Waarom ben je tegen?quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:43 schreef Bargehassus het volgende:
Absoluut tegen een NEXIT.
Maar voorlopig ook geen uitbreiding van de EU. Laten we binnen de EU eerst maar eens onze eigen zaakjes op orde krijgen.
Denk je dat handel drijven buiten de EU niet meer mogelijk is?quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:09 schreef Cupfighter het volgende:
Tegen, we zijn een land dat het moet hebben van de handel, met een Nexit snij je jezelf dan in de vingers
Ik denk dat het lastiger gaat wordenquote:Op donderdag 14 mei 2026 13:09 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Denk je dat handel drijven buiten de EU niet meer mogelijk is?
Ik denk dat Europa vooral niet om Nederland heen kan. Onze economisch strategische ligging zal altijd in ons voordeel werken.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:10 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik denk dat het lastiger gaat worden
Engeland is er ook niet echt op vooruit gegaan met de Brexitquote:Op donderdag 14 mei 2026 13:18 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik denk dat Europa vooral niet om Nederland heen kan. Onze economisch strategische ligging zal altijd in ons voordeel werken.
Ik ben van mening dat de EU Nederland meer nodig heeft dan andersom.
Dat zou zomaar kunnen, maar dan nog heb je als Nederland weinig op het geopolitieke toneel te vertellen. Met de EU heb je wel die mogelijkheid.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:18 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik denk dat Europa vooral niet om Nederland heen kan. Onze economisch strategische ligging zal altijd in ons voordeel werken.
Dat wordt gezegd.. ik denk dat het wel meevalt.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:19 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Engeland is er ook niet echt op vooruit gegaan met de Brexit
Nederland heeft juist steeds minder te vertellen door de EU.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:27 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dat zou zomaar kunnen, maar dan nog heb je als Nederland weinig op het geopolitieke toneel te vertellen. Met de EU heb je wel die mogelijkheid.
En natuurlijk kan de EU effectiever, efficiënter, etc. Maar als ik eerlijk ben is de EU een stuk sterker als het gaat om strategie en langetermijnvisie dan Nederland.
Ok 😎quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:52 schreef Hexagon het volgende:
Nexit is het aller achterlijkste idee ever en iedereen die nog denkt dat het een goed idee vind is dom, kwaadaardig of gewoon beide.
Dus tegen.
Die denkfout hadden de Britten ook en daar hebben ze nog spijt van.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:18 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Je begrijpt mijn punt nietquote:Op donderdag 14 mei 2026 14:19 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Die denkfout hadden de Britten ook en daar hebben ze nog spijt van.
Nexit is economische zelfmoord voor een handels en doorvoerland als Nederland.
Hoe zie je dat voor je? Want ieder land heeft andere belangen.quote:Op donderdag 14 mei 2026 14:37 schreef Harvest89 het volgende:
Er moet een federale regering met, leger, en grondwet komen die alle EU inwoners beschermt.
Jij bent zeker een marxist of niet?quote:Op donderdag 14 mei 2026 14:37 schreef Harvest89 het volgende:
Fel tegen een NEXIT.
De EU moet juist veel sterker en uitgebreid worden. Er moet een federale regering met, leger, en grondwet komen die alle EU inwoners beschermt.
Wat is dit voor een grootheidswaanzin? Die boot vaart gewoon door naar Hamburg of stopt over aantal jaar al in Frankrijk ivm uitbreiding kanaal seine noord. Een fabriek kan je ook ergens in schubbenkuttenveen opzetten ipv in Nederland.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:18 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens. Fryslân voor de Friezen. Stellingwarf voor de stellingwervers. Westerkertier voor de Westerkwartiers. Ophouden met dat Nederlandquote:Op donderdag 14 mei 2026 12:30 schreef Kottnauer het volgende:
Drastisch hervormen. Het idee van een “unie” oftewel eenheid moet helemaal van tafel. De Europese landen en volkeren vormen helemaal geen eenheid. Er zijn veel verschillende volken, culturen, talen etc. elk met een eigen historie en levensbeschouwing. Dat moet zo blijven.
Zo'n Europees leger dient vooral de hoogste laag van de samenleving en kan worden ingezet tegen de belangen van de natiestaat en de lokale bevolking. Zou wat zijn als Duitsland, Oostenrijk en Italië bepalen wat acceptabel is in Nederland. Of dat de romeinen tegen de barbaren hun wil gaat opleggen. Een Europees leger is op elk denkbaar niveau een slecht idee.quote:Op donderdag 14 mei 2026 15:25 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Marxisten zien de EU als neoliberaal bolwerk met een marktwerking en privatiseringsfetisj.
Dit.quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:30 schreef Kottnauer het volgende:
Drastisch hervormen. Het idee van een “unie” oftewel eenheid moet helemaal van tafel. De Europese landen en volkeren vormen helemaal geen eenheid. Er zijn veel verschillende volken, culturen, talen etc. elk met een eigen historie en levensbeschouwing. Dat moet zo blijven.
Tegenquote:Op donderdag 14 mei 2026 12:26 schreef Viesdik het volgende:
Ben jij voor of tegen een NEXIT?
Licht je antwoord toe, zonder al te clichématig over te komen
[poll=9899]
Ja dat weet je dus dat helemaal niet. Het gaat er ook om of je nog wat gegund wordt nadat je eruit bent gestapt. Waaom zouden de overgebleven landen ons iets gunnen als ze er zelf niet beter van worden? Er zijn andere havens en vliegvelden in Europa die hun landen economische groei opleveren als ze de taak van Rotterdam en Schiphol over kunnen nemen dus waarom dan nog via Nederland?quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:18 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Nee. Ik zie liever een sterker Europa, federaal verenigd, zelfstandig, dat zich niet langer laat verkrachten tussen de VS aan de ene kant en Rusland/China aan de andere kant. Laten we nu eindelijk eens opkomen voor onszelf.quote:
Het is de enige optie om onze eigen toekomst vorm te kunnen blijven geven.quote:Op donderdag 14 mei 2026 17:03 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee. Ik zie liever een sterker Europa, federaal verenigd, zelfstandig, dat zich niet langer laat verkrachten tussen de VS aan de ene kant en Rusland/China aan de andere kant. Laten we nu eindelijk eens opkomen voor onszelf.
Europese staatjes apart stellen internationaal gezien niet zo veel voor. Maar samen staan we sterk.
of de patat vazal van Belgiëquote:Op donderdag 14 mei 2026 17:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is de enige optie om onze eigen toekomst vorm te kunnen blijven geven.
In alle andere realistische scenario's zijn de we de vazal van de VS of erger.
Nee de EU gaat bepalen wat acceptabel is. Net zoals ze gaan bepalen wat acceptabel is in Duitsland, Oostenrijk en Italië.quote:Op donderdag 14 mei 2026 15:30 schreef Viesdik het volgende:
Zou wat zijn als Duitsland, Oostenrijk en Italië bepalen wat acceptabel is in Nederland.
quote:Brussel- De linkse regering van Spanje ligt onder vuur omdat het EU-miljarden uit het coronaherstelfonds zou hebben gebruikt om tekorten in het pensioenfonds voor ambtenaren aan te vullen.
De Europese Commissie neemt de kwestie onder de loep, zo laat een woordvoerder aan De Telegraaf weten.
Correspondent EU 8 minuten geleden
Volgens de Spaanse Rekenkamer is bijna 2,5 miljard euro aan subsidies uit het coronaherstelfonds gebruikt om het pensioenfonds van ambtenaren aan te vullen.
De Spaanse krant El Mundo stelt dat er nog veel meer miljarden zijn gebruikt voor de verzorgingsstaat, het zou gaan om geld dat eigenlijk naar vergroening van de industrie had moeten gaan.
Spanje is met een bedrag van bijna 80 miljard euro de op een na grootste ontvanger van het controversiële coronaherstelfonds.
Het miljardenfonds, gefinancierd met eurobonds, is opgetuigd tijdens de pandemie om lidstaten te versterken en te moderniseren.
Europese Rekenkamer hekelt gebrek aan transparantie omstreden coronaherstelfonds
Wederom heeft de Europese Rekenkamer forse kritiek op het EU-coronaherstelfonds.
Nederland krijgt ’slechts’ 5,4 miljard uit de pot van ruim 700 miljard euro, maar mag via de EU-begroting wel garant staan voor het leenavontuur en vol meebetalen aan de gigantische rente.
Wat een onzin. Er is heel veel verschil. Kijk alleen al naar Nationalisme. Met je leger voor heel Europa. Polen, Kroatië, Hongarije, Griekenland om maar wat te noemen gaan nooit akkoord met een leger voor heel Europa als dat betekent dat ook hun landen overspoeld worden door gelukszoekers. En de EU zit zelden op een lijn.quote:Op donderdag 14 mei 2026 17:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zo veel onderlinge verschillen zijn er sowieso steeds minder. Het enige waar nog flink wat variatie in zit is de taal en traditioneel eten.
Je gaat (helaas) nooit de hele EU op een lijn krijgen, omdat de landen gewoon teveel verschillen en allemaal andere belangen hebben.quote:Op donderdag 14 mei 2026 17:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is de enige optie om onze eigen toekomst vorm te kunnen blijven geven.
In alle andere realistische scenario's zijn de we de vazal van de VS of erger.
Nooit is een lange tijd doby.quote:Op donderdag 14 mei 2026 20:29 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Wat een onzin. Er is heel veel verschil. Kijk alleen al naar Nationalisme. Met je leger voor heel Europa. Polen, Kroatië, Hongarije, Griekenland om maar wat te noemen gaan nooit akkoord met een leger voor heel Europa als dat betekent dat ook hun landen overspoeld worden door gelukszoekers. En de EU zit zelden op een lijn.
Goed punt m.b.t. dat laatste. Dat geef ik toe.quote:Op donderdag 14 mei 2026 20:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nooit is een lange tijd doby.
Dat Frankrijk, VK, en Duitsland bijvoorbeeld nu op goede voet samenwerken had vroeger ook niemand verwacht.
Frankrijk en Engeland waren vroeger gezworen vijanden.
Geldt ook niet nu al binnen landen dat verschillende provincies en gemeenten andere belangen hebben? En daarbinnen trouwens ook weer wijken, buurten, straten en individuen?quote:Op donderdag 14 mei 2026 15:01 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Want ieder land heeft andere belangen.
Blijkbaar heb je geen goede argument om je nexit maar te verdedigen en moet je mensen persoonlijk gaan aanvallen.quote:
Mij lijkt dat Nederlanders zelf kunnen denken en niet zo direct meningen overnemen die de NOS laat zien.quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:36 schreef TheIncredibleTwo het volgende:
Ik ben voor het breken met deze EU, maar in Nederland zijn er teveel mensen die te vaak de NOS kijken zodat zoiets nooit op de politieke agenda komt.
Mee eensquote:Op zaterdag 16 mei 2026 09:14 schreef Hanca het volgende:
Tegen een nexit, maar ook tegen uitbreidingen. Alle vormen van uitbreiding: tegen meer landen in de EU en tegen meer bevoegdheden naar de EU. De EU is een economische unie en meer is totaal onnodig (en mijns inziens ook onmogelijk).
okquote:
Dat komt niet door de Brexit maar de keuze voor de verkeerde regering.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 10:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mij lijkt dat Nederlanders zelf kunnen denken en niet zo direct meningen overnemen die de NOS laat zien.
Ook andere media laten meningen zien van Nederlanders die meestal pro-EU zijn.
De NOS als de grootste opiniebepaler aanwijzen is niet zo ruimdenkend.
Ken je Brexit ? De wens was dat door de EU te verlaten de UK meer welvarend zou zijn en er minder migranten komen. Het tegendeel gebeurde
Nexit kost inderdaad veel geld.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:53 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat Nexit veel moeite gaat kosten en natuurlijk zal worden tegengewerkt door de EU bureaucraten, die verliezen immers macht en geld.
Eenvoudiger is het wachten op het uiteenvallen van de EU.
Frankrijk staat op omvallen en Rassemblement National gaat het overnemen (niet dat het dan beter wordt)
Frankrijk is erg nationalistisch, die willen niet macht aan de EU afgeven.
Duitsland hetzelfde liedje.
Geduldig wachten tot de zaak klapt
Dat is onwaarschijnlijk aangezien er nogal wat landen tegen zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 10:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mee eens
Maar Oekraíne toelaten moet wel gebeuren.
Oekraïne zat jaren op de wip tussen Rusland en de EU, totdat Poetin dat zat was in 2014 en begon met het innemen van delen van Oekraïne.quote:Op zondag 17 mei 2026 06:03 schreef kree het volgende:
het is niet voor niks dat Oekraïne niet eerder bij EU kwam natuurlijk?
Nu is het vooral een geldverslindende wel. Hoewel ik eens ben moet bij EU. maArja dat kwam ook pas vanaf hun dat ze dat ineens wilden toen ze aangevallen werden he>
Hier ben ik het mee eens.quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:47 schreef mvdejong het volgende:
Ik zou voor drastische hervormingen zijn, maar dat gaat nooit gebeuren, dus zo snel mogelijk eruit.
De meeste EU-landen zijn niet tegen. Men stelt wel voorwaardenquote:Op zondag 17 mei 2026 05:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is onwaarschijnlijk aangezien er nogal wat landen tegen zijn.
https://nl.wikipedia.org/(...)tot_de_Europese_Uniequote:Op 28 februari 2022 vroeg Oekraïne het lidmaatschap van de Europese Unie (EU) aan, kort nadat het land door Rusland was binnengevallen. President Volodymyr Zelenskyj verzocht om onmiddellijke toelating volgens een "nieuwe speciale procedure". De Europese Unie verwelkomde de Oekraïense stap, maar gaf daarbij ook aan dat de toetreding tijd zou kosten.
Ik pleit voor EU zeggenschap gerelateerd aan de EU bijdrage, wie betaalt die bepaaltquote:Op donderdag 14 mei 2026 12:47 schreef mvdejong het volgende:
Ik zou voor drastische hervormingen zijn, maar dat gaat nooit gebeuren, dus zo snel mogelijk eruit.
quote:AI-overzicht
De netto betalers aan de Europese Unie zijn de lidstaten die meer afdragen aan de EU-begroting dan ze er via subsidies en steunprogramma's weer uithalen. In absolute cijfers zijn Duitsland, Frankrijk en Italië de grootste betalers, maar gemeten per inwoner is Nederland steevast een van de koplopers.
De lijst van de belangrijkste nettobetalers in de EU omvat de volgende zes landen:
Duitsland: Biedt in absolute bedragen de grootste nettobijdrage (jaarlijks tientallen miljarden).
Nederland: Blijft één van de grootste nettobetalers gemeten als percentage van het bruto nationaal inkomen (BNI) en is de grootste betaler per inwoner.
Frankrijk: Staat steevast in de top drie van absolute nettobijdragers.
Zweden: Draagt, net als de andere noordelijke lidstaten, relatief veel bij per hoofd van de bevolking.
Oostenrijk: Is een consequente nettobetaler en ontvangt beduidend minder dan het afdraagt.
Italië & Spanje: Deze landen dragen in absolute cijfers wel bij aan de EU-pot, maar hun netto-bijdragepositie wisselt per jaar afhankelijk van de terugvloeiende subsidies.
Algemene Rekenkamer
+4
Klopt, Europa had gewoon in een permanente staat van oorlog en conflicten moeten blijven.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:17 schreef Seeburg54 het volgende:
In de eerste plaats hadden we er nooit aan moeten beginnen. Maar dat station is gepasseerd, dus nu gaat het economisch moeilijk worden om eruit te stappen. Daarom stem ik drastische hervormingen, maar het liefst stapte ik eruit.
quote:Op zondag 17 mei 2026 10:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik pleit voor EU zeggenschap gerelateerd aan de EU bijdrage, wie betaald die bepaald
Wie speld tegen woordig nog wel vadzoenlijk?quote:
Ik zeg niet dat de meeste landen tegen zijn. Vorig jaar heb ik een artikel gelezen waarin er 6 landen zeker tegen waren. Gezien het veto systeem is toetreding daarom onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De meeste EU-landen zijn niet tegen. Men stelt wel voorwaarden
[..]
https://nl.wikipedia.org/(...)tot_de_Europese_Unie
Schenk er nog één in.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik pleit voor EU zeggenschap gerelateerd aan de EU bijdrage, wie betaalt die bepaalt
[..]
Je hoeft niet te kiezen tussen Nederland óf de EU. Nederland ís onderdeel van de EU en beslist mee via het Europees Parlement en de Raad.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 19:56 schreef Candymannetje het volgende:
Als je voor de EU bent dan ben je tegen Nederland.
Aangezien de EU steeds meer soevereiniteit van de lidstaten gaat vragen.
EU wetgeving staat nu al boven de Nederlandse grondwet.
Vrijwillig soevereiniteit overdragen is nog altijd soevereiniteit overdragen.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 20:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je hoeft niet te kiezen tussen Nederland óf de EU. Nederland ís onderdeel van de EU en beslist mee via het Europees Parlement en de Raad.
Dat 'EU-soevereiniteit afpakt' is misleidend. Lidstaten hebben bewust bevoegdheden gedeeld om samen sterker te staan. Dat is geen verlies, maar samenwerking die je zelf kunt aanpassen of beëindigen via verdragen.
En 'EU-wetgeving boven de grondwet' betekent alleen: op afgesproken beleidsterreinen geldt gezamenlijk recht. Dat hebben landen zoals Nederland zelf zo afgesproken.
De EU is geen tegenpool van Nederland, maar een manier waarop Nederland samenwerkt met andere landen om meer invloed en stabiliteit te hebben dan alleen.
Win-win. Samen staan we sterker.
zonder de EU zijn we niets en de EU is zonder NL ook niets ,quote:Op zaterdag 23 mei 2026 20:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Vrijwillig soevereiniteit overdragen is nog altijd soevereiniteit overdragen.
Ik ben dus voor een Nexit.
Nexit is schijnsoevereiniteit. We zullen dan nog aan heel veel EU regels moeten voldoen, dan zonder enige inspraak, anders kunnen we er niet mee handelen. Daar zijn de Britten ook achtergekomen.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 20:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Vrijwillig soevereiniteit overdragen is nog altijd soevereiniteit overdragen.
Ik ben dus voor een Nexit.
Misschien zelfs noodzakelijk.quote:Op zondag 24 mei 2026 09:25 schreef Parafernalia het volgende:
Goed om te zien dat de overgrote meerderheid tegen is. Zelfs op Fok.
Een hervorming hier en daar zou daarentegen niet verkeerd zijn
ik vind dat wie betaald , die bepaaldquote:Op zondag 24 mei 2026 09:25 schreef Parafernalia het volgende:
Goed om te zien dat de overgrote meerderheid tegen is. Zelfs op Fok.
Een hervorming hier en daar zou daarentegen niet verkeerd zijn
Kortom, Nederland gaat zijn stem verliezen.quote:Op zondag 24 mei 2026 09:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik vind dat wie betaald , die bepaald
dus zeggenschap / zwaarte van stemrecht naar rato van inbreng
Dit ja maar dat lijken er velen niet te begrijpen. Als je wilt (en moet) blijven handelen met andere landen na een nexit moet je dus gewoon aan dezelfde EU regels voldoen. Alleen krijg je er extra bureaucratie bij. In de transport is tijd geld, heel veel geld. En waarom zouden ze dan via Nederland gaan wat dan extra administratie (dus geld) en tijd (dus geld) kost als je ook via Hamburg, Antwerpen of Frankrijk kan gaan?quote:Op zondag 24 mei 2026 07:24 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nexit is schijnsoevereiniteit. We zullen dan nog aan heel veel EU regels moeten voldoen, dan zonder enige inspraak, anders kunnen we er niet mee handelen. Daar zijn de Britten ook achtergekomen.
het minumloon is vbeel te hoog en de sociale uitkeringen ookquote:Op zondag 24 mei 2026 11:12 schreef alopio het volgende:
[..]
Dit ja maar dat lijken er velen niet te begrijpen. Als je wilt (en moet) blijven handelen met andere landen na een nexit moet je dus gewoon aan dezelfde EU regels voldoen. Alleen krijg je er extra bureaucratie bij. In de transport is tijd geld, heel veel geld. En waarom zouden ze dan via Nederland gaan wat dan extra administratie (dus geld) en tijd (dus geld) kost als je ook via Hamburg, Antwerpen of Frankrijk kan gaan?
En dit is nog maar een voorbeeld van extra kosten. Veel bedrijven zullen bv verhuizen van Rotterdam naar Antwerpen, of naar Duitsland. Kost economisch zoveel geld. En asielzoekers? Die komen echt niet minder hoor, sterker nog, Duitsland en Belgie zullen blij zijn, lekker de grens overlaten en het is niet meer hun probleem.
Het minimum loon is hier niet te hoog.quote:Op zondag 24 mei 2026 11:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het minumloon is vbeel te hoog en de sociale uitkeringen ook
daardoor gaan de jonge Hongaren naar Nederland om te werken en Hongarije importeert werkvolk uit Vietnam
Dat heel Europa hier heen komt is ook de oorzaak van het woningtekort dat we steeds meer moeten bijbouwen, want men mag hier werken en wonen
In Hongarije gaat het op werkvisum dat zou Nederland ook moeten doen , alleen nog "vluchtelingen"" die komen op kort werkvisum"
En geen gezinsmigratie hereniging smoesjes
Je weet zelf ook wel dat dat maar zelden gebeurd. Eenmaal hier binnen en het genot van het sociale stelsel ervaren, betekent voor die mensen ook dat ze niet meer teruggaan.quote:Op zondag 24 mei 2026 11:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
En terecht, want een vluchteling is geen arbeidsmigrant.
Een vluchteling moet gewoon terug naar het land van herkomst als dat land veilig genoeg blijkt te zijn.
als men een status heeft dan gaat ze niet meer terugquote:Op zondag 24 mei 2026 11:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een vluchteling moet gewoon terug naar het land van herkomst als dat land veilig genoeg blijkt te zijn.
Asielzoekers die zijn afgewezen moet je actief uitzetten.quote:Op zondag 24 mei 2026 11:37 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel dat dat maar zelden gebeurd. Eenmaal hier binnen en het genot van het sociale stelsel ervaren, betekent voor die mensen ook dat ze niet meer teruggaan.
Statushouders hebben het recht in Nederland te blijven.quote:Op zondag 24 mei 2026 11:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als men een status heeft dan gaat ze niet meer terug
en het loon is hier goed ,dus komt de al dan niet familie ook , met gezinshereniging
De EU als handelscentrum is prima.quote:Op zondag 24 mei 2026 07:24 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nexit is schijnsoevereiniteit. We zullen dan nog aan heel veel EU regels moeten voldoen, dan zonder enige inspraak, anders kunnen we er niet mee handelen. Daar zijn de Britten ook achtergekomen.
Dan moet je erna streven dat te veranderen en niet economische zelfmoord te plegen door een Nexit. Tenzij je pleit voor een Nexit zoals Noorwegen en Zwitserland, maar dat lijkt me niet want je argument is soevereiniteit. Die landen geven veel soevereiniteit om deel uit te maken van de interne markt.quote:Op zondag 24 mei 2026 11:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De EU als handelscentrum is prima.
Maar het is een opdringerig ideologische instituut geworden met autoritaire trekjes.
Overigens zie ik met een Nexit niet veel veranderen.
Zolang de politieke partijen die gekozen worden achter het Brusselse beleid staan zal er niks veranderen.
Het is niet te hoog, maar te laag. Een minimumloon zou voldoende moet zijn om rond te kunnen komen. Dat kunnen mensen echter niet waardoor er toeslagen nodig zijn zodat ze dat wel kunnen.quote:Op zondag 24 mei 2026 11:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het minumloon is vbeel te hoog en de sociale uitkeringen ook
daardoor gaan de jonge Hongaren naar Nederland om te werken en Hongarije importeert werkvolk uit Vietnam
Dat heel Europa hier heen komt is ook de oorzaak van het woningtekort dat we steeds meer moeten bijbouwen, want men mag hier werken en wonen
In Hongarije gaat het op werkvisum dat zou Nederland ook moeten doen , alleen nog "vluchtelingen"" die komen op kort werkvisum"
En geen gezinsmigratie hereniging smoesjes
Economische zelfmoord is ook zo'n dooddoener.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:04 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan moet je erna streven dat te veranderen en niet economische zelfmoord te plegen door een Nexit. Tenzij je pleit voor een Nexit zoals Noorwegen en Zwitserland, maar dat lijkt me niet want je argument is soevereiniteit. Die landen geven veel soevereiniteit om deel uit te maken van de interne markt.
Verwijzen naar de gouden eeuw is pas een dooddoener. Toen hadden we nog geen EU met een interne markt en enorm veel regelgeving aan al onze grenzen. Ook kunnen we nu moeilijk weer kolonieen stichten en slaven gaan verhandelen.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:27 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Economische zelfmoord is ook zo'n dooddoener.
Voor de gouden eeuw hadden we ook geen EU nodig.
Het is om aan te geven dat er meer opties zijn dan enkel de EU.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Verwijzen naar de gouden eeuw is pas een dooddoener. Toen hadden we nog geen EU met een interne markt en enorm veel regelgeving aan al onze grenzen. Ook kunnen we nu moeilijk weer kolonieen stichten en slaven gaan verhandelen.
Welke opties dan? De Britten hebben die alternatieven na 10 jaar nog niet gevonden.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het is om aan te geven dat er meer opties zijn dan enkel de EU.
En voor een interne markt hoef je geen soevereiniteit op te geven.
Dan gaat het meer op een bezetting lijken.
Eigen unie opzetten met bevriende landen die hetzelfde denken.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:33 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Welke opties dan? De Britten hebben die alternatieven na 10 jaar nog niet gevonden.
Vrijwel al onze vrienden zitten in de EU. Die gaan ons voorbeeld echt niet volgen hoor.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Eigen unie opzetten met bevriende landen die hetzelfde denken.
Het enige wat je nodig hebt voor open grenzen zijn douaniers die de andere kant op kijken.
De rest is bureaucratisch geneuzel.
Liever zou ik een hervorming zien maar de corruptie, machtsmisbruik en ideologie zit nu zo diep geworteld in de EU dat ik daar geen heil meer in zie.
Het hele systeem wat ze hebben opgebouwd is ook gebaseerd op groei.
Zodat ze de schulden kunnen spreiden over een groter gebied en populatie.
Dat houdt een keer op.
Vergeet niet de optie Putin/Trump loverquote:Op donderdag 14 mei 2026 13:52 schreef Hexagon het volgende:
Nexit is het aller achterlijkste idee ever en iedereen die nog denkt dat het een goed idee vind is dom, kwaadaardig of gewoon beide.
Dus tegen.
Precies, dan heb je echt eerst een grotere groep landen nodig die het ook zat zijn.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:49 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Vrijwel al onze vrienden zitten in de EU. Die gaan ons voorbeeld echt niet volgen hoor.
Dan is het geen Nexit meer, want dat duidt op terugtrekking van Nederland. Dat is de ineenstorting van de EU. Heel wat anders.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:51 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Precies, dan heb je echt eerst een grotere groep landen nodig die het ook zat zijn.
Nee hoor ik ben nog steeds voor een Nexit maar wel op een slimme en tactische manier.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:52 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan is het geen Nexit meer, want dat duidt op terugtrekking van Nederland. Dat is de ineenstorting van de EU. Heel wat anders.
Welk voordeel verwacht je uit een Nexit te halen?quote:Op zondag 24 mei 2026 13:11 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee hoor ik ben nog steeds voor een Nexit maar wel op een slimme en tactische manier.
Dus geen simpele populistische praat zoals 'nu de stekker eruit trekken' en 'kijk naar UK'
Niet je schoenen weg gooien voordat je nieuwe hebt.
Waarschijnlijk van die nonsens als "de Gulden terug", want ja, de Gulden was zo'n lekker sterke munt, nadat hij in 1972, terwijl hij in een vrije val was, aan de D-Mark gekoppeld werd.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Welk voordeel verwacht je uit een Nexit te halen?
Tuurlijk moet het, maar dat lukt niet. Dus moet je ze niet meer willen.quote:Op zondag 24 mei 2026 11:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Asielzoekers die zijn afgewezen moet je actief uitzetten.
En ook geen uitkeringen en dergelijke geven.
Uiteraard gaat een asielzoeker niet uit eigen beweging terug.
Die doet niet voor niets moeite om hier te komen.
Denk je Nederland er op vooruit zou gaan zonder de Europese markt? In staat is betere handelsdeals te sluiten buiten Europa?quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:28 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Nederland heeft juist steeds minder te vertellen door de EU.
Nee, dan moet je er voor zorgen dat het wèl lukt.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:09 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Tuurlijk moet het, maar dat lukt niet. Dus moet je ze niet meer willen.
Vertel maar hoe dan? Niemand weet het. Ben het met je eens hoor. Maar het lijkt onmogelijk.quote:Op maandag 25 mei 2026 12:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dan moet je er voor zorgen dat het wèl lukt.
Pertinent onjuist. Dit soort argumenten c.q. dooddoeners, is angstpropaganda.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 18:56 schreef Hawk234 het volgende:
Ik denk dat het wel bekend is dat ik fel tegen een Nexit ben. De redenen Rotterdam en Schiphol zijn al genoemd. Die zullen gigantisch krimpen. De Nederlandse export zal ook instorten. Waarom zal de rest van de EU nog kijken naar de bloemen, kaas en vlees etc. van Nederlandse bodem?
hee joh wappietijd is voorbij... gespecialiseerde artsen wereldwijd deden onderzoek, overlegden met elkaar en hun conclusie was dat mondkapjes en afstand houden zeker wel overdraagbare virussen kunnen afweren, niet mensen besmetten.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:03 schreef Viesdik het volgende:
Het is hetzelfde als zeggen dat afstand houden en mondkapjes dragen, verspreiding helpt te voorkomen. Allemaal op Hollywoodfilms gebaseerde angstscenario's
Jij je zin.. wat maakt mij het uit:)quote:Op maandag 25 mei 2026 21:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
hee joh wappietijd is voorbij... gespecialiseerde artsen wereldwijd deden onderzoek, overlegden met elkaar en hun conclusie was dat mondkapjes en afstand houden zeker wel overdraagbare virussen kunnen afweren, niet mensen besmetten.
Dat heeft niks met hollywoodfilms te maken.
Maar jij weet het beter als die artsen, denk je ?
Doe eens een poging te onderbouwen waarom je de adviezen van artsen (afstand houden, mondkapjes) van over de hele wereld grote onzin uit Hollywoodfilms vind.quote:
offtopicquote:Op maandag 25 mei 2026 21:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe eens een poging te onderbouwen waarom je de adviezen van artsen (afstand houden, mondkapjes) van over de hele wereld grote onzin uit Hollywoodfilms vind.
Of erken je wel dat je het helemaal fout ziet, maar erken je het niet openlijk
Je maakt een opmerking over mondkapjes en afstand houden, iemand vraagt om onderbouwing en dan is het opeens offtopic.quote:
Er worden nu al mensen gedwongen uitgezet en mensen vertrekken uit eigen beweging, al dan niet met een oprotpremie.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:24 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Vertel maar hoe dan? Niemand weet het. Ben het met je eens hoor. Maar het lijkt onmogelijk.
Nee, Nederland staat dan met 1-0 achter op landen uit de EU, omdat wij dan onze producten volgens de voorwaarden van de EU moeten verbouwen en exporteren, terwijl we geen enkele zeggenschap meer hebben over de regelgeving.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:03 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Pertinent onjuist. Dit soort argumenten c.q. dooddoeners, is angstpropaganda.
Het is hetzelfde als zeggen dat afstand houden en mondkapjes dragen, verspreiding helpt te voorkomen. Allemaal op Hollywoodfilms gebaseerde angstscenario's. Gewoon zeggen dat iets is zoals het wordt voorgeschoteld, om het tegenbewijs onschadelijk te maken.
Nederland zal economisch veel sterker worden, daarnaast ook onafhankelijker. Het is common sense. Zolang wij de grootste nettobetaler zijn, zullen we nooit optimaal profiteren van de EU en zullen we altijd financieel moeten opdraaien voor de luilekkerlandjes in het zuiden. Wij betalen in Nederland zo ziek veel belasting om dit zinkend schip drijvende te houden, dat dit ten koste gaat van onze eigen welvaart en onze eigen sociale zekerheid.
Wij blijven de EU spekken door overal belastingen te verhogen, meer boetes uit te delen etc etc.
Zijn gewoon simpele feiten.
Zoals ik al zei, NL zal nooit in problemen komen vanwege:
1. onze vruchtbare gronden
2. onze gunstige ligging
3. gunstig klimaat/landschap
NL is een zelfredzaam land
Ik denk zelfs dat de hele EU instort als NL en DE uit de EU gaanquote:Op maandag 25 mei 2026 22:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, Nederland staat dan met 1-0 achter op landen uit de EU, omdat wij dan onze producten volgens de voorwaarden van de EU moeten verbouwen en exporteren, terwijl we geen enkele zeggenschap meer hebben over de regelgeving.
Plus dat we een enorme interne markt kwijtraken en te maken kunnen krijgen met importheffingen ter bescherming van de Europese interne markt.
En een slechtere onderhandelingspositie hebben richting andere landen buiten de EU.
Een Nexit gaat ons veel geld kosten.
Wat dus heel slecht is voor Europa.quote:Op maandag 25 mei 2026 22:22 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat de hele EU instort als NL en DE uit de EU gaan
We zijn de grootste netto betaler, maar ook de grootste profiteur van de open grenzen die de EU biedt als doorvoerland en het hebben van een enorm handelsoverschot. Dat draai je om zeep door een Nexit.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:03 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Pertinent onjuist. Dit soort argumenten c.q. dooddoeners, is angstpropaganda.
Het is hetzelfde als zeggen dat afstand houden en mondkapjes dragen, verspreiding helpt te voorkomen. Allemaal op Hollywoodfilms gebaseerde angstscenario's. Gewoon zeggen dat iets is zoals het wordt voorgeschoteld, om het tegenbewijs onschadelijk te maken.
Nederland zal economisch veel sterker worden, daarnaast ook onafhankelijker. Het is common sense. Zolang wij de grootste nettobetaler zijn, zullen we nooit optimaal profiteren van de EU en zullen we altijd financieel moeten opdraaien voor de luilekkerlandjes in het zuiden. Wij betalen in Nederland zo ziek veel belasting om dit zinkend schip drijvende te houden, dat dit ten koste gaat van onze eigen welvaart en onze eigen sociale zekerheid.
Wij blijven de EU spekken door overal belastingen te verhogen, meer boetes uit te delen etc etc.
Zijn gewoon simpele feiten.
Zoals ik al zei, NL zal nooit in problemen komen vanwege:
1. onze vruchtbare gronden
2. onze gunstige ligging
3. gunstig klimaat/landschap
NL is een zelfredzaam land
Rond de 5 miljard netto betalen voor 31 miljard per jaar aan economisch voordelen. Economisch gezien een hele goede deal.quote:Het Centraal Planbureau onderzocht in 2023 wat ons EU-lidmaatschap aan kosten scheelt en zag dat Nederland als handelsnatie bij uitstek profiteert van de handelsvoordelen van de interne markt. Zo’n 80 procent van alle in geld uit te drukken voordelen die Nederland geniet van haar EU-lidmaatschap heeft het te danken aan de interne markt, een getal dat veel hoger ligt dan in andere landen. Zo is het Nederlandse bruto binnenlands product 3,1 procent – 31 miljard – groter dankzij de interne markt (vergeleken met een alternatief scenario waarin EU-landen met elkaar handelen onder Wereldhandelsorganisatieregels). Dit komt doordat we meer goederen (25 procent) en diensten (20 procent) exporteren dankzij die markt. Dit levert jou 1.720 euro per jaar op, aldus het Centraal Planbureau.
En dus onszelf.quote:
Wat is slecht?quote:
Op langere termijn ben ik dood.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 07:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat is slecht?
Is een scheiding slecht na een ongelukkig huwelijk?
Ja er komt een periode van slechtere economie en bezinning maar op de lange termijn?
Ik zeg alleen dat een enkele economische crisis niet slecht hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 08:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Op langere termijn ben ik dood.
En hoe zie jij op langere termijn dat losse landjes in Europa kunnen op boksen tegen (opkomende) economische grootmachten als de VS, China, India, etc...
Ik zie ook geen ongelukkig huwelijk in de EU.
Zoals eerder aangegeven profiteert Nederland maximaal van de EU.
De staat van de EU kan vrijwel niet slechterquote:
Het kan altijd beter natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:21 schreef Viesdik het volgende:
[..]
De staat van de EU kan vrijwel niet slechter
Omdat ze Trump en Poetin wel tegen durven te spreken?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:21 schreef Viesdik het volgende:
[..]
De staat van de EU kan vrijwel niet slechter
Maakt niet uit wat de EU zegt. Een hond blijft immers hijgen nadat je hem een bak water hebt gegevenquote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat ze Trump en Poetin wel tegen durven te spreken?
Nee, geen federale overheid waarbij mafklappers zoals Trump de boel eigenhandig naar de Filistijnen kunnen helpen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 08:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat een enkele economische crisis niet slecht hoeft te zijn.
Ben niet voor een Nexit.
Wel voor een wijziging van het EU orgaan naar de Amerikaanse methode met een gekozen president.
Daar gaan we wel naartoe en zelfs dan heb je als bevolking nog iets meer macht dan nu.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, geen federale overheid waarbij mafklappers zoals Trump de boel eigenhandig naar de Filistijnen kunnen helpen.
Nee, als bevolking heb je geen meer macht.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar gaan we wel naartoe en zelfs dan heb je als bevolking nog iets meer macht dan nu.
Een von der Leyen stem je niet weg en zit nu al erg lang.
Ja wij stemmen de Europese kamer en die kiezen de voorzitters. Maar heb het idee dat dat concept niet meer zo democratisch werkt omdat dezelfde type mensen er te lang zitten
Dan werkt een maximale zittingstermijn toch veel beter? Bij een direct gekozen president komt veelal ook een persoonlijke macht waar ik in ieder geval niet op zit te wachten…quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar gaan we wel naartoe en zelfs dan heb je als bevolking nog iets meer macht dan nu.
Een von der Leyen stem je niet weg en zit nu al erg lang.
Ja wij stemmen de Europese kamer en die kiezen de voorzitters. Maar heb het idee dat dat concept niet meer zo democratisch werkt omdat dezelfde type mensen er te lang zitten
Nu noem je wel al die positieve punten uit de VS die echt een verschil maken. Een verschil waar de kiezer voor heeft gekozen, zoals een speciale dienst die actief illegalen uitzet.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, als bevolking heb je geen meer macht.
Kijk naar Trump: die laat Venezolanen vermoorden voor de kust van Zuid Amerika, start eigenhandig een oorlog in Iran, deelt lukraak importheffingen uit, stuurt de nationale garde af op Amerikaanse steden en regeert per decreet, waarbij hij het Concrete buiten spel zet.
Wat voor invloed heeft het Amerikaanse volk daar op?
Enkel dat ze deze megalomane narcist en veroordeelde crimineel voor de tweede keer hebben gekozen tot president.
Dat alles kan Ursula niet.
Bovendien wordt ook zij gekozen, en ze is nu met haar tweede termijn bezig.
Bij de volgende verkiezingen in 2029 kan ze weer gewipt worden als ze niet voldoet.
Ursula heeft veel macht in Europa. Maar de uiteindelijke macht ligt bij de regeringsleiders van de afzonderlijke lidstaten.
En plannen van Ursula kunnen alleen wetgeving worden na instemming van de afzonderlijke lidstaten.
Als jij een megalomane narcist en veroordeelde crimineel als president als positief ziet, dan snap ik wel waarom je graag onze soevereiniteit wil weggeven.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nu noem je wel al die positieve punten uit de VS die echt een verschil maken. Een verschil waar de kiezer voor heeft gekozen, zoals een speciale dienst die actief illegalen uitzet.
En binnen 2,5jaar is Trump weer weg en komt er weer een democraat die veel weer opbouwt.
Omslachtig ja, maar wel democratisch.
Nou zo zwart wit is het ook niet, het is nou niet dat een Italie en een Nederland nou zo ver uit elkaar liggen qua cultuur dat het tegenpolen zijn.quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:30 schreef Kottnauer het volgende:
Een verschil is bijvoorbeeld dat Italië sinds de oprichting in 1860 nog nooit, geen enkele keer, een sluitende begroting heeft gehad. Dat conflicteert nogal met het zuinige en ordentelijke Nederland.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:28 schreef 111210 het volgende:
[..]
Nou zo zwart wit is het ook niet, het is nou niet dat een Italie en een Nederland nou zo ver uit elkaar liggen qua cultuur dat het tegenpolen zijn.
Een sluitende begroting is hier natuurlijk ook vrij uitzonderlijk.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:53 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Een verschil is bijvoorbeeld dat Italië sinds de oprichting in 1860 nog nooit, geen enkele keer, een sluitende begroting heeft gehad. Dat conflicteert nogal met het zuinige en ordentelijke Nederland.
Nee, die zien vooral dat de alternatieven een stuk beroerder zijn….quote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:58 schreef Spring_Sale het volgende:
Diegenen die tegen een Nexit zijn, denken waarschijnlijk dat je deze verrotte EU moloch nog van binnenuit kunt veranderen voor meer inspraak. Deze mensen!
Nee, ik vind het best schattig dat de voorstanders van een Nexit denken dat ze daardoor meer inspraak krijgen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:58 schreef Spring_Sale het volgende:
Diegenen die tegen een Nexit zijn, denken waarschijnlijk dat je deze verrotte EU moloch nog van binnenuit kunt veranderen voor meer inspraak. Deze mensen!
ieder land print zich het ongans met het fiat geldquote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een sluitende begroting is hier natuurlijk ook vrij uitzonderlijk.
Dus gewoon zo snel mogelijk naar de tering helpenquote:Op dinsdag 26 mei 2026 19:00 schreef -Deluzion- het volgende:
Voor natuurlijk. Nederland weer baas in eigen land. Neutraal, ons niet bemoeien met oorlogen waar we niks mee te maken hebben, de grenzen direct sluiten en stoppen met het klimaatbeleid.
Nee, dat is precies wat er nu al gebeurt.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 20:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus gewoon zo snel mogelijk naar de tering helpen
Wat en hoe zou er dan veel beter gaan na een Brexit, met bijbehorende welvaartsverlies?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 20:06 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Nee, dat is precies wat er nu al gebeurt.
We zijn een van de rijkste landen van Europa...quote:Op dinsdag 26 mei 2026 20:06 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Nee, dat is precies wat er nu al gebeurt.
ben het niet met alles eensquote:Op donderdag 28 mei 2026 07:44 schreef TAmaru het volgende:
Absoluut voor, sterker nog, ik zie het als absolute noodzakelijkheid om ons land en continent van de ondergang te redden. We zien nu al dat de grote problemen waar het over gaat grotendeels worden veroorzaakt door de EU of in elk geval wordt de oplossing onmogelijk gemaakt door de EU.
...
waar niet mee dan?quote:
Grenzen dicht hoeft niet (misschien alleen in het begin even), gewoon geen bed bad brood faciliteren. Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid, daar hoeft de overheid niet voor op te draaien.quote:
Dus je wilt uit de EU, maar wel in Schengen blijven met open grenzen? Maar stroomt het hier dan niet alsnog vol met mensen die gewoon op straat gaan wonen? Zeker als de omringende landen geen goede grensbewaking hebben voor mensen van buiten de EU? Vind je wel dat de EU zelf de grenzen zou moeten bewaken dan?quote:Op donderdag 28 mei 2026 09:15 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Grenzen dicht hoeft niet (misschien alleen in het begin even), gewoon geen bed bad brood faciliteren. Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid, daar hoeft de overheid niet voor op te draaien.
Daarnaast ben ik tegen de doodstraf
Over welke grote problemen gaat het en hoe zijn die door de EU veroorzaakt?quote:Op donderdag 28 mei 2026 07:44 schreef TAmaru het volgende:
Absoluut voor, sterker nog, ik zie het als absolute noodzakelijkheid om ons land en continent van de ondergang te redden. We zien nu al dat de grote problemen waar het over gaat grotendeels worden veroorzaakt door de EU of in elk geval wordt de oplossing onmogelijk gemaakt door de EU.
Nederland zal uit de EU kunnen treden en de grenzen hermetisch kunnen sluiten. Er zal geen asielzoeker meer binnenkomen hier. Ik ben er ook groot voorstander van om alle voormalige asielzoekers die recent Nederlander zijn geworden of een status hebben en die geen werk hebben te vragen hoe ze Nederland zijn binnengekomen. Ze zullen daar verplicht op moeten antwoorden. Als dat via België of Duitsland is, pushen we ze daar de grens over en vervolgens sluiten we de grenzen. We hebben immers het Dublin-akkoord en dat kunnen we dan ook eens gaan handhaven. Paspoorten kunnen we dan innemen, want die zijn immers verstrekt op volledig ongeldige gronden en illegale handelingen.
De stikstofnormen zullen we volledig kunnen afschaffen waardoor we overal weer 130 mogen rijden en volop kunnen bouwen.
Verder kunnen we zorgen voor een gunstig belastingklimaat om investeringen en gunstige vormen van (arbeids)migratie te stimuleren. Dus een zeer lage of compleet afwezige VB, IB en BTW.
We kunnen bovendien de doodstraf weer invoeren.
Nederland zal bloeien als nooit tevoren!
De asielcrisis: Europese verdragen en rechters verbieden een asielstop of directe grenscontrole, waardoor Nederland de instroom niet zelf kan indammen. Andere EU-landen houden migranten niet aan de grens tegen of verwelkomen deze zelfs, waarna ze doorreizen naar Nederland.quote:Op donderdag 28 mei 2026 10:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Over welke grote problemen gaat het en hoe zijn die door de EU veroorzaakt?
Het minimum btw tarief van de EU is 17%.quote:Op donderdag 28 mei 2026 10:46 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De asielcrisis: Europese verdragen en rechters verbieden een asielstop of directe grenscontrole, waardoor Nederland de instroom niet zelf kan indammen. Andere EU-landen houden migranten niet aan de grens tegen of verwelkomen deze zelfs, waarna ze doorreizen naar Nederland.
De stikstof- en woningbouwcrisis: strenge Europese natuurregels gijzelen de woningbouw en dwingen tot inkrimping van de landbouw.
De mestcrisis: Brussel heeft de Nederlandse uitzonderingspositie (derogatie) ingetrokken, waardoor boeren acuut in de financiële problemen komen.
Hoge kosten: Nederland betaalt per hoofd van de bevolking bijna de hoogste afdracht aan de EU. We subsidiëren dus de landen die alle asielzoekers deze kant op laten komen en/of hun begroting niet op orde hebben.
Verlies van soevereiniteit: plannen over klimaat, de digitale euro en migratie zetten de democratische macht van de Tweede Kamer buitenspel.
En ik zou er ook bij willen vermelden dat er bijv. een minimum belastingtarief en btw-tarief geldt in de hele EU wat onze concurrentiepositie verzwakt en onze ondernemers kapot maakt.
Het is nog geen 2035quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:03 schreef Spring_Sale het volgende:
De decadentie van de EU. Rules for thee but not for me!
[ x ]
Nederland is inderdaad zo dom om boven het minimum te gaan zitten, maar een nog veel lagere btw en IB en VB zou veel beter zijn.quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het minimum btw tarief van de EU is 17%.
Ons tarief is 21%
Hoe verzwakt het minimum btw tarief van de EU onze marktpositie?
Het klopt dat we nu het braafste jongetje van de klas zijn en vrolijk overal in meegaan. De EU heeft ook buiten wetgeving om veel macht en zeggenschap. Het wordt je in de EU ook niet eenvoudig gemaakt als je weigert mee te gaan in wetgeving, kijk naar Hongarije en Polen.quote:Verder moet elke EU wetgeving wou goedgekeurd door de lidstaten.
Dus de tweede kamer staat niet buiten spel.
Nu vergelijk je de netto-afdracht met de opbrengsten uit ... ja waaruit eigenlijk? vrijhandel? Het is een beetje alsof je in een heel slecht huwelijk zit waar je wordt mishandeld door je partner en dan gaat zeggen: maar mijn huwelijk levert me ook heel veel op. Goedkopere woonlasten, iemand die me naar afspraken kan rijden, gedeelde huishouding ... zou jij in zo'n huwelijk blijven zitten?quote:Nederland betaalt netto 4,3 miljard aan de EU.
Naar schatting levert de EU Nederland zo'n 31 miljard op.
Kortom, bij een Nexit gaan we er sowieso 26,7 miljard op achteruit.
Als je uit de EU stapt, dan kan die ook geen uitzonderingspositie afbouwen.quote:Mestcrisis: Nederland heeft verzuimd om de waterkwaliteit op orde te krijgen, waardoor de Europese Commissie de uitzonderingspositie heeft afgebouwd.
We hebben daar zelf dus de hand in gehad.
Het VK is gewoon fokking dom. Ze blijven maar asielzoekers binnenhalen en iedereen een huis geven. Bovendien bestond de woningcrisis daar al voor de Brexit. Jaren van socialistisch beleid hebben dit veroorzaakt en dragen nog bij aan alle problemen in het VK. Je hebt natuurlijk niks aan een Nexit als je daarna het huidige beleid voortzet.quote:Woningcrisis: deze is in feite wereldwijd.
Bijvoorbeeld het VK heeft een vergelijkbaar grote woning crisis.
Ondanks dat ze niet meer in de EU zitten.
Zoals gezegd, je hebt natuurlijk niks aan een Nexit als je daarna het huidige beleid voortzet. Een Nexit moet deel uitmaken van een breder pakket aan stevig rechtse maatregelen.quote:Wat asielzoekers betreft: Nederland is inderdaad gebonden aan EU-regels die het beperken van de instroom lastig maken.
Daar tegenover staat dat de asielinstroom per hoofd van de bevolking in Nederland vergelijkbaar is met het VK.
Een Nexit wil dus niet automatisch zeggen dat dat beter gaat verlopen.
Een PVV die tegen zijn eigen asielwet stemt uit politiek eigenbelang helpt daarbij ook niet.
zonder EU geen muntunie, zonder muntunie, geen Euroquote:
Weg met die verdomde Euro!quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zonder EU geen muntunie, zonder muntunie, geen Euro
nee dat gaan we niet doen , alle mens en in Afrika en Azië zijn er heel blij meequote:
Nee, geef mensen zelf de vrijheid om hun betaalmiddel te kiezen.quote:
Maar gaan we dat doen na een Nexit?quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:44 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nederland is inderdaad zo dom om boven het minimum te gaan zitten, maar een nog veel lagere btw en IB en VB zou veel beter zijn.
Nederland wordt al beschouwd als een belastingparadijs voor brievenbusmaatschappijen...quote:Na een Nexit kunnen lage belastingen worden gebruikt om Nederland aantrekkelijk te maken voor grote bedrijven, ondernemers, investeerders etc. Nu is dat per definitie al niet mogelijk.
[..]
Nederland is geen netto ontvanger, dus dat heeft minder effect op ons.quote:Het klopt dat we nu het braafste jongetje van de klas zijn en vrolijk overal in meegaan. De EU heeft ook buiten wetgeving om veel macht en zeggenschap. Het wordt je in de EU ook niet eenvoudig gemaakt als je weigert mee te gaan in wetgeving, kijk naar Hongarije en Polen.
[..]
Mishandeld?quote:Nu vergelijk je de netto-afdracht met de opbrengsten uit ... ja waaruit eigenlijk? vrijhandel? Het is een beetje alsof je in een heel slecht huwelijk zit waar je wordt mishandeld door je partner en dan gaat zeggen: maar mijn huwelijk levert me ook heel veel op. Goedkopere woonlasten, iemand die me naar afspraken kan rijden, gedeelde huishouding ... zou jij in zo'n huwelijk blijven zitten?
Maar hoezo stoppen we met Oekraïne en ontwikkelingshulp?quote:Ik ben ervan overtuigd dat die opbrengsten uit handel e.d. niet terug hoeven te lopen. We besparen in elk geval 4,3 miljard aan afdrachten. De eerste jaren kan de economie inderdaad te lijden hebben. Een Nexit moet wel altijd gepaard gaan met een stop op immigratie, met remigratie en met een stop op afdrachten aan ontwikkelingshulp, Oekraïne etc.
[..]
Oh, die gaan alsnog die stikstofregels aan ons opleggen voor de producten die we willen exporteren.quote:Als je uit de EU stapt, dan kan die ook geen uitzonderingspositie afbouwen.
[..]
Dus een Nexit betekent niet dat de woningcrisis wordt opgelost.quote:Het VK is gewoon fokking dom. Ze blijven maar asielzoekers binnenhalen en iedereen een huis geven. Bovendien bestond de woningcrisis daar al voor de Brexit. Jaren van socialistisch beleid hebben dit veroorzaakt en dragen nog bij aan alle problemen in het VK. Je hebt natuurlijk niks aan een Nexit als je daarna het huidige beleid voortzet.
[..]
Gezien de bende aan de rechtervleugel in Nederland wordt dat dus niets.quote:Zoals gezegd, je hebt natuurlijk niks aan een Nexit als je daarna het huidige beleid voortzet. Een Nexit moet deel uitmaken van een breder pakket aan stevig rechtse maatregelen.
quote:Op donderdag 28 mei 2026 12:00 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nee, geef mensen zelf de vrijheid om hun betaalmiddel te kiezen.
Crypto hebben we nu al.quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat gaan we niet doen , alle mens en in Afrika en Aazie zijn er heel blij mee
Over 10 jaar dan hebben we crypto om digitaal mee te betalen met quantum ,dan kan de euro weer weg, dus wacht maar ff
Ja, precies.quote:
De EU is ons alleen maar tot last. Verplichte massa immigratie, devaluatie van de Euro, klimaatonzin en veel hypocrisie en corruptie.quote:Op donderdag 28 mei 2026 12:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, precies.
Weer terug naar de tijd van wisselkoersen met de rest van Europa.
Waarbij we de gulden hadden gekoppeld aan de D-Mark om te voorkomen dat de gulden in een vrije val terecht kwam.
Kunnen we bij een Nexit ook doen: de gulden koppelen aan de euro
Met een NEXIT hebben verplichte dingen ook.quote:Op donderdag 28 mei 2026 12:41 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
De EU is ons alleen maar tot last. Verplichte massa immigratie, devaluatie van de Euro, klimaatonzin en veel hypocrisie en corruptie.
Nou. Dat is een interessante vraag.quote:Op donderdag 28 mei 2026 09:20 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dus je wilt uit de EU, maar wel in Schengen blijven met open grenzen? Maar stroomt het hier dan niet alsnog vol met mensen die gewoon op straat gaan wonen? Zeker als de omringende landen geen goede grensbewaking hebben voor mensen van buiten de EU? Vind je wel dat de EU zelf de grenzen zou moeten bewaken dan?
Je kan ook allebei hebbenquote:Op donderdag 28 mei 2026 11:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zonder EU geen muntunie, zonder muntunie, geen Euro
ja maar we hebben nog geen quatum om het betalen makkelijker te maken ook internationaal , met een kleine wallet op je telefoonquote:
devaluatie, dat is iets uit tijd van de EMU slang met vastgestelde wisselkoersenquote:Op donderdag 28 mei 2026 12:41 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
De EU is ons alleen maar tot last. Verplichte massa immigratie, devaluatie van de Euro, klimaatonzin en veel hypocrisie en corruptie.
Ja met twintig verschillende EURO koersen , dat gaat hem niet wordenquote:
Mag je dan wel je ID-kaart houden?quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:37 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Nou. Dat is een interessante vraag.
Ik ben tegen omvolking en ik vind dat Nederland het volstrekte evolutionaire en universele recht heeft om de dominante etniciteit van dit land te zijn en te blijven.
Maar ik ben er nog steeds niet helemaal over uit of ik de grenzen hermetisch wil afsluiten. Ik vind dat elk mens in elk land van de wereld vrijelijk moet kunnen bewegen 'no questions asked'. Maar als je niks te brengen hebt, heb je hier ook niets te zoeken.
Dus:
1. Alle azc's sluiten.
2. Mensen mogen hier komen als toerist, student of arbeider
3. Als je het voor jezelf verpest krijg je een waarschuwing.. Ga je nog een keer de fout in mag je wieberen of word je paspoort ingetrokken
mag je wel en vriendin uit Afrika nemen dan nog ?/quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:37 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik ben tegen omvolking en ik vind dat Nederland het volstrekte evolutionaire en universele recht heeft om de dominante etniciteit van dit land te zijn en te blijven.
Maar ik ben er nog steeds niet helemaal over uit of ik de grenzen hermetisch wil afsluiten. Ik vind dat elk mens in elk land van de wereld vrijelijk moet kunnen bewegen 'no questions asked'. Maar als je niks te brengen hebt, heb je hier ook niets te zoeken.
Dus:
1. Alle azc's sluiten.
3. Als je het voor jezelf verpest krijg je een waarschuwing.. Ga je nog een keer de fout in mag je wieberen of word je paspoort ingetrokken
Grenzen hermetisch dicht lost de stikstofcrisis wel op, want een groot deel van onze boeren gaan failliet zonder landbouwsubsidies en geen toegang meer tot hun grootste afzetmarkt in andere Europese landen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 07:44 schreef TAmaru het volgende:
Nederland zal uit de EU kunnen treden en de grenzen hermetisch kunnen sluiten. Er zal geen asielzoeker meer binnenkomen hier. Ik ben er ook groot voorstander van om alle voormalige asielzoekers die recent Nederlander zijn geworden of een status hebben en die geen werk hebben te vragen hoe ze Nederland zijn binnengekomen. Ze zullen daar verplicht op moeten antwoorden. Als dat via België of Duitsland is, pushen we ze daar de grens over en vervolgens sluiten we de grenzen. We hebben immers het Dublin-akkoord en dat kunnen we dan ook eens gaan handhaven. Paspoorten kunnen we dan innemen, want die zijn immers verstrekt op volledig ongeldige gronden en illegale handelingen.
De stikstofnormen zullen we volledig kunnen afschaffen waardoor we overal weer 130 mogen rijden en volop kunnen bouwen.
Verder kunnen we zorgen voor een gunstig belastingklimaat om investeringen en gunstige vormen van (arbeids)migratie te stimuleren. Dus een zeer lage of compleet afwezige VB, IB en BTW.
We kunnen bovendien de doodstraf weer invoeren.
Nederland zal bloeien als nooit tevoren!
nee.. gewoon de florijnmark en de euroquote:Op donderdag 28 mei 2026 14:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja met twintig verschillende EURO koersen , dat gaat hem niet worden
dan vragen ze in Thailand welke Euro ?? Die van Belgie of die van italie o die van Montenegro , lijkt op de van Finland ?
Het land van je dubbele paspoortquote:Op donderdag 28 mei 2026 14:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mag je dan wel je ID-kaart houden?
Dit omdat we in Nederland een ID toonplicht hebben..
En waar moet je eigenlijk geen als je moet wieberen?
waarom niet?quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mag je wel en vriendin uit Afrika nemen dan nog ?/
of een thaise ?
Ik deel de normen en waarden die gelden in dat land.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:21 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Natuurlijk wil die Poetin pion dat. Dat komt haar zetbaas goed uit.
Wat doe je dan in POL?quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:41 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik deel de normen en waarden die gelden in dat land.
Geen enge regenboogvlaggen dat genderdysforie symboliseert en normaliseert.
Oh, maar dat doet de regenboogvlag niet.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:41 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dezelfde reden denk ik als waarom jij hier bentquote:
vooral hier blijvenquote:
indirect wel.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, maar dat doet de regenboogvlag niet.
Als je de Russische normen en waarden echt zou delen zou je normale burger a) geen mening mogen hebben over politiek en b)mocht je wel een mening hebben dan moet je die voor je houden.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:48 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dezelfde reden denk ik als waarom jij hier bent
Beetje hier zoals in Nederland bedoel je?quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als je de Russische normen en waarden echt zou delen zou je normale burger a) geen mening mogen hebben over politiek en b)mocht je wel een mening hebben dan moet je die voor je houden.
Waarom emigreer je dan niet? Ze kunnen nog wel wat kannonenvoer gebruiken in de Donbas.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:41 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Burgemeesters zijn over het algemeen leden van een partij...quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:53 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Beetje hier zoals in Nederland bedoel je?
Dat je geen burgemeester mag zijn als je op de PVV stemt?
Dat je niet bij de AIVD mag werken als je lid bent van de FvD?
Dat jrechtse partijen niet kunnen rekenen op net zoveel zendtijd (c.q. geen) als de kartelpartijen?
Bedoel je dat?
Waarom denk je?quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:01 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waarom emigreer je dan niet? Ze kunnen nog wel wat kannonenvoer gebruiken in de Donbas.
Met zijn complotgedenk en afzetten tegen de overheid was hij in Rusland allang opgepakt door de FSB.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als je de Russische normen en waarden echt zou delen zou je normale burger a) geen mening mogen hebben over politiek en b)mocht je wel een mening hebben dan moet je die voor je houden.
Misschien zijn de normen en waarden van een land als Oeganda meer iets voor je?
Maar dat is toch precies wat je wil met je Russische normen en waarden?quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:53 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dat je niet bij de AIVD mag werken als je lid bent van de FvD?
Dat jrechtse partijen niet kunnen rekenen op net zoveel zendtijd (c.q. geen) als de kartelpartijen?
Bedoel je dat?
Omdat ze worden afgeslacht door Oekrainse autonome drones. Sneller dan dat ze nieuwe manschappen kunnen rekruteren.quote:
Dat iets zo is geworden door het Kartel, wil niet zeggen dat het normaal is.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Burgemeesters zijn over het algemeen leden van een partij...
Misschien dat je snapt waar het probleem zit?
Welk complot?quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:03 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Met zijn complotgedenk en afzetten tegen de overheid was hij in Rusland allang opgepakt door de FSB.
Jij haalt denk ik wat zaken door elkaar. Ik had het hoe mensen daar met elkaar omgaan en welke normen en waarden binnen dit land gelden. Ik had het niet over de staatsinrichting.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies wat je wil met je Russische normen en waarden?
okquote:Op donderdag 28 mei 2026 16:04 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Omdat ze worden afgeslacht door Oekrainse autonome drones. Sneller dan dat ze nieuwe manschappen kunnen rekruteren.
Ja, als een gemeenteraad iemand voordraagt, en meestal is dat iemand waar ze (ongeacht de partij) vertrouwen in hebben.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:04 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dat iets zo is geworden door het Kartel, wil niet zeggen dat het normaal is.
Vroeger had je meer burgemeesters die partijloos waren. Nu worden kartelisten gepositioneerd om steeds meer invloed uit te oefenen. Zo werkt dat ook met Rechters. Spreekbuis van de partij. Partijdig en subjectief.
Maar goed.. allemaal offtopic, dus ik hou het hierbij
Waar je op stemt is geheim.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:53 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Oh, dat mag gewoon als je door de screening komt.quote:Dat je niet bij de AIVD mag werken als je lid bent van de FvD?
Hoe bedoel je?quote:Dat jrechtse partijen niet kunnen rekenen op net zoveel zendtijd (c.q. geen) als de kartelpartijen?
Bedoel je dat?
Dus je bent er tegen hoe Rusland haar land bestuurt maar als wat zij doen hier ook gebeurt, nee das dan helemaal toppie zeker.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies wat je wil met je Russische normen en waarden?
En dat vind jij een goed idee? Terug naar kleinstaterij die internationaal niets in de melk te brokkelen hebben?quote:Op maandag 25 mei 2026 22:22 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat de hele EU instort als NL en DE uit de EU gaan
Ik ben niet tegen economische samenwerking.. Maar de EU zoals die nu is, is al een gezonken schip.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En dat vind jij een goed idee? Terug naar kleinstaterij die internationaal niets in de melk te brokkelen hebben?
Goeie onderbouwing ook. De EU zoals ie nu is:quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:33 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen economische samenwerking.. Maar de EU zoals die nu is, is al een gezonken schip.
Tot groot verdriet van Rusland is dat niet het geval.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:33 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen economische samenwerking.. Maar de EU zoals die nu is, is al een gezonken schip.
ojeeee......ik ben al gezonken dus...niemand waarschuwt mij. Ben ik dood nu?quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:33 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik weet niet of die twee dingen wel samengaan: het idee dat wij de dominante etniciteit van dit land mogen zijn en blijven en het idee van open grenzen of vrije verplaatsing. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook twijfel waar ik de voorkeur aan geef.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:37 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dus:
1. Alle azc's sluiten.
nee dat is niet waar , de EU is een verzameling landen die een zeer hoge levenstandaard heeft verkregen door hoogwaardige industrie en een perfecte geografische ligging, waarbij Nederland de beste ligging heeft van allemaalquote:Op donderdag 28 mei 2026 17:33 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Nederland behoort zowel qua minimumloon als gemiddeld inkomen tot de absolute top van de Europese Unie
Buiten de EU zijn de inkomens in sommige westerse landen (zoals Zwitserland en de VS) nominaal hoger, maar de koopkracht en arbeidsvoorwaarden in Nederland zijn internationaal gezien zeer sterk.
1. Het loonniveau binnen de EU
Binnen de Europese Unie zijn de verschillen aanzienlijk, waarbij Nederland steevast in de bovenste regionen te vinden is.
Minimumloon: Nederland kent een verplicht minimumuurloon.
Met een wettelijk minimumuurloon van 14,71 (peil: begin 2026) staat Nederland in de EU op een derde plaats, achter alleen Luxemburg en Ierland.
Centraal Bureau voor de Statistiek | CBS +3
Gemiddeld loon: Ook het gemiddelde salaris ligt in Nederland zeer hoog. Volgens data van Eurostat en het CBS behoren de Nederlandse uurlonen (inclusief sociale premies) tot de top van Europa, doorgaans vlak achter landen als Denemarken, Luxemburg en België.
European Commission +2
Netto-overhouders: Doordat het stelsel van sociale zekerheden en belastingen specifiek is ingericht, houden Nederlanders – ondanks de progressieve inkomstenbelasting – netto vaak een aanzienlijk deel over van hun brutosalaris in vergelijking met andere zwaar belaste landen zoals België.
quote:
ik wilde al een nexit voordat fvd bestondquote:Op vrijdag 5 juni 2026 08:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
[ x ]
Anyway, je steun voor FVD verklaart waarom je graag een Nexit wil.
De FVD luistert naar zijn broodheer, en die heeft op het Economic Forum in St Petersburg gezegd dat de EU weg moet.
FVD is in 2015 opgericht,het Brexit referendum was in 2016.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 08:55 schreef Viesdik het volgende:
[..]
ik wilde al een nexit voordat fvd bestond
okquote:Op vrijdag 5 juni 2026 09:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
FVD is in 2015 opgericht,het Brexit referendum was in 2016.
Maar je weet nog steeds niet waar je het over hebtquote:Op vrijdag 5 juni 2026 08:55 schreef Viesdik het volgende:
[..]
ik wilde al een nexit voordat fvd bestond
Om het nog maar eens duidelijker te makenquote:Op donderdag 28 mei 2026 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Goeie onderbouwing ook. De EU zoals ie nu is:
B2B verkopen zonder BTW
Uniforme regels en wetgeving minimale eisen voor producten, levensmiddelen en diensten
Uniform regels voor veiligheid, garantie
Verbod op roamingkosten
Als één partij onderhandelen over handelsrechten en -akkoorden
Een geïntegreerd electriciteitsnet
En nog veel veel meer
En ja, er is corruptie, er worden fouten gemaakt, maar vertel eens, hoe denk jij dat het wordt wanneer Nederland het moet gaan doen zonder EU? Wanneer je voor iedere export binnen Europa douane papieren moet gaan verwerken (heb dat nu met UK), Nederland in zijn eentje moet gaan onderhandelen over handelsdeals?
Je droeftoetert maar wat, je herhaald maar wat je op social media leest, en daarmee een nuttige idioot voor diegene die een belang hebben bij een sterk verdeeld Europa.
Hoeveel welvaartsverlies heb je hier voor over?quote:Op vrijdag 5 juni 2026 21:23 schreef Graaier1000 het volgende:
Voor een Nexit.
De EU heeft Nederland meer nodig dan andersom.
Soevereiniteit is van levensbelang. Dat voorkomt ongeremde immigratie, steeds oplopende schulden die door anderen veroorzaakt worden en belemmert eigen beslissingen inzake klimaat en energie.
Er is al vaker uitgelegd dat een Nexit schijnsoevereiniteit biedt. Als we nog willen handelen met onze grootste handelspartners binnen de EU dan zullen we nog steeds moeten voldoen aan de EU regels. Waar je dan geen enkele inspraak maar in hebt. Anders is de economische schade niet te overzien. Die schade kun je alleen beperken door een tweede Noorwegen of Zwitserland te worden. Maar dan verlies je soevereiniteit tov nu.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 21:23 schreef Graaier1000 het volgende:
Voor een Nexit.
De EU heeft Nederland meer nodig dan andersom.
Soevereiniteit is van levensbelang. Dat voorkomt ongeremde immigratie, steeds oplopende schulden die door anderen veroorzaakt worden en belemmert eigen beslissingen inzake klimaat en energie.
Je twijfelt of je de grenzen hermetisch wilt sluiten, maar waarom denk je niet even iets langer na of dat realistisch is? Er zijn zo enorm veel mensen die in de grensstreken wonen die werken in Duitsland of België (of andersom). En bedrijven die zaken doen met bedrijven net over de grens en de hele dag door over de grens gaan om die bedrijven te bezoeken, producten te leveren, etc.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:37 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dus:
1. Alle azc's sluiten.
Je kunt best een discussie hebben over welke migratie gewenst is vanuit Nederlands perspectief, en welke niet zoveel bijdraagt aan ons land.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Je twijfelt of je de grenzen hermetisch wilt sluiten, maar waarom denk je niet even iets langer na of dat realistisch is? Er zijn zo enorm veel mensen die in de grensstreken wonen die werken in Duitsland of België (of andersom). En bedrijven die zaken doen met bedrijven net over de grens en de hele dag door over de grens gaan om die bedrijven te bezoeken, producten te leveren, etc.
Hoe wil je de grenzen praktisch gezien sluiten zonder er een enorme teringzooi van te maken? Een paar honderdduizend mensen extra aannemen bij de marechaussee om elke auto, vrachtwagen en fietser bij de grens staande te houden en te controleren? Ga eens op een dinsdagochtend bij Hazeldonk staan en tel eens de auto’s die er in een uur langskomen. Dan krijg je files die uren duren…
Ruzziaquote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Bedenk je gewoon eens wie er belang hebben bij een uiteen gevallen EU hebben.
De Nederlandse burger.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
EU verlaten. Dat vinden de Nederlandse burgers dus niet in 2024quote:
Je kunt ook arrogant zijn en stellen dat de Nederlandse burgers dom zijn wbt de EU.quote:Een ruime meerderheid steunt het Nederlandse EU-lidmaatschap (70%) en het draagvlak voor een ‘Nexit’ is klein (10%). Dit zijn de conclusies uit nieuw onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dat vandaag verschijnt.
Servië is kandidaat EU-lid.quote:Op zondag 21 juni 2026 01:11 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Voor een Nexit.
Maar tevens ook alle banden met de VS verbreken en dus geen afhankelijkheid meer van Amerikaanse tech en gewoon in het geheel geen gegevens delen met dit compleet gestoorde land.
Uit de EU en net als Servië doet en Turkije betrekkingen normaliseren en intensiveren met Rusland en China.
Brussel is onze vriend niet, maar Washington nog minder.
Dom niet, vind het nogal grof om iemand dom te noemen.quote:Op zondag 21 juni 2026 00:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
EU verlaten. Dat vinden de Nederlandse burgers dus niet in 2024
[..]
Je kunt ook arrogant zijn en stellen dat de Nederlandse burgers dom zijn wbt de EU.
Of je kunt beweren dat ze misleid zijn..... maar dan zit je bijna in een complotheorie ?
Servie wil graag aansluiting bij de EU , om taxfree te mogen handelen met hun burenquote:Op zondag 21 juni 2026 01:11 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Voor een Nexit.
Maar tevens ook alle banden met de VS verbreken en dus geen afhankelijkheid meer van Amerikaanse tech en gewoon in het geheel geen gegevens delen met dit compleet gestoorde land.
Uit de EU en net als Servië doet en Turkije betrekkingen normaliseren en intensiveren met Rusland en China.
Servië is sinds 2012 kandidaat-lidstaat van de Europese Unie en voert al sinds 2014 actieve toetredingsonderhandelingen. De officiële intentie om toe te treden is er dus zeker, maar het proces wordt vertraagd door complexe hervormingseisen, stroeve diplomatieke relaties met Kosovo en de geopolitieke banden van Belgrado met Rusland.
De belangrijkste punten van de status van Servië in het toetredingsproces zijn:
Onderhandelingen: Er zijn inmiddels 22 van de 35 onderhandelingshoofdstukken geopend, maar deze verlopen moeizaam.
voorwaarden: Om lid te kunnen worden moet Servië voldoen aan strenge criteria op het gebied van de rechtsstaat, corruptiebestrijding, economie en de normalisatie van de relaties met Kosovo.
Tijdspad: Hoewel de Servische overheid heeft aangegeven te hopen aan alle criteria te voldoen, is er nog geen concrete toetredingsdatum vastgesteld.
Dat niet alleen.quote:Op zondag 21 juni 2026 07:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Servie wil graag aansluiting bij de EU , om taxfree te mogen handelen met hun buren
[..]
Dus zolang we in de EU zitten krijgen we geen economische achteruitgang?quote:Op zondag 21 juni 2026 08:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, economische achteruitgang is in het belang van de Nederlandse burger?
Waarom zou een Nexit voor de Nederlandse burger compleet anders uitpakken dan de Brexit voor de Britse burgers?quote:
Dit is een rare vraag in deze discussie.quote:Op zondag 21 juni 2026 09:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus zolang we in de EU zitten krijgen we geen economische achteruitgang?
Het is arrogant te denken dat een grote meerderheid van de bevolking niet zelf denkt over de EU.quote:Op zondag 21 juni 2026 07:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dom niet, vind het nogal grof om iemand dom te noemen.
Misleid wel, follow te money en je ziet wie er echt belang heeft bij een Europese unie.
Ondanks dat de Britse overheid er een zooitje van heeft gemaakt is de economie situatie van het VK vergelijkbaar met die van de EU.quote:Op zondag 21 juni 2026 09:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zou een Nexit voor de Nederlandse burger compleet anders uitpakken dan de Brexit voor de Britse burgers?
En toch volledig ontopic.quote:Op zondag 21 juni 2026 09:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit is een rare vraag in deze discussie.
Mensen denken er over na als ze een keuze hebben.quote:Op zondag 21 juni 2026 09:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is arrogant te denken dat een grote meerderheid van de bevolking niet zelf denkt over de EU.
Dat doet men wel. En het algemene oordeel is dat de EU nodig is. Nodig voor de welvaart, nodig voor een simpel verkeersgang van mensen en goederen. Nodig om de vrede te bewaren tussen de landen.
Grote bedrijven profiteren van de EU. Kleine bedrijven hebben er baat bij. Rijke mensen, niet-rijke mensen idem.
Ik heb wel zorgen over de centralistische regelzucht van de EU
Rusland en China zijn nog minder onze vrienden. Vooral Rusland niet. Een kwaadaardig regime dat dagelijks cyberaanvallen op ons uitvoert, onze burgers uit de lucht schiet en dreigt met een kernbom op Rotterdam.quote:Op zondag 21 juni 2026 01:11 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Voor een Nexit.
Wanneer we uit de EU stappen gegarandeerd economische achteruitgang in vergelijking tot er in blijven.quote:Op zondag 21 juni 2026 09:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wat heeft de Nederlandse burger eraan dat Nederland een vazaalstaat van of de VS of China wordt? Want dat is het alternatief voor de EU.quote:
Je roept maar watquote:Op zondag 21 juni 2026 09:54 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ondanks dat de Britse overheid er een zooitje van heeft gemaakt is de economie situatie van het VK vergelijkbaar met die van de EU.
Brexit heeft gezorgd voor meer migratie en minder welvaart in het VK.quote:Op zondag 21 juni 2026 09:54 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ondanks dat de Britse overheid er een zooitje van heeft gemaakt is de economie situatie van het VK vergelijkbaar met die van de EU.
Sterker nog, mensen die veel toevoegde aan de Economie zijn vertrokken (veel EU burgers) en de toename is vooral van derde wereld kanslozen.quote:Op zondag 21 juni 2026 10:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Brexit heeft gezorgd voor meer migratie en minder welvaart in het VK.
we kunnen in ieder geval onze valuta heel makkelijk kwijt tot in Zuid Timboektoe en West Papoeaquote:Op zondag 21 juni 2026 09:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
ook uit de Euro dan ??quote:Op zondag 21 juni 2026 01:11 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Voor een Nexit.
Dus als we er in blijven krijgen we geen economische achteruitgang?quote:Op zondag 21 juni 2026 10:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wanneer we uit de EU stappen gegarandeerd economische achteruitgang in vergelijking tot er in blijven.
Je moet de groeten hebben van Dunning en Kruger
Nu zijn we een vazalstaat van de EU.quote:Op zondag 21 juni 2026 10:22 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wat heeft de Nederlandse burger eraan dat Nederland een vazaalstaat van of de VS of China wordt? Want dat is het alternatief voor de EU.
nee wij zijn de EUquote:Op zondag 21 juni 2026 11:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nu zijn we een vazalstaat van de EU.
Migratie heeft niks met de EU te maken.quote:Op zondag 21 juni 2026 10:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Brexit heeft gezorgd voor meer migratie en minder welvaart in het VK.
Ja natuurlijk en als we een vazalstaat zijn van China of de VS sta je met een vlaggetje van het desbetreffende land te zwaaien.quote:
Nederland is van niemand een vazalstaatquote:Op zondag 21 juni 2026 11:07 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja natuurlijk en als we een vazalstaat zijn van China of de VS sta je met een vlaggetje van het desbetreffende land te zwaaien.
Niet gek dat er nog gehandeld wordt over de begroting en dat NL:DU andere prio’s heeft dan Spanje portugalquote:Op zondag 21 juni 2026 11:03 schreef Dutchguy het volgende:
Voor. De EU is verworden tot een heilloze transferunie.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)sters-tot-op-het-bot
Voor de boze Brexiteers ging het juist wel om migratie. Naast een serie andere drogredenen.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Migratie heeft niks met de EU te maken.
Kijk maar naar Hongarije, die zegt gewoon dat ze het niet doen en klaar.
De werkloosheid is ongeveer hetzelfde als in Nederland.quote:Op zondag 21 juni 2026 10:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Sterker nog, mensen die veel toevoegde aan de Economie zijn vertrokken (veel EU burgers) en de toename is vooral van derde wereld kanslozen.
Qua Economie
[ afbeelding ]
En let wel, de groei van de EU economie wordt verlaagd omdat Duitsland loopt te prutsen
[ afbeelding ]
Klopt ja, op dat gebied zijn ze behoorlijk bedrogen uitgekomen.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Voor de boze Brexiteers ging het juist wel om migratie. Naast een serie andere drogredenen.
Hadden, nu Labour regeert is de migratie wel flink teruggelopen.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt ja, op dat gebied zijn ze behoorlijk bedrogen uitgekomen.
Ze hebben gewoon een waardeloze regering.
Pappen en nathouden is wat ze doen.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hadden, nu Labour regeert is de migratie wel flink teruggelopen.
Nee want wij zijn onderdeel ervan en hebben zeggenschap.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nu zijn we een vazalstaat van de EU.
Migratie compleet stoppen zou dan ook vooral voor een hele grote economische crisis zorgen.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Pappen en nathouden is wat ze doen.
Zodra er te veel protesten komen moeten ze wat doen om de burgers weer rustig te krijgen.
De migratie gaat niet stoppen voordat er een grote economische crisis komt.
Of een hele grote politieke verschuiving.
We hebben er zelfs bovenmatig veel invloed in.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:24 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nee want wij zijn onderdeel ervan en hebben zeggenschap.
Dat is dus precies wat ik bedoel.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Migratie compleet stoppen zou dan ook vooral voor een hele grote economische crisis zorgen.
quote:Op zondag 21 juni 2026 11:24 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nee want wij zijn onderdeel ervan en hebben zeggenschap.
Waarom gaat de EU wetgeving dan boven de Nederlandse grondwet?quote:Op zondag 21 juni 2026 11:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
We hebben er zelfs bovenmatig veel invloed in.
We weten hoe dit afloopt toch? Er zal iets af gaan maar heel weinig.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet gek dat er nog gehandeld wordt over de begroting en dat NL:DU andere prio’s heeft dan Spanje portugal
Dat kan nietquote:Op zondag 21 juni 2026 11:27 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
[..]
Waarom gaat de EU wetgeving dan boven de Nederlandse grondwet?
Europa krimpt momenteel met 1.000.000 inwoners , ga jij een zwik kinderen maken?/quote:Op zondag 21 juni 2026 11:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Pappen en nathouden is wat ze doen.
Zodra er te veel protesten komen moeten ze wat doen om de burgers weer rustig te krijgen.
De migratie gaat niet stoppen voordat er een grote economische crisis komt.
Of een hele grote politieke verschuiving.
Je stuurt een livestream.. ik zie nu een filmpje over het WKquote:Op zaterdag 20 juni 2026 20:46 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.facebook.com/share/r/1BLLg9pyPo/
UK rejoin march
Bekijk deze YouTube-video
https://www.facebook.com/reel/1530778568684291quote:Op zondag 21 juni 2026 11:31 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Je stuurt een livestream.. ik zie nu een filmpje over het WK
Toch is het zo.quote:
Is goed hoor, ik vind kinderen maken wel een aangename bezigheid.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Europa krimpt momenteel met 1.000.000 inwoners , ga jij een zwik kinderen maken?/
Ik denk dat immigratie een van de grootste nadelige effecten is van een mislukt project.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 20:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Je kunt best een discussie hebben over welke migratie gewenst is vanuit Nederlands perspectief, en welke niet zoveel bijdraagt aan ons land.
Maar het debat heeft al zoveel vergif in zich, dat het niet meer normaal gevoerd kan worden.
En als migratie het argument is voor een Nexit, is het (imo) al veel te ver heen. We zijn nota bene een van de grondleggers van de EU. En de EU is zoveel meer dan migratie alleen.
nee dat is niet waar , we moeten wel met elkaar rekening houdenquote:Op zondag 21 juni 2026 11:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Toch is het zo.
Kan ik niks aan doen.
We worden momenteel geregeerd door Brussel en niet door den Haag.
De Nederlanderquote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
https://www.populationpyramid.net/europe/2050/quote:Op zondag 21 juni 2026 11:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Is goed hoor, ik vind kinderen maken wel een aangename bezigheid.
woningnood komt omdat er geen doorstroom meer is van ouderen en door gezeur over stikstof bij bouw vergunningenquote:Op zondag 21 juni 2026 11:35 schreef Viesdik het volgende:
Maar niet alleen dat. Koopkracht, woningnood, soevereiniteit.
Ga dan even kijken bij je geliefde AI.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is niet waar , we moeten wel met elkaar rekening houden
brussel heeft niet veel te zeggen , ja over wolven , en dan houd het wel op
Dat kan alleen als we daar zelf mee instemmen, op basis van die grondwet. Je haalt vermoedelijk dus dingen door elkaar.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:27 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
[..]
Waarom gaat de EU wetgeving dan boven de Nederlandse grondwet?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat dit filmpje moet bewijzen. Dat een stelletje stoffige mensen en Pakistanen in de meest linkse stad van Engeland pleiten voor een terugkeer. Waarom verbaast mij dat niet?quote:Op zondag 21 juni 2026 11:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.facebook.com/reel/1530778568684291
nou ik vind de bescherming van NAVO en EU helemaal primaquote:Op zondag 21 juni 2026 11:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ga dan even kijken bij je geliefde AI.
Die kan je precies uitleggen welke soevereiniteit we hebben overdragen aan Brussel en welke wetgeving van Brussel boven de Nederlandse grondwet gaat.
Er zijn namelijk al meerdere rechtszaken over geweest.
Herintreding dat gaat de UK fors zeggenschap kostenquote:Op zondag 21 juni 2026 11:42 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet wat dit filmpje moet bewijzen. Dat een stelletje stoffige mensen en Pakistanen in de meest linkse stad van Engeland pleiten voor een terugkeer. Waarom verbaast mij dat niet?
De steun om opnieuw toe te treden tot de Europese Unie groeit gestaag in Engeland en het Verenigd Koninkrijk.
Verschillende peilingen tonen aan dat een duidelijke meerderheid van de kiezers (schommelend tussen 53% en 55%) voorstander is van het terugdraaien van de Brexit
De roep om hereniging is breed zichtbaar:
Publieke opinie & Politiek: De beweging Rejoin Campaign lobbyt actief en benadrukt de economische en sociale voordelen van het lidmaatschap.
Onderhandelingen: Politieke leiders en experts erkennen dat eventuele toetredingsonderhandelingen complex zullen zijn.
De discussie richt zich onder meer op de vraag of het VK speciale uitzonderingen (opt-outs) zou kunnen krijgen voor de euro en het Schengengebied.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |