Ik denk het niet. Die trappen daar steeds in. Buiten de Koerden zullen er nog wel andere milities bewapend worden. Die willen natuurlijk allemaal een stuk macht.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje herhaling van zetten. Ik hoop dat de Koerden wijzer zijn geworden na de afgelopen jaren.
Dan had de overheid gewoon wel opgepast met haar maatregelen. Nu kan de bevolking zich op geen enkele manier verdedigen. En wat denk je door straatterreur door allerlei buitenlandse figuren ... denk je dat dat er zou zijn als mensen wapens zouden hebben?quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:40 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hè, jaaa, fijn, bewapende wappies tijdens een pandemie. Dan waren we als land nóg beter uit die crisis gekomen..
Volgens Witkoff zou Iran aan het begin van de onderhandelingen hebben aangegeven dat ze nog 460kg verrijkt uranium hebben waarvan 11 kernwapens gemaakt kunnen worden.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:00 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom zou je daar zeker van moeten zijn? In 2025 heeft de VS heel het kernwapenprogramma gesloopt en toch hoorde ik het nu weer als argument om Iran aan te vallen.
Alles voor zo'n "maar" is irrelevant. Een beetje als een tante op een kringverjaardag die iets zegt à la "Ik wil niet racistisch zijn hoor, MAAR..."quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je kunt ook het eerste deel van de post ook even lezen natuurlijk.
Wat een rare interpretatie. Dat ik die twee scheid is om dat er een duidelik kwantitatief verschil zit in de wijze waarop Iran haar arsenaal nu leegt op buurlanden en de mate waarin milities als Hezbollah dat deden. Al was het maar omdat Iran een veel beter en ruimer arsenaal heeft. De mate waarin Iran de boel nu probeert te destabiliseren is niet te vergelijken met wat de milities doen en deden.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Alles voor zo'n "maar" is irrelevant. Een beetje als een tante op een kringverjaardag die iets zegt à la "Ik wil niet racistisch zijn hoor, MAAR..."
Wat bedoel je daarmee?quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat een rare interpretatie. Dat ik die twee scheid is om dat er een duidelik kwantitatief verschil zit in de wijze waarop Iran haar arsenaal nu leegt op buurlanden en de mate waarin milities als Hezbollah dat deden. Al was het maar omdat Iran een veel beter en ruimer arsenaal heeft. De mate waarin Iran de boel nu probeert te destabiliseren is niet te vergelijken met wat de milities doen en deden.
Als ik de Koerden was dan zou ik bedanken voor de eer. Je hebt aan de VS geen betrouwbare partner, en als het mislukt dan heb je de kans dat het als een boemerang tegen je keert.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:39 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Daarom worden de Koerden maar weer eens bewapend en aangemoedigd een poging te wagen een eigen land te beginnen op de rokende puinhopen van de staat die ze tot dusver hun autonomie ontzegd heeft. Irak en Syrië hebben we gehad, nu is het aan de Koerden in Iran om een poging te wagen..
Wederom, lees het eerste deel van de post. Of kijk voor de gein eens naar de internationale markten en vergelijk die met wat periodes waarin Hezbollah zich roerde.quote:
Misschien krijgen ze wel zoveel wapens van de VS dat ze zich tegen Erdogan kunnen keren daarna.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:51 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als ik de Koerden was dan zou ik bedanken voor de eer. Je hebt aan de VS geen betrouwbare partner, en als het mislukt dan heb je de kans dat het als een boemerang tegen je keert.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 4 maart 2026 09:23 schreef TweedeKlum het volgende:
To B-52 or not to B-52, that's the question.
Een langdurige burgeroorlog zoals in Syrie zou wel ideaal zijn voor Israel. Zolang verschillende Iraanse facties elkaar bevechten is het land geen bedreiging voor de joodse staat.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Die trappen daar steeds in. Buiten de Koerden zullen er nog wel andere milities bewapend worden. Die willen natuurlijk allemaal een stuk macht.
Als je het mij vraagt is het een herhaling van zetten en zal er wel een burgeroorlog ontstaan zoals we zo vaak gezien hebben. Maw een Iran in chaos.
Turkije is NAVO lid, dus dat wordt ingewikkeld.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:55 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Misschien krijgen ze wel zoveel wapens van de VS dat ze zich tegen Erdogan kunnen keren daarna.
Al lang niet van harte meer, (zie de F-35 impasse, de kwestie Fethullah Gülen en het akkefietje met de kernwapens op Incirlik)quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Turkije is NAVO lid, dus dat wordt ingewikkeld.
Het eerste deel van de post werpt niet bepaald licht op jouw uitspraak:quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wederom, lees het eerste deel van de post. Of kijk voor de gein eens naar de internationale markten en vergelijk die met wat periodes waarin Hezbollah zich roerde.
quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
De mate waarin Iran de boel nu probeert te destabiliseren is niet te vergelijken met wat de milities doen en deden.
Dit zegt niks over de relatieve mate van destabiliseren.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een goed uitgedachte operatie om het regime in Iran te neutraliseren en te vervangen door iets wat de rest van het Midden-Oosten inclusief Israël gunstiger gezind was had juist veel stabiliteit kunnen brengen. Iran was met steun aan allerhande milities natuurlijk ook overal onrust aan het stoken en leefde op gespannen voet met veel buurlanden. Maar in tegenstelling tot voor deze aanval waren ze niet in het wilde weg raketten en drones op buurlanden aan het afvuren. Dat is wel een verschil.
Welnee, juist daarom laat de VS ze telkens in de steek. Dat zie je in Irak en Syrie. Turkije is een NAVO lid en de VS zal Turkije echt niet gaan dwars zitten. Bovendien word de PKK in het westen gezien als een terror organisatie. En in Iran de PJAK weet ik niet. Maar ze mogen wel offers brengen om chaos te brengen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:55 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Misschien krijgen ze wel zoveel wapens van de VS dat ze zich tegen Erdogan kunnen keren daarna.
Laten we één van de weinige landen in het Midden-Oosten die nog wel enigzins stabiel is ook in een burgeroorlog storten. Fantastisch idee.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:03 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Al lang niet van harte meer, (zie de F-35 impasse, de kwestie Fethullah Gülen en het akkefietje met de kernwapens op Incirlik)
Oh en nee, dat ga ik niet doen voor de gein. Jij beweert hier iets over vanuit een kennelijk veruit superieure positie qua inzicht, dan kun je dat vast ook wel wat helderder uiteen zetten dan een beetje huiswerk op proberen te geven.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wederom, lees het eerste deel van de post. Of kijk voor de gein eens naar de internationale markten en vergelijk die met wat periodes waarin Hezbollah zich roerde.
Wat zou wijsheid zijn dan? het weigeren heeft immers misschien ook allerlei gevolgen. Koerden zitten nu eenmaal niet in een machtspositie.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje herhaling van zetten. Ik hoop dat de Koerden wijzer zijn geworden na de afgelopen jaren.
Dat scheelt weer 72 maagden regelenquote:
Dapper maar dom.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:57 schreef TweedeKlum het volgende:
Israël heeft zijn F-35's volgestopt met Israëlische technologie.![]()
[ x ]
Dat ze iig heel terughoudend zijn in 'boots on the ground' spelen voor de VS.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat zou wijsheid zijn dan? het weigeren heeft immers misschien ook allerlei gevolgen. Koerden zitten nu eenmaal niet in een machtspositie.
quote:Amerikaanse militairen klagen over Christelijke retoriek van leidinggevenden
Amerikaanse commandanten zouden extremistische christelijke retoriek hanteren rond de oorlog in Iran. Daarover hebben ruim 200 militairen geklaagd bij een militaire belangenvereniging, meldt The Guardian.
De militaire operatie tegen Iran zou worden omschreven als "onderdeel van God's plan". En president Trump zou "door Jezus uitverkoren zijn om de eindtijd in gang te zetten en zo de wederkomst van de Messias mogelijk te maken". De belangenvereniging heeft een klacht ingediend.
Wijsheid zou zijn als het volk in Iran zich massaal verzet tegen dat regime zonder onze inbreng. Uiteraard een utopie omdat het land verdeeld is zoals dat in die hele regio wel het geval is. We weten niet eens hoeveel aanhang dat huidige regime heeft. Je kunt je voorstellen dat bij een machtvacuum diverse milities ontstaan die allemaal de macht willen hebben. Dus een burgeroorlog zoals we dat al hebben gezien in Irak, Syrie, Libie, Afghanistan is wat mij betreft de grootste mogelijkheid. Ik hoop dat ik het mis heb. Want als mens wens je iedereen zijn vrijheid en gezond leven.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat zou wijsheid zijn dan? het weigeren heeft immers misschien ook allerlei gevolgen. Koerden zitten nu eenmaal niet in een machtspositie.
Waarom? Wij bepalen niet wat het volk wil en wat het beste voor het volk is.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wijsheid zou zijn als het volk in Iran zich massaal verzet tegen dat regime zonder onze inbreng.
Bron?quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:27 schreef Breekfast het volgende:
Amerikaanse militairen klagen over Christelijke retoriek van leidinggevenden
https://www.theguardian.com/world/2026/mar/03/us-israel-iran-war-christian-rhetoricquote:Op woensdag 4 maart 2026 11:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Bron?
Je zou denken dat het dan uit kamp Vance komt
Turkije zal net als in Syrie een sleutelrol spelen. Het raakt direct hun nationale veiligheid. En zij prefereren het aanblijven van het Iraanse regime, maar als dat niet lukt en dit toch ernstig wordt verzwakt en de controle verliest over de periferie zoals in het Noorden mbt de Koerdische gebieden dan zal Turkije zelf daar orde op zaken stellen om te verzekeren dat net als in Syrie hun belangen niet op het spel staan. En Koerdische rebellen met een stroom aan goede wapenleveringen aan hun grens met Iran is voor de Turken iets dat koste wat kost moet worden voorkomen of zoveel mogelijk beperkt. Exact het Syrie scenario. En daarin speler de Azeri´s die ook in het Noorden wonen aangrenzend aan Koerdische gebieden en soms zelfs in dezelfde dorpen snel dan een sleutelrol, als medeturkstaligen. En Turkije zal snel het hef in handen nemen op de grond om te zorgen dat zij daar bepalen wat er gebeurd en hoe en geen andere mogendheid, en niet achteraf "achter de feiten aanlopen". Oftewel; free zones overwegen, strikes overwegen, operaties overwegen in samenwerking met lokale (Azeri) milities als het moet, inzetten van drones etc. Dan heb je dus wel deels de balkanisering van in ieder geval Noord-Iran aan de Turkse en deels Noord-Iraakse grens. Overigens zijn 30% van de Iraanse Koerden sjitisch.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Die trappen daar steeds in. Buiten de Koerden zullen er nog wel andere milities bewapend worden. Die willen natuurlijk allemaal een stuk macht.
Als je het mij vraagt is het een herhaling van zetten en zal er wel een burgeroorlog ontstaan zoals we zo vaak gezien hebben. Maw een Iran in chaos.
Rechtstreeks van het Mossad Press Agency.quote:
Het betrekken van de Koerden is vooral een plan voor gemakkelijk kanonnenvoer. Koerden zijn echt de losers van de 20ste eeuw. Die zijn zo vaak genaaid...quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:30 schreef Hexagon het volgende:
Het betrekken van de Koerden is op zich een begin van een plan om daar het regime weg te krijgen.
Maar dat lijkt me verre van genoeg. Iran is nou eenmaal geen Koerdisch land. Dus met hen alleen ga je het niet redden.
Ik spreek toch geen Spaans of wel?quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:05 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het eerste deel van de post werpt niet bepaald licht op jouw uitspraak:
[..]
[..]
Dit zegt niks over de relatieve mate van destabiliseren.
Dus opnieuw: wat bedoel je.
Die Chinese sionageballon.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dapper maar dom.
Hoezo ga je met een jettrainer ontwikkeld begin jaren 90 een 5de generatie gevechtsvliegtuig aanvallen.
Ze hebben hem waarschijnlijk nooit eens gezien of gedetecteerd.
Heeft de f22 trouwens eindelijk een kill?
Die zijn niet wijs als ze de VS willen helpen. Maar hoeveel keuzes hebben ze?quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het betrekken van de Koerden is vooral een plan voor gemakkelijk kanonnenvoer. Koerden zijn echt de losers van de 20ste eeuw. Die zijn zo vaak genaaid...
Ja niet. Dat is mijn punt.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:37 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Die zijn niet wijs als ze de VS willen helpen. Maar hoeveel keuzes hebben ze?
Lang. Makkelijk maanden. Want ze liggen zo dichtbij de Golfstaten dat met een minimaal shahed dronetje je al gevaar sticht waardoor productie gewoon niet kan doorgaan. Je hoeft niet elke dag 100 hits te hebben vier maanden lang. Daarnaast hebben de Amerikanen zich niet goed voorbereid want hun basissen en afweersystemen in zowel de Golf als ook Israel hebben voorraad tekorten. En Amerika heeft sowieso geen productiecapaciteiten dat versneld in periode van drie maanden alsnog in te halen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:34 schreef Monolith het volgende:
Ik spreek toch geen Spaans of wel?
Ik zal het nog 1 keer in in Jip & Janneke taal uitleggen.
De situatie tot niet al te lang geleden was dat door Iran gesteunde milities wat onrust stookten in o.a. Libanon en Jemen. Vervelend voor de regio, maar niet zwaar destabiliserend voor o.a. de wereldeconomie.
Die capaciteiten waren bovendien ook nog wel weer aardig ingedamd door acties van Israël.
Wat je nu ziet na de aanval op Iran zit dat de golfstaten en Saudi-Arabië flink worden aangevallen en ook de straat van Hormuz voor vrachtverkeer wordt afgesloten. Dat soort dingen zijn veel verstorender. [b]De vraag daarbij is hoe lang Iran dat vol kan houden als ze door hun arsenaal heen raken en hun productie wordt lamgelegd.[/b]
Dat onderscheid is toch niet zo moeilijk te zien?
Er zaten 250 passagiers in het toestel, voor de headline (want smakelijker en genereert meer ophef) richt de NOS zich enkel op Nederlandse toeristen of expats. 160 KLM medewerkers tellen schijnbaar al niet eens meer mee als "Nederlands" of "expat" als dat uitkomt voor de headline.quote:Op woensdag 4 maart 2026 09:57 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]
KLM toestel met Nederlanders geland op SchipholDat zie je bijna nooit.
Overigens wel apart dat er kennelijk maar een man of 80 inzaten... Je zou toch zeggen dat het dringen is voor sommigen om naar huis te gaan
Dat besluit is al lang genomen. Zes dagen voor de Amerikaanse aanval hebben verschillende Iraans-Kooerdische rebellengroepen in Irak een onderling akkoord ondertekend (zoek het maar op). Omdat ze tot toen ook elkaar naar het leven stonden. Als je logisch nadenkt was dat geen toeval. Dat was het laatste zetje in eerder opgezette diplomatie om de klus te klaren in Iran.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:37 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Die zijn niet wijs als ze de VS willen helpen. Maar hoeveel keuzes hebben ze?
Wijsheid zou zijn als het volk in Iran zich massaal verzet tegen dat regime zonder onze inbreng. Uiteraard een utopie omdat het land verdeeld is zoals dat in die hele regio wel het geval is. We weten niet eens hoeveel aanhang dat huidige regime heeft. Je kunt je voorstellen dat bij een machtvacuum diverse milities ontstaan die allemaal de macht willen hebben. Dus een burgeroorlog zoals we dat al hebben gezien in Irak, Syrie, Libie, Afghanistan is wat mij betreft de grootste mogelijkheid. Ik hoop dat ik het mis heb. Want als mens wens je iedeteen zijn vrijheid en gezond leven.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
In Januari was die opstand er. Maar die religieuze mafklappers hebben dat met zeer grof geweld afgewend. Buiten het feit dat Iran meermaals heeft aangeven om Israel van de kaart te vegen en diverse milities zoals Hamas etc steunt laat ik geen traan als dat verdwijnt en is mijn hoop gebaseerd op het volk van Iranquote:Op woensdag 4 maart 2026 11:31 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waarom? Wij bepalen niet wat het volk wil en wat het beste voor het volk is.
R.I.P. Mojtaba maar alvast dan?quote:Iran is 'dichtbij' kiezen opvolger Khamenei
Iran zou op het punt staan om een nieuwe opperste leider te kiezen, die de gedode ayatollah Ali Khamenei zal opvolgen. Dat zegt een lid van de Iraanse Raad van Experts, die de taak heeft een nieuwe leider te kiezen. "De opperste leider zal zo snel mogelijk worden aangewezen. We zijn dicht bij een conclusie, maar de situatie in het land is een oorlogssituatie", zegt ayatollah Ahmad Khatami tegen de staatstelevisie.
Mojtaba Khamenei, de zoon van Ali Khamenei, zou de favoriet zijn om de nieuwe hoogste leider van Iran te worden. De Raad van Experts zou onder druk zijn gezet door de Revolutionaire Garde (IRG) om Mojtaba Khamenei te kiezen. Met de zoon van Khamenei als opperste leider is er continuïteit, schrijft Iran International.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |