Dat is een grote naam.quote:Televisiepresentator Sonja Barend is
op 86-jarige leeftijd overleden.Ze
stierf gisteren thuis in het bijzijn
van haar familie,meldt omroep BNNVARA.
Sinds 1966 was ze tientallen jaren elke
week bij de VARA op televisie te zien.
Haar praatprogramma's leverden Barend
grote bekendheid op,en later ook de
bijnaam 'koningin van de talkshow'.
Barend had talloze bekende en onbekende
mensen aan tafel en maakte voor soms
miljoenen kijkers taboes bespreekbaar.
Ze was een boegbeeld van de VARA en
daarmee ook van 'links Nederland'.
Na haar carrière werd de Sonja Barend
Award naar haar vernoemd,een jaarlijkse
prijs voor het beste tv-interview.
En uit het tijdperk dat er nog echte discussie was i.p.v. steeds diezelfde gasten bij elkaar zetten die het toch al met elkaar eens zijn.quote:Op zondag 12 april 2026 15:35 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Mischien links maar nog altijd tien keer betere journalistiek dan Jinek en Umberto.
R I. P.
En omdat het ook gewoon mensen zijn.quote:Op zondag 12 april 2026 16:24 schreef Goudenkomkommer het volgende:
[..]
Komt omdat ze al op leeftijd zijn
Maakt niet uit.quote:Op zondag 12 april 2026 15:35 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Mischien links maar nog altijd tien keer betere journalistiek dan Jinek en Umberto.
R I. P.
Die docu neem ik ff op.quote:Op zondag 12 april 2026 16:37 schreef golfer het volgende:
NPO1 wordt vanavond omgegooid voor haar.
Vanavond om 21.00 uur is op NPO 1 en NPO Start een extra uitzending te zien van Pauw & De Wit, die volledig in het teken staat van Sonja Barend. Daarna, om 23.30 uur, wordt de documentaire Sonja Barend - Vragen zonder antwoord van Coen Verbraak uit 2012 uitgezonden.
Ik begrijp ook totaal niet wie Jinek steeds die banen geeftquote:Op zondag 12 april 2026 15:35 schreef Joopklepzeiker het volgende:
R I. P.
Kan ook idd. Ik neem het vaak op, zodat ik reclames kan doorspoelen maar dat hoeft bij NPO nietquote:
Jinek kan wel iets, maar dat wat ze doet komt niet echt bij me binnen.quote:Op zondag 12 april 2026 16:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik begrijp ook totaal niet wie Jinek steeds die banen geeftdie krijgt echt alles in de schoot geworpen en kan echt helemaal niets.
RIP voor de nabestaanden verder.
Laat ook weer zien wat voor een nare man Theo van Gogh was.quote:Op zondag 12 april 2026 17:22 schreef Firuze60 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Ook weer de moeite waard om terug te kijken.
Leuk show die werd gemáákt door Albert Mol en Martine Bijl. Daar kon Sonja Barend toch niet aan tippen.quote:Op zondag 12 april 2026 17:37 schreef Toby56 het volgende:
Sonja Barend EN Martine Bijl in Wie van de drie (1974).
Voor mij is dat jeugdsentiment.
Ja, Sonja Barend zei eens dat de impact van de jarenlange haatcampagne van Van Gogh richting haar zo groot was dat ze hem, als het mogelijk was, direct uit haar geheugen zou wissen.quote:Op zondag 12 april 2026 17:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Laat ook weer zien wat voor een nare man Theo van Gogh was.
Je hebt wel een punt; Sonja was er ook niet zo lang bij.quote:Op zondag 12 april 2026 17:55 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Leuk show die werd gemáákt door Albert Mol en Martine Bijl. Daar kon Sonja Barend toch niet aan tippen.
"Live" meegemaakt. Net zoals Mathilde Santing ook voor het eerst op tv was bij haar. Als iemand dat fragment nog terug kan vinden, graag.....quote:Op zondag 12 april 2026 15:43 schreef Arcee het volgende:
Televisie-debuut van Paul de Leeuw was bij Sonja (1986).
Martine en Albert Mol waren ook wat makkelijker in de flauwe grapjes maken. Sonja was daar veel te serieus voor. Volgens mij vond Sonja dat hele programma ruk.quote:Op zondag 12 april 2026 18:02 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt; Sonja was er ook niet zo lang bij.
Kees Brusse was, indien aanwezig, ook erg goed.
Maar ik zat dan als jongetje gewoon wat verkikkerd naar Sonja te kijken. En dat is ook wat waard.
(En dan vond ik Martine ook nog heel erg leuk. Wat een feestje was dat toch, wat langer mogen opblijven voor Wie van de Drie.)
Dat laatste geloof ik niet, maar ze was geen semi-cabaretier.quote:Op zondag 12 april 2026 18:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Martine en Albert Mol waren ook wat makkelijker in de flauwe grapjes maken. Sonja was daar veel te serieus voor. Volgens mij vond Sonja dat hele programma ruk.
Eens! Sonja was geen cabaretier.quote:Op zondag 12 april 2026 18:10 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat laatste geloof ik niet, maar ze was geen semi-cabaretier.
En dat waren de anderen wel.
Ook Kees Brusse was dol op quasi-serieus oudehoeren.
Sonja en Martine waren verder wel hartstikke goed met elkaar.
quote:Op zondag 12 april 2026 17:53 schreef Harvest89 het volgende:
Laat ook weer zien wat voor een nare man Theo van Gogh was.
Uit wat ik er vluchtig even over heb opgezocht had dit wel een reden, namelijk dat Sonja Barend, samen met o.a. Ronny Naftaniel en Leon de Winter, Theo van Gogh jarenlang heeft achtervolgd met rechtszaken omdat bepaalde publicaties van Theo van Gogh haar niet aanstonden.quote:Op zondag 12 april 2026 18:00 schreef Arcee het volgende:
Ja, Sonja Barend zei eens dat de impact van de jarenlange haatcampagne van Van Gogh richting haar zo groot was dat ze hem, als het mogelijk was, direct uit haar geheugen zou wissen.
Wauw. Iemand is dood en in post 2 valt het woord "links".quote:Op zondag 12 april 2026 15:35 schreef Joopklepzeiker het volgende:
R I. P.
Ik heb we nog wel eentje:quote:Op zondag 12 april 2026 18:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wauw. Iemand is dood en in post 2 valt het woord "links".
Chapueau.
Ik ben van een andere generatie, maar als je die fragmenten terugkijkt uit de jaren '80 is het niet vreemd dat Janmaat zo verketterd werd ondanks zijn nog relatief milde opvattingen. Het elitaire randstedelijke dedain druipt er letterlijk vanaf. Hallucinant als je nagaat dat Nederland massaal voor de buis zat om 8 uur en hier naast moest kijken bij gebrek aan alternatieven.quote:Op zondag 12 april 2026 15:35 schreef Joopklepzeiker het volgende:
R I. P.
Klopt, ik heb de biografie over Van Gogh gelezen (De Bolle Gogh) en daarin komen die ongekend vileine treiterijen uitgebreid aan bod.quote:Op zondag 12 april 2026 18:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Uit wat ik er vluchtig even over heb opgezocht had dit wel een reden, namelijk dat Sonja Barend, samen met o.a. Ronny Naftaniel en Leon de Winter, Theo van Gogh jarenlang heeft achtervolgd met rechtszaken omdat bepaalde publicaties van Theo van Gogh haar niet aanstonden.
Het gebrek aan verstand is dan ook gegroeid naar na het kijken van die 'alternatieven.'quote:Op zondag 12 april 2026 19:14 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ik ben van een andere generatie, maar als je die fragmenten terugkijkt uit de jaren '80 is het niet vreemd dat Janmaat zo verketterd werd ondanks zijn nog relatief milde opvattingen. Het elitaire randstedelijke dedain druipt er letterlijk vanaf. Hallucinant als je nagaat dat Nederland massaal voor de buis zat om 8 uur en hier naast moest kijken bij gebrek aan alternatieven.
Ik vind Jeroen Pauw nog wel een geweldenaar hoor.quote:Op zondag 12 april 2026 17:20 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik vond haar eigenlijk niet zo bijzonder, wel beter dan de huidige rotzooi maar da's niet zo moeilijk.
van Gogh was een bullyquote:Op zondag 12 april 2026 19:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
Klopt, ik heb de biografie over Van Gogh gelezen (De Bolle Gogh) en daarin komen die ongekend vileine treiterijen uitgebreid aan bod.
Ik moet er bij dit nieuws ook aan denken dat er een tijd was dat een linkse gespreksleider bij een linkse omroep nog gewoon nieuwsgierig kon zijn en niet door een andere mening heen ging kakelen of allerlei opzetjes had met bizarre tafelgasten met als doelstelling te voorkomen dat de kijker zelf gaat nadenken.quote:Op zondag 12 april 2026 18:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wauw. Iemand is dood en in post 2 valt het woord "links".
Chapueau.
Leg eens uit?quote:Op zondag 12 april 2026 19:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik moet er bij dit nieuws ook aan denken dat er een tijd was dat een linkse gespreksleider bij een linkse omroep nog gewoon nieuwsgierig kon zijn en niet door een andere mening heen ging kakelen of allerlei opzetjes had met bizarre tafelgasten met als doelstelling te voorkomen dat de kijker zelf gaat nadenken.
Daarom heb ik respect voor haar als sympathieke vakvrouw en sta ik even stil bij haar overlijden. Het is altijd een tijdsbeeld bij dit soort overlijdens en dat links toen nog normaal kon doen hoort daarbij.
Linkse mensen doen nog steeds normaal Sommige rechtse mensen ook met hun slachtofferschapquote:Op zondag 12 april 2026 19:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Daarom heb ik respect voor haar als sympathieke vakvrouw en sta ik even stil bij haar overlijden. Het is altijd een tijdsbeeld bij dit soort overlijdens en dat links toen nog normaal kon doen hoort daarbij.
Daarom was ze altijd de moeite waard om naar te kijken.quote:Op zondag 12 april 2026 15:37 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
En uit het tijdperk dat er nog echte discussie was i.p.v. steeds diezelfde gasten bij elkaar zetten die het toch al met elkaar eens zijn.
Dit.quote:
Maar ze hield wel heel veel van cabaret, en had daardoor dus vaak leuke gasten.quote:
.quote:
Van Gogh was volgens mij zwaar getormenteerd en leefde vaak op een heftig ressentiment.quote:Op zondag 12 april 2026 19:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
Klopt, ik heb de biografie over Van Gogh gelezen (De Bolle Gogh) en daarin komen die ongekend vileine treiterijen uitgebreid aan bod.
Joods-links-PvdA. Dat was vroeger zo.quote:
Ga nou niet suggereren dat PRO anti-joods is. Dat is een ouderwetse demonisering.quote:Op zondag 12 april 2026 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Joods-links-PvdA. Dat was vroeger zo.
Kun je je nu nog moeilijk voorstellen met de nieuwe PRO partij.
Dat zeg ik dan ook niet.quote:Op zondag 12 april 2026 20:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ga nou niet suggereren dat PRO anti-joods is. Dat is een ouderwetse demonsering.
Niet in de zin van (pas echt joods met een joodse moeder) ze had een joodse vader en was getrouwd met een joodse man.quote:
Daarnaast heeft ze enige tijd in Israël gewoond, Hebreeuws geleerd en zich laten bekeren tot het Joodse geloof.quote:Op zondag 12 april 2026 20:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet in de zin van (pas echt joods met een joodse moeder) ze had een joodse vader en was getrouwd met een joodse man.
Oh, dat wist ik niet, kan mij gewoon bijna niet voorstellen dat de seculiere Sonja zich liet bekeren. En geloof dat dus ook niet.quote:Op zondag 12 april 2026 20:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarnaast heeft ze enige tijd in Israël gewoond, Hebreeuws geleerd en zich laten bekeren tot het Joodse geloof.
Zijzelf zag zich dus als joodse.
Wat is er mis met die taal dan?quote:Op zondag 12 april 2026 20:24 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Sonja gooide ook nog wel eens een woordje hebreeuws de ether in
Ze is altijd (inwendig) opzoek geweest naar haar vader. Die vermoord is in Auschwitz. Dat heeft een gigantisch gat in haar ziel geslagen. Zijn laatste woorden waren. ‘Je ziet mij nooit meer terug.'quote:Op zondag 12 april 2026 20:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, dat wist ik niet, kan mij gewoon bijna niet voorstellen dat de seculiere Sonja zich liet bekeren.
Op haar moeder, ja, en daarom ook op Sonja, heb jij het boek gelezen?quote:Op zondag 12 april 2026 20:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze is altijd (inwendig) opzoek geweest naar haar vader. Die vermoord is in Auschwitz. Dat heeft een gigantisch gat in haar ziel geslagen. Zijn laatste woorden waren. ‘Je ziet mij nooit meer terug.'
Moet een gigantische impact op haar leven gehad hebben.
Niet herkennen ? Dat was duidelijk in 2025 toen de verbloemers, goedpraters en aanhangers van Israelische terreur zich stoorden aan de PvdA-motie Piri.quote:Op zondag 12 april 2026 20:13 schreef capricia het volgende:
Vroeger was het anders. Dingen veranderen.
En de PvdA heeft gewoon ook links-joodse roots. En er zijn er genoeg die zich niet in PRO herkennen.
Ik heb destijds ook haar boek gelezen.quote:Op zondag 12 april 2026 20:26 schreef Firuze60 het volgende:
Op haar moeder, ja, en daarom ook op Sonja, heb jij het boek gelezen?
Als je die generatie kent, Louis Tas, Ischa Meijer, dan zie je het verdriet en het zoeken ook bij haar.quote:Op zondag 12 april 2026 20:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Op haar moeder, ja, en daarom ook op Sonja, heb jij het boek gelezen?
Ja, maar waaruit blijkt dat zij zich ineens bekeerd heeft tot het Joodse geloof?quote:Op zondag 12 april 2026 20:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je die generatie kent, Louis Tas, Ischa Meijer, dan zie je het verdriet en het zoeken ook bij haar.
Niets, maar klaarblijkelijk waren er een aantal mensen niet bekend met haar Joodse achtergrond, terwijl ze daar dus niet echt een geheim van maakte.quote:
Dat heeft ze gedaan toen ze in Israel woonde.quote:Op zondag 12 april 2026 20:31 schreef Firuze60 het volgende:
Ja, maar waaruit blijkt dat zij zich ineens bekeerd heeft tot het Joodse geloof?
Nee, was ook niet nodig. Ik dacht vroeger dat ze de zus van Frits Barend was. Maar goed, beiden waren/zijn geen praktiserende gelovige joden.quote:Op zondag 12 april 2026 20:32 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Niets, maar klaarblijkelijk waren er een aantal mensen niet bekend met haar Joodse achtergrond, terwijl ze daar dus niet echt een geheim van maakte.
Oh, dat zou kunnen eventueel, wassen neus principe.quote:Op zondag 12 april 2026 20:36 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat heeft ze gedaan toen ze in Israel woonde.
Ik weet niet of dat toen ze met Ralph Inbar of met Cahen getrouwd was.
Sonja was inderdaad niet de zus van Frits Barend, maar ze waren wel familie van elkaar. Frits Barend is seculier opgevoed en werd als jongetje zelfs niet besneden. Dat heeft hij uit eigen keuze op latere leeftijd alsnog laten doen.quote:Op zondag 12 april 2026 20:38 schreef Firuze60 het volgende:
Nee, was ook niet nodig. Ik dacht vroeger dat ze de zus van Frits Barend was. Maar goed, beiden waren/zijn geen praktiserende gelovige joden.
Ze vierde ook gewoon de Joodse feestdagen als Pesach, Seideravond en Chanoeka enzo met haar man, kinderen en kleinkinderen.quote:Op zondag 12 april 2026 20:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, dat zou kunnen eventueel, wassen neus principe.
Ik praatte als een oude koningin! Geweldige zelfspot ook.quote:Op zondag 12 april 2026 15:42 schreef Eightyone het volgende:
[ afbeelding ]
(VaraGids, oktober 2014 - En de afbeelding is te vergroten)
Ze heeft samen met o.a. Ronny Naftaniel aangiftes gedaan tegen Theo van Gogh wegens groepsbelediging. Dat heeft ertoe geleid dat er wel zeven rechtszaken tegen Theo van Gogh zijn gevoerd, waarvan slechts één tot een veroordeling heeft geleid. Die processen hebben wel tien jaar geduurd.quote:Op zondag 12 april 2026 19:21 schreef Bluesdude het volgende:
van Gogh was een bully
Sonja Barend heeft niet jarenlang rechtszaken tegen hem opgezet.
Hoeveel processen? 1 of 20? Hoeveel jaren... 10 of 20 ?
quote:Op zondag 12 april 2026 21:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ze heeft samen met o.a. Ronny Naftaniel aangiftes gedaan tegen Theo van Gogh wegens groepsbelediging. Dat heeft ertoe geleid dat er wel zeven rechtszaken tegen Theo van Gogh zijn gevoerd, waarvan slechts één tot een veroordeling heeft geleid. Die processen hebben wel tien jaar geduurd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Theo_van_Gogh_(regisseur)#Wegens_belediging_van_Joden
Theo vond het zelf niet kwetsend.quote:'..copulerende gele sterren in de gaskamer' en hij had het over 'de lucht van caramel' die hij rook. 'Vandaag verbranden ze alleen suikerzieke joden.'
Ik vond het ook wel vreselijk wat Theo uitkraamde.quote:
Ja. Natuurlijk is het kwetsend en ziek. Dat soort opmerkingen.quote:Op zondag 12 april 2026 21:28 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik vond het ook wel vreselijk wat Theo uitkraamde.
Ik kan me ook niemand tegenwoordig voor de geest halen die zo ver gaat als Theo ging.quote:Op zondag 12 april 2026 21:28 schreef golfer het volgende:
[..]
Zeker omdat het grootste deel van mijn familie vermoord is in Sobibor en Auschwitz.quote:Op zondag 12 april 2026 21:30 schreef capricia het volgende:
Ja. Natuurlijk is het kwetsend en ziek. Dat soort opmerkingen.
Het getuigde niet echt van goede smaak. Maar figuren als Ronny Naftaniel en Leon de Winter hebben de afgelopen paar jaar wel ergere dingen gezegd.quote:Op zondag 12 april 2026 21:28 schreef golfer het volgende:
Zoals?quote:Op zondag 12 april 2026 21:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het getuigde niet echt van goede smaak. Maar figuren als Ronny Naftaniel en Leon de Winter hebben de afgelopen paar jaar wel ergere dingen gezegd.
Gewoon verschrikkelijk.quote:Op zondag 12 april 2026 21:31 schreef golfer het volgende:
[..]
Zeker omdat het grootste deel van mijn familie vermoord is in Sobibor en Auschwitz.
Ik denk dat je wel weet waar ik op doel. Ronny Naftaniel en Leon de Winter zijn figuren die de misdadige politiek van de staat Israel altijd door dik en dun zullen steunen.quote:
Maar welke opmerkingen doel je dan op?quote:Op zondag 12 april 2026 21:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik denk dat je wel weet waar ik op doel. Ronny Naftaniel en Leon de Winter zijn figuren die de misdadige politiek van de staat Israel altijd door dik en dun zullen steunen.
Haar joods zijn is blijkbaar voor bepaalde users reden om de huidige politiek van Israël erbij te halen.quote:Op zondag 12 april 2026 21:39 schreef MadMaster het volgende:
Ging het hier niet over een overleden TV presentatrice?
de Winter ken ik niet, maar van Naftaniel ben ik ook geen fan.quote:Op zondag 12 april 2026 21:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik denk dat je wel weet waar ik op doel. Ronny Naftaniel en Leon de Winter zijn figuren die de misdadige politiek van de staat Israel altijd door dik en dun zullen steunen.
Sonja Barend kende je wel?quote:Op zondag 12 april 2026 21:57 schreef Harvest89 het volgende:
de Winter ken ik niet, maar van Naftaniel ben ik ook geen fan.
Ik vond het wel humor.quote:Op zondag 12 april 2026 21:28 schreef golfer het volgende:
[..]
Ja maar niet in dit topic lijkt me.quote:Op zondag 12 april 2026 22:11 schreef Firuze60 het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)-hongarije~a1fc8f55/
Hoppa! Weg met die sooi! Nu Trump nog.
Deze had ik ook wel verwacht jaquote:Op zondag 12 april 2026 22:06 schreef Dutch_view het volgende:
Heeft Jeroen Pauw geen laatste interview met Sonja opgenomen? Beetje jammer![]()
Wat erg.quote:Op zondag 12 april 2026 21:31 schreef golfer het volgende:
[..]
Zeker omdat het grootste deel van mijn familie vermoord is in Sobibor en Auschwitz.
quote:“Ik schrijf in mijn boek ook over Theo van Gogh (Nederlandse filmregisseur die bekend stond om zijn controversiële uitspraken over onder meer Joden en moslims, en die in 2004 op straat in Amsterdam vermoord werd, SMU). Nadat ik een klacht tegen hem had ingediend wegens antisemitisme, begon hij me brieven te sturen, waarin hij mij alle verschrikkelijke dingen toewenste waarmee de nazi’s de Joden hebben omgebracht. Jarenlang heeft hij dat gedaan.
Ja van oude beelden op youtube en de college tour uitzending. Heb die vrouw zelf in haar actieve carriere niet bewust meegemaakt.quote:
Ik vind het niet normaal hoe de linkse talkshows tegenwoordig rechtse gasten en meningen benaderen. Meteen in de strijdmodus en niet uit laten praten, vooral ook laten blijken dat ze het verschrikkelijk vinden dat zulke meningen bestaan. In tegenstelling tot de NOS mag de VARA links zijn, dat moet zelfs, maar het doel van een gesprek is toch te weten komen wat iemand vindt.quote:
Oh, ok, dan had ik jouw vorige post verkeerd begrepen. Je schreef dat 'linkse' omroepen als doelstelling hadden om te voorkomen dat kijkers zelf gingen nadenken. Ik denk juist het tegenovergestelde.quote:Op zondag 12 april 2026 22:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het niet normaal hoe de linkse talkshows tegenwoordig rechtse gasten en meningen benaderen. Meteen in de strijdmodus en niet uit laten praten, vooral ook laten blijken dat ze het verschrikkelijk vinden dat zulke meningen bestaan. In tegenstelling tot de NOS mag de VARA links zijn, dat moet zelfs, maar het doel van een gesprek is toch te weten komen wat iemand vindt.
Laten ze een voorbeeld nemen aan Barend, die kon gewoon wel links zijn binnen het kader van een interview ipv alleen maar kunnen interviewen binnen het kader van de linkse boodschap bij de kijker door de strot rammen.
Eerlijk gezegd betwijfel ik of het vroeger op dit punt echt beter was dan nu. Het verschil is dat mensen met erg controversiële meningen, zoals Geert Wilders of Thierry Baudet tegenwoordig wel gewoon uitgenodigd worden om aan te schuiven bij een talkshow. Het zou veertig jaar geleden ondenkbaar zijn geweest dat een politicus als Hans Janmaat voor een talkshow zou worden uitgenodigd. Of iemand als criminoloog prof. Wouter Buikhuisen, om maar een wat minder extreem voorbeeld te noemen.quote:Op zondag 12 april 2026 22:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind het niet normaal hoe de linkse talkshows tegenwoordig rechtse gasten en meningen benaderen. Meteen in de strijdmodus en niet uit laten praten, vooral ook laten blijken dat ze het verschrikkelijk vinden dat zulke meningen bestaan. In tegenstelling tot de NOS mag de VARA links zijn, dat moet zelfs, maar het doel van een gesprek is toch te weten komen wat iemand vindt.
Laten ze een voorbeeld nemen aan Barend, die kon gewoon wel links zijn binnen het kader van een interview ipv alleen maar kunnen interviewen binnen het kader van de linkse boodschap bij de kijker door de strot rammen.
Niet ondenkbaar. Janmaat werd wel uitgenodigd soms, maar vaak had men geen zin in die extreemrechtse zeur.quote:Op zondag 12 april 2026 23:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het zou veertig jaar geleden ondenkbaar zijn geweest dat een politicus als Hans Janmaat voor een talkshow zou worden uitgenodigd.
Kletskoek, die zaten juist wel in haar programma.quote:Op zondag 12 april 2026 23:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd betwijfel ik of het vroeger op dit punt echt beter was dan nu. Het verschil is dat mensen met erg controversiële meningen, zoals Geert Wilders of Thierry Baudet tegenwoordig wel gewoon uitgenodigd worden om aan te schuiven bij een talkshow. Het zou veertig jaar geleden ondenkbaar zijn geweest dat een politicus als Hans Janmaat voor een talkshow zou worden uitgenodigd. Of iemand als criminoloog prof. Wouter Buikhuisen, om maar een wat minder extreem voorbeeld te noemen.
En we kunnen Sonja Barend nu wel prijzen voor het feit dat ze haar gasten altijd met respect behandelde, maar we zullen nooit weten hoe ze gasten met al te controversiële meningen zou hebben behandeld, want die kwamen gewoon niet in haar programma.
Dit dus!quote:Op maandag 13 april 2026 12:20 schreef Kanaroe het volgende:
Gisteren de hele dag geen nieuws gelezen of gehoord
Potver, Sonja Barend. Zij was er ook nog.
Wat een fantastische, sterke, mooie en intelligente televisievrouw was ze.
Een fenomeen in Nederland
Uitgenodigd worden om dan gemaand te worden afstand te nemen en door andere hoepeltjes van links te springen voordat er een mening gegeven mag worden, om daar vervolgens doorheen te blaten. Alles met het doel rechts niet in de kaart te spelen, zo'n uitzending heeft maar één doel.quote:Op zondag 12 april 2026 23:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd betwijfel ik of het vroeger op dit punt echt beter was dan nu. Het verschil is dat mensen met erg controversiële meningen, zoals Geert Wilders of Thierry Baudet tegenwoordig wel gewoon uitgenodigd worden om aan te schuiven bij een talkshow. Het zou veertig jaar geleden ondenkbaar zijn geweest dat een politicus als Hans Janmaat voor een talkshow zou worden uitgenodigd. Of iemand als criminoloog prof. Wouter Buikhuisen, om maar een wat minder extreem voorbeeld te noemen.
En we kunnen Sonja Barend nu wel prijzen voor het feit dat ze haar gasten altijd met respect behandelde, maar we zullen nooit weten hoe ze gasten met al te controversiële meningen zou hebben behandeld, want die kwamen gewoon niet in haar programma.
Nee, ze is katholiek opgevoed. Later ontdekte ze dat haar vader joods was, maar die man heeft ze nooit gekend.quote:
Of je leest even terug en ziet dan hoe ze joods werd.quote:Op maandag 13 april 2026 18:40 schreef Kottnauer het volgende:
Nee, ze is katholiek opgevoed. Later ontdekte ze dat haar vader joods was, maar die man heeft ze nooit gekend.
Ah, bekeerd. Wist ik niet. Ik vraag me af dat klopt. Zoiets kost vele jaren studie. Misschien zéí ze alleen dat ze bekeerd was?quote:Op maandag 13 april 2026 18:44 schreef golfer het volgende:
[..]
Of je leest even terug en ziet dan hoe ze joods werd.
Nee. Ze heeft het hele traject in Israël doorlopen.quote:Op maandag 13 april 2026 18:53 schreef Kottnauer het volgende:
Ah, bekeerd. Wist ik niet. Ik vraag me af dat klopt. Zoiets kost vele jaren studie. Misschien zéí ze alleen dat ze bekeerd was?
Ze sprak ook een aardig woordje Hebreeuws:quote:Op maandag 13 april 2026 18:53 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ah, bekeerd. Wist ik niet. Ik vraag me af dat klopt. Zoiets kost vele jaren studie. Misschien zéí ze alleen dat ze bekeerd was?
Verre familie had ik begrepen.quote:Op zondag 12 april 2026 23:06 schreef TLC het volgende:
En ja ik hoorde het vanavond op de radio, zij is idd familie van Frits
quote:
SPOILER: Familieconnectie Sonja en FritsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Frits is dus een 'achter-achterneef, 1 keer verwijderd'.|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Ook nog met coryfeeën Rolf Wouters, Francois Boulanger en die gozert van Waku Waku.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:17 schreef Toby56 het volgende:
Ik stuitte hierop (en herinnerde het me nog een beetje) en ben het helemaal uit blijven kijken.
Dit was ooit op prime time op de vaderlandse tv.
"Ach kassian, het is voorbij..."
Tis wat meid.quote:Op vrijdag 17 april 2026 11:38 schreef Sorella het volgende:
Sorry hoor maar valt er niemand over het woord presentator ? Ik weet toch voor 100% zeker dat Sonja Barend een vrouw was dus is het presentatrice. de vrouwelijke vorm van het woord presentator.
Ik snap zowiezo niet waarom al dat soort vrouwelijk woorden vervangen moesten worden voor manlijke.
Die niet ontslagen zouden worden als de kijkcijfers zouden tegenvallen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 07:11 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Ook nog met coryfeeën Rolf Wouters, Francois Boulanger en die gozert van Waku Waku.
quote:Op vrijdag 17 april 2026 09:39 schreef Hiddendoe het volgende:
Over coryfeeën gesproken:
Mick was af en toe wel geïrriteerd door de (te) snelle interrupties door Sonja.quote:
Mijn conservatieve ooms en onze CDA en VVD stemmende buren vonden Sonja een zuur links wijf.quote:Op vrijdag 17 april 2026 18:28 schreef Boca_Raton het volgende:
Capabele vrouw maar wat mij stoorde was die eeuwige lach. Ze hield niet op.
Maar goed, RIP
Misschien was ze dat ook wel, maar ze zei alles met een glimlach.quote:Op vrijdag 17 april 2026 18:45 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Mijn conservatieve ooms en onze CDA en VVD stemmende buren vonden Sonja een zuur links wijf.
Kun je nagaan.
Walgelijk.quote:Op vrijdag 17 april 2026 18:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Misschien was ze dat ook wel, maar ze zei alles met een glimlach.
Pfff, dat Engels van haar is echt tenenkrommend. Maar goed, kan haar sowieso niet uitstaan.quote:Op vrijdag 17 april 2026 16:18 schreef Toby56 het volgende:
[..]
[..]
(Stiekem blijf ik het lange interview van Hanneke Groenteman met Lou Reed leuker vinden. "Such a nice Jewish lady" die erin slaagde om met haar steenkolen-Engels het erkende stuk saggerijn mild te stemmen.)
Ik heb niet zoveel problemen met Hanneke.quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Pfff, dat Engels van haar is echt tenenkrommend. Maar goed, kan haar sowieso niet uitstaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |