abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 maart 2026 @ 14:08:12 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220412588
Ik heb een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld.

Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God. Geloof je mij?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220412638
Wat is de meerwaarde voor jou om geloofd te worden door een stel mensen, op basis van een tekst die jij op internet zet?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 23 maart 2026 @ 14:20:24 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220412654
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:17 schreef Cat-astrophe het volgende:
Wat is de meerwaarde voor jou om geloofd te worden door een stel mensen, op basis van een tekst die jij op internet zet?
Het maakt mij niet uit wie mij gelooft en ik vind het niet erg als mensen mij niet geloven en voor gek verklaren. Ik wil wel graag mijn ervaringen delen en discussies hebben over paranormale zaken en psychische krachten zoals clairvoyance en telepathie.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 23 maart 2026 @ 14:21:24 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220412658
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:20 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Het maakt mij niet uit wie mij gelooft en ik vind het niet erg als mensen mij niet geloven en voor gek verklaren. Ik wil wel graag mijn ervaringen delen en discussies hebben over paranormale zaken en psychische krachten zoals clairvoyance en telepathie.
Open een topic in TRU dan. Dit heeft niets met R&P te maken..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 14:27:35 #5
441859 crew  Lenny77
pi_220412690
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:20 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Het maakt mij niet uit wie mij gelooft en ik vind het niet erg als mensen mij niet geloven en voor gek verklaren. Ik wil wel graag mijn ervaringen delen en discussies hebben over paranormale zaken en psychische krachten zoals clairvoyance en telepathie.
Mja dit is wel echt eerder TRU...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 23 maart 2026 @ 14:34:11 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220412747
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:27 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Mja dit is wel echt eerder TRU...
Tru is bijna leeg en het lijkt erop dat niemand daar post. We kunnen het terugkoppelen aan mijn Psychosegevoeligheid zodat het wel past in R&P?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220412795
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:34 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Tru is bijna leeg en het lijkt erop dat niemand daar post. We kunnen het terugkoppelen aan mijn Psychosegevoeligheid zodat het wel past in R&P?
Het is haast sneu te noemen hoe wanhopig je probeert om aan te blijven haken in R&P.
Als je over paranormale zaken wil posten (discussiëren vind ik niet passend bij hoe je het aanvliegt in je OP) en hier zit niet het publiek wat dit aanspreekt, wat let je om een ander forum te zoeken waar deze mensen wel zitten?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220412799
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:34 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Tru is bijna leeg en het lijkt erop dat niemand daar post. We kunnen het terugkoppelen aan mijn Psychosegevoeligheid zodat het wel past in R&P?
Dan kan je net zo goed vis gaan verkopen als patat.
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  maandag 23 maart 2026 @ 14:47:21 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220412830
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:41 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Het is haast sneu te noemen hoe wanhopig je probeert om aan te blijven haken in R&P.
Als je over paranormale zaken wil posten (discussiëren vind ik niet passend bij hoe je het aanvliegt in je OP) en hier zit niet het publiek wat dit aanspreekt, wat let je om een ander forum te zoeken waar deze mensen wel zitten?
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval? :P
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220412893
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:34 schreef Keep_Walking het volgende:
We kunnen het terugkoppelen aan mijn Psychosegevoeligheid zodat het wel past in R&P?
Ah, we gaan dus gewoon maar even de doelpalen verzetten, om het maar vooral in R&P te krijgen.

Typisch ..... :{
pi_220412911
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:47 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval? :P
Nee, een constatering.

En niemand probeert je te vernederen maar je maakt jezelf onderhand wel onsterfelijk belachelijk :{w

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2026 14:58:30 ]
pi_220412914
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:47 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval? :P
Nee, hoe je hetgeen waarover je het wil hebben verwoordt in de OP.

Daar is je enige vraag 'geloof jij mij?' Niet echt discussie waardig.

En -ook bekend gedrag van jou- negeer je het tweede deel van mijn post. Een forum als TRU zoeken wat drukker bezocht wordt. Wat vind je van dat idee?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220412935
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:34 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Misschien zijn psychoses een onderdeel van paranormale begaafdheid of zijn spirituele psychoses een soort overstroming van spirituele ervaringen in mijn leven? Ik geloof oprecht dat psychoses niet alleen een medische ziekte is, maar dat het een spirituele ontwaking is.
Ja misschien wel. Maar misschien zijn psychoses wel een symptoom van ernstige psychiatrische problemen.

Als ik dan moet kiezen tussen hebben we het hier over een paranormale gave of over ernstige psychiatrische problemen gok ik toch op het laatste.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220412936
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:47 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval? :P
Het is allemaal niet zo lastig. Wil je over geesten en paranormale gebeurtenissen praten hoor je gewoon in tru.

Als je adviezen wil en er daadwerkelijk wat mee doet zonder dat je alles wegwuift en blijft herhalen dan R&P

Wil je gewoon even lekker zeuren en geen advies of tegenbericht. Pak dan een schrift en hou je dagboekje bij.
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
pi_220412938
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:58 schreef Cat-astrophe het volgende:
Daar is je enige vraag 'geloof jij mij?' Niet echt discussie waardig.
En het antwoord interesseert 'm ook geen ene moer:
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:20 schreef Keep_Walking het volgende:
Het maakt mij niet uit wie mij gelooft en ik vind het niet erg als mensen mij niet geloven


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2026 15:02:50 ]
pi_220412966
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:41 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Dan kan je net zo goed vis gaan verkopen als patat.
Fish 'n Chips
pi_220412972
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:47 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval? :P
Je reageert inderdaad rustig en vriendelijk.

Maar ik denk dat een onderdeel van jouw probleem is dat jij denkt dat mensen jou proberen te vernederen. Niemand wil jou vernederen. En zo heb jij meer gedachtekronkels die ik met de beste wil van de wereld niet gezond kan noemen maar vooral zorgwekkend.

Het lijkt wel alsof er ook een persoonlijkheidsstoornis nog onder zit. Niet in staat verantwoordelijkheid te nemen voor eigen gedrag.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220412974
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:04 schreef r_one het volgende:

[..]
Fish 'n Chips
Oké dan kan je net zo goed cola verkopen als chocolade melk :P
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
pi_220412981
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:08 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld.

Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God. Geloof je mij?
Ik geloof dat je geen paranormale zaken meemaakt.

Dit ter info. Kan het topic weer dicht. Antwoord op de vraag in de OP is gegeven.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220412998
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:08 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld.

Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God. Geloof je mij?
Ik geloof dat je denkt dat gezien te hebben maar dat is voor mij een bevestiging dat er iets goed mis is met jouw waarneming van de realiteit (psychoses).
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220413014
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:05 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Oké dan kan je net zo goed cola verkopen als chocolade melk :P
Knollen als citroenen :P
pi_220413018
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:34 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Tru is bijna leeg en het lijkt erop dat niemand daar post. We kunnen het terugkoppelen aan mijn Psychosegevoeligheid zodat het wel past in R&P?
Nee, dat kunnen we niet. Dit is géén onderwerp voor R&P. Gewoon niet.
pi_220413027
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:08 schreef r_one het volgende:

[..]
Knollen als citroenen :P
Ja, leuk geweest weer nu.
  maandag 23 maart 2026 @ 15:12:28 #24
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220413074
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je reageert inderdaad rustig en vriendelijk.

Maar ik denk dat een onderdeel van jouw probleem is dat jij denkt dat mensen jou proberen te vernederen. Niemand wil jou vernederen. En zo heb jij meer gedachtekronkels die ik met de beste wil van de wereld niet gezond kan noemen maar vooral zorgwekkend.

Het lijkt wel alsof er ook een persoonlijkheidsstoornis nog onder zit. Niet in staat verantwoordelijkheid te nemen voor eigen gedrag.
Ik heb zeker geen persoonlijkheidsstoornis, ben meerdere keren getest. Ik heb een IQ van 118 en gezonde persoonlijkheid maar ook ptsd en zware stemmingswisselingen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220413097
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:12 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een IQ van 118
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:12 schreef Keep_Walking het volgende:
maar ook ptsd
Ik mis het causale verband.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2026 15:15:52 ]
  Moderator / Miss SHO maandag 23 maart 2026 @ 15:29:21 #26
22592 crew  Ole
pi_220413212
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:12 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb zeker geen persoonlijkheidsstoornis, ben meerdere keren getest. Ik heb een IQ van 118 en gezonde persoonlijkheid maar ook ptsd en zware stemmingswisselingen.
Dat viel bij mijn behandelingen onder persoonlijkheidsstoornis

Zie ook hier https://www.psyq.nl/persoonlijkheidsstoornis
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  maandag 23 maart 2026 @ 15:30:48 #27
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220413218
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:15 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]
Ik mis het causale verband.
Hij begon over persoonlijkheidsstoornis en mijn psychologische profiel toch? Jullie willen weten wat mij allemaal mankeert volgens de GGZ met diagnoses en testen die ik heb gedaan?

IQ: Disharmonisch profiel waar mijn verbale intelligentie veel hoger is dan mijn performale IQ. Met name mijn informatieverwerkingsnelheid en werkgeheugen zijn lager dan de rest van mijn IQ waarschijnlijk vanwege schade die ik heb opgelopen van mijn psychoses.

Persoonlijkheid: Gewoon goed en hoogfunctionerend, geen narcisme ofzo.

Diagnoses: Schizoaffectieve stoornis, PTSS, depressie, middelenmisbruik in remissie
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 15:33:09 #28
441859 crew  Lenny77
pi_220413236
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:02 schreef r_one het volgende:

[..]
En het antwoord interesseert 'm ook geen ene moer:
[..]

Vooral dit dus..
Hij lijkt het ook als iets paranormaals te duiden terwijl in zijn geval het ongeveer 99,99999% zeker een psychotische oorsprong heeft.
Wat valt er dan eigenlijk nog te bespreken?
Maar het is dubbel he? Paranormaal is TRU en dat gaan we hier niet bespreken.
Psychose is R&P maar dan gaat het niet over je verhalen vertellen en beweren dat het paranormaal is maar je hoeft m niet te geloven terwijl het toch echt waar is. Dus dan wordt het weer TRU.

Moeilijk moeilijk...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220413254
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:30 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hij begon over persoonlijkheidsstoornis en mijn psychologische profiel toch?
Nee, over je gedachtekronkels (die we met de beste wil van de wereld niet gezond kunnen noemen maar vooral zorgwekkend).
quote:
Jullie willen weten wat mij allemaal mankeert volgens de GGZ met diagnoses en testen die ik heb gedaan?
Nee. Niet echt.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 15:35:37 #30
441859 crew  Lenny77
pi_220413259
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:30 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hij begon over persoonlijkheidsstoornis en mijn psychologische profiel toch? Jullie willen weten wat mij allemaal mankeert volgens de GGZ met diagnoses en testen die ik heb gedaan?

IQ: Disharmonisch profiel waar mijn verbale intelligentie veel hoger is dan mijn performale IQ. Met name mijn informatieverwerkingsnelheid en werkgeheugen zijn lager dan de rest van mijn IQ waarschijnlijk vanwege schade die ik heb opgelopen van mijn psychoses.

Persoonlijkheid: Gewoon goed en hoogfunctionerend, geen narcisme ofzo.

Diagnoses: Schizoaffectieve stoornis, PTSS, depressie, middelenmisbruik in remissie
Sorry nee, jij hebt geen hoogfunctionerende persoonlijkheid...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 23 maart 2026 @ 15:39:39 #31
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220413293
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:12 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb zeker geen persoonlijkheidsstoornis, ben meerdere keren getest. Ik heb een IQ van 118 en gezonde persoonlijkheid maar ook ptsd en zware stemmingswisselingen.
Bipolaire stoornis noemt men dat toch?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220413336
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:33 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Vooral dit dus..
Hij lijkt het ook als iets paranormaals te duiden terwijl in zijn geval het ongeveer 99,99999% zeker een psychotische oorsprong heeft.
Wat valt er dan eigenlijk nog te bespreken?
Maar het is dubbel he? Paranormaal is TRU en dat gaan we hier niet bespreken.
Psychose is R&P maar dan gaat het niet over je verhalen vertellen en beweren dat het paranormaal is maar je hoeft m niet te geloven terwijl het toch echt waar is. Dus dan wordt het weer TRU.

Moeilijk moeilijk...
Naja... het is zo'n duidelijk symptoom, het is een veel voorkomend thema bij psychoses. En het is, als je er midden inzit, niet voor te stellen dat het nep is. Daar heb je veel tegenwind en meds voor nodig. Beetje open willen staan voor anderen... En in betere tijden het ook bespreken en accepteren dat het een (rand)psychotisch probleem is

De meest voorkomende thema's bij psychoses zijn:
Achtervolging
Grootheidswaan
Relatie/liefde
Religieuze dingen
Somatische wanen
(dit lijstje is me voorgehouden door behandelaren, weet niet zo snel een "echte" bron dan wat een psychiater me uitgelegd heeft (bij mij achtervolging, religie en somatisch))

Het lastige bij psychoses is toch het openstaan voor het feit dat je die klachten hebt en dat de wereld niet is zoals jij hem ziet. Ingewikkeld, rot, maar het helpt je uiteindelijk verder.
  maandag 23 maart 2026 @ 16:15:40 #33
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220413527
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:35 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Sorry nee, jij hebt geen hoogfunctionerende persoonlijkheid...
Hoe durf je dat zomaar te zeggen zonder dat je mij ooit in persoon hebt leren kennen?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 23 maart 2026 @ 16:16:48 #34
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220413543
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:45 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Naja... het is zo'n duidelijk symptoom, het is een veel voorkomend thema bij psychoses. En het is, als je er midden inzit, niet voor te stellen dat het nep is. Daar heb je veel tegenwind en meds voor nodig. Beetje open willen staan voor anderen... En in betere tijden het ook bespreken en accepteren dat het een (rand)psychotisch probleem is

De meest voorkomende thema's bij psychoses zijn:
Achtervolging
Grootheidswaan
Relatie/liefde
Religieuze dingen
Somatische wanen
(dit lijstje is me voorgehouden door behandelaren, weet niet zo snel een "echte" bron dan wat een psychiater me uitgelegd heeft (bij mij achtervolging, religie en somatisch))

Het lastige bij psychoses is toch het openstaan voor het feit dat je die klachten hebt en dat de wereld niet is zoals jij hem ziet. Ingewikkeld, rot, maar het helpt je uiteindelijk verder.
Geloof jij alleen in de medische wetenschap over wat psychoses zijn? Heb je ooit de documentaire CrazyWise gezien?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220413544
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hoe durf je dat zomaar te zeggen zonder dat je mij ooit in persoon hebt leren kennen?
Is het weer vernederend? Beledigend?
pi_220413563
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:16 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Geloof jij alleen in de medische wetenschap over wat psychoses zijn? Heb je ooit de documentaire CrazyWise gezien?
Ik geloof enkel in de medische wetenschap en alles van mijn psychotische ervaringen zijn nonsens. Natuurlijk als im (rand)psychotisch ben is het echt. Alleen het is een chemisch disbalans in het brein.
  maandag 23 maart 2026 @ 16:21:58 #37
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_220413592
Ik geloof mensen altijd. Maar dat iets wat jouw waarheid ook die van een ander is, is niet altijd waar. Mijn vriendin die psychoses kreeg werd dan ineens ook helderziend en daar moet ik altijd aan denken als ik jou hoor praten. En toch is het jouw waarheid. Het begint bij haar altijd als er wordt gerommeld met haar medicatie, of ze stopt zelf, en ook altijd dat ze niet meer kan slapen. Ben je stabiel op je medicatie en slaap je goed?
To BG or not to BG!
  maandag 23 maart 2026 @ 16:28:55 #38
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220413638
Het gaat over allemaal dure diagnoses maar niet over hoe je ze beleefd hebt, hoe ze begonnen, hoe je er uit kwam, wat je er nog van merkt etc etc. Ga het daar nu eens over hebben.
pi_220413666
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hoe durf je dat zomaar te zeggen zonder dat je mij ooit in persoon hebt leren kennen?
Als dat onderscheidend is om hier te mogen/kunnen posten, kan het topic wel dicht. Want NIEMAND hier heeft jou in persoon leren kennen dus NIEMAND zou dan nog wat bij mogen/kunnen dragen.

Of gewoon effe dimmen, met je "hoe durf je" :{w

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2026 16:33:33 ]
  maandag 23 maart 2026 @ 16:34:15 #40
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220413691
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Is het weer vernederend? Beledigend?
Niet zo erg, maar het is een aanname en aanval toch? De psycholoog en psychiaters hebben zelf meerdere keren aangegeven dat ik een goed persoonlijkheid heb en complimenten gegeven. Even los van de periode dat ik verslaafd was of in een psychose zat.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 23 maart 2026 @ 16:37:01 #41
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220413709
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:19 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ik geloof enkel in de medische wetenschap en alles van mijn psychotische ervaringen zijn nonsens. Natuurlijk als im (rand)psychotisch ben is het echt. Alleen het is een chemisch disbalans in het brein.
Vind je dat niet moeilijk om zo te leven? Geloof je het bestaan geen nut heeft en dat je heel veel pech hebt zonder reden?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 23 maart 2026 @ 16:37:09 #42
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220413710
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:39 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Bipolaire stoornis noemt men dat toch?
Dit was een (serieuze) vraag aan jou @Keep_Walking
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220413718
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:34 schreef Keep_Walking het volgende:
De psycholoog en psychiaters hebben zelf meerdere keren aangegeven dat ik een goed persoonlijkheid heb en complimenten gegeven.
Maar die hebben jou niet op Fok! zien posten.
  maandag 23 maart 2026 @ 16:40:11 #44
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220413736
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:28 schreef Boca_Raton het volgende:
Het gaat over allemaal dure diagnoses maar niet over hoe je ze beleefd hebt, hoe ze begonnen, hoe je er uit kwam, wat je er nog van merkt etc etc. Ga het daar nu eens over hebben.
Het begon toen ik op mijn 18de verhuisde naar Nederland om te studeren. Na een anderhalf jaar in Utrecht zonder familie of steun, en mijn eerste zware liefdesverdriet, raakte ik op mijn 19de psychotisch tijdens de winter van 2008. Ik begon te hallucineren en ging half naakt op straat rennen waar ik door de politie werd opgepakt omdat ze dachten dat ik een verdwaalde junkie was. Na één nacht slapen in de politiecel werd ik overgeplaatst naar de psychiatrische inrichting in Utrecht (Willem Artnsz huis). Ik heb een boek erover geschreven, wil je die lezen?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 23 maart 2026 @ 16:41:04 #45
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220413742
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:39 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Bipolaire stoornis noemt men dat toch?
Ja, dit heb ik ook. Manisch depressiviteit
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220413744
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:34 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Niet zo erg, maar het is een aanname en aanval toch? De psycholoog en psychiaters hebben zelf meerdere keren aangegeven dat ik een goed persoonlijkheid heb en complimenten gegeven. Even los van de periode dat ik verslaafd was of in een psychose zat.
Een aanval? Je bent echt gigantisch van het padje af. Er is hier _niemand_ geinteresseerd in wat jij, volgens jezelf, hebt gekregen van wie dan ook. Dat is namelijk waar je altijd mee schermt. Dat mensen in het echt je zo'n geweldenaar vinden.

Gebaseerd op wat je hier zelf hebt beschreven wat je (niet) hebt gezegd en gedaan door de jaren heen ben je dat alles behalve imho. Heb ik je nu beledigd? Of heb ik gewoon iets gezegd dat je niet zo bevalt, wat jij dan draait naar 'je beledigd me / je valt me aan'. Nee, ik val je niet aan, ik geef je gewoon mijn mening. Niet meer en niet minder.

Hoe jij dat verder op wil vatten is jouw probleem, niet het mijne.

Dit is gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Je bent gewoon álle geloofwaardigheid verloren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2026 16:41:43 ]
pi_220413748
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:40 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een boek erover geschreven, wil je die lezen?
Hou es op }:|
  maandag 23 maart 2026 @ 16:42:43 #48
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220413758
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een aanval? Je bent echt gigantisch van het padje af. Er is hier _niemand_ geinteresseerd in wat jij, volgens jezelf, hebt gekregen van wie dan ook. Dat is namelijk waar je altijd mee schermt. Dat mensen in het echt je zo'n geweldenaar vinden.

Gebaseerd op wat je hier zelf hebt beschreven wat je (niet) hebt gezegd en gedaan door de jaren heen ben je dat alles behalve imho. Heb ik je nu beledigd? Of heb ik gewoon iets gezegd dat je niet zo bevalt, wat jij dan draait naar 'je beledigd me / je valt me aan'. Nee, ik val je niet aan, ik geef je gewoon mijn mening. Niet meer en niet minder.

Hoe jij dat verder op wil vatten is jouw probleem, niet het mijne.

Dit is gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Je bent gewoon álle geloofwaardigheid verloren.
Oké jammer dan
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 23 maart 2026 @ 16:46:05 #49
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220413777
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:40 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Het begon toen ik op mijn 18de verhuisde naar Nederland om te studeren. Na een anderhalf jaar in Utrecht zonder familie of steun, en mijn eerste zware liefdesverdriet, raakte ik op mijn 19de psychotisch tijdens de winter van 2008. Ik begon te hallucineren en ging half naakt op straat rennen waar ik door de politie werd opgepakt omdat ze dachten dat ik een verdwaalde junkie was. Na één nacht slapen in de politiecel werd ik overgeplaatst naar de psychiatrische inrichting in Utrecht (Willem Artnsz huis). Ik heb een boek erover geschreven, wil je die lezen?
Nee, hier op FOK! heb je jouw dagboek geopend. Je wordt dan geacht om die met persoonlijke teksten te vullen. Met nadruk op ‘vullen’ en ‘persoonlijk’. Je weet toch wat een dagboek is?
  maandag 23 maart 2026 @ 16:53:05 #50
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220413825
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:41 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja, dit heb ik ook. Manisch depressiviteit
Dank voor je antwoord!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 23 maart 2026 @ 17:08:03 #51
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220414077
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nee, hier op FOK! heb je jouw dagboek geopend. Je wordt dan geacht om die met persoonlijke teksten te vullen. Met nadruk op ‘vullen’ en ‘persoonlijk’. Je weet toch wat een dagboek is?
Wat wil je weten precies van mij? Stel concrete vragen en ik zal het beantwoorden. Het hele verhaal is veel te lang complex en nog steeds gaande. Maar als je concrete vragen hebt kan ik ze altijd beantwoorden. Kort en beknopt.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220414090
TS zou waarschijnlijk een fijnere forumervaring hebben als hij niet zo snel van alles als een aanval, belediging of vernedering zou ervaren. Zeker als je bizarre claims gaat doen zoals " ik kan met engelen praten" kun je verwachten dat mensen daar niet zomaar in meegaan. Dan moet je a. dat soort beweringen niet posten of b. accepteren dat andere users daar hun twijfels over uitspreken.
  maandag 23 maart 2026 @ 17:17:03 #53
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220414331
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:08 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Wat wil je weten precies van mij? Stel concrete vragen en ik zal het beantwoorden. Het hele verhaal is veel te lang complex en nog steeds gaande. Maar als je concrete vragen hebt kan ik ze altijd beantwoorden. Kort en beknopt.
Het gaat er om wat jij wilt ZEGGEN, niet wat ik wil weten.

Je wilt wel de aandacht van een dagboek, maar anderen mogen ‘m vullen.

Doei.
pi_220414408
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:37 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Vind je dat niet moeilijk om zo te leven? Geloof je het bestaan geen nut heeft en dat je heel veel pech hebt zonder reden?
Mijn persoonlijke kijk en antwoord: Je maakt hier eigenlijk twee aannames tegelijk: dat betekenis alleen uit geloof komt en dat een rationele kijk op het leven automatisch leeg of zwaar zou zijn. Dat herken ik zelf niet zo.

Voor mij zit betekenis juist in wat je doet, hoe je met anderen omgaat en hoe je met situaties omgaat. Dat is niet afhankelijk van geloof, maar van keuzes, verantwoordelijkheid en ontwikkeling. Dat maakt het leven niet per se makkelijker of moeilijker, maar wel concreet en eerlijk.

En wat betreft psychose: voor mij is dat geen “waarheid” maar een toestand van het brein. Dat het echt voelt op dat moment klopt, maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk zo is. Daar zijn genoeg medische en wetenschappelijke verklaringen voor.

Dus nee, ik ervaar het niet als “pech zonder reden” of een leeg bestaan. Eerder als een realistisch beeld van hoe het leven werkt, met ruimte om er zelf betekenis aan te geven.
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  maandag 23 maart 2026 @ 17:23:36 #55
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220414494
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:37 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Vind je dat niet moeilijk om zo te leven? Geloof je het bestaan geen nut heeft en dat je heel veel pech hebt zonder reden?
Nee, dat is waar JIJ bang voor bent. En dat projecteer je ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 23 maart 2026 @ 17:29:19 #56
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220414670
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:23 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nee, dat is waar JIJ bang voor bent. En dat projecteer je ;)
Dat zou goed kunnen. Ik kies ervoor te geloven omdat het mijn leven dragelijker maakt.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 23 maart 2026 @ 17:35:48 #57
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220414718
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Dat zou goed kunnen. Ik kies ervoor te geloven omdat het mijn leven dragelijker maakt.
Dat is al een mooi stukje zelfinzicht ^O^

Nu nog het besef laten indalen dat iederéén dus het recht heeft om te geloven of niet te geloven (in wat dan ook). En dat je ze gerust kan vragen waarom ze dat wel/niet geloven en hoe ze daartoe gekomen zijn. Maar dat het niet de bedoeling is dat je zo'n vraag stelt met een ingebakken veroordeling erin. Dat vind je zelf ook niet tof toch?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220414725
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Dat zou goed kunnen. Ik kies ervoor te geloven omdat het mijn leven dragelijker maakt.
Misschien zou je meer behulpzame handvatten in het geloof kunnen vinden. Het christendom heeft ook eea te melden over vergeven en het toekeren van de andere wang, bijvoorbeeld.
  maandag 23 maart 2026 @ 17:39:15 #59
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220414749
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Misschien zou je meer behulpzame handvatten in het geloof kunnen vinden. Het christendom heeft ook eea te melden over vergeven en het toekeren van de andere wang, bijvoorbeeld.
Wellicht wel ^O^
Naar wat voor soort kerk ga je @Keep_Walking ?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 23 maart 2026 @ 17:40:56 #60
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220414761
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:39 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wellicht wel ^O^
Naar wat voor soort kerk ga je @:keep_walking ?
Evangelie kerk in Utrecht Zuilen. Best Life Church heet het.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 23 maart 2026 @ 17:55:16 #61
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220414863
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:40 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Evangelie kerk in Utrecht Zuilen. Best Life Church heet het.
Dank voor je antwoord! Ik ken die kerk niet. Sowieso ken ik evangelische kerken niet.

Maar wat ik er zojuist van lees is dat er veel jonge mensen komen, dat het een soort 'way of life' wordt en er nogal een 'community-gevoel' heerst.

Ik kan me voorstellen dat dat je aantrekt. Dat het je het gevoel geeft bij een groep te horen en gewaardeerd te worden. Ik heb de indruk dat je dat erg belangrijk vindt (de meeste mensen overigens wel, in meer of mindere mate).

[ Bericht 4% gewijzigd door Whiskers2009 op 23-03-2026 18:35:03 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 23 maart 2026 @ 18:34:36 #62
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220415183
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:55 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dank voor je antwoord! Ik ken die kerk niet. Sowieso ken ik evangelische kerken niet.

Maar wat ik er zojuist van lees is dat er veel jonge mensen komen, dat het een soort 'way of life' wordt en er er nogal een 'community-gevoel' heerst.

Ik kan me voorstellen dat dat je aantrekt. Dat het je het gevoel geeft bij een groep te horen en gewaardeerd te worden. Ik heb de indruk dat je dat erg belangrijk vindt (de meeste mensen overigens wel, in meer of mindere mate).
Zeker waar. Mijn geloof in Jezus heeft ook mijn angst weggenomen voor de geesten en demonische aanvallen die ik weleens ervaar. Ik weet nu hoe ik het kan voorkomen of wegnemen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 20:28:57 #63
441859 crew  Lenny77
pi_220416310
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:34 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Niet zo erg, maar het is een aanname en aanval toch? De psycholoog en psychiaters hebben zelf meerdere keren aangegeven dat ik een goed persoonlijkheid heb en complimenten gegeven. Even los van de periode dat ik verslaafd was of in een psychose zat.
Ik heb niet gezegd dat je geen goede persoonlijkheid hebt? Ik heb gezegd dat je geen hoogfunctionerende persoonlijkheid hebt.
En nee ik ken je niet. Ik ken je alleen van hier en de persoonlijkheid die je hier laat zien incl je interpreteren van posts van anderen en hoe je op ons reageert of topics opstelt en fel in de IK-rol zit, laat mij geen hoogfunctioneren zien.
Je keuzes die je gemaakt hebt in het verleden trouwens ook niet.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 20:37:56 #64
441859 crew  Lenny77
pi_220416416
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 18:34 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Zeker waar. Mijn geloof in Jezus heeft ook mijn angst weggenomen voor de geesten en demonische aanvallen die ik weleens ervaar. Ik weet nu hoe ik het kan voorkomen of wegnemen.
Ik zou voorzichtig zijn met die aanvallen te 'voorkomen of wegnemen' middels een geloof, daar die aanvallen eigenlijk voortekens zijn dat je medicatie niet goed ingesteld is, of dat je stilaan op weg bent naar een nieuwe psychose. En jij weet als geen ander wat voor ravage een psychose aanricht in je hersenen dus ik zou alles op alles zetten op het voorkomen van een nieuwe. En dan bedoel ik: hulp zoeken in de medische wereld. Je geloof kan naast je op je pad lopen als extra steun en toeverlaat.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 23 maart 2026 @ 21:29:35 #65
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220416840
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 20:37 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik zou voorzichtig zijn met die aanvallen te 'voorkomen of wegnemen' middels een geloof, daar die aanvallen eigenlijk voortekens zijn dat je medicatie niet goed ingesteld is, of dat je stilaan op weg bent naar een nieuwe psychose. En jij weet als geen ander wat voor ravage een psychose aanricht in je hersenen dus ik zou alles op alles zetten op het voorkomen van een nieuwe. En dan bedoel ik: hulp zoeken in de medische wereld. Je geloof kan naast je op je pad lopen als extra steun en toeverlaat.
Medische wereld krijg ik bijna dagelijks hulp van. Nogmaals ik heb nu geen last van psychose of dreiging om eentje op te lopen. Ik weet hoe ik psychoses moet aanvoelen komen, en daar is nu geen sprake van. Al vanaf mijn kindertijd heb ik gehad dat ik geesten kon zien of intense spirituele ervaringen had. Inmiddels geloof ik dat ze echt zijn en dat ik paranormaal begaafd ben. Daar hoeven jullie niet in te geloven als jullie dat niet willen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220417201
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dank voor je antwoord! Ik ken die kerk niet. Sowieso ken ik evangelische kerken niet.
Is dat niet de light-versie van de pinkstergemeente?
  maandag 23 maart 2026 @ 22:32:06 #67
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220417293
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:19 schreef r_one het volgende:

[..]
Is dat niet de light-versie van de pinkstergemeente?
Ik heb geen flauw idee.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220417339
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:40 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Evangelie kerk in Utrecht Zuilen. Best Life Church heet het.
Tienden geven?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220417375
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:32 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ik heb geen flauw idee.
Anyone?
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 08:11:44 #70
441859 crew  Lenny77
pi_220418304
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Medische wereld krijg ik bijna dagelijks hulp van. Nogmaals ik heb nu geen last van psychose of dreiging om eentje op te lopen. Ik weet hoe ik psychoses moet aanvoelen komen, en daar is nu geen sprake van. Al vanaf mijn kindertijd heb ik gehad dat ik geesten kon zien of intense spirituele ervaringen had. Inmiddels geloof ik dat ze echt zijn en dat ik paranormaal begaafd ben. Daar hoeven jullie niet in te geloven als jullie dat niet willen.
Nou nee dat is het punt net... je kan dat dus niet aanvoelen. Nee wacht, dat is misschien niet waar. Je gaat de subtielere signalen negeren want ze gaan al echt aanvoelen. En jij hebt in het verleden toch wel al bewezen dat jij doorgaat ondanks de signalen tot je kneiter psychotisch bent. Als ik jou was, dan zou ik mijzelf daar niet in vertrouwen.. want ik zou geleerd hebben uit het verleden dat mijn beoordelingsvermogen op dat gebied niets waard is. Deel jij je deze verhalen ook met de psych? Ergens vermoed ik van niet.

Dat van je kindertijd: zou je je kunnen voorstellen dat dit al pre-verschijnselen waren van je psychotische aanleg? Die aanleg is er namelijk en je hebt een chaotische en zware kindertijd gehad dus het risico dat deze dingen tot uiting komen is dan groter.
Los daarvan: dingen zien is niet hetzelfde als paranormaal begaafd zijn.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 24 maart 2026 @ 08:39:19 #71
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220418412
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 08:11 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nou nee dat is het punt net... je kan dat dus niet aanvoelen. Nee wacht, dat is misschien niet waar. Je gaat de subtielere signalen negeren want ze gaan al echt aanvoelen. En jij hebt in het verleden toch wel al bewezen dat jij doorgaat ondanks de signalen tot je kneiter psychotisch bent. Als ik jou was, dan zou ik mijzelf daar niet in vertrouwen.. want ik zou geleerd hebben uit het verleden dat mijn beoordelingsvermogen op dat gebied niets waard is. Deel jij je deze verhalen ook met de psych? Ergens vermoed ik van niet.

Dat van je kindertijd: zou je je kunnen voorstellen dat dit al pre-verschijnselen waren van je psychotische aanleg? Die aanleg is er namelijk en je hebt een chaotische en zware kindertijd gehad dus het risico dat deze dingen tot uiting komen is dan groter.
Los daarvan: dingen zien is niet hetzelfde als paranormaal begaafd zijn.
Ja ik deel dit allemaal met mijn psycholoog en psychiater. Wanneer is het wel paranormaal begaafd volgens jou?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 24 maart 2026 @ 08:39:36 #72
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220418413
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Tienden geven?
Hoeft niet, mag wel.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 24 maart 2026 @ 08:41:39 #73
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220418421
Ik mis mijn moeder heel erg. Ze heeft lewy body dementie, een vreselijke ziekte. Wie heeft gehoord van lewy body dementie?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 09:09:21 #74
441859 crew  Lenny77
pi_220418733
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 08:41 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik mis mijn moeder heel erg. Ze heeft lewy body dementie, een vreselijke ziekte. Wie heeft gehoord van lewy body dementie?
Ik ken het ja.
Je zei toen je pas terug was dat ze op sterven ligt? Is de ziekte al zo gevorderd dan?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 09:12:09 #75
441859 crew  Lenny77
pi_220418754
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 08:39 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja ik deel dit allemaal met mijn psycholoog en psychiater. Wanneer is het wel paranormaal begaafd volgens jou?
Maken zij zich geen zorgen?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 24 maart 2026 @ 09:19:05 #76
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220418798
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:12 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maken zij zich geen zorgen?
Nee, niet dat ik psychoses krijg.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 24 maart 2026 @ 09:20:31 #77
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220418825
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:09 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik ken het ja.
Je zei toen je pas terug was dat ze op sterven ligt? Is de ziekte al zo gevorderd dan?
Mijn tante vertelde laatst dat ze beetje is opgeknapt en dat weer lacht naar haar en oogcontact maakt.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220419012
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:20 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Mijn tante vertelde laatst dat ze beetje is opgeknapt en dat weer lacht naar haar en oogcontact maakt.
Heb jij geen contact met je moeder?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 24 maart 2026 @ 09:48:36 #79
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220419020
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:45 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Heb jij geen contact met je moeder?
Ze woont op Curaçao. Ik ben december t/m januari daar geweest om afscheid te nemen van haar. Ik hoop natuurlijk dat een mirakel gebeurd en dat ze geneest en gezond wordt.

Ik heb een tante hier in Nederland die nu al haar zaken beheert, maar die praten niet met mij omdat zij mij oordelen over mijn Psychosegevoeligheid.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 10:44:03 #80
441859 crew  Lenny77
pi_220419825
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:20 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Mijn tante vertelde laatst dat ze beetje is opgeknapt en dat weer lacht naar haar en oogcontact maakt.
Maar wanneer heeft ze de diagnose gehad dan?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 10:45:03 #81
441859 crew  Lenny77
pi_220419854
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik hoop natuurlijk dat een mirakel gebeurd en dat ze geneest en gezond wordt.

Je beseft dat dit niet mogelijk is? ;(
(of de diagnose moet fout zijn)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220420082
Wie zorgt er voor je moeder dan?
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
  dinsdag 24 maart 2026 @ 12:17:07 #83
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220420749
quote:
99s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:00 schreef greysbones het volgende:
Wie zorgt er voor je moeder dan?
Hospice
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 24 maart 2026 @ 12:17:31 #84
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220420750
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:45 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Je beseft dat dit niet mogelijk is? ;(
(of de diagnose moet fout zijn)
Daarom zeg ik: mirakel
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 15:59:09 #85
441859 crew  Lenny77
pi_220422282
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:17 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Daarom zeg ik: mirakel
Dan is het geen mirakel maar een foute diagnose
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 24 maart 2026 @ 17:16:06 #86
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220422790
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 15:59 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dan is het geen mirakel maar een foute diagnose
Laten we daarop hopen dan?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220423156
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:47 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval? :P
Je hebt hierin gelijk hoor, laat je niet gaslighten.

Wat betreft je OP: ja, ik geloof je wel. Er is wel meer tussen hemel en aarde. Het universum is zo groot dat alles wat wij ons kunnen voorstellen, of zelfs op spiritueel niveau ervaren, ergens wel een vorm van bestaan zou kunnen hebben. Misschien zijn je hersenen wel bijzonder gevoelig en kunnen ze signalen opvangen van andere bestaansvormen, zoals een radio die op verschillende frequenties kan afstemmen en zo andere zenders ontvangt.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 21:03:33 #88
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220424318
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 18:14 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Je hebt hierin gelijk hoor, laat je niet gaslighten.

Wat betreft je OP: ja, ik geloof je wel. Er is wel meer tussen hemel en aarde. Het universum is zo groot dat alles wat wij ons kunnen voorstellen, of zelfs op spiritueel niveau ervaren, ergens wel een vorm van bestaan zou kunnen hebben. Misschien zijn je hersenen wel bijzonder gevoelig en kunnen ze signalen opvangen van andere bestaansvormen, zoals een radio die op verschillende frequenties kan afstemmen en zo andere zenders ontvangt.
Dank je wel voor deze bemoedigende reactie! Ik geloof dit ook! Niet dat ik bijzonder ben, ik geloof dat ieder mens kan leren om hun spirituele gaven te ontwikkelen en contact leggen met de hogere realmen. Wie ben jij, als ik vragen mag? Kennen we elkaar al?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220424673
Ja geesten enz, dus: TRU.
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
pi_220424819
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:03 schreef Keep_Walking het volgende:
ik geloof dat ieder mens kan leren om hun spirituele gaven te ontwikkelen en contact leggen met de hogere realmen.
Ik geloof wel in geesten maar niet in mediums.

Als ik iets wil zeggen tegen een overleden dierbare, doe ik dat persoonlijk door een brief te schrijven. Vervolgens verbrand ik de brief en als de tekst in vlammen opgaat, komt die aan bij de overleden dierbare. Dat heb ikzelf bedacht. Of het daadwerkelijk de juiste manier is, doet er voor mij eigenlijk niet toe. Een ander persoon steekt een kaars aan ter nagedachtenis van die persoon. Weer iemand anders bezoekt regelmatig het graf en praat dan met de overledene.

Ook al zou ik die persoon heel erg missen; die persoon is dood en ik leef. Leven en dood zijn 2 gescheiden werelden en dat moet ook zo blijven. Ik heb wel zelf persoonlijk in mijn leven ervaren dat ik contact had met mijn oma die destijds precies een jaar terug was overleden. Dat contact was op spiritueel niveau, wat wil zeggen dat ik noch aan mezelf en al helemaal niet aan anderen kan bewijzen of ik daadwerkelijk contact had met haar geest of dat ik eigenlijk contact had met God of dat het wetenschappelijk te verklaren valt dat het met mijn onderbewustzijn te maken had. Wat die ervaring precies inhield, doet er voor mij niet toe. Wat er voor mij wel toe doet, is dat het goed voelde, dat het mij vrede gaf. Nu ruim 30 jaar later denk ik er meer aan terug. Mijn oma wist voordat ze stierf niet dat mijn vader destijds een affaire had gehad met een andere vrouw en daarna van mijn moeder wilde scheiden; ze wist niet hoe emotioneel gebroken haar dochter was - mijn moeder dus - en wist ook niet dat zowel mijn moeder als ik emotioneel mishandeld werden door mijn vader die nogal narcistisch is. Mijn moeder is inmiddels bijna een jaar geleden overleden. Mijn moeder had zeer waarschijnlijk autisme: het lukte haar niet om haar emoties te kunnen begrijpen van een zeer complexe situatie door het gemanipuleer en gekonkel van mijn vader - dat sluit echter niet uit dat mijn moeder daar wel heel erg onder leed. Het zou kunnen dat ook na het overlijden de liefde die een moeder voor haar kind heeft, niet verdwijnt. Dan zou het logischer geweest zijn dat mijn oma contact probeerde te maken met mijn moeder, echter mijn moeder was emotioneel gebroken en er daarom niet ontvankelijk voor - omdat ik daar meer ontvankelijk voor was, zocht ze contact met mij. En dan alleen met de boodschap "Vergeet mij niet".

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat wij contact kunnen maken met de doden op dezelfde manier zoals wij als levende mensen met elkaar hebben. Dan is het veel veiliger om te geloven dat het flauwekul is: als je leeft, moet jouw aandacht in de eerste plaats gericht zijn op het leven en niet op de dood. Het leven houdt ook in dat je leert omgaan met het verliezen van dierbaren. Dat leer je niet als je naar een medium gaat die tegen jou zegt "Jouw overleden opa doet jou de groetjes!"

Er bestaat geen wetenschappelijk bewijs dat een Ouija-bord gevaarlijk is, maar ik geloof dat iedereen er verstandig aan doet om daar vanaf te blijven. En al helemaal als je psychose-gevoelig bent. Als het jou zou lukken om op die manier contact te maken met geesten, dan zijn het niet de geesten die het goed met je voor hebben. "The Exorcist" is fictie, maar ik denk dat het wel vergelijkbaar is als ervoor kiezen om te gaan met levende mensen waarvan je weet dat ze jou alleen maar zullen kwetsen, zoals bijvoorbeeld elke keer een relatie aangaan met iemand waarbij je van tevoren eigenlijk al weet dat hij/zij alleen maar misbruik van je maakt.

~~~~~~~

@Keep_Walking Je gaat het volgende waarschijnlijk niet van een GGZ-psychiater horen. Maar als je oprecht wilt dat het goed met jou gaat komen, stop dan met je bezighouden met het paranormale. Of het nou wel of geen psychose is: het lijkt mij verschrikkelijk als je demonen ziet. Daarom is het voor mij niet te bevatten dat je zelfs dan pertinent weigert om eigen verantwoordelijkheid te nemen. En je bent behoorlijk hypocriet als je verkondigt dat je kracht zoekt bij God. Hij kan jou niet helpen als je andersom weigert om naar Hem te luisteren. In de Bijbel en waarschijnlijk ook in de Koran staat nadrukkelijk in de 10 Geboden dat God mensen ontmoedigt/verbiedt om zich bezig te houden met afgoderij inclusief paranormale hocus pocus.

Wat je zou kunnen doen, is het volgende. Zeg voor het slapen gaan een simpel gebed op: "Dank U Heer voor het leven wat U mij geeft. Help mij alstublieft om ontvankelijk te worden voor Uw liefde." Ik kan je uiteraard niks garanderen dat het werkt, maar het kan in ieder geval geen kwaad. Als je het een jaar geprobeerd hebt en je merkt geen verandering, verpest het dan niet voor jezelf door kwaad op God te worden dat Hij jou in de steek laat.

Als dit jou gaat lukken, durf ik te hopen dat het ooit goed met jou gaat komen. Als je daarentegen ook dit weer probeert te verdraaien op een manier om ervan te profiteren, om jezelf in een slachtofferrol te zetten en anderen laat opdraaien voor jouw verantwoordelijkheden ... dan zou ik persoonlijk niet weten wie of wat jou zou kunnen helpen.
pi_220424999
:{
pi_220425005
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is géén onderwerp voor R&P. Gewoon niet.
:{w
pi_220427637
Ik vind persoonlijk spiritualiteit wel heel erg passen bij psychologie, omdat spiritualiteit een onderdeel is van de menselijke psyche. Het gaat daarbij niet om of het wel of niet bestaat, maar hoe je het ervaart.

Ik denk ook dat hetgeen wat mensen waarnemen tijdens een psychose heel veel zegt over henzelf. Als je bijvoorbeeld in paniek bent omdat je demonen waarneemt, houdt die angst vooral in dat je bang bent voor iets wat jou kwaad wilt doen. Omdat het iets is wat je in de wereld waarin jij leeft niet kent, is het juist om die reden zo beangstigend en overweldigend: je weet niet precies waarmee je te maken hebt, wat de zwakke plekken zijn waar je op moet letten om jezelf te kunnen beschermen - het enige wat je weet, is dat het jou kwaad wilt doen.

Ik denk dat als een goede psycholoog luistert naar wat een client ervaart tijdens een psychose, daar informatie uit kan halen die verband heeft met de kernproblematiek.

Ik was eind 2024 aanwezig bij een presentatie die ging over schizofrenie. (Er werd ook een documentaire getoond waarin 3 mensen met schizofrenie vertelden over hoe zij dat ervaren - ik durf eigenlijk wel met alle zekerheid te stellen dat één van die 3 mensen @Keep_Walking is, ook omdat ik opmerkelijk veel herkende uit de issues die hij ook hier op het forum heeft gedeeld.) Het ging verder ook over hoe je iemand met schizofrenie zou kunnen kunnen. Wat meestal heel averechts werkt - en dat lijkt mij ook logisch - is als je zegt: "Je ziet dingen die er niet zijn en daarom ben je knettergek!" Voor ieder mens is het heel beangstigend als je niet kan vertrouwen op jouw eigen perceptie. Ik denk dat het het beste werkt als je enerzijds eerlijk bent door te zeggen dat jij niet dezelfde ervaringen hebt als die persoon, maar dat je hem of haar niet veroordeelt op wat hij/zij ervaart. Ik denk dat als jij (oprechte) interesse en nieuwsgierigheid toont met vragen zoals "Kan je mij vertellen wat jij ziet of hoort en wat je erbij voelt?" je daarmee kan bereiken dat die persoon ook nieuwsgierig raakt in hoe jij het ervaart en zodoende bij jou houvast en steun kan vinden om weer grip te krijgen op de realiteit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat in de praktijk erg moeilijk vond. Ik probeerde een buurvrouw te helpen die meerdere keren in een psychose zat: ze was daarbij heel overweldigend en drong haar denkbeelden heel stellig aan mij op. Ik had niet de ruimte om haar te kunnen zeggen dat ik het anders zag. Ze ging ook heel erg van de hak op de tak. Ik vond het daarna erg moeilijk om tegen haar te zeggen dat ik weg moest en andere dingen te doen had, maar anders zou ze de hele dag door blijven gaan met bizarre overtuigingen opdringen waar geen touw aan vast te knopen was. Het moeilijkste vond ik daarbij dat ik wel merkte dat ze bang was voor zichzelf. Ze had seroquel voorgeschreven gekregen en dat middel werkte bij haar heel averechts. Ze kon verder nergens terecht en er was ook geen psychiater die snel bereikbaar was. Het was zo van: "Hier heb je pillen en over 3 weken hebben we weer een afspraak en dan vertel je of je er baat bij hebt. Als je die afspraak vergeet zoals de vorige keer, is de daaropvolgende mogelijkheid pas 12 weken later." Heel trieste situatie. Ze ging expres buurtoverlast veroorzaken in de hoop dat er dan politie zou komen en dat er dan naar haar werd omgekeken. Ik had meerdere keren voor haar de huisarts proberen te bellen en dan werd ik door de assistente afgesnauwd "Ze is een volwassen vrouw die zelf ook kan bellen hoor." Ik heb helaas ook vaker van anderen vernomen dat in de zorg heel snel negatief geoordeeld wordt met aannames, terwijl de werkelijke situatie ernstig is.
pi_220428009
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind persoonlijk spiritualiteit wel heel erg passen bij psychologie, omdat spiritualiteit een onderdeel is van de menselijke psyche. Het gaat daarbij niet om of het wel of niet bestaat, maar hoe je het ervaart.
Het heeft veel meer met F&L (of voor mijn part LIF, of met TRU) te maken dan met R&P. Als je alles wat als onderdeel van de menselijke psyche kán worden beschouwd hier bespreekbaar wilt maken, kan R&P net zo goed die twee subfora opslokken.

Hell, zelfs BNW vindt zijn oorsprong in de menselijke psyche.

Spiritualiteit, religie, helderziendheid, telepathie, paranormale begaafdheid, etc. onder psychologie scharen, vind ik veel te ver gaan.
quote:
Ik denk ook dat hetgeen wat mensen waarnemen tijdens een psychose heel veel zegt over henzelf. Als je bijvoorbeeld in paniek bent omdat je demonen waarneemt, houdt die angst vooral in dat je bang bent voor iets wat jou kwaad wilt doen. Omdat het iets is wat je in de wereld waarin jij leeft niet kent, is het juist om die reden zo beangstigend en overweldigend: je weet niet precies waarmee je te maken hebt, wat de zwakke plekken zijn waar je op moet letten om jezelf te kunnen beschermen - het enige wat je weet, is dat het jou kwaad wilt doen.

Ik denk dat als een goede psycholoog luistert naar wat een client ervaart tijdens een psychose, daar informatie uit kan halen die verband heeft met de kernproblematiek.

Ik was eind 2024 aanwezig bij een presentatie die ging over schizofrenie. (Er werd ook een documentaire getoond waarin 3 mensen met schizofrenie vertelden over hoe zij dat ervaren - ik durf eigenlijk wel met alle zekerheid te stellen dat één van die 3 mensen @:Keep_Walking is, ook omdat ik opmerkelijk veel herkende uit de issues die hij ook hier op het forum heeft gedeeld.) Het ging verder ook over hoe je iemand met schizofrenie zou kunnen kunnen. Wat meestal heel averechts werkt - en dat lijkt mij ook logisch - is als je zegt: "Je ziet dingen die er niet zijn en daarom ben je knettergek!" Voor ieder mens is het heel beangstigend als je niet kan vertrouwen op jouw eigen perceptie. Ik denk dat het het beste werkt als je enerzijds eerlijk bent door te zeggen dat jij niet dezelfde ervaringen hebt als die persoon, maar dat je hem of haar niet veroordeelt op wat hij/zij ervaart. Ik denk dat als jij (oprechte) interesse en nieuwsgierigheid toont met vragen zoals "Kan je mij vertellen wat jij ziet of hoort en wat je erbij voelt?" je daarmee kan bereiken dat die persoon ook nieuwsgierig raakt in hoe jij het ervaart en zodoende bij jou houvast en steun kan vinden om weer grip te krijgen op de realiteit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat in de praktijk erg moeilijk vond. Ik probeerde een buurvrouw te helpen die meerdere keren in een psychose zat: ze was daarbij heel overweldigend en drong haar denkbeelden heel stellig aan mij op. Ik had niet de ruimte om haar te kunnen zeggen dat ik het anders zag. Ze ging ook heel erg van de hak op de tak. Ik vond het daarna erg moeilijk om tegen haar te zeggen dat ik weg moest en andere dingen te doen had, maar anders zou ze de hele dag door blijven gaan met bizarre overtuigingen opdringen waar geen touw aan vast te knopen was. Het moeilijkste vond ik daarbij dat ik wel merkte dat ze bang was voor zichzelf. Ze had seroquel voorgeschreven gekregen en dat middel werkte bij haar heel averechts. Ze kon verder nergens terecht en er was ook geen psychiater die snel bereikbaar was. Het was zo van: "Hier heb je pillen en over 3 weken hebben we weer een afspraak en dan vertel je of je er baat bij hebt. Als je die afspraak vergeet zoals de vorige keer, is de daaropvolgende mogelijkheid pas 12 weken later." Heel trieste situatie. Ze ging expres buurtoverlast veroorzaken in de hoop dat er dan politie zou komen en dat er dan naar haar werd omgekeken. Ik had meerdere keren voor haar de huisarts proberen te bellen en dan werd ik door de assistente afgesnauwd "Ze is een volwassen vrouw die zelf ook kan bellen hoor." Ik heb helaas ook vaker van anderen vernomen dat in de zorg heel snel negatief geoordeeld wordt met aannames, terwijl de werkelijke situatie ernstig is.
Dit gaat helemaal over psychose, begrijp ik, niet over spiritualiteit. Da's van een geheel andere orde.
Ik zie het hele verband met je inleidende alinea dan ook niet. :?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2026 14:23:48 ]
pi_220428448
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind persoonlijk spiritualiteit wel heel erg passen bij psychologie, omdat spiritualiteit een onderdeel is van de menselijke psyche. Het gaat daarbij niet om of het wel of niet bestaat, maar hoe je het ervaart.

Ik denk ook dat hetgeen wat mensen waarnemen tijdens een psychose heel veel zegt over henzelf. Als je bijvoorbeeld in paniek bent omdat je demonen waarneemt, houdt die angst vooral in dat je bang bent voor iets wat jou kwaad wilt doen. Omdat het iets is wat je in de wereld waarin jij leeft niet kent, is het juist om die reden zo beangstigend en overweldigend: je weet niet precies waarmee je te maken hebt, wat de zwakke plekken zijn waar je op moet letten om jezelf te kunnen beschermen - het enige wat je weet, is dat het jou kwaad wilt doen.

Ik denk dat als een goede psycholoog luistert naar wat een client ervaart tijdens een psychose, daar informatie uit kan halen die verband heeft met de kernproblematiek.

Ik was eind 2024 aanwezig bij een presentatie die ging over schizofrenie. (Er werd ook een documentaire getoond waarin 3 mensen met schizofrenie vertelden over hoe zij dat ervaren - ik durf eigenlijk wel met alle zekerheid te stellen dat één van die 3 mensen @:Keep_Walking is, ook omdat ik opmerkelijk veel herkende uit de issues die hij ook hier op het forum heeft gedeeld.) Het ging verder ook over hoe je iemand met schizofrenie zou kunnen kunnen. Wat meestal heel averechts werkt - en dat lijkt mij ook logisch - is als je zegt: "Je ziet dingen die er niet zijn en daarom ben je knettergek!" Voor ieder mens is het heel beangstigend als je niet kan vertrouwen op jouw eigen perceptie. Ik denk dat het het beste werkt als je enerzijds eerlijk bent door te zeggen dat jij niet dezelfde ervaringen hebt als die persoon, maar dat je hem of haar niet veroordeelt op wat hij/zij ervaart. Ik denk dat als jij (oprechte) interesse en nieuwsgierigheid toont met vragen zoals "Kan je mij vertellen wat jij ziet of hoort en wat je erbij voelt?" je daarmee kan bereiken dat die persoon ook nieuwsgierig raakt in hoe jij het ervaart en zodoende bij jou houvast en steun kan vinden om weer grip te krijgen op de realiteit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat in de praktijk erg moeilijk vond. Ik probeerde een buurvrouw te helpen die meerdere keren in een psychose zat: ze was daarbij heel overweldigend en drong haar denkbeelden heel stellig aan mij op. Ik had niet de ruimte om haar te kunnen zeggen dat ik het anders zag. Ze ging ook heel erg van de hak op de tak. Ik vond het daarna erg moeilijk om tegen haar te zeggen dat ik weg moest en andere dingen te doen had, maar anders zou ze de hele dag door blijven gaan met bizarre overtuigingen opdringen waar geen touw aan vast te knopen was. Het moeilijkste vond ik daarbij dat ik wel merkte dat ze bang was voor zichzelf. Ze had seroquel voorgeschreven gekregen en dat middel werkte bij haar heel averechts. Ze kon verder nergens terecht en er was ook geen psychiater die snel bereikbaar was. Het was zo van: "Hier heb je pillen en over 3 weken hebben we weer een afspraak en dan vertel je of je er baat bij hebt. Als je die afspraak vergeet zoals de vorige keer, is de daaropvolgende mogelijkheid pas 12 weken later." Heel trieste situatie. Ze ging expres buurtoverlast veroorzaken in de hoop dat er dan politie zou komen en dat er dan naar haar werd omgekeken. Ik had meerdere keren voor haar de huisarts proberen te bellen en dan werd ik door de assistente afgesnauwd "Ze is een volwassen vrouw die zelf ook kan bellen hoor." Ik heb helaas ook vaker van anderen vernomen dat in de zorg heel snel negatief geoordeeld wordt met aannames, terwijl de werkelijke situatie ernstig is.
Dit slaat echt nergens meer op. Je verkoopt je persoonlijke geloofsovertuigingen alsof het een oplossing is voor psychische problemen.

Je haalt spiritualiteit, religie en psychose compleet door elkaar. Iemand met een psychose heeft geen behoefte aan verhalen over God, demonen of “paranormale hocus pocus”, maar aan professionele hulp.

Daarnaast ben je ook nog eens tegenstrijdig: je waarschuwt voor contact met het paranormale, terwijl je zelf uitgebreid spirituele ervaringen beschrijft en anderen religieuze adviezen geeft.

En dan iemand aanspreken op “eigen verantwoordelijkheid” bij psychische klachten? Dat laat vooral zien dat je niet begrijpt waar je het over hebt.

Hou je overtuigingen bij jezelf en doe niet alsof dit psychologie is.
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  woensdag 25 maart 2026 @ 16:07:56 #96
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220429011
Ik ben blij dat het mooi weer aan het worden is. Ik heb morgen gesprek bij de UWV over mijn reintegratie in de arbeidsmarkt.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220429151
Het hagelt hier ??
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
  woensdag 25 maart 2026 @ 16:25:25 #98
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220429185
quote:
99s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:20 schreef greysbones het volgende:
Het hagelt hier ??
Vandaag is het weer minder dat klopt, maar geen hagel hier. Wel koud 🥶
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 25 maart 2026 @ 16:57:33 #99
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220429488
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind persoonlijk spiritualiteit wel heel erg passen bij psychologie, omdat spiritualiteit een onderdeel is van de menselijke psyche. Het gaat daarbij niet om of het wel of niet bestaat, maar hoe je het ervaart.

Ik denk ook dat hetgeen wat mensen waarnemen tijdens een psychose heel veel zegt over henzelf. Als je bijvoorbeeld in paniek bent omdat je demonen waarneemt, houdt die angst vooral in dat je bang bent voor iets wat jou kwaad wilt doen. Omdat het iets is wat je in de wereld waarin jij leeft niet kent, is het juist om die reden zo beangstigend en overweldigend: je weet niet precies waarmee je te maken hebt, wat de zwakke plekken zijn waar je op moet letten om jezelf te kunnen beschermen - het enige wat je weet, is dat het jou kwaad wilt doen.

Ik denk dat als een goede psycholoog luistert naar wat een client ervaart tijdens een psychose, daar informatie uit kan halen die verband heeft met de kernproblematiek.

Ik was eind 2024 aanwezig bij een presentatie die ging over schizofrenie. (Er werd ook een documentaire getoond waarin 3 mensen met schizofrenie vertelden over hoe zij dat ervaren - ik durf eigenlijk wel met alle zekerheid te stellen dat één van die 3 mensen @:Keep_Walking is, ook omdat ik opmerkelijk veel herkende uit de issues die hij ook hier op het forum heeft gedeeld.) Het ging verder ook over hoe je iemand met schizofrenie zou kunnen kunnen. Wat meestal heel averechts werkt - en dat lijkt mij ook logisch - is als je zegt: "Je ziet dingen die er niet zijn en daarom ben je knettergek!" Voor ieder mens is het heel beangstigend als je niet kan vertrouwen op jouw eigen perceptie. Ik denk dat het het beste werkt als je enerzijds eerlijk bent door te zeggen dat jij niet dezelfde ervaringen hebt als die persoon, maar dat je hem of haar niet veroordeelt op wat hij/zij ervaart. Ik denk dat als jij (oprechte) interesse en nieuwsgierigheid toont met vragen zoals "Kan je mij vertellen wat jij ziet of hoort en wat je erbij voelt?" je daarmee kan bereiken dat die persoon ook nieuwsgierig raakt in hoe jij het ervaart en zodoende bij jou houvast en steun kan vinden om weer grip te krijgen op de realiteit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat in de praktijk erg moeilijk vond. Ik probeerde een buurvrouw te helpen die meerdere keren in een psychose zat: ze was daarbij heel overweldigend en drong haar denkbeelden heel stellig aan mij op. Ik had niet de ruimte om haar te kunnen zeggen dat ik het anders zag. Ze ging ook heel erg van de hak op de tak. Ik vond het daarna erg moeilijk om tegen haar te zeggen dat ik weg moest en andere dingen te doen had, maar anders zou ze de hele dag door blijven gaan met bizarre overtuigingen opdringen waar geen touw aan vast te knopen was. Het moeilijkste vond ik daarbij dat ik wel merkte dat ze bang was voor zichzelf. Ze had seroquel voorgeschreven gekregen en dat middel werkte bij haar heel averechts. Ze kon verder nergens terecht en er was ook geen psychiater die snel bereikbaar was. Het was zo van: "Hier heb je pillen en over 3 weken hebben we weer een afspraak en dan vertel je of je er baat bij hebt. Als je die afspraak vergeet zoals de vorige keer, is de daaropvolgende mogelijkheid pas 12 weken later." Heel trieste situatie. Ze ging expres buurtoverlast veroorzaken in de hoop dat er dan politie zou komen en dat er dan naar haar werd omgekeken. Ik had meerdere keren voor haar de huisarts proberen te bellen en dan werd ik door de assistente afgesnauwd "Ze is een volwassen vrouw die zelf ook kan bellen hoor." Ik heb helaas ook vaker van anderen vernomen dat in de zorg heel snel negatief geoordeeld wordt met aannames, terwijl de werkelijke situatie ernstig is.
Ja klopt, ik was in een documentaire. Heb je Blue Monday van Ingrid Kamerling gezien?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220429993
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:04 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Dit slaat echt nergens meer op. Je verkoopt je persoonlijke geloofsovertuigingen alsof het een oplossing is voor psychische problemen.

Je haalt spiritualiteit, religie en psychose compleet door elkaar. Iemand met een psychose heeft geen behoefte aan verhalen over God, demonen of “paranormale hocus pocus”, maar aan professionele hulp.

Daarnaast ben je ook nog eens tegenstrijdig: je waarschuwt voor contact met het paranormale, terwijl je zelf uitgebreid spirituele ervaringen beschrijft en anderen religieuze adviezen geeft.

En dan iemand aanspreken op “eigen verantwoordelijkheid” bij psychische klachten? Dat laat vooral zien dat je niet begrijpt waar je het over hebt.

Hou je overtuigingen bij jezelf en doe niet alsof dit psychologie is.
Amen.
pi_220430004
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:57 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja klopt, ik was in een documentaire. Heb je Blue Monday van Ingrid Kamerling gezien?
Ik zou ook gelijk vragen of hij/zij je boek wil lezen, dat scheelt je weer een post waarbij je moeite moet doen om interesse te veinzen om vervolgens alsnog je eigen langspeelplaat af te kunnen spelen. 14.gif
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')