abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 december 2025 @ 07:59:44 #151
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219523392
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 00:32 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Die was er min of meer in de persoon van Pim Fortuyn. We weten echter allemaal hoe het daarmee is afgelopen.
Daarom moet je nooit je politieke tegenstander zo maar afmaken; je weet nooit wat je in de plaats krijgt. :{
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220832928
quote:
Raad van State: uitsluiten van politieke partijen gaat voor nu te ver

De Raad van State is kritisch op het plan van D66 en GroenLinks-PvdA om politieke partijen te kunnen uitsluiten bij verkiezingen. Het adviesorgaan vindt het "op dit moment een te vergaande beperking".

D66 en GroenLinks-PvdA willen dat politieke partijen die meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen een interne partijdemocratie hebben. Zo moeten ze leden hebben, die kunnen meebeslissen over de kandidatenlijst en invloed hebben op het verkiezingsprogramma.

Een nog op te richten Nederlandse autoriteit politieke partijen (Napp) zou hier op moeten toezien. Als een partij de regels niet volgt, kan die volgens het voorstel uitgesloten worden van de verkiezingen. Dat zou op dit moment alleen gelden voor de PVV: die partij heeft één lid, partijleider Geert Wilders.

Regels nog te onduidelijk
Volgens de Raad van State is in het wetsvoorstel nu nog niet helemaal duidelijk aan welke regels politieke partijen precies moeten voldoen. Daar moet wat betreft het adviesorgaan eerst beter over gediscussieerd worden, onder meer in het parlement.

Ook speelt mee dat in het wetsvoorstel staat dat politici na uitsluiting ook niet meer met een blanco lijst, zonder partijnaam, kunnen meedoen aan de verkiezingen. Dit is volgens de Raad van State "te ingrijpend", omdat het mensen het recht ontneemt om zelf verkozen te worden (passief kiesrecht).

Het adviesorgaan merkt verder op dat politieke partijen ook met deze wet nog onder de regels van de interne partijdemocratie kunnen uitkomen. Zo kan een partij de statuten zo opstellen, dat er alsnog nauwelijks mensen in aanmerking komen om lid te worden.

Verder vindt de Raad van State het niet logisch om leden elk vier jaar inspraak te geven in het partijprogramma, zoals nu in het plan van D66 en GroenLinks-PvdA staat. Beter zou het zijn om dat voor elke Tweede Kamerverkiezingen te doen.

De Tweede Kamer gaat nu verder praten over het voorstel. Daarna wordt duidelijk of de partijen de adviezen van de Raad van State overnemen.

https://nos.nl/artikel/26(...)-gaat-voor-nu-te-ver
De RvS vindt het geen goed plan.
pi_220832954
Dat verbaast me want normaal staat de RvS bij elk wetsvoorstel of wat dan ook te juichen dat het een werelds plan is. Maar nu is er kennelijk eindelijk eens een plan waar ze op- en aanmerkingen bij hebben. Goh.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220832970
Bij D66 en GLPVDA zijn ze zeker het boek aan t lezen van 'Het ontstaan van een dictatuur voor dummies'

;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220833004
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:27 schreef TLC het volgende:
Bij D66 en GLPVDA zijn ze zeker het boek aan t lezen van 'Het ontstaan van een dictatuur voor dummies'

;(
Je bedoelt 'schrijven'.
pi_220833061
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:32 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Je bedoelt 'schrijven'.
Idd, het begint altijd met iets verbieden waarna je op een hellend vlak zit naar de afgrond o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 18 mei 2026 @ 15:38:53 #157
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220833117
Waarom zijn leden zo belangrijk? Immers kun je die gewoon negeren.

https://nos.nl/artikel/24(...)ikstofbeleid-aanpast.

De motie(opent in nieuw venster) die is aangenomen roept de Tweede Kamerfractie op om het kabinet te bewegen het stikstofbeleid en plannen aan te passen. De leden willen minder focus op de landbouw en krimp van de veestapel en meer geld voor innovatieve technieken gaan om stikstofuitstoot tegen te gaan.

Hiermee keert de achterban zich dus tegen de plannen die de eigen VVD-minister Van der Wal gisteren presenteerde.

De minister reageerde na afloop en zei dat ze de plannen niet gaat aanpassen. Ze benadrukte dat de Tweede Kamer nu aan zet is, en dat die eventuele aanpassingen kan afdwingen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220833129
quote:
7s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:38 schreef phpmystyle het volgende:
Waarom zijn leden zo belangrijk? Immers kun je die gewoon negeren.

https://nos.nl/artikel/24(...)ikstofbeleid-aanpast.

De motie(opent in nieuw venster) die is aangenomen roept de Tweede Kamerfractie op om het kabinet te bewegen het stikstofbeleid en plannen aan te passen. De leden willen minder focus op de landbouw en krimp van de veestapel en meer geld voor innovatieve technieken gaan om stikstofuitstoot tegen te gaan.

Hiermee keert de achterban zich dus tegen de plannen die de eigen VVD-minister Van der Wal gisteren presenteerde.

De minister reageerde na afloop en zei dat ze de plannen niet gaat aanpassen. Ze benadrukte dat de Tweede Kamer nu aan zet is, en dat die eventuele aanpassingen kan afdwingen.
Hier had ze wel gelijk natuurlijk, ze is minister voor een kabinet voor alle Nederlanders, niet voor de VVD. Zal wat zijn dat je verkiezingen hebt gehad en dat als er eenmaal een coalitie is een klein select groepje leden (ongeacht welke partij) de minister nog een bepaalde kant op wil duwen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')