeer te zeggen. En dat wordt steeds meer geaccepteerd tegenwoordig.

Ik wil er zelf ook geen, mijn levensgeluk is niet afhankelijk van kinderen in mijn leven hebben. Ik heb er echt helemaal niets mee.
  maandag 1 juni 2026 @ 14:29:09 #53
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220935909
quote:
Beste Angela de Jong,

Nee.

Groetjes
  maandag 1 juni 2026 @ 14:51:27 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220935987
De meeste mensen willen best kinderen volgens mij. Maar men gaat dat niet meer doen als de omstandigheden daarvoor niet ideaal zijn.

Vroeger maakte men kinderen terwijl men in een plaggenhut woonde en beide 60 uur in de week moest werken en de man de vrouw gewoon mishandelde als ze niet deed zoals hij het wilde. Niet omdat dat ideaal was, maar omdat dat moest. We zitten nu in een tijd dat je daarvoor kan passen.

Wel denk ik dat veel (voornamelijk hoogopgeleide) ouders hun kinderen teveel micromanagen waardoor het meer tijd en stress kost dan dat 30 jaar geleden leek. Toen ik op de basisschool zat waren gezinnen met drie of vier kinderen best normaal, en die ouders hadden dan ook nog gewoon vrienden en een leven buiten hun gezin. Die hadden wat meer een lassez faire mentaliteit naar hun kinderen.
pi_220935996
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:51 schreef Hexagon het volgende:
De meeste mensen willen best kinderen volgens mij. Maar men gaat dat niet meer doen als de omstandigheden daarvoor niet ideaal zijn.

Vroeger maakte men kinderen terwijl men in een plaggenhut woonde en beide 60 uur in de week moest werken en de man de vrouw flink stompen gaf als ze niet deed zoals hij het wilde. Niet omdat dat ideaal was, maar omdat dat moest. We zitten nu in een tijd dat je daarvoor kan passen.

Wel denk ik dat veel (voornamelijk hoogopgeleide) ouders hun kinderen teveel micromanagen waardoor het meer tijd en stress kost dan dat 30 jaar geleden leek. Toen ik op de basisschool zat waren gezinnen met drie of vier kinderen best normaal, en die ouders hadden dan ook nog gewoon vrienden en een leven buiten hun gezin. Die hadden wat meer een lassez faire mentaliteit naar hun kinderen.
Hoe hoger de welvaart hoe lager het geboortecijfer. Dat is niet zo heel raar, maar wat er nu speelt is onzekerheid op gebied van wonen, veiligheid en inkomen.

Mensen durven of kunnen het nu gewoon niet.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 14:55:09 #57
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_220936010
Dating apps 10 jaar geleden waren te gek toen ze nog "nieuw" waren. Nu ik eraan terugdenk heb ik gelukkig nog de gouden tijden mogen meemaken qua dates via Tinder of Bumble. Naast kleine avontuurtjes ook een aantal leuke vriendschappen eraan overgehouden.

Nu zijn ze én een algoritmische scam geworden én maatschappij-ontwrichtend. Want als mannen nooit een match krijgen zonder geld uit te geven en vrouwen alleen maar 1x naar rechts hoeven te swipen voor een match, dan doet dat wat met de psyche op een lange termijn.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
  maandag 1 juni 2026 @ 14:55:16 #58
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220936011
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Hoe hoger de welvaart hoe lager het geboortecijfer. Dat is niet zo heel raar, maar wat er nu speelt is onzekerheid op gebied van wonen, veiligheid en inkomen.

Mensen durven of kunnen het nu gewoon niet.
Nouja dat soort onzekerheid was er vroeger ook. Toen maakte men in veel slechtere omstandigheden kinderen omdat dat zo verwacht werd.

Maar dat wil men begrijpelijkerwijs niet meer.
  maandag 1 juni 2026 @ 14:55:50 #59
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220936016
quote:
Kan deze archetype Karen niet eens gewoon 'weg'. De spruitjeslucht is niet te harden van dat mens.

Egoïsme van jongeren,
Vroeger was het beter
Wie wast uw billetjes straks?
Kinderen geven zin aan het leven
Kinderen werken relativerend

We hebben niet bepaald een tekort aan mensen, wel straks aan vreten, energie en een overschot aan troep. We zijn een kakkerlakkenplaag.

Agent Smith had dat maar mooi goed in de smiezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Koekoekmakto op 01-06-2026 15:22:13 ]
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  maandag 1 juni 2026 @ 14:56:36 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220936020
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:55 schreef Flitsbezorger het volgende:
Dating apps 10 jaar geleden waren te gek toen ze nog "nieuw" waren. Nu ik eraan terugdenk heb ik gelukkig nog de gouden tijden mogen meemaken qua dates via Tinder of Bumble. Naast kleine avontuurtjes ook een aantal leuke vriendschappen eraan overgehouden.

Nu zijn ze én een algoritmische scam geworden én maatschappij-ontwrichtend. Want als mannen nooit een match krijgen zonder geld uit te geven en vrouwen alleen maar 1x naar rechts hoeven te swipen voor een match, dan doet dat wat met je psyche.
Er bestaat natuurlijk nog een wereld buiten die apps.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 14:57:15 #61
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_220936023
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Er bestaat natuurlijk nog een wereld buiten die apps.
Vertel het ze maar anno 2026.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
  maandag 1 juni 2026 @ 14:59:58 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220936041
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:57 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Vertel het ze maar anno 2026.
Dat vertel ik inderdaad aan iedereen die loopt te klagen daarover.

Als 30-minner heb je er ook eigenlijk niets op te zoeken.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 15:02:47 #63
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_220936054
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat vertel ik inderdaad aan iedereen die loopt te klagen daarover.

Als 30-minner heb je er ook eigenlijk niets op te zoeken.
Ik loop er niet over te klagen (?). Het topic gaat over smartphones en dalend geboortecijfer. Ik deel alleen mijn ervaringen van 10 jaar geleden versus wat ik nu meekrijg.

Heb gelukkig al jaren geen dating app meer nodig.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
  maandag 1 juni 2026 @ 15:03:10 #64
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220936055
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:55 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]

Wie wast uw billetjes straks?

Dat schuldgevoel dat ze mensen aan probeert te praten, idd.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 15:04:01 #65
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_220936063
Sterker nog: iedere app is een dating app als je een beetje sociaal handig bent. })
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_220936074
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:04 schreef Flitsbezorger het volgende:
Sterker nog: iedere app is een dating app als je een beetje sociaal handig bent. })
Lekker flirten met Geertruida op wordfeud.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2026 15:06:50 ]
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 15:09:32 #67
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_220936119
quote:
9s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Lekker flirten met Geertruida op wordfeud.
Dan ben je echt wel een baas hoor.

Ik voelde mij een pionier toen ik tijdens corona een knappe dame via LinkedIn geregeld had om samen een drankje te gaan doen.

Het bleef niet bij anderhalvemeter.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_220936252
Al sinds het einde van de 19e eeuw is het TFR al aan het dalen. Heel wat complexer dan alleen smartphone.
  maandag 1 juni 2026 @ 16:12:29 #69
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220936421
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:35 schreef Doler12 het volgende:
Al sinds het einde van de 19e eeuw is het TFR al aan het dalen. Heel wat complexer dan alleen smartphone.
Dit klinkt best wel doortastend en geeft mede de verwachting van een helicopterview.

Ik zou zeggen... the floor is yours!
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220936437
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:12 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Als beide partners gewoon niet op kinderen in hun leven zitten te wachten is daar natuurlijk helemaal niets mis mee, dat is wat ik probeer te zeggen. En dat wordt steeds meer geaccepteerd tegenwoordig.

Ik wil er zelf ook geen, mijn levensgeluk is niet afhankelijk van kinderen in mijn leven hebben. Ik heb er echt helemaal niets mee.
Prima, maar het zou wel goed zijn als wel kinderen krijgen de norm was en de sociaal-economische omgeving daarvoor was geoptimaliseerd.

Als ze 15 zijn zijn die kinderen dolblij dat paps en mams het maar druk hebben met hun full time baan ipv met hen. Je kunt toch van 45e tot je 70e het zwaartepunt van je carriere hebben nadat je na je 30e even wat rustiger aan hebt gedaan?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220936445
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:
als wel kinderen krijgen de norm was en de sociaal-economische omgeving daarvoor was geoptimaliseerd.
Dat is dan ook al zo. En er bestaan reeds meer dan genoeg bijslagen en subsidies voor degenen die kinderen nemen.

Maar dat de meesten wel nog kinderen nemen geeft diegenen niet het recht mensen die er géén willen daar op aan te kijken, of ze nog verder financieel uit te zuigen.
pi_220936446
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:48 schreef RM-rf het volgende:

[..]
En weer een dagelijkse uitleg dat "Correlatie geen causatie is"

[ afbeelding ]
daadwerkelijk kun je ook met grote zekerheid een onderzoek opstellen waar dan uit blijkt dat in gebieden met meer ooievaars (landelijke gebieden met meer natuur en minder verstedelijkt) het geboortecijfers hoger blijkt te zijn dan in gebieden met minder ooievaars

Dat 'wetenschappelijke onderzoek' over de uitrol van 4G netwerken zal heel goed aangewezen hebben welke gebieden de meest verstedelijkte en qua inkomens beter gesteld... omdat daar de vraag naar mobiele connecties en het gebruik van mobiele telefoons veel hoger is.

Dat wijst vooral op gebieden met een hoger inkomens en meer luxe... en laat allang bekend zijn dat mensen die een beter inkomen hebben en meer luxe, minder nageslacht krijgen.

Het is nog steeds best mogelijk dat die smartphones tot minder geboortes zou leiden... maar dat 'wetenschappelijke onderzoek' dat een correlatie aantoond als 'bewijs' aanvoeren is gewoon nonsens:
[ afbeelding ]
Klopt, deze correlatie hoort bij de vraag en is niet het antwoord.
De verklaring zal wrs ingewikkeld zijn, mits het niet de straling is van de telefoon die de mensen onvruchtbaar maakt. Dat moet je dus door onderzoek eerst uitsluiten en dan verder onderzoeken.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 1 juni 2026 @ 16:35:46 #73
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220936520
quote:
Lieve Angela, zorg jij dan voor de kut die ik vol mag blaffen?
pindazakje
  maandag 1 juni 2026 @ 16:41:38 #74
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220936548
Misschien zijn die jongeren wel collectief contactgestoorder of contactvermijder geworden en nu te angstig voor een praatje. Plaatje, praatje, daadje. De plaat blijft misschien hangen bij het onderdeel plaatje... (Shorts, doomscrollen enz...)

[ Bericht 6% gewijzigd door Koekoekmakto op 01-06-2026 17:05:42 ]
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220936602
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:55 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Kan deze archetype Karen niet eens gewoon 'weg'. De spruitjeslucht is niet te harden van dat mens.

Idd zeg, niet alleen vanwege dit stukje (vol subjectieve invalshoeken die echter als onwrikbare feiten worden opgedrongen) maar over het algemeen heb ik haar nog nooit op een mening betrapt die het niveau van een kakelende schoolpleinmoeder overstijgt. Hoe en waarom is dit mens ooit in een positie van opiniemaakster ( :') ) gekomen?

quote:
Maar jouw eigen kinderen zich zien ontwikkelen van nukkige pubers tot veelbelovende jongvolwassenen en weten dat jij daar een aandeel in hebt gehad, maakt alles goed.
Ik bedoel maar, mijn probleem is het verder niet hoor (een partner moet ik sowieso niet en over kinderen hoef ik dan niet eens na te denken, wel zo makkelijk) maar er zijn daadwerkelijk mensen die spijt hebben van het ouderschap. Die voelen met name vanwege dit soort als feiten gepresenteerde "wijsheden" vaak een taboe om daarvoor uit te komen.
  maandag 1 juni 2026 @ 17:07:39 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220936699
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:51 schreef Hexagon het volgende:
De meeste mensen willen best kinderen volgens mij. Maar men gaat dat niet meer doen als de omstandigheden daarvoor niet ideaal zijn.

Vroeger maakte men kinderen terwijl men in een plaggenhut woonde en beide 60 uur in de week moest werken en de man de vrouw gewoon mishandelde als ze niet deed zoals hij het wilde. Niet omdat dat ideaal was, maar omdat dat moest. We zitten nu in een tijd dat je daarvoor kan passen.

Wel denk ik dat veel (voornamelijk hoogopgeleide) ouders hun kinderen teveel micromanagen waardoor het meer tijd en stress kost dan dat 30 jaar geleden leek. Toen ik op de basisschool zat waren gezinnen met drie of vier kinderen best normaal, en die ouders hadden dan ook nog gewoon vrienden en een leven buiten hun gezin. Die hadden wat meer een lassez faire mentaliteit naar hun kinderen.
Ligt ook wel aan de omstandigheden. In het dorp met grote huizen waar ik woon hebben veel mensen drie kinderen. Bij mijn vrienden in de straat is het ver over de twee gemiddeld.
Nu is het natuurlijk niet nodig dat ieder kind een eigen kamer heeft, maar normen zijn nu eenmaal verschoven
The End Times are wild
  maandag 1 juni 2026 @ 17:13:22 #77
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220936739
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:07 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nu is het natuurlijk niet nodig dat ieder kind een eigen kamer heeft, maar normen zijn nu eenmaal verschoven
Als ze nog heel jong zijn niet.

Het wordt wel lastig als ze gaan puberen, o.a. om rustig huiswerk te kunnen maken.
pi_220938139
quote:
Geboortecijfer daalt, Raad voor Volksgezondheid en Samenleving: 'We hebben demografisch gezien echt vervanging nodig'

Het geboortecijfer in Nederland blijft dalen. Nieuwe cijfers laten zien dat het gemiddeld aantal kinderen per vrouw in tien jaar tijd is gedaald van 1,71 naar 1,43. "Dit verbaast mij niets", zegt voorzitter van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving Jet Bussemaker in Goedemorgen Nederland op NPO 1.

https://wnl.tv/2026/06/01(...)lijke-omstandigheden
Volgens Bussemaker hebben we 'demografische vervanging' nodig.
pi_220938198
Geboorte cijfers dalen, omdat vrouwen minder snel spontaan zwanger worden en de katolieke kerk minder invloed heeft.

Vrouwen worden minder snel zwanger door voor behoedsmiddelen.

Want er wordt echt niet minder geneukt. En zoals het al vaker in andere topics werd aangehaald. Mensen hebben de keuze, en zien een leven zonder kinderen (meer vrijheid) aantrekkelijker.

Vroeger (meer de 100 jaar terug) was er ook geen vangnet, was grotendeels van de bevolking arm en was men echt niet altijd blij met al die kinderen. sterker nog kinderen werden behandeld als bezit.
pi_220938201
quote:
In zijn rapport suggereert hij dat er een ministerie moet komen dat volledig gericht is op gezinszaken.
Dit klinkt vooral als een onnodige ministerpost die hoogstens leuk is om een CDA'er of CU'er hun aangeboren neiging tot het spelen van domineetje te laten botvieren...

quote:
"Vrouwen willen geen kinderen, omdat de omstandigheden daarvoor niet aantrekkelijk zijn. Dat moet ons aan het denken zetten", stelt ze. "Dingen als de zorg, woningbouw, het onderwijs en ook migratie moeten beter op orde zijn voordat mensen aan kinderen willen beginnen."
....want problemen met zorg, met beschikbare woningen en met migratie slopen veel meer dan enkel gezinsvorming. Ook weer issues trouwens waar stuk voor stuk al jaren voor gewaarschuwd wordt, waar al jarenlang veel te weinig mee gedaan is, wat al jaren belangrijke bronnen zijn voor groeiende onvrede onder burgers, en nu gaat het je zogenaamd allemaal "aan het denken" zetten. Dan weet je het al: ook zo gaat er niet eens in de buurt gekomen worden van een begin van oplossingen, en over een paar jaar zijn de problemen gewoon weer wat groter gegroeid. Top.

[ Bericht 1% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 01-06-2026 20:58:59 ]
pi_220938431
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 20:51 schreef Korenfok het volgende:
Mensen hebben de keuze, en zien een leven zonder kinderen (meer vrijheid) aantrekkelijker.
Precies. Mooie vooruitgang.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 22:15:55 #82
441859 crew  Lenny77
pi_220938615
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:

Je kunt toch van 45e tot je 70e het zwaartepunt van je carriere hebben nadat je na je 30e even wat rustiger aan hebt gedaan?
Geen slecht idee maar dan zal er toch het één en ander moeten veranderen in de bedrijfswereld want nu verwachten ze dat zwaartepunt net in de volle vruchtbare jaren. Mis je dat moment dan kom je er ook niet meer
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 1 juni 2026 @ 23:23:50 #83
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220939121
Het is per definitie onzin om te stellen dat specifiek smartphones en AI de boosdoener zouden zijn, omdat de daling van het geboortecijfer al lang voor het ontstaan van deze technologieën is ingezet. Er is niet één oorzaak voor de dalende geboortecijfers, tenzij je alle redenen gewoon onder het kopje "welvaart" schaart.

Sinds anticonceptie het krijgen van kinderen niet langer onvermijdelijk maakt en we het inkomen hebben om op individueel niveau niet van onze eigen kinderen afhankelijk te zijn, en allerlei dingen kunnen doen die leuker zijn dan Sem zijn vierde poepluier te verschonen en Sofie voor de zestiende keer zeggen dat ze haar boontjes moet opeten, is er een keuze voor persoonlijke vrijheid die er vroeger niet, of in veel mindere mate, was.

Bovendien hadden we vroeger een veel nauwere gemeenschap die collectief zorg draagde voor de opvoeding van, en het letten op kinderen. Nu zijn de ouders 24/7 verantwoordelijk voor het wel en wee en gaan en staan van kinderen, en bij voorkeur doen ze dat zo ver mogelijk bij ons uit de buurt, zodat wij het gekrijs van die kleine schijtwezens niet hoeven aan te horen.

En nee, dat betekent niet dat de bijdrage van sociale media nihil is. Omdat we de hele dag gebombardeerd worden met online meningen en influencers die ons de grootste onzin door de strot duwen, zijn we mislukte ouders omdat we onze kinderen geen bamboe sokken geven, de kleine vorige week in de supermarkt twee volle minuten kwijt waren, we ze appelmoes bij de spruitjes geven omdat ze die dingen anders niet eten, en ze op hun negende nog niet in de kwartfinale van De Beste Vioolspeler van Nederland Kids hebben gestaan (aangenomen dat je natuurlijk een relatie hebt, wat alleen minimaal mogelijk is tussen mensen die in Dubai six figures in de crypto binnenharken en naast hun online wellness-beauty-lijn nog een zakcentje bijverdienen op OnlyFans, want anders ben wel een behoorlijke undateable loser). Maar dat maakt het niet automatisch tot de hoofdoorzaak van het dalende geboortecijfer.
pi_220939157
Politiek is langzaam het idee van vervangingsmigratie aan het normaliseren via de media. Als rechts hierover praat zijn wij 'nazi's'. Als Links of Frans Timmermans erover praat is het ineens ok.

twitter


[ Bericht 5% gewijzigd door Spring_Sale op 01-06-2026 23:55:13 ]
pi_220939195
Tijd voor nog meer asielzoekers dus. Kabinet ruikt hun kans. Bevolking moet blijven groeien.
  maandag 1 juni 2026 @ 23:43:44 #86
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220939208
quote:
Dit is een beetje een vraag uit het caliber:

Fukking schijtboomers, wanneer vertrekken jullie eens uit jullie eengezinswoningen nu de koters gevlogen zijn?
Fukking schijtboomers, wanneer stoppen jullie met dit lands' welvaart leeg te zuigen en het kutter achter te laten dan dat jullie het hebben aangetroffen?
Fukking schijtboomers, wanneer stoppen jullie met alle kansen weg te nemen op een goede toekomst voor de jongeren in NL?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 1 juni 2026 @ 23:45:53 #87
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220939214
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:32 schreef Spring_Sale het volgende:
Politiek is oangzaam het idee van vervangingsmigratie aan het normaliseren via de media. Als rechts hierover praat zijn wij 'nazi's'. Als Links of Frans Timmermans erover praat is het ineens ok.

[ x ]
Wat timmermans zegt is zuiver racisme. Nog van zn eigen volk ook.
Die volkskranter is net zo idioot.
Bussemaker zegt wat het is. Niet zo zeer discriminerend bedoeld. Die anderen? Die wel.

Zuivere blankenhaat.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220939235
Prima toch, er zijn veel te veel mensen en de bevolkingsgroei zal toch ooit moeten stoppen. Hopelijk verspreid dit zich ook nog naar Afrika en Azië.
pi_220939257
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:50 schreef bloodymary1 het volgende:
Prima toch, er zijn veel te veel mensen en de bevolkingsgroei zal toch ooit moeten stoppen. Hopelijk verspreid dit zich ook nog naar Afrika en Azië.
Zwarten en moslims blijven wel rap voortplanten. Dus je kunt hopelijk begrijpen dat dit niet goed voor de blanke Nederlander is die te maken heeft met een alsmaar dalende geboortecijfer.
  maandag 1 juni 2026 @ 23:59:50 #90
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220939266
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:32 schreef Spring_Sale het volgende:
Politiek is oangzaam het idee van vervangingsmigratie aan het normaliseren via de media. Als rechts hierover praat zijn wij 'nazi's'. Als Links of Frans Timmermans erover praat is het ineens ok.
Vervanging is een doodgewone term die binnen de demografie. Het 'vervangingscijfer' geeft aan hoeveel geboorten er tegenover sterfgevallen staan en hoeveel kinderen er nodig zijn om een bevolking in stand te houden. Dat is absoluut niet hetzelfde als wanneer "rechts" het heeft over een doelbewust geplande agenda om een bevolking volledig te vervangen door een andere bevolking.

Dat is een beetje argumentatie van het niveau "Oh, de gemeente mag het hebben over het omleggen van de tramlijn, maar zodra Bolle Jos over omleggen begint, mag het ineens allemaal niet meer."
pi_220939304
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:59 schreef Leshy het volgende:

[..]
Vervanging is een doodgewone term die binnen de demografie. Het 'vervangingscijfer' geeft aan hoeveel geboorten er tegenover sterfgevallen staan en hoeveel kinderen er nodig zijn om een bevolking in stand te houden. Dat is absoluut niet hetzelfde als wanneer "rechts" het heeft over een doelbewust geplande agenda om een bevolking volledig te vervangen door een andere bevolking.

Dat is een beetje argumentatie van het niveau "Oh, de gemeente mag het hebben over het omleggen van de tramlijn, maar zodra Bolle Jos over omleggen begint, mag het ineens allemaal niet meer."
Heb je die quote van Frans Timmermans gelezen. Dus het gebeurt wel degelijk bewust.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 00:07:55 #92
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220939305
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:57 schreef Spring_Sale het volgende:

[..]
Zwarten en moslims blijven wel rap voortplanten. Dus je kunt hopelijk begrijpen dat dit niet goed voor de blanke Nederlander is die te maken heeft met een alsmaar dalende geboortecijfer.
Sowieso niet voor Aarde.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 2 juni 2026 @ 00:38:43 #93
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220939392
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 00:07 schreef Spring_Sale het volgende:
Heb je die quote van Frans Timmermans gelezen. Dus het gebeurt wel degelijk bewust.
Ik heb zojuist gezien wat Frans Timmermans destijds zei, en dat komt (verbazingwekkend genoeg) niet overeen met wat de geschreven tekst stelt.

Timmermans zei in de bewuste toespraak dat diversiteit de onvermijdelijke toekomst is van de mensheid, en dat er geen plek op aarde gaat zijn die niet met diversiteit te maken zal krijgen. Hij stelde dat politici die een monoculturele toekomst voorspellen, liegen op basis van een verleden dat überhaupt nooit heeft bestaan, en dat onze Europese waarden als basis moeten dienen voor hoe we met die diversiteit omgaan; we moeten die niet opgeven in een poging het onvermijdelijke tegen te gaan.

Je mag het uiteraard oneens zijn met Timmermans of beargumenteren waarom de toekomst er volgens jou niet zo uit gaat zien, maar wat hij zei is echt in de verste verte geen "Brussel moet er alles aan doen om monoculturele staten uit te roeien en de multiculturele diversiteit in ieder afzonderlijk land te bespoedigen" of "immigranten dienen ertoe worden aangespoord ook de ‘verst verwijderde plekken van de planeet te bereiken om te garanderen dat er nergens meer homogene samenlevingen blijven bestaan’."
  dinsdag 2 juni 2026 @ 01:55:54 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220939582
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:32 schreef Spring_Sale het volgende:
Politiek is langzaam het idee van vervangingsmigratie aan het normaliseren via de media. Als rechts hierover praat zijn wij 'nazi's'. Als Links of Frans Timmermans erover praat is het ineens ok.

[ x ]
Maar ( uit die tweet) vervanging mag toch wel? Dat doet de vn ook met replacement-migratie.
Alleen om de een of andere reden mag de term omvolking niet omdat die een complot zou suggereren
The End Times are wild
  dinsdag 2 juni 2026 @ 01:58:12 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220939585
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 00:07 schreef Spring_Sale het volgende:

[..]
Heb je die quote van Frans Timmermans gelezen. Dus het gebeurt wel degelijk bewust.
Natuurlijk, er wordt zelfs beleid voor gemaakt. Maar geen complot, dwz: er is in achterkamertjes geen handjeklap gedaan om de autochtone West/Europese bevolking door vervanging uit te roeien.
The End Times are wild
  dinsdag 2 juni 2026 @ 05:28:03 #96
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220939682
Ach, van veel nederlanders is het maar beter dat ze zich niet voortplanten.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 05:53:49 #97
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220939718
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 05:28 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ach, van veel nederlanders is het maar beter dat ze zich niet voortplanten.
Wisten maar meer mensen dat van zichzelf.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 06:03:49 #98
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220939733
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 05:53 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Wisten maar meer mensen dat van zichzelf.
hihaho
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220994221
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:50 schreef bloodymary1 het volgende:
Prima toch, er zijn veel te veel mensen en de bevolkingsgroei zal toch ooit moeten stoppen. Hopelijk verspreid dit zich ook nog naar Afrika en Azië.
In Azië gaat het juist al het hardst. Er zullen eind deze eeuw al honderden miljoenen Chinezen minder zijn en Zuid-Korea is zelfs aan imploderen met een vruchtbaarheidscijfer van 0,8. Dat betekent dat de volgende generatie Zuid-Koreanen ongeveer 38% zal zijn van de huidige generatie. En het gevaarlijke is: het blijft niet bij één generatie.

In de landen met de hoogste vruchtbaarheidscijfers (Afrika) neemt dat cijfer af met 1 per 10 à 15 jaar dus ook daar zullen ze voor een einde van de eeuw naar verwachting zakken onder de vervangingswaarde van 2,1. In Noord-Afrika (Marokko bijvoorbeeld) zitten ze daar al onder.

Wanneer wereldbevolking zal pieken wordt steeds naar voren bijgesteld, nu al in 2055 en als je goed oplet wat er speelt bij Gen Z in de Westerse landen, gaat het nog veel harder dan alle prognoses.

Technologie is een symptoom, niet de oorzaak. Bij volledige keuzevrijheid van vrouwen kiezen die er steeds meer voor om geen moeder te worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door adder op 09-06-2026 14:12:11 ]
  dinsdag 9 juni 2026 @ 15:25:49 #100
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220994635
Bevolkingsdaling is niet het probleem maar een economie die gebaseerd is op groei.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 9 juni 2026 @ 20:39:53 #101
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220996859
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 15:25 schreef ACT-F het volgende:
Bevolkingsdaling is niet het probleem maar een economie die gebaseerd is op groei.
Dit dus.
pi_220998186
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 15:25 schreef ACT-F het volgende:
Bevolkingsdaling is niet het probleem maar een economie die gebaseerd is op groei.
De economie is alleen maar gebaseerd op groei omdat overheden te veel uitgeven en hun schulden moeten dekken met inflatie.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220998615
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:55 schreef Cupfighter het volgende:
Los van de smartphone

-partners moeten beide werken om de vaste lasten te kunnen betalen, met een kind gaat dat lastig worden
-ik zou op deze wereld geen kind willen zetten
Toch kom ik maar weinig mensen tegen die op deze wereld geen kind willen zetten. Doel je op oorlogen en conflicten doelt (die waren in de 20e eeuw veel en veel talrijker en zwaarder), of op de slechte perspectieven op het gebied van energietransitie die niet zal lukken, olie die opraakt, klimaatverandering?
pi_220998625
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:26 schreef jakosi het volgende:

[..]
Toch kom ik maar weinig mensen tegen die op deze wereld geen kind willen zetten. Doel je op oorlogen en conflicten doelt (die waren in de 20e eeuw veel en veel talrijker en zwaarder), of op de slechte perspectieven op het gebied van energietransitie die niet zal lukken, olie die opraakt, klimaatverandering?
Teveel gekken aan de knoppen zoals Trump Putin en Netanyahu en slechte economische vooruitzichten
  woensdag 10 juni 2026 @ 10:17:34 #105
33189 RM-rf
1/998001
pi_220999365
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 15:25 schreef ACT-F het volgende:
Bevolkingsdaling is niet het probleem maar een economie die gebaseerd is op groei.
alhoewel ik het met je eens ben, kun je moeilijk ontkennen dat een snel verouderende bevolking natuurlijk wel een demografisch en praktisch probleem kan vormen, zeker als deze samenleving zelf een verzorgingstaat is welke gefinancierd wordt doordat jongere werknemers sociale premies betalen waarmee dan de ouderdomsuitkeringen van ouderen gefinancierd worden...

De transformatie naar en degrowth-model kent zelf ook behoorlijke risico's, welke veelal samenhangen met deze multinationale lobby-organisaties die zelf de meeste financiele kracht hebben en actief degrowth-model-modellen promoten... maar daaraan ook vaak zelf procedurele implementaties voorstaan die dan erop gebaseerd zijn dat er financiele constructies ontwikkeld worden waarvan veelal zeer vermogende personen of grote multinationale bedrijven zelf weer het meest profiteren (bv de invoering van allerhande belastingen of juist financiele uitstoot-certificaten die dan verhandeld zouden kunnen worden, wat goed bedoeld kan zijn, maar ook een sterk complicerende werking heeft in de praktijk en vooral onoverzichtelijke geldstromen en vaak ook uitgenut kan worden door fraude en misbruik).

Voorlopig zijn er geen werkelijk overtuigende succesvolle voorbeelden uit de geschiedenis van samenlevingen die succesvol teruggegaan zijn naar decentrale, lokale en regeneratieve processen, meer Circulariteit en cooperatie ...
de meest natuurlijke economische ontwikkeling is juist vanuit een situatie waarin die lokale en vaak cooperatieve processen gecentraliseerd worden en concurrerend moeten worden op een national of multinationaal vlak....

Tot nu toe lijkt de enige "succesvolle" methode om zulk een lokalisering, decentralisering en promotie van cooperatieve samenlevingsvormen te promoten, een grote oorlog of zware economische collaps (al dan niet wegens natuurrampen e.d.)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221002486
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:26 schreef jakosi het volgende:

[..]
Toch kom ik maar weinig mensen tegen die op deze wereld geen kind willen zetten. Doel je op oorlogen en conflicten doelt (die waren in de 20e eeuw veel en veel talrijker en zwaarder), of op de slechte perspectieven op het gebied van energietransitie die niet zal lukken, olie die opraakt, klimaatverandering?
Ze zijn er dus steeds meer die geen kinderen nemen. Het steeds lagere geboortecijfer komt daardoor. Het aantal kinderen per gezin blijft namelijk gelijk al heel lang.
pi_221002506
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 15:25 schreef ACT-F het volgende:
Bevolkingsdaling is niet het probleem maar een economie die gebaseerd is op groei.
Bevolkingsdaling an sich is geen probleem, de scheve bevolkingspiramide wel.

Ben met je eens dat ook een groei-economie een probleem is, zeker als die gebaseerd is op schulden. Geen groei, dan lopen die staatsschulden al snel zodanig uit de hand dat landen allerlei vervelende maatregelen moeten gaan treffen, met nog meer schulden tot gevolg bij langdurig uitblijven van die groei.
pi_221002525
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:28 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Teveel gekken aan de knoppen zoals Trump Putin en Netanyahu en slechte economische vooruitzichten
Ik zou ze niet als gekken willen bestempelen. Putin, Khamenei, Xi, Erdogan, Kim Jong-un lijken me een veel groter probleem. Maar goed, niet voor het onderwerp dalend geboortecijfer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')