Goed nieuws. Typisch dat hij het "Noord-Koreaans" noemt omdat hij zijn partij binnenkort moet democratiseren.quote:Ledenplicht voor PVV en toekomstige politieke partijen in de maak
Politieke partijen moeten worden verplicht leden toe te laten en die inspraak geven in het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst. Dat staat in een voorstel van D66 dat in ieder geval wordt gesteund door GL-PvdA en CDA.
"De kern van mijn voorstel is dat in een democratie elke politieke partij intern ook democratisch moet zijn", zegt D66-Kamerlid Sneller. "Hoe ze dat precies doen moeten partijen zelf bepalen, maar in de wet komt wat mij betreft een bodem."
Het gaat Sneller om partijen die meedoen aan verkiezingen voor de Tweede Kamer en het Europees parlement. Bij die verenigingen moeten leden minstens een keer in de vier jaar meebeslissen over het partijprogramma en over de personen die zich namens de partij verkiesbaar gaan stellen. De stem van elk lid weegt even zwaar.
Voldoet een politieke vereniging niet aan de voorwaarden dan mag de partij niet meedoen aan de verkiezingen. Dat zou nu gelden voor de PVV, waarvan alleen Geert Wilders lid is.
'Niemand is onaantastbaar'
"Het gaat niet alleen over de PVV", zegt CDA-leider Bontenbal. "In de toekomst zullen zich nieuwe partijen aandienen en die moeten hier ook aan voldoen." Voor de verkiezingen zei Bontenbal al dat dit wat hem betreft de laatste keer was dat een partij zonder partijdemocratie mocht meedoen.
"Niemand is onaantastbaar", zegt hij. "Als ik iets doe wat mijn partij niet leuk vindt dan corrigeren de leden mij ook." Bontenbal ziet het als een noodzakelijkheid, niet als een manier om de PVV te weren. "De PVV sluit zichzelf uit als ze niet aan de voorwaarden willen voldoen."
"Ik gun elke kiezer dat hij of zij lid van zijn favoriete partij kan worden", zegt GL-PvdA-Kamerlid Tseggai. "Kiezers van de PVV kunnen dan ook lid worden." Maar dit voorstel gaat niet over de PVV, benadrukt ook zij. Het gaat haar om "basale grondprincipes" waarbij mensen mogen meebeslissen en leden "de baas" zijn.
Toekomstig aantal PVV-leden
Gevraagd aan PVV-Kamerleden wat zij vinden, zegt Hidde Heutink: "Ik ben lid van de fractie en daar ben ik heel trots op. Voor mij voegt het niets toe."
"Lid worden? Hoeveel kost me dat?", grapt Gidi Markuszower in de wandelgangen. Hij kent het voorstel niet maar denkt dat er grotere problemen zijn in Nederland. "U kunt deze vraag het beste aan onze partijvoorzitter - want we zijn een echte partij - voorleggen."
Die partijvoorzitter zegt dat het voor hem een principieel punt is. Wilders: "Het is een totalitaire reflex als de overheid gaat bepalen hoe een partij eruit gaat zien. Wij moeten de regering controleren en niet andersom. Het is Noord-Koreaans, niet iets wat bij Nederland hoort."
De nummer twee op de kieslijst Sebastiaan Stöteler heeft haast maar zegt dat hij vooral de wetsbehandeling afwacht. Op de vraag of hij zich zorgen maakt over het aantal PVV-leden zegt hij: "We hebben 1,7 miljoen stemmen, dus we gaan het zien."
Niet op het stembiljet
De nog op te richten Nederlandse autoriteit politieke partijen (Napp) controleert de partijen jaarlijks, zo staat in het voorstel. Voldoet de partij niet, dan zet de Kiesraad ze niet op het stembiljet. Een partij kan in beroep gaan bij de rechter.
Het voorstel van Sneller komt niet uit de lucht vallen. In mei dit jaar antwoordde toenmalig minister Uitermark (NSC) op Kamervragen dat aan strengere regels bezwaren kleven. Zo is er al veel geregeld in het verenigingsrecht en de Wet financiering politieke partijen. En het werpt een extra drempel op om mee te doen aan de verkiezingen.
Nog meer regels aan partijen opleggen en ze tegelijkertijd vrij laten dit zelf in te vullen kan leiden tot een "dode letter", iets wat in de praktijk niet gaat werken. Ook vindt Uitermark het lastig om te bepalen hoeveel leden een vereniging dan minimaal moet hebben. Alleen Portugal schrijft voor dat een politieke partij minimaal 7500 kiesgerechtigde leden moet hebben.
Evengoed is het in een derde van alle Europese landen door regels onmogelijk om een politieke partij zonder leden te hebben. D66'er Sneller wijst zelf naar Duitsland waar partijdemocratie is geregeld onder de noemer Willensbildung "von unten nach oben", Besluitvorming "van onder naar boven".
Zijn voorstel gaat nu voor advies naar de Raad van State.
We weten allemaal hoe er met Omtzig binnen het CDA is omgegaan en dan durf je andere partijen de maat te nemen over het democratisch gehalte Dan heb je echt een bord voor je kopquote:'Niemand is onaantastbaar'
"Het gaat niet alleen over de PVV", zegt CDA-leider Bontenbal. "In de toekomst zullen zich nieuwe partijen aandienen en die moeten hier ook aan voldoen."
Om te zorgen dat we binnen nu en 50 jaar ook een tweepartijenstelsel hebben zoals in Amerika.quote:
Dan kunnen partijen van binnenuit omzeep geholpen worden.quote:
Yolo Piratenpartij jongeuh!quote:Op donderdag 11 december 2025 12:27 schreef Red_85 het volgende:
Kijk, dit is dus precies wat er mis is in dit land. 'democraten', christenen en milieugekkies die willen bepalen voor een ander hoe zij moeten leven. Tot zelfs achter de voordeur.
Wie denk je dat je bent?
- De spelregels worden voortdurend verandert.quote:Op donderdag 11 december 2025 12:54 schreef NoFoksGiven het volgende:
Ondanks dat ik wel het voordeel zie van lidmaatschap van een Politieke Partij, is dat echt aan de kiezer/burger zelf. Je kunt niet gaandeweg het spel de spelregels veranderen...Men ziet dondersgoed dat door linksige eenheidsworst in Nederland voor de initiatiefnemers van dit voorstel alles aan de rechterzijde van het politiek spectrum een steeds grotere bedreiging wordt. Zelfs met het falen van het laatste kabinet, is de 'ondemocratische' PVV even groot als de wegmetonspartij D66.
D66 is met de tijd mee tot nieuwe inzichten gekomen. En de plaatselijke popie-jopie makelaar als burgemeester lijkt me ook niet wenselijk voor goed bestuur.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef mackinac het volgende:
Fijn dat D66 zich zo druk maakt om onze democratie. Krijgen we nu ook een gekozen burgemeester en een bindend referendum? Of is dat dan weer niet de juiste democratie.
Dat dus. Dit lijkt me een zaak van de PVV. Kiezers lijken er geen moeite mee te hebben aangezien het nog steeds een grote partij is. Als Wilders weg valt hebben ze bij de PVV ook een probleem, maar ook dat is een zaak van de PVV.quote:
Maar de plaatselijke popie-jopie makelaar moet wel lid kunnen worden van de PVVquote:Op donderdag 11 december 2025 13:05 schreef Beathoven het volgende:
D66 is met de tijd mee tot nieuwe inzichten gekomen. En de plaatselijke popie-jopie makelaar als burgemeester lijkt me ook niet wenselijk voor goed bestuur.
In een democratie bepaalt de kiezer, dit heeft alle schijn van concurrentie uitschakelen en heeft niets met democratie te maken. Hoe een partij zichzelf organiseert, is aan de partij. De kiezer bepaalt of hij/zij het hier wel of niet mee eens is.quote:Op donderdag 11 december 2025 12:58 schreef zuchtje het volgende:
[..]
- De spelregels worden voortdurend verandert.
- Genoeg partijen aan de rechterzijde van het politiek centrum die intern wel democratisch zijn.
Maar het wordt wel een puinhoop wanneer partijen als de PVV de verkiezingen winnen, maar geen capabele mensen hebben om als volksvertegenwoordiger of bestuurder op te treden. Want Wilders heeft er nooit werk van gemaakt om zijn project uit te bouwen tot een volwaardige partij die politiek talent aantrekt en opleidt. Ik begrijp dus goed dat anderen daar iets aan willen veranderen.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:07 schreef Cruzinats het volgende:
De politiek functioneert prima. Allerlei randvoorwaarden aan politieke partijen hangen zoals een minimum aantal leden en vervolgens zeker ook nog een kiesdrempel klinken voor mij eerder als pogingen om het democratische proces juist in te perken.
Als 1,7 miljoen mensen op de PVV willen stemmen in haar huidige vorm dan dien je dat als D66 of CDA wappie maar gewoon te accepteren.
Ja of een Johan Vlemmix of een andere dorpsgek.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:07 schreef mackinac het volgende:
[..]
Maar de plaatselijke popie-jopie makelaar moet wel lid kunnen worden van de PVV
Dan schrappen we ook maar de regels dat leden in Nederland moeten wonen/Nederlands moeten zijn? Of zijn die regels wel gewenst? (en waarom die wel, maar deze niet?)quote:Op donderdag 11 december 2025 13:18 schreef NoFoksGiven het volgende:
[..]
In een democratie bepaalt de kiezer, dit heeft alle schijn van concurrentie uitschakelen en heeft niets met democratie te maken. Hoe een partij zichzelf organiseert, is aan de partij. De kiezer bepaalt of hij/zij het hier wel of niet mee eens is.
?quote:Op donderdag 11 december 2025 12:36 schreef the-eye het volgende:
Maar een referendum vinden ze dan weer wat te democratisch. Dan is de kiezer te dom om over onderwerpen mee te kunnen denken
D66 heeft eerder dit jaar letterlijk voor het bindend referendum gestemd.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef mackinac het volgende:
Fijn dat D66 zich zo druk maakt om onze democratie. Krijgen we nu ook een gekozen burgemeester en een bindend referendum? Of is dat dan weer niet de juiste democratie.
Democratie is voor hen slechts een optie als er alleen maar gestemd kan worden voor een uitkomst die in het eigen straatje past.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef mackinac het volgende:
D66 heeft niks met onze democratie op, zelfs niks met 'ons'.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:37 schreef zuchtje het volgende:
Er is niks mis mee met niet-democratische partijen (die niks met onze democratie ophebben) verbieden.
Wij hebben een open kiesstelsel, dat bijvoorbeeld ook regionale vertegenwoordiging toelaat. De kiezer en kandidaten vullen het stelsel in, partijen maken daar geen deel van uit. We hebben kandidaten, lijsten en lijstverbindingen.quote:Wat verandert er inhoudelijk bij de PVV als het een ledenpartij wordt, en waarom is dat een probleem?
Zorg dat er geen aanleiding is om op de PVV te stemmen.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:35 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Maar het wordt wel een puinhoop wanneer partijen als de PVV de verkiezingen winnen, maar geen capabele mensen hebben om als volksvertegenwoordiger of bestuurder op te treden. Want Wilders heeft er nooit werk van gemaakt om zijn project uit te bouwen tot een volwaardige partij die politiek talent aantrekt en opleidt. Ik begrijp dus goed dat anderen daar iets aan willen veranderen.
Argumenten ontbrekenquote:Op donderdag 11 december 2025 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
D66 heeft niks met onze democratie op, zelfs niks met 'ons'.
PVV wil een particratie, want ze verachten democratie. De partijleider van de PVV heeft immers de absolute macht, en (de ontbrekende) leden hebben geen inspraak.quote:Wij hebben een open kiesstelsel, dat bijvoorbeeld ook regionale vertegenwoordiging toelaat. De kiezer en kandidaten vullen het stelsel in, partijen maken daar geen deel van uit. We hebben kandidaten, lijsten en lijstverbindingen.
D66 wil een particratie, want ze verachten democratie. Democratie is een bestuursvorm van een natiestaat, partijen zijn niet democratisch of ondemocratisch zoals een biljartvereniging dat ook niet is. Verenigingen hebben leden, geen demos. Tenzij de biljartvereniging de Nederlandse democratie wil uitleveren aan een vreemde mogendheid, dan wordt die wel antidemocratisch, zo antidemocratisch als D66.
Tja. Ik vind die PVV ook maar een raar zootje. Maar weet je wat ik doe? Ik stem er gewoon niet op.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:21 schreef capricia het volgende:
We stemmen officieel toch helemaal niet op partijen. Maar op personen.
Beetje vreemd verhaal dit. Lijkt wel of ze het de concurrentie gewoon wat moeilijker willen maken.
Dat willen ze ook, bleek tijdens de campagne wel weer... de ziekelijke obsessie die men heeft met Wilders.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:21 schreef capricia het volgende:
Beetje vreemd verhaal dit. Lijkt wel of ze het de concurrentie gewoon wat moeilijker willen maken.
Dit. Het is aan de kiezer.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:28 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Tja. Ik vind die PVV ook maar een raar zootje. Maar weet je wat ik doe? Ik stem er gewoon niet op.
Jij ziet volstrekt het probleem niet van een partij-eigenaar die in zijn eentje 26 zetels controleert?quote:Op donderdag 11 december 2025 14:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit. Het is aan de kiezer.
Bovendien is het de tweede kamer die de regering controleert. En niet de regering die de tweede kamer controleert.
Het is een schijnoplossing.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jij ziet volstrekt het probleem niet van een partij-eigenaar die in zijn eentje 26 zetels controleert?
Daar kun je prima een richtlijn voor schrijven. Tenzij je enkel in beperkingen denkt uit onwil voor een maatregel.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is een schijnoplossing.
Kijk naar hoe democratisch FvD georganiseerd is. Gigantische ledenpartij. En toch hebben ze niets in de melk te brokkelen. Omdat de statuten voorschrijven dat 3/4 fysiek aanwezig moet zijn en meer van dat soort voorbeelden. Die Chris Alberts heeft daar in het begin hele stukken over geschreven.
Je lost er dus niets mee op. Tenzij je alles heel precies voor gaat schrijven.
Succes met deze schijnwetgeving. Dan ga je dus precies tot in detail voorschrijven hoe een politieke partij georganiseerd moet zijn.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar kun je prima een richtlijn voor schrijven. Tenzij je enkel in beperkingen denkt uit onwil voor een maatregel.
Het is allemaal niet zo moeilijk. We hebben ook eisen in een wet omschreven waaraan een beursgenoteerde ondernemingen moeten voldoen. In Duitslans bestaat dit soort wetgeving al.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Succes met deze schijnwetgeving. Dan ga je dus precies tot in detail voorschrijven hoe een politieke partij georganiseerd moet zijn.
Schiet voor mij totaal zijn doel voorbij.
Ja ho, met de toevoeging dat het niet over internationale afspraken mag gaan van D66. Terwijl die juist steeds meer bepalen waar het heen gaat met onze maatschappij. De gekozen burgemeester willen ze ook niet meer.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
?
GL-PvdA en D66 hebben eerder dit jaar gestemd voor een bindend correctief referendum. Door deze partijen en de SP is de wet aangenomen.
Maar je hebt dus geen enkel ander argument dan een beetje jijbakken.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:46 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ja ho, met de toevoeging dat het niet over internationale afspraken mag gaan van D66. Terwijl die juist steeds meer bepalen waar het heen gaat met onze maatschappij. De gekozen burgemeester willen ze ook niet meer.
Wat denk je van nieuwe partijen zoals toen NSC. Ja, we weten allemaal hoe het is afgelopen met deze partij.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:43 schreef Gia het volgende:
Als een partij pas mee mag doen aan de verkiezingen als er meer dan 1 lid op de lijst staat, opent dat de vraag hoeveel leden een partij dan moet hebben. Want bij 2 leden, voldoe je dan al aan de eis dat er 'leden' op de lijst moeten staan. Moet een partij oneindig veel leden toelaten? Mogen ze geen eisen stellen aan de leden? En hoever moet de inspraak van die leden dan gaan? Want mensen die de PVV kwaad willen doen, kunnen dan lid worden, om zodoende inspraak te krijgen.
Ja hoor, je mag van alle partijen lid zijn en stemmen op het congres. En hopelijk binnenkort ook van de PVV.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Mag je dan nog wel en van GroenLinks en van de PvdA lid zijn en twee keer stemmen op het ledencongres?
Veel groenlinksers deden dat namelijk.
Dus hoe vaker je lid bent, hoe vaker je mag stemmen. Heerlijk!!quote:Op donderdag 11 december 2025 14:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja hoor, je mag van alle partijen lid zijn en stemmen op het congres. En hopelijk binnenkort ook van de PVV.
quote:Op donderdag 11 december 2025 14:30 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Dat willen ze ook, bleek tijdens de campagne wel weer... de ziekelijke obsessie die men heeft met Wilders.
De onwelgevallige doch feitelijke waarheden die Wilders verkondigt, moeten asap bestreden worden.
Ik geef toch duidelijk aan dat er een hele grote kanttekening aan zijn bewering zit? De enige die jij-bakt ben jij nu.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar je hebt dus geen enkel ander argument dan een beetje jijbakken.
Ben jij van meerdere partijen lid ?quote:Op donderdag 11 december 2025 14:57 schreef Hexagon het volgende:
Ja hoor, je mag van alle partijen lid zijn en stemmen op het congres. En hopelijk binnenkort ook van de PVV.
Nee, vind ik zelf nergens voor nodig.quote:Op donderdag 11 december 2025 15:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ben jij van meerdere partijen lid ?
Overigens mag je niet zomaar van alle politieke partijen lid zijn.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:57 schreef Hexagon het volgende:
Oké, Steviequote:Op donderdag 11 december 2025 15:01 schreef kalinhos het volgende:
[..]![]()
Stel je niet zo aan.
Ontopic: zijn 1,7 miljoen stemmers zijn gewoon volwassen mensen. Die hebben er kennelijk geen probleem mee dat je niet lid kan worden van de PVV en hij zijn programma niet “democratisch” in elkaar zet: nou en?
Die mensen hebhen ook gezien dat hij een hoop incapabele klunzen in zijn netwerk heeft, maar als je die mensen allemaal 12,50 per jaar laat betalen en een lidmaatschapskaart van de PVV geeft verandert dat niks: dan zijn het nog steeds klunzen maar dan met een lidmaatschap.
Zolang je geen functies uitvoert is het niet controleerbaar.quote:Op donderdag 11 december 2025 15:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Overigens mag je niet zomaar van alle politieke partijen lid zijn.
Wettelijk is het niet verboden om lid te zijn van meerdere partijen. Een aantal partijen hebben wel een bepaling in de statuten dat het lidmaatschap van de partij onverenigbaar is met het lidmaatschap van een andere politieke partij. Daarnaast zijn er ook een aantal partijen die het lidmaatschap van meerdere partijen niet verbieden zolang je geen functie bekleedt binnen of namens een van de partijen waarvan je lid bent.
De reden dat de PVV zulke matige figuren aantrekt is omdat je als PVV-functionaris precies moet doen wat Geert zegt en anders ben je je baantje kwijt.quote:Op donderdag 11 december 2025 15:01 schreef kalinhos het volgende:
[..]![]()
Stel je niet zo aan.
Ontopic: zijn 1,7 miljoen stemmers zijn gewoon volwassen mensen. Die hebben er kennelijk geen probleem mee dat je niet lid kan worden van de PVV en hij zijn programma niet “democratisch” in elkaar zet: nou en?
Die mensen hebhen ook gezien dat hij een hoop incapabele klunzen in zijn netwerk heeft, maar als je die mensen allemaal 12,50 per jaar laat betalen en een lidmaatschapskaart van de PVV geeft verandert dat niks: dan zijn het nog steeds klunzen maar dan met een lidmaatschap.
Als dat je niet bevalt stem je er niet op, dat is democratie.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:27 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Argumenten ontbreken
[..]
PVV wil een particratie, want ze verachten democratie. De partijleider van de PVV heeft immers de absolute macht, en (de ontbrekende) leden hebben geen inspraak.
Nu zal het bij weinig partijen zo extreem zijn als bij de PVV, maar is het bij andere partijen niet ook zo dat je je bijvoorbeeld als kamerlid moet onderwerpen aan de fractiediscipline en dat je uit de fractie gegooid wordt als je dat niet doet? Dat de PVV bestaat komt wel door het feit dat de VVD een strakke fractiediscipline heeft en alle fractieleden bij stemmingen in het gelid moeten staan.quote:Op donderdag 11 december 2025 15:34 schreef Hexagon het volgende:
De reden dat de PVV zulke matige figuren aantrekt is omdat je als PVV-functionaris precies moet doen wat Geert zegt en anders ben je je baantje kwijt.
Daar hebben mensen die wel ambities hebben geen zin in.
Dit is een volledige aanname. Of is ergens onderzocht dat dit de reden is?quote:Op donderdag 11 december 2025 15:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De reden dat de PVV zulke matige figuren aantrekt is omdat je als PVV-functionaris precies moet doen wat Geert zegt en anders ben je je baantje kwijt.
Daar hebben mensen die wel ambities hebben geen zin in.
Uiteraard hebben andere partijen een fractiediscipline. Maar die hebben dus correctiemechanismen tegen autoritair leiderschap. En die kunnen ook tegen de wil van de leider bepaalde mensen op de kieslijst zetten. En de basis kan de partijtop opzij schuiven als dat nodig is.quote:Op donderdag 11 december 2025 15:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Nu zal het bij weinig partijen zo extreem zijn als bij de PVV, maar is het bij andere partijen niet ook zo dat je je bijvoorbeeld als kamerlid moet onderwerpen aan de fractiediscipline en dat je uit de fractie gegooid wordt als je dat niet doet? Dat de PVV bestaat komt wel door het feit dat de VVD een strakke fractiediscipline heeft en alle fractieleden bij stemmingen in het gelid moeten staan.
Ja, dat is dus precies het probleem met die wappiepartijen.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:07 schreef Cruzinats het volgende:
De politiek functioneert prima. Allerlei randvoorwaarden aan politieke partijen hangen zoals een minimum aantal leden en vervolgens zeker ook nog een kiesdrempel klinken voor mij eerder als pogingen om het democratische proces juist in te perken.
Als 1,7 miljoen mensen op de PVV willen stemmen in haar huidige vorm dan dien je dat als D66 of CDA wappie maar gewoon te accepteren.
Heel duur is de PVV ook niet.quote:Op donderdag 11 december 2025 16:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Volgens mij gaat het meer om inzicht te krijgen in de financiering van de PVV. Die moet bekend zijn bij alle leden, en de enige leden nu zijn Geert Wilders, en de Vereniging Groep Wilders, die, ook maar een lid heeft, Geert Wilders.
Omdat de PVV minder dan 1000 leden heeft, krijgt het ook geen subsidie.
Donaties van meer dan 1000 euro moeten gemeld worden, en giften uit het buitenland zijn verboden, omdat je niet wilt dat buitenlandse entiteiten Nederlandse politiek beinvloeden met geld.
Hier kun je donaties aan politieke partijen vinden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/democratie/rol-politieke-partijen/giften-en-subsidies-politieke-partijen
In 2023 ontving de PVV 15.000 euro (1 donatie van Piegretia BV uit Den Haag).
In 2024 0 euro.
In 2025 0 euro.
Leeft Wilders echt alleen van zijn salaris als tweedekamerlid? Waar wordt de partij uit gefinancierd? Wiens belangen worden behartigd?
Het grappige is dat de mensen die zich hier het drukst om maken, sowieso niet op die partij stemmen.quote:Op donderdag 11 december 2025 15:01 schreef kalinhos het volgende:
[..]![]()
Stel je niet zo aan.
GL-PVDA hadden er nogal moeite mee en D66 kennen we ondertussen ook door en door op dat onderwerp. Hoezeer ik ook de SP respecteer (en zeker Renske Leijten) er gaat geen referendum komenquote:Op donderdag 11 december 2025 14:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
?
GL-PvdA en D66 hebben eerder dit jaar gestemd voor een bindend correctief referendum. Door deze partijen en de SP is de wet aangenomen.
Ja, niks mis met een dictatuur en een politiestaat. Toch? Zullen we individuele bezittingen dan meteen ook maar afschaffen en er een planeconomie van maken?quote:Op donderdag 11 december 2025 12:27 schreef Red_85 het volgende:
Kijk, dit is dus precies wat er mis is in dit land. 'democraten', christenen en milieugekkies die willen bepalen voor een ander hoe zij moeten leven. Tot zelfs achter de voordeur.
Wie denk je dat je bent?
Is dat je droom?quote:Op donderdag 11 december 2025 19:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, niks mis met een dictatuur en een politiestaat. Toch? Zullen we individuele bezittingen dan meteen ook maar afschaffen en er een planeconomie van maken?
Ik dacht dat het die van jou was? Of wil je zover niet gaan?quote:
Ze zijn gewoon aan het huilen omdat mensen op die partij stemmenquote:Op donderdag 11 december 2025 15:01 schreef kalinhos het volgende:
[..]![]()
Stel je niet zo aan.
Als je op de PVV stemt dan weet je op wat en op wie je stemtquote:Op donderdag 11 december 2025 15:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteraard hebben andere partijen een fractiediscipline. Maar die hebben dus correctiemechanismen tegen autoritair leiderschap. En die kunnen ook tegen de wil van de leider bepaalde mensen op de kieslijst zetten. En de basis kan de partijtop opzij schuiven als dat nodig is.
Dat kan bij de PVV allemaal niet. Geert is de baas en niemand heeft verder enige mogelijkheid hem te corrigeren.
Je bedoelt: we mogen weer 130 op de snelweg!quote:Op donderdag 11 december 2025 21:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Als je op de PVV stemt dan weet je op wat en op wie je stemt
Bij de andere partijen krijgen we tijdens de campagne allerlei vlucht- en wegduikgedrag van de andere kamerleden. Bang als partijen zijn dat iemand zich niet aan het verkiezingspraatje houdt
De PVV kiezer zit er niet op te wachten en daar gaat het uiteindelijk om.
Hoe is dit een reactie op wat ik schrijf? Lees jij wel?quote:Op donderdag 11 december 2025 21:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt: we mogen weer 130 op de snelweg!
Ok, niet overal. En waar zijn alle andere verkiezingsbeloftes gebleven? Of vereisen die dat de meerderheid PVV stemt, zodat Geert het kabinet en de regering op kan heffen en in zijn eentje kan gaan regeren?
En, maken die de wetten nu al, zelfs terwijl Wilders niet eens regeert?quote:Op donderdag 11 december 2025 21:48 schreef the-eye het volgende:
[..]
Hoe is dit een reactie op wat ik schrijf? Lees jij wel?
ik zeg dat een lidmaatschap (waarschijnlijk) geen meerwaarde heeft voor een PVV stemmer.
quote:Op donderdag 11 december 2025 21:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En, maken die de wetten nu al, zelfs terwijl Wilders niet eens regeert?
En als je op de nummer 2 stemt omdat je vindt dat die goeie ideeën heeft?quote:Op donderdag 11 december 2025 21:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Bij de andere partijen krijgen we tijdens de campagne allerlei vlucht- en wegduikgedrag van de andere kamerleden. Bang als partijen zijn dat iemand zich niet aan het verkiezingspraatje houdt
Dat je weet dat je een autocraat krijgt die 25 zetels in zijn eentje bezet, betekent nog niet dat dat goed is.quote:Op donderdag 11 december 2025 21:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
.
Ik geef net al aan dat dat bij andere partijen dat ook of zelfs nog meer speelt. Daar worden tijdens de campagne de andere leden angstvallig weggehouden van camera of verslaggever. Bang als men is dat die iets anders zal zeggen dan dat voor die verkiezingscampagne is uitgestippeld.quote:Op donderdag 11 december 2025 22:02 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
En als je op de nummer 2 stemt omdat je vindt dat die goeie ideeën heeft?
En als ie de absolute meerderheid zou halen in de kamer is het geen probleem als 1 man alles voor het zeggen krijgt? Dit klinkt als vooruitgang?
Nu noem je campagnetijd waarin fouten enorm worden uitvergroot en afgestraft door andere partijen dan wel de pers. De PVV houdt kamerleden altijd buiten de pers. Een partij zou niet moeten draaien om 1 man en ik lees zo ook geen sterke argumenten die ervoor pleiten.quote:Op donderdag 11 december 2025 22:11 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik geef net al aan dat dat bij andere partijen dat ook of zelfs nog meer speelt. Daar worden tijdens de campagne de andere leden angstvallig weggehouden van camera of verslaggever. Bang als men is dat die iets anders zal zeggen dan dat voor die verkiezingscampagne is uitgestippeld.
We zagen hoe Bontebal in de problemen kwam met de vraag over lgbht mensen in het speciale onderwijs. Men had die hele campagne onderuit gehaald als een ander kamerlid daar even op doorgevraagd was geworden. Bontebal wist daar uit te glibberen maar dat lukt 3 kamerleden afzonderlijk niet over hetzelfde onderwerp
Maar wat dan nog als Wilders de absolute meerderheid zou halen? Ik denk niet dat een aantal leden daar iets aan verandert
Ik ben zelf lid van een partij maar dat doe ik ter ondersteuning. Niet om daar iets te willen veranderen. Gaat die partij een koers varen die me niet aanstaat dan zeg ik mn lidmaatschap op of ik stem die keer niet op ze
Mensen stemmen op Bontebal maar worden straks vertegenwoordigd door allerlei figuren die ze nog geen woord hebben horen spreken in de campagne. Is dat werkelijk zo veel andersquote:Op donderdag 11 december 2025 22:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat je weet dat je een autocraat krijgt die 25 zetels in zijn eentje bezet, betekent nog niet dat dat goed is.
Een keer googlen en je onwaarheid is aangetoondquote:Op donderdag 11 december 2025 22:24 schreef the-eye het volgende:
[..]
Mensen stemmen op Bontebal maar worden straks vertegenwoordigd door allerlei figuren die ze nog geen woord hebben horen spreken in de campagne.
Ergens in een achteraf plaatsje met de lokale CDA en wat inwoners babbelen vind je mijn onwaarheid aantonen?quote:Op donderdag 11 december 2025 22:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een keer googlen en je onwaarheid is aangetoond
https://www.ad.nl/son-en-(...)gne-in-son~a0f9c41f/
Ze gaan inderdaad overal het land in tijdens de campagne.quote:Op donderdag 11 december 2025 22:30 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ergens in een achteraf plaatsje met de lokale CDA en wat inwoners babbelen vind je mijn onwaarheid aantonen?
Het gaat om interviews tijdens de campagne. Bezoekjes aan bedrijven zorgt niet dat de landelijke kiezer leert waar iemand voor staat Deze man zit gewoon vrolijk te oreren zonder dat hem een strobreed in de weg wordt gelegdquote:Op donderdag 11 december 2025 22:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze gaan inderdaad overal het land in tijdens de campagne.
Hier weer een andere CDA kandidaat op campagne voor een of ander boerennieuwssite.
Bekijk deze YouTube-video
Wilders is niet hetzelfde als jij. Hij denkt ook heel anders. Als hij aan de macht komt, gaat hij niet de dingen doen die jij graag wilt dat hij gaat doen. Jij bent tenslotte maar een nummer en nadat je stem hem aan de macht heeft geholpen moet je je bek houden en de Grote Heerser aanbidden als je niet in de bak wilt belanden.quote:Op donderdag 11 december 2025 22:24 schreef the-eye het volgende:
[..]
Mensen stemmen op Bontebal maar worden straks vertegenwoordigd door allerlei figuren die ze nog geen woord hebben horen spreken in de campagne. Is dat werkelijk zo veel anders
Ik ben geen PVV stemmer dus je hele verhaal raakt kant noch walquote:Op donderdag 11 december 2025 22:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wilders is niet hetzelfde als jij. Hij denkt ook heel anders. Als hij aan de macht komt, gaat hij niet de dingen doen die jij graag wilt dat hij gaat doen. Jij bent tenslotte maar een nummer en nadat je stem hem aan de macht heeft geholpen moet je je bek houden en de Grote Heerser aanbidden als je niet in de bak wilt belanden.
Die fout maken veel mensen en dan is grootschalige onderdrukking het resultaat. Als je niet continu blijft vechten voor een democratie is dat wat je krijgt.
TL;DR: Wilders heeft niet het beste met je voor. Hij kent je niet eens. Dat zal hem ook een wordt wezen. Als hij aan de macht komt, moet je je bek houden en buigen.
Ah, je stemt Baudet. Zelfde verhaal.quote:Op donderdag 11 december 2025 22:46 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik ben geen PVV stemmer dus je hele verhaal raakt kant noch wal
De partij leiden misschien niet, maar Geert zelf kost de overheid klauwen met geld met zijn beveiliging.quote:
Klopt maar dat komt uit een andere pot. Net als de salarissen van het fractiepersoneel van de PVV. Daar hoeft hij geen cent voor op te halen.quote:Op donderdag 11 december 2025 22:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De partij leiden misschien niet, maar Geert zelf kost de overheid klauwen met geld met zijn beveiliging.
Maar leg dan eens uit: we stemmen op personen. De PVV heeft maar één lid. Hoe kan er dan toch een hele lijst personen op die PVV-kieslijst staan? Dat zijn dan toch helemaal geen PVV-ers?quote:Op donderdag 11 december 2025 14:21 schreef capricia het volgende:
Er zal geen minimum aantal leden komen.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:43 schreef Gia het volgende:
Als een partij pas mee mag doen aan de verkiezingen als er meer dan 1 lid op de lijst staat, opent dat de vraag hoeveel leden een partij dan moet hebben. Want bij 2 leden, voldoe je dan al aan de eis dat er 'leden' op de lijst moeten staan. Moet een partij oneindig veel leden toelaten? Mogen ze geen eisen stellen aan de leden? En hoever moet de inspraak van die leden dan gaan? Want mensen die de PVV kwaad willen doen, kunnen dan lid worden, om zodoende inspraak te krijgen.
Nee maar wat doet het er toe wat ik stem?quote:Op donderdag 11 december 2025 22:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, je stemt Baudet. Zelfde verhaal.
Dat minimum aantal leden is er al. Een partij moet opgezet worden door minimaal 2 rechtspersonen, en minimaal 1 lid hebben. En een lid telt als die minimaal 12 euro contributie per jaar betaald. In het geval van de PVV zijn de rechtspersonen die de partij opgezet hebben Geert Wilders, en Vereniging Geert Wilders (die zelf dan weer maar 1 bestuurslid heeft: Geert Wilders), en het enige lid van de partij is Geert Wilders. Waarom zou je je in zulke rare bochten wringen om een partij op te zetten in een democratie?quote:Op donderdag 11 december 2025 23:07 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er zal geen minimum aantal leden komen.
Er zullen voorschriften komen om op een laagdrempelige manier lid te kunnen worden van de partij. Iedereen kan dan lid worden, en dan is het aantal leden afhankelijk van de bereidwilligheid van de bevolking om lid te worden.
En elk lid krijgt dan een gelijkwaardige stem op de ledenvergaderingen.
Net als bij de lokale voetbalclub.
En in hoeverre dat écht tot democratie binnen de club leidt, is afhankelijk van de betrokkenheid van de leden. Zo zijn er voetbalclubs waar de hele kantine bomvol zit op de jaarlijkse ledenvergadering met positief-kritische leden die betrokken zijn bij de te nemen besluiten. En zijn er clubs waar op de ledenvergadering naast de bestuursleden nog 3 trainers en 1 lid komen opdagen en waar alles op de agenda met dat handjevol aanwezigen gewoon afgehamerd en aangenomen wordt.
Gezien de vele verontwaardigde berichten destijds dat Geert Wilders na de vorige verkiezingen geen premier werd en "aan alle kanten werd tegengewerkt door de andere partijen in het kabinet" weten heel veel PVV stemmers totaal niet hoe de Nederlandse democratie werkt en daarmee weten zij ook niet "waarop zij stemmen".quote:Op donderdag 11 december 2025 21:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Volgens mij stemmen we op politieke denkbeelden.quote:Op donderdag 11 december 2025 23:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar leg dan eens uit: we stemmen op personen. De PVV heeft maar één lid. Hoe kan er dan toch een hele lijst personen op die PVV-kieslijst staan? Dat zijn dan toch helemaal geen PVV-ers?
En die domme PVV'er moet door de andere partijen bij de hand genomen worden om hem te beschermen en hem ook democratie te kunnen bezorgen dmv een lidmaatschapquote:Op donderdag 11 december 2025 23:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Gezien de vele verontwaardigde berichten destijds dat Geert Wilders na de vorige verkiezingen geen premier werd en "aan alle kanten werd tegengewerkt door de andere partijen in het kabinet" weten heel veel PVV stemmers totaal niet hoe de Nederlandse democratie werkt en daarmee weten zij ook niet "waarop zij stemmen".
Klopt om precies te zijn een vertegenwoordiger.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:21 schreef capricia het volgende:
Er hoeven ook geen argumenten gegeven te worden die daar voor pleiten . Men wil iets veranderen dus dan is het aan die mensen om aan te tonen dat dat echt onomkoombaar isquote:Op donderdag 11 december 2025 22:22 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nu noem je campagnetijd waarin fouten enorm worden uitvergroot en afgestraft door andere partijen dan wel de pers. De PVV houdt kamerleden altijd buiten de pers. Een partij zou niet moeten draaien om 1 man en ik lees zo ook geen sterke argumenten die ervoor pleiten.
De nummer 2 op de GL/PVDA lijst was tijdens de verkiezingen, in het geheim druk aan het solliciteren op burgemeesters baantjes. Dat lijkt me een groter probleem voor de kiezer dan het missen van een jaarlijkse meeting. Die partij moet dat soort problemen oplossen ipv zich te bemoeien met de structuur binnen een andere partijquote:Op donderdag 11 december 2025 23:30 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Klopt om precies te zijn een vertegenwoordiger.
Maar zelfs in een partij kan je stemmen op de persoon in die partij.
Dus eigenlijk als je democratie bekijkt.
Zal de meeste stemmen waar de mensen op persoon in die partij juist de gene moeten zijn die in kabinet als minister president moeten zijn.
Dus nee er is geen democratie dus.
Aangezien na het stemmen nergens geen zak om geven..
De reden dat ze dit willen omdat ze bang zijn dat pvv nog groter gaat worden als er nieuwe verkiezingen zijn.
En aangezien Wilders alles bepaalt kunnen ze niet makkelijk van uit zijn partij sabotage plegen.
Zie je nu dus ook dat mensen uit een partij stapt en hun zetels mee nemen
Juist dat zal gestopt moeten worden.
Uitstappen van een partij en die zetel mee nemen.
Daar hebben we niet op gestemd.
"Maar, als we Wilders niet geloven, dan is het straks onze eigen schuld dat dingen naar de kloten gaan! Dat is niet acceptabel! Het is gewoon allemaal de schuld van de buitenlanders, die verzieken de zaak! Dus ik stem gewoon extreem rechts, zodat ze die er uit sodemieteren!"quote:Op donderdag 11 december 2025 23:30 schreef the-eye het volgende:
[..]
En die domme PVV'er moet door de andere partijen bij de hand genomen worden om hem te beschermen en hem ook democratie te kunnen bezorgen dmv een lidmaatschapLaat me niet lachen man!
Hoe er met de PVV omgegaan wordt is gewoon een zwaktebod en uit diezelfde koker komt dit plan en dat heeft weinig met democratie van doen maar meer met vieze spelletjes om van dat lastige PVV geluid af te komen. Als dit de democratie is, dus het uitsluiten van ideeen en denkbeelden, dan is dat waar aan gewerkt moet worden en niet de structuur van de PVV
Er gaan duizenden mensen stemmen op een partij waar ze geen lid van zijn. Zijn die ineens zoveel anders dan iemand waarbij die stem naar de PVV gaat?
Dat weet ik allemaal niet maar ongeacht hoe je daar verder in staat lijkt het me wel duidelijk dat we een religie in ons midden hebben die botst met alles waar onze samenleving voor staat en het lijkt me ook duidelijk dat niet iedereen die hier binnenkomt dat met de beste bedoelingen doet. Het hoeft, denk ik, ook geen verder toelichting dat onze verzorgingsstaat deze massa migratie niet aankanquote:Op donderdag 11 december 2025 23:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Maar, als we Wilders niet geloven, dan is het straks onze eigen schuld dat dingen naar de kloten gaan! Dat is niet acceptabel! Het is gewoon allemaal de schuld van de buitenlanders, die verzieken de zaak! Dus ik stem gewoon extreem rechts, zodat ze die er uit sodemieteren!"
En daardoor gaat de zaak steeds verder naar de kloten en roept iedereen of de Sterke Dictator, die ons land naar de Verlossing gaat leiden, nu eindelijk eens op gaat staan! Zodat het echt helemaal door het putje kan.
We hebben er twee: het klimaat en de verafgoding van sterke leiders die alles wel even recht zullen zetten. Beide zijn waandenkbeelden.quote:Op vrijdag 12 december 2025 00:14 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat weet ik allemaal niet maar ongeacht hoe je daar verder in staat lijkt het me wel duidelijk dat we een religie in ons midden hebben die botst met alles waar onze samenleving voor staat en het lijkt me ook duidelijk dat niet iedereen die hier binnenkomt dat met de beste bedoelingen doet. Het hoeft, denk ik, ook geen verder toelichting dat onze verzorgingsstaat deze massa migratie niet aankan
Maarja...... men heeft er voor gekozen om het gewoon maar te laten gebeuren en er verder niets aan te doen. Ik vind dat een gevaarlijk experiment maar wat ik de komende jaren rustig ga gadeslaan want meer en meer mensen zullen de problemen hiervan ervaren.
Dat hoeven ze helemaal niet aan te tonen. Hoe kom je bij die onzin?quote:Op donderdag 11 december 2025 23:40 schreef the-eye het volgende:
[..]
Er hoeven ook geen argumenten gegeven te worden die daar voor pleiten . Men wil iets veranderen dus dan is het aan die mensen om aan te tonen dat dat echt onomkoombaar is
...
Nee, je stemt op een kandidaat op de kandidatenlijst.quote:Op donderdag 11 december 2025 23:17 schreef the-eye het volgende:
[..]
Volgens mij stemmen we op politieke denkbeelden.
Ik zie niet dat de pvv een dictatuur zou kunnen opzetten ooit in dit land.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik dacht dat het die van jou was? Of wil je zover niet gaan?
Maar dat is het probleem met alleenheersers: hoe zorg je er voor dat ze alleen de dingen doen die jij leuk vind? Hoe hou je ze tegen? Inspraak heb je niet en te veel protesteren levert je een enkeltje gevangenis op.
Je stemt ook niet op PVV'ers. De Nederlandse grondwet kent geen politieke partijen, enkel volksvertegenwoordigers.quote:Op donderdag 11 december 2025 23:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar leg dan eens uit: we stemmen op personen. De PVV heeft maar één lid. Hoe kan er dan toch een hele lijst personen op die PVV-kieslijst staan? Dat zijn dan toch helemaal geen PVV-ers?
Eigenlijk zou men dat duidelijker moeten maken. Dat je op een volksvertegenwoordiger stemt.quote:Op vrijdag 12 december 2025 21:30 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je stemt ook niet op PVV'ers. De Nederlandse grondwet kent geen politieke partijen, enkel volksvertegenwoordigers.
De PVV is dan ook uit op de medewerking van de lastige en lawaaiige automobilisten en motorrijders, want die drukken hun wil er wel met geweld door, ondanks dat het geweldsmonopolie bij de goed opgeleide ambtenaren ligt.quote:Op donderdag 11 december 2025 23:30 schreef the-eye het volgende:
[..]
En die domme PVV'er moet door de andere partijen bij de hand genomen worden om hem te beschermen en hem ook democratie te kunnen bezorgen dmv een lidmaatschapLaat me niet lachen man!
Hoe er met de PVV omgegaan wordt is gewoon een zwaktebod en uit diezelfde koker komt dit plan en dat heeft weinig met democratie van doen maar meer met vieze spelletjes om van dat lastige PVV geluid af te komen. Als dit de democratie is, dus het uitsluiten van ideeen en denkbeelden, dan is dat waar aan gewerkt moet worden en niet de structuur van de PVV
Er gaan duizenden mensen stemmen op een partij waar ze geen lid van zijn. Zijn die ineens zoveel anders dan iemand waarbij die stem naar de PVV gaat?
Dan moet je echter wel meer in de wet opnemen dan slechts een ledenplicht of iets dergelijks.quote:Op donderdag 11 december 2025 15:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteraard hebben andere partijen een fractiediscipline. Maar die hebben dus correctiemechanismen tegen autoritair leiderschap. En die kunnen ook tegen de wil van de leider bepaalde mensen op de kieslijst zetten. En de basis kan de partijtop opzij schuiven als dat nodig is.
Dat kan bij de PVV allemaal niet. Geert is de baas en niemand heeft verder enige mogelijkheid hem te corrigeren.
Waarom? Reeds bestaande partijen kunnen dit veel makkelijker doen, aangezien ze sowieso al een veel groter platform hebben dan een nog niet bestaande partij.quote:Op vrijdag 12 december 2025 08:13 schreef Montagui het volgende:
Ik ben best voor een dergelijk voorstel, maar dan alleen voor toekomstige partijen. Reeds bestaande partijen met een opzet die niet meer zouden mogen in dit voorstel zou ik daarna gedogen. Zoiets.
Je kunt ook de hele lijst op basis van voorkeursstemmen de Kamer in krijgen bv. in plaats van op volgnummer. Dat wordt dan wel gauw duidelijk. Beetje moeilijk om de gevolgen van zoiets te overzien alleen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 21:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Eigenlijk zou men dat duidelijker moeten maken. Dat je op een volksvertegenwoordiger stemt.
quote:Op vrijdag 12 december 2025 21:53 schreef torentje het volgende:
[..]
De PVV is dan ook uit op de medewerking van de lastige en lawaaiige automobilisten en motorrijders, want die drukken hun wil er wel met geweld door, ondanks dat het geweldsmonopolie bij de goed opgeleide ambtenaren ligt.
Zij zien in deze groep een bondgenootschap dat zich niet laat beteugelen door regels of redelijkheid, maar dat de straat als hun domein opeist. Daarmee wordt de spanning tussen de formele orde van de staat en de informele macht van de weg nog scherper voelbaar, alsof het asfalt zelf een strijdtoneel is geworden.
Uiteraard, je moet een bepaald verenigingsmodel verplichten.quote:Op vrijdag 12 december 2025 22:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dan moet je echter wel meer in de wet opnemen dan slechts een ledenplicht of iets dergelijks.
Een heel model tot in de puntjes geregeld.quote:Op vrijdag 12 december 2025 22:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteraard, je moet een bepaald verenigingsmodel verplichten.
Precies, dat zou dan denk ik tot een behoorlijk detail niveau moeten gebeuren, want anders zijn er altijd wel omwegen. Ik weet dus niet goed of het wel echt mogelijk is zonder alles voor te schrijven.quote:Op vrijdag 12 december 2025 22:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Een heel model tot in de puntjes geregeld.
Anders ben je er niet.
Nou.. succes.
Klinkt nogal totalitair.quote:Op vrijdag 12 december 2025 22:45 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Precies, dat zou dan denk ik tot een behoorlijk detail niveau moeten gebeuren, want anders zijn er altijd wel omwegen. Ik weet dus niet goed of het wel echt mogelijk is zonder alles voor te schrijven.
Overigens ben ik er op zich geen tegenstander van. Ik denk dat onze democratische rechtstaat het meest belangrijkste is dat we hebben en dat er nogal wat dreigingen zijn die op ons af komen. Het lijkt me met dat uitgangspunt dus bijna vanzelfsprekend dat we wetten hebben/maken, die de macht flink inperken die individuen kunnen hebben over andere politici in ons parlement.
Mwoah... meestal werkt het toch wel zo dat dmv argumenten in een debat er stemmen binnengehaald worden om iets er door te krijgenquote:Op vrijdag 12 december 2025 06:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat hoeven ze helemaal niet aan te tonen. Hoe kom je bij die onzin?
Er hoeft slechts een meerderheid van volksvertegenwoordigers te zijn die het voorstel goedkeurt.
Ook als de verandering totaal niet noodzakelijk is, kan de wetswijziging worden aangenomen
De macht van het kiezen van de mensen op de kieslijst voor ons parlement blijft met of zonder het voorschrijven van een interne partijstructuur bij de kiezer liggen, dus dat argument vind ik niet zo sterk.quote:Op vrijdag 12 december 2025 22:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Klinkt nogal totalitair.
Wat mij betreft ligt de macht bij de kiezer. En niet op allerlei details waarop je een tegenstander kunt uitschakelen.
Want dat gevoel krijg ik hier wel bij. Helaas.
D66 en hun maatjes zijn helemaal zo democratisch niet.quote:Op vrijdag 12 december 2025 22:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik weet zeker dat als de PVV klein was gebleven er geen haan naar gekraaid zou hebben.
Maar nu ze wel de grootste en de gedeelde grootste zijn, moeten er allerlei regels verzonnen worden om die partij het leven zuur te maken.
Triest.
Het maakt het wel meer zichtbaar, dat is denk ik zondermeer waar.quote:Op vrijdag 12 december 2025 22:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik weet zeker dat als de PVV klein was gebleven er geen haan naar gekraaid zou hebben.
Maar nu ze wel de grootste en de gedeelde grootste zijn, moeten er allerlei regels verzonnen worden om die partij het leven zuur te maken.
Triest.
Het is niet aan andere partijen om te bepalen hoe de opvolging in de PVV plaats vindt. Of in welke partij dan ook.quote:Op vrijdag 12 december 2025 23:10 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het maakt het wel meer zichtbaar, dat is denk ik zondermeer waar.
Laat onverlet dat los daarvan we gewoon onze democratie kunnen versterken, ook als wat advocaten rond Wilders niet de trucendoos geopend hadden.
Trouwens, als je een PVV kiezer bent zou je dit juist moeten toejuichen. Dat zeg ik niet om bijdehand te zijn, maar dit zou garanderen dat als er wat met Wilders gebeurt er een partij over blijft na hem.
Precies dat is aan de leden van de PVV in dat geval of aan Wilders, afhankelijk van hoe de wet er uit komt te zien en hoe Wilders / PVV het organiseert. Niet aan andere partijen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 23:42 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het is niet aan andere partijen om te bepalen hoe de opvolging in de PVV plaats vindt. Of in welke partij dan ook.
Het hele bestaansrecht van de PVV draait op het willen veranderen van mensen naar "niet-moslim".quote:Op vrijdag 12 december 2025 23:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Dat gebemoei en het beter weten en het willen veranderen van partijen of mensen is gewoon heel naar.
Zo moeilijk is dat niet. Zulke verenigingsmodellen bestaan al, anders mag de vereniging geen vereniging heten.quote:Op vrijdag 12 december 2025 22:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Een heel model tot in de puntjes geregeld.
Anders ben je er niet.
Nou.. succes.
In het artikel staat in ongeveer een derde van Europese landen maatregelen zijn die dit voorkomen. Dat is dan ook allemaal schijnwetgeving vol details?quote:Op donderdag 11 december 2025 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Succes met deze schijnwetgeving. Dan ga je dus precies tot in detail voorschrijven hoe een politieke partij georganiseerd moet zijn.
Schiet voor mij totaal zijn doel voorbij.
Wat een vreemde stelling. Hier is toch al vanaf het begin gedoe over? Dus ver voordat hij de grootste werd.quote:Op vrijdag 12 december 2025 22:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Triest.
Ik heb respect voor iedereen die zich creatief probeert te uitenquote:Op zaterdag 13 december 2025 12:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij bent het dus met mij eens, maar je weet eventjes niet wat je moet zeggen?
Waarom zouden leden moeten corrigeren als stemmers dat al kunnen? De wens lijkt vooral te zijn dat partijen individuele leden in het gareel kunnen houden.quote:"Niemand is onaantastbaar", zegt hij. "Als ik iets doe wat mijn partij niet leuk vindt dan corrigeren de leden mij ook."
Ja, waarom zouden leden de baas moeten zijn? Mensen stemmen namelijk niet op 'leden' of 'partijen' bestaande uit 'leden' maar op individuen.quote:Het gaat haar om "basale grondprincipes" waarbij mensen mogen meebeslissen en leden "de baas" zijn.
Dat kan. Andere landen, andere wetten. Sommigen hebben ook hun koning onthoofd. En nu?quote:Op zaterdag 13 december 2025 10:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In het artikel staat in ongeveer een derde van Europese landen maatregelen zijn die dit voorkomen. Dat is dan ook allemaal schijnwetgeving vol details?
Ik vind een minimum van 2 zetels heel redelijk. Kleine partijen moeten een kans hebben en iemand in z'n eentje moet veel vergaderingen voorbij laten gaan. Dus met z'n tweeën is er een taakverdeling en meer kans dat er altijd iemand in functie aanwezig kan zijn. Als je gaat stellen dat er minstens 10 zetels of 10% van het aantal zetels moeten zijn, ligt de lat voor beginners te hoog en dat is dan met opzet, dus tegenwerken van jonge partijen om je eigen grote partij te beschermen.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:07 schreef Cruzinats het volgende:
Als mensen op individuen stemmen, hoe kan het dan dat de PVV allemaal zetels heeft met nietszeggende mensen waar bijna niemand op gestemd heeft?quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:08 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waarom zouden leden moeten corrigeren als stemmers dat al kunnen? De wens lijkt vooral te zijn dat partijen individuele leden in het gareel kunnen houden.
[..]
Ja, waarom zouden leden de baas moeten zijn? Mensen stemmen namelijk niet op 'leden' of 'partijen' bestaande uit 'leden' maar op individuen.
Dit lijkt, kortom, op een machtsgreep van partijpolitiek; een vermindering van invloed van de stemmer.
Wat is dat eigenlijk voor partij? Kan me ze eigenlijk alleen van het stemformulier herinneren.quote:
Of basis van populairitait/bekendheid of op basis van afkeer/negatieve bekendheid.quote:Op donderdag 11 december 2025 23:17 schreef the-eye het volgende:
[..]
Volgens mij stemmen we op politieke denkbeelden.
Die coalitie is altijd een weergave van de verkiezingsuitslag.quote:Op woensdag 17 december 2025 01:16 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Of basis van populairitait/bekendheid of op basis van afkeer/negatieve bekendheid.
Wat in elk geval niet klopt is de dooddoener dat we de regering krijgen die we zelf gekozen hebben. Het uiteindelijke resultaat is vaak niet een weergave van de verkiezingsuitslag, door de coalitievorming.
Inderdaad, vanaf het moment dat in 2006 de PVV met 9 zetels in de kamer kwam is het de grote obsessie van D66 geweest.quote:Op zaterdag 13 december 2025 10:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat een vreemde stelling. Hier is toch al vanaf het begin gedoe over? Dus ver voordat hij de grootste werd.
Het "zwaardere geschut" is dat de partij leden moet hebben met enige inspraak?quote:Op woensdag 17 december 2025 09:21 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inderdaad, vanaf het moment dat in 2006 de PVV met 9 zetels in de kamer kwam is het de grote obsessie van D66 geweest.
En nu na bijna 20 jaar verketteren het niet lukt om ze weg te krijgen en er ook geen electorale implosie plaats vindt zoals bij LPF, FVD, NSC, BBB of andere hype-partijen wordt er zwaarder geschut uit de kast gehaald.
En alles moet wijken voor het monddood maken van een mening die de D66 verhevenen niet bevalt. Het grondwettelijk vastgelegde recht op vereniging mag zelfs even genegeerd worden voor de "goede zaak".
Dit is niet waar. Ze kunnen besluiten van de TK niet uitvoeren... weet je nog van Zalm toen zijn microfoon niet werkte:quote:Op woensdag 17 december 2025 09:00 schreef Ivo1985 het volgende:
De regering voert slechts de besluiten van de Tweede Kamer uit.
Nou ja joh .... net alsof dat verder wat uitmaaktquote:Op woensdag 17 december 2025 01:16 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Of basis van populairitait/bekendheid of op basis van afkeer/negatieve bekendheid.
Wat in elk geval niet klopt is de dooddoener dat we de regering krijgen die we zelf gekozen hebben. Het uiteindelijke resultaat is vaak niet een weergave van de verkiezingsuitslag, door de coalitievorming.
Die was er min of meer in de persoon van Pim Fortuyn. We weten echter allemaal hoe het daarmee is afgelopen.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:22 schreef thedeedster het volgende:
Ik begrijp GL2.0 en D66 niet.
Voor Xenofiel Nederland is Wilders een godsgeschenk!
Wat denk je wat er met jullie partijen gaat gebeuren als er iemand in de plaats komt die jullie níet kunnen framen als xenofoob, of racist?
Dan heb je niet geleefd in die periode. Het eeuwige gejank dat "iedereen" maar "altijd" als racist of xenofoob werd weggezet begon toen. Destijds was er nota bene nog wel wat aanleiding om daarover te klagen, omdat men imho inderdaad dat te snel zei, maar tegenwoordig is eerder het omgekeerde het geval... dat je niks meer mag zeggen daarover of je wordt voor policor versleten.quote:Op donderdag 18 december 2025 00:32 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Die was er min of meer in de persoon van Pim Fortuyn. We weten echter allemaal hoe het daarmee is afgelopen.
Daarom moet je nooit je politieke tegenstander zo maar afmaken; je weet nooit wat je in de plaats krijgt.quote:Op donderdag 18 december 2025 00:32 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Die was er min of meer in de persoon van Pim Fortuyn. We weten echter allemaal hoe het daarmee is afgelopen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |