quote:
Ik geloof wel in geesten maar niet in mediums.
Als ik iets wil zeggen tegen een overleden dierbare, doe ik dat persoonlijk door een brief te schrijven. Vervolgens verbrand ik de brief en als de tekst in vlammen opgaat, komt die aan bij de overleden dierbare. Dat heb ikzelf bedacht. Of het daadwerkelijk de juiste manier is, doet er voor mij eigenlijk niet toe. Een ander persoon steekt een kaars aan ter nagedachtenis van die persoon. Weer iemand anders bezoekt regelmatig het graf en praat dan met de overledene.
Ook al zou ik die persoon heel erg missen; die persoon is dood en ik leef. Leven en dood zijn 2 gescheiden werelden en dat moet ook zo blijven. Ik heb wel zelf persoonlijk in mijn leven ervaren dat ik contact had met mijn oma die destijds precies een jaar terug was overleden. Dat contact was op spiritueel niveau, wat wil zeggen dat ik noch aan mezelf en al helemaal niet aan anderen kan bewijzen of ik daadwerkelijk contact had met haar geest of dat ik eigenlijk contact had met God of dat het wetenschappelijk te verklaren valt dat het met mijn onderbewustzijn te maken had. Wat die ervaring precies inhield, doet er voor mij niet toe. Wat er voor mij wel toe doet, is dat het goed voelde, dat het mij vrede gaf. Nu ruim 30 jaar later denk ik er meer aan terug. Mijn oma wist voordat ze stierf niet dat mijn vader destijds een affaire had gehad met een andere vrouw en daarna van mijn moeder wilde scheiden; ze wist niet hoe emotioneel gebroken haar dochter was - mijn moeder dus - en wist ook niet dat zowel mijn moeder als ik emotioneel mishandeld werden door mijn vader die nogal narcistisch is. Mijn moeder is inmiddels bijna een jaar geleden overleden. Mijn moeder had zeer waarschijnlijk autisme: het lukte haar niet om haar emoties te kunnen begrijpen van een zeer complexe situatie door het gemanipuleer en gekonkel van mijn vader - dat sluit echter niet uit dat mijn moeder daar wel heel erg onder leed. Het zou kunnen dat ook na het overlijden de liefde die een moeder voor haar kind heeft, niet verdwijnt. Dan zou het logischer geweest zijn dat mijn oma contact probeerde te maken met mijn moeder, echter mijn moeder was emotioneel gebroken en er daarom niet ontvankelijk voor - omdat ik daar meer ontvankelijk voor was, zocht ze contact met mij. En dan alleen met de boodschap "Vergeet mij niet".
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat wij contact kunnen maken met de doden op dezelfde manier zoals wij als levende mensen met elkaar hebben. Dan is het veel veiliger om te geloven dat het flauwekul is: als je leeft, moet jouw aandacht in de eerste plaats gericht zijn op het leven en niet op de dood. Het leven houdt ook in dat je leert omgaan met het verliezen van dierbaren. Dat leer je niet als je naar een medium gaat die tegen jou zegt "Jouw overleden opa doet jou de groetjes!"
Er bestaat geen wetenschappelijk bewijs dat een Ouija-bord gevaarlijk is, maar ik geloof dat iedereen er verstandig aan doet om daar vanaf te blijven. En al helemaal als je psychose-gevoelig bent. Als het jou zou lukken om op die manier contact te maken met geesten, dan zijn het niet de geesten die het goed met je voor hebben. "The Exorcist" is fictie, maar ik denk dat het wel vergelijkbaar is als ervoor kiezen om te gaan met levende mensen waarvan je weet dat ze jou alleen maar zullen kwetsen, zoals bijvoorbeeld elke keer een relatie aangaan met iemand waarbij je van tevoren eigenlijk al weet dat hij/zij alleen maar misbruik van je maakt.
~~~~~~~
@Keep_Walking Je gaat het volgende waarschijnlijk niet van een GGZ-psychiater horen. Maar als je oprecht wilt dat het goed met jou gaat komen, stop dan met je bezighouden met het paranormale. Of het nou wel of geen psychose is: het lijkt mij verschrikkelijk als je demonen ziet. Daarom is het voor mij niet te bevatten dat je zelfs dan pertinent weigert om eigen verantwoordelijkheid te nemen. En je bent behoorlijk hypocriet als je verkondigt dat je kracht zoekt bij God. Hij kan jou niet helpen als je andersom weigert om naar Hem te luisteren. In de Bijbel en waarschijnlijk ook in de Koran staat nadrukkelijk in de 10 Geboden dat God mensen ontmoedigt/verbiedt om zich bezig te houden met afgoderij inclusief paranormale hocus pocus.
Wat je zou kunnen doen, is het volgende. Zeg voor het slapen gaan een simpel gebed op:
"Dank U Heer voor het leven wat U mij geeft. Help mij alstublieft om ontvankelijk te worden voor Uw liefde." Ik kan je uiteraard niks garanderen dat het werkt, maar het kan in ieder geval geen kwaad. Als je het een jaar geprobeerd hebt en je merkt geen verandering, verpest het dan niet voor jezelf door kwaad op God te worden dat Hij jou in de steek laat.
Als dit jou gaat lukken, durf ik te hopen dat het ooit goed met jou gaat komen. Als je daarentegen ook dit weer probeert te verdraaien op een manier om ervan te profiteren, om jezelf in een slachtofferrol te zetten en anderen laat opdraaien voor jouw verantwoordelijkheden ... dan zou ik persoonlijk niet weten wie of wat jou zou kunnen helpen.