abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 juni 2026 @ 20:39:53 #101
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220996859
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 15:25 schreef ACT-F het volgende:
Bevolkingsdaling is niet het probleem maar een economie die gebaseerd is op groei.
Dit dus.
pi_220998186
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 15:25 schreef ACT-F het volgende:
Bevolkingsdaling is niet het probleem maar een economie die gebaseerd is op groei.
De economie is alleen maar gebaseerd op groei omdat overheden te veel uitgeven en hun schulden moeten dekken met inflatie.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220998615
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:55 schreef Cupfighter het volgende:
Los van de smartphone

-partners moeten beide werken om de vaste lasten te kunnen betalen, met een kind gaat dat lastig worden
-ik zou op deze wereld geen kind willen zetten
Toch kom ik maar weinig mensen tegen die op deze wereld geen kind willen zetten. Doel je op oorlogen en conflicten doelt (die waren in de 20e eeuw veel en veel talrijker en zwaarder), of op de slechte perspectieven op het gebied van energietransitie die niet zal lukken, olie die opraakt, klimaatverandering?
pi_220998625
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:26 schreef jakosi het volgende:

[..]
Toch kom ik maar weinig mensen tegen die op deze wereld geen kind willen zetten. Doel je op oorlogen en conflicten doelt (die waren in de 20e eeuw veel en veel talrijker en zwaarder), of op de slechte perspectieven op het gebied van energietransitie die niet zal lukken, olie die opraakt, klimaatverandering?
Teveel gekken aan de knoppen zoals Trump Putin en Netanyahu en slechte economische vooruitzichten
  woensdag 10 juni 2026 @ 10:17:34 #105
33189 RM-rf
1/998001
pi_220999365
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 15:25 schreef ACT-F het volgende:
Bevolkingsdaling is niet het probleem maar een economie die gebaseerd is op groei.
alhoewel ik het met je eens ben, kun je moeilijk ontkennen dat een snel verouderende bevolking natuurlijk wel een demografisch en praktisch probleem kan vormen, zeker als deze samenleving zelf een verzorgingstaat is welke gefinancierd wordt doordat jongere werknemers sociale premies betalen waarmee dan de ouderdomsuitkeringen van ouderen gefinancierd worden...

De transformatie naar en degrowth-model kent zelf ook behoorlijke risico's, welke veelal samenhangen met deze multinationale lobby-organisaties die zelf de meeste financiele kracht hebben en actief degrowth-model-modellen promoten... maar daaraan ook vaak zelf procedurele implementaties voorstaan die dan erop gebaseerd zijn dat er financiele constructies ontwikkeld worden waarvan veelal zeer vermogende personen of grote multinationale bedrijven zelf weer het meest profiteren (bv de invoering van allerhande belastingen of juist financiele uitstoot-certificaten die dan verhandeld zouden kunnen worden, wat goed bedoeld kan zijn, maar ook een sterk complicerende werking heeft in de praktijk en vooral onoverzichtelijke geldstromen en vaak ook uitgenut kan worden door fraude en misbruik).

Voorlopig zijn er geen werkelijk overtuigende succesvolle voorbeelden uit de geschiedenis van samenlevingen die succesvol teruggegaan zijn naar decentrale, lokale en regeneratieve processen, meer Circulariteit en cooperatie ...
de meest natuurlijke economische ontwikkeling is juist vanuit een situatie waarin die lokale en vaak cooperatieve processen gecentraliseerd worden en concurrerend moeten worden op een national of multinationaal vlak....

Tot nu toe lijkt de enige "succesvolle" methode om zulk een lokalisering, decentralisering en promotie van cooperatieve samenlevingsvormen te promoten, een grote oorlog of zware economische collaps (al dan niet wegens natuurrampen e.d.)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221002486
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:26 schreef jakosi het volgende:

[..]
Toch kom ik maar weinig mensen tegen die op deze wereld geen kind willen zetten. Doel je op oorlogen en conflicten doelt (die waren in de 20e eeuw veel en veel talrijker en zwaarder), of op de slechte perspectieven op het gebied van energietransitie die niet zal lukken, olie die opraakt, klimaatverandering?
Ze zijn er dus steeds meer die geen kinderen nemen. Het steeds lagere geboortecijfer komt daardoor. Het aantal kinderen per gezin blijft namelijk gelijk al heel lang.
pi_221002506
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 15:25 schreef ACT-F het volgende:
Bevolkingsdaling is niet het probleem maar een economie die gebaseerd is op groei.
Bevolkingsdaling an sich is geen probleem, de scheve bevolkingspiramide wel.

Ben met je eens dat ook een groei-economie een probleem is, zeker als die gebaseerd is op schulden. Geen groei, dan lopen die staatsschulden al snel zodanig uit de hand dat landen allerlei vervelende maatregelen moeten gaan treffen, met nog meer schulden tot gevolg bij langdurig uitblijven van die groei.
pi_221002525
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:28 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Teveel gekken aan de knoppen zoals Trump Putin en Netanyahu en slechte economische vooruitzichten
Ik zou ze niet als gekken willen bestempelen. Putin, Khamenei, Xi, Erdogan, Kim Jong-un lijken me een veel groter probleem. Maar goed, niet voor het onderwerp dalend geboortecijfer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')