------------------quote:Supermarkten voegen stilletjes plantaardige ingrediënten toe aan vlees
Plantaardige ingrediënten in hamburgers, gehakt of rookworst zijn bezig aan een opmars in de supermarkt. De toevoeging van tuinbonen en kikkererwten in vlees kan oplopen tot 40 procent, blijkt uit een onderzoek van Foodvalley, een netwerk van innovatieve voedselbedrijven uit Wageningen. Dit is niet altijd duidelijk voor de consument.
De onderzoekers analyseerden 115 producten die vanaf 1 januari 2024 in de supermarkt liggen. Vooral gehakt, rookworst en hamburgers van het huismerk bevatten plantaardige toevoegingen zoals kikkererwten, aardappel en zeewier. Supermarktketen Jumbo loopt voorop in het toevoegen van plantaardige vervangers, gevolgd door Albert Heijn en Lidl.
Goedkoper vlees
De verklaring voor het 'verrijken' van vlees zit in de prijs, schrijft Foodvalley in het onderzoeksrapport. Supermarkten proberen zo de stijgende vleesprijs tegen te gaan. Een hybride product, waarbij vlees deels wordt vervangen door plantaardige ingrediënten, is per kilo gemiddeld 1,27 euro goedkoper.
Lees ook
Namen vegaburger en plantaardige worst moeten blijven, vinden supermarkten
De onderzoekers verwachten daarom dat het aantal hybride producten in de supermarkt de aankomende jaren alleen maar zal toenemen. Tegelijkertijd is het toevoegen van plantaardige producten aan vlees niet nieuw. Zo werd in het verleden zetmeel toegevoegd om de smaak of textuur van vlees te verbeteren.
Alleen op ingrediëntenlijst
De hybride producten bevatten gemiddeld 10,5 procent plantaardige componenten. In sommige gevallen kan dit aandeel oplopen tot wel 40 procent.
Supermarkten communiceren dit lang niet altijd. Vaak staan de plantaardige onderdelen enkel op de achterkant van producten in de ingrediëntenlijst vermeld, volgens Foodvalley.
Of dat mag is zeer de vraag, zegt Bernd van der Meulen, professor Europese voedselwetgeving aan de Universiteit van Kopenhagen. Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft bepaald dat je moet kijken naar wat een redelijke, oplettende consument verwacht.
Verwachting van consument
Als een product als vlees wordt gepresenteerd, verwacht die consument vooral vlees. Dat er iets aan is toegevoegd, is niet vreemd. Maar bij grote hoeveelheden vervanging, zoals 40 procent, kan dat anders liggen. "De beoordeling gebeurt steeds per geval. Er bestaan geen vaste richtlijnen. Maar als de totale indruk, zoals de naam, verpakking en presentatie, de verwachting van vlees wekt dan zit je op lastig terrein."
Foodvalley ziet voordelen van de hybride aanpak: plantaardige ingrediënten zijn minder belastend voor het milieu. Ook kan het gezondheidsvoordelen opleveren. Uit het onderzoek blijkt dat in 35 procent van de verrijkte producten meer vezels en minder vet zit.
Eerder oordeelde de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dat supermarktketens en producten van vleesvervangers vegetarisch gehakt geen 'gehakt' mogen noemen:
Naast hybride vlees zijn er ook volledig plantaardige alternatieven. Visvervangers zijn in opkomst
https://www.rtl.nl/nieuws(...)g-ingredient-hybride
Opzich wel zolang het maar duidelijk is. Als ik dit gehakt van de AH koop, verwacht ik zoals de ingrediënten lijst vermeld dat het 98% vlees is. Niet dat er toch aan gerommeld is en de lijst niet klopt. Als ik dit gehakt koop dan is het prima natuurlijk.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
------------------
Een stap in de goede richting. Want nu hoeven er minder dieren vermoord te worden
Je kreeg er scheurbuik van?quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben al jaren gestopt met supermarktvlees, dit soort ontwikkelingen hebben daaraan bijgedragen en ik kan alleen maar zeggen dat ik wilde dat ik veel eerder was gestopt met vlees bij de supermakt.
Bij de slagerquote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben al jaren gestopt met supermarktvlees, dit soort ontwikkelingen hebben daaraan bijgedragen en ik kan alleen maar zeggen dat ik wilde dat ik veel eerder was gestopt met vlees bij de supermakt.
Denk dat ik maar eens ga kijken voor een grote vrieskist en online vlees ga bestellen. Echt vlees!quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Doen wij nu ook een paar jaar en het is verbazingwekkend hoeveel beter het is. Blijft ook veel meer van over als je het bakt...quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Waarom is het geaccepteerd dat een leeuw zijn kinderen doodt maar doen wij daar moeilijk over?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat ik maar eens ga kijken voor een grote vrieskist en online vlees ga bestellen. Echt vlees!
Ik houd van groente, maar ga geen kilo's peulvruchten eten om het gebrek aan eiwitten, door minder vlees eten, aan te vullen.
Waarom is het wel geaccepteerd dat een leeuw andere dieren eet, en waarom zou een mens dat niet mogen? Hoezo is het zieliger als een mens een hert doodt, dan wanneer een poema dat doet? Het is eten!!
Leeuwen hebben vooralsnog geen vervuilende en door misstanden gekenmerkte dieronvriendelijke industrie opgetuigd waar alles ondergeschikt is aan winstmaximalisatie.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat ik maar eens ga kijken voor een grote vrieskist en online vlees ga bestellen. Echt vlees!
Ik houd van groente, maar ga geen kilo's peulvruchten eten om het gebrek aan eiwitten, door minder vlees eten, aan te vullen.
Waarom is het wel geaccepteerd dat een leeuw andere dieren eet, en waarom zou een mens dat niet mogen? Hoezo is het zieliger als een mens een hert doodt, dan wanneer een poema dat doet? Het is eten!!
Volgens mij gaat het in het artikel vooral om vleesproducten zoals hamburgers en rookworst? Die zijn van nature natuurlijk al nooit 100% vlees, maar met een boel extra ingredienten. En er staat ook nergens dat het etiket niet klopt, en dat lijkt mij in het tamelijk streng gecontroleerde Nederland ook sterk. Enkel dat het voor de klant niet altijd duidelijk is (met andere woorden, mensen zijn te lui om het etiket van hun goedkope huismerk-hamburgers te lezen)quote:Op donderdag 9 april 2026 11:04 schreef Pendora het volgende:
[..]
Opzich wel zolang het maar duidelijk is. Als ik dit gehakt van de AH koop, verwacht ik zoals de ingrediënten lijst vermeld dat het 98% vlees is. Niet dat er toch aan gerommeld is en de lijst niet klopt. Als ik dit gehakt koop dan is het prima natuurlijk.
Jij doet daar moeilijk over de rest snapt dat er op de vlaktes van Afrika geen abortusklinieken voor leeuwen staanquote:Op donderdag 9 april 2026 11:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom is het geaccepteerd dat een leeuw zijn kinderen doodt maar doen wij daar moeilijk over?
Jij denkt dat er bij de boer geen slager tussenzit?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Bij de slagerof rechtsreeks bij de boer
Zo veel lekkerder en voller van smaak
Gebeurt vooral bij zieke dieren, of door stress vanwege menselijke bemoeienis.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom is het geaccepteerd dat een leeuw zijn kinderen doodt maar doen wij daar moeilijk over?
Oh, maar daar ben ik het ook niet mee eens. Zeker die megastallen e.d. niet. Ik ben voorstander van gewone boerenbedrijven en diervriendelijk slachten. Ik hoop dat de boeren hun handen ineen gaan slaan en zelf vlees gaan verkopen ter vervanging van het (in de toekomst) veel te dure supermarktvlees.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:38 schreef Isdatzo het volgende:
Leeuwen hebben vooralsnog geen vervuilende en door misstanden gekenmerkte dieronvriendelijke industrie opgetuigd waar alles ondergeschikt is aan winstmaximalisatie.
het "echte" vlees is gewoon te verkrijgen bij de supermarkt. Maar het staat je natuurlijk vrij om je vriezer vol te gooien, maar dat heeft toch niets te maken met het artikel?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Eh, ik zie al twee topics vandaag over het ontmoedigen van het eten van vlees.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:51 schreef koemleit het volgende:
[..]
het "echte" vlees is gewoon te verkrijgen bij de supermarkt. Maar het staat je natuurlijk vrij om je vriezer vol te gooien, maar dat heeft toch niets te maken met het artikel?
Niemand zegt ook dat je geen vlees mag eten.
Altijd dat gejankt als iemand met een vegetarisch alterantief komt.. Vlees is gewoon toegestaan, en zal altijd toegestaan blijven.
en dan de prijs van vlees erbij halen alsof de veganistenlobby de prijs van vlees bepaaltquote:Op donderdag 9 april 2026 11:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Eh, ik zie al twee topics vandaag over het ontmoedigen van het eten van vlees.
Het toevoegen van plantaardige ingredienten.
De aanpassing van de schijf van 5, naar 100 gram vlees per week. En dit moet dan bereikt worden door de prijzen enorm te gaan verhogen, natuurlijk.
Dus, ja, het blijft toegestaan, als je maar flink in de buidel tast. Dus, tja, dan maar zelf kippen en konijnen gaan houden en af en toe slachten en bij de boer een halve koe en een half varken kopen om de vriezer te vullen. Dat is waar men naartoe wil, schijnbaar.
Hangt er vanaf wat jij als slager ziet, ik denk dat wij hetzelfde bedoelen.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:49 schreef koemleit het volgende:
[..]
Jij denkt dat er bij de boer geen slager tussenzit?
Yep, en in mijn ervaring is slagersvlees vele malen lekkerder dan supermarkt. Betaal je ook voor natuurlijk.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:59 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wat jij als slager ziet, ik denk dat wij hetzelfde bedoelen.
Als ik mijn vlees koop bij de boer weet ik dat zijn dieren op zijn land hebben gestaan, die zijn naar een slachthuis gebracht en komen daarna weer terug om bij dezelfde boer verkocht te worden. Ik weet dat hier niets raars gedaan wordt met het vlees, ze geen toevoegingen doen aan de hamburgers of gehakt etc.
Als ik mijn vlees bij de slagerij op de hoek koop is dat hetzelfde idee alleen ken ik de afkomst van de dieren niet en moet ik mijn slager er op vertrouwen (en dat doe ik in het geval van mijn slager ook) dat wat hij inkoopt goed is en hij er niet meer rommelt of bv zout/water oplossing in de kip spuit.
Bij de supermarkt zit er natuurlijk ook een slager/slachter achter, maar dat bedoel ik dus niet
Probeer maar eens zelf dieren te fokken, en dan zal je zien hoe ontzettend goedkoop het vlees in de winkel is. Als je bedenkt hoeveel plantaardig eiwit een dier moet eten om zijn vlees te kweken, dan is het eigenlijk volkomen onnavolgbaar dat bijvoorbeeld een kg kikkererwten, graan of mais zo duur is in vergelijking met een kg vlees.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:55 schreef Gia het volgende:
Dus, ja, het blijft toegestaan, als je maar flink in de buidel tast. Dus, tja, dan maar zelf kippen en konijnen gaan houden en af en toe slachten en bij de boer een halve koe en een half varken kopen om de vriezer te vullen. Dat is waar men naartoe wil, schijnbaar.
50,00000000000000000000000000001%quote:Op donderdag 9 april 2026 12:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoeveel procent vlees moet er in zitten om het nog vlees te mogen noemen?
Dingen als gehakt/worst/hamburger zijn altijd samenstellingen geweest. De ingrediënten staan op de verpakking.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoeveel procent vlees moet er in zitten om het nog vlees te mogen noemen?
Als ik mijn vlees rechtstreeks bij de boer bestel is het gehakt gewoon fijngemalen rundvlees en een hamburger is gewoon een schijf gehakt.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dingen als gehakt/worst/hamburger zijn altijd samenstellingen geweest. De ingrediënten staan op de verpakking.
Ik snap niet wat je bedoelt met "mag het vlees heten". Het heet hamburger of gehakt, niet "vlees".
Er zit vlees in, vaak van verschillende dieren. Voor specificaties zie verpakking.
klopt, en dat proef je ook. (en betaal je ook voor).quote:Op donderdag 9 april 2026 12:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als ik mijn vlees rechtstreeks bij de boer bestel is het gehakt gewoon fijngemalen rundvlees en een hamburger is gewoon een schijf gehakt.
Rundvlees. Niks anders. Zoals het hoort.
Zaagsel is ook gehakt hout?quote:Op donderdag 9 april 2026 12:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dingen als gehakt/worst/hamburger zijn altijd samenstellingen geweest. De ingrediënten staan op de verpakking.
Ik snap niet wat je bedoelt met "mag het vlees heten". Het heet hamburger of gehakt, niet "vlees".
Er zit vlees in, vaak van verschillende dieren. Voor specificaties zie verpakking.
ja allemaal waar.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zaagsel is ook gehakt hout?
Ik kijk zelfs op het etiket van de erwtensoep of er varkensvlees in zit voor de worst. Goedkope rookworsten bestaan voornamelijk uit kippenseparatorvlees en dan mag het eigenlijk geen Gelderse rookworst heten. Toch vond je die tot voor kort veel in de supermarkt. Tegenwoordig zit er in alle rookworsten minstens 51% varkensvlees en heten de worsten die bestaan uit kipseparatorvlees "kip rookworsten".
Er zijn verschillende websites waar je vlees direct bij de boer kan kopen en soms thuisbezorgt krijgt.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
Konijnen en kippen kosten niet zoveel aan voer. Per kip ben je zo ongeveer 3 euro per maand kwijt. En je kunt ze ook nog groenteafval voeren, bijvoorbeeld. Daarnaast heb je er ook de eieren van, wat dan weer een tegemoetkoming in de kosten is. En tot slot slacht je het beest en heb je van een kip van pakweg 1,5 kilo zo'n kleine kilo vlees over.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
Probeer maar eens zelf dieren te fokken, en dan zal je zien hoe ontzettend goedkoop het vlees in de winkel is. Als je bedenkt hoeveel plantaardig eiwit een dier moet eten om zijn vlees te kweken, dan is het eigenlijk volkomen onnavolgbaar dat bijvoorbeeld een kg kikkererwten, graan of mais zo duur is in vergelijking met een kg vlees.
Ok. In sommig vlees, zoals goedkope biefstuk en hamlappen, spuiten ze water. Tegenwoordig ook steeds vaker met zetmeel er in, zodat de structuur nog intact blijft. Je kunt de dieren ook een hoop antibiotica inspuiten, dan groeien ze sneller, maar zitten er ook minder spiervezels in het vlees.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:25 schreef koemleit het volgende:
[..]
ja allemaal waar.
Gelderse worst zal bepaald eisen hebben.
Netzoals runderhamburger, rundvlees zal bevatten.
Mij ging her erom "wanneer mag iets vlees heten". Maar dat zie ik nooit op de verpakking staat "vlees".
Alleen bij de ingrediënten het percentage vlees van welk dier.
Dus heet gehakt eigenlijk wel vlees?
Vooral proberen. Laar maar weten als je break-even hebt bereikt na de investering in je kippenhok en broedmachine. Of ga je de kuikens al uitgebroed kopen?quote:Op donderdag 9 april 2026 12:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Konijnen en kippen kosten niet zoveel aan voer. Per kip ben je zo ongeveer 3 euro per maand kwijt. En je kunt ze ook nog groenteafval voeren, bijvoorbeeld. Daarnaast heb je er ook de eieren van, wat dan weer een tegemoetkoming in de kosten is. En tot slot slacht je het beest en heb je van een kip van pakweg 1,5 kilo zo'n kleine kilo vlees over.
Denk dat de opbrengst aan eieren en uiteindelijk het vlees, best wel de kosten dekt.
Supermarkten dragen ook bij aan extreem oneerlijke concurentie.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe harder ze dat proberen, hoe meer (volkomen terechte) weerstand er komt.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:52 schreef PzKpfw het volgende:
Dat is ook een manier om de groene agenda erdoor te drukken.
@Cockwhale doe je dingquote:Op donderdag 9 april 2026 12:53 schreef Viesdik het volgende:
Hoe meer van deze onzin hoe meer vlees ik ga eten. Ik heb zelfs vleeslollys.. Lijkt op sate maar dan om aan te likken
Ik ben ook blij dat ik mijn vlees nu bij een goede bron koop in plaats van bij de supermarkt. Spuiten ze er geen eiwitwater in, dan mengen ze er wel aardappels en bonen doorheen. Om nog maar niet te spreken van suiker, nitriet en andere zooi.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoeveel beter wat is? Waar haal jij het?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:21 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Doen wij nu ook een paar jaar en het is verbazingwekkend hoeveel beter het is. Blijft ook veel meer van over als je het bakt...
Hee kijk nou, een oud topic van mij.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn verschillende websites waar je vlees direct bij de boer kan kopen en soms thuisbezorgt krijgt.
CUL / Ervaringen koopeenkoe en andere traceerbare vleesverkopers
ha homo!quote:Op donderdag 9 april 2026 12:53 schreef Viesdik het volgende:
Hoe meer van deze onzin hoe meer vlees ik ga eten. Ik heb zelfs vleeslollys.. Lijkt op sate maar dan om aan te likken
Vertel, wat is die andere 20%? Bron?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:46 schreef knoopie het volgende:
Een "gewone" rookworst is ook maar 80% vlees,
Bron was de verpakking van de Hema rookworst. Geen idee wat voor een spul er voor de rest nog in zit. Ik eet geen rookworst, dus ik heb hem niet gekocht.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vertel, wat is die andere 20%? Bron?
rook.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vertel, wat is die andere 20%? Bron?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer dat het zo makkelijk ongedierte aan trektquote:Op donderdag 9 april 2026 12:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Konijnen en kippen kosten niet zoveel aan voer. Per kip ben je zo ongeveer 3 euro per maand kwijt. En je kunt ze ook nog groenteafval voeren, bijvoorbeeld. Daarnaast heb je er ook de eieren van, wat dan weer een tegemoetkoming in de kosten is. En tot slot slacht je het beest en heb je van een kip van pakweg 1,5 kilo zo'n kleine kilo vlees over.
Denk dat de opbrengst aan eieren en uiteindelijk het vlees, best wel de kosten dekt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |