abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220213722
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 19:12 schreef EsserS het volgende:

[..]
De kern van de zaak:
De gruwelijkheid van de aanval staat vast, er zijn baby's en kinderen vermoord. Israël had dus het recht op te treden. In die contreien is men trouwens gewend aan de bijbelse wijsheid "oog om oog en ..."
Daar gaat het niet om, het gaat om jouw specifieke "baby's onthoofd"...

En dat is een hoax, verzonnen door een persoon die in Israel zelf een slechte naam had. En die zijn imago wat probeerde op te vijzelen door dit te benoemen en dan bij allerlei shows te komen..

Dat Israel recht had op te treden is iedereen het wel over eens natuurlijk, maar je hebt proportioneel handelen en disproportioneel handelen en Israelisch handelen..

Daar gaat het hier ook niet verder over denk ik.

Wel dat Amelek is opgevoerd door Israelische politieke figuren, die gewoon op genocide hebben opgeroepen (want Amelek was genocide, voordat dat woordje verzonnen was)..
  vrijdag 27 februari 2026 @ 20:10:55 #227
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220214249
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 18:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik geloof dat letterlijk ja.

"Diep menselijk" is natuurlijk relatief als wij allemaal blootstaan aan spirituele krachten die ons ook kunnen beïnvloeden. Dan hoort dergelijke invloed ook bij het "diep menselijke", het is dan simpelweg een aspect van onze ervaring, hoewel we dat doorgaans niet bewust merken.

Ik zeg daarmee niet dat het niet hun "eigen schuld" is. Mensen zijn verantwoordelijk voor wat ze doen, demoon of geen demoon. Maar het verklaart wel waarom ze tot bepaalde zaken gedreven kunnen worden. Stapsgewijze verleiding tot steeds grensoverschrijdender gedrag.

Verder zijn dit letterlijk satanisten, of mensen die rituelen/culten ter ere van de oude goden die ook in de bijbel worden genoemd houden. Molech, Baal, Beelzebul, Astoreth, etc. Demonische goden die inderdaad al duizenden jaren deel uitmaken van de menselijke ervaring.

Dus ja, is die spirituele dimensie simpelweg een illusie? Of bestaat hij echt? Dat is de vraag natuurlijk.

Zelf heb ik voldoende redenen om te geloven dat die wel degelijk echt is.
A ha ..... "Het is waar omdat het in het boek staat en het boek is waar omdat het zegt dat het waar is." Handig hoor dat in cirkels redeneren want zo hoef je nooit echt na te denken over de werkelijkheid.
pi_220214262
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 20:10 schreef EsserS het volgende:

[..]
A ha ..... "Het is waar omdat het in het boek staat en het boek is waar omdat het zegt dat het waar is." Handig hoor dat in cirkels redeneren want zo hoef je nooit echt na te denken over de werkelijkheid.
Waarom vul je voor mij in hoe ik tot die conclusie zou zijn gekomen?

Dit is geen discussie maar anderen woorden in de mond leggen.

Zijn we nu wat opgeschoten? Dichter bij elkaar gekomen? Iets van elkaar geleerd?
  vrijdag 27 februari 2026 @ 20:40:04 #229
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220214534
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 20:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom vul je voor mij in hoe ik tot die conclusie zou zijn gekomen?

Dit is geen discussie maar anderen woorden in de mond leggen.

Zijn we nu wat opgeschoten? Dichter bij elkaar gekomen? Iets van elkaar geleerd?
Strooien met teksten uit boeken veranderen de feiten niet. Je kunt de 21e eeuw niet wegtoveren met citaten uit de bronstijd. Zelfs de paus begrijpt dat een tekst uit de oudheid geen biologieboek is. Waarom loop jij tweeduizend jaar achter op je "eigen" kerkvaders?

Enfin, 'dichter bij elkaar komen' was nooit het doel. Ik heb namelijk weinig behoefte om halverwege te ontmoeten tussen de moderne biologie en een twintig eeuwen oude fabel. Het is wel ironisch dat je over 'woorden in de mond leggen' begint terwijl je eigen wereldbeeld volledig gebouwd is op het oreren van dogma’s die elke logica tarten. Ik vul niets voor je in, ik observeer simpelweg dat je 2.000 jaar kerkgeschiedenis en de hele wetenschap negeert zodra het je niet uitkomt. Als je echt iets had willen leren, had je wel inhoudelijk gereageerd op het feit dat zelfs de paus inziet dat evolutie geen mening is.

Maar goed, we zijn inderdaad niets opgeschoten want tegenover een muur van dogma’s valt weinig te leren. Dat is zelfs onmogelijk als de één uitgaat van feiten en de ander van fabeltjes. Als de één rationaliteit hanteert bij het denken en de ander onderbuikgevoel, waanbeelden ("God is een tovenaar en Jezus zijn leerling") en emoties de vrije loop laat (klagen dat anderen zijn bizarre overtuigingen aanvallen) en dat notabene "logica" noemt. Maar als jij gelukkig bent met je 2.000 jaar oude fantasieversie van de werkelijkheid is dat prima, ik houd het bij de moderne 21e eeuw!
pi_220214850
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 18:57 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Waar zijn joodse babies precies onthoofd? Want als je het over 7 oktober 2023 hebt dan is dat allang en breed ontkracht. Zelfs door Israelische media..

En Amelek is wel door bepaalde figuren binnen een bepaalde politieke groep gezegd, om te zeggen "dood ze allemaal, dat is Gods opdracht!".. En inderdaad, die staat word door veel mensen beschermd ook in onze politiek.
Hij beseft niet dat hij met zijn reactie mijn punt bevestigt. Iets wat duizenden jaren geleden gebeurd is, wordt zwaar bekritiseerd omdat het in de Bijbel staat, terwijl dezelfde praktijken gepleegd in het heden door hetzelfde volk in hetzelfde gebied worden verdedigd, gebagatelliseerd of gerechtvaardigd. Inclusief het rechtvaardigen door de schuld bij het andere volk neer te leggen.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 22:02:10 #231
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220215039
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 21:25 schreef Tovia het volgende:

[..]
Hij beseft niet dat hij met zijn reactie mijn punt bevestigt. Iets wat duizenden jaren geleden gebeurd is, wordt zwaar bekritiseerd omdat het in de Bijbel staat, terwijl dezelfde praktijken gepleegd in het heden door hetzelfde volk in hetzelfde gebied worden verdedigd, gebagatelliseerd of gerechtvaardigd. Inclusief het rechtvaardigen door de schuld bij het andere volk neer te leggen.
Het kan nog veel erger.

Er zijn hele volksstammen, voornamelijk christenen en moslims, die de eeuwige marteling van mensen die 'niet geloven in de tekenen en wonderen' niet alleen geloven maar zelfs weten te rechtvaardigen.

Dat uitgerekend die mensen uberhaupt durven te spreken over rechtvaardigheid, ethiek en normen en waarden is voorbij hallucinant.

[ Bericht 0% gewijzigd door EttovanBelgie op 27-02-2026 22:36:03 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 27 februari 2026 @ 22:06:23 #232
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220215058
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 15:32 schreef Tovia het volgende:

[..]
Ik vind het opvallend dat veel mensen, van christen tot atheïst, waaronder menig politici, die zogenaamd moeite hebben met of kritiek uitten op die tekst, nu juist hetzelfde volk fel verdedigen die vergelijkbare praktijken onder hun eigen neus herhalen. Dat zegt ook heel veel.
Ik ken die mensen niet, op de Christenen voor Israel wappies na voor wie joden gebruiksartikelen zijn in hun eigen apocalyptische model.

Ik ken wel mensen die weigeren mee te gaan met de pro-Palestina meute die niet oproept tot vrede, samenleven en een einde aan geweld, maar aan het vernietigen van de staat Israël.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220215151
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 20:40 schreef EsserS het volgende:

[..]
Strooien met teksten uit boeken veranderen de feiten niet. Je kunt de 21e eeuw niet wegtoveren met citaten uit de bronstijd. Zelfs de paus begrijpt dat een tekst uit de oudheid geen biologieboek is. Waarom loop jij tweeduizend jaar achter op je "eigen" kerkvaders?

Enfin, 'dichter bij elkaar komen' was nooit het doel. Ik heb namelijk weinig behoefte om halverwege te ontmoeten tussen de moderne biologie en een twintig eeuwen oude fabel. Het is wel ironisch dat je over 'woorden in de mond leggen' begint terwijl je eigen wereldbeeld volledig gebouwd is op het oreren van dogma’s die elke logica tarten. Ik vul niets voor je in, ik observeer simpelweg dat je 2.000 jaar kerkgeschiedenis en de hele wetenschap negeert zodra het je niet uitkomt. Als je echt iets had willen leren, had je wel inhoudelijk gereageerd op het feit dat zelfs de paus inziet dat evolutie geen mening is.

Maar goed, we zijn inderdaad niets opgeschoten want tegenover een muur van dogma’s valt weinig te leren. Dat is zelfs onmogelijk als de één uitgaat van feiten en de ander van fabeltjes. Als de één rationaliteit hanteert bij het denken en de ander onderbuikgevoel, waanbeelden ("God is een tovenaar en Jezus zijn leerling") en emoties de vrije loop laat (klagen dat anderen zijn bizarre overtuigingen aanvallen) en dat notabene "logica" noemt. Maar als jij gelukkig bent met je 2.000 jaar oude fantasieversie van de werkelijkheid is dat prima, ik houd het bij de moderne 21e eeuw!
Jij zou columns moeten schrijven in plaats van debatteren.
pi_220215415
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 13:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ehm, zo kan ik me dat niet herinneren hoor.
Nou, ik wel:

quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende: [..] Anderen demoniseren? Een spirituele dood toewensen? Waarom denk je dat ik hier uren aan een stuk, dagenlang, mijn epistels zit te tiepen. Omdat ik anderen een spirituele dood toewens? Ik ben een gewijde dienaar van Gods kerk. Mijn missie is om het evangelie te verspreiden. Dat is wat ik doe. Jouw missie is om dat te stoppen. Wat dat betreft ben jij mijn vijand. Toch probeer ik het steeds opnieuw met je. En steeds opnieuw kun je het niet weerstaan om mij te vernederen. Waarom is dat? Ik weet wel waarom. Jouw gedrag bewijst precies wat ik hier constant zeg: dat al de mystieke dingen, al die zogenaamde oosterse wijsheid, niets anders is dan demonische misleiding om je tegen de ware God op te zetten. Daarom ben je verblind door haat en onbegrip van de boodschap die ik verkondig. Ik bid dat God genade voor je heeft.
Liegen voor Jezus nummero zoveel. O+ Of misschien hebben de demonen je actieve herinnering gewist?

En als je over "compulsief reageren" wilt beginnen, dan kun je je misschien ook afvragen hoe je gepredik hier overkomt. :')
pi_220215609
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 23:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nou, ik wel:
[..]
Liegen voor Jezus nummero zoveel. O+ Of misschien hebben de demonen je actieve herinnering gewist?

En als je over "compulsief reageren" wilt beginnen, dan kun je je misschien ook afvragen hoe je gepredik hier overkomt. :')
Ik herinner me niet elke post van 2 jaar geleden nee. Maar blijkbaar heeft het je wel erg geraakt. Er zal wel een kern van waarheid zitten in wat ik heb gezegd dan, meer kan ik er niet van maken. Als ik zoiets post, gebeurt dat natuurlijk ook niet geïsoleerd, maar is dat een reactie op het al jarenlang durende denigrerende en aanvallende gedoe van je, met framing van anderen als narcistisch, schizofreen en weet ik veel wat allemaal nog meer, allemaal nou niet echt manifestaties van een gezonde, evenwichtige psyche eerlijk gezegd, eerder een soort compulsieve drang naar egovoederij die je maar niet kunt loslaten. Daarom kom je ook vast steeds weer spammen in topics waar je niet eens interesse in heb, na herhaaldelijk theatraal je vertrek aan te kondigen. Het zit gewoon wel erg diep allemaal, blijkbaar.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 05:36:57 #236
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220215689
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 22:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jij zou columns moeten schrijven in plaats van debatteren.
Dat is een lief compliment. Dank je.

Maar inhoudelijk is het weer bagger.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 09:06:02 #237
545 dop
:copyright: dop
pi_220216280
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Toen mijn opa als tiener opstapte heeft-ie altijd prima contact gehouden met de familie. Dat kon toen nog, blijkbaar.
De Jehova zijn opgedeeld in kringen (plaatselijke kerken) het is heel erg afhankelijk van hoe streng de ouderlingen in een kring zijn, en ook of je directe familie bent van een ouderling.
Het zijn soms net aparte sekte binnen een sekte.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 28 februari 2026 @ 09:22:02 #238
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220216434
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 16:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee.
Nee dat begrijp ik.

Dan komt je verknipte morele kompas bovendrijven.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 28-02-2026 09:39:35 ]
pi_220216899
-

[ Bericht 95% gewijzigd door Haushofer op 28-02-2026 10:16:28 ]
pi_220216940
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 01:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik herinner me niet elke post van 2 jaar geleden nee. Maar blijkbaar heeft het je wel erg geraakt. Er zal wel een kern van waarheid zitten in wat ik heb gezegd dan, meer kan ik er niet van maken.
Dit toont wel weer je gebrekkige manier van redeneren. Wederom recht lullen wat krom is.

quote:
Als ik zoiets post, gebeurt dat natuurlijk ook niet geïsoleerd, maar is dat een reactie op het al jarenlang durende denigrerende en aanvallende gedoe van je, met framing van anderen als narcistisch, schizofreen en weet ik veel wat allemaal nog meer, allemaal nou niet echt manifestaties van een gezonde, evenwichtige psyche eerlijk gezegd, eerder een soort compulsieve drang naar egovoederij die je maar niet kunt loslaten.
Ik heb nooit "schizofrene framing" gebruikt, die leugen heb je ook al vaker geuit en is domweg niet waar. In mijn boek Goddelijke Patronen spreek ik over apofenie in het algemeen, en betrek ik het juist op allerlei verschillende fenomenen zoals complotdenken, statistische valkuilen en de replicatiecrisis in de sociale- en medische wetenschappen. En ook geloof, ja. Om te laten zien dat doorgeschoten patroonherkenning een heel breed fenomeen is. Dus niks "schizofrene framing van gelovigen", en ook hier weer: een leugen.

Je "manifestaties van een gezonde, evenwichtige psyche" zijn daarbij nogal ironisch.

quote:
Daarom kom je ook vast steeds weer spammen in topics waar je niet eens interesse in heb, na herhaaldelijk theatraal je vertrek aan te kondigen. Het zit gewoon wel erg diep allemaal, blijkbaar.
Ja, ik ageer tegen jouw fundamentalisme, misantropie en pseudowetenschap.

Kortom: leugens, leugens, leugens :)

:W

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 28-02-2026 10:45:55 ]
pi_220217051
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 23:11 schreef Beathoven het volgende:
...
Ik heb ook helemaal geen probleem met gelovigen. Sterker nog, ik ben wekelijks in de kerk te vinden en help daar actief mee. Bovendien is mijn vrouw christelijk, zijn mijn kinderen gedoopt en voeden we ze ook met de Bijbelverhalen op.

Gelukkig zijn er zat christenen die wel liefde uitdragen en geen pseudowetenschap nodig hebben om hun geloof overeind te houden. Wat dat betreft zijn fundamentalisten het slechtste uithangbord dat het christendom zich kan wensen. Maar ja, elke vorm van tegenstand voedt het fundamentalisme alleen maar meer, natuurlijk; daar is ook een deel van de christelijke martelaarsmythen op gebaseerd Zo ook mijn kritiek op Ali: het is alleen maar olie op het vuur en bevestiging van zijn wereldbeeld.
pi_220217071
Maar goed, hij heeft gelijk dat het "diep zit"; dieper dan me lief is. En het is hier allemaal offtopic, dus ik laat het hier bij. :)
  zaterdag 28 februari 2026 @ 10:38:28 #243
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220217115
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:32 schreef Haushofer het volgende:
Maar goed, hij heeft gelijk dat het "diep zit"; dieper dan me lief is. En het is hier allemaal offtopic, dus ik laat het hier bij. :)
Ik vind jouw bijdragen verfrissend en inspirerend. Dus van mij mag je doorgaan. Ik doe graag mee.
pi_220217293
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:38 schreef EsserS het volgende:

[..]
Ik vind jouw bijdragen verfrissend en inspirerend. Dus van mij mag je doorgaan. Ik doe graag mee.
Thnx, maar het levert ook vooral een heleboel negativiteit op, en kost energie die ik veel beter kan gebruiken.
pi_220217813
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 01:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik herinner me niet elke post van 2 jaar geleden nee. Maar blijkbaar heeft het je wel erg geraakt. Er zal wel een kern van waarheid zitten in wat ik heb gezegd dan, meer kan ik er niet van maken. Als ik zoiets post, gebeurt dat natuurlijk ook niet geïsoleerd, maar is dat een reactie op het al jarenlang durende denigrerende en aanvallende gedoe van je, met framing van anderen als narcistisch, schizofreen en weet ik veel wat allemaal nog meer, allemaal nou niet echt manifestaties van een gezonde, evenwichtige psyche eerlijk gezegd, eerder een soort compulsieve drang naar egovoederij die je maar niet kunt loslaten. Daarom kom je ook vast steeds weer spammen in topics waar je niet eens interesse in heb, na herhaaldelijk theatraal je vertrek aan te kondigen. Het zit gewoon wel erg diep allemaal,
We zijn liever allemaal demonen door de ogen van degenen die Trump als verlosser zien. :)

Toch, Ali?
pi_220218461
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik heb ook helemaal geen probleem met gelovigen. Sterker nog, ik ben wekelijks in de kerk te vinden en help daar actief mee. Bovendien is mijn vrouw christelijk, zijn mijn kinderen gedoopt en voeden we ze ook met de Bijbelverhalen op.

Gelukkig zijn er zat christenen die wel liefde uitdragen en geen pseudowetenschap nodig hebben om hun geloof overeind te houden. Wat dat betreft zijn fundamentalisten het slechtste uithangbord dat het christendom zich kan wensen. Maar ja, elke vorm van tegenstand voedt het fundamentalisme alleen maar meer, natuurlijk; daar is ook een deel van de christelijke martelaarsmythen op gebaseerd Zo ook mijn kritiek op Ali: het is alleen maar olie op het vuur en bevestiging van zijn wereldbeeld.
Mijn post ging over het gegeven dat Ali met zijn weinig steekhoudende drogredeneringen doet alsof een stevig verschil van mening, of iets dat hij als persoonlijke belediging ziet, als een aanval op het hele Christendom framed.
pi_220221250
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 12:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Mijn post ging over het gegeven dat Ali met zijn weinig steekhoudende drogredeneringen doet alsof een stevig verschil van mening, of iets dat hij als persoonlijke belediging ziet, als een aanval op het hele Christendom framed.
Die negativiteit is ook een basis voor het christenfundamentalisme: hoe groter de ellende en negativiteit, des te groter de bevestiging en hoop op een spoedige eindtijd.

Iets met tunnelvisie en confirmation bias :P
pi_220221416
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 22:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik ken die mensen niet, op de Christenen voor Israel wappies na voor wie joden gebruiksartikelen zijn in hun eigen apocalyptische model.

Ik ken wel mensen die weigeren mee te gaan met de pro-Palestina meute die niet oproept tot vrede, samenleven en een einde aan geweld, maar aan het vernietigen van de staat Israël.
Jij bent niet goed bij je paassei...

De meeste pro Palestina mensen zijn voor vrede, een tweestatenoplossing, en een einde aan genocide..

Kunnen de Zionisten nog wat van leren..

Arjen Lubach heeft er van de week nog een mooie aflevering over gemaakt, hoe de IDF en de kolonisten tekeer gaan op de Westbank. Omdat ze menen "Gods chosen ones" te zijn. En het gebied te verdienen omdat hun voorouders er 1900 jaar geleden woonden (wat nooit een reden is om een gebied in te nemen natuurlijk, behalve als het Joden betreft tegen Moslims, want als de Joden dit claimden in Europa zou iedereen hier inzien hoe dom het is)...

De staat Israel is inderdaad gebaseerd op een grote fout. Mede mogelijk gemaakt door GB.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 18:07:49 #249
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220221727
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 17:28 schreef Janus1986II het volgende:

[..]

De meeste pro Palestina mensen zijn voor vrede, een tweestatenoplossing, en een einde aan genocide..

Arjen Lubach heeft er van de week nog een mooie aflevering over gemaakt, hoe de IDF en de kolonisten tekeer gaan op de Westbank. Omdat ze menen "Gods chosen ones" te zijn. En het gebied te verdienen omdat hun voorouders er 1900 jaar geleden woonden (wat nooit een reden is om een gebied in te nemen natuurlijk, behalve als het Joden betreft tegen Moslims, want als de Joden dit claimden in Europa zou iedereen hier inzien hoe dom het is)...

De staat Israel is inderdaad gebaseerd op een grote fout. Mede mogelijk gemaakt door GB.
Dit is allemaal erg off topic.
pi_220221737
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 18:07 schreef EsserS het volgende:

[..]
Dit is allemaal erg off topic.
Boeiend, het was een reactie op iemand.

Dus spreek die persoon (Etto) maar als eerste aan, in plaats van mij aan te spreken...

Bedankt
  zaterdag 28 februari 2026 @ 18:13:55 #251
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220221774
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 18:09 schreef Janus1986II het volgende:

[..]

Dus spreek die persoon (Etto) maar als eerste aan, in plaats van mij aan te spreken...

Bedankt
Ok, nu weer ontopic dus. Wat vind jij van vrijdenken? Vind jij bijvoorbeeld dat dit hetzelfde is als zo-maar-wat-denken zoals de huisprediker in dit topic laat zien?
pi_220221809
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 18:13 schreef EsserS het volgende:

[..]
Ok, nu weer ontopic dus. Wat vind jij van vrijdenken? Vind jij bijvoorbeeld dat dit hetzelfde is als zo-maar-wat-denken zoals de huisprediker in dit topic laat zien?
ik denk dat echt vrijdenken niet bestaat. Alles wat wij denken halen we namelijk ergens anders vandaan. Uit boeken, via internet etc.

Ik zie vrij denken dan vooral als het kunnen bedenken dat je er weleens naast kan zitten en dat je dus open staat voor goede argumenten van de andere partij.
En dan als je gelovig bent maar uit wetenschappelijke proeven blijkt het tegendeel dat je dat geloof naast je kan leggen. Omdat het ontkracht is..
Net als wetenschappelijke theorieen die je misschien aanhangt, maar uit proeven blijkt het tegendeel. Dat je die theorieen naast je neer kan leggen.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 18:56:11 #253
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220222058
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 18:20 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
ik denk dat echt vrijdenken niet bestaat. Alles wat wij denken halen we namelijk ergens anders vandaan. Uit boeken, via internet etc.

Ik zie vrij denken dan vooral als het kunnen bedenken dat je er weleens naast kan zitten en dat je dus open staat voor goede argumenten van de andere partij.
En dan als je gelovig bent maar uit wetenschappelijke proeven blijkt het tegendeel dat je dat geloof naast je kan leggen. Omdat het ontkracht is..
Net als wetenschappelijke theorieen die je misschien aanhangt, maar uit proeven blijkt het tegendeel. Dat je die theorieen naast je neer kan leggen.
Helemaal mee eens.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 19:53:20 #254
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220222736
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 17:28 schreef Janus1986II het volgende:

[..]

Je sluit dus af met een zin die mijn punt bevestigt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 28 februari 2026 @ 19:54:52 #255
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220222774
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 18:09 schreef Janus1986II het volgende:

[..]

Bedankt
Eerlijk blijven svp, dat Palestina-argument werd door Tovia, als altijd, hier weer bij gesleept.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 28 februari 2026 @ 19:59:12 #256
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220222841
Ik ben door dit subforum ongelofelijk geïnspireerd geraakt. Niet dat ik het heilige licht heb gezien maar toch. Het is bijna zondag en morgen klinken er in de kerken van Het Kerkgenootschap der Zevende-dags Adventisten weer de vrolijke klanken van de nakende ondergang van de mensheid. De mensheid die zondig is en zich heeft afgekeerd van de Allerhoogste. Om even in de stemming te blijven, volgt hieronder een toepasselijk kort traktaak over de menselijke hoogmoed, over de wetenschap als antichrist. Het is geschreven in de tale Kanaäns. Het moet vooral hoog van de kansel worden toegeschreeuwd naar de gelovigen (of makke schaapjes van de kudde)

Een Ernstige Waarschuwing tegen de Dwaalgeesten der Rede
Ziet, geliefden, hoe in deze donkere eindtijd de vorst der duisternis zich heeft bekleed met een wit gewaad, zich voordoende als een engel des lichts! Hij heeft de gedaante aangenomen van de "Weten-schap", een ijdele waan die het hart der mensheid verblindt en hen afvoert van de eenvoudige paden der vaderen.

De Hoogmoed van het Meetinstrument
Men poogt thans de diepten der schepping te peilen met de maatstok van het verstand terwijl men vergeet dat de
mens slechts een stofje is in de weegschaal. Zij spreken van "atomen" en "cellen" alsof zij de hand van de Bouwheer zelf hebben vastgehouden! Is dit niet de ware antichristelijke geest die de soevereiniteit van de Schepper wil inruilen voor de koude wetten van het getal?

De Verleiding van de Logica
O, wat een zielsgevaar schuilt er in de laboratoria! Daar wordt getracht de wonderen te ontleden tot zij geen wonderen meer zijn. Men meent de oorsprong der dingen te hebben gevonden in een "oerknal", een ijdele klank die de ziel niet kan voeden. Het is een geestelijke melaatsheid die zich verspreidt: men aanbidt het schepsel boven de Schepper en bouwt een nieuwe toren van Babel van silicium en staal.

De Roep tot Inkeer
Laat ons toch niet meegesleept worden door deze wind van leer. Laten wij de microscoop neerleggen en de knieën buigen. Want wat baat het de mens als hij alle sterren aan het uitspansel kan benoemen maar zijn eigen verdorven hart niet kent? De Rede is een briesende leeuw geworden, zoekende wie hij verslinden kan onder het mom van "vooruitgang".

De Gruwel der Verblindende Rede
Ziet toch, hoe de mensheid in haar verwaandheid de knie buigt voor de afgod der berekening, menende dat de ziel gewogen kan worden in de schalen van het laboratorium. Men spreekt van "evolutie" en "algoritmen" als ware het de nieuwe tafelen der wet doch het is slechts een misleidend dwaallicht dat de pelgrim voert naar de afgrond van het ongeloof. De godgeleerdheid wordt vertrapt onder de hielen van de hoogmoedige vorser die in zijn blinde drift de natuur tracht te ontleden tot er geen spoor van de Maker meer in herkend wordt. Is dit niet het merkteken van het beest dat de heilige eerbied wil inruilen voor de kille cijfers van de goddeloze vooruitgang? De microscoop is de bril van de antichrist geworden waardoor men de mug der feiten uitzift maar de kameel der eeuwigheid ongemerkt inslikt. Wee de generatie die meent dat de sterrenhemel slechts een verzameling van gloeiend gas is en niet het flonkerende handschrift van de Allerhoogste. Laat ons dan waken bij de oude paden want wie de rede tot zijn herder maakt, zal onherroepelijk dwalen in de woestijn der leegte. Het is immers beter om in heilige onwetendheid te knielen, dan met een volle bibliotheek de verdoemenis tegemoet te treden.
pi_220223532
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 10:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Die singulariteitstheorema's tonen aan dat als je de kosmische film terugspoelt je uiteindelijk het einde van de klassieke (!) ruimtetijd zult tegenkomen. Apologeten willen dit dolgraag als "het begin van alles" bestempelen (vaak in combinatie met de BGV-stelling), maar dat kun je niet zomaar stellen. Nogmaals: singulariteiten duiden erop dat je effectieve beschrijving niet meer geldig is, en dat je een meer volledige theorie moet formuleren. In dit geval is dat een theorie van kwantumzwaartekracht.

Die klassieke ruimtetijd is dus uit een soort vacuümtoestand ontstaan van die theorie van kwantumzwaartekracht die we niet goed begrijpen. Dit is niet een vacuümtoestand in de ruimtetijd, zoals in gewone kwantumtheorieën, maar een vacuümtoestand van ruimtetijd. Om te begrijpen hoe bizar en tegenintuïtief zo'n toestand kan zijn kun je b.v. kijken naar het speelgoedmodel dat Hawking en Hartle hebben opgesteld met hun zogenaamde No Boundary Proposal. Andere speelgoedmodellen beschrijven de "oerknal" bijvoorbeeld als een soort tunneling waarin de klassieke ruimte "ontstaat". Maar nogmaals: de details hiervan zijn niet bekend.
[..]
Maar dat is nu juist het punt. Voor een natuurkundige is het totaal uit de lucht gegrepen om te spreken over "niet-temporele causaliteit". Craig meent inderdaad dat dit een soort metafysische wet is; voor natuurkundigen is causaliteit een eigenschap van de klassieke ruimtetijd. Om die eigenschap tot een metafysische wet te verheffen, terwijl we weten hoezeer de kwantummechanica onze intuïtie over de werkelijkheid te grabbel kan gooien (en dat begint al bij causaliteit zelf!), is pure luchtfietserij. Het is zoiets als stellen dat we in onze dagelijkse beleving zien dat alles een kleur heeft, en dat atomen daarom ook een kleur moeten hebben. We zien iets soortgelijks met behoud van energie: dat is een eigenschap van materie en velden in de klassieke ruimtetijd, gebaseerd op symmetrieën in de klassieke ruimtetijd. Het is dus een categoriefout om te stellen dat de oerknal "behoud van energie" tegenspreekt (zoals creationisten nog wel eens beweren).

Filosofen hebben misschien die luxe; natuurkundigen niet.
Het eerste gedeelte van je reactie begrijp ik, dank voor je uitleg. Wat betreft het tweede gedeelte: maak je omgekeerd niet zelf een categoriefout daar? De natuurkunde beschrijft processen ‘binnen’ de ruimtetijd, en het kalam-argument (zoals verdedigd door Craig) probeert echter een metafysische verklaring te geven voor het bestaan van de ruimtetijd zelf. Natuurkunde kan dan niet zomaar bepalen wat mogelijk is buiten het domein dat zij beschrijft. Als de ruimtetijd ergens in het verleden ophoudt te bestaan, dan lijkt mij dat de vraag naar het bestaan van het universum geen gewone natuurkundige vraag meer is, maar misschien ook of vooral een metafysische.
pi_220225551
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 21:06 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Het eerste gedeelte van je reactie begrijp ik, dank voor je uitleg. Wat betreft het tweede gedeelte: maak je omgekeerd niet zelf een categoriefout daar? De natuurkunde beschrijft processen ‘binnen’ de ruimtetijd, en het kalam-argument (zoals verdedigd door Craig) probeert echter een metafysische verklaring te geven voor het bestaan van de ruimtetijd zelf. Natuurkunde kan dan niet zomaar bepalen wat mogelijk is buiten het domein dat zij beschrijft. Als de ruimtetijd ergens in het verleden ophoudt te bestaan, dan lijkt mij dat de vraag naar het bestaan van het universum geen gewone natuurkundige vraag meer is, maar misschien ook of vooral een metafysische.
Maar waarom? Bij fase-overgangen loop je b.v. op een gegeven moment tegen het feit aan dat je een atomaire benadering moet gebruiken. Dat resulteert in singulariteiten. Voor ruimtetijd zijn er soortgelijke hints, gegeven door Bekenstein en Hawking. Waarom zou je dan nu opeen naar een "metafysische" verklaring grijpen omdat je tegen een singulariteit aanloopt? En grijp je ook naar "metafysica" als je, zeg, exotische supergeleiders wilt verklaren?

Ik ken geen enkel geval waarin metafysica een bevredigendere verklaring voor een natuurlijk fenomeen geeft dan fysica. Andersom zijn er talloze voorbeelden te geven.

Ik heb dus domweg veel meer vertrouwen in fysische verklaringen (in dit geval:kwantumzwaartekracht) dan metafysische verkkaringen, en zie dat niet als een categoriefout. Kwantumzwaartekracht is gewoon, bij gebrek aan empirische handvaten, verdomd moeilijk.

[ Bericht 4% gewijzigd door Haushofer op 01-03-2026 00:56:48 ]
pi_220226387
Daarbij hebben we nu een kosmologisch model dat na een fractie van de oerknal de evolutie van ons heelal buitengewoon goed verklaart (wat creationsten ook blijven beweren). Waarom dan opeens, als we tegen een probleem aanlopen dat we al eerder in andere theorieën hebben opgelost, naar "metafysica" grijpen?

Ik zie dat als de handdoek in de ring gooien. "God did it" is nooit een goede hypothese geweest.
  zondag 1 maart 2026 @ 11:58:29 #260
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220227757
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 09:06 schreef Haushofer het volgende:
Daarbij hebben we nu een kosmologisch model dat na een fractie van de oerknal de evolutie van ons heelal buitengewoon goed verklaart (wat creationsten ook blijven beweren). Waarom dan opeens, als we tegen een probleem aanlopen dat we al eerder in andere theorieën hebben opgelost, naar "metafysica" grijpen?

Ik zie dat als de handdoek in de ring gooien. "God did it" is nooit een goede hypothese geweest.
"Sire, je n'avais pas besoin de cette hypothèse-là."

Het is inderdaad een zwaktebod om de wetenschappelijke methode los te laten zodra de berekeningen complex worden. Dat voelt echt als de handdoek in de ring gooien. Wat jij omschrijft is precies het klassieke probleem van de "God of the Gaps." Zodra er een gat in onze huidige kennis zit, wordt daar een bovennatuurlijke verklaring in geduwd maar die ruimte voor God wordt door de voortschrijdende wetenschap steeds kleiner.

Zelfs de grootste geesten trapten in deze val. Isaac Newton kon met zijn wetten de banen van de planeten prachtig berekenen maar hij merkte dat de planeten elkaar onderling een beetje verstoorden. Hij dacht dat het zonnestelsel hierdoor uiteindelijk in chaos zou storten en concludeerde dat God af en toe moest "ingrijpen" om de boel weer recht te zetten. Een eeuw later liet de wiskundige Pierre-Simon Laplace echter zien dat die verstoringen zichzelf op de lange termijn corrigeren via complexe wiskunde. Toen Napoleon hem vroeg waar God in zijn theorie bleef, was zijn legendarische antwoord:

"Sire, ik heb die hypothese niet nodig gehad."

Dit laat precies zien hoe een "gat" waar Newton God voor nodig had door Laplace simpelweg met betere wetenschap werd opgevuld. Het is een krachtige herinnering dat we niet te snel naar het bovennatuurlijke moeten grijpen als de som even niet uitkomt.

Het is historisch gezien een riskante strategie want elke keer dat we een nieuw stukje van de kosmische puzzel leggen, moet die "God" weer een stapje terugdoen. In plaats van metafysica te gebruiken als stopverf voor onze onwetendheid zouden we juist die onzekerheid moeten omarmen als brandstof voor nieuw onderzoek. "We weten het nog niet" is namelijk een veel krachtiger en eerlijker startpunt dan een definitief maar onbewijsbaar antwoord. Laten we de kwantummechanica en de kosmologie alsjeblieft gewoon hun werk laten doen zonder de vluchtroute naar het mystieke. Alsjeblieft.

Tot slot nog een stichtelijk woord over ratio en het ondoorgrondelijke.

De IJdele Toren van de Menselijke Waan
Hoort en beeft, gij afkerig geslacht dat de knieën niet langer buigt voor de Eeuwige maar voor de afgoden van uw eigen verdorven brein. Hoezeer zijt gij verstrikt in de strikken der hovaardij, menende dat gij met uw nietig verstand de ondoorgrondelijke raad des Hemels kunt narekenen. Gij hebt de ratio tot uw nieuwe Baäl verheven, een koude afgod van kille logica die slechts de weg plaveit naar de buitenste duisternis.

O, die diabolische wetenschap! Zij is de gifbeker waarmee gij uzelf dronken voert terwijl gij in hoogmoed meent de sleutels van leven en dood in handen te houden. Gij bouwt aan een nieuwe toren van Babel, gemetseld met de stenen van uw eigenwijsheid en gevoegd met het slijk van uw hoogdravendheid.

Ziet gij niet dat uw instrumenten slechts koper en tin zijn tegenover de majesteit des Allerhoogsten? Ziet gij niet dat uw formules slechts krabbels in het zand zijn voor de poorten van de eeuwigheid?

Gij aanbidt de schepping maar bespuwt de Schepper. Gij koestert het licht van uw eigen gloeilampen terwijl de ware Zon der Gerechtigheid door u wordt gemeden. De worm der hovaardij knaagt aan de wortels van uw bestaan en toch juicht gij bij elke nieuwe ontdekking die u dieper in de afgrond van uw eigen ik stort.

Bekeert u toch van deze razernij want de dag des oordeels zal uw cijfers en uw tabellen doen wegsmelten als sneeuw voor de zon. Werpt die ijdele boeken in het vuur en erkent dat de vrees des Heeren het beginsel der wijsheid is en niet uw sterfelijk, opgeblazen weten.

Amen.

[ Bericht 1% gewijzigd door EsserS op 01-03-2026 18:57:04 ]
pi_220229049
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 22:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik ken er velen. Dat zijn niet alleen christenen, maar vooral ook atheïsten bij wie het opvalt. Die enerzijds kritiek uiten op o.a. teksten als 1 Samuël 15, maar anderzijds soortgelijke praktijken die voor hun ogen plaatsvinden, nota bene gepleegd door hetzelfde volk in hetzelfde gebied, fel verdedigen. In dit topic zag je dat ook bij EsserS, een atheïst, die zich aangesproken voelde door mijn post en meteen de Palestijnen neerzette als “babyeters” om ze de demoniseren en de genocide te rechtvaardigen, zoals christenen verwijzen naar de Amalekieten als het gaat om 1 Samuël 15.

Het lijkt mij niet vreemd dat je een einde wilt aan een staat die decennialang een inheems volk zwaar onderdrukt, stelselmatig land van onteigent, verdrijft, in een openluchtgevangenis houdt, huizen, landbouw en waterputten ervan vernietigt, met als toppunt een genocide. Er zijn zelfs veel joden, van orthodox tot seculier, die daar net zo over denken. Door de hele pro-Palestinabeweging te generaliseren en te demoniseren alsof zij niet oproepen tot vrede, samenleven en een einde aan het geweld, terwijl je tegelijkertijd zwijgt over de gruwelpraktijken van Israël, bevestig je precies mijn punt en leg je zelf bloot wat ik aan de kaak stelde.
pi_220229058
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het kan nog veel erger.

Er zijn hele volksstammen, voornamelijk christenen en moslims, die de eeuwige marteling van mensen die 'niet geloven in de tekenen en wonderen' niet alleen geloven maar zelfs weten te rechtvaardigen.

Dat uitgerekend die mensen uberhaupt durven te spreken over rechtvaardigheid, ethiek en normen en waarden is voorbij hallucinant.
Mijn punt ging niet over wat mensen geloven of wat God zou kunnen doen, maar over wat mensen elkaar daadwerkelijk aandoen en hoe we dat beoordelen. Geloven in de eeuwige marteling van mensen, beoordeeld door een alwetend en rechtvaardig wezen, is iets anders dan genocide of martelingen die echt plaatsvinden, waarbij mensen elkaar schade berokkenen en deze daden vervolgens gerechtvaardigd worden.

Ik denk dat mensen die ervan overtuigd zijn dat hun daden niet alleen gevolgen hebben in dit leven, maar ook ernstige gevolgen in een hiernamaals, en die geloven dat een alziend wezen hen observeert, juist een sterk gevoel voor rechtvaardigheid, ethiek en normen en waarden kunnen hebben. Als ze deze principes niet naleven, getuigt dat van hypocrisie of gebrek aan kennis betreffende het eigen geloof.
  zondag 1 maart 2026 @ 14:16:00 #263
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220229195
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 14:01 schreef Tovia het volgende:

[..]
Mijn punt ging niet over wat mensen geloven of wat God zou kunnen doen, maar over wat mensen elkaar daadwerkelijk aandoen en hoe we dat beoordelen. Geloven in de eeuwige marteling van mensen, beoordeeld door een alwetend en rechtvaardig wezen, is iets anders dan genocide of martelingen die echt plaatsvinden, waarbij mensen elkaar schade berokkenen en deze daden vervolgens gerechtvaardigd worden.

Ik denk dat mensen die ervan overtuigd zijn dat hun daden niet alleen gevolgen hebben in dit leven, maar ook ernstige gevolgen in een hiernamaals, en die geloven dat een alziend wezen hen observeert, juist een sterk gevoel voor rechtvaardigheid, ethiek en normen en waarden kunnen hebben. Als ze deze principes niet naleven, getuigt dat van hypocrisie of gebrek aan kennis betreffende het eigen geloof.
De vraag is: geloof jij dat.

Zo ja, neem ik al die epistels over mensenrechten niet serieus.

En een angst voor de hel of een hoop op beloning in de hemel als leidraad voor je gedrag heeft niets met ethiek, naastenliefde of normen en waarden van doen, enkel met ordinair zelfbehoud en egoïsme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 1 maart 2026 @ 14:22:18 #264
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220229269
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 14:00 schreef Tovia het volgende:

[..]
Ik ken er velen. Dat zijn niet alleen christenen, maar vooral ook atheïsten bij wie het opvalt. Die enerzijds kritiek uiten op o.a. teksten als 1 Samuël 15, maar anderzijds soortgelijke praktijken die voor hun ogen plaatsvinden, nota bene gepleegd door hetzelfde volk in hetzelfde gebied, fel verdedigen. In dit topic zag je dat ook bij EsserS, een atheïst, die zich aangesproken voelde door mijn post en meteen de Palestijnen neerzette als “babyeters” om ze de demoniseren en de genocide te rechtvaardigen, zoals christenen verwijzen naar de Amalekieten als het gaat om 1 Samuël 15.

Het lijkt mij niet vreemd dat je een einde wilt aan een staat die decennialang een inheems volk zwaar onderdrukt, stelselmatig land van onteigent, verdrijft, in een openluchtgevangenis houdt, huizen, landbouw en waterputten ervan vernietigt, met als toppunt een genocide. Er zijn zelfs veel joden, van orthodox tot seculier, die daar net zo over denken. Door de hele pro-Palestinabeweging te generaliseren en te demoniseren alsof zij niet oproepen tot vrede, samenleven en een einde aan het geweld, terwijl je tegelijkertijd zwijgt over de gruwelpraktijken van Israël, bevestig je precies mijn punt en leg je zelf bloot wat ik aan de kaak stelde.
Als de staat Israël verdwijnt wordt het daar gewoon theocratisch islamitisch hell hole nummer zoveel waar, als je zo begaan bent met mensenrechten, je je borst nat kan maken met betrekking tot die van vrouwen, homo's, afvalligen, ketters en anders- en niet-gelovigen.

Verder zwijg ik niet over Netanyahu, of Smotrich, of kolonisten. Kun je rustig opzoeken hier op fok.

Ik roep echter niet op tot de opheffing van Israël, noch leg ik de schuld voor dat conflict enkel bij Israël.

En dat is voor rabiate pro-Pallies - die inderdaad verder gaan dan enkel 'vrede willen' - al een teken van support voor of zwijgen over Israël's daden.

Waarmee JIJ precies mijn punt bevestigt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 1 maart 2026 @ 15:24:26 #265
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220229980
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 14:00 schreef Tovia het volgende:

In dit topic zag je dat ook bij EsserS, een atheïst, die zich aangesproken voelde door mijn post en meteen de Palestijnen neerzette als “babyeters” ...

Nou, nou, nou. Ik reageerde op het feit dat streng-links georiënteerde mensen de zaken zo verschrikkelijk eenzijdig en racistisch kunnen voorstellen. Dat onthoofden van babies klopte inderdaad niet bij navraag, ze zijn door islamieten 'gewoon' afgeslacht.

Om on-topic te blijven: het kritiekloos volgen van Hamas-propaganda is geen vorm van vrijdenken.

[ Bericht 2% gewijzigd door EsserS op 01-03-2026 16:25:44 ]
  zondag 1 maart 2026 @ 19:41:26 #266
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220232570
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 00:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Maar waarom? Bij fase-overgangen loop je b.v. op een gegeven moment tegen het feit aan dat je een atomaire benadering moet gebruiken. Dat resulteert in singulariteiten. Voor ruimtetijd zijn er soortgelijke hints, gegeven door Bekenstein en Hawking. Waarom zou je dan nu opeen naar een "metafysische" verklaring grijpen omdat je tegen een singulariteit aanloopt? En grijp je ook naar "metafysica" als je, zeg, exotische supergeleiders wilt verklaren?

Ik ken geen enkel geval waarin metafysica een bevredigendere verklaring voor een natuurlijk fenomeen geeft dan fysica. Andersom zijn er talloze voorbeelden te geven.

Ik heb dus domweg veel meer vertrouwen in fysische verklaringen (in dit geval:kwantumzwaartekracht) dan metafysische verkkaringen, en zie dat niet als een categoriefout. Kwantumzwaartekracht is gewoon, bij gebrek aan empirische handvaten, verdomd moeilijk.
Lieve Haus, je weet 't toch?

Zodra fundi's beginnen over 'metafysisch' bedoelen ze: zullen we een poort openlaten voor de validiteit van mijn pre-middeleeuwse denkbeelden gebaseerd op pre-middeleeuwse schrijfels van pre-middeleeuwse haatbaarden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220233075
Ieder willekeurig topic wordt bijgekleurd met het geopolitieke en vertekende nieuws van de dag. Kan de klok nog terug?
  zondag 1 maart 2026 @ 21:23:01 #268
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220233750
quote:
5s.gif Op zondag 1 maart 2026 20:17 schreef Beathoven het volgende:
Ieder willekeurig topic wordt bijgekleurd met het geopolitieke en vertekende nieuws van de dag. Kan de klok nog terug?
Religie doet niet anders dan de klok terugdraaien, want een paar duizend jaar geleden hebben wat baarden iets geschreven
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220234491
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 21:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Religie doet niet anders dan de klok terugdraaien, want een paar duizend jaar geleden hebben wat baarden iets geschreven
Onderandere een poging tot documentatie en interpretatie in het theologisch zingeven van het verval van de Egyptische macht (OT) en de Romeinse macht (NT) in een poging iets mee te geven aan toekomstige generaties.
pi_220235894
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 19:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Lieve Haus, je weet 't toch?

Zodra fundi's beginnen over 'metafysisch' bedoelen ze: zullen we een poort openlaten voor de validiteit van mijn pre-middeleeuwse denkbeelden gebaseerd op pre-middeleeuwse schrijfels van pre-middeleeuwse haatbaarden.
Ja, het zal wel geen abstract Spinoziaans godsbeeld zijn :')

Maar je ziet hier ook dat veel filosofen weinig kaas van natuurkunde hebben gegeten. "Causaliteit is een handige manier om gebeurtenissen in de ruimtetijd te ordenen, dus het zal ook wel buiten ruimtetijd om bestaan" is net zo uit de lucht gegrepen als "alles om ons heen heeft een kleur, dus de wind zal ook wel een kleur hebben". Alleen zijn het in dit geval "gerespecteerde" filosofen aan universiteiten die dit soort redenaties gebruiken. En dat is nogal bizar, in mijn ogen.

Als er iets is wat de kwantummechanica ons heeft geleerd, is dat de natuur schijt heeft aan onze intuïtie, omdat deze intuïtie is geëvolueerd op hele beperkte lengte- en tijdschalen en natuurlijke selectie eigenschappen heeft gefilterd om ons te laten overleven.

Je ziet hetzelfde met b.v. "moraal" of ethiek: het idee dat er een moraal zou bestaan buiten de mens om.
  maandag 2 maart 2026 @ 09:27:01 #271
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220236180
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:57 schreef Haushofer het volgende:

..... het idee dat er een moraal zou bestaan buiten de mens om.
Laten we eerlijk zijn: de natuur is prachtig maar ze heeft geen mening over jouw integriteit. Een aardbeving heeft geen geweten en een wolf kent geen zonde. De natuur is amoreel maar de mens is de enige die betekenis hier aan geeft. Een leeuw is niet 'slecht' als hij een zebra pakt dus waarom zouden wij doen alsof onze regels ergens in de sterren geschreven staan? Moraal is simpelweg de set afspraken die wij hebben verzonnen om het hier op deze blauwe knikker een beetje gezellig en leefbaar te houden. Het idee dat er ergens in de kosmos een universele 'morele wet' zweeft los van onze eigen grijze cellen is dan ook pure fictie.

Vaak wordt er door het geloof een soort kosmische scheidsrechter bij gesleept alsof we een onzichtbare toezichthouder nodig hebben om niet elkaars keel door te snijden. Het is eigenlijk een nogal luie manier van denken om te doen alsof goed en kwaad door een godheid in een stenen tablet zijn gebeiteld. Door de verantwoordelijkheid bij een hogere macht te leggen, ontduik je de realiteit dat we het echt zélf moeten uitzoeken.

Uiteindelijk is een moraal zonder mens als de kleur rood zonder oog: het bestaat simpelweg niet. We hebben geen hemelse handleiding nodig maar gewoon een beetje gezond verstand en onderling respect.

Dus: moraal is een menselijke uitvinding, geen kosmische ontdekking. Als de mensheid morgen verdwijnt, verdwijnt het concept 'goed en kwaad' direct mee.

"And man created God, and saw that it was good."

That's all, folks.

[ Bericht 4% gewijzigd door EsserS op 02-03-2026 09:34:01 ]
  maandag 2 maart 2026 @ 11:32:39 #272
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220237491
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:27 schreef EsserS het volgende:
Laten we eerlijk zijn: de natuur is prachtig
Zo af en toe ja.

[ Bericht 6% gewijzigd door hoatzin op 02-03-2026 12:16:19 ]
pi_220239235
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 15:24 schreef EsserS het volgende:

[..]
Nou, nou, nou. Ik reageerde op het feit dat streng-links georiënteerde mensen de zaken zo verschrikkelijk eenzijdig en racistisch kunnen voorstellen. Dat onthoofden van babies klopte inderdaad niet bij navraag, ze zijn door islamieten 'gewoon' afgeslacht.

Om on-topic te blijven: het kritiekloos volgen van Hamas-propaganda is geen vorm van vrijdenken.
Volgens mij zie je nog steeds niet dat je met je reactie precies mijn punt bevestigt. Je gebruikt namelijk hetzelfde soort rechtvaardigingen dat sommige christenen gebruiken wanneer ze gewelddadige passages in de Bijbel proberen goed te praten, zoals met 1 Samuel 15: "ja maar de Amalekieten". In jouw geval wordt het: "ja maar de linkse mensen, Hamas, islamieten", i.p.v. het geweld zelf principieel te veroordelen, zoals atheïsten gewelddadige Bijbelpassages bekritiseren zonder ze te rechtvaardigen.

[ Bericht 67% gewijzigd door Tovia op 02-03-2026 17:17:28 ]
  maandag 2 maart 2026 @ 17:16:29 #274
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220240664
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 14:20 schreef Tovia het volgende:

[..]
Volgens mij zie je nog steeds niet dat je met je reactie precies mijn punt bevestigt. Je gebruikt namelijk hetzelfde soort rechtvaardigingen dat sommige christenen gebruiken wanneer ze gewelddadige passages in de Bijbel proberen goed te praten, zoals in 1 Samuel 15: "ja maar de Amalekieten". In jouw geval wordt het: "ja maar de linkse mensen, Hamas, islamieten", i.p.v. het geweld zelf principieel te veroordelen, zoals atheïsten gewelddadige Bijbelpassages bekritiseren zonder ze te rechtvaardigen.
Ik ontleen geen autoriteit aan de bijbel dus ik rechtvaardig niks. Ik zeg alleen dat joodse babies op een gruwelijke wijze zijn vermoord door islamieten.
pi_220240674
_O- :')
  maandag 2 maart 2026 @ 17:40:51 #276
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220240839
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 17:18 schreef Tovia het volgende:
Lach maar. Ik verkondig alleen maar naakte feiten zonder vooroordelen.
  maandag 2 maart 2026 @ 19:06:57 #277
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220241513
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 17:18 schreef Tovia het volgende:
Waar zie je precies mensen oproepen tot de algehele vernietiging van Palestijnen a la Amalek?

Ik kan geen hond vinden hier die zoiets heeft gesteld.

Verder staan er nog wat vragen open.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 3 maart 2026 @ 16:38:51 #278
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220248167
Omdat ik het niet kan nalaten weer een stichtelijk woord. Dit keer over vrijdenken als de Beëlzebub voor het ware geloof.

De Vrijgeest in de Muil van de Afgrond
Lieve vrienden, laten we eens hartig spreken over die moderne pestilentie die men 'vrijdenken' noemt. Want ziet, die ijdele bespiegelingen van uw eigen verstand zijn niets minder dan de Beëlzebub zelf die als een briesende leeuw door uw bovenkamer sluipt om de laatste restjes ootmoed te verslinden. U waant zich 'verlicht' maar u dwaalt in een pikzwarte nacht van eigenwillige godsdienstigheid waar de rede uw enige, valse afgod is.

Pas toch op!. Want elke gedachte die niet buigt onder het juk van de onversneden waarheid is slechts een extra splinter voor uw eigen eeuwige brandstapel. De hellepoort staat reeds op een kier voor degenen die menen dat hun eigen brein een betere gids is dan de aloude, smalle paden. Ik zeg het u met een minzame glimlach maar de indringende zwavelwalm hangt nu al aan uw hippe kleren. De afgrond gaapt dieper dan uw diepste filosofische overpeinzing. En geloof me vrij: daar beneden is geen wifi voor uw kritische vragen.

Straks zult u kermen in de buitenste duisternis waar het gepiep en geknarsetand u de lust tot intellectueel discussiëren wel zal ontnemen. Dat zogenaamde vrije denken is de moeder van alle snode ketterijen en de definitieve doodsteek voor de eenvoud des harten. Wilt u werkelijk uw onsterfelijke ziel verkwanselen voor een middagje intellectuele ijdelheid? De toorn des Heeren is geen abstract concept maar een verterend vuur dat korte metten maakt met uw eigendunkelijke logica. Het is toch zonde dat zo’n knappe kop als de uwe straks als een verdroogde tak in de oven van de verdoemenis belandt.

Werp die boeien van de rede af voordat de laatste bazuin klinkt en de poel van vuur uw definitieve studeerkamer wordt. Bedenk wel: in de eeuwigheid telt uw hoogstpersoonlijke mening niet meer mee. Daar regeert slechts de onverbiddelijke Waarheid.

Laten we afsluiten met een gebed.

Titel:
Gebed om de Heilige Kortzichtigheid

O Grote, Onverbiddelijke Potentaat, hier buig ik mijn hoogmoedige knieën in het stof van mijn eigen nietigheid. Ik beken met diepe schaamte dat ik hedenochtend weer even heb gepoogd een logische oorzaak-gevolgrelatie te leggen, geheel buiten Uw voorzienigheid om. Sla mij toch met een gezegende blindheid voor elk argument dat niet met een vroom 'amen' eindigt.

Ruk die sissende adder van de logica uit mijn schedelpan voordat hij mij met zijn giftige 'waarom-vragen' rechtstreeks de poel van vuur en zwavel in jaagt. Laat mijn verstand verworden tot een onbeschreven blad. Of liever nog: tot een dorre woestijn waar geen enkele kritische gedachte ooit nog wortel schiet. Want wat baat het de mens als hij de hele wereld begrijpt maar zijn ziel als een doorgebakken kotelet in de eeuwige oven van de verdoemenis moet wentelen?

Bezegel mijn lippen met de zegellak van het blindelings geloof zodat ik nooit meer 'maar' of 'echter' durf te prevelen tegenover Uw ondoorgrondelijke decreten. Verlos mij van de tirannie van het gezond verstand die Beëlzebub van de bovenkamer die mij verleidt tot het snode pad van het eigen inzicht. Laat mij liever een onwetende dwaas zijn in Uw voorhof dan een gepromoveerd intellectueel die tandenknarsend de hitte van de buitenste duisternis moet trotseren.

Giet Uw heilige beton in de kieren van mijn twijfel zodat er geen spatje rede meer doorheen kan sijpelen naar mijn onsterfelijke ziel.

Amen.
pi_220249054
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 14:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De vraag is: geloof jij dat.
Dat is niet de vraag. Dat is opnieuw een poging om af te leiden van mijn daadwerkelijke punt. Daarom heb ik je posts genegeerd.

quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 19:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waar zie je precies mensen oproepen tot de algehele vernietiging van Palestijnen a la Amalek?

Ik kan geen hond vinden hier die zoiets heeft gesteld.
Waar beweer ik dat "mensen hier" hebben “opgeroepen tot de algehele vernietiging van Palestijnen”? Dat zeg ik nergens. Het gaat niet om mensen die hier zouden oproepen tot vernietiging, maar om de dubbele maatstaf die men hanteert: aan de ene kant het scherp bekritiseren en veroordelen van genocide in de Bijbel, die duizenden jaren geleden zou hebben plaatsgevonden, maar aan de andere kant het fel verdedigen of relativeren van genocide die voor hun ogen plaatsvindt, gepleegd door dezelfde historische bevolkingsgroep uit de Bijbel, in hetzelfde gebied.
pi_220249383
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 16:38 schreef EsserS het volgende:
Omdat ik het niet kan nalaten weer een stichtelijk woord. Dit keer over vrijdenken als de Beëlzebub voor het ware geloof.

De Vrijgeest in de Muil van de Afgrond
Lieve vrienden, laten we eens hartig spreken over die moderne pestilentie die men 'vrijdenken' noemt. Want ziet, die ijdele bespiegelingen van uw eigen verstand zijn niets minder dan de Beëlzebub zelf die als een briesende leeuw door uw bovenkamer sluipt om de laatste restjes ootmoed te verslinden. U waant zich 'verlicht' maar u dwaalt in een pikzwarte nacht van eigenwillige godsdienstigheid waar de rede uw enige, valse afgod is.

Pas toch op!. Want elke gedachte die niet buigt onder het juk van de onversneden waarheid is slechts een extra splinter voor uw eigen eeuwige brandstapel. De hellepoort staat reeds op een kier voor degenen die menen dat hun eigen brein een betere gids is dan de aloude, smalle paden. Ik zeg het u met een minzame glimlach maar de indringende zwavelwalm hangt nu al aan uw hippe kleren. De afgrond gaapt dieper dan uw diepste filosofische overpeinzing. En geloof me vrij: daar beneden is geen wifi voor uw kritische vragen.

Straks zult u kermen in de buitenste duisternis waar het gepiep en geknarsetand u de lust tot intellectueel discussiëren wel zal ontnemen. Dat zogenaamde vrije denken is de moeder van alle snode ketterijen en de definitieve doodsteek voor de eenvoud des harten. Wilt u werkelijk uw onsterfelijke ziel verkwanselen voor een middagje intellectuele ijdelheid? De toorn des Heeren is geen abstract concept maar een verterend vuur dat korte metten maakt met uw eigendunkelijke logica. Het is toch zonde dat zo’n knappe kop als de uwe straks als een verdroogde tak in de oven van de verdoemenis belandt.

Werp die boeien van de rede af voordat de laatste bazuin klinkt en de poel van vuur uw definitieve studeerkamer wordt. Bedenk wel: in de eeuwigheid telt uw hoogstpersoonlijke mening niet meer mee. Daar regeert slechts de onverbiddelijke Waarheid.

Laten we afsluiten met een gebed.

Titel:
Gebed om de Heilige Kortzichtigheid

O Grote, Onverbiddelijke Potentaat, hier buig ik mijn hoogmoedige knieën in het stof van mijn eigen nietigheid. Ik beken met diepe schaamte dat ik hedenochtend weer even heb gepoogd een logische oorzaak-gevolgrelatie te leggen, geheel buiten Uw voorzienigheid om. Sla mij toch met een gezegende blindheid voor elk argument dat niet met een vroom 'amen' eindigt.

Ruk die sissende adder van de logica uit mijn schedelpan voordat hij mij met zijn giftige 'waarom-vragen' rechtstreeks de poel van vuur en zwavel in jaagt. Laat mijn verstand verworden tot een onbeschreven blad. Of liever nog: tot een dorre woestijn waar geen enkele kritische gedachte ooit nog wortel schiet. Want wat baat het de mens als hij de hele wereld begrijpt maar zijn ziel als een doorgebakken kotelet in de eeuwige oven van de verdoemenis moet wentelen?

Bezegel mijn lippen met de zegellak van het blindelings geloof zodat ik nooit meer 'maar' of 'echter' durf te prevelen tegenover Uw ondoorgrondelijke decreten. Verlos mij van de tirannie van het gezond verstand die Beëlzebub van de bovenkamer die mij verleidt tot het snode pad van het eigen inzicht. Laat mij liever een onwetende dwaas zijn in Uw voorhof dan een gepromoveerd intellectueel die tandenknarsend de hitte van de buitenste duisternis moet trotseren.

Giet Uw heilige beton in de kieren van mijn twijfel zodat er geen spatje rede meer doorheen kan sijpelen naar mijn onsterfelijke ziel.

Amen.
Wat leuk man, je kunt nu gezellig samen met Ali naar dezelfde kerk.
  dinsdag 3 maart 2026 @ 19:30:33 #281
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220249623
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 18:21 schreef Tovia het volgende:

[..]
Dat is niet de vraag. Dat is opnieuw een poging om af te leiden van mijn daadwerkelijke punt. Daarom heb ik je posts genegeerd.
[..]
Waar beweer ik dat "mensen hier" hebben “opgeroepen tot de algehele vernietiging van Palestijnen”? Dat zeg ik nergens. Het gaat niet om mensen die hier zouden oproepen tot vernietiging, maar om de dubbele maatstaf die men hanteert: aan de ene kant het scherp bekritiseren en veroordelen van genocide in de Bijbel, die duizenden jaren geleden zou hebben plaatsgevonden, maar aan de andere kant het fel verdedigen of relativeren van genocide die voor hun ogen plaatsvindt, gepleegd door dezelfde historische bevolkingsgroep uit de Bijbel, in hetzelfde gebied.
Nou nee, dat is de hamvraag.

Geloof jij dat.

Dan kunnen we je posts aangaande je enorme bezorgdheden omtrent genocide wat beter duiden...

Verder wacht ik met smacht op quotes van fokkers die verdedigen wat jij stelt dat ze verdedigen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 3 maart 2026 @ 21:06:37 #282
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220251094
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 19:01 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wat leuk man, je kunt nu gezellig samen met Ali naar dezelfde kerk.
;)
pi_220251559
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 00:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mijn punt is niet dat metafysica betere verklaringen geeft voor natuurlijke fenomenen. Wat ik probeer te zeggen is: áls ruimtetijd een begin heeft, dan is dat geen natuurlijk fenomeen binnen het universum, maar het ontstaan van het natuurlijke domein zelf. Het kan dan terecht zijn om daar metafysisch over te spreken en dat hoeft niet per se ingevuld te worden met ‘God did it’. Craig gebruikt het kalam-argument volgens mij ook vooral filosofisch en probeert het te versterken met natuurkundige bevindingen (voor zijn tweede premisse). Maar het blijft een filosofische stelling.

Wat mij ook opvalt als ik je eerdere bijdragen hierover teruglees, is dat je enerzijds stelt dat Craig zich niet op causaliteit kan beroepen, omdat causaliteit alleen een eigenschap van de ruimtetijd zou zijn; je trekt daar dan een grens. Anderzijds geef je aan dat we simpelweg niet weten of er een absoluut begin is geweest, dat een singulariteit meestal aangeeft dat een theorie daar haar geldigheid verliest, en dat we moeten wachten op een theorie van kwantumzwaartekracht.

Maar als dat zo is, dan kun je het kalam-argument ook niet definitief verwerpen. We kunnen niet met zekerheid zeggen dat er wel een begin is geweest, maar ook niet dat er geen begin is geweest. In dat geval gaat Craig voorlopig uit van een bepaalde metafysische aanname, maar dat geldt net zo goed voor de ontkenning daarvan. Ik ben het daarom eens met dat we moeten wachten op een voltooide theorie van kwantumzwaartekracht. Maar als er een absoluut begin is van ruimtetijd, dan kan de verklaring geen eerdere fysische toestand zijn. En dan is het een metafysische vraag, lijkt mij. De voorbeelden die je hier geeft vallen binnen ruimte en tijd en dat is juist wat er ter discussie staat.
pi_220251609
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:57 schreef Haushofer het volgende:

Maar je ziet hier ook dat veel filosofen weinig kaas van natuurkunde hebben gegeten. "Causaliteit is een handige manier om gebeurtenissen in de ruimtetijd te ordenen, dus het zal ook wel buiten ruimtetijd om bestaan" is net zo uit de lucht gegrepen als "alles om ons heen heeft een kleur, dus de wind zal ook wel een kleur hebben". Alleen zijn het in dit geval "gerespecteerde" filosofen aan universiteiten die dit soort redenaties gebruiken. En dat is nogal bizar, in mijn ogen.

Als er iets is wat de kwantummechanica ons heeft geleerd, is dat de natuur schijt heeft aan onze intuïtie, omdat deze intuïtie is geëvolueerd op hele beperkte lengte- en tijdschalen en natuurlijke selectie eigenschappen heeft gefilterd om ons te laten overleven.

Je ziet hetzelfde met b.v. "moraal" of ethiek: het idee dat er een moraal zou bestaan buiten de mens om.
Ik denk dat jij als natuurkundige waarschijnlijk ook niet alles weet over natuurkunde, laat staan over andere vakgebieden binnen de wetenschap. Het is dus wat kort door de bocht om “veel” filosofen hier te verwijten dat ze weinig kaas van natuurkunde hebben gegeten. Een beetje bescheidenheid past ons allemaal.

Wat je stelt over causaliteit en de ruimtetijd is een metafysische interpretatie van fysica, want het is geen empirische conclusie uit de kwantummechanica.

Je herhaalt hiermee de inconsistentie waar ik eerder op wees: enerzijds stel je dat William Craig zich niet op causaliteit kan beroepen, omdat het een eigenschap van de ruimtetijd zou zijn, waarmee je dus een duidelijke grens trekt. Alhoewel Craig spreekt over niet-temporele causaliteit (en daarom gaat je analogie met kleur en wind eigenlijk ook niet op). Anderzijds geef je aan dat we nog niet weten of het universum een begin heeft, en dat we daarvoor moeten wachten op een theorie van kwantumzwaartekracht. Maar als die kwestie nog openstaat, hoe kun je dan nu al zo stellig zijn over de reikwijdte van causaliteit? Ik vind dat toch wel twee verschillende standpunten.
pi_220252193
Causaliteit is de aanname dat er onafhankelijke zaken kunnen bestaan die verbonden zijn geraakt door causaliteit.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 4 maart 2026 @ 04:22:21 #286
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220252855
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:30 schreef Akathisia het volgende:
Causaliteit is de aanname dat er onafhankelijke zaken kunnen bestaan die verbonden zijn geraakt door causaliteit
Iets kan niet tegelijkertijd "onafhankelijk" zijn en onderworpen aan externe oorzaken. Jouw stelling rammelt aan alle kanten zodra je de kwantumwereld induikt omdat de natuur daar simpelweg geen "losse eilandjes" accepteert. De werkelijkheid is daar fundamenteel één verbonden web (denk aan die gekke verstrengeling) waarbij deeltjes pas eigenschappen krijgen door hun relatie met elkaar. Je kunt dus niet zeggen dat er eerst onafhankelijke dingen zijn die later pas "bezoek" krijgen van causaliteit. Die verbinding is er vanaf het begin al. Eigenlijk is causaliteit niet de lijm tussen de brokstukken maar de structuur van het hele bouwwerk zelf. Kortom: onafhankelijkheid is een illusie van onze dagelijkse blik terwijl alles op diep niveau allang met elkaar aan het dansen is.

Immanuel Kant maakt het eigenlijk heel menselijk. Hij zegt dat we niet als een onbeschreven blad naar de wereld kijken maar met een voorgeprogrammeerde 'bril' op onze neus. Voor Kant is causaliteit geen lijm die tussen twee losse objecten in de buitenwereld zit maar een filter in ons eigen brein.

Stel je de biljartbal voor: de witte bal rolt over het laken en tikt de rode bal aan die vervolgens begint te rollen. In jouw stelling zou je zeggen: "Kijk, daar heb je twee onafhankelijke ballen die door de botsing verbonden worden." Maar Kant tikt je op de schouder en zegt: "Ho even, dat zie je helemaal niet!" Wat je feitelijk waarneemt, is slechts een opeenvolging van beelden: eerst beweegt A, dan raken ze elkaar, dan beweegt B.

Jouw hersenen zijn de eigenlijke 'verbinders' die daar razendsnel het label "oorzaak en gevolg" op plakken om de wereld begrijpelijk te maken. Zonder die ingebouwde software van ons verstand zouden we alleen maar een chaotische diashow van losse kleuren en vormen zien. Die "onafhankelijke zaken" uit je stelling zijn dus eigenlijk constructies van ons eigen denken om grip te krijgen op de werkelijkheid.

Volgens Kant kunnen we de wereld "zoals hij echt is" (het Ding an sich) nooit zien omdat we die bril van causaliteit simpelweg niet af kunnen zetten. We zitten dus vast in een cirkelredenering: we denken dat dingen onafhankelijk zijn en dan verbonden raken maar die hele logica komt uit onszelf. De "verbinding" is dus geen externe gebeurtenis maar de manier waarop ons brein de boel ordent. Je stelling beschrijft dus eigenlijk niet hoe de wereld werkt maar hoe de menselijke machine de wereld verwerkt. Kortom: we zien de wereld niet zoals hij is maar zoals wij zijn.

[ Bericht 33% gewijzigd door EsserS op 04-03-2026 04:44:36 ]
pi_220254240
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 05:36 schreef EsserS het volgende:

[..]
Dat is een lief compliment. Dank je.

Maar inhoudelijk is het weer bagger.
Dat vind ik nou ook, daarom zeg ik dat je beter columns kunt schrijven want van een inhoudelijke discussie komt het nooit met je.
pi_220254263
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dit toont wel weer je gebrekkige manier van redeneren. Wederom recht lullen wat krom is.
[..]
Ik heb nooit "schizofrene framing" gebruikt, die leugen heb je ook al vaker geuit en is domweg niet waar. In mijn boek Goddelijke Patronen spreek ik over apofenie in het algemeen, en betrek ik het juist op allerlei verschillende fenomenen zoals complotdenken, statistische valkuilen en de replicatiecrisis in de sociale- en medische wetenschappen. En ook geloof, ja. Om te laten zien dat doorgeschoten patroonherkenning een heel breed fenomeen is. Dus niks "schizofrene framing van gelovigen", en ook hier weer: een leugen.

Je "manifestaties van een gezonde, evenwichtige psyche" zijn daarbij nogal ironisch.
[..]
Ja, ik ageer tegen jouw fundamentalisme, misantropie en pseudowetenschap.

Kortom: leugens, leugens, leugens :)

:W
Ik heb mij altijd ingehouden, maar ik kan me nu eenmaal niet aan de indruk onttrekken dat je een soort compulsieve neiging hebt om iedereen die niet in jouw straatje denkt weg te zetten als geestelijk gebrekkig, welke termen je daar ook voor gebruikt. Daarom kun je het ook niet laten om in topics die werkelijk niets met natuurkunde of wat dan ook te maken hebben jouw eigen evangelie te komen preken en vooral te laten zien hoe dommig en gebrekkig mensen die anders denken dan jij zijn. Dat zul je ontkennen omdat je een beeld van jezelf wilt houden als een evenwichtige, wetenschappelijke, rationele man, maar een groot deel van je bijdragen lijkt bij mij meer een soort poging om jezelf omhoog te halen door anderen heel negatief te labelen en te kakken te zetten, en dat is met de jaren alleen maar erger geworden. Ik respecteerde jou lange tijd als discussiepartner, maar je toon is gewoon heel vervelend en misselijk geworden, en aangezien je wel degelijk tegen het geloof en de geschriften ageert met je 'argumenten', bespeur ik daarin inderdaad een verharding die je kwetsbaar maakt voor onredelijkheid, dat is precies het proces wat ik in jou heb zien plaatsvinden en waar ik je ook meerdere malen in het verleden voor heb proberen te waarschuwen. Ook dat zul je ontkennen, maar ik ben niet blind. Verder respecteer ik je nog altijd gewoon als mens, maar als discussiepartner heb je bij mij al lange tijd volledig afgedaan, omdat je gewoon niet inhoudelijk kunt blijven maar het uiteindelijk altijd over de persoonlijke boeg moet gooien. En daar kan maar een reden voor zijn die je zelf nu niet onder ogen wilt zien. En zolang dat het geval is, zullen wij niet bij elkaar komen, en zit ik ook niet te wachten op jouw aandacht hier op dit forum of ergens anders.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-03-2026 10:21:10 ]
pi_220254312
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 21:38 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Mijn punt is niet dat metafysica betere verklaringen geeft voor natuurlijke fenomenen. Wat ik probeer te zeggen is: áls ruimtetijd een begin heeft dan is dat geen natuurlijk fenomeen binnen het universum, maar het ontstaan van het natuurlijke domein zelf.
Maar dat is niet wat de natuurkunde zegt. De natuurkunde zegt dat als je de kosmische film terugspoelt, de geldigheid van de klassieke ruimtetijd eindigt. En nogmaals: het eindigen van klassieke en effectieve beschrijvingen zien we op allerlei plaatsen in de natuurkunde. Ik heb als natuurkundige dus geen enkele reden om jouw "als" aan te nemen.

quote:
Wat mij ook opvalt als ik je eerdere bijdragen hierover teruglees, is dat je enerzijds stelt dat Craig zich niet op causaliteit kan beroepen, omdat causaliteit alleen een eigenschap van de ruimtetijd zou zijn; je trekt daar dan een grens. Anderzijds geef je aan dat we simpelweg niet weten of er een absoluut begin is geweest, dat een singulariteit meestal aangeeft dat een theorie daar haar geldigheid verliest, en dat we moeten wachten op een theorie van kwantumzwaartekracht.

Maar als dat zo is, dan kun je het kalam-argument ook niet definitief verwerpen.
Nee, dat kan ik inderdaad niet. Ik kan alleen de absolute noodzaak die het Kalam-argument veronderstelt verwerpen, want die zekerheid hebben we helemaal niet.
pi_220254327
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 10:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

...je toon is gewoon heel vervelend en misselijk geworden...
Dat ervaar ik dito bij jou. Je zit hier opnieuw leugens te verspreiden, maar gaat daar totaal niet op in.

Ik neem jou als discussiepartner ook niet serieus, en je moet niet net doen alsof jij wel openstaat voor "discussie", want je zit hier te evangeliseren en profeteren met de absolute waarheid in de zak.
pi_220254581
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 10:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik heb mij altijd ingehouden, maar ik kan me nu eenmaal niet aan de indruk onttrekken dat je een soort compulsieve neiging hebt om iedereen die niet in jouw straatje denkt weg te zetten als geestelijk gebrekkig, welke termen je daar ook voor gebruikt. Daarom kun je het ook niet laten om in topics die werkelijk niets met natuurkunde of wat dan ook te maken hebben jouw eigen evangelie te komen preken en vooral te laten zien hoe dommig en gebrekkig mensen die anders denken dan jij zijn. Dat zul je ontkennen omdat je een beeld van jezelf wilt houden als een evenwichtige, wetenschappelijke, rationele man, maar een groot deel van je bijdragen lijkt bij mij meer een soort poging om jezelf omhoog te halen door anderen heel negatief te labelen en te kakken te zetten, en dat is met de jaren alleen maar erger geworden. Ik respecteerde jou lange tijd als discussiepartner, maar je toon is gewoon heel vervelend en misselijk geworden, en aangezien je wel degelijk tegen het geloof en de geschriften ageert met je 'argumenten', bespeur ik daarin inderdaad een verharding die je kwetsbaar maakt voor onredelijkheid, dat is precies het proces wat ik in jou heb zien plaatsvinden en waar ik je ook meerdere malen in het verleden voor heb proberen te waarschuwen. Ook dat zul je ontkennen, maar ik ben niet blind. Verder respecteer ik je nog altijd gewoon als mens, maar als discussiepartner heb je bij mij al lange tijd volledig afgedaan, omdat je gewoon niet inhoudelijk kunt blijven maar het uiteindelijk altijd over de persoonlijke boeg moet gooien. En daar kan maar een reden voor zijn die je zelf nu niet onder ogen wilt zien. En zolang dat het geval is, zullen wij niet bij elkaar komen, en zit ik ook niet te wachten op jouw aandacht hier op dit forum of ergens anders.
Ik denk niet dat het doel is om bij elkaar te komen / water bij de wijn te doen, in de zin dat jij je geloof half verlaat en Haushover de wetenschap half opzij zet.

Ik denk ook niet dat jij ooit tot elkaar komt met een moslim. Misschien wordt het dan Ali is lam, maar nooit Ali een beetje Islam. Wat dat betreft kom je in je adventistenkerk veel zaliger bij elkaar dan hier.

En wat dat ontmoeten elders betreft. Kopje koffie en niet praten over de wetenschap of het geloof is toch wel mogelijk? We kunnen het gewoon over tuinieren en over koetjes en kalfjes hebben zonder de evolutietheorie of de tuin van eden erbij te halen? Lijkt me best ok, een maandelijkse ontmoeting en 12 onderwerpen die niet vervallen in gelul over levensbeschouwing en bij de eerste afwijking meteen de zoemer en vertrekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 04-03-2026 11:03:19 ]
pi_220254928
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 10:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het doel is om bij elkaar te komen / water bij de wijn te doen, in de zin dat jij je geloof half verlaat en Haushover de wetenschap half opzij zet.

Ik denk ook niet dat jij ooit tot elkaar komt met een moslim. Misschien wordt het dan Ali is lam, maar nooit Ali een beetje Islam. Wat dat betreft kom je in je adventistenkerk veel zaliger bij elkaar dan hier.

En wat dat ontmoeten elders betreft. Kopje koffie en niet praten over de wetenschap of het geloof is toch wel mogelijk? We kunnen het gewoon over tuinieren en over koetjes en kalfjes hebben zonder de evolutietheorie of de tuin van eden erbij te halen? Lijkt me best ok, een maandelijkse ontmoeting en 12 onderwerpen die niet vervallen in gelul over levensbeschouwing en bij de eerste afwijking meteen de zoemer en vertrekken.
Bij elkaar komen is niet dat we het met elkaar eens worden, maar dat we respectvol een inhoudelijke discussie kunnen voortzetten zonder labels, insinuaties over andermans gebrekkige cognitieve vaardigheden, het introduceren van allerlei off-topic dingen (zoals constant over natuurkunde en wetenschap bezig blijven in een subforum dat letterlijk filosofie en levensbeschouwing heet en waarmee je de aandacht steeds op jezelf vestigt in plaats van op het onderwerp), en andere zaken die er niet toe doen.

En nee, ik heb er geen behoefte aan om iemand te ontmoeten die mij geen basaal respect toont omdat ik simpelweg een andere mening heb.

Dat vind ik altijd zo opmerkelijk. Men beticht gelovigen ervan zo intolerant te zijn. Maar de werkelijke intolerante mensen hier zijn de niet-gelovigen die het simpelweg niet kunnen verkroppen dat anderen hun wereldbeeld niet delen.
pi_220255339
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 10:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat ervaar ik dito bij jou. Je zit hier opnieuw leugens te verspreiden, maar gaat daar totaal niet op in.

Ik neem jou als discussiepartner ook niet serieus, en je moet niet net doen alsof jij wel openstaat voor "discussie", want je zit hier te evangeliseren en profeteren met de absolute waarheid in de zak.
Ik verdedig mijn standpunten ja, op een plek die daar geschikt voor is. Als jij dat evangeliseren wil noemen, prima. Maar ik voer hier gewoon inhoudelijke discussies met mensen op basis van mijn overtuigingen. En ik kan prima van mening veranderen als ik daar goede redenen voor heb. Mensen als cognitief inferieur bestempelen is geen goede reden voor mij om jouw standpunten over wat dan ook over te nemen, hoe verrassend dat misschien ook is. Slechte argumenten ook niet.
pi_220255435
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 11:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Bij elkaar komen is niet dat we het met elkaar eens worden, maar dat we respectvol een inhoudelijke discussie kunnen voortzetten zonder labels, insinuaties over andermans gebrekkige cognitieve vaardigheden, het introduceren van allerlei off-topic dingen (zoals constant over natuurkunde en wetenschap bezig blijven in een subforum dat letterlijk filosofie en levensbeschouwing heet en waarmee je de aandacht steeds op jezelf vestigt in plaats van op het onderwerp), en andere zaken die er niet toe doen.

En nee, ik heb er geen behoefte aan om iemand te ontmoeten die mij geen basaal respect toont omdat ik simpelweg een andere mening heb.

Dat vind ik altijd zo opmerkelijk. Men beticht gelovigen ervan zo intolerant te zijn. Maar de werkelijke intolerante mensen hier zijn de niet-gelovigen die het simpelweg niet kunnen verkroppen dat anderen hun wereldbeeld niet delen.
Levensbeschouwing is niet alleen een bepaalde Christelijke stroming van een user hier. Wetenschap kan eveneens heel sterk de kijk op het leven beinvloeden.

Verder

Marjolein Faber: Ik ben beleid
Ali: Ik ben alle gelovigen.
  woensdag 4 maart 2026 @ 12:33:33 #295
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220255440
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 11:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hoeveel basaal respect toon je iemand wiens religie je een demonische dwaling noemt? Hoe leidt dat uberhaupt tot een inhoudelijke discussie?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220255939
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Mensen als cognitief inferieur bestempelen is geen goede reden voor mij om jouw standpunten over wat dan ook over te nemen.
Dat doe ik dan ook niet. Dat maak jij ervan.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 12:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hoeveel basaal respect toon je iemand wiens religie je een demonische dwaling noemt? Hoe leidt dat uberhaupt tot een inhoudelijke discussie?
Dit, inderdaad: het is het verschuilen achter een, in mijn ogen, verwerpelijke moraal en vervolgens telkens God naar voren schuiven als "het is nou eenmaal niet anders", om zo de eigen verantwoordelijkheid weg te nemen. En dan vervolgens andere users die dat niet doen betichten van "persoonlijk worden" en "mensen cognitief inferieur noemen".

Ja, doei.
pi_220255988
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 21:41 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Ik denk dat jij als natuurkundige waarschijnlijk ook niet alles weet over natuurkunde, laat staan over andere vakgebieden binnen de wetenschap. Het is dus wat kort door de bocht om “veel” filosofen hier te verwijten dat ze weinig kaas van natuurkunde hebben gegeten. Een beetje bescheidenheid past ons allemaal.
Het is gebaseerd op de simpele observatie dat ik apologeten nooit dit stuk natuurkunde hoor benoemen.

quote:
Wat je stelt over causaliteit en de ruimtetijd is een metafysische interpretatie van fysica, want het is geen empirische conclusie uit de kwantummechanica.
Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt.

quote:
Je herhaalt hiermee de inconsistentie waar ik eerder op wees: enerzijds stel je dat William Craig zich niet op causaliteit kan beroepen, omdat het een eigenschap van de ruimtetijd zou zijn, waarmee je dus een duidelijke grens trekt. Alhoewel Craig spreekt over niet-temporele causaliteit (en daarom gaat je analogie met kleur en wind eigenlijk ook niet op). Anderzijds geef je aan dat we nog niet weten of het universum een begin heeft, en dat we daarvoor moeten wachten op een theorie van kwantumzwaartekracht. Maar als die kwestie nog openstaat, hoe kun je dan nu al zo stellig zijn over de reikwijdte van causaliteit? Ik vind dat toch wel twee verschillende standpunten.
Ik zeg nergens dat er geen "oorzaak" toegedicht kan worden aan de oerknal, zoals het Kalam-argument doet; ik stel alleen dat er geen noodzaak voor is, zoals het Kalam-argument claimt, en dat er hele goede redenen zijn om daar aan te twijfelen.

Bij gebrek aan een theorie van kwantumzwaartekracht kun je verder weinig stellig zijn, lijkt me.
pi_220256094
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 12:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zeg jij dat, gezien hoe jij tegen de Islam en moslims tekeer gaat?

Ik scheid mensen van hun religie. Ik kan iemands religie demonisch noemen, dat wil niet zeggen dat ik die persoon een demoon noem. Ik verwacht eigenlijk dat mensen wel in staat zijn om dat onderscheid te kunnen maken tussen hun eigen persoon en waarde als mens en hun denkbeelden. Die twee hebben voor mij niets met elkaar te maken.
  woensdag 4 maart 2026 @ 13:53:06 #299
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220256151
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik verdedig mijn standpunten ja, op een plek die daar geschikt voor is. Als jij dat evangeliseren wil noemen, prima. Maar ik voer hier gewoon inhoudelijke discussies met mensen op basis van mijn overtuigingen. En ik kan prima van mening veranderen als ik daar goede redenen voor heb. Mensen als cognitief inferieur bestempelen is geen goede reden voor mij om jouw standpunten over wat dan ook over te nemen, hoe verrassend dat misschien ook is. Slechte argumenten ook niet.
Inhoudelijk is er bijzonder veel aan te merken op jouw bijdragen want je loopt met je (levens)overtuigingen 2.000 jaar achter op de Paus en je verkondigt hier dat de bijbel een geschiedenis- en biologieboek is.

Denk je soms dat we kleuters of achterlijk zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 04-03-2026 13:58:46 ]
  woensdag 4 maart 2026 @ 13:57:15 #300
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220256180
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 10:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat vind ik nou ook, daarom zeg ik dat je beter columns kunt schrijven want van een inhoudelijke discussie komt het nooit met je.
Het is onmogelijk om met iemand als jij een inhoudelijke discussie aan te gaan. Ik ga uit van toetsbare feiten en jij van fabels en waanvoorstellingen. Ik ga uit van de ratio, jij van emoties en onderbuikgevoelens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')