Het wereldwijde geboortecijfer daalt sneller dan wetenschappers hadden voorspeld, en steeds meer onderzoekers wijzen naar
smartphones en sociale media als medeoorzaak. AI-onderzoeker Connor Leahy stelt in een viraal interview met de Duitse omroep DW dat technologie een directe rol speelt in het teruglopende geboortecijfer. De oorzaken zijn complex, maar de digitale leefwereld staat steeds vaker centraal.
Geboortecijfer daalt sneller dan verwacht
Het geboortecijfer daalde nog nooit zo hard als nu, zo blijkt uit een recent rapport van de Verenigde Naties. Waar de VN in 2017 nog uitging van een geleidelijke daling, laten de meest recente ramingen een beduidend snellere terugval zien richting 2,1 kinderen per vrouw — het minimale niveau voor bevolkingsstabiliteit.
Uit een enquête van het VN-Bevolkingsfonds UNFPA blijkt dat één op de vijf ondervraagden minder of geen kinderen wil vanwege de groeiende mondiale problematiek. Bijna 40 procent geeft aan dat financiële onzekerheid invloed heeft op de gezinsplanning.
"Mijn antwoord is technologie"
AI-onderzoeker en mede-oprichter van EleutherAI Connor Leahy trekt in een interview met DW een opvallende conclusie. Zijn verklaring voor het dalende geboortecijfer is helder: "Mijn antwoord is technologie. Mijn antwoord is sociale media. Mijn antwoord is AI."
Leahy ziet in zijn directe omgeving het bewijs: onder zijn vrienden heeft vrijwel niemand kinderen. Hij beschouwt de digitale omgeving als een systeem dat menselijke verbinding en voortplanting ondermijnt.
Smartphones veranderen hoe jongeren elkaar ontmoeten
Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt de stelling dat
smartphones een rol spelen. Twee onderzoekers van de Universiteit van Cincinnati vergeleken geboortecijfers met de uitrol van 4G-netwerken in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De vruchtbaarheid daalde het snelst in gebieden waar snel mobiel internet als eerste beschikbaar was.
Smartphonegebruik heeft de manier waarop jongeren contact maken sterk veranderd: mensen ontmoeten elkaar minder vaak fysiek, wat leidt tot minder relaties. Dezelfde daling die vanaf 2007 in de VS en het VK zichtbaar werd, dook later ook op in Polen, Frankrijk, Mexico en Afrikaanse landen met van oudsher hoge geboortecijfers — telkens samenvallend met de introductie van mobiel internet.
Woningmarkt en onzekerheid spelen ook mee
Technologie is niet de enige verklarende factor. In Nederland, waar het gemiddelde geboortecijfer net onder de 1,5 ligt, toonde demograaf Daniël van Wijk aan dat geboortecijfers sneller dalen in regio's met sterk stijgende huizenprijzen.
Het VN-rapport noemt ook de zogeheten 'child penalty' — waarbij het inkomen van vrouwen sterk daalt na de geboorte van het eerste kind — en een gebrek aan betaalbare kinderopvang als belangrijke oorzaken. Het fonds waarschuwt dat simpele bonussen of fiscale voordelen ineffectief zijn zolang structurele problemen niet worden aangepakt.
BronBekijk deze YouTube-videoEr zou zomaar een kern van waarheid in kunnen zitten.