Nee, die organiseren in slechts 10 dagen tijd net zoveel slachtoffers... Gaat niet zo hard maar toch 45 keer meer op jaarbasis.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nou ja dat is het dus niet want honden gaan niet rellen en die doen dat niet massaal op 1 dag.
Ik doelde op de rekensom van VliegBaard. Volgens mij gaan daar individuen en huishoudens door elkaar in de som.quote:
Het is geen moeilijk rekensommetje. Maar ik heb terug gerekend naar personen. Naar gezinnen gerekend ligt het percentage dan een stuk hoger ipv lager.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik doelde op de rekensom van VliegBaard. Volgens mij gaan daar individuen en huishoudens door elkaar in de som.
Klopt. Maar de goeden moeten altijd leiden onder de slechte . Dat is met alles zo.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:41 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Maar dan kies je er voor om de overgrote meerderheid die wel normaal om kan gaan met vuurwerk te straffen en tegelijkertijd draai je een mooie traditie de nek om.
Ik ben in de basis ook niet voor verboden. Ik vind deze discussies ook erg lastig omdat, zoals terecht aangegeven, wat voor vuurwerk geldt ook gekopieerd kan worden op alcohol, softdrugs, honden, elektrische fietsen en zo kun je er nog wel 100 noemen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet voor een verbod, iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een pleurishekel aan dat verbodsfetisjisme heb wat de laatste jaren bon-ton is geworden. Alles wat niet in de kraam te pas komt moet maar verboden worden... Want IK heb er last van...
Alleen zijn de argumenten die iedereen heeft voor een vuurwerkverbod wel 1 op 1 te kopieren naar een hondenverbod. Ook veel lui naar de SEH, ook veel kinderen, ook veel onschuldigen etc...
Wat dat betreft kan een verbod op honden eigenlijk niet achterwege blijven.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:51 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Toch vind ik dit verbod prima, omdat ik de milieu impact en het gevaar voor omstanders dusdanig vind dat ik geen minpunten zie aan dit verbod. Ik zie echter liever in alle gevallen dat kosten worden doorgerekend en dat consumenten de daadwerkelijke kosten gaan betalen voor wat ze doen. Of dat nu gaat om extra handhaving, milieubelasting of schade die door vuurwerk wordt aangericht.
quote:Honden stoten niet direct veel fijnstof (PM2.5) uit, maar hun ecologische voetafdruk is groot door de CO₂-uitstoot (voornamelijk door vleesrijk voer) en de stikstof- en fosforuitstoot via hun uitwerpselen, die de natuur overbelasten en bijdragen aan vermesting, met een gemiddelde hond die zo'n 770 kg CO₂-equivalenten per jaar produceert, vergelijkbaar met een auto.
quote:Hondenpoep en -urine zijn rijk aan stikstof en fosfor, wat leidt tot overbemesting en vermesting van natuurgebieden, en kan de lokale biodiversiteit negatief beïnvloeden. Zelfs één drol per hectare kan de stikstofnorm overschrijden.
Een gemiddelde hond produceert per jaar ongeveer 110 kg uitwerpselen en 255 liter urine, wat neerkomt op circa 5,26 kg stikstofbelasting.
ja wat een luiquote:
Je leest mijn post niet goed, of je begrijpt hem niet. Maar goed, zoals gezegd gaat dit soort verboden vaak in werking door (politiek) draagvlak. Dat gaat er voor een verbod op honden nooit komen natuurlijk, ook al zou naar objectieve maatstaven wellicht zelfs logischer zijn dan een verbod op vuurwerk als je puur kijkt naar schade en milieuimpact.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat dat betreft kan een verbod op honden eigenlijk niet achterwege blijven.
[..]
[..]
Mooi toch, dat spul onder de wapenwet laten vallen en de politie met scherp laten schieten als ze zich bedreigd voelen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:30 schreef epicbeardman het volgende:
De enige die straks nog vuurwerk afsteken zijn de jongeren, die gaan met hen gehuurde autotjes naar polen en verkopen natuurlijk op bezorging via telegram.
De oudewetse familie mag straks alleen nog maar sterretjes afsteken, terwijl de Syriërs en Marokkanen hier een oorlogszone creëren.
lolquote:
Het verbod in Albanië is grotendeels voor de bühne. Albanië is één van de grootste producenten van vuurwerk (lees: explosieven) die in grote delen van Europa niet eens onder vuurwerk vallen en dus illegaal zijn. Op papier is er een verbod, maar de economie draait voor een niet verwaarloosbaar deel op de productie van cobra's en nog veel zwaarder spul.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |