Het zou geen kwaad kunnen als je basisschool kinderen een paar uurtjes laat kennismaken met de Friese taal en cultuur. Al is het alleen maar om te laten zien dat het niet alleen maar onverstaanbare boeren zijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 10:31 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Zo raar is dat toch niet? Je hebt weinig tot niks aan de Friese taal buiten Friesland.
Als je het wil leren omdat je het een mooie taal vindt, zijn die mogelijkheden er.
Gezien de dramatische staat van het lezen, schrijven en rekenen in Nederland vind ik het belangrijker dat de tijd daar meer aan besteed wordt.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 11:47 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Het zou geen kwaad kunnen als je basisschool kinderen een paar uurtjes laat kennismaken met de Friese taal en cultuur. Al is het alleen maar om te laten zien dat het niet alleen maar onverstaanbare boeren zijn.
Ik denk dat leerlingen alleen maar beter gaan lezen en schrijven als ze een paar uurtjes besteden aan het Fries. Het een gaat niet ten koste van het ander.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 11:55 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Gezien de dramatische staat van het lezen, schrijven en rekenen in Nederland vind ik het belangrijker dat de tijd daar meer aan besteed wordt.
Vooral in de grote steden denk ik.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 11:55 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Gezien de dramatische staat van het lezen, schrijven en rekenen in Nederland vind ik het belangrijker dat de tijd daar meer aan besteed wordt.
quote:Op dinsdag 3 maart 2026 12:45 schreef zorro28 het volgende:
Volgens een artikel op de NOS moet ik een vriend vinden om een huis te kunnen kopen, bij voorkeur iemand met rijke ouders.
Die moet ik ook vinden.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 12:45 schreef zorro28 het volgende:
Volgens een artikel op de NOS moet ik een vriend vinden om een huis te kunnen kopen, bij voorkeur iemand met rijke ouders.
Niet helemaal waar. In bv. Zeeuws-Vlaanderen heb je verhoudingsgewijs ook veel laaggeletterden.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 12:27 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Vooral in de grote steden denk ik.
Jep, pasgeleden in mn eentje voor het eerst op een huis geboden, bleek deze een halve ton (!) overboden te zijn. Vond ik nogal wat voor een appartement die voor 290.000 te koop stondquote:Op dinsdag 3 maart 2026 12:45 schreef zorro28 het volgende:
Dat is zeker belangrijk, maar ik denk dat als je een beetje de basics van het Fries leert, je daarmee ook van alles over de Nederlandse taal leertquote:Op dinsdag 3 maart 2026 11:55 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Geschreven door Dhr. H. De Jonge?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 12:45 schreef zorro28 het volgende:
Vriendin met rijke ouders. Maar ja.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 13:41 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Moet jij ook een vriend vinden?
Misschien heeft hij nog kinders in de aanbieding.quote:
Ach nee, beterschap. Ga je luisteren wat betreft het advies over motorrijden?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 09:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Terug van de fysio. Beknelde zenuw in de nek. Eerstvolgende 2 weken nog 3 behandelingen om het los te maken en zien of het aanslaat. Nu rechtop zitten en oefeningen met de nek doen. Herstel kan wel 6 weken of langer duren.
En het advies is niet motor rijden
Ja, dat wel. Hij zij wel dat hij het zou snappen als ik ging rijden. Maar om het herstel te bespoedigen ga ik het voorlopig niet doen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 14:00 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ach nee, beterschap. Ga je luisteren wat betreft het advies over motorrijden?
Kantoor is ook helemaal niet gemaakt om productief te zijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 14:00 schreef Arizona het volgende:
Ik ben op kantoor maar totaal niet productief![]()
Kan beter thuis werken wat dat betreft.
Was zeker ook 50m2 groot?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 13:24 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Jep, pasgeleden in mn eentje voor het eerst op een huis geboden, bleek deze een halve ton (!) overboden te zijn. Vond ik nogal wat voor een appartement die voor 290.000 te koop stond
Ik dacht eerder rijke mannen of vrouwen. Hoe moeten we anders aan een huis komen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 13:43 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Misschien heeft hij nog kinders in de aanbieding.
Dan kan je meer tijd besteden aan het modderen van het F1 subforumquote:Op dinsdag 3 maart 2026 14:46 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Ja, dat wel. Hij zij wel dat hij het zou snappen als ik ging rijden. Maar om het herstel te bespoedigen ga ik het voorlopig niet doen.
Heb ik 1 vinger voor nodigquote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:47 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dan kan je meer tijd besteden aan het modderen van het F1 subforum
Je bent laatst vergeten een TR af te vinken @Nattekat.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:03 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Heb ik 1 vinger voor nodig
Het is hier niet Fok.twquote:Op dinsdag 3 maart 2026 13:59 schreef Arizona het volgende:
[..]
Kunnen jullie mooi allemaal plat proat’n met mij
Heeft Twente geen eigen afkorting dan?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:13 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Wat heeft @:Arizona met Taiwan te maken?
DM gestuurd. Niet echt rijke ouders maar wel meestal goed weer.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 12:45 schreef zorro28 het volgende:
Ik begrijp hier echt hélemaal niets vanquote:Op dinsdag 3 maart 2026 13:59 schreef Arizona het volgende:
[..]
Kunnen jullie mooi allemaal plat proat’n met mij
Fijn!quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:47 schreef ESF1Gamer het volgende:
Een prima pakket met lekkers op gehaald bij de bakker met Too good to go app.![]()
2 vruchtenvlechtquote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:48 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Fijn!Ik durf dat niet meer zo snel aan, nadat ik te vaak alleen maar taart of vooral taart en een half brood krijg
Twee broden, stokbrood (wel gesneden, maar kan vast wel in de vriezer?). Croissants. top! Vluchtenvrecht ken ik niet. Dat is een soort zoet brood? Klinkt ook lekker. Ik begrijp wel dat je er blij mee bentquote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:52 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
2 vruchtenvlecht
1 heel brood
2 half brood
stokbrood gesneden
verschillende soort croissants 4/5 stuks
paar frikandel soortig broodjes.
De vorige keer was ergens oktober toen had ik heel veel brood.
Daarom zou het goed zijn dat ze ook in Spanje Twents gaan leren op school!quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:37 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik begrijp hier echt hélemaal niets van
Heel goed pakket!quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:52 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
2 vruchtenvlecht
1 heel brood
2 half brood
stokbrood gesneden
zou ik ook niet erg vindenquote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:48 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Fijn!Ik durf dat niet meer zo snel aan, nadat ik te vaak alleen maar taart of vooral taart en een half brood krijg
Ah maar dat gebeurt hier al jaren hè. Onder Franco was Twents de enige regiotaal die werd toegestaanquote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:24 schreef Arizona het volgende:
[..]
Daarom zou het goed zijn dat ze ook in Spanje Twents gaan leren op school!
Dat is een mooie buit!quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:52 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
2 vruchtenvlecht
1 heel brood
2 half brood
stokbrood gesneden
Ik was drukquote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:04 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Je bent laatst vergeten een TR af te vinken @:Nattekat.
Wel een groenteboer in de buurt, maar die doet hier niet aan mee.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:49 schreef Meridiaan het volgende:
[..]
Dat is een mooie buit!
Heb je ook een groenteboer met een goede tas in de buurt?
Taart kan je makkelijk goedkoop krijgen ja, behalve wanneer je het daadwerkelijk nodig bentquote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:48 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Moej 'n lik an de bek hebb'n?quote:
Mooi kloot'n.quote:
Joah. Knuppel laat'n vall'n, kats kapot, nu met de huulbezzem oan de gangquote:
Ik vind de situatie in Iran toch wel anders dan in Israël hoor. Natuurlijk kan je heel principieel stellen dat de problemen in Iran een interne aangelegenheid zijn, maar de decennia lange onderdrukking (en doding) van vrouwen, homo’s, andersdenkenden, enz. kunnen we als rest van de wereld toch niet eeuwig laten doorgaan.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 18:49 schreef Strani het volgende:
Nou, Trump is boos op Spanje omdat Spanje niet oké is met het gebruiken van de Amerikaans-Spaanse installaties hier om aanvallen op Iran uit te voeren.
Spanje gaat lekker all-in tegen VS en Israël
Luctor hef 't mooi verdrett’n!quote:Op dinsdag 3 maart 2026 18:47 schreef H_T het volgende:
[..]
Joah. Knuppel laat'n vall'n, kats kapot, nu met de huulbezzem oan de gang
Ik vind de situatie ook anders. In het geval van Israël is het voor mij heel duidelijk aan welke kant we zouden moeten staan. In deze huidige situatie ben ik meer een voorstander van neutraliteit.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 19:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik vind de situatie in Iran toch wel anders dan in Israël hoor. Natuurlijk kan je heel principieel stellen dat de problemen in Iran een interne aangelegenheid zijn, maar de decennia lange onderdrukking (en doding) van vrouwen, homo’s, andersdenkenden, enz. kunnen we als rest van de wereld toch niet eeuwig laten doorgaan.
Gewoon jaloezie dat Zeeuws geen eindexamenvak is.quote:
Wowquote:Op dinsdag 3 maart 2026 13:24 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Jep, pasgeleden in mn eentje voor het eerst op een huis geboden, bleek deze een halve ton (!) overboden te zijn. Vond ik nogal wat voor een appartement die voor 290.000 te koop stond
Dat het elders ook niet goed gaat, is op zich geen reden natuurlijk. Hooguit om het hypocriet te vinden. Maar als je op de VN-Veiligheidsraad wacht, dan zal er in principe nooit iets gebeuren, omdat er altijd wel iemand een veto uitspreekt. En de situatie voor gewone mensen is toch wel dusdanig dat iets proberen te doen wat mij betreft gerechtvaardigd is.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 19:37 schreef Strani het volgende:
Ook los daarvan, ik denk dat de kans erg klein is dat de VS bijvoorbeeld ook Saoedi Arabië aanvalt terwijl het daar met de mensenrechten ook behoorlijk ernstig gesteld is. Deze oorlog heeft (net als de vorige van de VS in het MO) weinig te maken met mensenrechten en alles te maken met meer macht in de regio en controle over de olie.
Je kunt jezelf de vraag stellen dat het gerechtvaardigd is dat het gedaan wordt door een land dat zélf de mensenrechten enorm aan de laars lapt. Dan bedoel ik specifiek Israël, hoewel de VS ook niet echt uitblinkt momenteel.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 20:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat het elders ook niet goed gaat, is op zich geen reden natuurlijk. Hooguit om het hypocriet te vinden. Maar als je op de VN-Veiligheidsraad wacht, dan zal er in principe nooit iets gebeuren, omdat er altijd wel iemand een veto uitspreekt. En de situatie voor gewone mensen is toch wel dusdanig dat iets proberen te doen wat mij betreft gerechtvaardigd is.
Dat Israël en de VS en hun leiders niet opeens aan de goede kant van de geschiedenis staan, is duidelijk. En ook dat er nooit iemand zal ingrijpen in Amerika zelf. Maar de vraag is wat mij betreft wel wanneer ingrijpen in een land als Iran dan wel geoorloofd zou zijn. Met praten ga je sowieso nooit iets veranderen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 20:23 schreef Strani het volgende:
[..]
Je kunt jezelf de vraag stellen dat het gerechtvaardigd is dat het gedaan wordt door een land dat zélf de mensenrechten enorm aan de laars lapt. Dan bedoel ik specifiek Israël, hoewel de VS ook niet echt uitblinkt momenteel.
Ondertussen heeft Macron zojuist de aanval van de VS en Israël zelfs duidelijk veroordeeld.
Het is geoorloofd als je weet wat je doet. Als je een duidelijk doel hebt, en dat ook kunt verwezenlijken. Als je de risico's duidelijk in het oog houdt.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 20:37 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat Israël en de VS en hun leiders niet opeens aan de goede kant van de geschiedenis staan, is duidelijk. En ook dat er nooit iemand zal ingrijpen in Amerika zelf. Maar de vraag is wat mij betreft wel wanneer ingrijpen in een land als Iran dan wel geoorloofd zou zijn. Met praten ga je sowieso nooit iets veranderen.
Maar om geen van die redenen heeft de VS de aanvallen ingezet. Dat is puur vanwege het ego van Trump, financiële belangen en omdat Israël het wil. Heeft geen moer met mensenrechten te maken. Zolang de VS niet ervoor zorgt dat er eerlijke verkiezingen komen en dat de boel daarna ook nog stabiel blijft, is Iran straks nog veel verder van hus. Het positieve is dat Khameini gedood is, maar er zijn helaas nog teveel die direct zijn rol kunnen vervangen. Je ziet het ook in de bombardementen die Iran daarna is gestart.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 19:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik vind de situatie in Iran toch wel anders dan in Israël hoor. Natuurlijk kan je heel principieel stellen dat de problemen in Iran een interne aangelegenheid zijn, maar de decennia lange onderdrukking (en doding) van vrouwen, homo’s, andersdenkenden, enz. kunnen we als rest van de wereld toch niet eeuwig laten doorgaan.
Op zich is het niet eens zo extreem verschillend van Israël en Palestina. Ook hier lijden de burgers onder regimes die zich misdragen. Wel is er verschil tussen de regimes. Helaas zijn er teveel mensen die macht maar graag in handen willen houdenquote:Op dinsdag 3 maart 2026 19:26 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik vind de situatie ook anders. In het geval van Israël is het voor mij heel duidelijk aan welke kant we zouden moeten staan. In deze huidige situatie ben ik meer een voorstander van neutraliteit.
Ja, Iran moet inderdaad gestopt worden maar dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met deze manier, zonder dat daar de legale paden bij de VN voor zijn doorlopen. Om maar te zwijgen over de redenen waarom juist nú de VS in deze oorlog is terechtgekomen.
Daarbij moeten ook Israël en de VS hebben kunnen voorspellen dat deze aanval de hele regio in oorlog zou storten.
Dus dat Spanje er voor kiest om niet actief deel te nemen aan deze aanpak van de VS en Israël, daar sta ik achter.
Ja precies. Nou is hem al talloze malen uitgelegd hoe handel met de EU werkt maar dat wil er nog niet zo in bij 'm geloof ik.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:27 schreef AgnesGru het volgende:
@:Strani
Krijg net een pushbericht binnen:
Trump dreigt alle handel met Spanje te stoppen
https://www.ad.nl/buitenl(...)te-stoppen~ae67dd9c/
Dat gaan ze inderdaad nooit doen. Dat was destijds al niet als reactie op de aanslagen van 9/11. Daar zat Saudi Arabië deels ook achter. Daarnaast was het vrij lachwekkend dat er allerlei landen op de axis of evil stonden maar Saudi-Arabië en Pakistan, de grootste opleiders van terroristen, dan weer niet.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 19:37 schreef Strani het volgende:
Ook los daarvan, ik denk dat de kans erg klein is dat de VS bijvoorbeeld ook Saoedi Arabië aanvalt terwijl het daar met de mensenrechten ook behoorlijk ernstig gesteld is. Deze oorlog heeft (net als de vorige van de VS in het MO) weinig te maken met mensenrechten en alles te maken met meer macht in de regio en controle over de olie.
Dat ingrijpen heeft Irak en Afghanistan ook heel veel gebracht jaquote:Op dinsdag 3 maart 2026 20:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat het elders ook niet goed gaat, is op zich geen reden natuurlijk. Hooguit om het hypocriet te vinden. Maar als je op de VN-Veiligheidsraad wacht, dan zal er in principe nooit iets gebeuren, omdat er altijd wel iemand een veto uitspreekt. En de situatie voor gewone mensen is toch wel dusdanig dat iets proberen te doen wat mij betreft gerechtvaardigd is.
The country of Europequote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:42 schreef Strani het volgende:
[..]
Ja precies. Nou is hem al talloze malen uitgelegd hoe handel met de EU werkt maar dat wil er nog niet zo in bij 'm geloof ik.
Precies. Er zijn nog wel diverse landen waar ingrijpen noodzakelijk zou zijn. Sowieso onbegrijpelijk dat men Noord-Korea eigenlijk nooit echt heeft aangepakt.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 20:49 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het is geoorloofd als je weet wat je doet. Als je een duidelijk doel hebt, en dat ook kunt verwezenlijken. Als je de risico's duidelijk in het oog houdt.
Maar zelfs dan moet je ook nog een duidelijke reden hebben, er moet direct gevaar zijn volgens internationaal recht. Uit alles blijkt dat deze dreiging er helemaal niet was, tenminste niet méér dan vorige week of vorig jaar. Anders kun je overal wel de leiders wegbombarderen die je niet ziet zitten. In Congo en Noord-Korea zitten er ook nog een paar. Of wat dacht je van Rusland.
En misschien nog wel belangrijker: wat dacht je van Israël? Netanyahu is zelf een oorlogsmisdadiger. Niemand is pro-ayatollah, mooi dat hij dood is, maar de motieven van Netanyahu zijn natuurlijk totaal niet zuiver. Hij roept al 30 jaar dat Iran op het punt staat een kernwapen te ontwikkelen. Met Trump heeft hij eindelijk iemand die erin trapt.
Dat ja. En nog even los van dat hij dat ook helemaal niet mag bepalen. Al lapt hij uiteraard wel weer de regels van het congres wel aan zijn laars. De tarriffs zijn ook al afgeschoten, maar gaat die ook vrolijk mee door.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:42 schreef Strani het volgende:
[..]
Ja precies. Nou is hem al talloze malen uitgelegd hoe handel met de EU werkt maar dat wil er nog niet zo in bij 'm geloof ik.
Hij snapt niet eens hoe de door hem zo geliefde tariffs werken.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:42 schreef Strani het volgende:
[..]
Welke grondstoffen heeft Noord-Korea dan?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:48 schreef Redefine het volgende:
[..]
Precies. Er zijn nog wel diverse landen waar ingrijpen noodzakelijk zou zijn. Sowieso onbegrijpelijk dat men Noord-Korea eigenlijk nooit echt heeft aangepakt.
Die hebben juist heel veel kostbare grondstoffen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:41 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Welke grondstoffen heeft Noord-Korea dan?
Grunnings is veel mooier dan het twents!quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:38 schreef Strani het volgende:
[..]
Ja meng jij je ook eens in de discussie!
Oké ik had de andere discussie in gedachte maar dit is ook best explosief.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:46 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Grunnings is veel mooier dan het twents!
Calimerocomplex, zou ik ook hebben als ik niet uit het superieure Twente kwamquote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:47 schreef Strani het volgende:
[..]
Oké ik had de andere discussie in gedachte maar dit is ook best explosief.
@:arizona @:meke hoe reageren jullier hier op?
Lood om oud ijzer, want beiden niet om aan te horenquote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:46 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Grunnings is veel mooier dan het twents!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |