abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 april 2026 @ 11:06:40 #101
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220585620
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 10:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Geloof je dit?
Ik begrijp dat dit voor jou een bittere pil is, en ik wens je veel sterkte in je rouwproces.
Huilen dan.
  woensdag 15 april 2026 @ 11:10:25 #102
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220585633
Dat uitgerekend degene die altijd pro-Ruzzisch fakenieuws post iets ongeloofwaardig vind, de ironie :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220585637
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 10:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Geloof je dit?
Heeft niks met geloven te maken he. De headlines voor wapendeals voor oekraine liegen er niet om.

Geloven is wat jij doet, in je Sterke Man.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_220585691
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220585996
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 10:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Geloof je dit?
Fantastische deal voor Europa en US. Gewoon Oekraine volpompen met de nieuwste tech en defense-tech, betere verdediging ga je niet krijgen tegen Rusland.
pi_220586089
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:22 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
High tech is misschien niet het juiste woord in dit geval, maar het zegt alles over de huidige tijd waarin we leven. Lange tijd keken we op tegen landen met high tech legers maar we zien nu in meerdere oorlogen de kracht en effectiviteit van asymetrische oorlogsvoering en de kracht van low tech in grote aantallen. Goedkope wapens die door hele dure wapens onschadelijk gemaakt moeten worden wat vaak nog niet eens lukt.

Poetin heeft niet zo zeer een high tech regionale macht als buurland naast zich gecreëerd, maar wel een regionale macht die helemaal klaar is voor moderne oorlogsvoering wat werkt met lage budgetten en beperkte manschappen. En dat blijkt net zo gevaarlijk en misschien nog wel gevaarlijker dan een high tech leger met mega-budgetten en veel manschappen.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_220586191
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 12:35 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
High tech is misschien niet het juiste woord in dit geval, maar het zegt alles over de huidige tijd waarin we leven. Lange tijd keken we op tegen landen met high tech legers maar we zien nu in meerdere oorlogen de kracht en effectiviteit van asymetrische oorlogsvoering en de kracht van low tech in grote aantallen. Goedkope wapens die door hele dure wapens onschadelijk gemaakt moeten worden wat vaak nog niet eens lukt.

Poetin heeft niet zo zeer een high tech regionale macht als buurland naast zich gecreëerd, maar wel een regionale macht die helemaal klaar is voor moderne oorlogsvoering wat werkt met lage budgetten en beperkte manschappen. En dat blijkt net zo gevaarlijk en misschien nog wel gevaarlijker dan een high tech leger met mega-budgetten en veel manschappen.
poetin had alle graan export over zee geblokeerd had voor oekraine, en Oekraine die hele blokkade heeft opblazen /verslagen

Dit zijn kleine overwinningen geweest in de totale oorlog, maar strategisch gigantisch interessant, zeker voor de situatie in de straat van Hormuz.
pi_220587693
quote:
Oekraïense president Zelensky komt naar Middelburg: 'Het is tot het laatst spannend geweest'
President Volodymyr Zelensky van Oekraïne is donderdag in Middelburg om de Four Freedoms Award persoonlijk in ontvangst te nemen. Zijn aanwezigheid was lange tijd onzeker, maar Commissaris van de Koning Hugo de Jonge (voorzitter van de Roosevelt Foundation) heeft woensdag de komst van Zelensky bevestigd.

„Ik denk dat dat heel erg mooi is”, zegt De Jonge over de aanwezigheid van de president. „De Four Freedoms Awards gelden als een erkenning van het moedige leiderschap van het Oekraïense volk en zijn president en van hun inzet voor vrijheid, democratie en de rechtsstaat in Europa. Het is een strijd die ons ook aangaat en raakt. Daarom is het een heel belangrijk signaal dat hij morgen aanwezig is.”

Zelensky en het Oekraïense volk zijn een symbool geworden van veerkracht en van het verdedigen van fundamentele vrijheden, aldus De Jonge. „Het zijn de vrijheden zoals president Roosevelt die 85 jaar geleden onder woorden heeft gebracht. In een tijd waarin vrijheid en democratie wereldwijd onder grote druk staan, laat zijn aanwezigheid in Middelburg zien dat het ongelooflijk belangrijk is om pal te staan voor die vrijheid, zelfs onder de allermoeilijkste omstandigheden.”

Goed in beeld
Onder meer via de livestream en de rechtstreekse televisie-uitzending kan iedereen de uitreiking en het bezoek van Zelensky volgen. „De hele dag zal goed in beeld worden gebracht”, verzekert De Jonge. „Na afloop van de ceremonie lunchen we met alle laureaten, de koning en de premier. Daarna zijn er een-op-eenoverleggen tussen Zelensky, onze koning en de premier.”

Mede door de komst van Zelensky is er uitzonderlijk veel belangstelling van de media voor de uitreiking van de Four Freedoms Awards. „Ons team werkt al weken onder hoogspanning. Er is ongekend veel internationale persaandacht deze keer. Dat markeert nog eens extra hoe bijzonder deze editie is.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)nd-geweest~a7d76bd1/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220588526
Ah kijk de bedelaar komt langs en gaat weer met wat miljarden terug.
pi_220588709
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 20:01 schreef gijsman het volgende:
Ah kijk de bedelaar komt langs en gaat weer met wat miljarden terug.
Ah kijk trol nummer zoveel onder een andere naam.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220589089
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 20:01 schreef gijsman het volgende:
Ah kijk de bedelaar komt langs en gaat weer met wat miljarden terug.
Van mij mogen het biljarden zijn.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220589118
Owjee. Nederland staat er ook tussen :P
twitter
  woensdag 15 april 2026 @ 21:23:50 #113
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220589150
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 21:19 schreef Since2003 het volgende:
Owjee. Nederland staat er ook tussen :P [ x ]
Eigenaar van Destinus is een Rus, die het geloof ik niet zo heeft met Putin. Bedrijf heeft enorm uitgebreid en je hoort en leest er nooit wat over.

Ik ben echt benieuwd hoe dat allemaal in elkaar steekt.
pi_220589381
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 21:19 schreef Since2003 het volgende:
Owjee. Nederland staat er ook tussen :P [ x ]
Moscow views these moves as a deliberate step toward sharp military-political escalation.

➡Using Europe-based production to support drone attacks on Russia risks unpredictable consequences.


Ik zit weer te trillen in de bank.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220589382
twitter
pi_220589413
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 21:12 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Van mij mogen het biljarden zijn.
Precies de prioriteiten van Jetten1 liggen elders, en hopelijk de functies van Jetten 1 en brussel ook. En gaat de focus volledig op de problemen per land.
  FOK!Fotograaf woensdag 15 april 2026 @ 21:52:51 #117
364681 over_hedge
pi_220589442
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 21:19 schreef Since2003 het volgende:
Owjee. Nederland staat er ook tussen :P ]
Mooi. Had teleurgesteld geweest als we dat niet zouden staan
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  woensdag 15 april 2026 @ 22:04:14 #118
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220589506
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 21:52 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Mooi. Had teleurgesteld geweest als we dat niet zouden staan
Twente ziet er niet goed uit, met ook nog Urenco/ETC en Thales.
pi_220589551
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 21:49 schreef gijsman het volgende:

[..]
Precies de prioriteiten van Jetten1 liggen elders, en hopelijk de functies van Jetten 1 en brussel ook. En gaat de focus volledig op de problemen per land.
Als de russen winnen, dan hebben we pas problemen per land.
pi_220589574
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  woensdag 15 april 2026 @ 22:16:28 #121
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220589607
quote:
10s.gif Op woensdag 15 april 2026 22:12 schreef ExTec het volgende:
[ afbeelding ]
Doet me denken aan die managers met doelstellingen als 50% meer omzet in een paar jaar. En dan werken in een krimpende markt :')
pi_220589650
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 21:19 schreef Since2003 het volgende:
Owjee. Nederland staat er ook tussen :P [ x ]
-O- Eentje maar.. dit lijstje valt echt tegen. Lopen die rusjes van de daken te schreeuwen dat ze tegen heel NATO vechten en dan komen ze met z'n miezerig lijstje aan.

Zal wat worden als Europa de productie écht aanslingert.
  woensdag 15 april 2026 @ 22:34:24 #123
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220589753
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 20:01 schreef gijsman het volgende:
Ah kijk de bedelaar komt langs en gaat weer met wat miljarden terug.
we moeten voorkomen dat ie ook Finland en Estland pakt , dus goede zaak dat we de drone expertise flink opvoeren om de Russische beer in zijn hok te houden

Oekraïne heeft zo onderhand enorm veel expertise hoe een drone oorlog te voeren daar kan en moet de NATO van leren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220589902
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 21:23 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Eigenaar van Destinus is een Rus, die het geloof ik niet zo heeft met Putin. Bedrijf heeft enorm uitgebreid en je hoort en leest er nooit wat over.

Ik ben echt benieuwd hoe dat allemaal in elkaar steekt.
Was eergisteren gewoon openlijk in de grote kranten:
https://www.tubantia.nl/h(...)ten-bouwen~ae9fe105/

https://www.rtl.nl/nieuws(...)et-grote-rheinmetall

https://www.volkskrant.nl(...)ten-bouwen~b8a7650e/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 16 april 2026 @ 00:14:02 #125
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220590248
Gaat goed in het Russia van Poetin, straks is er geen jonge mensen meer over in Ruzzia , die zijn of dood of gevlucht

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 16-04-2026 01:00:07 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220590634
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 12:56 schreef Korenfok het volgende:

Dit zijn kleine overwinningen geweest in de totale oorlog, maar strategisch gigantisch interessant, zeker voor de situatie in de straat van Hormuz.
Ik denk dat die situaties toch wel anders liggen, met name omdat Hormuz pal naast Iran ligt.
Je moet als het ware langs de kust van Iran varen om weg te gaan.

Ik heb geen idee hoe sterk de marine van Iran is, maar je moet ook rekening houden met de landmacht.

Ik denk overigens dat Hormuz leeg vegen ook weinig te maken heeft met iets militairs.
De VS kan binnen een dag elk vaartuig van Iran van de kaart vegen.
Ook daarin dus een verschil tussen Oekraine/Rusland met Hormuz.
pi_220590797
Goed om te zien dat Oekraine stand houdt tegen de agressor. Zo een zinloze oorlog dit met al dat onnodige mensleed, het zouden maar je kinderen zijn...
Je ziet trouwens wel dat de traditionele oorlogvoering langzamerhand aan het veranderen is.
pi_220590817
Weer een grote aanval vannacht. Minstens 7 doden en tientallen gewonden al:

Doden en tientallen gewonden bij zware Russische aanvallen op Oekraïne


Edit: 15 doden gemeld inmiddels.

[ Bericht 7% gewijzigd door MaxMark op 16-04-2026 09:16:52 ]
pi_220590919
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 11:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik begrijp dat dit voor jou een bittere pil is, en ik wens je veel sterkte in je rouwproces.
en als Trump en zijn trawanten zich nu koest hadden gehouden tegen Iran, dan waren er geen zwermen Shaheds op de Golfstaten afgeschoten, had zelensky geen contact hoeven te leggen om expertise in droneafweer te delen en had hij geen financiële middelen meer gehad binnen nu en een paar maanden. Guess how that panned out
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_220591151
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 09:05 schreef MaxMark het volgende:
Weer een grote aanval vannacht. Minstens 7 doden en tientallen gewonden al:

Doden en tientallen gewonden bij zware Russische aanvallen op Oekraïne

Edit: 15 doden gemeld inmiddels.
Lijkt me sterk dat dit gebeurd is, dit is tenslotte geen Kremlinbeleid.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  donderdag 16 april 2026 @ 10:32:28 #131
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220591307
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 21:12 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Van mij mogen het biljarden zijn.
Er is in totaliteit maar 1,03 biljard euro in omloop.

Dit bedrag is inclusief al het contante geld, geld op spaarrekeningen, investeringen, cryptovaluta en elke andere vorm van geld.

Dus biljarden kan niet eens.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220591309
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 10:32 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Er is in totaliteit maar 1,03 biljard euro in omloop.

Dit bedrag is inclusief al het contante geld, geld op spaarrekeningen, investeringen, cryptovaluta en elke andere vorm van geld.

Dus biljarden kan niet eens.
Oh ok.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220591331
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 10:05 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Lijkt me sterk dat dit gebeurd is, dit is tenslotte geen Kremlinbeleid.
False flag ofc
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220592455
twitter


Oekraiense hornet drones (met automatisch target systeem en heel lastig te jammen) zorgen voor een slachting van Russische logitiek ver achter het front sinds enkele weken, hier iets van de nog weinige beeldmateriaal dat we daar van hebben
pi_220592950
Leip om het Shaktar stadion te zien. Zou ik graag een keer heen gaan. Hopelijk kan dat ooit.
  donderdag 16 april 2026 @ 13:46:05 #136
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220592993
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 13:40 schreef BEFEM het volgende:
Leip om het Shaktar stadion te zien. Zou ik graag een keer heen gaan. Hopelijk kan dat ooit.
Dat kan nu ook :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220592994
twitter


afgelopen nacht:

🔥⚡️Middlestrike campaign by the Unmanned Forces of Ukraine continues: three SAM systems, two Iskander bases, Rubikon base, two fuel depots and enemy support infrastructure:

🔥 Pantsir-S1 — Feodosia, Crimea (414th Brigade);
🔥 Osa-AK — Vodiane, Donetsk region (414th Brigade);
🔥 Tunguska — Valer'yanivka, Donetsk region (414th Brigade);
🔥 Buk-M1 — Bahativka, Zaporizhzhia region (1st Separate USF Center);
🔥 Iskander OTRK base — Mizhiria, Crimea (414th Brigade);
🔥 Iskander OTRK base — Kurortne, Crimea (414th Brigade);
🔥 Fuel depot “Oktyabrske” — Crimea (414th Brigade);
🔥 Fuel depot Hlybokyi Yar —Crimea (414th Brigade);
🔥 Ammunition depot (758th logistics center, Black Sea Fleet) — Mizhiria, Crimea (413th unit “Raid”);
🔥 Workshop, UAV storage “Rubikon” — Hirne, Donetsk region (1st Separate USF Center)
pi_220593006


Russische havenstad Tuapse staat in de fik nadat het vuur van 1 geraakte oliediepot zich heeft verspreid naar omliggende oliedepots.
pi_220593026
Engineering scarcity
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_220593605
Offtopic maar bij de NOS: 'Defensie stopt met droneoefeningen bij Weert' en dan dit plaatje erbij



Krijg je dan een professioneel gevoel bij onze defensie, als vrouwen met hun lange haren los bezig zijn?

Zou @AchJa ook met wapperende manen flaneren?
  donderdag 16 april 2026 @ 16:17:58 #141
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220593776
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 10:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Geloof je dit?
heel veel sterkte gewenst de komende tijd, php'tje
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  donderdag 16 april 2026 @ 16:25:47 #142
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220593824
De kans dat Poetin 2026 overleeft is aan het afnemen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 16 april 2026 @ 17:22:18 #143
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220594093
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:41 schreef 3rr0r het volgende:
Offtopic maar bij de NOS: 'Defensie stopt met droneoefeningen bij Weert' en dan dit plaatje erbij

[ afbeelding ]

Krijg je dan een professioneel gevoel bij onze defensie, als vrouwen met hun lange haren los bezig zijn?

Zou @:AchJa ook met wapperende manen flaneren?
Pic is ook al iets van 4 jaar oud...

Maar goed, defensie kent sinds de jaren '70 de vrije haardracht. En zolang het geen gevaar/onvelige situaties oplevert bij de werkzaamheden mogen ze het dragen zoals ze willen.

https://isgeschiedenis.nl(...)acht-als-hippieleger
  donderdag 16 april 2026 @ 17:27:38 #144
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 16 april 2026 @ 17:28:00 #145
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220594124
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zoeits hebben we wel eens vaker gehoord... (Understatement).
Dit keer echt(tm).

Er is wel wat aan het kantelen, zowel aan het front als in Rusland zelf als bij de partners van Rusland (die stuk voor stuk worden platsgewalst).
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220594171
Melloni is ook telkens goed bezig!

Zo prettig dat er ook steeds meer realistische partijen komen aan de rechter kant van het spectrum. Politici wie heldere kijken hebben op zaken als Europa, Rusland en Oekraine.


Orban, zijn gelijksoortige in Europa (afd, Fvd, Farage enz) hanteren allemaal de muis en Leeuw strategie. Ze leiden de leeuw naar binnen, die verscheurt alles, en de muis krijgt de leftovers.

Toch prettig dat er nog Politici zijn die echt voor het belang van hun land kunnen denken.
  donderdag 16 april 2026 @ 17:38:05 #147
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220594180
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:36 schreef Korenfok het volgende:
Melloni is ook telkens goed bezig!

Zo prettig dat er ook steeds meer realistische partijen komen aan de rechter kant van het spectrum. Politici wie heldere kijken hebben op zaken als Europa, Rusland en Oekraine.


Orban, zijn gelijksoortige in Europa (afd, Fvd, Farage enz) hanteren allemaal de muis en Leeuw strategie. Ze leiden de leeuw naar binnen, die verscheurt alles, en de muis krijgt de leftovers.

Toch prettig dat er nog Politici zijn die echt voor het belang van hun land kunnen denken.
Meloni was altijd al prima bezig. Maar ja, past niet in het linkse pulletje dus kreeg alleen maar commentaar.
pi_220594196
Het electoraat van die partijen dunt ook uit natuurlijk. Ongezonde dikke boomers worden niet zo oud
pi_220594210
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Meloni was altijd al prima bezig. Maar ja, past niet in het linkse pulletje dus kreeg alleen maar commentaar.
Er zijn te veel wappies actief aan de neo rechterkant. (alles rechts van cda, VVD en de SGP).
  donderdag 16 april 2026 @ 17:42:45 #150
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220594212
Ik geniet wel van die rechtse partijen die aan de ene kant het populistische discours snappen maar aan de andere kant gewoon hele goede dingen doen en het spelletje goed spelen.

Meloni, Magyar. Kom maar op met dat soort leiders!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 16 april 2026 @ 17:44:52 #151
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220594222
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zoiets hebben we wel eens vaker gehoord... (Understatement).
Hij wordt steeds ouder, dus de kans op overlijden neemt toe.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220594225
Denk dat Mark Meloni wel gedaan heeft.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 16 april 2026 @ 17:46:55 #153
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220594231
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hij wordt steeds ouder, dus de kans op overlijden neemt toe.
Is ook Kremlin beleid toch?
  donderdag 16 april 2026 @ 17:51:00 #154
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220594254
Er zijn dingen aan het veranderen.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 16 april 2026 @ 17:56:22 #155
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220594283
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:51 schreef Perrin het volgende:
Er zijn dingen aan het veranderen.

[ x ]
Wel benieuwd wat dit allemaal zou gaan betekenen.

Als ik de afgelopen periode zie, zou ik zeggen dat Rusland dit geen jaar meer volhoudt.

Het lukt ze niet om genoeg (goede) soldaten te recruteren. Ze verliezen veel en veel meer dan de Oekraïners en de voortgang is volledig gestokt. Ook alle olieverwerking ligt in puin en krijgen ze niet meer aan de praat.

En dan nu ook de problemen met internet en steeds hogere prijzen van alles, waardoor letterlijk elke Rus wordt geraakt.

Ik zie niet echt hoe Rusland dit zou kunnen keren.
pi_220594312
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:51 schreef Perrin het volgende:
Er zijn dingen aan het veranderen.

[ x ]
Erg mooi.

De Russen kunnen de tyfus genieten.
Zonder wrijving geen glans
pi_220594391
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:36 schreef Korenfok het volgende:
Melloni is ook telkens goed bezig!

Zo prettig dat er ook steeds meer realistische partijen komen aan de rechter kant van het spectrum. Politici wie heldere kijken hebben op zaken als Europa, Rusland en Oekraine.

Orban, zijn gelijksoortige in Europa (afd, Fvd, Farage enz) hanteren allemaal de muis en Leeuw strategie. Ze leiden de leeuw naar binnen, die verscheurt alles, en de muis krijgt de leftovers.

Toch prettig dat er nog Politici zijn die echt voor het belang van hun land kunnen denken.
Ja, rechts en niet putin-pijper, het bestaat echt.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_220594397
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:51 schreef Perrin het volgende:
Er zijn dingen aan het veranderen.

[ x ]
Komt helemaal goed, hij heeft 'de economie' al opdracht gegeven, te groeien. :')
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_220594535
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:51 schreef Perrin het volgende:
Er zijn dingen aan het veranderen.

[ x ]
Thread?
  donderdag 16 april 2026 @ 18:49:09 #160
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220594549
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220594570
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:51 schreef Perrin het volgende:
Er zijn dingen aan het veranderen.

[ x ]
Grappig, veel van de dots gelden ook zoniet nog meer voor andere EU landen als Frankrijk en Duitsland.
Neem energie wat 80% tot 2 keer zo duur is als in de VS door binnenlandse belastingen.
Bij ons zal dat 200%en 3 keer zo duur zijn.

quote:
Ja. De draad is in feite een opsomming van klassieke symptomen van een economie die op termijn concurrentiekracht verliest: hoge energieprijzen, te weinig productieve investeringen, druk op industrie, te veel lasten op mkb/productie, zwakke uitvoering en bureaucratie, en demografische tegenwind.

Als je daar een EU/NL/DE/FR-parallel naast legt, dan is het beeld nuchter gezegd:

1. Energie is hier echt duurder dan in de VS.
Dat is niet alleen gevoel. Voor huishoudens lag de gemiddelde EU-elektriciteitsprijs in H1 2025 op ¤28,72 per 100 kWh (= ¤0,287/kWh). In Duitsland lag die op ¤38 per 100 kWh. In de VS lag de gemiddelde residentiële stroomprijs in 2025 op 15,94 dollarcent/kWh. Ruw gezegd zit de EU dus rond 1,8x de VS en Duitsland rond 2,4x de VS. Voor gas is het verschil nog harder: Nederlandse huishoudens betaalden in H1 2025 ¤16 per 100 kWh; de EIA-data voor de VS komt voor 2025 omgerekend uit op ongeveer $0,051/kWh, dus Nederland zit grofweg op ruim 3x het Amerikaanse niveau. Voor bedrijven is de officiële Brusselse lijn nog scherper: de Commissie schrijft dat EU-bedrijven gemiddeld ongeveer 3x de Amerikaanse elektriciteitsprijs en 4–5x de Amerikaanse gasprijs betalen. 

2. Belastingen en heffingen op energie zijn in Europa vaak een serieus deel van de eindprijs.
Bij huishoudelijke stroom was het aandeel belastingen en heffingen in de EU gemiddeld 27,6% in H1 2025. Bij huishoudelijk gas was dat gemiddeld 31%. In Nederland was de gasrekening een uitschieter: 53,9% van de eindprijs bestond uit belastingen en heffingen; alleen al daarom voelt veel Europese energie “politiek duurder” dan Amerikaanse energie. Tegelijk is er nuance: Nederland was bij huishoudelijke elektriciteit juist een uitzondering, met een negatief belastingaandeel van -13,6% door subsidies en tegemoetkomingen. Dus: op gas zwaar belast, op stroom tijdelijk gedempt. 

3. Duitsland is het duidelijkste EU-voorbeeld van het probleem uit die thread.
Duitsland had in H1 2025 de hoogste huishoudelijke stroomprijs van de EU. Eurostat noemt ook expliciet dat in Duitsland in 2025 bepaalde heffingen zijn verhoogd, zoals de offshore-heffing en StromNEV-heffing. Dat past precies in het patroon: een industrieland dat concurrentiekracht voelt weglekken via energie-, netwerk- en systeemkosten. 

4. Nederland is vooral een gas- en lastenverhaal.
Nederland zat in H1 2025 bij huishoudelijk gas op de hoogste belastingdruk van de EU en op de op één na hoogste gasprijs voor huishoudens, na Zweden. Voor niet-huishoudelijke gasverbruikers lag Nederland ook in de top qua prijs en had het een niet-recupereerbaar belastingaandeel van 47,1%. Dus als iemand zegt “wij maken energie hier zelf onnodig duur”, dan zit daar voor NL zeker een kern van waarheid in. 

5. Frankrijk is minder extreem dan NL/DE op prijs, maar heeft wel hetzelfde patroon van oplopende fiscale druk en overheidssturing.
Eurostat meldt voor Frankrijk dat veel crisismaatregelen uit 2022–2023 niet meer gelden en dat de huishoudelijke elektriciteitsaccijns is verhoogd van ¤1/MWh naar ¤21/MWh. Frankrijk heeft dus door zijn nucleaire mix vaak een minder dramatisch prijsbeeld dan Duitsland, maar ook daar zie je dat de staat fiscale en tariefknoppen terugzet na tijdelijke steun. Met andere woorden: minder heftig dan DE, maar niet vrij van hetzelfde mechanisme. 

6. De bredere EU-parallel is simpel: hoge energieprijzen + hoge regeldruk + lage productiviteitsgroei.
De Commissie schrijft in haar competitiviteitsrapport letterlijk dat administratieve lasten te hoog zijn en dat energieprijzen hard op de industrie drukken. De Raad gebruikt vrijwel dezelfde taal: hoge administratieve lasten, blijvend hoge energieprijzen, moeilijke toegang tot kapitaal en een scheef speelveld tegenover gesubsidieerde concurrenten van buiten de EU. Dat is bijna één-op-één het soort kritiek dat in die Russische draad wordt geuit, alleen dan in Europese beleidswoorden. 

7. Het mkb-verhaal is in Europa ook herkenbaar.
De EU benadrukt zelf dat er circa 32 miljoen mkb-bedrijven zijn, goed voor 99% van alle bedrijven en ongeveer 2 op de 3 banen. Als energie, rente, compliance en rapportage oplopen, voelen vooral die kleinere bedrijven dat meteen. Dus het punt uit de draad over “verlaag de lastendruk op kleine bedrijven” is voor NL/DE/FR geen Russisch exotisch probleem, maar gewoon ook Europees beleidsthema. 

Mijn nuchtere samenvatting zou zijn:
• Ja, er zijn duidelijke vergelijkbare problemen in NL, Duitsland, Frankrijk en breder in de EU.
• Het hardste verschil met de VS zit bij energie: grofweg 1,8–2,5x voor huishoudelijke stroom, en in NL voor gas zelfs ruim 3x. Voor bedrijven noemt de Commissie zelfs 3x stroom en 4–5x gas versus de VS. 
• Duitsland is het schoolvoorbeeld van dure stroom en systeemlasten. 
• Nederland is vooral extreem op gasfiscaliteit. 
• Frankrijk is minder extreem, maar ook daar zie je dat tijdelijke steun wordt afgebouwd en accijnzen weer omhoog gaan. .


[ Bericht 76% gewijzigd door Lospedrosa op 16-04-2026 19:02:03 ]
Vakman pur sang
pi_220594648
Hengelose dronebouwer op de doelenlijst van de Russen.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ntimideren~a9f85930/
Vakman pur sang
pi_220594711
quote:
10s.gif Op donderdag 16 april 2026 18:15 schreef ExTec het volgende:

[..]
Komt helemaal goed, hij heeft 'de economie' al opdracht gegeven, te groeien. :')
Dan ben je het als leider stilaan echt helemaal kwijt als je dat roept.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220594732
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 18:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Grappig, veel van de dots gelden ook zoniet nog meer voor andere EU landen als Frankrijk en Duitsland.
Neem energie wat 80% tot 2 keer zo duur is als in de VS door binnenlandse belastingen.
Bij ons zal dat 200%en 3 keer zo duur zijn.
[..]

Whaataboouuut????
  donderdag 16 april 2026 @ 19:21:01 #165
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220594736
Ontzettend jammer toch wel van die hoge olieprijzen. Dat heeft Rusland helaas weer wat tijd gegeven.

In die zin hoop ik dat er toch snel een deal is over Iran, zodat prijzen iig kunnen gaan zakken.

Of Oekraiene moet nog ff wat meer havens raken.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220595271
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:56 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Wel benieuwd wat dit allemaal zou gaan betekenen.

Als ik de afgelopen periode zie, zou ik zeggen dat Rusland dit geen jaar meer volhoudt.

Het lukt ze niet om genoeg (goede) soldaten te recruteren. Ze verliezen veel en veel meer dan de Oekraïners en de voortgang is volledig gestokt. Ook alle olieverwerking ligt in puin en krijgen ze niet meer aan de praat.

En dan nu ook de problemen met internet en steeds hogere prijzen van alles, waardoor letterlijk elke Rus wordt geraakt.

Ik zie niet echt hoe Rusland dit zou kunnen keren.
Dat 'alle olieverwerking in puin ligt' valt wel mee. Meen gelezen te hebben 40%.
pi_220595553
Terugblik naar 2019

twitter
  donderdag 16 april 2026 @ 20:43:24 #168
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220595570
edit: verkeerd

[ Bericht 97% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 17-04-2026 00:16:48 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 16 april 2026 @ 20:49:30 #169
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220595683
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:56 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Wel benieuwd wat dit allemaal zou gaan betekenen.

Als ik de afgelopen periode zie, zou ik zeggen dat Rusland dit geen jaar meer volhoudt.

Het lukt ze niet om genoeg (goede) soldaten te recruteren. Ze verliezen veel en veel meer dan de Oekraïners en de voortgang is volledig gestokt. Ook alle olieverwerking ligt in puin en krijgen ze niet meer aan de praat.

En dan nu ook de problemen met internet en steeds hogere prijzen van alles, waardoor letterlijk elke Rus wordt geraakt.

Ik zie niet echt hoe Rusland dit zou kunnen keren.
Poetin heeft heeft met die olieschaarste wel een groot cadeau gekregen van Trump.
pi_220596396
twitter
pi_220596441
quote:
Oekraïne gaat drones bouwen bij VDL in Born

Oekraïne gaat in de VDL-fabriek in het Limburgse Born langeafstandsdrones bouwen. Daarvoor is donderdag een intentieverklaring ondertekend in Middelburg.

Het gaat om een aanvalsdrone en een verkenningsdrone, de K4 Deepstrike en de Midstrike Plane Baton.

VDL en het Oekraïense Greentech Harvest tekenden donderdag in Middelburg een intentieverklaring voor de coproductie in Born. Wanneer die precies begint, is geheim.

Militaire dronegrootmacht
Oekraïne heeft zich in vier jaar oorlog met Rusland ontwikkeld tot een militaire dronegrootmacht. Drones domineren er het slagveld.

Tot begin 2024 produceerde VDL personenauto’s van het merk Mini in de Limburgse autofabriek.

https://www.ad.nl/eindhov(...)l-in-born~a126156d0/
Prima ontwikkeling. Zowel goed voor de lokale werkgelegenheid als de Nederlandse drone-expertise.
  donderdag 16 april 2026 @ 23:28:05 #173
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220596446
'Slaap lekker, Europese partners!', aldus Medvedev op X.

Zie helemaal voor me hoe hij met een grote glimlach op enter drukte.

Nog een paar miljard erbij dan maar ^O^
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_220596554
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:51 schreef Perrin het volgende:
Er zijn dingen aan het veranderen.

[ x ]
Vandaag ook een bekende Rus die over Poetin klaagt dat alles fout gaat en het leven in Rusland onmogelijk word dankzij het beleid van Poetin.
Bekijk deze YouTube-video
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220596565
quote:
The terminal in Tuapse was attacked by drones of CSO "Alpha" of SBU in cooperation with the SBS, SSO, GUR.

The strike damaged:
▫️ deep-sea oil tankers;
▫️ pipeline infrastructure;
▫️ tanks and Tuapse Refinery.

A severe fire was recorded. The 50N6E radar was also damaged.
pi_220597487
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 18:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Grappig, veel van de dots gelden ook zoniet nog meer voor andere EU landen als Frankrijk en Duitsland.
Neem energie wat 80% tot 2 keer zo duur is als in de VS door binnenlandse belastingen.
Bij ons zal dat 200%en 3 keer zo duur zijn.
Vooraal heel passend natuurlijk omdat Nederland net zo groot is als de VS.
Daarnaast zijn er weinig vergelijkingen die je tussen beide landen kunt maken. Qua politiek, welvaart, voorzieningen, economie.
pi_220597502
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 20:16 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Dat 'alle olieverwerking in puin ligt' valt wel mee. Meen gelezen te hebben 40%.
Dat valt ook nog wel mee inderdaad.

Alleen als je bedenkt dat die 40% niet om kleine aantallen gaat en de olie zeer belangrijk is voor de Russische economie.
Zeker tegenwoordig aangezien al het andere op zijn gat ligt.
pi_220597769
RIP Tuapse (Firms)

RIP russische economie:
Bekijk deze YouTube-video
pi_220598723
Goed artikel, eventjes door archive molen halen en veel leesplezier!

https://www.demorgen.be/n(...)ken-volgen~b988d705/
pi_220598814
Gaaf. Straks kun je vanaf je zolderkamer drone piloot worden.

twitter
  vrijdag 17 april 2026 @ 13:34:24 #182
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220599198
Steve mag wel oppassen anders gaat ie naar de Gulag

Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 17 april 2026 @ 13:52:27 #183
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220599278
Wat een gekkenhuis hier.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220599301
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2026 12:41 schreef RotatoR het volgende:
Gaaf. Straks kun je vanaf je zolderkamer drone piloot worden.

[ x ]
@AchJa, kan dus wel :7
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_220599317
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 13:34 schreef michaelmoore het volgende:
Steve mag wel oppassen anders gaat ie naar de Gulag

Bekijk deze YouTube-video
Letterlijk drie posts eerder al gepost.
En een prettige scheut door de pielemuis.
  vrijdag 17 april 2026 @ 14:02:26 #186
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220599318
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2026 12:41 schreef RotatoR het volgende:
Gaaf. Straks kun je vanaf je zolderkamer drone piloot worden.

[ x ]
Russen doden vanaf je zolder op de Veluwe *O*

Kill confirmed _O_
Free for all *O*
Care package inbound *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220599326
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2026 12:41 schreef RotatoR het volgende:
Gaaf. Straks kun je vanaf je zolderkamer drone piloot worden.

[ x ]
Dit is wel een dubieus. Gaaf dat het kan natuurlijk. Maar het gaat een rechtvaardiging op burger doelen, wel groter maken. Nu is sinds de uitvinding van de totale oorlog, het speelveld compleet veranderd, omdat alles ook ingezet worden. is dit denk ik een logische evolutie hiervan
  vrijdag 17 april 2026 @ 14:04:08 #188
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220599327
Nuketown 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220599363
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 14:04 schreef Korenfok het volgende:

Maar het gaat een rechtvaardiging op burger doelen, wel groter maken.
Wat dat betreft veranderd er natuurlijk geen bal. Een burgerdoel is een burgerdoel. Een gebouw waar een drone bestuurder inzit is geen burgerdoel. Soldaten verschuilen zich idd. Niks nieuws onder de zon dus.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_220599550
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 13:34 schreef michaelmoore het volgende:
Steve mag wel oppassen anders gaat ie naar de Gulag

Bekijk deze YouTube-video
Een botox injectie in je voet :{
pi_220599581
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 april 2026 13:52 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een gekkenhuis hier.
Toet toet boink boink..
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220599698
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2026 14:02 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Russen doden vanaf je zolder op de Veluwe *O*

Kill confirmed _O_
Free for all *O*
Care package inbound *O*
Dat doe ik al een tijdje:

Bekijk deze YouTube-video
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 17 april 2026 @ 15:01:16 #193
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220599905
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 april 2026 13:52 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een gekkenhuis hier.
ga jij ook dronepiloot worden of drones bouwen voor Oekraïne>?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220600078
Olieprijs knalt nu ook weer naar beneden. Daar gaat de laatste inkomstenbron.
  vrijdag 17 april 2026 @ 17:45:31 #195
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220600779
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 15:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ga jij ook dronepiloot worden of drones bouwen voor Oekraïne>?
Denk niet dat ik de Oekrainers daar een dienst mee bewijs. Van het zomer zo'n alie express drone gekocht, deze is gecrashed bij een boer op het platteland :'(
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 17 april 2026 @ 19:12:41 #196
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220601211
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 april 2026 13:58 schreef ExTec het volgende:

[..]
@:AchJa, kan dus wel :7
Leuk dit soort claims natuurlijk, eerst zien dan geloven. En als ik het in Chat gooi (wat tegenwoordig ook normaal schijnt te zijn in dit topic) is dit de managementsamenvatting:

quote:
Bottom line

Direct long-distance manual control from abroad: very unlikely
Named systems: unverified / suspicious
“2000 km record”: propaganda-style framing

👉 Overall: treat this as unreliable unless confirmed by credible defense sources.
Kortom, geloof er geen snars van.
pi_220601268
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 19:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Leuk dit soort claims natuurlijk, eerst zien dan geloven. En als ik het in Chat gooi (wat tegenwoordig ook normaal schijnt te zijn in dit topic) is dit de managementsamenvatting:
[..]
Kortom, geloof er geen snars van.
Het is niet alsof dit technisch gezien nou zo bijzonder is. Het is meer de vraag hoe goed dit werkt ivm de latency.
  vrijdag 17 april 2026 @ 19:36:49 #198
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220601324
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2026 19:25 schreef RotatoR het volgende:
Het is niet alsof dit technisch gezien nou zo bijzonder is. Het is meer de vraag hoe goed dit werkt ivm de latency.
In een volledig veilige omgeving zonder enige vorm van beperkingen wordt latency al een probleem, waarom zou bv. een systeem als de MQ-9 een LRE (Launch and Recovery Element) hebben wat werkt met line of sight?

De grootste bottleneck is in dit geval gewoon de laatste zeg 50km aan beide zijden van het front. Daar wordt alles de moeder gejammed en bestaat er nul tot zeer weinig netwerk infra.

Maar goed, deze discussie heb ik al eens vaker gevoerd en toen wat het ook allemaal heel makkelijk etc. etc. Het is natuurlijk niet voor niks dat @ExTec mij meteen loopt te taggen.

En als jullie willen dat dit wel waar moet zijn dan mag dat van mij. Ik geloof er iig helemaal niks van.

[ Bericht 6% gewijzigd door AchJa op 17-04-2026 19:46:22 ]
pi_220601695
twitter
pi_220601877
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 20:37 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Eerst zien, dan geloven. Zoveelste bericht dat Berlarus zich potentieel zou voegen in de strijd.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')