abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 april 2026 @ 16:01:13 #51
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220540944
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 15:53 schreef knoopie het volgende:

[..]
Bron was de verpakking van de Hema rookworst. Geen idee wat voor een spul er voor de rest nog in zit. Ik eet geen rookworst, dus ik heb hem niet gekocht.
Dus je roept maar wat, duidelijk
ROOKWORST RAUW, GEROOKT OP BEUKENHOUT
Ingrediënten: 83% varkensvlees*, 11% varkensseparatorvlees*, water, zout, stabilisatoren E451 E452, varkensdarm, dextrose, suiker, lavasextract, natuurlijk aroma, houtrook, fermenten, conserveermiddel E250.
pi_220540959
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ingrediënten: 83% varkensvlees*, 11% varkensseparatorvlees*, water, zout, stabilisatoren E451 E452, varkensdarm, dextrose, suiker, lavasextract, natuurlijk aroma, houtrook, fermenten, conserveermiddel E250.
Er was een tijd terug wel wat fophef over de Hema rookworst, omdat die minder vlees ging bevatten. Verkopen vielen tegen en die beslissing was weer teruggedraaid.
pi_220540968
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Daar zit toch ook geen 100% vlees in? Dat was toch het punt?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220540977
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 10:40 schreef Starhopper het volgende:
------------------

Een stap in de goede richting. Want nu hoeven er minder dieren vermoord te worden
Dus misleiding en winstbejag vind jij een stap in de goede richting?
pi_220540988
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:07 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Dus misleiding en winstbejag vind jij een stap in de goede richting?
Waar is de misleiding dan? Het staat er toch gewoon op?
  donderdag 9 april 2026 @ 16:12:33 #56
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220541005
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:05 schreef knoopie het volgende:

[..]
Daar zit toch ook geen 100% vlees in? Dat was toch het punt?
Je zei 80%, het is 94%
Kortom, je roept waar wat
pi_220541028
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:08 schreef knoopie het volgende:
Waar is de misleiding dan? Het staat er toch gewoon op?
Staat in het artikel.
quote:
Plantaardige ingrediënten in hamburgers, gehakt of rookworst zijn bezig aan een opmars in de supermarkt. De toevoeging van tuinbonen en kikkererwten in vlees kan oplopen tot 40 procent, blijkt uit een onderzoek van Foodvalley, een netwerk van innovatieve voedselbedrijven uit Wageningen. Dit is niet altijd duidelijk voor de consument.
En hoeveel mensen lezen ook daadwerkelijk de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking denk je?
  donderdag 9 april 2026 @ 16:31:07 #58
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220541110
quote:
7s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:17 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Staat in het artikel.
[..]
En hoeveel mensen lezen ook daadwerkelijk de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking denk je?
Er is breng en haalplicht
Fabriceer je levensmiddelen, dan moet je op de verpakking zetten wat je er in stopt
Consumeer je het, dan moet je maar lezen wat er op de verpakking staat
Dat veel mensen dat niet interesseert, ze te dom zijn om te poepen of liever geloven wat er op Facebook staat of wat de tante van de buurvrouw zegt, is de realiteit. Je ziet het in dit topic ook, het barst van de idioten die maar wat roepen.
pi_220541483
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je zei 80%, het is 94%
Het percentage vlees en de kwaliteit er van zijn het afgelopen half jaar sterk gestegen. Van worsten waar net 60% of 70% kipseparatorvlees in zat, naar worsten met 96% varkensvlees. Zelfs de goedkoopste hebben nu minimaal 51% varkensvlees en dan nog minstens 25% varkensseparatorvlees. De meeste gewoon meer dan 80% varkensvlees. Als er kip in zit mag het ook geen (Gelderse) rookworst meer heten, maar is het kip rookworst geworden.

Ze hebben toch eind vorig jaar een EU wet gemaakt waarbij er ook in moet zitten wat er op staat? Initieel bedoeld om vegetarisch vlees met de naam van gewoon vlees te verbieden, maar daarmee zijn alle eisen aangescherpt.
pi_220541590
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Vertel, wat is die andere 20%? Bron?
Zo opmerkelijk is dat niet toch, in bewerkt vlees wordt sowieso veel zout, water en bindmiddel toegevoegd
  donderdag 9 april 2026 @ 17:05:06 #61
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220541593
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het percentage vlees en de kwaliteit er van zijn het afgelopen half jaar sterk gestegen. Van worsten waar net 60% of 70% kipseparatorvlees in zat, naar worsten met 96% varkensvlees. Zelfs de goedkoopste hebben nu minimaal 51% varkensvlees en dan nog minstens 25% varkensseparatorvlees. De meeste gewoon meer dan 80% varkensvlees. Als er kip in zit mag het ook geen (Gelderse) rookworst meer heten, maar is het kip rookworst geworden.

Ze hebben toch eind vorig jaar een EU wet gemaakt waarbij er ook in moet zitten wat er op staat? Initieel bedoeld om vegetarisch vlees met de naam van gewoon vlees te verbieden, maar daarmee zijn alle eisen aangescherpt.
Ik ben dan ook blij dat we een EU hebben die consumenten beschermen.
pi_220541880
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je zei 80%, het is 94%
Nou, mea culpa dat kennelijk de Hema zijn recept aangepast heeft. Om het goed te maken hier drie rookworsten waar 82% of minder vlees in zit. Hoef je niet zo boos over te doen hoor.
Punt blijft dat een rookworst of bijvoorbeeld vleeswaren in de supermarkt sowieso geen 100% vlees zijn. Zeker bij de goedkopere producten zat daar altijd al aardappelzetmeel, rundercollageen, of weet ik wat voor een zooi aan toegevoegd. Een pakje boterhamworst is nauwelijks 65% vlees of dierlijke producten. Dus als daar nu ook wat kikkererwten bijgemixt worden, en dat netjes op de verpakking staat, dan zie ik het probleem niet. Bij dat soort producten proef je het verschil waarschijnlijk niet eens.

Jumbo verse rookworst: 82%
https://www.jumbo.com/pro(...)-rund-250-g-586626ZK

AH Slagersrookworst kip: 73%
https://www.ah.nl/product(...)slagersrookworst-kip

AH Rookworst Gelders: 54% varkensvlees, 15% varkensseparatorvlees
https://www.ah.nl/producten/product/wi229797/ah-rookworst-gelders

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220542248
Wat is dat toch met die fixatie hier op Fok! op vlees. Alsof je op het NRA-forum over wapenwetgeving leest :')
  Forum Admin donderdag 9 april 2026 @ 18:04:13 #64
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220542260
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:02 schreef Haushofer het volgende:
Wat is dat toch met die fixatie hier op Fok! op vlees. Alsof je op het NRA-forum over wapenwetgeving leest :')
Voor sommige mensen is veel vlees eten stoer ofzo.

Aan de andere kant, de betutteling omtrent (oa) vlees neemt ook steeds heftiger vormen aan.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220542467
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 12:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoeveel procent vlees moet er in zitten om het nog vlees te mogen noemen?
100%
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220542506
Voor vlees ga ik naar een vakman, een slager dus. Ik moet de man kunnen zien en spreken die het vlees van de botten afsnijdt. Ik moet hem ook kunnen vertrouwen waar hij zijn vlees vandaan haalt. Gelukkig zit er zo’n slager in mijn wijk.

Naar de supermarkt ga ik ook wel eens. Daar haal ik wc-papier, vuilniszakken en allesreiniger.
pi_220542516
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Voor sommige mensen is veel vlees eten stoer ofzo.
En voor anderen is het weer leuk om mensen die graag vlees eten zo negatief weg te zetten.

Leuke 'community' hier weer.
pi_220542520
Hier zie ik dan het probleem niet echt van. Een bitterbal is ook niet 100% gevuld met vlees
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  Forum Admin donderdag 9 april 2026 @ 19:03:17 #69
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220542549
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:58 schreef PurifieR het volgende:

[..]
En voor anderen is het weer leuk om mensen die graag vlees eten zo negatief weg te zetten.

Leuke 'community' hier weer.
Ja dat leek me evident, het gaat wr om dat mensen er een bepaald waardeoordeel aan hangen
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220568249
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:02 schreef Haushofer het volgende:
Deze mensen zijn het gewoon niet eens over het perfecte hamburger recept, groep a vindt dat een hamburger 0% plantaardig mag bevatten. De ander doet een blaadje sla op zijn broodje met vlees(burger), of nog gekker, bacon op de hamburger.
Opzettelijk een plaatje met een trigger, voor alle groepen tegelijk!!
pi_220568278
@Starhopper de meeste mensen gaan pas schreeuwen als er plantaardig wordt toegevoegd, terwijl ze op een stuk vlees met antibiotica zitten te kauwen :{
  zondag 12 april 2026 @ 20:45:46 #72
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220568407
quote:
2s.gif Op zondag 12 april 2026 20:27 schreef Klik het volgende:

[..]
Deze mensen zijn het gewoon niet eens over het perfecte hamburger recept, groep a vindt dat een hamburger 0% plantaardig mag bevatten. De ander doet een blaadje sla op zijn broodje met vlees(burger), of nog gekker, bacon op de hamburger.
Opzettelijk een plaatje met een trigger, voor alle groepen tegelijk!! [ afbeelding ]
Als er maar niet geknoeid wordt met het vlees zelf. Dan mag er van mij vanalles bij zitten. Gebakken uien, sausje, plakken tomaat, beetje sla, kaas, bacon. Jalapeno op zn tijd.

Lekker man.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220568518
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 20:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als er maar niet geknoeid wordt met het vlees zelf. Dan mag er van mij vanalles bij zitten. Gebakken uien, sausje, plakken tomaat, beetje sla, kaas, bacon. Jalapeno op zn tijd.

Lekker man.
Dit zijn nog eens houdbare argumenten :D Vlees combineren met plantaardige producten is top!

Trouwens, dit zijn houdbare argumenten over conserveringsmiddelen, die ook essentieel zijn voor de verkoop van vlees: https://www.knack.be/nieu(...)ng-kankerverwekkend/

Niemand wil dat spul in het vlees, maar het zit er toch in???
  zondag 12 april 2026 @ 21:05:47 #74
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220568545
quote:
2s.gif Op zondag 12 april 2026 21:02 schreef Klik het volgende:

[..]
Dit zijn nog eens houdbare argumenten :D Vlees combineren met plantaardige producten is top!

Trouwens, dit zijn houdbare argumenten over conserveringsmiddelen, die ook essentieel zijn voor de verkoop van vlees: https://www.knack.be/nieu(...)ng-kankerverwekkend/

Niemand wil dat spul in het vlees, maar het zit er toch in???
Lees nog eens wat ik zeg.
Zal het je eens uitleggen: als er maar geen plantaardige shit zit in mijn vlees voor de hamburger.

Kan je wel raar overdreven doen en net als we het eens zijn, maar ik heb daar mijn twijfels over.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220568698
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 21:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Lees nog eens wat ik zeg.
Zal het je eens uitleggen: als er maar geen plantaardige shit zit in mijn vlees voor de hamburger.

Kan je wel raar overdreven doen en net als we het eens zijn, maar ik heb daar mijn twijfels over.
De input voor een neutrale blik op deze zaken wordt gewaardeerd, vooral het combineren van dierlijke producten met plantaardige producten. Ik snap dat mensen boos worden als er plantaardige ingredienten bij het vlees zitten, aan de andere kant heb je mensen die niet altijd begrip hebben voor het feit dat er dode dieren in de supermarkt liggen. Maar als we gewoon neutraal blijven en zeggen dat sommige producten worden verbeterd door ongezonde/laagwaardige ingredienten te vervangen met gezondere/plantaardige elementen (dus gedeeltelijk vervangen) dan wil dat nog niet zeggen dat al het vlees plantaardige toevoegingen krijgt.

Stel: sommige vettige vleesproducten krijgen 10% minder vet (lees: cholesterol) in vlees, door het vet te vervangen met noem een willekeurig plantaardig product met vezels en goed eiwitten. Dan doen we de algemene gezondheid een gunst, zonder de gewone hoogwaardige vleesproducten te veranderen, afgezien van de bom conserveringsmiddelen.

Kijk even op de etiketten van vlees, of hamburgers voor het geval je dat vlees wilt noemen:
https://www.ah.nl/product(...)er-hamburger-4-stuks 11 ingrediënten :D
https://www.ah.nl/product(...)-bbq-hamburger-spicy 15 ingrediënten :D

Echt serieus:

Ingrediënten: 90% rundvlees, tomaat, aardappelzetmeel, tomatenconcentraat, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267]), specerijen, zout, tomatenpoeder, antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract. Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,82g per 100 gram

Ingrediënten: 82% rundvlees, plantaardige olie (raapolie, zonnebloemolie), tomaat, specerijen (paprika, 0,3% chili, komijn, knoflook, ui, peper, foelie, gember, koriander, karwij, geroosterde knoflook, gerookte paprika), aardappelzetmeel, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267], natriumacetaten [E262]), tomatenconcentraat, zout, tomatenpoeder, kruiden (oregano, korianderblad), antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract, natuurlijke aroma's, kleurstof (paprika-extract [E160c]) Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,74g per 100 gram

Ik vind vlees een goed product, liever een goede dorade trouwens, maar dat is een ander verhaal. Dus ik wil in deze discussie geen kamp kiezen ("1 puur vlees kamp" versus "af-en-toe-pragmatisch-wat-ingrediënten-aanpassen-zonder-meteen-alle-autisten-een-paniekaanval-te-bezorgen"), maar gewoon wat argumenten toevoegen zoals: veel vlees heeft al gestoord veel toevoegingen, en dan specifiek de conserveringsmiddelen waar o.a. RIVM onderzoek naar heeft gedaan.

Dus ik zeg helemaal niks over de gigantische hormoon en antibiotica industrie, gewoon omwille van de sfeer in het topic
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')