Als beide partners gewoon niet op kinderen in hun leven zitten te wachten is daar natuurlijk helemaal niets mis mee, dat is wat ik probeer te zeggen. En dat wordt steeds meer geaccepteerd tegenwoordig.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:
100 jaar werken met zijn tweeen en dan dan er geen 10 jaar partime voor beide partners vanaf om 3 kinderen op te voeden?
Beste Angela de Jong,quote:Op maandag 1 juni 2026 14:29 schreef Eightyone het volgende:
Verrek, daar zal je d'r hebben.
https://www.ad.nl/binnenl(...)eren-maken~a6df1b04/
[ link | afbeelding ]
Hoe hoger de welvaart hoe lager het geboortecijfer. Dat is niet zo heel raar, maar wat er nu speelt is onzekerheid op gebied van wonen, veiligheid en inkomen.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:51 schreef Hexagon het volgende:
De meeste mensen willen best kinderen volgens mij. Maar men gaat dat niet meer doen als de omstandigheden daarvoor niet ideaal zijn.
Vroeger maakte men kinderen terwijl men in een plaggenhut woonde en beide 60 uur in de week moest werken en de man de vrouw flink stompen gaf als ze niet deed zoals hij het wilde. Niet omdat dat ideaal was, maar omdat dat moest. We zitten nu in een tijd dat je daarvoor kan passen.
Wel denk ik dat veel (voornamelijk hoogopgeleide) ouders hun kinderen teveel micromanagen waardoor het meer tijd en stress kost dan dat 30 jaar geleden leek. Toen ik op de basisschool zat waren gezinnen met drie of vier kinderen best normaal, en die ouders hadden dan ook nog gewoon vrienden en een leven buiten hun gezin. Die hadden wat meer een lassez faire mentaliteit naar hun kinderen.
Nouja dat soort onzekerheid was er vroeger ook. Toen maakte men in veel slechtere omstandigheden kinderen omdat dat zo verwacht werd.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hoe hoger de welvaart hoe lager het geboortecijfer. Dat is niet zo heel raar, maar wat er nu speelt is onzekerheid op gebied van wonen, veiligheid en inkomen.
Mensen durven of kunnen het nu gewoon niet.
Kan deze archetype Karen niet eens gewoon 'weg'. De spruitjeslucht is niet te harden van dat mens.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:29 schreef Eightyone het volgende:
[ link | afbeelding ]
Er bestaat natuurlijk nog een wereld buiten die apps.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:55 schreef Flitsbezorger het volgende:
Dating apps 10 jaar geleden waren te gek toen ze nog "nieuw" waren. Nu ik eraan terugdenk heb ik gelukkig nog de gouden tijden mogen meemaken qua dates via Tinder of Bumble. Naast kleine avontuurtjes ook een aantal leuke vriendschappen eraan overgehouden.
Nu zijn ze én een algoritmische scam geworden én maatschappij-ontwrichtend. Want als mannen nooit een match krijgen zonder geld uit te geven en vrouwen alleen maar 1x naar rechts hoeven te swipen voor een match, dan doet dat wat met je psyche.
Vertel het ze maar anno 2026.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er bestaat natuurlijk nog een wereld buiten die apps.
Dat vertel ik inderdaad aan iedereen die loopt te klagen daarover.quote:
Ik loop er niet over te klagen (?). Het topic gaat over smartphones en dalend geboortecijfer. Ik deel alleen mijn ervaringen van 10 jaar geleden versus wat ik nu meekrijg.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat vertel ik inderdaad aan iedereen die loopt te klagen daarover.
Als 30-minner heb je er ook eigenlijk niets op te zoeken.
Lekker flirten met Geertruida op wordfeud.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:04 schreef Flitsbezorger het volgende:
Sterker nog: iedere app is een dating app als je een beetje sociaal handig bent.
Dan ben je echt wel een baas hoor.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Lekker flirten met Geertruida op wordfeud.
Dit klinkt best wel doortastend en geeft mede de verwachting van een helicopterview.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:35 schreef Doler12 het volgende:
Al sinds het einde van de 19e eeuw is het TFR al aan het dalen. Heel wat complexer dan alleen smartphone.
Prima, maar het zou wel goed zijn als wel kinderen krijgen de norm was en de sociaal-economische omgeving daarvoor was geoptimaliseerd.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:12 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Als beide partners gewoon niet op kinderen in hun leven zitten te wachten is daar natuurlijk helemaal niets mis mee, dat is wat ik probeer te zeggen. En dat wordt steeds meer geaccepteerd tegenwoordig.
Ik wil er zelf ook geen, mijn levensgeluk is niet afhankelijk van kinderen in mijn leven hebben. Ik heb er echt helemaal niets mee.
Dat is dan ook al zo. En er bestaan reeds meer dan genoeg bijslagen en subsidies voor degenen die kinderen nemen.quote:Op maandag 1 juni 2026 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:
als wel kinderen krijgen de norm was en de sociaal-economische omgeving daarvoor was geoptimaliseerd.
Klopt, deze correlatie hoort bij de vraag en is niet het antwoord.quote:Op maandag 1 juni 2026 10:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
En weer een dagelijkse uitleg dat "Correlatie geen causatie is"
[ afbeelding ]
daadwerkelijk kun je ook met grote zekerheid een onderzoek opstellen waar dan uit blijkt dat in gebieden met meer ooievaars (landelijke gebieden met meer natuur en minder verstedelijkt) het geboortecijfers hoger blijkt te zijn dan in gebieden met minder ooievaars
Dat 'wetenschappelijke onderzoek' over de uitrol van 4G netwerken zal heel goed aangewezen hebben welke gebieden de meest verstedelijkte en qua inkomens beter gesteld... omdat daar de vraag naar mobiele connecties en het gebruik van mobiele telefoons veel hoger is.
Dat wijst vooral op gebieden met een hoger inkomens en meer luxe... en laat allang bekend zijn dat mensen die een beter inkomen hebben en meer luxe, minder nageslacht krijgen.
Het is nog steeds best mogelijk dat die smartphones tot minder geboortes zou leiden... maar dat 'wetenschappelijke onderzoek' dat een correlatie aantoond als 'bewijs' aanvoeren is gewoon nonsens:
[ afbeelding ]
Lieve Angela, zorg jij dan voor de kut die ik vol mag blaffen?quote:Op maandag 1 juni 2026 14:29 schreef Eightyone het volgende:
[ link | afbeelding ]
Idd zeg, niet alleen vanwege dit stukje (vol subjectieve invalshoeken die echter als onwrikbare feiten worden opgedrongen) maar over het algemeen heb ik haar nog nooit op een mening betrapt die het niveau van een kakelende schoolpleinmoeder overstijgt. Hoe en waarom is dit mens ooit in een positie van opiniemaakster (quote:Op maandag 1 juni 2026 14:55 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Kan deze archetype Karen niet eens gewoon 'weg'. De spruitjeslucht is niet te harden van dat mens.
Ik bedoel maar, mijn probleem is het verder niet hoor (een partner moet ik sowieso niet en over kinderen hoef ik dan niet eens na te denken, wel zo makkelijk) maar er zijn daadwerkelijk mensen die spijt hebben van het ouderschap. Die voelen met name vanwege dit soort als feiten gepresenteerde "wijsheden" vaak een taboe om daarvoor uit te komen.quote:Maar jouw eigen kinderen zich zien ontwikkelen van nukkige pubers tot veelbelovende jongvolwassenen en weten dat jij daar een aandeel in hebt gehad, maakt alles goed.
Ligt ook wel aan de omstandigheden. In het dorp met grote huizen waar ik woon hebben veel mensen drie kinderen. Bij mijn vrienden in de straat is het ver over de twee gemiddeld.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:51 schreef Hexagon het volgende:
De meeste mensen willen best kinderen volgens mij. Maar men gaat dat niet meer doen als de omstandigheden daarvoor niet ideaal zijn.
Vroeger maakte men kinderen terwijl men in een plaggenhut woonde en beide 60 uur in de week moest werken en de man de vrouw gewoon mishandelde als ze niet deed zoals hij het wilde. Niet omdat dat ideaal was, maar omdat dat moest. We zitten nu in een tijd dat je daarvoor kan passen.
Wel denk ik dat veel (voornamelijk hoogopgeleide) ouders hun kinderen teveel micromanagen waardoor het meer tijd en stress kost dan dat 30 jaar geleden leek. Toen ik op de basisschool zat waren gezinnen met drie of vier kinderen best normaal, en die ouders hadden dan ook nog gewoon vrienden en een leven buiten hun gezin. Die hadden wat meer een lassez faire mentaliteit naar hun kinderen.
Als ze nog heel jong zijn niet.quote:Op maandag 1 juni 2026 17:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu is het natuurlijk niet nodig dat ieder kind een eigen kamer heeft, maar normen zijn nu eenmaal verschoven
Volgens Bussemaker hebben we 'demografische vervanging' nodig.quote:Geboortecijfer daalt, Raad voor Volksgezondheid en Samenleving: 'We hebben demografisch gezien echt vervanging nodig'
Het geboortecijfer in Nederland blijft dalen. Nieuwe cijfers laten zien dat het gemiddeld aantal kinderen per vrouw in tien jaar tijd is gedaald van 1,71 naar 1,43. "Dit verbaast mij niets", zegt voorzitter van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving Jet Bussemaker in Goedemorgen Nederland op NPO 1.
https://wnl.tv/2026/06/01(...)lijke-omstandigheden
Dit klinkt vooral als een onnodige ministerpost die hoogstens leuk is om een CDA'er of CU'er hun aangeboren neiging tot het spelen van domineetje te laten botvieren...quote:In zijn rapport suggereert hij dat er een ministerie moet komen dat volledig gericht is op gezinszaken.
....want problemen met zorg, met beschikbare woningen en met migratie slopen veel meer dan enkel gezinsvorming. Ook weer issues trouwens waar stuk voor stuk al jaren voor gewaarschuwd wordt, waar al jarenlang veel te weinig mee gedaan is, wat al jaren belangrijke bronnen zijn voor groeiende onvrede onder burgers, en nu gaat het je zogenaamd allemaal "aan het denken" zetten. Dan weet je het al: ook zo gaat er niet eens in de buurt gekomen worden van een begin van oplossingen, en over een paar jaar zijn de problemen gewoon weer wat groter gegroeid. Top.quote:"Vrouwen willen geen kinderen, omdat de omstandigheden daarvoor niet aantrekkelijk zijn. Dat moet ons aan het denken zetten", stelt ze. "Dingen als de zorg, woningbouw, het onderwijs en ook migratie moeten beter op orde zijn voordat mensen aan kinderen willen beginnen."
Precies. Mooie vooruitgang.quote:Op maandag 1 juni 2026 20:51 schreef Korenfok het volgende:
Mensen hebben de keuze, en zien een leven zonder kinderen (meer vrijheid) aantrekkelijker.
Geen slecht idee maar dan zal er toch het één en ander moeten veranderen in de bedrijfswereld want nu verwachten ze dat zwaartepunt net in de volle vruchtbare jaren. Mis je dat moment dan kom je er ook niet meerquote:Op maandag 1 juni 2026 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Je kunt toch van 45e tot je 70e het zwaartepunt van je carriere hebben nadat je na je 30e even wat rustiger aan hebt gedaan?
Dit is een beetje een vraag uit het caliber:quote:Op maandag 1 juni 2026 14:29 schreef Eightyone het volgende:
[ link | afbeelding ]
Wat timmermans zegt is zuiver racisme. Nog van zn eigen volk ook.quote:Op maandag 1 juni 2026 23:32 schreef Spring_Sale het volgende:
Politiek is oangzaam het idee van vervangingsmigratie aan het normaliseren via de media. Als rechts hierover praat zijn wij 'nazi's'. Als Links of Frans Timmermans erover praat is het ineens ok.
[ x ]
Zwarten en moslims blijven wel rap voortplanten. Dus je kunt hopelijk begrijpen dat dit niet goed voor de blanke Nederlander is die te maken heeft met een alsmaar dalende geboortecijfer.quote:Op maandag 1 juni 2026 23:50 schreef bloodymary1 het volgende:
Prima toch, er zijn veel te veel mensen en de bevolkingsgroei zal toch ooit moeten stoppen. Hopelijk verspreid dit zich ook nog naar Afrika en Azië.
Vervanging is een doodgewone term die binnen de demografie. Het 'vervangingscijfer' geeft aan hoeveel geboorten er tegenover sterfgevallen staan en hoeveel kinderen er nodig zijn om een bevolking in stand te houden. Dat is absoluut niet hetzelfde als wanneer "rechts" het heeft over een doelbewust geplande agenda om een bevolking volledig te vervangen door een andere bevolking.quote:Op maandag 1 juni 2026 23:32 schreef Spring_Sale het volgende:
Politiek is oangzaam het idee van vervangingsmigratie aan het normaliseren via de media. Als rechts hierover praat zijn wij 'nazi's'. Als Links of Frans Timmermans erover praat is het ineens ok.
Heb je die quote van Frans Timmermans gelezen. Dus het gebeurt wel degelijk bewust.quote:Op maandag 1 juni 2026 23:59 schreef Leshy het volgende:
[..]
Vervanging is een doodgewone term die binnen de demografie. Het 'vervangingscijfer' geeft aan hoeveel geboorten er tegenover sterfgevallen staan en hoeveel kinderen er nodig zijn om een bevolking in stand te houden. Dat is absoluut niet hetzelfde als wanneer "rechts" het heeft over een doelbewust geplande agenda om een bevolking volledig te vervangen door een andere bevolking.
Dat is een beetje argumentatie van het niveau "Oh, de gemeente mag het hebben over het omleggen van de tramlijn, maar zodra Bolle Jos over omleggen begint, mag het ineens allemaal niet meer."
Sowieso niet voor Aarde.quote:Op maandag 1 juni 2026 23:57 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Zwarten en moslims blijven wel rap voortplanten. Dus je kunt hopelijk begrijpen dat dit niet goed voor de blanke Nederlander is die te maken heeft met een alsmaar dalende geboortecijfer.
Ik heb zojuist gezien wat Frans Timmermans destijds zei, en dat komt (verbazingwekkend genoeg) niet overeen met wat de geschreven tekst stelt.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 00:07 schreef Spring_Sale het volgende:
Heb je die quote van Frans Timmermans gelezen. Dus het gebeurt wel degelijk bewust.
Maar ( uit die tweet) vervanging mag toch wel? Dat doet de vn ook met replacement-migratie.quote:Op maandag 1 juni 2026 23:32 schreef Spring_Sale het volgende:
Politiek is langzaam het idee van vervangingsmigratie aan het normaliseren via de media. Als rechts hierover praat zijn wij 'nazi's'. Als Links of Frans Timmermans erover praat is het ineens ok.
[ x ]
Natuurlijk, er wordt zelfs beleid voor gemaakt. Maar geen complot, dwz: er is in achterkamertjes geen handjeklap gedaan om de autochtone West/Europese bevolking door vervanging uit te roeien.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 00:07 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Heb je die quote van Frans Timmermans gelezen. Dus het gebeurt wel degelijk bewust.
Wisten maar meer mensen dat van zichzelf.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 05:28 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ach, van veel nederlanders is het maar beter dat ze zich niet voortplanten.
hihahoquote:Op dinsdag 2 juni 2026 05:53 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Wisten maar meer mensen dat van zichzelf.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |