Het is gewoon een stropop. Een hondenverbod heeft werkelijk niks, maar dan ook niks te maken met een vuurwerkverbod. Het is daarnaast ook een hele slechte vergelijking.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is geen stropop, ik hou je een spiegel voor.
Met die honden is een slechte vergelijking. Er wordt al jaren, onder andere door artsen, gevraagd om stevige wetgeving tegen de gevaarlijkste honden, maar die komt er maar niet. Voor vuurwerk is al van alles geprobeerd en een totaalverbod is dan de uiteindelijke uitkomst.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is geen stropop, ik hou je een spiegel voor.
Die was er wel maar toen kwam men er ook achter dat het voor geen meter werkte...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:56 schreef miss_sly het volgende:
Met die honden is een slechte vergelijking. Er wordt al jaren, onder andere door artsen, gevraagd om stevige wetgeving tegen de gevaarlijkste honden, maar die komt er maar niet. Voor vuurwerk is al van alles geprobeerd en een totaalverbod is dan de uiteindelijke uitkomst.
Dus een totaalverbod op honden is de enige overblijvende optie dan...quote:Regeling Agressieve Dieren
Hoewel Nederland op dit moment geen verbod kent op het houden van honden van welk ras dan ook, bestond er tussen 1993 tot 2008 wel een fok- en houdverbod voor pitbullachtige honden. Deze Regeling Agressieve Dieren (RAD) kwam er na bijtincidenten, waarbij destijds in totaal drie kinderen om het leven waren gekomen. De regeling, ook wel de pitbullwet genoemd, werd in 2008 weer ingetrokken toen bleek dat het aantal bijtincidenten niet of nauwelijks was afgenomen.
Het is een algemeen probleem het gebrek aan gezag. Jeugd kan allerlei soorten rottigheid uithalen zonder enige consequenties en dat word alleen maar zichtbaar voor een ieder met oud op nieuw. Die jeugdige raddraaiers moet je hard aanpakken en tijdens oud op nieuw waar ze aan het schieten zijn met vuurwerk ga je wat harder te werk en sla je die idioten gewoon en pak je ze vervolgens op.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het gaat niet om het uitbannen van risico’s maar een capaciteitsprobleem bij hulpdiensten. Onder andere door een grote groep droeftoeters die denken dat het lollig is om met vuurwerk en stoeptegels te gaan gooien tijdens oud en nieuw.
We kunnen moeilijk de capaciteit van het zorgpersoneel en de politie voor die ene dag per jaar verdubbelen.
Degene die het felst tegen een verbod zijn, zijn de eerste die staan te janken dat ze de zorgverzekering en/of belasting niet meer kunnen betalen.
75% van Nederland geeft aan geen vuurwerk af te steken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Relatief een heel groot gedeelte. Er zijn weinig activiteiten waar door zoveel mensen tegelijkertijd aan gedaan wordt.
Nu is het vuurwerk en volgend jaar weer bakstenen en flessen of wat ze maar voor handen kunnen krijgen. En het al jaren illegale vuurwerk natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Klopt en dat zal slachtoffers schelen, maar de kern van het probleem is dat het voor bepaalde mensen de dag van de anarchie is en daar gebruikten/misbruikten ze toch al illegaal vuurwerk voor.
Dit verbod lost dat niet op.
Precies, en ik heb echt nog geen enkel goed argument gehoord waarom je uitgerekend op een dag dat iedereen aan de zuip zit je als regering de bevolking met vuurwerk laat aankloten. Behalve het het compleet onhaalbare ja verbied alcohol dan!!1quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En dan komt het risico vaak nog voort uit misbruik van, of onder invloed van het een of ander, afsteken.
[..]
Het is dus weer een capaciteitsprobleem, niet geheel verrassend want de zorg heeft, je raadt het al, een personeelstekort.
Dat heel Nederland feest viert maakt dat dat drukker zal zijn, dan is vanzelfsprekend de piek ook hoger.
Waar woont die 25% die het wel doet dan? Zeker niet hier in de buurt. Nog geen 1% van de straat hier heeft vuurwerk afgestoken. Afgaande op mijn wijk is het een niche voor een paar mensen die zonodig door moeten blijven gaan met deze onzin.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:07 schreef Caland het volgende:
[..]
75% van Nederland geeft aan geen vuurwerk af te steken.
Als we gaan differentieren naar leeftijd dan zien de cijfers er natuurlijk wel iets anders uit. Dat de 65+ zeurbejaarden geen vuurwerk afsteken geloof ik wel. Ik denk dat het bij de jongeren toch wel meer dan de helft is.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:07 schreef Caland het volgende:
75% van Nederland geeft aan geen vuurwerk af te steken.
En die hebben dan meteen dikke shells op de kop getikt zeker?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Waar woont die 25% die het wel doet dan? Zeker niet hier in de buurt. Nog geen 1% van de straat hier heeft vuurwerk afgestoken. Afgaande op mijn wijk is het een niche voor een paar mensen die zonodig door moeten blijven gaan met deze onzin.
Tja, ik vind deze vergelijkingen niet zo sterk. Als dat gigantisch uit de klauwen zou lopen dan moet daar ook iets op verzonnen worden, vind je niet?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Goed, het is maar een klein groepje dat het doet.. maar die tradities sterven vanzelf uit met een verbod. Tijd om wintersport en alcohol te verbieden.
Er is dit jaar voor 129 miljoen aan vuurwerk afgestoken. Gemiddeld geven ze 90¤ per aankoop uit. Dat is zo’n slordige 1,5miljoen mensen op een totaal van 18 miljoen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Waar woont die 25% die het wel doet dan? Zeker niet hier in de buurt. Nog geen 1% van de straat hier heeft vuurwerk afgestoken. Afgaande op mijn wijk is het een niche voor een paar mensen die zonodig door moeten blijven gaan met deze onzin.
Nee, het viel hier allemaal reuze mee, wat er werd afgestoken was op het oog gewoon consumentenvuurwerk. En sinds een uur of 3:00 op 1 januari ook vrijwel niks meer gehoord. Het is hier echt nog nooit zo stil geweest op 1 januari.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
En die hebben dan meteen dikke shells op de kop getikt zeker?
En de eerste tegemoetkoming is een vuurwerkverbod. Het volgende gaat zijn dat vuurwerk wordt gelijkgesteld aan vuurwapens en vervolgens mag de politie op iedereen schieten die een rotje bij zich heeft.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:03 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Het is een algemeen probleem het gebrek aan gezag. Jeugd kan allerlei soorten rottigheid uithalen zonder enige consequenties en dat word alleen maar zichtbaar voor een ieder met oud op nieuw. Die jeugdige raddraaiers moet je hard aanpakken en tijdens oud op nieuw waar ze aan het schieten zijn met vuurwerk ga je wat harder te werk en sla je die idioten gewoon en pak je ze vervolgens op.
De feministische samenleving heeft er voor gezorgd dat we altijd maar in gesprek moeten gaan. Het is duidelijk dat een gesprek totaal geen zin heeft, het is tijd voor keihard optreden en daar moet de politie in gesteund worden door de politiek.
45.000 Per jaar (123 per dag) door honden blijkbaar... Vind ik toch ook best wel schokkend...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Tja, ik vind deze vergelijkingen niet zo sterk. Als dat gigantisch uit de klauwen zou lopen dan moet daar ook iets op verzonnen worden, vind je niet?
Als er in een dag meer dan duizend mensen op de SEH of huisartsenpost belanden met verwondingen veroorzaakt door vuurwerk, waarvan de helft zelf geen vuurwerk afsteekt, dan heeft die traditie de charme wel behoorlijk verloren.
Hebben we het nog niet eens over schade.
Dat treft, dat is net die 10 procent die zich niet aan het verbod gaat houden...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:26 schreef Vliegbaard het volgende:
Er is dit jaar voor 129 miljoen aan vuurwerk afgestoken. Gemiddeld geven ze 90¤ per aankoop uit. Dat is zo’n slordige 1,5miljoen mensen op een totaal van 18 miljoen.
Dus het is eerder minder dan 10%
quote:Waarschijnlijk zal bij de jaarwisseling van 2026-2027 een algemeen vuurwerkverbod gelden.
De meeste Nederlanders (62%) staan achter dit verbod. Tien procent heeft de intentie zich niet aan het verbod te gaan houden.
Maar pleiten voor een hondenverbod heeft verder helemaal niks met vuurwerk te maken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
45.000 Per jaar (123 per dag) door honden blijkbaar... Vind ik toch ook best wel schokkend...
Ik was daar nog niet met lezen, maar bizar veel ja. 150.000 bijtincidenten op de naar schatting zo'n 2 miljoen honden in Nederland...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
45.000 Per jaar (123 per dag) door honden blijkbaar... Vind ik toch ook best wel schokkend...
Touché. Nou ja… dan maar niks doen. Zien we wel waar het schip strandt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat treft, dat is net die 10 procent die zich niet aan het verbod gaat houden...
[..]
Ik ben helemaal niet voor een verbod, iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een pleurishekel aan dat verbodsfetisjisme heb wat de laatste jaren bon-ton is geworden. Alles wat niet in de kraam te pas komt moet maar verboden worden... Want IK heb er last van...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:34 schreef Vliegbaard het volgende:
Maar pleiten voor een hondenverbod heeft verder helemaal niks met vuurwerk te maken.
Ik denk dat 'personen' en 'huishoudens' in deze discussie wat door elkaar lopen, dat maakt de vergelijking wat moeilijk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat treft, dat is net die 10 procent die zich niet aan het verbod gaat houden...
[..]
Nou ja dat is het dus niet want honden gaan niet rellen en die doen dat niet massaal op 1 dag.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet voor een verbod, iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een pleurishekel aan dat verbodsfetisjisme heb wat de laatste jaren bon-ton is geworden. Alles wat niet in de kraam te pas komt moet maar verboden worden... Want IK heb er last van...
Alleen zijn de argumenten die iedereen heeft voor een vuurwerkverbod wel 1 op 1 te kopieren naar een hondenverbod. Ook veel lui naar de SEH, ook veel kinderen, ook veel onschuldigen etc...
Maar dan kies je er voor om de overgrote meerderheid die wel normaal om kan gaan met vuurwerk te straffen en tegelijkertijd draai je een mooie traditie de nek om.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En de eerste tegemoetkoming is een vuurwerkverbod. Het volgende gaat zijn dat vuurwerk wordt gelijkgesteld aan vuurwapens en vervolgens mag de politie op iedereen schieten die een rotje bij zich heeft.
Wie rekent er met huishoudens dan?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik denk dat 'personen' en 'huishoudens' in deze discussie wat door elkaar lopen, dat maakt de vergelijking wat moeilijk.
Ik geloof in elk geval niet dat 10% van de huishoudens vuurwerk afsteekt. Dat lijkt me echt aanzienlijk minder.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |