abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220213722
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 19:12 schreef EsserS het volgende:

[..]
De kern van de zaak:
De gruwelijkheid van de aanval staat vast, er zijn baby's en kinderen vermoord. Israël had dus het recht op te treden. In die contreien is men trouwens gewend aan de bijbelse wijsheid "oog om oog en ..."
Daar gaat het niet om, het gaat om jouw specifieke "baby's onthoofd"...

En dat is een hoax, verzonnen door een persoon die in Israel zelf een slechte naam had. En die zijn imago wat probeerde op te vijzelen door dit te benoemen en dan bij allerlei shows te komen..

Dat Israel recht had op te treden is iedereen het wel over eens natuurlijk, maar je hebt proportioneel handelen en disproportioneel handelen en Israelisch handelen..

Daar gaat het hier ook niet verder over denk ik.

Wel dat Amelek is opgevoerd door Israelische politieke figuren, die gewoon op genocide hebben opgeroepen (want Amelek was genocide, voordat dat woordje verzonnen was)..
  vrijdag 27 februari 2026 @ 20:10:55 #227
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220214249
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 18:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik geloof dat letterlijk ja.

"Diep menselijk" is natuurlijk relatief als wij allemaal blootstaan aan spirituele krachten die ons ook kunnen beïnvloeden. Dan hoort dergelijke invloed ook bij het "diep menselijke", het is dan simpelweg een aspect van onze ervaring, hoewel we dat doorgaans niet bewust merken.

Ik zeg daarmee niet dat het niet hun "eigen schuld" is. Mensen zijn verantwoordelijk voor wat ze doen, demoon of geen demoon. Maar het verklaart wel waarom ze tot bepaalde zaken gedreven kunnen worden. Stapsgewijze verleiding tot steeds grensoverschrijdender gedrag.

Verder zijn dit letterlijk satanisten, of mensen die rituelen/culten ter ere van de oude goden die ook in de bijbel worden genoemd houden. Molech, Baal, Beelzebul, Astoreth, etc. Demonische goden die inderdaad al duizenden jaren deel uitmaken van de menselijke ervaring.

Dus ja, is die spirituele dimensie simpelweg een illusie? Of bestaat hij echt? Dat is de vraag natuurlijk.

Zelf heb ik voldoende redenen om te geloven dat die wel degelijk echt is.
A ha ..... "Het is waar omdat het in het boek staat en het boek is waar omdat het zegt dat het waar is." Handig hoor dat in cirkels redeneren want zo hoef je nooit echt na te denken over de werkelijkheid.
pi_220214262
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 20:10 schreef EsserS het volgende:

[..]
A ha ..... "Het is waar omdat het in het boek staat en het boek is waar omdat het zegt dat het waar is." Handig hoor dat in cirkels redeneren want zo hoef je nooit echt na te denken over de werkelijkheid.
Waarom vul je voor mij in hoe ik tot die conclusie zou zijn gekomen?

Dit is geen discussie maar anderen woorden in de mond leggen.

Zijn we nu wat opgeschoten? Dichter bij elkaar gekomen? Iets van elkaar geleerd?
  vrijdag 27 februari 2026 @ 20:40:04 #229
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220214534
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 20:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom vul je voor mij in hoe ik tot die conclusie zou zijn gekomen?

Dit is geen discussie maar anderen woorden in de mond leggen.

Zijn we nu wat opgeschoten? Dichter bij elkaar gekomen? Iets van elkaar geleerd?
Strooien met teksten uit boeken veranderen de feiten niet. Je kunt de 21e eeuw niet wegtoveren met citaten uit de bronstijd. Zelfs de paus begrijpt dat een tekst uit de oudheid geen biologieboek is. Waarom loop jij tweeduizend jaar achter op je "eigen" kerkvaders?

Enfin, 'dichter bij elkaar komen' was nooit het doel. Ik heb namelijk weinig behoefte om halverwege te ontmoeten tussen de moderne biologie en een twintig eeuwen oude fabel. Het is wel ironisch dat je over 'woorden in de mond leggen' begint terwijl je eigen wereldbeeld volledig gebouwd is op het oreren van dogma’s die elke logica tarten. Ik vul niets voor je in, ik observeer simpelweg dat je 2.000 jaar kerkgeschiedenis en de hele wetenschap negeert zodra het je niet uitkomt. Als je echt iets had willen leren, had je wel inhoudelijk gereageerd op het feit dat zelfs de paus inziet dat evolutie geen mening is.

Maar goed, we zijn inderdaad niets opgeschoten want tegenover een muur van dogma’s valt weinig te leren. Dat is zelfs onmogelijk als de één uitgaat van feiten en de ander van fabeltjes. Als de één rationaliteit hanteert bij het denken en de ander onderbuikgevoel, waanbeelden ("God is een tovenaar en Jezus zijn leerling") en emoties de vrije loop laat (klagen dat anderen zijn bizarre overtuigingen aanvallen) en dat notabene "logica" noemt. Maar als jij gelukkig bent met je 2.000 jaar oude fantasieversie van de werkelijkheid is dat prima, ik houd het bij de moderne 21e eeuw!
pi_220214850
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 18:57 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Waar zijn joodse babies precies onthoofd? Want als je het over 7 oktober 2023 hebt dan is dat allang en breed ontkracht. Zelfs door Israelische media..

En Amelek is wel door bepaalde figuren binnen een bepaalde politieke groep gezegd, om te zeggen "dood ze allemaal, dat is Gods opdracht!".. En inderdaad, die staat word door veel mensen beschermd ook in onze politiek.
Hij beseft niet dat hij met zijn reactie mijn punt bevestigt. Iets wat duizenden jaren geleden gebeurd is, wordt zwaar bekritiseerd omdat het in de Bijbel staat, terwijl dezelfde praktijken gepleegd in het heden door hetzelfde volk in hetzelfde gebied worden verdedigd, gebagatelliseerd of gerechtvaardigd. Inclusief het rechtvaardigen door de schuld bij het andere volk neer te leggen.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 22:02:10 #231
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220215039
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 21:25 schreef Tovia het volgende:

[..]
Hij beseft niet dat hij met zijn reactie mijn punt bevestigt. Iets wat duizenden jaren geleden gebeurd is, wordt zwaar bekritiseerd omdat het in de Bijbel staat, terwijl dezelfde praktijken gepleegd in het heden door hetzelfde volk in hetzelfde gebied worden verdedigd, gebagatelliseerd of gerechtvaardigd. Inclusief het rechtvaardigen door de schuld bij het andere volk neer te leggen.
Het kan nog veel erger.

Er zijn hele volksstammen, voornamelijk christenen en moslims, die de eeuwige marteling van mensen die 'niet geloven in de tekenen en wonderen' niet alleen geloven maar zelfs weten te rechtvaardigen.

Dat uitgerekend die mensen uberhaupt durven te spreken over rechtvaardigheid, ethiek en normen en waarden is voorbij hallucinant.

[ Bericht 0% gewijzigd door EttovanBelgie op 27-02-2026 22:36:03 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 27 februari 2026 @ 22:06:23 #232
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220215058
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 15:32 schreef Tovia het volgende:

[..]
Ik vind het opvallend dat veel mensen, van christen tot atheïst, waaronder menig politici, die zogenaamd moeite hebben met of kritiek uitten op die tekst, nu juist hetzelfde volk fel verdedigen die vergelijkbare praktijken onder hun eigen neus herhalen. Dat zegt ook heel veel.
Ik ken die mensen niet, op de Christenen voor Israel wappies na voor wie joden gebruiksartikelen zijn in hun eigen apocalyptische model.

Ik ken wel mensen die weigeren mee te gaan met de pro-Palestina meute die niet oproept tot vrede, samenleven en een einde aan geweld, maar aan het vernietigen van de staat Israël.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220215151
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 20:40 schreef EsserS het volgende:

[..]
Strooien met teksten uit boeken veranderen de feiten niet. Je kunt de 21e eeuw niet wegtoveren met citaten uit de bronstijd. Zelfs de paus begrijpt dat een tekst uit de oudheid geen biologieboek is. Waarom loop jij tweeduizend jaar achter op je "eigen" kerkvaders?

Enfin, 'dichter bij elkaar komen' was nooit het doel. Ik heb namelijk weinig behoefte om halverwege te ontmoeten tussen de moderne biologie en een twintig eeuwen oude fabel. Het is wel ironisch dat je over 'woorden in de mond leggen' begint terwijl je eigen wereldbeeld volledig gebouwd is op het oreren van dogma’s die elke logica tarten. Ik vul niets voor je in, ik observeer simpelweg dat je 2.000 jaar kerkgeschiedenis en de hele wetenschap negeert zodra het je niet uitkomt. Als je echt iets had willen leren, had je wel inhoudelijk gereageerd op het feit dat zelfs de paus inziet dat evolutie geen mening is.

Maar goed, we zijn inderdaad niets opgeschoten want tegenover een muur van dogma’s valt weinig te leren. Dat is zelfs onmogelijk als de één uitgaat van feiten en de ander van fabeltjes. Als de één rationaliteit hanteert bij het denken en de ander onderbuikgevoel, waanbeelden ("God is een tovenaar en Jezus zijn leerling") en emoties de vrije loop laat (klagen dat anderen zijn bizarre overtuigingen aanvallen) en dat notabene "logica" noemt. Maar als jij gelukkig bent met je 2.000 jaar oude fantasieversie van de werkelijkheid is dat prima, ik houd het bij de moderne 21e eeuw!
Jij zou columns moeten schrijven in plaats van debatteren.
pi_220215415
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 13:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ehm, zo kan ik me dat niet herinneren hoor.
Nou, ik wel:

quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende: [..] Anderen demoniseren? Een spirituele dood toewensen? Waarom denk je dat ik hier uren aan een stuk, dagenlang, mijn epistels zit te tiepen. Omdat ik anderen een spirituele dood toewens? Ik ben een gewijde dienaar van Gods kerk. Mijn missie is om het evangelie te verspreiden. Dat is wat ik doe. Jouw missie is om dat te stoppen. Wat dat betreft ben jij mijn vijand. Toch probeer ik het steeds opnieuw met je. En steeds opnieuw kun je het niet weerstaan om mij te vernederen. Waarom is dat? Ik weet wel waarom. Jouw gedrag bewijst precies wat ik hier constant zeg: dat al de mystieke dingen, al die zogenaamde oosterse wijsheid, niets anders is dan demonische misleiding om je tegen de ware God op te zetten. Daarom ben je verblind door haat en onbegrip van de boodschap die ik verkondig. Ik bid dat God genade voor je heeft.
Liegen voor Jezus nummero zoveel. O+ Of misschien hebben de demonen je actieve herinnering gewist?

En als je over "compulsief reageren" wilt beginnen, dan kun je je misschien ook afvragen hoe je gepredik hier overkomt. :')
pi_220215609
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 23:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nou, ik wel:
[..]
Liegen voor Jezus nummero zoveel. O+ Of misschien hebben de demonen je actieve herinnering gewist?

En als je over "compulsief reageren" wilt beginnen, dan kun je je misschien ook afvragen hoe je gepredik hier overkomt. :')
Ik herinner me niet elke post van 2 jaar geleden nee. Maar blijkbaar heeft het je wel erg geraakt. Er zal wel een kern van waarheid zitten in wat ik heb gezegd dan, meer kan ik er niet van maken. Als ik zoiets post, gebeurt dat natuurlijk ook niet geïsoleerd, maar is dat een reactie op het al jarenlang durende denigrerende en aanvallende gedoe van je, met framing van anderen als narcistisch, schizofreen en weet ik veel wat allemaal nog meer, allemaal nou niet echt manifestaties van een gezonde, evenwichtige psyche eerlijk gezegd, eerder een soort compulsieve drang naar egovoederij die je maar niet kunt loslaten. Daarom kom je ook vast steeds weer spammen in topics waar je niet eens interesse in heb, na herhaaldelijk theatraal je vertrek aan te kondigen. Het zit gewoon wel erg diep allemaal, blijkbaar.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 05:36:57 #236
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220215689
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 22:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jij zou columns moeten schrijven in plaats van debatteren.
Dat is een lief compliment. Dank je.

Maar inhoudelijk is het weer bagger.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 09:06:02 #237
545 dop
:copyright: dop
pi_220216280
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Toen mijn opa als tiener opstapte heeft-ie altijd prima contact gehouden met de familie. Dat kon toen nog, blijkbaar.
De Jehova zijn opgedeeld in kringen (plaatselijke kerken) het is heel erg afhankelijk van hoe streng de ouderlingen in een kring zijn, en ook of je directe familie bent van een ouderling.
Het zijn soms net aparte sekte binnen een sekte.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 28 februari 2026 @ 09:22:02 #238
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220216434
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 16:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee.
Nee dat begrijp ik.

Dan komt je verknipte morele kompas bovendrijven.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 28-02-2026 09:39:35 ]
pi_220216899
-

[ Bericht 95% gewijzigd door Haushofer op 28-02-2026 10:16:28 ]
pi_220216940
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 01:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik herinner me niet elke post van 2 jaar geleden nee. Maar blijkbaar heeft het je wel erg geraakt. Er zal wel een kern van waarheid zitten in wat ik heb gezegd dan, meer kan ik er niet van maken.
Dit toont wel weer je gebrekkige manier van redeneren. Wederom recht lullen wat krom is.

quote:
Als ik zoiets post, gebeurt dat natuurlijk ook niet geïsoleerd, maar is dat een reactie op het al jarenlang durende denigrerende en aanvallende gedoe van je, met framing van anderen als narcistisch, schizofreen en weet ik veel wat allemaal nog meer, allemaal nou niet echt manifestaties van een gezonde, evenwichtige psyche eerlijk gezegd, eerder een soort compulsieve drang naar egovoederij die je maar niet kunt loslaten.
Ik heb nooit "schizofrene framing" gebruikt, die leugen heb je ook al vaker geuit en is domweg niet waar. In mijn boek Goddelijke Patronen spreek ik over apofenie in het algemeen, en betrek ik het juist op allerlei verschillende fenomenen zoals complotdenken, statistische valkuilen en de replicatiecrisis in de sociale- en medische wetenschappen. En ook geloof, ja. Om te laten zien dat doorgeschoten patroonherkenning een heel breed fenomeen is. Dus niks "schizofrene framing van gelovigen", en ook hier weer: een leugen.

Je "manifestaties van een gezonde, evenwichtige psyche" zijn daarbij nogal ironisch.

quote:
Daarom kom je ook vast steeds weer spammen in topics waar je niet eens interesse in heb, na herhaaldelijk theatraal je vertrek aan te kondigen. Het zit gewoon wel erg diep allemaal, blijkbaar.
Ja, ik ageer tegen jouw fundamentalisme, misantropie en pseudowetenschap.

Kortom: leugens, leugens, leugens :)

:W

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 28-02-2026 10:45:55 ]
pi_220217051
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 23:11 schreef Beathoven het volgende:
...
Ik heb ook helemaal geen probleem met gelovigen. Sterker nog, ik ben wekelijks in de kerk te vinden en help daar actief mee. Bovendien is mijn vrouw christelijk, zijn mijn kinderen gedoopt en voeden we ze ook met de Bijbelverhalen op.

Gelukkig zijn er zat christenen die wel liefde uitdragen en geen pseudowetenschap nodig hebben om hun geloof overeind te houden. Wat dat betreft zijn fundamentalisten het slechtste uithangbord dat het christendom zich kan wensen. Maar ja, elke vorm van tegenstand voedt het fundamentalisme alleen maar meer, natuurlijk; daar is ook een deel van de christelijke martelaarsmythen op gebaseerd Zo ook mijn kritiek op Ali: het is alleen maar olie op het vuur en bevestiging van zijn wereldbeeld.
pi_220217071
Maar goed, hij heeft gelijk dat het "diep zit"; dieper dan me lief is. En het is hier allemaal offtopic, dus ik laat het hier bij. :)
  zaterdag 28 februari 2026 @ 10:38:28 #243
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220217115
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:32 schreef Haushofer het volgende:
Maar goed, hij heeft gelijk dat het "diep zit"; dieper dan me lief is. En het is hier allemaal offtopic, dus ik laat het hier bij. :)
Ik vind jouw bijdragen verfrissend en inspirerend. Dus van mij mag je doorgaan. Ik doe graag mee.
pi_220217293
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:38 schreef EsserS het volgende:

[..]
Ik vind jouw bijdragen verfrissend en inspirerend. Dus van mij mag je doorgaan. Ik doe graag mee.
Thnx, maar het levert ook vooral een heleboel negativiteit op, en kost energie die ik veel beter kan gebruiken.
pi_220217813
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 01:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik herinner me niet elke post van 2 jaar geleden nee. Maar blijkbaar heeft het je wel erg geraakt. Er zal wel een kern van waarheid zitten in wat ik heb gezegd dan, meer kan ik er niet van maken. Als ik zoiets post, gebeurt dat natuurlijk ook niet geïsoleerd, maar is dat een reactie op het al jarenlang durende denigrerende en aanvallende gedoe van je, met framing van anderen als narcistisch, schizofreen en weet ik veel wat allemaal nog meer, allemaal nou niet echt manifestaties van een gezonde, evenwichtige psyche eerlijk gezegd, eerder een soort compulsieve drang naar egovoederij die je maar niet kunt loslaten. Daarom kom je ook vast steeds weer spammen in topics waar je niet eens interesse in heb, na herhaaldelijk theatraal je vertrek aan te kondigen. Het zit gewoon wel erg diep allemaal,
We zijn liever allemaal demonen door de ogen van degenen die Trump als verlosser zien. :)

Toch, Ali?
pi_220218461
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik heb ook helemaal geen probleem met gelovigen. Sterker nog, ik ben wekelijks in de kerk te vinden en help daar actief mee. Bovendien is mijn vrouw christelijk, zijn mijn kinderen gedoopt en voeden we ze ook met de Bijbelverhalen op.

Gelukkig zijn er zat christenen die wel liefde uitdragen en geen pseudowetenschap nodig hebben om hun geloof overeind te houden. Wat dat betreft zijn fundamentalisten het slechtste uithangbord dat het christendom zich kan wensen. Maar ja, elke vorm van tegenstand voedt het fundamentalisme alleen maar meer, natuurlijk; daar is ook een deel van de christelijke martelaarsmythen op gebaseerd Zo ook mijn kritiek op Ali: het is alleen maar olie op het vuur en bevestiging van zijn wereldbeeld.
Mijn post ging over het gegeven dat Ali met zijn weinig steekhoudende drogredeneringen doet alsof een stevig verschil van mening, of iets dat hij als persoonlijke belediging ziet, als een aanval op het hele Christendom framed.
pi_220221250
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 12:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Mijn post ging over het gegeven dat Ali met zijn weinig steekhoudende drogredeneringen doet alsof een stevig verschil van mening, of iets dat hij als persoonlijke belediging ziet, als een aanval op het hele Christendom framed.
Die negativiteit is ook een basis voor het christenfundamentalisme: hoe groter de ellende en negativiteit, des te groter de bevestiging en hoop op een spoedige eindtijd.

Iets met tunnelvisie en confirmation bias :P
pi_220221416
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 22:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik ken die mensen niet, op de Christenen voor Israel wappies na voor wie joden gebruiksartikelen zijn in hun eigen apocalyptische model.

Ik ken wel mensen die weigeren mee te gaan met de pro-Palestina meute die niet oproept tot vrede, samenleven en een einde aan geweld, maar aan het vernietigen van de staat Israël.
Jij bent niet goed bij je paassei...

De meeste pro Palestina mensen zijn voor vrede, een tweestatenoplossing, en een einde aan genocide..

Kunnen de Zionisten nog wat van leren..

Arjen Lubach heeft er van de week nog een mooie aflevering over gemaakt, hoe de IDF en de kolonisten tekeer gaan op de Westbank. Omdat ze menen "Gods chosen ones" te zijn. En het gebied te verdienen omdat hun voorouders er 1900 jaar geleden woonden (wat nooit een reden is om een gebied in te nemen natuurlijk, behalve als het Joden betreft tegen Moslims, want als de Joden dit claimden in Europa zou iedereen hier inzien hoe dom het is)...

De staat Israel is inderdaad gebaseerd op een grote fout. Mede mogelijk gemaakt door GB.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 18:07:49 #249
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220221727
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 17:28 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Jij bent niet goed bij je paassei...

De meeste pro Palestina mensen zijn voor vrede, een tweestatenoplossing, en een einde aan genocide..

Kunnen de Zionisten nog wat van leren..

Arjen Lubach heeft er van de week nog een mooie aflevering over gemaakt, hoe de IDF en de kolonisten tekeer gaan op de Westbank. Omdat ze menen "Gods chosen ones" te zijn. En het gebied te verdienen omdat hun voorouders er 1900 jaar geleden woonden (wat nooit een reden is om een gebied in te nemen natuurlijk, behalve als het Joden betreft tegen Moslims, want als de Joden dit claimden in Europa zou iedereen hier inzien hoe dom het is)...

De staat Israel is inderdaad gebaseerd op een grote fout. Mede mogelijk gemaakt door GB.
Dit is allemaal erg off topic.
pi_220221737
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 18:07 schreef EsserS het volgende:

[..]
Dit is allemaal erg off topic.
Boeiend, het was een reactie op iemand.

Dus spreek die persoon (Etto) maar als eerste aan, in plaats van mij aan te spreken...

Bedankt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')