Dat is omdat er al jaren, zo niet decennia, de kaasschaaf over het politieapparaat is gehaald. Er zijn niet voldoende agenten.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat er meer tokkie, tuig en reljeugd zich misdraagt dan dat je kan aanpakken.
ik was in Amsterdam met oud en nieuwquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Goed, het is maar een klein groepje dat het doet.. maar die tradities sterven vanzelf uit met een verbod.
Ik denk dat het meer aan de bevoegdheden ligt dan aan het quotum.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is omdat er al jaren, zo niet decennia, de kaasschaaf over het politieapparaat is gehaald. Er zijn niet voldoende agenten.
In alle steden met een verbod was het compleet drama.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik was in Amsterdam met oud en nieuw
daar is het al sinds 2021 verboden en volgens mij was het dit jaar erger dan ooit
Beide, maar het is voornamelijk mankracht.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:10 schreef maily het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer aan de bevoegdheden ligt dan aan het quotum.
denk ik ookquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:10 schreef maily het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer aan de bevoegdheden ligt dan aan het quotum.
Hier geen verbod en het viel mee.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
daar is het al sinds 2021 verboden en volgens mij was het dit jaar erger dan ooit
Ben je echt iemand tegengekomen die aan deze voorwaarden voldoet? Ik kan namelijk ook een idiote vuurwerkdebiel schetsen en doen alsof die persoon tekenend is voor vuurwerk liefhebbers.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niemand gilt over het afnemen van illegaal vuurwerk...
Wat ik heel bijzonder vind is dat half Nederland liep te bleren dat grenscontroles allemaal niet konden en dat niks zou opleveren en weet ik het maar nu er vuurwerkcontroles waren is dat volgens diezelfde kliek weer enorm goed en kan het allemaal prima.
Jij komt dichtbij, ik was hier al.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:17 schreef sp3c het volgende:
ik ga binnenkort naar leeuwarden, komt zo dichtbij nu
Die lokale verboden zetten nou eenmaal weinig zoden aan de dijk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
jaquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ben je echt iemand tegengekomen die aan deze voorwaarden voldoet? Ik kan namelijk ook een idiote vuurwerkdebiel schetsen en doen alsof die persoon tekenend is voor vuurwerk liefhebbers.
ja en in Europa met vrij verkeer van goederen en personen gaat het ook niet opquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die lokale verboden zetten nou eenmaal weinig zoden aan de dijk.
Afsteken mag niet, maar je kunt het wel gewoon kopen in je 'vuurwerkvrije' stad. Dat schiet natuurlijk niet op.
Er is helemaal niets hypocriet aan een ander standpunt hebben op je 45e als op je 15e. Totale flauwekul om dingen die je als puber deed je hele leven ok te blijven moeten vinden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:35 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Exact mijn punt.
Pak dit aan en niet de mensen die gewoon normaal legaal vuurwerk afsteken.
En dan heb ik nog nooit zwaar vuurwerk afgestoken en was al helemaal niet zo dom om zelf dingen in elkaar te knutselen.
Wel een beetje hypocriet om nu alles te willen verbieden terwijl je zelf ook illegaal en zwaar vuurwerk hebt afgestoken en zelfs gemaakt.
Niet helemaal, want ik ben ook tegen legaal vuurwerk omdat zaken als overlast, milieuschade en branden ook gewoon worden veroorzaakt door mensen die wel op een verantwoorde manier met vuurwerk omgaan. Als je brandende dingen de lucht in stuurt heb je nu eenmaal geen controle meer over wat er daarna gebeurt. Dat geldt zelfs voor de zo charmante wens ballonnen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:36 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dat is helemaal wat ik de hele tijd zeg.
Allebei niet mijn mening in elk geval. Vrij verkeer van goederen en mensen binnen de EU is wat mij betreft een zegen. Het betekent echter niet dat je artikelen die in land A legaal zijn en ik land B niet ook over de grens mag vervoeren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja
ene moment zijn grenscontroles een terugkeer naar nazi duitsland en andere moment moet het hele politieapperaat met de marechaussee en 'het leger' de grens dichtgooien
is weird
Europees verbod zou ideaal zijn, inderdaad.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja en in Europa met vrij verkeer van goederen en personen gaat het ook niet op
Sterker nog, dat kwam hier op het forum ook voorbij. Nu weet iedereen hier wel dat ik weinig op heb met asielgemekker, maar ''we stoppen er mee omdat een kleine groep zich niet kan gedragen'' gaat blijkbaar niet op voor asielmigratie. En ja, ik weet dat dat niet zonder meer kan.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja
ene moment zijn grenscontroles een terugkeer naar nazi duitsland en andere moment moet het hele politieapperaat met de marechaussee en 'het leger' de grens dichtgooien
is weird
En zo stop jezelf steeds meer in een onvrijere situatie omdat men maar niet fatsoenlijk durft te handhaven.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Europees verbod zou ideaal zijn, inderdaad.
Maar nationaal verbod is een goede eerste stap. Meeste Nederlanders gaan niet de grens over om vuurwerk in te slaan, wetende dat het illegaal is om überhaupt iets af te steken.
Er hoeft maar een handjevol handelaartjes de grens over te gaan die gaan inslaan en het door verkopen. Net zoals met tabak al gebeurt. Dus vuurwerk wat al illegaal was, zal nog steeds illegaal worden gebruikt en illegaal worden misbruikt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef KoosVogels het volgende:
Meeste Nederlanders gaan niet de grens over om vuurwerk in te slaan, wetende dat het illegaal is om überhaupt iets af te steken.
Verbod of nietquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
Volgend jaar gaat er natuurlijk wel een groep helemaal geen vuurwerk meer kopen. Maar er komt sowieso een hoop rellende jeugd.
Klopt en dat zal slachtoffers schelen, maar de kern van het probleem is dat het voor bepaalde mensen de dag van de anarchie is en daar gebruikten/misbruikten ze toch al illegaal vuurwerk voor.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
Volgend jaar gaat er natuurlijk wel een groep helemaal geen vuurwerk meer kopen. Maar er komt sowieso een hoop rellende jeugd.
Waarom niet? Als je een verbod wil, moet je handhaven. Als je dat nalaat is dat jouw probleem.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die lokale verboden zetten nou eenmaal weinig zoden aan de dijk.
Afsteken mag niet, maar je kunt het wel gewoon kopen in je 'vuurwerkvrije' stad. Dat schiet natuurlijk niet op.
Het doet even zeer, maar de traditie van honden als huisdier houden sterft vanzelf uit als je maar doorzet. Bovendien weet je meteen dat elke hond illegaal is, dus pluk je ook direct de vechthonden er tussenuit. Veel makkelijker te handhaven dan enkel een verbod op gevechtshonden. Tijd voor een algemeen verbod op het houden van honden als huisdier.quote:In Nederland worden jaarlijks naar schatting 150.000 mensen gebeten door een hond, waarvan zo'n 30.000 medische behandeling nodig hebben en gemiddeld één persoon overlijdt, meestal een kind. De meeste beten gebeuren in huiselijke kring door een bekende hond, met kinderen als vaakst slachtoffer, en kinderen worden vaak in het gezicht gebeten
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het doet even zeer, maar de traditie van honden als huisdier houden sterft vanzelf uit als je maar doorzet. Bovendien weet je meteen dat elke hond illegaal is, dus pluk je ook direct de vechthonden er tussenuit. Veel makkelijker te handhaven dan enkel een verbod op gevechtshonden. Tijd voor een algemeen verbod op het houden van honden als huisdier.
Klopt. Een verbod is niet waterdicht.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er hoeft maar een handjevol handelaartjes de grens over te gaan die gaan inslaan en het door verkopen. Net zoals met tabak al gebeurt. Dus vuurwerk wat al illegaal was, zal nog steeds illegaal worden gebruikt en illegaal worden misbruikt.
Bovendien kun je in België het hele jaar door vuurwerk kopen, daar is geen houden aan.
Niks doen lost in ieder geval ook niks op. Dus ik denk dat dit wel de makkelijkste manier is om te proberen de rellen in te dammen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Klopt en dat zal slachtoffers schelen, maar de kern van het probleem is dat het voor bepaalde mensen de dag van de anarchie is en daar gebruikten/misbruikten ze toch al illegaal vuurwerk voor.
Dit verbod lost dat niet op.
Het vuurwerk wat je in België het hele jaar door kunt kopen stelt bijzonder weinig voor. Maar als mensen dat risico willen nemen dan zijn ze in ieder geval strafbaar en dat laatste houdt genoeg mensen tegen om het dan maar niet meer te kopen. Als de helft van Nederland daardoor geen vuurwerk meer afsteekt is dat al winst ten behoeve van de capaciteit van hulpdiensten.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er hoeft maar een handjevol handelaartjes de grens over te gaan die gaan inslaan en het door verkopen. Net zoals met tabak al gebeurt. Dus vuurwerk wat al illegaal was, zal nog steeds illegaal worden gebruikt en illegaal worden misbruikt.
Bovendien kun je in België het hele jaar door vuurwerk kopen, daar is geen houden aan.
Dat er wat moet gebeuren staat vast, maar het verstieren van oud en nieuw voor iedereen terwijl de problemen die dat verbod veroorzaken blijven staan vind ik gewoon niet fair.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:49 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Niks doen lost in ieder geval ook niks op. Dus ik denk dat dit wel de makkelijkste manier is om te proberen de rellen in te dammen.
Que? Want de helft van Nederland verwondt zichzelf, of erger nog, hulpdiensten?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:53 schreef Vliegbaard het volgende:
Als de helft van Nederland daardoor geen vuurwerk meer afsteekt is dat al winst ten behoeve van de capaciteit van hulpdiensten.
Best mee eens eigenlijk, zeg ik als ex hondenbezitter. En niet vanwege de bijtende honden, maar vanwege het feit dat grofweg 75% van de honden niet de verzorging en aandacht krijgen die ze verdienen. Het zijn in te veel gevallen accesoires of zelfs statussymbolen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het doet even zeer, maar de traditie van honden als huisdier houden sterft vanzelf uit als je maar doorzet. Bovendien weet je meteen dat elke hond illegaal is, dus pluk je ook direct de vechthonden er tussenuit. Veel makkelijker te handhaven dan enkel een verbod op gevechtshonden. Tijd voor een algemeen verbod op het houden van honden als huisdier.
Nou voor de 3e keer dan maar.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Que? Want de helft van Nederland verwondt zichzelf, of erger nog, hulpdiensten?
Je kunt het niet fair vinden maar zijn er objectieve alternatieven?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat er wat moet gebeuren staat vast, maar het verstieren van oud en nieuw voor iedereen terwijl de problemen die dat verbod veroorzaken blijven staan vind ik gewoon niet fair.
Sowieso niet voor iedereen. Er zijn ook echt veel mensen die echt niks met vuurwerk hebben; noch om af te steken, noch om te kijken. En van de mensen die het kijken wel leuk vinden, zullen er ook genoeg zijn die het prima vinden zonder.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat er wat moet gebeuren staat vast, maar het verstieren van oud en nieuw voor iedereen terwijl de problemen die dat verbod veroorzaken blijven staan vind ik gewoon niet fair.
Het is dan ook zeer zwak bestuur dat algehele verbod.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit is simpelweg niet de norm. Bovendien zou je dan voor een alcoholverbod moeten pleiten, iets waar nog veel meer argumenten voor te bedenken zijn zoals ik al aangaf in mijn eerdere post. Of honden.. of eigenlijk alles wat ''vervelend'' is.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:01 schreef Vliegbaard het volgende:
Die hulpdiensten moeten, naast alle relschoppers, ook beschikbaar zijn en blijven voor idioten die met hun dronken kop een cake bij de overburen naar binnen schieten
Nu? Niet meer, het is al verpest. Maar ''geen mankracht, niet te handhaven dus een algeheel verbod'' is zo'n zwak en hellend vlak argument dat ik er altijd tegen in zal blijven gaan. En ik heb zelf helemaal niks met vuurwerk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je kunt het niet fair vinden maar zijn er objectieve alternatieven?
Ik heb niks met stinkende kuthonden die ongevraagd naar me toe komen rennen en op me springen omdat de eigenaar er niet mee kan om gaan. Heel vervelend, maar dat is nou eenmaal de keerzijde van een vrije maatschappij.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sowieso niet voor iedereen. Er zijn ook echt veel mensen die echt niks met vuurwerk hebben; noch om af te steken, noch om te kijken. En van de mensen die het kijken wel leuk vinden, zullen er ook genoeg zijn die het prima vinden zonder.
Wat bedoel je met de norm?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is simpelweg niet de norm. Bovendien zou je dan voor een alcoholverbod moeten pleiten, iets waar nog veel meer argumenten voor te bedenken zijn zoals ik al aangaf in mijn eerdere post. Of honden.. of eigenlijk alles wat ''vervelend'' is.
Honden zijn wonderlijke wezens. Ja, ze kunnen bijten want woorden hebben ze niet. Ze zijn de beste vrienden van de mens.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit is simpelweg niet de norm. Bovendien zou je dan voor een alcoholverbod moeten pleiten, iets waar nog veel meer argumenten voor te bedenken zijn zoals ik al aangaf in mijn eerdere post. Of honden.. of eigenlijk alles wat ''vervelend'' is.
[..]
Nu? Niet meer, het is al verpest. Maar ''geen mankracht, niet te handhaven dus een algeheel verbod'' is zo'n zwak en hellend vlak argument dat ik er altijd tegen in zal blijven gaan. En ik heb zelf helemaal niks met vuurwerk.
[..]
Ik heb niks met stinkende kuthonden die ongevraagd naar me toe komen rennen en op me springen omdat de eigenaar er niet mee kan om gaan. Heel vervelend, maar dat is nou eenmaal de keerzijde van een vrije maatschappij.
Of zullen we toch maar voor een hondenverbod gaan? Tienduizenden incidenten.. jaarlijks.
Dat het niet normaal is om met je dronken kop een cake bij de buren naar binnen te schieten. Dat is bovendien misbruik van vuurwerk en mag je imo straffen als vuurwapengeweld.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:12 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat bedoel je met de norm?
Daarbij vind ik een alcoholverbod niet te vergelijken met een vuurwerkverbod.
Zucht wat een luiquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja
is weird
Dan moeten we daar wat aan doenquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is omdat er al jaren, zo niet decennia, de kaasschaaf over het politieapparaat is gehaald. Er zijn niet voldoende agenten.
Nee, we gaan gewoon dingen verbieden. Da's makkelijker.quote:
Het hoeft niet bewust te zijn maar ongelukken gebeuren elk jaar. Zelfs bij mensen die niks drinken als ze vuurwerk afsteken. Dus nog maar eens; er is een risico als er voor 190mio aan vuurwerk de lucht in gaat. Daar moeten overheden mitigerende maatregelen tegen treffen hetgeen ze aan preventieve inzet al standaard capaciteit kost.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat het niet normaal is om met je dronken kop een cake bij de buren naar binnen te schieten. Dat is bovendien misbruik van vuurwerk en mag je imo straffen als vuurwapengeweld.
Voor een alcoholverbod zijn ook meerdere argumenten te verzinnen waarom dat niet werkt waar er voor een vuurwerkverbod genoeg voorbeelden zijn waar dat wel werkt.quote:En voor een alcoholverbod zijn nog veel meer argumenten te bedenken. Zeker als we het over (onschuldige) slachtoffers gaan hebben. Of de maatschappelijke schade.
Dat risico is, zeker vergeleken met een heleboel andere bezigheden, zeer zeer klein.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het hoeft niet bewust te zijn maar ongelukken gebeuren elk jaar. Zelfs bij mensen die niks drinken als ze vuurwerk afsteken. Dus nog maar eens; er is een risico als er voor 190mio aan vuurwerk de lucht in gaat.
Oftewel, het is ook een capaciteitsprobleem. Iets wat de politie zelf ook onderstreept. Ik verban het hele forum toch ook niet preventief tussen 11 en 1 als ik er niet ben?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:20 schreef Vliegbaard het volgende:
Dus nog maar eens; er is een risico als er voor 190mio aan vuurwerk de lucht in gaat. Daar moeten overheden mitigerende maatregelen tegen treffen hetgeen ze aan preventieve inzet al standaard capaciteit kost.
Elk jaar komen er tientallen mensen om het leven in het verkeer alleen al, door mensen die onder invloed van alcohol anderen aanrijden. Da's nog los van alle andere doden en gewonden die het veroorzaakt.quote:Het hoeft niet bewust te zijn maar ongelukken gebeuren elk jaar. Zelfs bij mensen die niks drinken als ze vuurwerk afsteken.
Ik ben benieuwd. Het is dezelfde gestapelde logica.quote:Voor een alcoholverbod zijn ook meerdere argumenten te verzinnen waarom dat niet werkt waar er voor een vuurwerkverbod genoeg voorbeelden zijn waar dat wel werkt.
Er is over de hele breedte een capaciteitsprobleem, laten we dus niets meer gaan verbiedenquote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oftewel, het is ook een capaciteitsprobleem. Iets wat de politie zelf ook onderstreept. Ik verban het hele forum toch ook niet preventief tussen 11 en 1 als ik er niet ben?
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |