------------------quote:Supermarkten voegen stilletjes plantaardige ingrediënten toe aan vlees
Plantaardige ingrediënten in hamburgers, gehakt of rookworst zijn bezig aan een opmars in de supermarkt. De toevoeging van tuinbonen en kikkererwten in vlees kan oplopen tot 40 procent, blijkt uit een onderzoek van Foodvalley, een netwerk van innovatieve voedselbedrijven uit Wageningen. Dit is niet altijd duidelijk voor de consument.
De onderzoekers analyseerden 115 producten die vanaf 1 januari 2024 in de supermarkt liggen. Vooral gehakt, rookworst en hamburgers van het huismerk bevatten plantaardige toevoegingen zoals kikkererwten, aardappel en zeewier. Supermarktketen Jumbo loopt voorop in het toevoegen van plantaardige vervangers, gevolgd door Albert Heijn en Lidl.
Goedkoper vlees
De verklaring voor het 'verrijken' van vlees zit in de prijs, schrijft Foodvalley in het onderzoeksrapport. Supermarkten proberen zo de stijgende vleesprijs tegen te gaan. Een hybride product, waarbij vlees deels wordt vervangen door plantaardige ingrediënten, is per kilo gemiddeld 1,27 euro goedkoper.
Lees ook
Namen vegaburger en plantaardige worst moeten blijven, vinden supermarkten
De onderzoekers verwachten daarom dat het aantal hybride producten in de supermarkt de aankomende jaren alleen maar zal toenemen. Tegelijkertijd is het toevoegen van plantaardige producten aan vlees niet nieuw. Zo werd in het verleden zetmeel toegevoegd om de smaak of textuur van vlees te verbeteren.
Alleen op ingrediëntenlijst
De hybride producten bevatten gemiddeld 10,5 procent plantaardige componenten. In sommige gevallen kan dit aandeel oplopen tot wel 40 procent.
Supermarkten communiceren dit lang niet altijd. Vaak staan de plantaardige onderdelen enkel op de achterkant van producten in de ingrediëntenlijst vermeld, volgens Foodvalley.
Of dat mag is zeer de vraag, zegt Bernd van der Meulen, professor Europese voedselwetgeving aan de Universiteit van Kopenhagen. Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft bepaald dat je moet kijken naar wat een redelijke, oplettende consument verwacht.
Verwachting van consument
Als een product als vlees wordt gepresenteerd, verwacht die consument vooral vlees. Dat er iets aan is toegevoegd, is niet vreemd. Maar bij grote hoeveelheden vervanging, zoals 40 procent, kan dat anders liggen. "De beoordeling gebeurt steeds per geval. Er bestaan geen vaste richtlijnen. Maar als de totale indruk, zoals de naam, verpakking en presentatie, de verwachting van vlees wekt dan zit je op lastig terrein."
Foodvalley ziet voordelen van de hybride aanpak: plantaardige ingrediënten zijn minder belastend voor het milieu. Ook kan het gezondheidsvoordelen opleveren. Uit het onderzoek blijkt dat in 35 procent van de verrijkte producten meer vezels en minder vet zit.
Eerder oordeelde de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dat supermarktketens en producten van vleesvervangers vegetarisch gehakt geen 'gehakt' mogen noemen:
Naast hybride vlees zijn er ook volledig plantaardige alternatieven. Visvervangers zijn in opkomst
https://www.rtl.nl/nieuws(...)g-ingredient-hybride
Opzich wel zolang het maar duidelijk is. Als ik dit gehakt van de AH koop, verwacht ik zoals de ingrediënten lijst vermeld dat het 98% vlees is. Niet dat er toch aan gerommeld is en de lijst niet klopt. Als ik dit gehakt koop dan is het prima natuurlijk.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
------------------
Een stap in de goede richting. Want nu hoeven er minder dieren vermoord te worden
Je kreeg er scheurbuik van?quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben al jaren gestopt met supermarktvlees, dit soort ontwikkelingen hebben daaraan bijgedragen en ik kan alleen maar zeggen dat ik wilde dat ik veel eerder was gestopt met vlees bij de supermakt.
Bij de slagerquote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben al jaren gestopt met supermarktvlees, dit soort ontwikkelingen hebben daaraan bijgedragen en ik kan alleen maar zeggen dat ik wilde dat ik veel eerder was gestopt met vlees bij de supermakt.
Denk dat ik maar eens ga kijken voor een grote vrieskist en online vlees ga bestellen. Echt vlees!quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Doen wij nu ook een paar jaar en het is verbazingwekkend hoeveel beter het is. Blijft ook veel meer van over als je het bakt...quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Waarom is het geaccepteerd dat een leeuw zijn kinderen doodt maar doen wij daar moeilijk over?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat ik maar eens ga kijken voor een grote vrieskist en online vlees ga bestellen. Echt vlees!
Ik houd van groente, maar ga geen kilo's peulvruchten eten om het gebrek aan eiwitten, door minder vlees eten, aan te vullen.
Waarom is het wel geaccepteerd dat een leeuw andere dieren eet, en waarom zou een mens dat niet mogen? Hoezo is het zieliger als een mens een hert doodt, dan wanneer een poema dat doet? Het is eten!!
Leeuwen hebben vooralsnog geen vervuilende en door misstanden gekenmerkte dieronvriendelijke industrie opgetuigd waar alles ondergeschikt is aan winstmaximalisatie.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat ik maar eens ga kijken voor een grote vrieskist en online vlees ga bestellen. Echt vlees!
Ik houd van groente, maar ga geen kilo's peulvruchten eten om het gebrek aan eiwitten, door minder vlees eten, aan te vullen.
Waarom is het wel geaccepteerd dat een leeuw andere dieren eet, en waarom zou een mens dat niet mogen? Hoezo is het zieliger als een mens een hert doodt, dan wanneer een poema dat doet? Het is eten!!
Volgens mij gaat het in het artikel vooral om vleesproducten zoals hamburgers en rookworst? Die zijn van nature natuurlijk al nooit 100% vlees, maar met een boel extra ingredienten. En er staat ook nergens dat het etiket niet klopt, en dat lijkt mij in het tamelijk streng gecontroleerde Nederland ook sterk. Enkel dat het voor de klant niet altijd duidelijk is (met andere woorden, mensen zijn te lui om het etiket van hun goedkope huismerk-hamburgers te lezen)quote:Op donderdag 9 april 2026 11:04 schreef Pendora het volgende:
[..]
Opzich wel zolang het maar duidelijk is. Als ik dit gehakt van de AH koop, verwacht ik zoals de ingrediënten lijst vermeld dat het 98% vlees is. Niet dat er toch aan gerommeld is en de lijst niet klopt. Als ik dit gehakt koop dan is het prima natuurlijk.
Jij doet daar moeilijk over de rest snapt dat er op de vlaktes van Afrika geen abortusklinieken voor leeuwen staanquote:Op donderdag 9 april 2026 11:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom is het geaccepteerd dat een leeuw zijn kinderen doodt maar doen wij daar moeilijk over?
Jij denkt dat er bij de boer geen slager tussenzit?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Bij de slagerof rechtsreeks bij de boer
Zo veel lekkerder en voller van smaak
Gebeurt vooral bij zieke dieren, of door stress vanwege menselijke bemoeienis.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom is het geaccepteerd dat een leeuw zijn kinderen doodt maar doen wij daar moeilijk over?
Oh, maar daar ben ik het ook niet mee eens. Zeker die megastallen e.d. niet. Ik ben voorstander van gewone boerenbedrijven en diervriendelijk slachten. Ik hoop dat de boeren hun handen ineen gaan slaan en zelf vlees gaan verkopen ter vervanging van het (in de toekomst) veel te dure supermarktvlees.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:38 schreef Isdatzo het volgende:
Leeuwen hebben vooralsnog geen vervuilende en door misstanden gekenmerkte dieronvriendelijke industrie opgetuigd waar alles ondergeschikt is aan winstmaximalisatie.
het "echte" vlees is gewoon te verkrijgen bij de supermarkt. Maar het staat je natuurlijk vrij om je vriezer vol te gooien, maar dat heeft toch niets te maken met het artikel?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Eh, ik zie al twee topics vandaag over het ontmoedigen van het eten van vlees.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:51 schreef koemleit het volgende:
[..]
het "echte" vlees is gewoon te verkrijgen bij de supermarkt. Maar het staat je natuurlijk vrij om je vriezer vol te gooien, maar dat heeft toch niets te maken met het artikel?
Niemand zegt ook dat je geen vlees mag eten.
Altijd dat gejankt als iemand met een vegetarisch alterantief komt.. Vlees is gewoon toegestaan, en zal altijd toegestaan blijven.
en dan de prijs van vlees erbij halen alsof de veganistenlobby de prijs van vlees bepaaltquote:Op donderdag 9 april 2026 11:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Eh, ik zie al twee topics vandaag over het ontmoedigen van het eten van vlees.
Het toevoegen van plantaardige ingredienten.
De aanpassing van de schijf van 5, naar 100 gram vlees per week. En dit moet dan bereikt worden door de prijzen enorm te gaan verhogen, natuurlijk.
Dus, ja, het blijft toegestaan, als je maar flink in de buidel tast. Dus, tja, dan maar zelf kippen en konijnen gaan houden en af en toe slachten en bij de boer een halve koe en een half varken kopen om de vriezer te vullen. Dat is waar men naartoe wil, schijnbaar.
Hangt er vanaf wat jij als slager ziet, ik denk dat wij hetzelfde bedoelen.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:49 schreef koemleit het volgende:
[..]
Jij denkt dat er bij de boer geen slager tussenzit?
Yep, en in mijn ervaring is slagersvlees vele malen lekkerder dan supermarkt. Betaal je ook voor natuurlijk.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:59 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wat jij als slager ziet, ik denk dat wij hetzelfde bedoelen.
Als ik mijn vlees koop bij de boer weet ik dat zijn dieren op zijn land hebben gestaan, die zijn naar een slachthuis gebracht en komen daarna weer terug om bij dezelfde boer verkocht te worden. Ik weet dat hier niets raars gedaan wordt met het vlees, ze geen toevoegingen doen aan de hamburgers of gehakt etc.
Als ik mijn vlees bij de slagerij op de hoek koop is dat hetzelfde idee alleen ken ik de afkomst van de dieren niet en moet ik mijn slager er op vertrouwen (en dat doe ik in het geval van mijn slager ook) dat wat hij inkoopt goed is en hij er niet meer rommelt of bv zout/water oplossing in de kip spuit.
Bij de supermarkt zit er natuurlijk ook een slager/slachter achter, maar dat bedoel ik dus niet
Probeer maar eens zelf dieren te fokken, en dan zal je zien hoe ontzettend goedkoop het vlees in de winkel is. Als je bedenkt hoeveel plantaardig eiwit een dier moet eten om zijn vlees te kweken, dan is het eigenlijk volkomen onnavolgbaar dat bijvoorbeeld een kg kikkererwten, graan of mais zo duur is in vergelijking met een kg vlees.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:55 schreef Gia het volgende:
Dus, ja, het blijft toegestaan, als je maar flink in de buidel tast. Dus, tja, dan maar zelf kippen en konijnen gaan houden en af en toe slachten en bij de boer een halve koe en een half varken kopen om de vriezer te vullen. Dat is waar men naartoe wil, schijnbaar.
50,00000000000000000000000000001%quote:Op donderdag 9 april 2026 12:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoeveel procent vlees moet er in zitten om het nog vlees te mogen noemen?
Dingen als gehakt/worst/hamburger zijn altijd samenstellingen geweest. De ingrediënten staan op de verpakking.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als ik mijn vlees rechtstreeks bij de boer bestel is het gehakt gewoon fijngemalen rundvlees en een hamburger is gewoon een schijf gehakt.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dingen als gehakt/worst/hamburger zijn altijd samenstellingen geweest. De ingrediënten staan op de verpakking.
Ik snap niet wat je bedoelt met "mag het vlees heten". Het heet hamburger of gehakt, niet "vlees".
Er zit vlees in, vaak van verschillende dieren. Voor specificaties zie verpakking.
klopt, en dat proef je ook. (en betaal je ook voor).quote:Op donderdag 9 april 2026 12:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als ik mijn vlees rechtstreeks bij de boer bestel is het gehakt gewoon fijngemalen rundvlees en een hamburger is gewoon een schijf gehakt.
Rundvlees. Niks anders. Zoals het hoort.
Zaagsel is ook gehakt hout?quote:Op donderdag 9 april 2026 12:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dingen als gehakt/worst/hamburger zijn altijd samenstellingen geweest. De ingrediënten staan op de verpakking.
Ik snap niet wat je bedoelt met "mag het vlees heten". Het heet hamburger of gehakt, niet "vlees".
Er zit vlees in, vaak van verschillende dieren. Voor specificaties zie verpakking.
ja allemaal waar.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zaagsel is ook gehakt hout?
Ik kijk zelfs op het etiket van de erwtensoep of er varkensvlees in zit voor de worst. Goedkope rookworsten bestaan voornamelijk uit kippenseparatorvlees en dan mag het eigenlijk geen Gelderse rookworst heten. Toch vond je die tot voor kort veel in de supermarkt. Tegenwoordig zit er in alle rookworsten minstens 51% varkensvlees en heten de worsten die bestaan uit kipseparatorvlees "kip rookworsten".
Er zijn verschillende websites waar je vlees direct bij de boer kan kopen en soms thuisbezorgt krijgt.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
Konijnen en kippen kosten niet zoveel aan voer. Per kip ben je zo ongeveer 3 euro per maand kwijt. En je kunt ze ook nog groenteafval voeren, bijvoorbeeld. Daarnaast heb je er ook de eieren van, wat dan weer een tegemoetkoming in de kosten is. En tot slot slacht je het beest en heb je van een kip van pakweg 1,5 kilo zo'n kleine kilo vlees over.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
Probeer maar eens zelf dieren te fokken, en dan zal je zien hoe ontzettend goedkoop het vlees in de winkel is. Als je bedenkt hoeveel plantaardig eiwit een dier moet eten om zijn vlees te kweken, dan is het eigenlijk volkomen onnavolgbaar dat bijvoorbeeld een kg kikkererwten, graan of mais zo duur is in vergelijking met een kg vlees.
Ok. In sommig vlees, zoals goedkope biefstuk en hamlappen, spuiten ze water. Tegenwoordig ook steeds vaker met zetmeel er in, zodat de structuur nog intact blijft. Je kunt de dieren ook een hoop antibiotica inspuiten, dan groeien ze sneller, maar zitten er ook minder spiervezels in het vlees.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:25 schreef koemleit het volgende:
[..]
ja allemaal waar.
Gelderse worst zal bepaald eisen hebben.
Netzoals runderhamburger, rundvlees zal bevatten.
Mij ging her erom "wanneer mag iets vlees heten". Maar dat zie ik nooit op de verpakking staat "vlees".
Alleen bij de ingrediënten het percentage vlees van welk dier.
Dus heet gehakt eigenlijk wel vlees?
Vooral proberen. Laar maar weten als je break-even hebt bereikt na de investering in je kippenhok en broedmachine. Of ga je de kuikens al uitgebroed kopen?quote:Op donderdag 9 april 2026 12:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Konijnen en kippen kosten niet zoveel aan voer. Per kip ben je zo ongeveer 3 euro per maand kwijt. En je kunt ze ook nog groenteafval voeren, bijvoorbeeld. Daarnaast heb je er ook de eieren van, wat dan weer een tegemoetkoming in de kosten is. En tot slot slacht je het beest en heb je van een kip van pakweg 1,5 kilo zo'n kleine kilo vlees over.
Denk dat de opbrengst aan eieren en uiteindelijk het vlees, best wel de kosten dekt.
Supermarkten dragen ook bij aan extreem oneerlijke concurentie.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe harder ze dat proberen, hoe meer (volkomen terechte) weerstand er komt.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:52 schreef PzKpfw het volgende:
Dat is ook een manier om de groene agenda erdoor te drukken.
@Cockwhale doe je dingquote:Op donderdag 9 april 2026 12:53 schreef Viesdik het volgende:
Hoe meer van deze onzin hoe meer vlees ik ga eten. Ik heb zelfs vleeslollys.. Lijkt op sate maar dan om aan te likken
Ik ben ook blij dat ik mijn vlees nu bij een goede bron koop in plaats van bij de supermarkt. Spuiten ze er geen eiwitwater in, dan mengen ze er wel aardappels en bonen doorheen. Om nog maar niet te spreken van suiker, nitriet en andere zooi.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoeveel beter wat is? Waar haal jij het?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:21 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Doen wij nu ook een paar jaar en het is verbazingwekkend hoeveel beter het is. Blijft ook veel meer van over als je het bakt...
Hee kijk nou, een oud topic van mij.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn verschillende websites waar je vlees direct bij de boer kan kopen en soms thuisbezorgt krijgt.
CUL / Ervaringen koopeenkoe en andere traceerbare vleesverkopers
ha homo!quote:Op donderdag 9 april 2026 12:53 schreef Viesdik het volgende:
Hoe meer van deze onzin hoe meer vlees ik ga eten. Ik heb zelfs vleeslollys.. Lijkt op sate maar dan om aan te likken
Vertel, wat is die andere 20%? Bron?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:46 schreef knoopie het volgende:
Een "gewone" rookworst is ook maar 80% vlees,
Bron was de verpakking van de Hema rookworst. Geen idee wat voor een spul er voor de rest nog in zit. Ik eet geen rookworst, dus ik heb hem niet gekocht.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vertel, wat is die andere 20%? Bron?
rook.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer dat het zo makkelijk ongedierte aan trektquote:Op donderdag 9 april 2026 12:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Konijnen en kippen kosten niet zoveel aan voer. Per kip ben je zo ongeveer 3 euro per maand kwijt. En je kunt ze ook nog groenteafval voeren, bijvoorbeeld. Daarnaast heb je er ook de eieren van, wat dan weer een tegemoetkoming in de kosten is. En tot slot slacht je het beest en heb je van een kip van pakweg 1,5 kilo zo'n kleine kilo vlees over.
Denk dat de opbrengst aan eieren en uiteindelijk het vlees, best wel de kosten dekt.
Dus je roept maar wat, duidelijkquote:Op donderdag 9 april 2026 15:53 schreef knoopie het volgende:
[..]
Bron was de verpakking van de Hema rookworst. Geen idee wat voor een spul er voor de rest nog in zit. Ik eet geen rookworst, dus ik heb hem niet gekocht.
Er was een tijd terug wel wat fophef over de Hema rookworst, omdat die minder vlees ging bevatten. Verkopen vielen tegen en die beslissing was weer teruggedraaid.quote:Op donderdag 9 april 2026 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus je roept maar wat, duidelijk
ROOKWORST RAUW, GEROOKT OP BEUKENHOUT
Ingrediënten: 83% varkensvlees*, 11% varkensseparatorvlees*, water, zout, stabilisatoren E451 E452, varkensdarm, dextrose, suiker, lavasextract, natuurlijk aroma, houtrook, fermenten, conserveermiddel E250.
Daar zit toch ook geen 100% vlees in? Dat was toch het punt?quote:Op donderdag 9 april 2026 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus je roept maar wat, duidelijk
ROOKWORST RAUW, GEROOKT OP BEUKENHOUT
Ingrediënten: 83% varkensvlees*, 11% varkensseparatorvlees*, water, zout, stabilisatoren E451 E452, varkensdarm, dextrose, suiker, lavasextract, natuurlijk aroma, houtrook, fermenten, conserveermiddel E250.
Dus misleiding en winstbejag vind jij een stap in de goede richting?quote:Op donderdag 9 april 2026 10:40 schreef Starhopper het volgende:
------------------
Een stap in de goede richting. Want nu hoeven er minder dieren vermoord te worden
Waar is de misleiding dan? Het staat er toch gewoon op?quote:Op donderdag 9 april 2026 16:07 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dus misleiding en winstbejag vind jij een stap in de goede richting?
Je zei 80%, het is 94%quote:Op donderdag 9 april 2026 16:05 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daar zit toch ook geen 100% vlees in? Dat was toch het punt?
Staat in het artikel.quote:Op donderdag 9 april 2026 16:08 schreef knoopie het volgende:
Waar is de misleiding dan? Het staat er toch gewoon op?
En hoeveel mensen lezen ook daadwerkelijk de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking denk je?quote:Plantaardige ingrediënten in hamburgers, gehakt of rookworst zijn bezig aan een opmars in de supermarkt. De toevoeging van tuinbonen en kikkererwten in vlees kan oplopen tot 40 procent, blijkt uit een onderzoek van Foodvalley, een netwerk van innovatieve voedselbedrijven uit Wageningen. Dit is niet altijd duidelijk voor de consument.
Er is breng en haalplichtquote:Op donderdag 9 april 2026 16:17 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Staat in het artikel.
[..]
En hoeveel mensen lezen ook daadwerkelijk de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking denk je?
Het percentage vlees en de kwaliteit er van zijn het afgelopen half jaar sterk gestegen. Van worsten waar net 60% of 70% kipseparatorvlees in zat, naar worsten met 96% varkensvlees. Zelfs de goedkoopste hebben nu minimaal 51% varkensvlees en dan nog minstens 25% varkensseparatorvlees. De meeste gewoon meer dan 80% varkensvlees. Als er kip in zit mag het ook geen (Gelderse) rookworst meer heten, maar is het kip rookworst geworden.quote:Op donderdag 9 april 2026 16:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je zei 80%, het is 94%
Kortom, je roept waar wat
Zo opmerkelijk is dat niet toch, in bewerkt vlees wordt sowieso veel zout, water en bindmiddel toegevoegdquote:Op donderdag 9 april 2026 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik ben dan ook blij dat we een EU hebben die consumenten beschermen.quote:Op donderdag 9 april 2026 16:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het percentage vlees en de kwaliteit er van zijn het afgelopen half jaar sterk gestegen. Van worsten waar net 60% of 70% kipseparatorvlees in zat, naar worsten met 96% varkensvlees. Zelfs de goedkoopste hebben nu minimaal 51% varkensvlees en dan nog minstens 25% varkensseparatorvlees. De meeste gewoon meer dan 80% varkensvlees. Als er kip in zit mag het ook geen (Gelderse) rookworst meer heten, maar is het kip rookworst geworden.
Ze hebben toch eind vorig jaar een EU wet gemaakt waarbij er ook in moet zitten wat er op staat? Initieel bedoeld om vegetarisch vlees met de naam van gewoon vlees te verbieden, maar daarmee zijn alle eisen aangescherpt.
Nou, mea culpa dat kennelijk de Hema zijn recept aangepast heeft. Om het goed te maken hier drie rookworsten waar 82% of minder vlees in zit. Hoef je niet zo boos over te doen hoor.quote:Op donderdag 9 april 2026 16:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je zei 80%, het is 94%
Kortom, je roept waar wat
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
Voor sommige mensen is veel vlees eten stoer ofzo.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:02 schreef Haushofer het volgende:
Wat is dat toch met die fixatie hier op Fok! op vlees. Alsof je op het NRA-forum over wapenwetgeving leest
100%quote:Op donderdag 9 april 2026 12:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
En voor anderen is het weer leuk om mensen die graag vlees eten zo negatief weg te zetten.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Voor sommige mensen is veel vlees eten stoer ofzo.
Ja dat leek me evident, het gaat wr om dat mensen er een bepaald waardeoordeel aan hangenquote:Op donderdag 9 april 2026 18:58 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En voor anderen is het weer leuk om mensen die graag vlees eten zo negatief weg te zetten.
Leuke 'community' hier weer.
Deze mensen zijn het gewoon niet eens over het perfecte hamburger recept, groep a vindt dat een hamburger 0% plantaardig mag bevatten. De ander doet een blaadje sla op zijn broodje met vlees(burger), of nog gekker, bacon op de hamburger.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:02 schreef Haushofer het volgende:
Wat is dat toch met die fixatie hier op Fok! op vlees. Alsof je op het NRA-forum over wapenwetgeving leest
Als er maar niet geknoeid wordt met het vlees zelf. Dan mag er van mij vanalles bij zitten. Gebakken uien, sausje, plakken tomaat, beetje sla, kaas, bacon. Jalapeno op zn tijd.quote:Op zondag 12 april 2026 20:27 schreef Klik het volgende:
[..]
Deze mensen zijn het gewoon niet eens over het perfecte hamburger recept, groep a vindt dat een hamburger 0% plantaardig mag bevatten. De ander doet een blaadje sla op zijn broodje met vlees(burger), of nog gekker, bacon op de hamburger.
Opzettelijk een plaatje met een trigger, voor alle groepen tegelijk!! [ afbeelding ]
Dit zijn nog eens houdbare argumentenquote:Op zondag 12 april 2026 20:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als er maar niet geknoeid wordt met het vlees zelf. Dan mag er van mij vanalles bij zitten. Gebakken uien, sausje, plakken tomaat, beetje sla, kaas, bacon. Jalapeno op zn tijd.
Lekker man.
Lees nog eens wat ik zeg.quote:Op zondag 12 april 2026 21:02 schreef Klik het volgende:
[..]
Dit zijn nog eens houdbare argumentenVlees combineren met plantaardige producten is top!
Trouwens, dit zijn houdbare argumenten over conserveringsmiddelen, die ook essentieel zijn voor de verkoop van vlees: https://www.knack.be/nieu(...)ng-kankerverwekkend/
Niemand wil dat spul in het vlees, maar het zit er toch in???
De input voor een neutrale blik op deze zaken wordt gewaardeerd, vooral het combineren van dierlijke producten met plantaardige producten. Ik snap dat mensen boos worden als er plantaardige ingredienten bij het vlees zitten, aan de andere kant heb je mensen die niet altijd begrip hebben voor het feit dat er dode dieren in de supermarkt liggen. Maar als we gewoon neutraal blijven en zeggen dat sommige producten worden verbeterd door ongezonde/laagwaardige ingredienten te vervangen met gezondere/plantaardige elementen (dus gedeeltelijk vervangen) dan wil dat nog niet zeggen dat al het vlees plantaardige toevoegingen krijgt.quote:Op zondag 12 april 2026 21:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lees nog eens wat ik zeg.
Zal het je eens uitleggen: als er maar geen plantaardige shit zit in mijn vlees voor de hamburger.
Kan je wel raar overdreven doen en net als we het eens zijn, maar ik heb daar mijn twijfels over.
Hier kun je heel goed de echte reden zien waarom er plantaardige ingrediënten worden toegevoegd: vergroten van de winstmarge van de supermarkten.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:04 schreef Pendora het volgende:
[..]
Opzich wel zolang het maar duidelijk is. Als ik dit gehakt van de AH koop, verwacht ik zoals de ingrediënten lijst vermeld dat het 98% vlees is. Niet dat er toch aan gerommeld is en de lijst niet klopt. Als ik dit gehakt koop dan is het prima natuurlijk.
We zijn het echt totaal niet met elkaar eens.quote:Op zondag 12 april 2026 21:27 schreef Klik het volgende:
[..]
De input voor een neutrale blik op deze zaken wordt gewaardeerd, vooral het combineren van dierlijke producten met plantaardige producten. Ik snap dat mensen boos worden als er plantaardige ingredienten bij het vlees zitten, aan de andere kant heb je mensen die niet altijd begrip hebben voor het feit dat er dode dieren in de supermarkt liggen. Maar als we gewoon neutraal blijven en zeggen dat sommige producten worden verbeterd door ongezonde/laagwaardige ingredienten te vervangen met gezondere/plantaardige elementen (dus gedeeltelijk vervangen) dan wil dat nog niet zeggen dat al het vlees plantaardige toevoegingen krijgt.
Stel: sommige vettige vleesproducten krijgen 10% minder vet (lees: cholesterol) in vlees, door het vet te vervangen met noem een willekeurig plantaardig product met vezels en goed eiwitten. Dan doen we de algemene gezondheid een gunst, zonder de gewone hoogwaardige vleesproducten te veranderen, afgezien van de bom conserveringsmiddelen.
Kijk even op de etiketten van vlees, of hamburgers voor het geval je dat vlees wilt noemen:
https://www.ah.nl/product(...)er-hamburger-4-stuks 11 ingrediënten![]()
https://www.ah.nl/product(...)-bbq-hamburger-spicy 15 ingrediënten![]()
Echt serieus:
Ingrediënten: 90% rundvlees, tomaat, aardappelzetmeel, tomatenconcentraat, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267]), specerijen, zout, tomatenpoeder, antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract. Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,82g per 100 gram
Ingrediënten: 82% rundvlees, plantaardige olie (raapolie, zonnebloemolie), tomaat, specerijen (paprika, 0,3% chili, komijn, knoflook, ui, peper, foelie, gember, koriander, karwij, geroosterde knoflook, gerookte paprika), aardappelzetmeel, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267], natriumacetaten [E262]), tomatenconcentraat, zout, tomatenpoeder, kruiden (oregano, korianderblad), antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract, natuurlijke aroma's, kleurstof (paprika-extract [E160c]) Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,74g per 100 gram
Ik vind vlees een goed product, liever een goede dorade trouwens, maar dat is een ander verhaal. Dus ik wil in deze discussie geen kamp kiezen ("1 puur vlees kamp" versus "af-en-toe-pragmatisch-wat-ingrediënten-aanpassen-zonder-meteen-alle-autisten-een-paniekaanval-te-bezorgen"), maar gewoon wat argumenten toevoegen zoals: veel vlees heeft al gestoord veel toevoegingen, en dan specifiek de conserveringsmiddelen waar o.a. RIVM onderzoek naar heeft gedaan.
Dus ik zeg helemaal niks over de gigantische hormoon en antibiotica industrie, gewoon omwille van de sfeer in het topic
Al zou je het uberhaupt serieus nemen wat die kneuzenparade schrijft.quote:Op maandag 13 april 2026 00:03 schreef Firuze60 het volgende:
Ik snap het hele gedoe niet, advies in de schijf van vijf is iets van100 gram rood vlees in de week pp. Rood vlees is puur biefstuk, die paar spekjes of kippenboutjes in de rest van de week tellen niet mee.
quote:Op zondag 12 april 2026 21:29 schreef ems. het volgende:
Totaal niet erg gezien dit ongetwijfeld betekent dat het vlees in kwestie in prijs daalt. Toch?
Toch?
En de Aldi gewoon 100% rundvleesquote:Op zondag 12 april 2026 21:27 schreef Klik het volgende:
[..]
De input voor een neutrale blik op deze zaken wordt gewaardeerd, vooral het combineren van dierlijke producten met plantaardige producten. Ik snap dat mensen boos worden als er plantaardige ingredienten bij het vlees zitten, aan de andere kant heb je mensen die niet altijd begrip hebben voor het feit dat er dode dieren in de supermarkt liggen. Maar als we gewoon neutraal blijven en zeggen dat sommige producten worden verbeterd door ongezonde/laagwaardige ingredienten te vervangen met gezondere/plantaardige elementen (dus gedeeltelijk vervangen) dan wil dat nog niet zeggen dat al het vlees plantaardige toevoegingen krijgt.
Stel: sommige vettige vleesproducten krijgen 10% minder vet (lees: cholesterol) in vlees, door het vet te vervangen met noem een willekeurig plantaardig product met vezels en goed eiwitten. Dan doen we de algemene gezondheid een gunst, zonder de gewone hoogwaardige vleesproducten te veranderen, afgezien van de bom conserveringsmiddelen.
Kijk even op de etiketten van vlees, of hamburgers voor het geval je dat vlees wilt noemen:
https://www.ah.nl/product(...)er-hamburger-4-stuks 11 ingrediënten![]()
https://www.ah.nl/product(...)-bbq-hamburger-spicy 15 ingrediënten![]()
Echt serieus:
Ingrediënten: 90% rundvlees, tomaat, aardappelzetmeel, tomatenconcentraat, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267]), specerijen, zout, tomatenpoeder, antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract. Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,82g per 100 gram
Ingrediënten: 82% rundvlees, plantaardige olie (raapolie, zonnebloemolie), tomaat, specerijen (paprika, 0,3% chili, komijn, knoflook, ui, peper, foelie, gember, koriander, karwij, geroosterde knoflook, gerookte paprika), aardappelzetmeel, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267], natriumacetaten [E262]), tomatenconcentraat, zout, tomatenpoeder, kruiden (oregano, korianderblad), antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract, natuurlijke aroma's, kleurstof (paprika-extract [E160c]) Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,74g per 100 gram
Ik vind vlees een goed product, liever een goede dorade trouwens, maar dat is een ander verhaal. Dus ik wil in deze discussie geen kamp kiezen ("1 puur vlees kamp" versus "af-en-toe-pragmatisch-wat-ingrediënten-aanpassen-zonder-meteen-alle-autisten-een-paniekaanval-te-bezorgen"), maar gewoon wat argumenten toevoegen zoals: veel vlees heeft al gestoord veel toevoegingen, en dan specifiek de conserveringsmiddelen waar o.a. RIVM onderzoek naar heeft gedaan.
Dus ik zeg helemaal niks over de gigantische hormoon en antibiotica industrie, gewoon omwille van de sfeer in het topic
Niet allemaal:quote:Op maandag 13 april 2026 11:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En de Aldi gewoon 100% rundvlees
https://www.aldi.nl/product/hamburgers-1215698.html
Nee, de overheid voert druk uit op supermarkten om de vleesconsumptie te verminderen.quote:Op maandag 13 april 2026 13:07 schreef RealistAtheist het volgende:
Het probleem is alleen dat het er niet om gaat dat de producten goedkoper worden. Ze vergroten alleen de winstmarge. Stel door de groeiende prijs van het vlees kost een kilo worst nu 10 euro om te maken en kost deze 15euro in de supermarkt. Dan stoppen ze er 30% plantaardige stoffen in waardoor het nu 7euro kost om deze worst te maken. Denkt iemand nou echt dat deze worst in de supermarkt voor 12euro verkocht gaat worden. Ik kan je vertellen dat deze gewoon 15euro blijft kosten en er dus gewoon 3euro meer winst gemaakt gaat worden, en dat ze vrolijk doorgaan met het ophogen van de prijs van deze worst omdat "alles duurder wordt" hoppa, weer 3 euro winst gepakt over de rug van de consument.
Denken dat supermarkten dit doen vanwege dierenwelzijn.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:40 schreef Starhopper het volgende:
Wel met de gezondheid van de lederen portemonnee van de familie Van Eerdquote:Op maandag 13 april 2026 14:52 schreef vosss het volgende:
[..]
Denken dat supermarkten dit doen vanwege dierenwelzijn.
Lekker naïef
Die doen dit puur met het oog op winstmaximalisatie.
Dat heeft niets, maar dan ook niets met milieu, dieren, gezondheid of wat dan ook te maken.
Nee. Ze proberen de prijs alsnog voor te laten lopen op de inflatie, maar ondertussen flikkeren ze er andere goedkopere zooi doorheen zodat ze nòg meer geld verdienen. Meer zit hier niet achter. Dan kunnen ze allerhande mooi weer praatjes voor de bühne geven, maar dit heeft louter te maken met het feit dat voor de supermarkten meer winst meer beter is.quote:De verklaring voor het 'verrijken' van vlees zit in de prijs, schrijft Foodvalley in het onderzoeksrapport. Supermarkten proberen zo de stijgende vleesprijs tegen te gaan.
Heb je wel eens filmpjes gezien van de slachtindustrie versus herten in het wild?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
zelfs de filmpjes van slachterijen zijn slecht voor de gezondheidquote:Op maandag 13 april 2026 15:35 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Heb je wel eens filmpjes gezien van de slachtindustrie versus herten in het wild?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat spul kwam altijd bij de suikerfabriek weg als veevoerquote:Op zondag 12 april 2026 22:53 schreef Zelva het volgende:
[..]
Hier kun je heel goed de echte reden zien waarom er plantaardige ingrediënten worden toegevoegd: vergroten van de winstmarge van de supermarkten.
Dat laatste 'gehakt' bestaat voor meer dan een vijfde (!) uit suikerbietenvezel, wat niets meer dan een restproduct is van de suikerindustrie, dat ze voor praktisch helemaal niets kunnen inkopen. Kiloprijs van het vlees? Slechts 1,16 lager.
Even gekeken bij Ah:quote:Op maandag 13 april 2026 13:26 schreef Akkerdjie het volgende:
Sinds rond de inflatiegolf van corona opeens allerlei soorten vleesproducten zoals “boomstammetjes” en slavinken/rundervinken naar brood begonnen te smaken en van minimaal 80% vlees naar 65% en minder gingen koop ik alleen nog maar vlees in Duitsland. Sowieso ben ik de vermaalde en in vorm gespoten vleesstructuur zat en koop ik liever echt vlees voor minder geld bij de buren. Shitflation is in Nederland is een echt verschijnsel.
Waar haal jij dan vlees. Ik moet ook maar eens beginnen. Ben de politieke agendas in supermarkten al jaren zat eigenlijk. Ja slagerij ken ik. Is een Turkse slager meestal goedkoper?quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ken je het fenomeen 'slagerij'?quote:Op dinsdag 14 april 2026 04:24 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Waar haal jij dan vlees. Ik moet ook maar eens beginnen. Ben de politieke agendas in supermarkten al jaren zat eigenlijk.
Ik had daar gisteren 2 jagerburgers en 2 angusburgers voor 6 Euro (2 voor 6).quote:Op maandag 13 april 2026 12:56 schreef Cockwhale het volgende:
Jumbo, de Groen-Slinks/D666 onder de supermarkten.
Plus boomstammetjes kocht ik altijd, die staan op 67%. Is blijkbaar nog wat verschil onderling.quote:Op maandag 13 april 2026 21:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Even gekeken bij Ah:
De rundervink bevat 84% vlees.
Boomstammetjes 74%.
Slavink 91%
Ze hoeven geen water in te spuiten. Je flikkert hamlappen en water in een tumbler, laat hem een uurtje draaien en het water is opgenomen.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. In sommig vlees, zoals goedkope biefstuk en hamlappen, spuiten ze water. Tegenwoordig ook steeds vaker met zetmeel er in, zodat de structuur nog intact blijft. Je kunt de dieren ook een hoop antibiotica inspuiten, dan groeien ze sneller, maar zitten er ook minder spiervezels in het vlees.
Nou is het ook zo, dat vlees tegenwoordig (net zoals de meeste andere dingen) "mager, 0% vet" moet zijn. Op zich wil je als boer natuurlijk veel vlees en weinig vet, want dan krijg je er meer voor. Maar dan wordt het heel snel droog. Bij Waygo vlees is het net andersom: heel mals vlees met veel vet er in. Dat blijft sappig.
Dus niet alleen is het goedkoper als je water in het vlees spuit, maar dan droogt het ook minder uit bij het bakken.
En bij dingen die niet direct "vlees" heten (ok, biefstuk, of varkenslappen of iets dergelijks), maar hamburgers of worst heb je dus meer ruimte om de zaak te belazeren. En inderdaad, dan kun je ook dingen toevoegen waardoor het malser op je bord komt. Maar je moet wel een grens trekken, wanneer dingen vleesproducten zijn en hun naam eer aan doen en wanneer het voornamelijk goedkope vulstoffen zijn.
Bedankt voor de verduidelijking. Dus er zit wel water in, maar op een meer indirecte manier. Zijn antibiotica nog populair? Daar is tegenwoordig veel weerstand tegen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:43 schreef loveli het volgende:
[..]
Ze hoeven geen water in te spuiten. Je flikkert hamlappen en water in een tumbler, laat hem een uurtje draaien en het water is opgenomen.
Maar toegevoegd water moet wel op de verpakking staan.
Bepaald dierenvoer bevordert vocht vasthoudend vermogen van vlees, dan weegt het ook meer.
Vlees waar water is ingespoten, vind je niet in NL in de supermarkt.
Scheelt toch 8% met Albert Heijn.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:48 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Plus boomstammetjes kocht ik altijd, die staan op 67%. Is blijkbaar nog wat verschil onderling.
Er zit niet per se water in, maar als het is toegevoegd, moet het erop staan.quote:Op dinsdag 14 april 2026 14:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bedankt voor de verduidelijking. Dus er zit wel water in, maar op een meer indirecte manier. Zijn antibiotica nog populair? Daar is tegenwoordig veel weerstand tegen.
De vader van Bartje gooide hem er meer uit omdat het een ondankbare vlegel was die liever een prakje had. Niet omdat die bruine bonen zulk supervoer vond.quote:
Of je leest gewoon wat er staat.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:40 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De vader van Bartje gooide hem er meer uit omdat het een ondankbare vlegel was die liever een prakje had. Niet omdat die bruine bonen zulk supervoer vond.
Man man man. Poten af van noordelijk erfgoed om de vunzige randstedelijke agenda te pushen.
Ik lees dat een legendarische quote uit de context wordt getrokken. Niet doen.quote:
Uit niets blijkt dat de vader bruine bonen als superfood ziet.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:56 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik lees dat een legendarische quote uit de context wordt getrokken. Niet doen.
https://www.facebook.com/share/1LGzt9S9nK/quote:Water en vet mengen niet. Behalve in je worst.
Gooi water en vet in een blender — het scheidt direct. Toch bestaat een braadworst of knakworst precies uit die twee. Sterker nog, die 10 of 20% vocht extra in je worstdeeg blijft in je worst en belandt niet in de pan.
Hoedan?
Het geheim zit in de spiereiwitten: myosine en actine. Zodra je vlees fijnhakt of -maalt, zout toevoegt en mengt, trekt dat zout de eiwitten uit de spiervezels. Die ontvouwen zich en vormen een klevend netwerk door het hele vleesdeeg.
De ene kant van het eiwit grijpt het vet vast. De andere kant grijpt het water. Miljarden microscopische druppeltjes, elk individueel vastgehouden door een eiwitmantel. Verhit je dat, dan stolt het netwerk permanent.
Dát is waarom worst niet uit elkaar valt. Ook niet tijdens het garen. Dat darmpje er omheen ziet er natuurlijk leuk uit, maar het is - als je voldoende mengt - eigenlijk niets eens echt nodig.
Net als je worsten zo vasthouden als Meneer hier doet trouwens.
Volgens mij klinkt dit niet echt hetzelfde als wat je bedoelde.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:05 schreef Wantie het volgende:
Toevallig zie ik vandaag stukje over water in je worst
Als je moeite hebt met begrijpend lezen haal je dat er zo niet uit, nee.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Uit niets blijkt dat de vader bruine bonen als superfood ziet.
Jr verzint er gewoon van alles bij om maar verontwaardigd te kunnen zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Als je moeite hebt met begrijpend lezen haal je dat er zo niet uit, nee.
Er zit natuurlijk wel een wezenlijk verschil in of het gewoon duidelijk op de voorkant van de verpakking vermeld staat (dit product bevat naast vlees ook 40% vleesvervangers), of dat het in hele kleine lettertjes ergens op de achterkant staat (wat amper met een leesbril te zien is). Dat heeft niet zoveel met interesse te maken, maar meer met het bewust misleiden van de consument. Verder eens met je reactie.quote:Op donderdag 9 april 2026 16:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Er is breng en haalplicht
Fabriceer je levensmiddelen, dan moet je op de verpakking zetten wat je er in stopt
Consumeer je het, dan moet je maar lezen wat er op de verpakking staat
Dat veel mensen dat niet interesseert, ze te dom zijn om te poepen of liever geloven wat er op Facebook staat of wat de tante van de buurvrouw zegt, is de realiteit. Je ziet het in dit topic ook, het barst van de idioten die maar wat roepen.
Nee, ik snap zijn reactie wel. Je las het gewoon niet goed en mist zijn punt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:20 schreef Wantie het volgende:
Jr verzint er gewoon van alles bij om maar verontwaardigd te kunnen zijn.
quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:46 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Nee, ik snap zijn reactie wel. Je las het gewoon niet goed en mist zijn punt.
Uit niets blijkt dat d vader dat dacht.quote:De vader van Bartje gooide hem er meer uit omdat het een ondankbare vlegel was die liever een prakje had. Niet omdat die bruine bonen zulk supervoer vond
Nogmaals. Als je het begrijpend lezen boven groep 8 niet fijnmazig onder de knie hebt. Ben je inderdaad geneigd om het zo te beschouwen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
[..]
Uit niets blijkt dat d vader dat dacht.
Sterker nog, de schrijver geeft aan dat nu blijkt dat bonen ook nog eens gezond zijn.
Dus het gezond zijn van bruine bonen, laat staan dat het superfood is, is niet de motivatie geweest van vader om Bart aan te pakken.
Dat deed hij omdat Bart een ondankbare vlegel was die niet wilde bidden voor iets dat hij niet lust.
Je spreekt voor jezelf? De meeste andere posters hier zijn uitstekend in staat om verbanden te zien en feiten van meningen te onderscheiden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nogmaals. Als je het begrijpend lezen boven groep 8 niet fijnmazig onder de knie hebt. Ben je inderdaad geneigd om het zo te beschouwen.
Door de vader van Bartje te misbruiken in het argument dat het eten van groente Woke zou zijn. Gebruikt hij de analogie voor zijn stille boodschap.
Maar goed. Om dat te herkennen moet je ook verbanden zien en het verschil tussen betoog en uiteenzetting kunnen beoordelen.
Hoeveel mensen kunnen die kleine lettertjes überhaupt lezen?quote:Op donderdag 9 april 2026 16:17 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Staat in het artikel.
[..]
En hoeveel mensen lezen ook daadwerkelijk de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking denk je?
Maar erg weinig schat ik zo in, ik heb zelf vrij goede ogen, maar moet meestal wel even goed in het licht staan om ze te kunnen lezen.quote:Op woensdag 15 april 2026 01:22 schreef the-eye het volgende:
[..]
Hoeveel mensen kunnen die kleine lettertjes überhaupt lezen?
Het punt van het artikel schijnt je volledig te ontgaan.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nogmaals. Als je het begrijpend lezen boven groep 8 niet fijnmazig onder de knie hebt. Ben je inderdaad geneigd om het zo te beschouwen.
Door de vader van Bartje te misbruiken in het argument dat het eten van groente Woke zou zijn. Gebruikt hij de analogie voor zijn stille boodschap.
Maar goed. Om dat te herkennen moet je ook verbanden zien en het verschil tussen betoog en uiteenzetting kunnen beoordelen.
Aah, je wordt getriggerd door het woordje Woke.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
He hebt altijd trends dat opeens bepaald voedsel niet goed voor je isquote:Op woensdag 15 april 2026 00:47 schreef Memeowitz het volgende:
Dat plantaardige oliën niet goed zijn voor ons. Begint nu ook meer algemene kennis te worden. Zet je deze stiekem in voedselprodukten. Dan ben je mensen moedwillig aan het ziekmaken.
Het is gewoon gelul. Niets mis met plantaardige oliën (wel even letten op de calorieën) en gezonder dan dierlijke vetten.quote:Op woensdag 15 april 2026 06:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
He hebt altijd trends dat opeens bepaald voedsel niet goed voor je is
Nu is plantaardige olie aan de beurt..
Over een tijdje is het weer iets anders.
Volgens mij ben jij moedwillig desinformatie aan het verspreiden.quote:Op woensdag 15 april 2026 00:47 schreef Memeowitz het volgende:
Dat plantaardige oliën niet goed zijn voor ons. Begint nu ook meer algemene kennis te worden. Zet je deze stiekem in voedselprodukten. Dan ben je mensen moedwillig aan het ziekmaken.
Dit vlees blijkt bij navraag bij Aldi ook nog gewoon van Nederlandse opfok en slacht, zie afbeelding:quote:Op maandag 13 april 2026 11:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En de Aldi gewoon 100% rundvlees
https://www.aldi.nl/product/hamburgers-1215698.html
Ironisch genoeg is Nederlands vlees van hele hoge kwaliteit. Zelfs die van de broodfokkers om het maar zo te stellen.quote:Op donderdag 16 april 2026 20:40 schreef Klik het volgende:
[..]
Dit vlees blijkt bij navraag bij Aldi ook nog gewoon van Nederlandse opfok en slacht, zie afbeelding: [ afbeelding ]
Opfok NL
Slacht NL-Tilburg
Verwerking NL-Tilburg
Verwerking NL-Groenlo
Leverancier Vionfood
Voedingswaarde, slechts 8,3g verzadigde vetzuren:
[ afbeelding ]
Mooi (NL) product.![]()
Dat zijn geen echte hamburgers natuurlijk, net als Beckers, Mora en dat soort spul. Dat heeft weinig met kwaliteitsvlees te maken, net als frikandellen.quote:Op maandag 13 april 2026 13:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet allemaal:
De Snack Fan hamburgers (ALDI) zijn diepvriesburgers met als hoofdingrediënten 60% kippenseparatorvlees, water, 10% varkensspek en paneermeel (tarwe). Ze bevatten ook zout, specerijen, groentepoeder (ui, knoflook), dextrose en voedingszuren.
Dat is niet zo zwart wit. Gaat ook om hoeveelheden, temperaturen waarop je bakt, etc.quote:Op woensdag 15 april 2026 00:47 schreef Memeowitz het volgende:
Maar Nederland koopt Iers of Argentijns. Terwijl een afgemolke melkkoe, die je een tijdje laat aansterken erg goed vlees heeft. Maar net als de duizenden geitbokjes die er geboren worden, is dat voor de export.quote:Op donderdag 16 april 2026 20:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ironisch genoeg is Nederlands vlees van hele hoge kwaliteit. Zelfs die van de broodfokkers om het maar zo te stellen.
Ja maar.quote:Op donderdag 16 april 2026 20:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ironisch genoeg is Nederlands vlees van hele hoge kwaliteit. Zelfs die van de broodfokkers om het maar zo te stellen.
Misschien beter leven? Al is dat ook een redelijk wassen neus.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:10 schreef Klik het volgende:
[..]
Ja maar.
Ja maar, de navraag die ik deed was gericht op de labels en keurmerken van dit product. Het verzoek is dus geweldig beantwoord, maar zonder labels of keurmerken. Althans, zo presenteert Aldi het, zijnde geen keurmerken.
Nederlands vlees zou toch keurmerken moeten hebben ofzo?
Edit: Nederlandse keurmerken zou logisch zijn, toch?
ik vraag het de verkoper (Aldi) nog eens, want NL vlees zou NL keurmerken moeten hebben idd.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Misschien beter leven? Al is dat ook een redelijk wassen neus.
En teveel vlees eten is ook ongezond. Kijk naar Caroline van der Plas die wetenschappelijke feiten politiseert en door haar overtuiging nu als de Menselijke Gehaktbal van het Binnenhof door het leven gaat.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
------------------
quote:Op donderdag 16 april 2026 21:21 schreef EsserS het volgende:
[..]
En teveel vlees eten is ook ongezond. Kijk naar Caroline van der Plas die wetenschappelijke feiten politiseert en door haar overtuiging nu als de Menselijke Gehaktbal van het Binnenhof door het leven gaat.
Caroline haalt alle feiten door de gehaktmolen, wat een beeldspraak!!!!quote:Op donderdag 16 april 2026 21:21 schreef EsserS het volgende:
[..]
En teveel vlees eten is ook ongezond. Kijk naar Caroline van der Plas die wetenschappelijke feiten politiseert en door haar overtuiging nu als de Menselijke Gehaktbal van het Binnenhof door het leven gaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |