Oké, maar ook:quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:54 schreef Tovia het volgende:
[..]
Dat volgt er voor mij niet automatisch uit.
Zoals je zelf aangeeft, is alles door het woord geschapen. Zoals bijvoorbeeld in psalm 33:6 staat dat door het woord of spreken van god de hemelen zijn gemaakt. Ook in genesis wordt duidelijk dat god alles door zijn spreken tot stand bracht.
Nou, dat is dus niet wat de schrift zegt. Die zegt dat Maria zwanger werd, en dat Jezus uit haar is geboren. Niet dat Jezus in het leven is gesproken.quote:En op vergelijkbare wijze is Jezus door datzelfde woord vlees geworden.
Behalve als Jezus dus niet 'vlees geworden door te spreken' is.quote:Dat maakt Jezus op basis hiervan geen god, en als dat er wel uit volgt, dan geldt dat voor alles wat god met zijn woord of spreken geschapen heeft.
Zegt degene die in kleurplaten met fantasiedieren en lijntjes ertussen gelooft...quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:43 schreef EsserS het volgende:
[..]
Thanks. Ali kan dus niet zelfstandig nadenken, er moet dus voor hem worden nagedacht. En hij neemt dan baarlijke onzin van anderen klakkeloos over. Treurig eigenlijk.
Dit impliceert dat het Woord alles gemaakt heeft? Je weet wel waar ik naar toe wil he?quote:Op woensdag 25 februari 2026 14:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Oké, maar ook:
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
Dat impliceert dat het Woord zelf niet gemaakt is, toch? Want het Woord heeft alles gemaakt dat gemaakt is. Het Woord heeft zichzelf niet gemaakt.
Over fantasiedieren gesproken.... lolquote:Op woensdag 25 februari 2026 14:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zegt degene die in kleurplaten met fantasiedieren en lijntjes ertussen gelooft...
Bedankt voor je uitleg. Wat ik niet goed begrijp, is waarom je stelt dat die singulariteit alleen op papier bestaat. De singulariteitstheorema’s van Hawking en Penrose wijzen er toch op dat de kosmische evolutie daadwerkelijk op een fysieke grens stuit? Of zie ik hier iets over het hoofd?quote:Op woensdag 25 februari 2026 10:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Die singulariteit bestaat alleen op papier en is een indicatie dat de onderliggende theorie niet meer opgaat. Dat de klassieke ruimtetijd zoals die in de algemene relativiteitstheorie wordt gebruikt is "ontstaan" vanuit een hete en uiterst kleine begintoestand, daar twijfelt vrijwel geen kosmoloog meer aan. Maar deze nuance is erg belangrijk, omdat het meteen apologetische argumenten zoals het Kalam-argument tenietdoet: dat maakt immers precies gebruik van eigenschappen van die klassieke ruimtetijd, en dat is nu net een structuur die verloren. Zeggen dat "alles dat "begint" een oorzaak moet hebben" kun je dus fysisch gezien helemaal niet zeggen.
Het toont ook aan dat apologeten geen flauw benul hebben van wat er de laatste halve eeuw in het gebied van kwantumzwaartekracht en kosmologie is gebeurd.
Als je uitgaat van tijdgebonden causaliteit, dan kun je dat inderdaad lastig zeggen. Maar voorstanders van het kalam-argument, zoals Craig, maken juist onderscheid tussen temporele en niet-temporele causaliteit. Zij betogen dat de eerste oorzaak niet binnen de tijd gesitueerd is, maar daarbuiten staat, en dus ruimteloos, tijdloos en immaterieel moet zijn. Dat zijn ook de eigenschappen die traditioneel aan God worden toegeschreven.quote:Maar deze nuance is erg belangrijk, omdat het meteen apologetische argumenten zoals het Kalam-argument tenietdoet: dat maakt immers precies gebruik van eigenschappen van die klassieke ruimtetijd, en dat is nu net een structuur die verloren. Zeggen dat "alles dat "begint" een oorzaak moet hebben" kun je dus fysisch gezien helemaal niet zeggen.
Ik doe niet aan geloof en geloof zeker niet in jouw onwaarschijnlijke overtuiging van een één of andere God die op een voorheen woeste en ledige aarde 6.000 jaar geleden zo maar uit het niets 2 witte mensen op aarde neerplantte. Hiermee zou de geschiedenis van de gehele mensheid begonen zijn. Deze absurditeit is van een kleuterniveau die te lachwekkend voor woorden is en waar een volwassen man geen puntjes mee scoort. Nee, geloof is een minderwaardig soort denken. Ik heb echter wel veel vertrouwen. Vertrouwen in kennis met een flinke dosis plausibiliteit en waarschijnlijkheid. Zo heb ik vertrouwen in mensen die met een volwassen kijk in het leven staan en minder tot veel minder in diegenen die dat niet doen. Ik heb dus geen vertrouwen in jou, Ali. Ik geloof je niet (want ik geloof immers niet) en ik vertrouw je niet.quote:Op woensdag 25 februari 2026 14:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zegt degene die in kleurplaten met fantasiedieren en lijntjes ertussen gelooft...
In de tijd dat de term ontstond had men net als ideaal dat breed publiek toegankelijk onderwijs en meer toegang tot educatie in algemene zin (de opkomst van de encyclopedie en journalistiek, betere rechten bijvoorbeeld) de gewone burger meer vrijheid van de kerk, van fraudeurs, van kwakzalvers etc etc gaf. Een vrijdenker werd weerbaarder tegen de rotte appels in de samenleving en maakte tegelijk de samenleving vrijer.quote:Op woensdag 25 februari 2026 16:28 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die claimen vrijdenkers te zijn zijn 999 van de 1000 keer gekkies die echt hele rare en nauwe overtuigingen er op na houden en die compleet afgesloten zijn voor argumenten die buiten hun straatje vallen.
Weet niet of je dat vrijdenken kan noemen. Vrijheid is meer dan alleen flierefluitend door een open weide rennen overtuigd van je eigen goddelijke gelijk.
Eisinga was een man die mensen wilde laten inzien dat bijgeloof kon worden teruggebracht naar een natuurwetenschappelijke verklaring. Een held dus.quote:Op woensdag 25 februari 2026 17:59 schreef Beathoven het volgende:
Eise Eisinga ontzenuwde met zijn planetarium de angst voor de eindtijd
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor die tijden was wat Eisinga demonstreerde "alles behalve" het dominante geluid. Het kwam zelden voor dat een burger het voortouw nam en aangaf dat de zoveelste prediker er niets van had begrepen.
Dit waren voorbeelden van de verlichting, niet van de verzwaring / verduistering.
Observeer de ontwikkeling van een embryo van twee klompjes cellen tot mens of dier eensquote:Op woensdag 25 februari 2026 10:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En jij snapt niet waar ik op doel.
Het probleem is dat natuurlijke selectie als mechanisme niets produceert.
Het elimineert alleen maar. Het ene fenotype verdwijnt, en het andere overleeft.
Natuurlijke selectie werkt dus alleen op het fenotype. Niet op het genotype.
Maar de genetische veranderingen moeten eerst plaatsvinden in het genotype voordat er uberhaupt een ander fenotype kan verschijnen waar natuurlijke selectie op kan werken.
Dus dan is de vraag: kunnen toevallige mutaties werkelijk voor nieuw genetisch materiaal zorgen dat verantwoordelijk is voor de nieuwe structuren die moeten ontstaan in organismen om evolutie mogelijk te maken?
Kunnen we dat observeren?
Kunnen we dat ergens van afleiden?
Het antwoord daarop is Nee.
We kunnen het alleen veronderstellen op basis van de gedachte dat als iets op kleine schaal in een kort tijdsbestek in beperkte mate plaatsvindt, het ook op grote schaal over lange perioden in grote mate plaatsvindt.
Maar dat kun je dus helemaal niet aantonen. Zogenaamde bewijzen die ervoor worden aangedragen, zoals fossielen, zijn er helemaal geen bewijs voor als je er objectief naar kijkt. Daarom noem ik dat 'miljoenen jaren' een ad hoc-argument.
Wat kunnen we in plaats daarvan wel waarnemen?
Dat organismen genetisch de capaciteit hebben om zich vrij snel aan hun omgeving aan te passen. Op manieren die volledig indruisen tegen het 'geleidelijke veranderingen over miljoenen jaren'-verhaal, op manieren die indruisen tegen basisveronderstellingen over hoe evolutie zou plaatsvinden, op manieren die verwarrend zijn als je alleen naar de fenotypes kijkt en niet naar de genotypes.
Hoe meer we te weten komen over genetica, hoe meer inzicht we krijgen in die capaciteit tot variatie die elk organisme heeft.
En wat blijkt dan? Je hebt helemaal geen 'toevallige mutaties' nodig om die variatie te verklaren. Sterker nog, dat soort 'toevallige mutaties' zijn doorgaans rampzalig voor de overlevingskansen van een organisme. Niet vanwege hun omgeving, maar omdat ze simpelweg de vitaliteit enorm aantasten. Zoals dat sikkelcel-anemie. Dat is bloedarmoede.
Als er geen daadwerkelijk bewijs is dat 'toevallige mutaties' tot nieuw genetisch materiaal leidt dat noodzakelijk is om de nieuwe structureren te produceren die noodzakelijk zijn voor evolutie van eencellig organisme tot mens, dan is er ook geen reden om aan te nemen dat dat over lange tijdsperioden wel degelijk zou gebeuren.
En als daar geen reden voor is, dan heeft de evolutietheorie simpelweg geen poot om op te staan. Want dan is er geen mechanisme om het mogelijk te maken.
Natuurlijke selectie produceert zelf niets nieuws.
Toevallige mutatie scramblet vooral wat er al is en zorgt voor problemen.
Wat houd je dan wel over? Normale variatie binnen de genenpoel die ook te verwachten is op basis van het bijbelse model dat soorten zich 'naar hun soort' of 'naar hun aard' voortplanten.
Hondachtigen blijven hondachtigen. Katachtigen blijven katachtigen. Mensen blijven mensen.
Verschillende vormen, kleuren, lengtes, haar, enzovoorts enzovoorts. Prachtige variatie, ingebouwd door de Schepper. Want stel je toch eens voor dat alles en iedereen er hetzelfde uit zou zien.
Maar verdere veranderingen dan dat? Daar is geen bewijs voor, noch mechanisme.
O jee, je gelooft toch niet dat dat lijkt op evolutie hè? Dat is echt al zo lang geleden ontkracht.quote:Op woensdag 25 februari 2026 18:11 schreef dop het volgende:
[..]
Observeer de ontwikkeling van een embryo van twee klompjes cellen tot mens of dier eens
En zeg dan nog eens dat het allemaal niet kan.
Volwassen zeg je?quote:Op woensdag 25 februari 2026 16:25 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ik doe niet aan geloof en geloof zeker niet in jouw onwaarschijnlijke overtuiging van een één of andere God die op een voorheen woeste en ledige aarde 6.000 jaar geleden zo maar uit het niets 2 witte mensen op aarde neerplantte. Hiermee zou de geschiedenis van de gehele mensheid begonen zijn. Deze absurditeit is van een kleuterniveau die te lachwekkend voor woorden is en waar een volwassen man geen puntjes mee scoort. Nee, geloof is een minderwaardig soort denken. Ik heb echter wel veel vertrouwen. Vertrouwen in kennis met een flinke dosis plausibiliteit en waarschijnlijkheid. Zo heb ik vertrouwen in mensen die met een volwassen kijk in het leven staan en minder tot veel minder in diegenen die dat niet doen. Ik heb dus geen vertrouwen in jou, Ali. Ik geloof je niet (want ik geloof immers niet) en ik vertrouw je niet.
Nee, waar wil je naartoe?quote:Op woensdag 25 februari 2026 15:39 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit impliceert dat het Woord alles gemaakt heeft? Je weet wel waar ik naar toe wil he?
Ik zou eigenlijk wel willen dat je ophield je retorische debatvaardigheden te oefenen in topics die niet over de bijbel gaan.quote:Op woensdag 25 februari 2026 19:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, waar wil je naartoe?
Alles is gemaakt door God. Het Woord is God. Alles wat gemaakt is, is door het Woord gemaakt, oftewel door God gemaakt. Dat is wat de tekst wmb heel duidelijk zegt.
Maar ook een vrijdenker volgens de oorspronkelijke definitie. Bekostigde z'n hele project uit z'n vak als wolkammer en kreeg pas veel later landelijke erkenning.quote:Op woensdag 25 februari 2026 18:10 schreef EsserS het volgende:
[..]
Eisinga was een man die mensen wilde laten inzien dat bijgeloof kon worden teruggebracht naar een natuurwetenschappelijke verklaring. Een held dus.
Asbest, arsenicum, zoutzuur, kanker, aids, virussen, natuurrampen etcetera. (?)quote:Op woensdag 25 februari 2026 19:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, waar wil je naartoe?
Alles is gemaakt door God. Het Woord is God. Alles wat gemaakt is, is door het Woord gemaakt, oftewel door God gemaakt. Dat is wat de tekst wmb heel duidelijk zegt.
Eisinga had een hekel aan onwetendheid en onnodige angst. Zijn belangrijkste ideaal was educatie door middel van feiten. Zijn motivatie kwam voort uit een specifieke gebeurtenis in 1774. In dat jaar stonden verschillende planeten op één lijn. Een dominee (Eelco Alta) voorspelde dat deze planeten op elkaar zouden botsen en dat de aarde uit haar baan geslingerd zou worden. Het gevolg? Massale paniek onder de Friese bevolking.quote:Op woensdag 25 februari 2026 19:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Maar ook een vrijdenker volgens de oorspronkelijke definitie. Bekostigde z'n hele project uit z'n vak als wolkammer en kreeg pas veel later landelijke erkenning.
Precies het punt van wat vrijdenken was. Educatie maakt men vrij, oa vrij van sommige angsten, zoals de weinig gegronde angst dat de planeten op elkaar zouden botsen. Wat door Alta in de kerk werd verkondigd. Het is nogal vaak doemsdag in sommige kerken geweest.quote:Op woensdag 25 februari 2026 20:12 schreef EsserS het volgende:
[..]
Eisinga had een hekel aan onwetendheid en onnodige angst. Zijn belangrijkste ideaal was educatie door middel van feiten. Zijn motivatie kwam voort uit een specifieke gebeurtenis in 1774. In dat jaar stonden verschillende planeten op één lijn. Een dominee (Eelco Alta) voorspelde dat deze planeten op elkaar zouden botsen en dat de aarde uit haar baan geslingerd zou worden. Het gevolg? Massale paniek onder de Friese bevolking.
Eisinga dacht: "Dit is onzin en ik ga bewijzen waarom." Een man van mijn hart.
Leuk feitje: hij bouwde het planetarium op een schaal van 1 op 1 biljoen (1 millimeter in zijn kamer is 1.000.000 kilometer in de ruimte). Dit was de enige manier om het in zijn huis te laten passen zonder dat zijn vrouw de koffers pakte.
Het is de lastige spagaat van musea. Om dergelijk erfgoed te behouden en toegankelijk te houden voor de massa ontkomen ze bijna niet aan uitbreiding, economisering, marketing en een strakkere regie. Hoewel die extra interactieve laag educatief veel toevoegt, voelt zo’n 'route via de buren' inderdaad een stuk minder authentiek dan simpelweg bij Eise over de drempel stappen. Het is de prijs die we betalen voor de professionalisering. Het is jammer dat die verstilling van vroeger daardoor zeldzamer wordt. Gelukkig blijft het raderwerk boven het plafond nog precies hetzelfde tikken, ongeacht hoe de rest van het gebouw verandert. En "Das also war des Pudels Kern".quote:Op woensdag 25 februari 2026 20:29 schreef Beathoven het volgende:
Educatie maakt men vrij, oa vrij van sommige angsten, zoals de weinig gegronde angst dat de planeten op elkaar zouden botsen. Wat door Alta in de kerk werd verkondigd. Het is nogal vaak doemsdag in sommige kerken geweest.
Bijzonder historisch figuur inderdaad.
Wat ik wel een beetje jammer vind en dat heb ik ook met Paleis het Loo, is het gegroeide toerisme en het gegeven dat er met de tijd een gebouw aan vastgeplakt is. In de jaren '90 kwam je bij het planetarium aan, was er nauwelijks iemand of niemand en stapte je direct z'n woning binnen met een verhaaltje van een gids erbij. Nu loop je een route die bij het gebouw van de buren begint. Ik weet het, het is interactiever en niets te klagen, maar het persoonlijke /authentieke is er volledig af.
Zoals ik het begrijp: een singulariteit wijst niet op een fysieke grens, maar noemen we het zo als alle formules die onze knapste koppen hebben bedacht niet meer kloppen c.q. er uitkomsten richting oneindig gaan.quote:Op woensdag 25 februari 2026 15:43 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg. Wat ik niet goed begrijp, is waarom je stelt dat die singulariteit alleen op papier bestaat. De singulariteitstheorema’s van Hawking en Penrose wijzen er toch op dat de kosmische evolutie daadwerkelijk op een fysieke grens stuit? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik vind het prima.quote:Op woensdag 25 februari 2026 19:42 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk wel willen dat je ophield je retorische debatvaardigheden te oefenen in topics die niet over de bijbel gaan.
Het wordt echt bijzonder storend dat je je blijde boodschap loopt te spammen.
Ik weet nou wel wat je overtuigingen zijn. Open je eigen topics, en mensen die daarin geïnteresseerd zijn zullen heus wel reageren. Dat je dat niet meer wil omdat je 'afgezeken' wordt is geen argument om dan maar andermans onderwerp naar jezelf toe te trekken.
Er zijn andere topics over Epstein-vriend Trump, MAGA en de Epsteinfiles voor je.quote:Op woensdag 25 februari 2026 23:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind het prima.
Laten we het dan even hebben over de satanische pedofielenclub die blijkbaar de rijken en machtigen der aarde in zijn greep houdt, zoals blijkt uit de Epstein-files.
Dingen in die richting roep ik hier ook al jaren.
Wil je het daar over hebben?
Dank. Ik heb je tip opgevolgd en de OP aangepast.quote:Op donderdag 26 februari 2026 07:04 schreef Beathoven het volgende:
@:EsserS prima voor een openingspost.
Dit topic gaat ook over 'complotdenken', aldus originele OP.quote:Op donderdag 26 februari 2026 07:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zijn andere topics over Epstein-vriend Trump, MAGA en de Epsteinfiles voor je.
Misbruik in kerken en hetgeen wat je aanhaalt heeft alleen weinig te maken met zowel religie als het toepassen van onderwijs en wetenschap tegen verdonkering met doemsdagpredikers en vele vormen van fascisme, malafide praktijken en scams.
@:EsserS prima voor een openingspost.
Je blijft vooralsnog gewoon welkom hoor.quote:Op donderdag 26 februari 2026 09:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is het probleem met sommige users hier. Die kunnen de waarheid simpelweg niet aan.
Die singulariteitstheorema's tonen aan dat als je de kosmische film terugspoelt je uiteindelijk het einde van de klassieke (!) ruimtetijd zult tegenkomen. Apologeten willen dit dolgraag als "het begin van alles" bestempelen (vaak in combinatie met de BGV-stelling), maar dat kun je niet zomaar stellen. Nogmaals: singulariteiten duiden erop dat je effectieve beschrijving niet meer geldig is, en dat je een meer volledige theorie moet formuleren. In dit geval is dat een theorie van kwantumzwaartekracht.quote:Op woensdag 25 februari 2026 15:43 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg. Wat ik niet goed begrijp, is waarom je stelt dat die singulariteit alleen op papier bestaat. De singulariteitstheorema’s van Hawking en Penrose wijzen er toch op dat de kosmische evolutie daadwerkelijk op een fysieke grens stuit? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Maar dat is nu juist het punt. Voor een natuurkundige is het totaal uit de lucht gegrepen om te spreken over "niet-temporele causaliteit". Craig meent inderdaad dat dit een soort metafysische wet is; voor natuurkundigen is causaliteit een eigenschap van de klassieke ruimtetijd. Om die eigenschap tot een metafysische wet te verheffen, terwijl we weten hoezeer de kwantummechanica onze intuïtie over de werkelijkheid te grabbel kan gooien (en dat begint al bij causaliteit zelf!), is pure luchtfietserij. Het is zoiets als stellen dat we in onze dagelijkse beleving zien dat alles een kleur heeft, en dat atomen daarom ook een kleur moeten hebben. We zien iets soortgelijks met behoud van energie: dat is een eigenschap van materie en velden in de klassieke ruimtetijd, gebaseerd op symmetrieën in de klassieke ruimtetijd. Het is dus een categoriefout om te stellen dat de oerknal "behoud van energie" tegenspreekt (zoals creationisten nog wel eens beweren).quote:Als je uitgaat van tijdgebonden causaliteit, dan kun je dat inderdaad lastig zeggen. Maar voorstanders van het kalam-argument, zoals Craig, maken juist onderscheid tussen temporele en niet-temporele causaliteit. Zij betogen dat de eerste oorzaak niet binnen de tijd gesitueerd is, maar daarbuiten staat, en dus ruimteloos, tijdloos en immaterieel moet zijn. Dat zijn ook de eigenschappen die traditioneel aan God worden toegeschreven.
Overtuiging van een standvastige evangelist met een dwaallichtje boven op zijn hoofd:quote:Op donderdag 26 februari 2026 10:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je blijft vooralsnog gewoon welkom hoor.
quote:Meneer A. liep door het natuurhistorisch museum en zag de fossielen niet als bewijs van miljoenen jaren evolutie maar als een listige test voor zijn standvastigheid. Terwijl de gids sprak over koolstofdatering en verre voorouders glimlachte hij meewarig omdat hij wist dat de klok van de mensheid pas zes millennia geleden bij Adam was gaan tikken. Voor hem was de wetenschap slechts een wankel kaartenhuis van aannames terwijl de tekst in zijn versleten bijbel de enige onfeilbare geschiedschrijving vormde.
Hij voelde geen twijfel, alleen een diep medelijden met de drommen mensen die zich lieten misleiden door botten en gesteenten in plaats van door het Woord. In zijn werkelijkheid was de wereld nog jong en puur en elk tegenbewijs was slechts een rimpeling in het grote, goddelijke plan dat de rest simpelweg niet wilde begrijpen. Het was een veilig en overzichtelijk universum waarin de waarheid niet gevonden hoefde te worden omdat hij haar al vanaf zijn geboorte in handen had.
Wat vind je waarschijnlijker en plausibeler: worden we geregeerd door buitenaardse reptielen of gewoon door mensen van vlees en bloed; je weet wel dat wezen dat volgens jou is geschapen door "Gods liefde en genade"?quote:Op donderdag 26 februari 2026 09:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit topic gaat ook over 'complotdenken', aldus originele OP.
Maar daar willen we het natuurlijk niet over hebben als blijkt dat dat gewoon realiteit is.
Mensen bezeten door demonen. Hoe kun je anders zulke onmenselijke dingen doen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:28 schreef EsserS het volgende:
[..]
Wat vind je waarschijnlijker en plausibeler: worden we geregeerd door buitenaardse reptielen of gewoon door mensen van vlees en bloed; je weet wel dat wezen dat volgens jou is geschapen door "Gods liefde en genade"?
Ok, daar heb je een punt. Hoewel demon een nogal overdrachtelijke betekenis heeft.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mensen bezeten door demonen. Hoe kun je anders zulke onmenselijke dingen doen.
Het laat een snel veranderingsproces zien dat je in het heden kunt aanschouwen.quote:Op woensdag 25 februari 2026 19:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
O jee, je gelooft toch niet dat dat lijkt op evolutie hè? Dat is echt al zo lang geleden ontkracht.
waarom mensen onmenselijke dingen kunnen doen?quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Scherp.quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
waarom mensen onmenselijke dingen kunnen doen?
"Zo zegt de Heere: ga nu heen en versla Amelek, sla alles wat hij heeft met de ban. Spaar hem niet maar dood hen van man tot vrouw, van kind tot zuigeling...etc etc."
Stel je het even voor....
Ali heeft mij ook ook al es beticht van demonische misleiding en gesteld dat ik "zijn vijand ben" omdat ik hem kritiek geef. Dus dat "onmenselijke dingen doen" moet je wel met een korrel (lees: berg) zout nemen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:38 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ok, daar heb je een punt. Hoewel demon een nogal overdrachtelijke betekenis heeft.
Ik ben door een gelovig familielid al eens als Antichrist bestempeld. Da's geen kattenpis he?quote:Op donderdag 26 februari 2026 15:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ali heeft mij ook ook al es beticht van demonische misleiding en gesteld dat ik "zijn vijand ben" omdat ik hem kritiek geef. Dus dat "onmenselijke dingen doen" moet je wel met een korrel (lees: berg) zout nemen.
Dat is werkelijk fantastisch. Gefeliciteerd, je komt in een rijtje voor van illustere voorgangers. Keizer Nero, de Paus (diverse pausen door de eeuwen heen), Peter de Grote, Napoleon Bonaparte, Mussolini, Hitler, Stalin, Gorbatsjov, Bill Gates, Barack Obama, Donald Trump, Elon Musk en zelfs de huidige Koning Charles III - werkelijk alle Groten der Aarde - zijn allemaal (in sommige kringen) als antichrist bestempeld. Het laat zien dat elke generatie haar eigen "antichrist" zoekt in mensen die veel macht of invloed hebben.quote:Op donderdag 26 februari 2026 16:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ben door een gelovig familielid al eens als Antichrist bestempeld. Da's geen kattenpis he?
Is Trump nou zo'n demoon of een verlosser?quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zie het vooral als de zoveelste vorm van simplistisch denken en confirmation bias.quote:Op donderdag 26 februari 2026 16:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ben door een gelovig familielid al eens als Antichrist bestempeld. Da's geen kattenpis he?
Mijn oma van moeders kant was een gelovig iemand maar haar familie (broers en zussen) waren héél erg orthodox. Mijn oma had al in de beginjaren '60 een TV en volgens hen was dat "de duivel in huis halen."quote:Op donderdag 26 februari 2026 19:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie het vooral als de zoveelste vorm van simplistisch denken en confirmation bias.
Ik gooi af en toe de ingewanden van een vis in de kachel om het zekere voor het onzekere te nemen. (Tobit)quote:Op donderdag 26 februari 2026 19:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie het vooral als de zoveelste vorm van simplistisch denken en confirmation bias.
Ik citeer 't zelf maar dan.quote:Op donderdag 26 februari 2026 18:39 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Is Trump nou zo'n demoon of een verlosser?
Mijn familie van mijn vaders kant bestond uit één van de eerste lichtingen Jehova's Getuigen in Nederlandquote:Op donderdag 26 februari 2026 19:59 schreef EsserS het volgende:
[..]
Mijn oma van moeders kant was een gelovig iemand maar haar familie (broers en zussen) waren héél erg orthodox. Mijn oma had al in de beginjaren '60 een TV en volgens hen was dat "de duivel in huis halen."
quote:Op donderdag 26 februari 2026 16:58 schreef EsserS het volgende:
[..]
Dat is werkelijk fantastisch. Gefeliciteerd, je komt in een rijtje voor van illustere voorgangers. Keizer Nero, de Paus (diverse pausen door de eeuwen heen), Peter de Grote, Napoleon Bonaparte, Mussolini, Hitler, Stalin, Gorbatsjov, Bill Gates, Barack Obama, Donald Trump, Elon Musk en zelfs de huidige Koning Charles III - werkelijk alle Groten der Aarde - zijn allemaal (in sommige kringen) als antichrist bestempeld. Het laat zien dat elke generatie haar eigen "antichrist" zoekt in mensen die veel macht of invloed hebben.
Ik zou er dus heel trots op zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |