abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219723224
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 18:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is geen stropop, ik hou je een spiegel voor.
Het is gewoon een stropop. Een hondenverbod heeft werkelijk niks, maar dan ook niks te maken met een vuurwerkverbod. Het is daarnaast ook een hele slechte vergelijking.

De vergelijking zou pas kloppen als al die honden elk jaar op dezelfde dag afspreken dat ze iemand gaan bijten en als er daarnaast nog een hoop debiele baasjes zouden zijn zie hun hond op diezelfde dag massaal zonder lijn in de binnenstad lieten lopen en op hulpverleners, brandweer en politie af zouden sturen.
  Moderator vrijdag 2 januari 2026 @ 18:56:39 #177
5428 crew  miss_sly
pi_219723232
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 18:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is geen stropop, ik hou je een spiegel voor.
Met die honden is een slechte vergelijking. Er wordt al jaren, onder andere door artsen, gevraagd om stevige wetgeving tegen de gevaarlijkste honden, maar die komt er maar niet. Voor vuurwerk is al van alles geprobeerd en een totaalverbod is dan de uiteindelijke uitkomst.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 2 januari 2026 @ 18:58:59 #178
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219723251
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 18:56 schreef miss_sly het volgende:

Met die honden is een slechte vergelijking. Er wordt al jaren, onder andere door artsen, gevraagd om stevige wetgeving tegen de gevaarlijkste honden, maar die komt er maar niet. Voor vuurwerk is al van alles geprobeerd en een totaalverbod is dan de uiteindelijke uitkomst.
Die was er wel maar toen kwam men er ook achter dat het voor geen meter werkte...

Regeling agressieve dieren (1993-2008)

quote:
Regeling Agressieve Dieren

Hoewel Nederland op dit moment geen verbod kent op het houden van honden van welk ras dan ook, bestond er tussen 1993 tot 2008 wel een fok- en houdverbod voor pitbullachtige honden. Deze Regeling Agressieve Dieren (RAD) kwam er na bijtincidenten, waarbij destijds in totaal drie kinderen om het leven waren gekomen. De regeling, ook wel de pitbullwet genoemd, werd in 2008 weer ingetrokken toen bleek dat het aantal bijtincidenten niet of nauwelijks was afgenomen.
Dus een totaalverbod op honden is de enige overblijvende optie dan...
pi_219723284
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 18:52 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het gaat niet om het uitbannen van risico’s maar een capaciteitsprobleem bij hulpdiensten. Onder andere door een grote groep droeftoeters die denken dat het lollig is om met vuurwerk en stoeptegels te gaan gooien tijdens oud en nieuw.
We kunnen moeilijk de capaciteit van het zorgpersoneel en de politie voor die ene dag per jaar verdubbelen.

Degene die het felst tegen een verbod zijn, zijn de eerste die staan te janken dat ze de zorgverzekering en/of belasting niet meer kunnen betalen.
Het is een algemeen probleem het gebrek aan gezag. Jeugd kan allerlei soorten rottigheid uithalen zonder enige consequenties en dat word alleen maar zichtbaar voor een ieder met oud op nieuw. Die jeugdige raddraaiers moet je hard aanpakken en tijdens oud op nieuw waar ze aan het schieten zijn met vuurwerk ga je wat harder te werk en sla je die idioten gewoon en pak je ze vervolgens op.
De feministische samenleving heeft er voor gezorgd dat we altijd maar in gesprek moeten gaan. Het is duidelijk dat een gesprek totaal geen zin heeft, het is tijd voor keihard optreden en daar moet de politie in gesteund worden door de politiek.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 19:07:18 #180
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219723310
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 18:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Relatief een heel groot gedeelte. Er zijn weinig activiteiten waar door zoveel mensen tegelijkertijd aan gedaan wordt.
75% van Nederland geeft aan geen vuurwerk af te steken.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219723330
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 17:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Klopt en dat zal slachtoffers schelen, maar de kern van het probleem is dat het voor bepaalde mensen de dag van de anarchie is en daar gebruikten/misbruikten ze toch al illegaal vuurwerk voor.

Dit verbod lost dat niet op.
Nu is het vuurwerk en volgend jaar weer bakstenen en flessen of wat ze maar voor handen kunnen krijgen. En het al jaren illegale vuurwerk natuurlijk.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 19:15:03 #182
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219723369
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 18:43 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En dan komt het risico vaak nog voort uit misbruik van, of onder invloed van het een of ander, afsteken.
[..]
Het is dus weer een capaciteitsprobleem, niet geheel verrassend want de zorg heeft, je raadt het al, een personeelstekort.

Dat heel Nederland feest viert maakt dat dat drukker zal zijn, dan is vanzelfsprekend de piek ook hoger.
Precies, en ik heb echt nog geen enkel goed argument gehoord waarom je uitgerekend op een dag dat iedereen aan de zuip zit je als regering de bevolking met vuurwerk laat aankloten. Behalve het het compleet onhaalbare ja verbied alcohol dan!!1

Kansloos gedrag en een breed scala aan incidenten zal je in die nacht altijd blijven houden, die waren er 100 jaar geleden al (ja, ook toen werd er met politie gevochten tijdens oud en nieuw) en over 100 jaar nog steeds. Dat je er dan wel alles aan blijft doen om dat een klein beetje onder controle te houden lijkt me weinig vreemd.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219723393
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:07 schreef Caland het volgende:

[..]
Waar woont die 25% die het wel doet dan? Zeker niet hier in de buurt. Nog geen 1% van de straat hier heeft vuurwerk afgestoken. Afgaande op mijn wijk is het een niche voor een paar mensen die zonodig door moeten blijven gaan met deze onzin.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 19:19:44 #184
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219723414
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:07 schreef Caland het volgende:
Als we gaan differentieren naar leeftijd dan zien de cijfers er natuurlijk wel iets anders uit. Dat de 65+ zeurbejaarden geen vuurwerk afsteken geloof ik wel. Ik denk dat het bij de jongeren toch wel meer dan de helft is.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 19:20:44 #185
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219723425
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Waar woont die 25% die het wel doet dan? Zeker niet hier in de buurt. Nog geen 1% van de straat hier heeft vuurwerk afgestoken. Afgaande op mijn wijk is het een niche voor een paar mensen die zonodig door moeten blijven gaan met deze onzin.
En die hebben dan meteen dikke shells op de kop getikt zeker?
pi_219723432
De mensen die dit jaar gingen rellen, gaan dat volgend jaar ook gewoon doen. Met vuurwerk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 19:25:32 #187
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219723459
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 17:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
Goed, het is maar een klein groepje dat het doet.. maar die tradities sterven vanzelf uit met een verbod. Tijd om wintersport en alcohol te verbieden.

Tja, ik vind deze vergelijkingen niet zo sterk. Als dat gigantisch uit de klauwen zou lopen dan moet daar ook iets op verzonnen worden, vind je niet?

Als er in een dag meer dan duizend mensen op de SEH of huisartsenpost belanden met verwondingen veroorzaakt door vuurwerk, waarvan de helft zelf geen vuurwerk afsteekt, dan heeft die traditie de charme wel behoorlijk verloren.

Hebben we het nog niet eens over schade.
Huilen dan.
pi_219723474
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Er is dit jaar voor 129 miljoen aan vuurwerk afgestoken. Gemiddeld geven ze 90¤ per aankoop uit. Dat is zo’n slordige 1,5miljoen mensen op een totaal van 18 miljoen.
Dus het is eerder minder dan 10%
pi_219723478
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:20 schreef AchJa het volgende:

[..]
En die hebben dan meteen dikke shells op de kop getikt zeker?
Nee, het viel hier allemaal reuze mee, wat er werd afgestoken was op het oog gewoon consumentenvuurwerk. En sinds een uur of 3:00 op 1 januari ook vrijwel niks meer gehoord. Het is hier echt nog nooit zo stil geweest op 1 januari.

Eind van het jaar wel behoorlijk wat stevige knallen, maar voor mijn gevoel ook minder dan andere jaren.

Redelijk gemengde wijk aan de rand van een grote stad. Bungalows, rijtjeshuizen en hier en daar wat vrijstaand.

Wel een stad met afsteekverbod al dit jaar, dus misschien dat dat wat geholpen heeft. Hoe dan ook, de verhalen over 'meer vuurwerk dan ooit' gaan hier zeker niet op.
pi_219723500
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:03 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Het is een algemeen probleem het gebrek aan gezag. Jeugd kan allerlei soorten rottigheid uithalen zonder enige consequenties en dat word alleen maar zichtbaar voor een ieder met oud op nieuw. Die jeugdige raddraaiers moet je hard aanpakken en tijdens oud op nieuw waar ze aan het schieten zijn met vuurwerk ga je wat harder te werk en sla je die idioten gewoon en pak je ze vervolgens op.
De feministische samenleving heeft er voor gezorgd dat we altijd maar in gesprek moeten gaan. Het is duidelijk dat een gesprek totaal geen zin heeft, het is tijd voor keihard optreden en daar moet de politie in gesteund worden door de politiek.
En de eerste tegemoetkoming is een vuurwerkverbod. Het volgende gaat zijn dat vuurwerk wordt gelijkgesteld aan vuurwapens en vervolgens mag de politie op iedereen schieten die een rotje bij zich heeft.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 19:31:21 #191
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219723519
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Tja, ik vind deze vergelijkingen niet zo sterk. Als dat gigantisch uit de klauwen zou lopen dan moet daar ook iets op verzonnen worden, vind je niet?

Als er in een dag meer dan duizend mensen op de SEH of huisartsenpost belanden met verwondingen veroorzaakt door vuurwerk, waarvan de helft zelf geen vuurwerk afsteekt, dan heeft die traditie de charme wel behoorlijk verloren.

Hebben we het nog niet eens over schade.
45.000 Per jaar (123 per dag) door honden blijkbaar... Vind ik toch ook best wel schokkend...
  vrijdag 2 januari 2026 @ 19:33:59 #192
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219723555
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:26 schreef Vliegbaard het volgende:

Er is dit jaar voor 129 miljoen aan vuurwerk afgestoken. Gemiddeld geven ze 90¤ per aankoop uit. Dat is zo’n slordige 1,5miljoen mensen op een totaal van 18 miljoen.
Dus het is eerder minder dan 10%
Dat treft, dat is net die 10 procent die zich niet aan het verbod gaat houden...

quote:
Waarschijnlijk zal bij de jaarwisseling van 2026-2027 een algemeen vuurwerkverbod gelden.

De meeste Nederlanders (62%) staan achter dit verbod. Tien procent heeft de intentie zich niet aan het verbod te gaan houden.
pi_219723564
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:31 schreef AchJa het volgende:

[..]
45.000 Per jaar (123 per dag) door honden blijkbaar... Vind ik toch ook best wel schokkend...
Maar pleiten voor een hondenverbod heeft verder helemaal niks met vuurwerk te maken.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 19:34:57 #194
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219723569
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:31 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik was daar nog niet met lezen, maar bizar veel ja. 150.000 bijtincidenten op de naar schatting zo'n 2 miljoen honden in Nederland...
Huilen dan.
pi_219723584
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat treft, dat is net die 10 procent die zich niet aan het verbod gaat houden...
[..]

Touché. Nou ja… dan maar niks doen. Zien we wel waar het schip strandt.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 19:39:24 #196
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219723641
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:34 schreef Vliegbaard het volgende:

Maar pleiten voor een hondenverbod heeft verder helemaal niks met vuurwerk te maken.
Ik ben helemaal niet voor een verbod, iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een pleurishekel aan dat verbodsfetisjisme heb wat de laatste jaren bon-ton is geworden. Alles wat niet in de kraam te pas komt moet maar verboden worden... Want IK heb er last van...

Alleen zijn de argumenten die iedereen heeft voor een vuurwerkverbod wel 1 op 1 te kopieren naar een hondenverbod. Ook veel lui naar de SEH, ook veel kinderen, ook veel onschuldigen etc...
pi_219723660
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]

Ik denk dat 'personen' en 'huishoudens' in deze discussie wat door elkaar lopen, dat maakt de vergelijking wat moeilijk.

Ik geloof in elk geval niet dat 10% van de huishoudens vuurwerk afsteekt. Dat lijkt me echt aanzienlijk minder.
pi_219723668
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik ben helemaal niet voor een verbod, iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een pleurishekel aan dat verbodsfetisjisme heb wat de laatste jaren bon-ton is geworden. Alles wat niet in de kraam te pas komt moet maar verboden worden... Want IK heb er last van...

Alleen zijn de argumenten die iedereen heeft voor een vuurwerkverbod wel 1 op 1 te kopieren naar een hondenverbod. Ook veel lui naar de SEH, ook veel kinderen, ook veel onschuldigen etc...
Nou ja dat is het dus niet want honden gaan niet rellen en die doen dat niet massaal op 1 dag.
pi_219723674
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:29 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
En de eerste tegemoetkoming is een vuurwerkverbod. Het volgende gaat zijn dat vuurwerk wordt gelijkgesteld aan vuurwapens en vervolgens mag de politie op iedereen schieten die een rotje bij zich heeft.
Maar dan kies je er voor om de overgrote meerderheid die wel normaal om kan gaan met vuurwerk te straffen en tegelijkertijd draai je een mooie traditie de nek om.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 19:41:52 #200
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219723675
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 19:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ik denk dat 'personen' en 'huishoudens' in deze discussie wat door elkaar lopen, dat maakt de vergelijking wat moeilijk.

Ik geloof in elk geval niet dat 10% van de huishoudens vuurwerk afsteekt. Dat lijkt me echt aanzienlijk minder.
Wie rekent er met huishoudens dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')