Hier kun je heel goed de echte reden zien waarom er plantaardige ingrediënten worden toegevoegd: vergroten van de winstmarge van de supermarkten.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:04 schreef Pendora het volgende:
[..]
Opzich wel zolang het maar duidelijk is. Als ik dit gehakt van de AH koop, verwacht ik zoals de ingrediënten lijst vermeld dat het 98% vlees is. Niet dat er toch aan gerommeld is en de lijst niet klopt. Als ik dit gehakt koop dan is het prima natuurlijk.
We zijn het echt totaal niet met elkaar eens.quote:Op zondag 12 april 2026 21:27 schreef Klik het volgende:
[..]
De input voor een neutrale blik op deze zaken wordt gewaardeerd, vooral het combineren van dierlijke producten met plantaardige producten. Ik snap dat mensen boos worden als er plantaardige ingredienten bij het vlees zitten, aan de andere kant heb je mensen die niet altijd begrip hebben voor het feit dat er dode dieren in de supermarkt liggen. Maar als we gewoon neutraal blijven en zeggen dat sommige producten worden verbeterd door ongezonde/laagwaardige ingredienten te vervangen met gezondere/plantaardige elementen (dus gedeeltelijk vervangen) dan wil dat nog niet zeggen dat al het vlees plantaardige toevoegingen krijgt.
Stel: sommige vettige vleesproducten krijgen 10% minder vet (lees: cholesterol) in vlees, door het vet te vervangen met noem een willekeurig plantaardig product met vezels en goed eiwitten. Dan doen we de algemene gezondheid een gunst, zonder de gewone hoogwaardige vleesproducten te veranderen, afgezien van de bom conserveringsmiddelen.
Kijk even op de etiketten van vlees, of hamburgers voor het geval je dat vlees wilt noemen:
https://www.ah.nl/product(...)er-hamburger-4-stuks 11 ingrediënten![]()
https://www.ah.nl/product(...)-bbq-hamburger-spicy 15 ingrediënten![]()
Echt serieus:
Ingrediënten: 90% rundvlees, tomaat, aardappelzetmeel, tomatenconcentraat, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267]), specerijen, zout, tomatenpoeder, antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract. Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,82g per 100 gram
Ingrediënten: 82% rundvlees, plantaardige olie (raapolie, zonnebloemolie), tomaat, specerijen (paprika, 0,3% chili, komijn, knoflook, ui, peper, foelie, gember, koriander, karwij, geroosterde knoflook, gerookte paprika), aardappelzetmeel, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267], natriumacetaten [E262]), tomatenconcentraat, zout, tomatenpoeder, kruiden (oregano, korianderblad), antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract, natuurlijke aroma's, kleurstof (paprika-extract [E160c]) Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,74g per 100 gram
Ik vind vlees een goed product, liever een goede dorade trouwens, maar dat is een ander verhaal. Dus ik wil in deze discussie geen kamp kiezen ("1 puur vlees kamp" versus "af-en-toe-pragmatisch-wat-ingrediënten-aanpassen-zonder-meteen-alle-autisten-een-paniekaanval-te-bezorgen"), maar gewoon wat argumenten toevoegen zoals: veel vlees heeft al gestoord veel toevoegingen, en dan specifiek de conserveringsmiddelen waar o.a. RIVM onderzoek naar heeft gedaan.
Dus ik zeg helemaal niks over de gigantische hormoon en antibiotica industrie, gewoon omwille van de sfeer in het topic
Al zou je het uberhaupt serieus nemen wat die kneuzenparade schrijft.quote:Op maandag 13 april 2026 00:03 schreef Firuze60 het volgende:
Ik snap het hele gedoe niet, advies in de schijf van vijf is iets van100 gram rood vlees in de week pp. Rood vlees is puur biefstuk, die paar spekjes of kippenboutjes in de rest van de week tellen niet mee.
quote:Op zondag 12 april 2026 21:29 schreef ems. het volgende:
Totaal niet erg gezien dit ongetwijfeld betekent dat het vlees in kwestie in prijs daalt. Toch?
Toch?
En de Aldi gewoon 100% rundvleesquote:Op zondag 12 april 2026 21:27 schreef Klik het volgende:
[..]
De input voor een neutrale blik op deze zaken wordt gewaardeerd, vooral het combineren van dierlijke producten met plantaardige producten. Ik snap dat mensen boos worden als er plantaardige ingredienten bij het vlees zitten, aan de andere kant heb je mensen die niet altijd begrip hebben voor het feit dat er dode dieren in de supermarkt liggen. Maar als we gewoon neutraal blijven en zeggen dat sommige producten worden verbeterd door ongezonde/laagwaardige ingredienten te vervangen met gezondere/plantaardige elementen (dus gedeeltelijk vervangen) dan wil dat nog niet zeggen dat al het vlees plantaardige toevoegingen krijgt.
Stel: sommige vettige vleesproducten krijgen 10% minder vet (lees: cholesterol) in vlees, door het vet te vervangen met noem een willekeurig plantaardig product met vezels en goed eiwitten. Dan doen we de algemene gezondheid een gunst, zonder de gewone hoogwaardige vleesproducten te veranderen, afgezien van de bom conserveringsmiddelen.
Kijk even op de etiketten van vlees, of hamburgers voor het geval je dat vlees wilt noemen:
https://www.ah.nl/product(...)er-hamburger-4-stuks 11 ingrediënten![]()
https://www.ah.nl/product(...)-bbq-hamburger-spicy 15 ingrediënten![]()
Echt serieus:
Ingrediënten: 90% rundvlees, tomaat, aardappelzetmeel, tomatenconcentraat, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267]), specerijen, zout, tomatenpoeder, antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract. Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,82g per 100 gram
Ingrediënten: 82% rundvlees, plantaardige olie (raapolie, zonnebloemolie), tomaat, specerijen (paprika, 0,3% chili, komijn, knoflook, ui, peper, foelie, gember, koriander, karwij, geroosterde knoflook, gerookte paprika), aardappelzetmeel, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267], natriumacetaten [E262]), tomatenconcentraat, zout, tomatenpoeder, kruiden (oregano, korianderblad), antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract, natuurlijke aroma's, kleurstof (paprika-extract [E160c]) Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,74g per 100 gram
Ik vind vlees een goed product, liever een goede dorade trouwens, maar dat is een ander verhaal. Dus ik wil in deze discussie geen kamp kiezen ("1 puur vlees kamp" versus "af-en-toe-pragmatisch-wat-ingrediënten-aanpassen-zonder-meteen-alle-autisten-een-paniekaanval-te-bezorgen"), maar gewoon wat argumenten toevoegen zoals: veel vlees heeft al gestoord veel toevoegingen, en dan specifiek de conserveringsmiddelen waar o.a. RIVM onderzoek naar heeft gedaan.
Dus ik zeg helemaal niks over de gigantische hormoon en antibiotica industrie, gewoon omwille van de sfeer in het topic
Niet allemaal:quote:Op maandag 13 april 2026 11:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En de Aldi gewoon 100% rundvlees
https://www.aldi.nl/product/hamburgers-1215698.html
Nee, de overheid voert druk uit op supermarkten om de vleesconsumptie te verminderen.quote:Op maandag 13 april 2026 13:07 schreef RealistAtheist het volgende:
Het probleem is alleen dat het er niet om gaat dat de producten goedkoper worden. Ze vergroten alleen de winstmarge. Stel door de groeiende prijs van het vlees kost een kilo worst nu 10 euro om te maken en kost deze 15euro in de supermarkt. Dan stoppen ze er 30% plantaardige stoffen in waardoor het nu 7euro kost om deze worst te maken. Denkt iemand nou echt dat deze worst in de supermarkt voor 12euro verkocht gaat worden. Ik kan je vertellen dat deze gewoon 15euro blijft kosten en er dus gewoon 3euro meer winst gemaakt gaat worden, en dat ze vrolijk doorgaan met het ophogen van de prijs van deze worst omdat "alles duurder wordt" hoppa, weer 3 euro winst gepakt over de rug van de consument.
Denken dat supermarkten dit doen vanwege dierenwelzijn.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:40 schreef Starhopper het volgende:
Een stap in de goede richting. Want nu hoeven er minder dieren vermoord te worden
Wel met de gezondheid van de lederen portemonnee van de familie Van Eerdquote:Op maandag 13 april 2026 14:52 schreef vosss het volgende:
[..]
Denken dat supermarkten dit doen vanwege dierenwelzijn.
Lekker naïef
Die doen dit puur met het oog op winstmaximalisatie.
Dat heeft niets, maar dan ook niets met milieu, dieren, gezondheid of wat dan ook te maken.
Nee. Ze proberen de prijs alsnog voor te laten lopen op de inflatie, maar ondertussen flikkeren ze er andere goedkopere zooi doorheen zodat ze nòg meer geld verdienen. Meer zit hier niet achter. Dan kunnen ze allerhande mooi weer praatjes voor de bühne geven, maar dit heeft louter te maken met het feit dat voor de supermarkten meer winst meer beter is.quote:De verklaring voor het 'verrijken' van vlees zit in de prijs, schrijft Foodvalley in het onderzoeksrapport. Supermarkten proberen zo de stijgende vleesprijs tegen te gaan.
Heb je wel eens filmpjes gezien van de slachtindustrie versus herten in het wild?quote:Op donderdag 9 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat ik maar eens ga kijken voor een grote vrieskist en online vlees ga bestellen. Echt vlees!
Ik houd van groente, maar ga geen kilo's peulvruchten eten om het gebrek aan eiwitten, door minder vlees eten, aan te vullen.
Waarom is het wel geaccepteerd dat een leeuw andere dieren eet, en waarom zou een mens dat niet mogen? Hoezo is het zieliger als een mens een hert doodt, dan wanneer een poema dat doet? Het is eten!!
zelfs de filmpjes van slachterijen zijn slecht voor de gezondheidquote:Op maandag 13 april 2026 15:35 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Heb je wel eens filmpjes gezien van de slachtindustrie versus herten in het wild?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat spul kwam altijd bij de suikerfabriek weg als veevoerquote:Op zondag 12 april 2026 22:53 schreef Zelva het volgende:
[..]
Hier kun je heel goed de echte reden zien waarom er plantaardige ingrediënten worden toegevoegd: vergroten van de winstmarge van de supermarkten.
Dat laatste 'gehakt' bestaat voor meer dan een vijfde (!) uit suikerbietenvezel, wat niets meer dan een restproduct is van de suikerindustrie, dat ze voor praktisch helemaal niets kunnen inkopen. Kiloprijs van het vlees? Slechts 1,16 lager.
Even gekeken bij Ah:quote:Op maandag 13 april 2026 13:26 schreef Akkerdjie het volgende:
Sinds rond de inflatiegolf van corona opeens allerlei soorten vleesproducten zoals “boomstammetjes” en slavinken/rundervinken naar brood begonnen te smaken en van minimaal 80% vlees naar 65% en minder gingen koop ik alleen nog maar vlees in Duitsland. Sowieso ben ik de vermaalde en in vorm gespoten vleesstructuur zat en koop ik liever echt vlees voor minder geld bij de buren. Shitflation is in Nederland is een echt verschijnsel.
Waar haal jij dan vlees. Ik moet ook maar eens beginnen. Ben de politieke agendas in supermarkten al jaren zat eigenlijk. Ja slagerij ken ik. Is een Turkse slager meestal goedkoper?quote:Op donderdag 9 april 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben al jaren gestopt met supermarktvlees, dit soort ontwikkelingen hebben daaraan bijgedragen en ik kan alleen maar zeggen dat ik wilde dat ik veel eerder was gestopt met vlees bij de supermakt.
Ken je het fenomeen 'slagerij'?quote:Op dinsdag 14 april 2026 04:24 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Waar haal jij dan vlees. Ik moet ook maar eens beginnen. Ben de politieke agendas in supermarkten al jaren zat eigenlijk.
Ik had daar gisteren 2 jagerburgers en 2 angusburgers voor 6 Euro (2 voor 6).quote:Op maandag 13 april 2026 12:56 schreef Cockwhale het volgende:
Jumbo, de Groen-Slinks/D666 onder de supermarkten.
Plus boomstammetjes kocht ik altijd, die staan op 67%. Is blijkbaar nog wat verschil onderling.quote:Op maandag 13 april 2026 21:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Even gekeken bij Ah:
De rundervink bevat 84% vlees.
Boomstammetjes 74%.
Slavink 91%
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |