Mij lijkt dat Nederlanders zelf kunnen denken en niet zo direct meningen overnemen die de NOS laat zien.quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:36 schreef TheIncredibleTwo het volgende:
Ik ben voor het breken met deze EU, maar in Nederland zijn er teveel mensen die te vaak de NOS kijken zodat zoiets nooit op de politieke agenda komt.
Mee eensquote:Op zaterdag 16 mei 2026 09:14 schreef Hanca het volgende:
Tegen een nexit, maar ook tegen uitbreidingen. Alle vormen van uitbreiding: tegen meer landen in de EU en tegen meer bevoegdheden naar de EU. De EU is een economische unie en meer is totaal onnodig (en mijns inziens ook onmogelijk).
okquote:
Dat komt niet door de Brexit maar de keuze voor de verkeerde regering.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 10:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mij lijkt dat Nederlanders zelf kunnen denken en niet zo direct meningen overnemen die de NOS laat zien.
Ook andere media laten meningen zien van Nederlanders die meestal pro-EU zijn.
De NOS als de grootste opiniebepaler aanwijzen is niet zo ruimdenkend.
Ken je Brexit ? De wens was dat door de EU te verlaten de UK meer welvarend zou zijn en er minder migranten komen. Het tegendeel gebeurde
Nexit kost inderdaad veel geld.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:53 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat Nexit veel moeite gaat kosten en natuurlijk zal worden tegengewerkt door de EU bureaucraten, die verliezen immers macht en geld.
Eenvoudiger is het wachten op het uiteenvallen van de EU.
Frankrijk staat op omvallen en Rassemblement National gaat het overnemen (niet dat het dan beter wordt)
Frankrijk is erg nationalistisch, die willen niet macht aan de EU afgeven.
Duitsland hetzelfde liedje.
Geduldig wachten tot de zaak klapt
Dat is onwaarschijnlijk aangezien er nogal wat landen tegen zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 10:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mee eens
Maar Oekraíne toelaten moet wel gebeuren.
Oekraïne zat jaren op de wip tussen Rusland en de EU, totdat Poetin dat zat was in 2014 en begon met het innemen van delen van Oekraïne.quote:Op zondag 17 mei 2026 06:03 schreef kree het volgende:
het is niet voor niks dat Oekraïne niet eerder bij EU kwam natuurlijk?
Nu is het vooral een geldverslindende wel. Hoewel ik eens ben moet bij EU. maArja dat kwam ook pas vanaf hun dat ze dat ineens wilden toen ze aangevallen werden he>
Hier ben ik het mee eens.quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:47 schreef mvdejong het volgende:
Ik zou voor drastische hervormingen zijn, maar dat gaat nooit gebeuren, dus zo snel mogelijk eruit.
De meeste EU-landen zijn niet tegen. Men stelt wel voorwaardenquote:Op zondag 17 mei 2026 05:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is onwaarschijnlijk aangezien er nogal wat landen tegen zijn.
https://nl.wikipedia.org/(...)tot_de_Europese_Uniequote:Op 28 februari 2022 vroeg Oekraïne het lidmaatschap van de Europese Unie (EU) aan, kort nadat het land door Rusland was binnengevallen. President Volodymyr Zelenskyj verzocht om onmiddellijke toelating volgens een "nieuwe speciale procedure". De Europese Unie verwelkomde de Oekraïense stap, maar gaf daarbij ook aan dat de toetreding tijd zou kosten.
Ik pleit voor EU zeggenschap gerelateerd aan de EU bijdrage, wie betaalt die bepaaltquote:Op donderdag 14 mei 2026 12:47 schreef mvdejong het volgende:
Ik zou voor drastische hervormingen zijn, maar dat gaat nooit gebeuren, dus zo snel mogelijk eruit.
quote:AI-overzicht
De netto betalers aan de Europese Unie zijn de lidstaten die meer afdragen aan de EU-begroting dan ze er via subsidies en steunprogramma's weer uithalen. In absolute cijfers zijn Duitsland, Frankrijk en Italië de grootste betalers, maar gemeten per inwoner is Nederland steevast een van de koplopers.
De lijst van de belangrijkste nettobetalers in de EU omvat de volgende zes landen:
Duitsland: Biedt in absolute bedragen de grootste nettobijdrage (jaarlijks tientallen miljarden).
Nederland: Blijft één van de grootste nettobetalers gemeten als percentage van het bruto nationaal inkomen (BNI) en is de grootste betaler per inwoner.
Frankrijk: Staat steevast in de top drie van absolute nettobijdragers.
Zweden: Draagt, net als de andere noordelijke lidstaten, relatief veel bij per hoofd van de bevolking.
Oostenrijk: Is een consequente nettobetaler en ontvangt beduidend minder dan het afdraagt.
Italië & Spanje: Deze landen dragen in absolute cijfers wel bij aan de EU-pot, maar hun netto-bijdragepositie wisselt per jaar afhankelijk van de terugvloeiende subsidies.
Algemene Rekenkamer
+4
Klopt, Europa had gewoon in een permanente staat van oorlog en conflicten moeten blijven.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:17 schreef Seeburg54 het volgende:
In de eerste plaats hadden we er nooit aan moeten beginnen. Maar dat station is gepasseerd, dus nu gaat het economisch moeilijk worden om eruit te stappen. Daarom stem ik drastische hervormingen, maar het liefst stapte ik eruit.
quote:Op zondag 17 mei 2026 10:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik pleit voor EU zeggenschap gerelateerd aan de EU bijdrage, wie betaald die bepaald
Wie speld tegen woordig nog wel vadzoenlijk?quote:
Ik zeg niet dat de meeste landen tegen zijn. Vorig jaar heb ik een artikel gelezen waarin er 6 landen zeker tegen waren. Gezien het veto systeem is toetreding daarom onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De meeste EU-landen zijn niet tegen. Men stelt wel voorwaarden
[..]
https://nl.wikipedia.org/(...)tot_de_Europese_Unie
Schenk er nog één in.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik pleit voor EU zeggenschap gerelateerd aan de EU bijdrage, wie betaalt die bepaalt
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |