Nee, ik zou me zorgen maken als uitgerekend jij, met je misselijkmakende arrogantie, mij een goede christen zou vinden.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uiteraard. Het bevestigt alleen maar jouw wereldbeeld
Misselijkmakend, maar toch heb je er geen enkele moeite mee om dezelfde houding te etaleren naar anderen.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, ik zou me zorgen maken als uitgerekend jij, met je misselijkmakende arrogantie, mij een goede christen zou vinden.
Dus je geeft toe dat je misselijkmakend arrogant bent. Oké.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misselijkmakend, maar toch heb je er geen enkele moeite mee om dezelfde houding te etaleren naar anderen.
Dit is toch van geen enkel niveau, Roel.quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:02 schreef Haushofer het volgende:
Nou ja, als je mij zo misselijkmakend arrogant vindt, laten we het er dan maar op houden dat jij inderdaad gelijk hebt, de wereld geregeerd wordt door een grillige God die Zijn schepping als een hamsterdoolhof heeft bedoeld, dat jij toevallig een lijntje met Hem hebt gekregen, van alle honderden denominaties exact weet wat er van je gevraagd wordt (laat staan al die andere religies), straks door de juiste uitgang naast Zijn Zoon mag zitten, dat je dit echt niet voor je lol bent gaan doen want je wordt immers veracht door de wereld in je afwijkende opvattingen, en dat jouw ervaringen buitengewoon uniek zijn, dat al die miljoenen andere mensen met soortgelijke ervaringen worden afgeleid door demonen en duistere complotten, en dat mijn cynisme exact jouw beeld van de ongelovige zondige mens bevestigt.
Het ga je, ondanks je religieuze illusies, goed
Dat niveau heb jij allang laten varen, Frank.quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is toch van geen enkel niveau, Roel.
Waarom die constante behoefte om mij te vernederen.quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat niveau heb jij allang laten varen, Frank.
Waarom die constante behoefte om andersdenkenden te demoniseren en de spirituele dood toe te wensen?quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom die constante behoefte om mij te vernederen.
Dat jij dit zegt, serieus.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Gelieve niet selectief te reageren, Haushofer.
Wees niet zo laf.
Anderen demoniseren? Een spirituele dood toewensen?quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom die constante behoefte om andersdenkenden te demoniseren en de spirituele dood toe te wensen?
Je begint je post met "anderen demoniseren?", en daarna kom je met bovenstaande, dit is toch wel ernstig hoor he.quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
dat al de mystieke dingen, al die zogenaamde oosterse wijsheid, niets anders is dan demonische misleiding om je tegen de ware God op te zetten.
Dit heeft niets met indviduen te maken, Mijk.quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:20 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je begint je post met "anderen demoniseren?", en daarna kom je met bovenstaande, dit is toch wel ernstig hoor he.
Begrijpelijk, de huidige fase van F&L doet een beetje denken aan toen Libertarisch net 'verlicht' was en dit in ieder topic te kennen gaf. Het zuigt voor mij heel veel van het plezier weg om ieder topic gederaild te zien worden door alle New Age-clichés en andere TRU-aanverwante zaken; alsof de kroeg waar je graag komt aan iedere tafel iemand in je oor zit te schreeuwen. Op een gegeven moment blijf je dan liever thuis.quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:10 schreef Haushofer het volgende:
Dat was een retorische vraag overigens, ik gaf eerder al aan dat het feit dat dit subforum gedomineerd lijkt te zijn door enkele users met een fundamentalistische en pseudowetenschappelijke kijk op zaken, en ik word daar zelf niet de meest sympathieke user van. Ik ben al dat extreme gedachtegoed eigenlijk gewoon goed zat en kan mijn tijd en energie veel beter gebruiken. Dus bij deze: ik wens anderen een prettige voortzetting en het allerbeste, maar ik zet er na 21 jaar denk ik maar es een punt achter in dit forum
Ik heb nooit verlichting geclaimed. Ik ben slechts een nederige spirituele aspirant, geen verlichte meesterquote:Op donderdag 29 februari 2024 15:22 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Begrijpelijk, de huidige fase van F&L doet een beetje denken aan toen Libertarisch net 'verlicht' was en dit in ieder topic te kennen gaf.
Er wordt gezegd dat je niet verlicht bent als je dat claimt, maar dat dit ook geldt voor het claimen van nederigheid.quote:Op donderdag 29 februari 2024 17:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb nooit verlichting geclaimed. Ik ben slechts een nederige spirituele aspirant, geen verlichte meester
Dat wordt wel gezegd, maar het klopt niet!quote:Op donderdag 29 februari 2024 18:19 schreef Boekfreak het volgende:
[..]
Er wordt gezegd dat je niet verlicht bent als je dat claimt, maar dat dit ook geldt voor het claimen van nederigheid.
Kan je uitleggen waarom het niet klopt?quote:Op donderdag 29 februari 2024 20:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat wordt wel gezegd, maar het klopt niet!
Je kunt best iets over jezelf zeggen zoals "ik ben slim" "ik ben knap" "ik ben nederig", dat kan gewoon kloppen.quote:Op donderdag 29 februari 2024 21:57 schreef Boekfreak het volgende:
[..]
Kan je uitleggen waarom het niet klopt?
Dat kan je zeggen. Alleen in het kader van spiritualiteit zeggen dat je nederig bent is een vorm van trots. Het is bedoelt om een ander te imponeren wat voortkomt uit het ego.quote:Op donderdag 29 februari 2024 22:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt best iets over jezelf zeggen zoals "ik ben slim" "ik ben knap" "ik ben nederig", dat kan gewoon kloppen.
Volgens Wikipedia kan je ook zaken, religies, onderwerpen, gebruiken of producten demoniseren:quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit heeft niets met indviduen te maken, Mijk.
Demoniseren is andere mensen zwartmaken.
Ik maak geen mensen zwart, ik heb het over religieuze praktijken en kaders. Niet de mensen zelf.
Als ik het over leerstellingen in de Koran heb, heb ik het niet over moslims.
Als ik het over leerstellingen van Boeddha heb, heb ik het niet over boeddhisten.
Als ik het over de leerstellingen van de Rooms Katholieke kerk heb, heb ik het niet over Rooms Katholieken.
De doctrine is niet hetzelfde als de mensen. Die staan daar volledig los van.
quote:Demoniseren is het doelbewust negatief afbeelden van een zaak of persoon, met als doel de mening van anderen over het onderwerp te beďnvloeden.
quote:Bovendien had demonisering van een andere religie of godheid ook een politiek doel.
quote:Bovendien kunnen specifieke onderwerpen, gebruiken of bijvoorbeeld producten gedemoniseerd worden.
Er is nogal een verschil tussen,quote:Op donderdag 29 februari 2024 22:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt best iets over jezelf zeggen zoals "ik ben slim" "ik ben knap" "ik ben nederig", dat kan gewoon kloppen.
Een bezwaar over demoniseren mag geen reden zijn om mensen het zwijgen op te leggen over geldige kritiek.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:00 schreef Boekfreak het volgende:
[..]
Volgens Wikipedia kan je ook zaken, religies, onderwerpen, gebruiken of producten demoniseren:
[..]
[..]
[..]
In jouw hoofd klopt dat.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:46 schreef Boekfreak het volgende:
[..]
Dat kan je zeggen. Alleen in het kader van spiritualiteit zeggen dat je nederig bent is een vorm van trots. Het is bedoelt om een ander te imponeren wat voortkomt uit het ego.
Klopt, je kunt zeggen wat je wilt. Maar de cultuur zal bevestigen of het klopt. Zo worden goeroes in India geselecteerd.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:07 schreef dop het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen,
Ik voel me verlicht,
Ik vind mezelf verlicht, of
Ik ben verlicht.
Maar je kunt zeggen wat je wil, natuurlijk.
Je hebt geen geldige kritiek, jouw religie slaat namelijk nergens op. Het is onzin.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een bezwaar over demoniseren mag geen reden zijn om mensen het zwijgen op te leggen over geldige kritiek.
Kritiek mogen leveren is onderdeel van een vrije maatschappij. Ik onderbouw mijn kritiek. Dus ik voel mij absoluut niet schuldig aan 'demonisering'. De wereld wil misschien dat ik tolerant ben jegens alle religies en mij er nooit tegen uitspreek, maar dat is dan maar zo. Mijn geweten dwingt mij om te zeggen wat ik zeg, en om naar Jezus Christus te wijzen als enige verlosser.
Verder geldt nog steeds wat ik zei: als ik het over doctrines en dergelijke heb, heb ik het niet over de mensen die ze aanhangen.
De enige reden waarom ik die kritiek lever, is uit compassie zodat andere mensen ervan worden bevrijd. Wat mij betreft is elke religie buiten Jezus Christus een vorm van slavernij waar mensen slachtoffer van zijn geworden, en biedt Jezus bevrijding daarvan.
De dingen die ik zeg, zeg ik dus niet om tegen heilige huisjes aan te trappen of om mensen te beledigen. Daar heb ik geen enkel belang bij. Maar ik zal wel altijd proberen om duidelijk te maken wat er in mijn ogen mis is met andere religies, en waarom het Christelijke geloof het geloof is waarmee we onze Schepper eren.
Klopt.quote:Op donderdag 29 februari 2024 13:33 schreef CharlesKinbote het volgende:
Dit geldt niet alleen voor religie trouwens, dit geldt ook voor filosofie. Spinoza zet niet zomaar een of andere abstracte overpeinzing op papier maar deelt iets van hoe hij de werkelijkheid ziet (en natuurlijk is het niet te reduceren tot dat aspect, het heeft ook een logische kant). Wat mooi is aan filosofie is dat het je in staat stelt om over bepaalde on-alledaagse zaken te spreken zonder daarbij jezelf centraal te stellen.
Nou, volgens mij loop je wel degelijk tegen dat soort grenzen aan, ook in de filosofie. Bijvoorbeeld als je het over meningsverschillen hebt.quote:Op donderdag 29 februari 2024 13:33 schreef CharlesKinbote het volgende:
Met de mooie bijkomstigheid dat je niet tegen de kunstmatige grenzen aanloopt die in religie en mystiek aanwezig zijn, zoals de grote G bijvoorbeeld.
Het klinkt misschien leuker om gewoon te zeggen 'dat vind ik niet', maar daarmee bied je geen verklaring.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:53 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Nou, volgens mij loop je wel degelijk tegen dat soort grenzen aan, ook in de filosofie. Bijvoorbeeld als je het over meningsverschillen hebt.
Een hobby van mij is om in filosofische teksten de vele creatieve manieren eruit te pikken waarop de auteur dan zegt: “En daarom heb ik dus gelijk, en jij niet.”
Weber zegt bijvoorbeeld ergens tussen neus en lippen door iets als:
“Voor wie de zaak in voldoende mate onderzocht heeft zal op dit punt duidelijk naar voren komen dat: ...”
Wat in essentie gewoon een mooie manier is om te zeggen:
“Wat ik nu ga zeggen, daarin heb ik gelijk en jullie lekker niet: ...”
En zo zijn er een heleboel mooie manieren meer, dan ene wat omslachtiger dan de andere, om eigenlijk gewoon dat te zeggen.
Dat hele gedoe met demonen is daar uiteindelijk ook weer een variant van, maar die vind ik eigenlijk een stuk minder overtuigend, en ook niet zo heel creatief.
Dan is het een beetje van, als iemand iets zegt waar je het mee eens bent, dan is het God die door hem werkt, maar voel je er niet zoveel voor, wat hij zegt, dan zijn het demonen die daar verantwoordelijk voor zijn. Ik vind het maar weinig toevoegen, zeg dan liever gewoon “vind ik ook” of “ik vind van niet”. Ik heb daar gewoon niet zo heel veel mee, het is iets te simpel of zo, en tegelijkertijd betrek je er een ander element bij terwijl dat helemaal niet nodig is om te verklaren waarom iemand iets anders vindt dan jij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |