abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 februari 2026 @ 09:04:18 #201
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220210733
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Mijn familie van mijn vaders kant bestond uit één van de eerste lichtingen Jehova's Getuigen in Nederland :P Toen mijn opa als tiener opstapte heeft-ie altijd prima contact gehouden met de familie. Dat kon toen nog, blijkbaar.
Ja, want wat ik nu er allemaal over hoor, is dat niet goed mogelijk.
  Moderator vrijdag 27 februari 2026 @ 09:38:58 #202
441859 crew  Lenny77
pi_220210881
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:04 schreef EsserS het volgende:

[..]
Ja, want wat ik nu er allemaal over hoor, is dat niet goed mogelijk.
Zeg maar zo goed als niet
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:03:16 #203
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220211029
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:38 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Zeg maar zo goed als niet
Het is bijna bewonderenswaardig hoe een onzichtbare en fictieve entiteit erin slaagt om bloedverwanten te transformeren tot volslagen vreemden. Je zou denken dat familiebanden wel bestand zijn tegen een verschil in leesvoorkeur maar blijkbaar wint een gedeelde collectieve waan het altijd van een gedeeld DNA. Het is de ultieme ironie: mensen die beweren de universele liefde te hebben gevonden, gebruiken het negeren als hun scherpste wapen. Terwijl zij wachten op een paradijs dat maar niet komt, gooien ze de enige echte verbindingen die ze hebben alvast bij het grofvuil. Het is eigenlijk een vrij overzichtelijk ruilsysteem waarbij je je nuchtere verstand inlevert voor een ticket naar een fantasierijke toekomst. Dat je daarmee je eigen kind of ouder tot paria bombardeert, wordt dan weggezet als 'trouw'. Wat natuurlijk een fraai eufemisme is voor emotionele chantage. In een wereld vol echte problemen kiezen zij ervoor om ruzie te maken met de realiteit, enkel omdat iemand weigert mee te spelen in hun kosmische rollenspel. Uiteindelijk sta je als ongelovige aan de zijlijn te kijken naar een tragische komedie waar de acteurs niet doorhebben dat het publiek allang naar huis is.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 12:47:08 #204
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220211797
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:03 schreef EsserS het volgende:

[..]
Het is bijna bewonderenswaardig hoe een onzichtbare en fictieve entiteit erin slaagt om bloedverwanten te transformeren tot volslagen vreemden. Je zou denken dat familiebanden wel bestand zijn tegen een verschil in leesvoorkeur maar blijkbaar wint een gedeelde collectieve waan het altijd van een gedeeld DNA. Het is de ultieme ironie: mensen die beweren de universele liefde te hebben gevonden, gebruiken het negeren als hun scherpste wapen. Terwijl zij wachten op een paradijs dat maar niet komt, gooien ze de enige echte verbindingen die ze hebben alvast bij het grofvuil. Het is eigenlijk een vrij overzichtelijk ruilsysteem waarbij je je nuchtere verstand inlevert voor een ticket naar een fantasierijke toekomst. Dat je daarmee je eigen kind of ouder tot paria bombardeert, wordt dan weggezet als 'trouw'. Wat natuurlijk een fraai eufemisme is voor emotionele chantage. In een wereld vol echte problemen kiezen zij ervoor om ruzie te maken met de realiteit, enkel omdat iemand weigert mee te spelen in hun kosmische rollenspel. Uiteindelijk sta je als ongelovige aan de zijlijn te kijken naar een tragische komedie waar de acteurs niet doorhebben dat het publiek allang naar huis is.
Jehovah’s Getuigen zien dit als een religieuze maatregel die hoort bij hun interpretatie van Bijbelse normen. Het is meteen een van de ergste uitwassen van deze sektarische beweging.

1 Korintiërs 5
pi_220212048
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 15:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ali heeft mij ook ook al es beticht van demonische misleiding en gesteld dat ik "zijn vijand ben" omdat ik hem kritiek geef. Dus dat "onmenselijke dingen doen" moet je wel met een korrel (lees: berg) zout nemen. :')
Ehm, zo kan ik me dat niet herinneren hoor. Maar die constante aversie tegen het geloof en gelovigen en de misselijke manier waarop je er kritiek op geeft, vind ik niet bepaald fris nee. Het lijkt ook wel iets compulsiefs. Steeds zeg je dat je wegblijft, en zodra er weer een discussie of topic over is, kom je weer stieren en de aandacht op jezelf vestigen. Heel vervelend en ja, misschien wel demonisch, anders was het vast niet zo compulsief, gedreven door krachten die je zelf blijbkaar niet onder controle hebt.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 14:13:12 #206
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220212216
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 13:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ehm, zo kan ik me dat niet herinneren hoor. Maar die constante aversie tegen het geloof en gelovigen en de misselijke manier waarop je er kritiek op geeft, vind ik niet bepaald fris nee. Het lijkt ook wel iets compulsiefs. Steeds zeg je dat je wegblijft, en zodra er weer een discussie of topic over is, kom je weer stieren en de aandacht op jezelf vestigen. Heel vervelend en ja, misschien wel demonisch, anders was het vast niet zo compulsief, gedreven door krachten die je zelf blijbkaar niet onder controle hebt.
Ik vind jou niet fris met je irrationele gebash tegen rationele argumenten.

Dus zeur niet zo.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 14:16:07 #207
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220212233
quote:

[..]
Dat zouden katholieken ook over jou kunnen zeggen natuurlijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 27 februari 2026 @ 14:25:36 #208
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220212303
quote:

[..]
En wat vind je van de Paus?

Paus Franciscus heeft radicaal andere mening dan zijn voorganger over het ontstaan van de aarde
https://www.nieuwsblad.be(...)-aarde/58752395.html

Jouw geloofsgenoot, de Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde dus heiliger dan dat obscure kerkje van je, was een vrijdenker. Rationeel, gezond verstand, wars van achterlijke onzin. Zijn voor- en opvolger(s) ook.

Daar sta je nu met je onderbroek op de enkels met je belachelijke dogma's en blinde haat tegen alles wat rationeel is.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 27-02-2026 14:32:27 ]
pi_220212309
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wanneer geef ik nou kritiek op "katholieken".

Ik heb het steevast over het instituut, de doctrine, en enkele inderdaad onfrisse figuren die dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn.

Niet over "katholieken".

Dat vindt zich alleen plaats in jouw fantasie.
pi_220212313
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:25 schreef EsserS het volgende:

[..]
En wat vind je van de Paus?

Paus Franciscus heeft radicaal andere mening dan zijn voorganger over het ontstaan van de aarde
https://www.nieuwsblad.be(...)-aarde/58752395.html

Jouw geloofsgenoot, de Plaatsbekleder van Jezus Christus dus heiliger dan dat obscure kerkje van je, was een vrijdenker. Rationeel, gezond verstand, wars van achterlijke onzin. Zijn voor- en opvolger(s) ook.

Daar sta je nu met je onderbroek op de enkels met je belachelijke dogma's.
De paus die Gods woord tegenspreekt.

Verrassend.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 14:29:40 #211
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220212316
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wanneer geef ik nou kritiek op "katholieken".

Ik heb het steevast over het instituut, de doctrine, en enkele inderdaad onfrisse figuren die dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn.

Niet over "katholieken".

Dat vindt zich alleen plaats in jouw fantasie.
Ah ja... katholieken zijn niet erg, ze hangen alleen een demonisch geloof aan.

Dat scheelt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 27 februari 2026 @ 14:39:32 #212
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220212348
@Ali_Kannibali

Zou je ook nog even op post#186 willen reageren? Ik ben benieuwd naar jouw kijk op het kunnen doen van onmenselijke dingen.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 15:20:16 #213
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220212508
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind het ronduit fascinerend dat je de paus zo makkelijk wegzet aangezien hij aan het hoofd staat van een instituut dat al tweeduizend jaar meedraait en de geschiedenis van de wereld heeft gevormd. Terwijl de katholieke kerk met de tijd meebeweegt en inziet dat wetenschap en spiritualiteit prima door één deur kunnen, houd jij vast aan een letterlijke interpretatie van een 6.000 jaar oud sprookje. Het is nogal een contrast: een wereldkerk die moderniseert versus een relatief obscure splintergroepering die de evolutie negeert alsof het een optionele mening is. Het vereist een bijzonder soort zelfvertrouwen om te denken dat jouw kleine kerkgemeenschap het gelijk aan haar zijde heeft terwijl de rest van de wereld, inclusief de 'Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde', allang heeft ingezien dat God geen goochelaar met een toverstaf is.

Misschien is het tijd om te accepteren dat de geschiedenis van de mensheid iets complexer is dan twee mensen in een tuin met een pratende slang. Maar goed, wie ben ik om de logica van een minderheidsgroepering in twijfel te trekken als de feiten zo prettig genegeerd kunnen worden? Het is in ieder geval een unieke manier om naar de werkelijkheid te kijken, dat moet ik je nageven.
pi_220212583
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 13:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]
waarom mensen onmenselijke dingen kunnen doen?

"Zo zegt de Heere: ga nu heen en versla Amelek, sla alles wat hij heeft met de ban. Spaar hem niet maar dood hen van man tot vrouw, van kind tot zuigeling...etc etc."

Stel je het even voor.... ;(
Ik vind het opvallend dat veel mensen, van christen tot atheïst, waaronder menig politici, die zogenaamd moeite hebben met of kritiek uitten op die tekst, nu juist hetzelfde volk fel verdedigen die vergelijkbare praktijken onder hun eigen neus herhalen. Dat zegt ook heel veel.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 16:22:11 #215
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220212781
Off topic

[ Bericht 98% gewijzigd door EsserS op 28-02-2026 18:16:50 ]
pi_220212848
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat kan prima ja.

Maar op basis van wat precies?
pi_220212854
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:39 schreef hoatzin het volgende:
@:ali_kannibali

Zou je ook nog even op post#186 willen reageren? Ik ben benieuwd naar jouw kijk op het kunnen doen van onmenselijke dingen.
Nee.
pi_220212857
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ah ja... katholieken zijn niet erg, ze hangen alleen een demonisch geloof aan.

Dat scheelt.
Zijn vooral misleid ja.

Dat maakt hen vooral slachtoffer.
pi_220212870
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 15:20 schreef EsserS het volgende:

[..]
Ik vind het ronduit fascinerend dat je de paus zo makkelijk wegzet aangezien hij aan het hoofd staat van een instituut dat al tweeduizend jaar meedraait en de geschiedenis van de wereld heeft gevormd. Terwijl de katholieke kerk met de tijd meebeweegt en inziet dat wetenschap en spiritualiteit prima door één deur kunnen, houd jij vast aan een letterlijke interpretatie van een 6.000 jaar oud sprookje. Het is nogal een contrast: een wereldkerk die moderniseert versus een relatief obscure splintergroepering die de evolutie negeert alsof het een optionele mening is. Het vereist een bijzonder soort zelfvertrouwen om te denken dat jouw kleine kerkgemeenschap het gelijk aan haar zijde heeft terwijl de rest van de wereld, inclusief de 'Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde', allang heeft ingezien dat God geen goochelaar met een toverstaf is.

Misschien is het tijd om te accepteren dat de geschiedenis van de mensheid iets complexer is dan twee mensen in een tuin met een pratende slang. Maar goed, wie ben ik om de logica van een minderheidsgroepering in twijfel te trekken als de feiten zo prettig genegeerd kunnen worden? Het is in ieder geval een unieke manier om naar de werkelijkheid te kijken, dat moet ik je nageven.
Was dit alleen een observatie of wil je dat ik nog ergens op reageer?
  vrijdag 27 februari 2026 @ 17:02:55 #220
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220212940
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 16:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Was dit alleen een observatie of wil je dat ik nog ergens op reageer?
Och, zie het vooral als een moment van oprechte verbazing over hoe je met één zinnetje tweeduizend jaar christelijke traditie én de moderne wetenschap in de prullenbak gooit. Ik verwacht geen rationeel tegenbetoog want dat zou immers de magie van het 6.000-jarige sprookje verpesten. En dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Het is ergens wel bewonderenswaardig hoe je immuun bent voor zoiets triviaals als bewijslast of de autoriteit van de grootste kerk ter wereld. Laten we het er maar op houden dat we in verschillende realiteiten leven: de mijne (en die van de Paus) heeft fossielen en een geschiedenis. De jouwe een tuintje met een sprekende slang. Ik zal je verder niet vermoeien met logica want tegenover een rotsvast geloof in fabels sta ik natuurlijk machteloos.

Veel plezier in de bronstijd.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 18:02:47 #221
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220213283
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 11:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Mensen bezeten door demonen. Hoe kun je anders zulke onmenselijke dingen doen.
Is dit metaforisch bedoeld of letterlijk?

Wat we namelijk vaak bestempelen als onmenselijk gedrag is eigenlijk altijd gewoon diep menselijk gedrag. Doen alsof dat de schuld is van een andere entiteit is... lekker makkelijk je er vanaf doen.

Stel je voor dat demonen bestaan maar 999 van de 1000 keer een mens iets kwaads zien doen en denken "yikes.... dat was niet door mij"
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220213452
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 18:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Is dit metaforisch bedoeld of letterlijk?

Wat we namelijk vaak bestempelen als onmenselijk gedrag is eigenlijk altijd gewoon diep menselijk gedrag. Doen alsof dat de schuld is van een andere entiteit is... lekker makkelijk je er vanaf doen.

Stel je voor dat demonen bestaan maar 999 van de 1000 keer een mens iets kwaads zien doen en denken "yikes.... dat was niet door mij"
Ik geloof dat letterlijk ja.

"Diep menselijk" is natuurlijk relatief als wij allemaal blootstaan aan spirituele krachten die ons ook kunnen beïnvloeden. Dan hoort dergelijke invloed ook bij het "diep menselijke", het is dan simpelweg een aspect van onze ervaring, hoewel we dat doorgaans niet bewust merken.

Ik zeg daarmee niet dat het niet hun "eigen schuld" is. Mensen zijn verantwoordelijk voor wat ze doen, demoon of geen demoon. Maar het verklaart wel waarom ze tot bepaalde zaken gedreven kunnen worden. Stapsgewijze verleiding tot steeds grensoverschrijdender gedrag.

Verder zijn dit letterlijk satanisten, of mensen die rituelen/culten ter ere van de oude goden die ook in de bijbel worden genoemd houden. Molech, Baal, Beelzebul, Astoreth, etc. Demonische goden die inderdaad al duizenden jaren deel uitmaken van de menselijke ervaring.

Dus ja, is die spirituele dimensie simpelweg een illusie? Of bestaat hij echt? Dat is de vraag natuurlijk.

Zelf heb ik voldoende redenen om te geloven dat die wel degelijk echt is.
pi_220213569
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Verrassend.
Iedereen spreekt wel een keer "Gods Woord" tegen. Dat komt omdat de Bijbel als geheel een stapel boeken is. Geschreven in verschillende culturen en tijden..

Ik zou zelfs kunnen beweren dat Gods Woord "Gods Woord" tegenspreekt..

Dus dat de paus ook eens Gods woord tegenspreekt, maakt de paus menselijk en goddelijk tegelijkertijd.
pi_220213586
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 16:22 schreef EsserS het volgende:

[..]
Dat onthoofden van joodse babies .......
Waar zijn joodse babies precies onthoofd? Want als je het over 7 oktober 2023 hebt dan is dat allang en breed ontkracht. Zelfs door Israelische media..

En Amelek is wel door bepaalde figuren binnen een bepaalde politieke groep gezegd, om te zeggen "dood ze allemaal, dat is Gods opdracht!".. En inderdaad, die staat word door veel mensen beschermd ook in onze politiek.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 19:12:01 #225
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220213676
Off topic

[ Bericht 50% gewijzigd door EsserS op 28-02-2026 18:16:10 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')