abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 31 mei 2026 @ 19:04:43 #1
485843 crew  Jippie
pi_220930993
Het wereldwijde geboortecijfer daalt sneller dan wetenschappers hadden voorspeld, en steeds meer onderzoekers wijzen naar smartphones en sociale media als medeoorzaak. AI-onderzoeker Connor Leahy stelt in een viraal interview met de Duitse omroep DW dat technologie een directe rol speelt in het teruglopende geboortecijfer. De oorzaken zijn complex, maar de digitale leefwereld staat steeds vaker centraal.

Geboortecijfer daalt sneller dan verwacht
Het geboortecijfer daalde nog nooit zo hard als nu, zo blijkt uit een recent rapport van de Verenigde Naties. Waar de VN in 2017 nog uitging van een geleidelijke daling, laten de meest recente ramingen een beduidend snellere terugval zien richting 2,1 kinderen per vrouw — het minimale niveau voor bevolkingsstabiliteit.

Uit een enquête van het VN-Bevolkingsfonds UNFPA blijkt dat één op de vijf ondervraagden minder of geen kinderen wil vanwege de groeiende mondiale problematiek. Bijna 40 procent geeft aan dat financiële onzekerheid invloed heeft op de gezinsplanning.

"Mijn antwoord is technologie"
AI-onderzoeker en mede-oprichter van EleutherAI Connor Leahy trekt in een interview met DW een opvallende conclusie. Zijn verklaring voor het dalende geboortecijfer is helder: "Mijn antwoord is technologie. Mijn antwoord is sociale media. Mijn antwoord is AI."

Leahy ziet in zijn directe omgeving het bewijs: onder zijn vrienden heeft vrijwel niemand kinderen. Hij beschouwt de digitale omgeving als een systeem dat menselijke verbinding en voortplanting ondermijnt.

Smartphones veranderen hoe jongeren elkaar ontmoeten
Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt de stelling dat smartphones een rol spelen. Twee onderzoekers van de Universiteit van Cincinnati vergeleken geboortecijfers met de uitrol van 4G-netwerken in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De vruchtbaarheid daalde het snelst in gebieden waar snel mobiel internet als eerste beschikbaar was.

Smartphonegebruik heeft de manier waarop jongeren contact maken sterk veranderd: mensen ontmoeten elkaar minder vaak fysiek, wat leidt tot minder relaties. Dezelfde daling die vanaf 2007 in de VS en het VK zichtbaar werd, dook later ook op in Polen, Frankrijk, Mexico en Afrikaanse landen met van oudsher hoge geboortecijfers — telkens samenvallend met de introductie van mobiel internet.

Woningmarkt en onzekerheid spelen ook mee
Technologie is niet de enige verklarende factor. In Nederland, waar het gemiddelde geboortecijfer net onder de 1,5 ligt, toonde demograaf Daniël van Wijk aan dat geboortecijfers sneller dalen in regio's met sterk stijgende huizenprijzen.

Het VN-rapport noemt ook de zogeheten 'child penalty' — waarbij het inkomen van vrouwen sterk daalt na de geboorte van het eerste kind — en een gebrek aan betaalbare kinderopvang als belangrijke oorzaken. Het fonds waarschuwt dat simpele bonussen of fiscale voordelen ineffectief zijn zolang structurele problemen niet worden aangepakt.

Bron

Bekijk deze YouTube-video

Er zou zomaar een kern van waarheid in kunnen zitten.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:10:24 #2
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220931045
Zal mede een rol spelen, maar ik denk dat tekort aan betaalbare woningen en de steeds hogere kosten qua levensonderhoud een veel grotere rol spelen, waarom mensen steeds minder en steeds later aan kinderen beginnen.
En tel daarbij de sombere toekomstperspectieven bij op, door klimaatverandering, talloze oorlogen en conflicten en economische crisissen.

Dat speelt niet alleen in Nederland, integendeel, in steeds meer landen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220931114
quote:
AI-onderzoeker en mede-oprichter van EleutherAI Connor Leahy trekt in een interview met DW een opvallende conclusie. Zijn verklaring voor het dalende geboortecijfer is helder: "Mijn antwoord is technologie. Mijn antwoord is sociale media. Mijn antwoord is AI."
Ja, deze meneer heeft er vast geen baat bij om dat als oplossing voor te stellen.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:18:19 #4
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220931115

Oh leuk dat deze incel nu ook fok! heeft bereikt. Deze man verwijt alles aan technologie dat hij nog geen vrouw en kinderen heeft en nog maagd is. En zijn nerd vrienden ook niet dus dan moet het wel zo zijn.

Als deze man nou eens in de spiegel leert kijken.
Verzorg jezelf, ga naar de gym, creeer wat charisma en leer eens met een vrouw te praten. Wellicht lukt het dan eens.

Tuurlijk het geboortecijfer neemt af. Maar dat heeft alles te maken met hoge vaste lasten, een veeleisende maatschappij waarin sociale zekerheden in rap tempo worden afgebroken. En mensen simpelweg niet meer de energie voor kinderen hebben.

Niet omdat men 24/7 op een smartphone zit.
pi_220931141
quote:
Twee onderzoekers van de Universiteit van Cincinnati vergeleken geboortecijfers met de uitrol van 4G-netwerken in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De vruchtbaarheid daalde het snelst in gebieden waar snel mobiel internet als eerste beschikbaar was.
Opzich hoeft dit toch niet zo direct met elkaar verband te houden? Als je bijvoorbeeld die netwerken eerst uitrolt in verstedelijkte gebieden waar basiszaken als woningen amper beschikbaar en betaalbaar zijn, ligt de oorzaak toch echt niet bij die 4G.
pi_220931151
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:18 schreef RamboDirk het volgende:
Maar dat heeft alles te maken met hoge vaste lasten, een veeleisende maatschappij waarin sociale zekerheden in rap tempo worden afgebroken. En mensen simpelweg niet meer de energie voor kinderen hebben.
Het wordt ook steeds meer door de 'samenleving' geaccepteerd dat mensen gewoon geen kinderen willen.

Niet dat de 'samenleving' daar uberhaupt iets over te zeggen heeft, maar goed.
pi_220931161
Volgens mij klopt dit niet, overal waar ik kijk zie ik zwangere vrouwen.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:32:46 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220931305
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:18 schreef RamboDirk het volgende:
En mensen simpelweg niet meer de energie voor kinderen hebben.
Dat komt deels wel degelijk door smarthpones.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:36:13 #9
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220931345
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:32 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat komt deels wel degelijk door smarthpones.
vertel.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:42:10 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220931376
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:36 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
vertel.
Het slurpt namelijk energie.
social media zoals whatsapp, groot deel van de dag naar een scherm kijken. Dat zorgt constant voor prikkels. Het wekt stress op en men raakt daar door overbelast.

Je kunt dan natuurlijk eenvoudig zeggen van, "gewoon geen social media meer gebruiken" "Gooi gewoon je telefoon weg". Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen zijn er aan verslaafd. En de vooral de jonge generatie heeft dat ding als een soort navelstreng aan het lichaam zitten. Die gooien bewijze van nog liever hun eigen moeder bij het grof vuil dan hun smartphone.
pi_220931378
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:10 schreef StateOfMind het volgende:
Zal mede een rol spelen, maar ik denk dat tekort aan betaalbare woningen en de steeds hogere kosten qua levensonderhoud een veel grotere rol spelen, waarom mensen steeds minder en steeds later aan kinderen beginnen.
En tel daarbij de sombere toekomstperspectieven bij op, door klimaatverandering, talloze oorlogen en conflicten en economische crisissen.

Dat speelt niet alleen in Nederland, integendeel, in steeds meer landen.
Gok dat het ook de levensstandaard is, men heeft op hun 20e nog heen behoefte om een gezin of uberhaupt een relatie te beginnen (los van de woningnood) omdat ze oa eerst nog een wereldreisje hier en daar willen maken
  zondag 31 mei 2026 @ 19:50:15 #12
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220931459
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
social media zoals whatsapp, groot deel van de dag naar een scherm kijken. Dat zorgt constant voor prikkels. Het wekt stress op en men raakt daar door overbelast.

Je kunt dan natuurlijk eenvoudig zeggen van, "gewoon geen social media meer gebruiken" "Gooi gewoon je telefoon weg". Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen zijn er aan verslaafd. En de vooral de jonge generatie heeft dat ding als een soort navelstreng aan het lichaam zitten. Die gooien bewijze van nog liever hun eigen moeder bij het grof vuil dan hun smartphone.
We hebben het hier niet over tieners.
We hebben het hier over mensen als Connor Leahy, 29. Eind twintigers, begin dertigers die helemaal geen tijd hebben om zoveel op de socials te zitten. Want werk werk werk, carriere, carriere, carriere.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:51:57 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220931475
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:50 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
We hebben het hier niet over tieners.
We hebben het hier over mensen als Connor Leahy, 29. Eind twintigers, begin dertigers die helemaal geen tijd hebben om zoveel op de socials te zitten. Want werk werk werk, carriere, carriere, carriere.
Is een probleem van alle leeftijden. Maar bij tieners zal het het ergste zijn.
pi_220931549
Individualisering
Hedonisme
Vrouwen en carrières
Social media
Dating apps
Kennis
Rijkdom
Atheïsme

Doei!
  zondag 31 mei 2026 @ 20:06:50 #15
437160 Fietsenrek
Ondertitel
pi_220931601
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ook is het in de samenleving verweven. Bankzaken? Mobiel. Contacten? Mobiel. Even iets opzoeken? Mobiel. Roosters? Mobiel. Dataverbruik? Mobiel. Enz enz. Al zou je terugwillen, wordt het lastig.
Ik zie wel een markt in domme smartphones waar nu al een aantal tech bedrijven mee bezig zijn. Functioneel voor dagelijks gebruik, te onhandig om continu naar te willen grijpen.
pi_220931713
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:59 schreef Cockwhale het volgende:
Individualisering
Hedonisme
Vrouwen en carrières
Social media
Dating apps
Kennis
Rijkdom
Atheïsme

Doei!
Allemaal niets mis mee wat mij betreft :)
  zondag 31 mei 2026 @ 20:26:16 #17
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220931756
Hoe verkeerd moet je een zoogdier behandelen dat het uiteindelijk gewoon weigert om voort te planten?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_220931949
Los van de smartphone

-partners moeten beide werken om de vaste lasten te kunnen betalen, met een kind gaat dat lastig worden
-ik zou op deze wereld geen kind willen zetten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')