Dingen als gehakt/worst/hamburger zijn altijd samenstellingen geweest. De ingrediënten staan op de verpakking.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoeveel procent vlees moet er in zitten om het nog vlees te mogen noemen?
Als ik mijn vlees rechtstreeks bij de boer bestel is het gehakt gewoon fijngemalen rundvlees en een hamburger is gewoon een schijf gehakt.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dingen als gehakt/worst/hamburger zijn altijd samenstellingen geweest. De ingrediënten staan op de verpakking.
Ik snap niet wat je bedoelt met "mag het vlees heten". Het heet hamburger of gehakt, niet "vlees".
Er zit vlees in, vaak van verschillende dieren. Voor specificaties zie verpakking.
klopt, en dat proef je ook. (en betaal je ook voor).quote:Op donderdag 9 april 2026 12:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als ik mijn vlees rechtstreeks bij de boer bestel is het gehakt gewoon fijngemalen rundvlees en een hamburger is gewoon een schijf gehakt.
Rundvlees. Niks anders. Zoals het hoort.
Zaagsel is ook gehakt hout?quote:Op donderdag 9 april 2026 12:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dingen als gehakt/worst/hamburger zijn altijd samenstellingen geweest. De ingrediënten staan op de verpakking.
Ik snap niet wat je bedoelt met "mag het vlees heten". Het heet hamburger of gehakt, niet "vlees".
Er zit vlees in, vaak van verschillende dieren. Voor specificaties zie verpakking.
ja allemaal waar.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zaagsel is ook gehakt hout?
Ik kijk zelfs op het etiket van de erwtensoep of er varkensvlees in zit voor de worst. Goedkope rookworsten bestaan voornamelijk uit kippenseparatorvlees en dan mag het eigenlijk geen Gelderse rookworst heten. Toch vond je die tot voor kort veel in de supermarkt. Tegenwoordig zit er in alle rookworsten minstens 51% varkensvlees en heten de worsten die bestaan uit kipseparatorvlees "kip rookworsten".
Er zijn verschillende websites waar je vlees direct bij de boer kan kopen en soms thuisbezorgt krijgt.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
Denk dat ik maar eens ga kijken voor een grote vrieskist en online vlees ga bestellen. Echt vlees!
Konijnen en kippen kosten niet zoveel aan voer. Per kip ben je zo ongeveer 3 euro per maand kwijt. En je kunt ze ook nog groenteafval voeren, bijvoorbeeld. Daarnaast heb je er ook de eieren van, wat dan weer een tegemoetkoming in de kosten is. En tot slot slacht je het beest en heb je van een kip van pakweg 1,5 kilo zo'n kleine kilo vlees over.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
Probeer maar eens zelf dieren te fokken, en dan zal je zien hoe ontzettend goedkoop het vlees in de winkel is. Als je bedenkt hoeveel plantaardig eiwit een dier moet eten om zijn vlees te kweken, dan is het eigenlijk volkomen onnavolgbaar dat bijvoorbeeld een kg kikkererwten, graan of mais zo duur is in vergelijking met een kg vlees.
Ok. In sommig vlees, zoals goedkope biefstuk en hamlappen, spuiten ze water. Tegenwoordig ook steeds vaker met zetmeel er in, zodat de structuur nog intact blijft. Je kunt de dieren ook een hoop antibiotica inspuiten, dan groeien ze sneller, maar zitten er ook minder spiervezels in het vlees.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:25 schreef koemleit het volgende:
[..]
ja allemaal waar.
Gelderse worst zal bepaald eisen hebben.
Netzoals runderhamburger, rundvlees zal bevatten.
Mij ging her erom "wanneer mag iets vlees heten". Maar dat zie ik nooit op de verpakking staat "vlees".
Alleen bij de ingrediënten het percentage vlees van welk dier.
Dus heet gehakt eigenlijk wel vlees?
Vooral proberen. Laar maar weten als je break-even hebt bereikt na de investering in je kippenhok en broedmachine. Of ga je de kuikens al uitgebroed kopen?quote:Op donderdag 9 april 2026 12:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Konijnen en kippen kosten niet zoveel aan voer. Per kip ben je zo ongeveer 3 euro per maand kwijt. En je kunt ze ook nog groenteafval voeren, bijvoorbeeld. Daarnaast heb je er ook de eieren van, wat dan weer een tegemoetkoming in de kosten is. En tot slot slacht je het beest en heb je van een kip van pakweg 1,5 kilo zo'n kleine kilo vlees over.
Denk dat de opbrengst aan eieren en uiteindelijk het vlees, best wel de kosten dekt.
Supermarkten dragen ook bij aan extreem oneerlijke concurentie.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben al jaren gestopt met supermarktvlees, dit soort ontwikkelingen hebben daaraan bijgedragen en ik kan alleen maar zeggen dat ik wilde dat ik veel eerder was gestopt met vlees bij de supermakt.
Hoe harder ze dat proberen, hoe meer (volkomen terechte) weerstand er komt.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:52 schreef PzKpfw het volgende:
Dat is ook een manier om de groene agenda erdoor te drukken.
@Cockwhale doe je dingquote:Op donderdag 9 april 2026 12:53 schreef Viesdik het volgende:
Hoe meer van deze onzin hoe meer vlees ik ga eten. Ik heb zelfs vleeslollys.. Lijkt op sate maar dan om aan te likken
Ik ben ook blij dat ik mijn vlees nu bij een goede bron koop in plaats van bij de supermarkt. Spuiten ze er geen eiwitwater in, dan mengen ze er wel aardappels en bonen doorheen. Om nog maar niet te spreken van suiker, nitriet en andere zooi.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben al jaren gestopt met supermarktvlees, dit soort ontwikkelingen hebben daaraan bijgedragen en ik kan alleen maar zeggen dat ik wilde dat ik veel eerder was gestopt met vlees bij de supermakt.
Hoeveel beter wat is? Waar haal jij het?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:21 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Doen wij nu ook een paar jaar en het is verbazingwekkend hoeveel beter het is. Blijft ook veel meer van over als je het bakt...
Hee kijk nou, een oud topic van mij.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn verschillende websites waar je vlees direct bij de boer kan kopen en soms thuisbezorgt krijgt.
CUL / Ervaringen koopeenkoe en andere traceerbare vleesverkopers
ha homo!quote:Op donderdag 9 april 2026 12:53 schreef Viesdik het volgende:
Hoe meer van deze onzin hoe meer vlees ik ga eten. Ik heb zelfs vleeslollys.. Lijkt op sate maar dan om aan te likken
Vertel, wat is die andere 20%? Bron?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:46 schreef knoopie het volgende:
Een "gewone" rookworst is ook maar 80% vlees,
Bron was de verpakking van de Hema rookworst. Geen idee wat voor een spul er voor de rest nog in zit. Ik eet geen rookworst, dus ik heb hem niet gekocht.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vertel, wat is die andere 20%? Bron?
rook.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vertel, wat is die andere 20%? Bron?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer dat het zo makkelijk ongedierte aan trektquote:Op donderdag 9 april 2026 12:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Konijnen en kippen kosten niet zoveel aan voer. Per kip ben je zo ongeveer 3 euro per maand kwijt. En je kunt ze ook nog groenteafval voeren, bijvoorbeeld. Daarnaast heb je er ook de eieren van, wat dan weer een tegemoetkoming in de kosten is. En tot slot slacht je het beest en heb je van een kip van pakweg 1,5 kilo zo'n kleine kilo vlees over.
Denk dat de opbrengst aan eieren en uiteindelijk het vlees, best wel de kosten dekt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |