https://www.telegraaf.nl/(...)ndoen/124829808.htmlquote:Tweede Kamer morrend akkoord met nieuw box 3-stelsel per 2028: ’Gaan we dit ons land echt aandoen?’
DEN HAAG - Het nieuwe box 3-stelsel krijgt bakken met kritiek, maar lijkt er in 2028 toch te komen. De meeste partijen in de Tweede Kamer gaan namelijk morrend akkoord met het achterliggende wetsvoorstel, vooral omdat verder uitstel de Staat miljarden gaat kosten. „Het is tekenen bij het kruisje.”
Vooral voor beleggers in aandelen, obligaties of cryptovaluta pakt dat nieuwe stelsel niet bijster gunstig uit: zij krijgen straks te maken met een zogeheten ’vermogensaanwasbelasting’. Daardoor moeten ze ieder jaar belasting betalen over het behaalde rendement, óók wanneer ze hun beleggingen nog niet hebben laten uitbetalen.
er is toch al 1000 keer gezegd dat dit een stukje "paniekvoetbal" is van de NL overheid.quote:Op woensdag 18 februari 2026 12:59 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Juist wel. Die gaat er fors op achteruit:
[ afbeelding ]
Wie dan? Volgens mij heeft echt helemaal niemand ooit gezegd dat 1.2% VRH onredelijk is. Behalve spaarders misschien die destijds 0% rente ontvingen.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 17:24 schreef freak1 het volgende:
[..]
verder fantastisch dat die investeerders die voorheen de overheid aanklaagden omdat dat fictieve rendement zogenaamd zo slecht was, nu weer vooraan staan om te klagen dat de noodmaatregel slecht is. die hebben ze zelf veroorzaakt.
https://www.meijburg.nl/n(...)-tweede-woning-box-3quote:Op dinsdag 24 februari 2026 18:00 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wie dan? Volgens mij heeft echt helemaal niemand ooit gezegd dat 1.2% VRH onredelijk is. Behalve spaarders misschien die destijds 0% rente ontvingen.
Nee, je haalt allerlei zaken door elkaar. Het waren de spaarders die terecht klaagden omdat het forfaitair rendement veel hoger was dan de spaarrente. Dat de overheid vervolgens een voor beleggers nog slechter systeem introduceert is niet de schuld van de spaarders. En het is vrij stompzinnig om iets slechters te introduceren vanwege een klein budgettair probleem.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 17:24 schreef freak1 het volgende:
[..]
verder fantastisch dat die investeerders die voorheen de overheid aanklaagden omdat dat fictieve rendement zogenaamd zo slecht was, nu weer vooraan staan om te klagen dat de noodmaatregel slecht is. die hebben ze zelf veroorzaakt.
Oh ja, boomers met een vakantiehuisje. Daar had ik niet bij stilgestaan.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 18:33 schreef freak1 het volgende:
[..]
https://www.meijburg.nl/n(...)-tweede-woning-box-3
nee, dit was zeker een van de aanjagers. maar ja, ook de spaarders. en ook de tweede woning. het was een opeenstapeling waardoor de huidige regeling veranderde in drijfzand. die huidige regeling was dan ook, net als het hele belastingstelsel, een beetje aan elkaar geplakt en met lapmiddelen gebouwd. het resultaat van jarenlang polderpolitiek. maargoed daar kunnen we een miljoen bomen over opzetten.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 20:21 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Nee, je haalt allerlei zaken door elkaar. Het waren de spaarders die terecht klaagden omdat het forfaitair rendement veel hoger was dan de spaarrente. Dat de overheid vervolgens een voor beleggers nog slechter systeem introduceert is niet de schuld van de spaarders. En het is vrij stompzinnig om iets slechters te introduceren vanwege een klein budgettair probleem.
Doe niet zo verschrikkelijk naïef. Net zoals het kwartje van Kok gaan we dit geld nooit meer terug krijgen.quote:Op woensdag 25 februari 2026 07:57 schreef freak1 het volgende:
[..] en verder heeft zo ongeveer elke partij al gezegd dat deze regeling op de lange termijn niet houdbaar is en dat men echt gaat heffen op de werkelijke winst na uitkering bij o.a. beleggen... dus voor nu even kut maar ik zie het ook als iets wat even moet.
Dat lukte alleen met de verhoging van de salarissen voor kabinets- en kamerleden, en natuurlijk het wachtgeld.quote:Op woensdag 25 februari 2026 07:59 schreef nostra het volgende:
Een overheid die te "zullen gaan kijken" en dan "binnen drie jaar" een nieuw systeem, uh-huh.
mwah. ik schat de kansen hier beter van in.quote:Op woensdag 25 februari 2026 08:57 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Doe niet zo verschrikkelijk naïef. Net zoals het kwartje van Kok gaan we dit geld nooit meer terug krijgen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)anpassen-ik-denk-datquote:Minister van Financiën gaat nieuwe box 3-wetgeving aanpassen: 'Ik denk dat de wet zo niet door kan'
Minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) gaat de box 3-wetgeving, waarmee rendement op vermogen wordt belast, aanpassen. Dat heeft hij zojuist gezegd tegen RTL Nieuws. "Ik denk dat de wet zo niet door kan", zegt Heinen, die begrip heeft voor de kritiek op de nieuwe wet. "Ik denk dat hier gewoon iets niet goed is gegaan en de huidige wet moet aangepast worden."
Goed nieuwsquote:Op woensdag 25 februari 2026 11:29 schreef capricia het volgende:
En weg is het. Voorlopig.
Gefeliciteerd allemaal!
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)anpassen-ik-denk-dat
Benieuwd wat ze nu gaan doen.quote:
quote:Op woensdag 25 februari 2026 07:59 schreef nostra het volgende:
Een overheid die te "zullen gaan kijken" en dan "binnen drie jaar" een nieuw systeem, uh-huh.
https://www.nu.nl/politie(...)a-forse-kritiek.htmlquote:Op woensdag 25 februari 2026 08:57 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Doe niet zo verschrikkelijk naïef. Net zoals het kwartje van Kok gaan we dit geld nooit meer terug krijgen.
in een notendop was het planquote:Op woensdag 25 februari 2026 11:55 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik heb het nooit begrepen hoe die wet in elkaar stak. Het is me al drie keer uitgelegd. In ieder geval ben ik blij want ik begrijp dat het 1, 2, 3 niet doorgaat.
Goh wie had dat nu verwacht.quote:Op woensdag 25 februari 2026 11:29 schreef capricia het volgende:
Gefeliciteerd allemaal!
[..]
Erg lief dat je een uitleg geeft. Ik blijf maar bij je ‘onder aan de streep voelt het oneerlijk’. Dat is dus duidelijk. Het was oneerlijk.quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
in een notendop was het plan
jij hebt 100K aan aandelen.
die worden meer of minder geld waard
meer geld waard? dan wordt er belasting geheven over hoeveel meer geld ze waard zijn geworden. ook al betekend dat dat je dan aandelen moet gaan verkopen om die belasting te betalen.
minder geld waard? beperkt aftrekbaar maar niet zover aftrekbaar als de winst belast wordt dus onder aan de streep voelt het oneerlijk.
Met Prinsjesdag een nieuw voorstel. Waarbij je je verlies ook met voorgaande jaren (dus met terugwerkende kracht) zou moeten kunnen verrekenen.quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Goh wie had dat nu verwacht.
Debiel plan was het ook.
Welnee zo moeilijk is het allemaal niet ze kunnen 1 op 1 het meerwaarde systeem van België overnemen.quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Met Prinsjesdag een nieuw voorstel. Waarbij je je verlies ook met voorgaande jaren (dus met terugwerkende kracht) zou moeten kunnen verrekenen.
Geloof jij het?![]()
Nog complexer allemaal.
Denken jullie dat de basis van belasting op vermogen aanwas wordt aangepast?quote:Op woensdag 25 februari 2026 11:29 schreef capricia het volgende:
Gefeliciteerd allemaal!
[..]
En dat je ongerealiseerd verlies met voorgaande jaren mag verrekenen.quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:36 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Denken jullie dat de basis van belasting op vermogen aanwas wordt aangepast?
Het lijkt meer op wat kleinere aanpassingen voor start-ups en scale ups
Waarom denk je dat? Start-ups en scale-ups hebben al een uitzondering in de wet zoals die er nu ligt. Als het idee van aanwasbelasting blijft dan verwacht ik dat de beperkte verliescompensatie wordt aangepast want dat is een juridische kwetsbaarheid. Met name over 2027.quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:36 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Denken jullie dat de basis van belasting op vermogen aanwas wordt aangepast?
Het lijkt meer op wat kleinere aanpassingen voor start-ups en scale ups
Ongerealiseerd verlies met voorgaande jaren verreken? Dat lijkt me behoorlijk complex. En nee dat heeft België niet. Daar gaat het enkel om gerealiseerde bedragen.quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Welnee zo moeilijk is het allemaal niet ze kunnen 1 op 1 het meerwaarde systeem van België overnemen.
https://www.tijd.be/dossi(...)asting/10639894.html
Welke opzet ze ook kiezen pas gaan heffen bij verkoop en gerealiseerde winsten.
`quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:07 schreef freak1 het volgende:
[..]
[..]
https://www.nu.nl/politie(...)a-forse-kritiek.html
tadaaaaaa
en weer een storm in een glas water.
rot he als je negatieve onderbuikgevoel toch geen gelijk krijgt
Bronquote:Verliesverrekening
De VVD-minister noemt onder meer de optie om beleggingsverliezen met terugwerkende kracht te kunnen verrekenen als een mogelijke verbetering. Dat kan nu niet, een voorstel van JA21 daarvoor werd onlangs nog verworpen door onder meer de coalitie van D66, VVD en CDA.
„Als het gaat om die verliesverrekening, daar is de nodige kritiek op en ik vind die kritiek terecht”, zegt Heinen. Op andere mogelijke aanpassingen wil hij niet ingaan. Hij overweegt in het Belastingplan op Prinsjesdag met wijzigingen te komen.
Dan verwerpen nu goedkeuren hoe kan dat dan weer?quote:
eindresultaat is hetzelfde. en hij was bang dat het er niet doorheen kwam. ik lees nergens teruggefloten ik lees eerder behoud van lijf en leden.quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:58 schreef nostra het volgende:
[..]
`
Hm? Hij wordt gewoon teruggefloten door de EK, dat is een totaal andere situatie dan "we doen het nu zo en kijken later wel hoe we het anders gaan doen". We doen het dus helemaal niet "zo".
Juist door de golf aan kritiek wordt de wet nu aangepast. Als iedereen dit maar schaapachtig had geaccepteerd onder de noemer 'tijdelijke noodmaatregel' dan was er dus niets veranderd.quote:Op woensdag 25 februari 2026 13:47 schreef freak1 het volgende:
[..]
eindresultaat is hetzelfde. en hij was bang dat het er niet doorheen kwam. ik lees nergens teruggefloten ik lees eerder behoud van lijf en leden.
maargoed, onderaan de streep is het hetzelfde. meer het altijd hetzelfde zeiken op de regering dat ze niks goed kunnen doen en er alleen op uit zijn iedereen te naaien. mijn punt was dat dit een stuk paniekvoetbal was en dit bij de eerste de beste kans teruggedraaid ging worden of in ieder geval een andere richting op ging. en dat is uitgekomen. de manier waarop boeit me niet zoveel.
dan werkt het systeem toch prachtig?quote:Op woensdag 25 februari 2026 14:20 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Juist door de golf aan kritiek wordt de wet nu aangepast. Als iedereen dit maar schaapachtig had geaccepteerd onder de noemer 'tijdelijke noodmaatregel' dan was er dus niets veranderd.
Heeft niets met geen belasting willen betalen maar met de oneerlijke verliescompensatie en het verwoesten van het compounding effect. Dat die politici hiermee ingestemd hebben zegt vooral iets over hun incompetentie. Ze hebben echt geen benul van de schade die ze aanrichten.quote:Op woensdag 25 februari 2026 14:40 schreef freak1 het volgende:
[..]
dan werkt het systeem toch prachtig?
uiteindelijk wil niemand belasting betalen. dat snap ik echt wel. mijn boekhouder gebruikt ook de nodige ontwijkingen. maar het zal toch moeten en dan zal de minst vervelende manier gekozen moeten worden. dat was deze dus overduidelijk niet.
maar laten we wel wezen, deze eerste maatregelen is wel gekozen door een meerderheid van de mensen die we zelf op die plek gekozen hebben he..
Dat kan, maar over het algemeen wordt het alleen maar duurder i.p.v. goedkoper.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 10:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, maar kan je wel uitstellen en timen, in plaats van dat de overheid één of andere arbitraire rekenregel oplegt.
Dat lijkt mij idd het meest zuivere. Dividend en dergelijke jaar van uitkering. Rest bij verkoop.quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Welnee zo moeilijk is het allemaal niet ze kunnen 1 op 1 het meerwaarde systeem van België overnemen.
https://www.tijd.be/dossi(...)asting/10639894.html
Welke opzet ze ook kiezen pas gaan heffen bij verkoop en gerealiseerde winsten.
Ben sws wel voorstander om het een beetje in lijn te brengen met onze buurlanden.quote:Op woensdag 25 februari 2026 16:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat lijkt mij idd het meest zuivere. Dividend en dergelijke jaar van uitkering. Rest bij verkoop.
Dat ja, we willen ons toch meer verenigen als EU? Duitsland belast inkomsten uit vermogen (rente, dividend) bij realisatie, niet de waarde zelf. Dus geen vermogensbelasting zoals hier. Niet je totale vermogen wordt belast, maar wel over de inkomsten via de Kapitalertragsteuer (Abgeltungsteuer). Het tarief is 25% over rente, dividend en koerswinsten, plus een solidariteitsheffing en soms kerkbelasting.quote:Op woensdag 25 februari 2026 16:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben sws wel voorstander om het een beetje in lijn te brengen met onze buurlanden.
Mijn tuinman heb ik er nog niet over gehoord maar die is Pools. Mijn schoonmaakster hoorde ik al wel klagen. De aupair heb ik er ook niet over gehoord haha maar dat gaat over het algemeen toch in gebroken engels en handgebaren. Conclusie is wel als het gepeupel zich begint te roeren dan klopt er iets nietquote:Op woensdag 25 februari 2026 19:09 schreef monkyyy het volgende:
Zelfs mijn tuinman stond zich zonet negatief uit te laten over de nieuwe box 3 wetgeving![]()
Het heeft de mainstream bereikt.
Heb je hen ook gevraagd of ze het heffingsvrij rendement van ¤1.800 per persoon per jaar hebben meegerekend?quote:Op woensdag 25 februari 2026 20:14 schreef RamboDirk het volgende:
Mijn tuinman heb ik er nog niet over gehoord maar die is Pools. Mijn schoonmaakster hoorde ik al wel klagen. De aupair heb ik er ook niet over gehoord haha maar dat gaat over het algemeen toch in gebroken engels en handgebaren. Conclusie is wel als het gepeupel zich begint te roeren dan klopt er iets niet
EVRM schijnt er niet lekker op te gaan, omdat er een relatie met rendement moet zijn.quote:Op woensdag 25 februari 2026 23:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Wat is er eigenlijk mis met een eenvoudige vermogensbelasting? Dat kan de Belastingdienst zo weer invoeren. Simpel en eerlijk.
Dat is niet eerlijk als je 10 jaar verlies draait.quote:Op woensdag 25 februari 2026 23:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Wat is er eigenlijk mis met een eenvoudige vermogensbelasting? Dat kan de Belastingdienst zo weer invoeren. Simpel en eerlijk.
Oh ik heb exact dit via via doorgegeven.quote:Op woensdag 25 februari 2026 23:56 schreef monkyyy het volgende:
Gewoon het systeem van België kopiëren.
• Belasten bij realiseren.
• ¤10.000 per jaar vermogenswinst vrijgesteld (per persoon, dus fiscaal partners hebben ¤20.000)
• 10% belasting op alles daarboven.
Er zijn wat kleine nuances hier en daar, maar dat zijn de grote lijnen.
Als de Belgen het kunnen, dan kunnen wij het ook. Kijk even over de grens Den Haag, je hoeft het niet opnieuw te verzinnen.
Heinen zei wel direct dat een nieuwe variant van vermogensbelasting de schatkist niks extra’s mag kosten. De geraamde opbrengsten van de vermogensbelasting onder de ‘oude’ nieuwe wet zullen dus minimaal gelijk moeten zijn aan die van de ‘nieuwe nieuwe wet.quote:Op woensdag 25 februari 2026 23:56 schreef monkyyy het volgende:
Gewoon het systeem van België kopiëren.
• Belasten bij realiseren.
• ¤10.000 per jaar vermogenswinst vrijgesteld (per persoon, dus fiscaal partners hebben ¤20.000)
• 10% belasting op alles daarboven.
Er zijn wat kleine nuances hier en daar, maar dat zijn de grote lijnen.
Als de Belgen het kunnen, dan kunnen wij het ook. Kijk even over de grens Den Haag, je hoeft het niet opnieuw te verzinnen.
Wat daar mis mee is? Dan ga je heffen over vermogen waar al netjes belasting over is betaald. Beetje alsof je over de televisie na een paar jaar nog een keer de btw af mag tikken...quote:Op woensdag 25 februari 2026 23:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Werkte best goed eigenlijk, vooral omdat het relatief eenvoudig was. Maar eerlijk kan je het niet noemen, want als je verlies maakt of er is negatieve spaarrente dan betaal je belasting terwijl je niks verdient. Anderzijds, in goede jaren scheelt het je een hoop dus voor 9 van de 10 mensen wat het oude systeem gewoon prima. Op de lange termijn maak je met beleggingen toch altijd wel winst.quote:Op woensdag 25 februari 2026 23:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dat gebeurt sowieso al. Je betaalt ook loonbelasting en daarna btw over je eten en drinken, of accijns over je benzine, of energiebelasting over je stroom. En dan als je dood gaat nog erfbelasting.quote:Op donderdag 26 februari 2026 08:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat daar mis mee is? Dan ga je heffen over vermogen waar al netjes belasting over is betaald. Beetje alsof je over de televisie na een paar jaar nog een keer de btw af mag tikken...
Het afschieten van het vorige/huidige stelsel heeft er meer mee te maken dat de inbreuk op eigendomsrecht te groot wordt geacht door de Hoge Raad.quote:Op donderdag 26 februari 2026 08:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Werkte best goed eigenlijk, vooral omdat het relatief eenvoudig was. Maar eerlijk kan je het niet noemen, want als je verlies maakt of er is negatieve spaarrente dan betaal je belasting terwijl je niks verdient. Anderzijds, in goede jaren scheelt het je een hoop dus voor 9 van de 10 mensen wat het oude systeem gewoon prima. Op de lange termijn maak je met beleggingen toch altijd wel winst.
Als eigendomsrecht het probleem is dan zou de hoogte van het vermogen niet uit moeten maken. En zo heilig is eigendom ook weer niet... de staat mag het gewoon belasten of herverdelen. En progressieve tarieven gebruiken we ook al in box 1 en box 2...quote:Op donderdag 26 februari 2026 09:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het afschieten van het vorige/huidige stelsel heeft er meer mee te maken dat de inbreuk op eigendomsrecht te groot wordt geacht door de Hoge Raad.
Dat moet je kunnen tegenwerpen door te stellen dat bij dergelijke hoge vermogens de inbreuk op dat eigendomsrecht beperkt is.
Het kan ook weer niet zo zijn dat eigendom kosten wat kost beschermd moet worden zelfs als het meerdere honderden miljoenen betreft. Dat je daar een procentje op toe moet leggen is wel andere koek dan iemand met 200k met matig loontje die de belasting te betalen heeft.
Alleen het rendement mag belast worden.quote:Op donderdag 26 februari 2026 09:38 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als eigendomsrecht het probleem is dan zou de hoogte van het vermogen niet uit moeten maken. En zo heilig is eigendom ook weer niet... de staat mag het gewoon belasten of herverdelen. En progressieve tarieven gebruiken we ook al in box 1 en box 2...
Volgens mij staat dat nergens zo zwart-wit. Alleen de grondslag waarover dat percentage wordt berekend mag nooit hoger zijn dan wat je daadwerkelijk aan inkomsten en waardestijging hebt genoten. Dus ja het is logisch het werkelijke rendement dan te belasten.quote:Op donderdag 26 februari 2026 09:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Alleen het rendement mag belast worden.
De bescherming van eigendom staat in het evrm, eerste protocol.quote:Op donderdag 26 februari 2026 10:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Volgens mij staat dat nergens zo zwart-wit. Alleen de grondslag waarover dat percentage wordt berekend mag nooit hoger zijn dan wat je daadwerkelijk aan inkomsten en waardestijging hebt genoten. Dus ja het is logisch het werkelijke rendement dan te belasten.
En hoe zit het dan met het eigenwoningforfait? Is weliswaar box 1, maar dat is toch een belasting op woongenot...
Geen idee wat jullie punt nou precies isquote:Op donderdag 26 februari 2026 10:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
De bescherming van eigendom staat in het evrm, eerste protocol.
De oplossing zit er niet tussen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:39 schreef capricia het volgende:
Deze reparaties liggen op tafel:
https://www.telegraaf.nl/(...)r#Echobox=1772085627
- Verzachten van de belastingdruk voor kleine beleggers
- Meer ruimte om verliezen te verrekenen
- Verruiming van vrijstellingen
- Aanpassingen in de berekeningsmethodes
- Extra compensaties bij lage rendementen
Dat kan de AS400 van de fiscus niet aan.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De oplossing zit er niet tussen.
Tjah.... Uiteindelijk wel een factor van het kerstarrest.quote:Op donderdag 26 februari 2026 09:38 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als eigendomsrecht het probleem is dan zou de hoogte van het vermogen niet uit moeten maken. En zo heilig is eigendom ook weer niet... de staat mag het gewoon belasten of herverdelen. En progressieve tarieven gebruiken we ook al in box 1 en box 2...
Het is een rare berekening, aanwasbelasting garandeert juist minder inkomsten.quote:Op donderdag 26 februari 2026 07:22 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Heinen zei wel direct dat een nieuwe variant van vermogensbelasting de schatkist niks extra’s mag kosten. De geraamde opbrengsten van de vermogensbelasting onder de ‘oude’ nieuwe wet zullen dus minimaal gelijk moeten zijn aan die van de ‘nieuwe nieuwe wet.
Gewoon 36% ipv 10%
Mijn pa kreeg een belastingaanslag OZB voor "boomgaard"quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het is een rare berekening, aanwasbelasting garandeert juist minder inkomsten.
Hoe aantrekkelijker het is om te beleggen, hoe meer mensen dit gaan doen, hoe meer mensen je kan beroven met die 10%.
De overheid denkt teveel op een zwaar ouderwetse manier, de bevolking bestaat blijkbaar alleen nog maar om de overheid te steunen, in plaats van andersom.
In het voorstel vanaf 2028 dus juist niet.quote:Wie box 3-belasting betaalt, heeft immers per definitie vermogen boven de vrijstelling van bijna 60 duizend euro.
Maar dus juíst enkel bij verkoop/uitkering. Niet over papierenwinst.quote:In Duitsland geldt al decennia een vlak tarief van 25 procent op werkelijk behaalde beleggingswinsten.
Dit slaat helemaal nergens op, een deel van die landen stimuleert beleggen juist actief via gunstige beleggingsrekeningen. Snap sowieso niet waarom hij dit überhaupt aanhaalt, het voorstel was nog vele malen erger dan in elk van die landen.quote:In Scandinavische landen, die wij graag als voorbeeld opvoeren als het over zorg of onderwijs gaat, zijn vermogensheffingen gewoon onderdeel van het maatschappelijk contract.
Dit afsluiten nadat je op elk vlak zojuist hebt aangetoond dat je het hele voorstel niet hebt gelezen. Wat een lef..quote:de principiële verontwaardiging over belasting op werkelijk rendement, los van alle uitvoeringsproblemen, verraadt iets anders: dat een deel van Nederland de verbinding kwijt is met wat belasting eigenlijk inhoudt.
quote:Jeroen Panders is strategisch adviseur.
Dat was wel het excuus om achterwaartse verliesverrekening niet in de wet op te nemen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat kan de AS400 van de fiscus niet aan.
En dat was nou juist waarom het ging in het kerstarrest; box 3 heffing als onevenredige aantasting.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Geen idee wat jullie punt nou precies isHet EVRM beschermt eigendom tegen onevenredige aantasting, niet per se tegen belastingheffing.
2x modaal misschien wel (inkomstenbelasting, btw, accijns, energiebelasting...) maar er is natuurlijk een grote groep die veel minder belasting betaald. Volgens mij zijn alle belastinginkomsten in NL zo'n 40% van het BBP, maar daar zitten ook bedrijven e.d. tussen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mijn pa kreeg een belastingaanslag OZB voor "boomgaard"
Heeft wat bomen geplant op een agrarisch perceel voor de biodiversiteit en mag gelijk belasting betalen.
Anyhow, het zou fijn zijn als de belasting heel wat simpeler gemaakt zou worden, hoeveel % dragen we af aan de staat van ons verdiende loon ondertussen? 55%?
Geen belasting op woning?quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
2x modaal misschien wel (inkomstenbelasting, btw, accijns, energiebelasting...) maar er is natuurlijk een grote groep die veel minder belasting betaald. Volgens mij zijn alle belastinginkomsten in NL zo'n 40% van het BBP, maar daar zitten ook bedrijven e.d. tussen.
Minimumloon met 2300 bruto betaalt maar zo'n 100 aan loonheffingen (dus rond de 5%) en heeft zelden box 3 vermogen. Als je dan ook nog eens toeslagen ontvangt kost je de staat geld. Gelukkig besteden ze vaak geld aan sigaretten en bier dus dat heft wel weer e.e.a. op maar het grootste gedeelte gaat op aan woning en daar zit in principe geen belasting op.
Volgens mij zijn de meeste minimumloonverdieners huurders dus dan betaal je geen ozb. En ozb gaat naar de gemeente niet naar de overheid maar je hebt gelijk dat het natuurlijk ook linksom of rechtsom belasting is.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:25 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Geen belasting op woning?
En wat te denken van OZB en/of de belastingafdracht door de verhuurder van een woning?
[...]belastingafdracht door de verhuurder van een woning' ....quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de meeste minimumloonverdieners huurders dus dan betaal je geen ozb. En ozb gaat naar de gemeente niet naar de overheid maar je hebt gelijk dat het natuurlijk ook linksom of rechtsom belasting is.
Zucht, nu herinner ik me weer waarom ik weinig op fok zit. Je ziet toch wat de intentie van mijn post is en wat ik probeer te laten zien? Wat heeft een huisjesmelker of woningbouwvereniging te maken met iemand die minimumloon verdient...quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:57 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
[...]belastingafdracht door de verhuurder van een woning' ....
Rustig maar. Ik probeer alleen maar wat duidelijkheid te krijgen. Als je de intentie van míjn post niet begrijpt, kun je wellicht beter helemaal niet reageren.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 11:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zucht, nu herinner ik me weer waarom ik weinig op fok zit. Je ziet toch wat de intentie van mijn post is en wat ik probeer te laten zien? Wat heeft een huisjesmelker of woningbouwvereniging te maken met iemand die minimumloon verdient...
De voorbeelden die je noemt zijn allemaal consumptie. Dat is wel wat anders dan geld dat staat, waar belasting over is betaald en waar je niks mee doet.quote:Op donderdag 26 februari 2026 08:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Belasting betalen over je vermogen is op zich niet gek, want geld maakt nou eenmaal geld. Als je dat niet zou belasten maak je het de rijken nog makkelijker. Maar er zou gewoon een goede vrijstelling moeten zijn voor Jan Modaal die een beetje spaargeld en wat beleggingen heeft.
Dit.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
De voorbeelden die je noemt zijn allemaal consumptie. Dat is wel wat anders dan geld dat staat, waar belasting over is betaald en waar je niks mee doet.
Als dat zo blijft, dan wordt er uiteindelijk ook erfbelasting over geheven.
Dat de fiscus blijkbaar niet in staat is normaal belasting te heffen over vermogenswinst, is ook geen argument om dan maar aan stilstaand vermogen van mensen te gaan zitten.
Inderdaad. Fiscus moet maar regelen dat ze dat wel kunnen. Hun organisatorische en technische beperkingen mogen geen reden zijn om aan het vermogen van mensen te zitten.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit.
Ik vind belasting over vermogen sws te gek voor woorden. Belast dan het rendement.
Je hebt gelijk dat is wat anders, maar wat maakt dat verder uit? Linksom of rechtsom is het belasting. Je kan heus wel wat argumenten bedenken waarom het schandalig is dat er belasting wordt geheven op water en brood.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
De voorbeelden die je noemt zijn allemaal consumptie. Dat is wel wat anders dan geld dat staat, waar belasting over is betaald en waar je niks mee doet.
Als dat zo blijft, dan wordt er uiteindelijk ook erfbelasting over geheven.
Het was gewoon een hele simpele manier om de belastingberekening te doen, maar inderdaad oneerlijk in sommige gevallen. Uiteindelijk worden erbij iedere methode wel mensen genaaid of mensen gematst. Er zijn altijd grensgevallen. Maar ja, mensen gaan alleen zeiken als ze zelf benadeeld worden.quote:Dat de fiscus blijkbaar niet in staat is normaal belasting te heffen over vermogenswinst, is ook geen argument om dan maar aan stilstaand vermogen van mensen te gaan zitten.
Ik vind dat wel een verschil. Idealiter is er gewoon een belasting over inkomen en dat is het dan.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:03 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat is wat anders, maar wat maakt dat verder uit? Linksom of rechtsom is het belasting. Je kan heus wel wat argumenten bedenken waarom het schandalig is dat er belasting wordt geheven op water en brood.
[..]
Het was gewoon een hele simpele manier om de belastingberekening te doen, maar inderdaad oneerlijk in sommige gevallen. Uiteindelijk worden erbij iedere methode wel mensen genaaid of mensen gematst. Er zijn altijd grensgevallen. Maar ja, mensen gaan alleen zeiken als ze zelf benadeeld worden.
En naast die sigaretten ook nog aow besparen door eerder dood te gaan, goedaardige mensen... We zouden ze een dag moeten geven waarop we ze befeestenquote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
2x modaal misschien wel (inkomstenbelasting, btw, accijns, energiebelasting...) maar er is natuurlijk een grote groep die veel minder belasting betaald. Volgens mij zijn alle belastinginkomsten in NL zo'n 40% van het BBP, maar daar zitten ook bedrijven e.d. tussen.
Minimumloon met 2300 bruto betaalt maar zo'n 100 aan loonheffingen (dus rond de 5%) en heeft zelden box 3 vermogen. Als je dan ook nog eens toeslagen ontvangt kost je de staat geld. Gelukkig besteden ze vaak geld aan sigaretten en bier dus dat heft wel weer e.e.a. op maar het grootste gedeelte gaat op aan woning en daar zit in principe geen belasting op.
Dat doe je effectief ook als de belasting hoger is dan de waarde van je vermogen doordat aandelen zakken...quote:Op donderdag 26 februari 2026 08:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat daar mis mee is? Dan ga je heffen over vermogen waar al netjes belasting over is betaald. Beetje alsof je over de televisie na een paar jaar nog een keer de btw af mag tikken...
En belasting die hoger uitvalt dan de waarde van je portfolio door koerswijzigingen (wat effectief mogelijk is in 2028) is geen onevenredige aantasting? Denk dat de meningen daarover verdeeld zijn.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Geen idee wat jullie punt nou precies isHet EVRM beschermt eigendom tegen onevenredige aantasting, niet per se tegen belastingheffing.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |